جاهای دیدنی بوداپست؛ ۲۳ جاذبه گردشگری شهر جادویی اروپا

0

بوداپست پایتخت مجارستان با داشتن زیباترین بناهای تاریخی جهان، موزه‌ها، جاذبه‌های فرهنگی و چشمه‌های آب گرم لقب پاریس اروپای مرکزی و شهر جادویی اروپا را به خود اختصاص داده است. بیشتر آثار تاریخی و فرهنگی این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده‌اند. اگر قصد سفر به مجارستان را دارید، با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی بوداپست را به شما معرفی کنیم.

۱. ساختمان پارلمان

ساختمان پارلمان مجارستان یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های کل کشور و یکی از جاهای دیدنی بوداپست محسوب می‌شود که صدها دفتر پارلمانی را در خود جای داده است و در حاشیه‌ی دانوب قرار دارد. این ساختمان باشکوه به‌سبک معماری احیای گوتیک (گوتیک ریوایوِل) بنا شده است و از هر زاویه‌ای نمای فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما وقتی از آن‌سوی دانوب نگاهش می‌کنید، باشکوه‌تر به‌نظر می‌رسد.

رونیکس

جاهای دیدنی بوداپست - ساختمان پارلمان

قسمت‌هایی از ساختمان برای بازدید عموم آزاد است، اما برای ورود باید کارت شناسایی به‌همراه داشته باشید و شاید کیف‌تان را هم بازرسی کنند.

۲. حمام‌ های گلییرت

جاهای دیدنی بوداپست - حمام‌‌های گِلییِرت

حمام‌های گِلییِرت (Gellért) یکی از بزرگ‌ترین مراکز اِسپای بوداپست است. ازجمله‌ امکانات این مرکز می‌توان به استخر روباز (به استخر موج هم تبدیل می‌شود)، استخر شنای گازدار، سونای فنلاندی و مجموعه‌ی مفرحی از سایر انواع سوناها و استخرها اشاره کرد. در اینجا ماساژ و سایر خدمات اِسپا نیز ارائه می‌شود. ساختمان این مجموعه بین سال‌های ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ به‌سبک هنر نو ساخته شد و در جنگ جهانی دوم آسیب جدی دید. اما کل مجموعه در سال ۲۰۰۸ بازسازی شد و شکوه سابق به حمام‌های گِلییِرت بازگشت. ضمنا اینجا در تمام ایام هفته باز است.

۳. میدان دلاوران

جاهای دیدنی بوداپست - میدان دلاوران

میدان دلاوران واقع در انتهای خیابان آندرَشی (Andrássy) بنای یادبود هفت رهبری است که گفته می‌شود مجاری‌ها را از آسیای میانه به حوضه‌ی کارپات هدایت کردند. در بالای ستون مرکزی مجسمه‌ی جبرئیل را می‌بینید که تاجی در دست دارد. در طرفین پایه‌ی مرکزی میدان نیز دو ردیف ستون هم‌شکل قرار دارد که در میان‌شان مجسمه‌های سایر شخصیت‌های تاریخی مجارستان وجود دارد.

۴. جزیره‌ مارگارت

جاهای دیدنی بوداپست - جزیره‌ی مارگارت
جزیره مارگارت با ۲٫۵ کیلومتر طول در قسمت میانی دانوب قرار دارد و مجموعه‌ی مفرحی از پارک‌ها و امکانات تفریحی را شامل می‌شود. در اینجا مراکزی هم هستند که وسایل نقلیه‌‌ی سبکی مانند ماشین‌های مخصوص زمین گلف اجاره می‌دهند تا بتوانید اطراف جزیره را خوب بچرخید. اگر دونده هستید که دیگر خوش‌به‌حال‌تان! دورتادور جزیره یک مسیر دوی ۵٫۵ کیلومتری ساخته شده که می‌توانید به‌ دور از شلوغی شهر یک دل سیر در آن بدوید. از دیگر جاذبه‌های این جزیره می‌توان به آب‌نمای جالبی اشاره کرد که رقص آب آن همگام با موسیقی کلاسیک تنظیم شده است. در این جزیره چند ویرانه‌ی قرون‌ وسطایی و محل کوچکی هم برای مراقبت از پرندگان آبی زخمی وجود دارد.

۵. پیاده راه دانوب

جاهای دیدنی بوداپست - پیاده‌راه دانوب

پیاده‌راه دانوب از پل الیزابت شروع و به پل چِین ختم می‌شود و با اینکه مسیر کوتاهی است، منظره‌ی فوق‌العاده‌ای دارد و بسیاری از بناهای معروف بوداپست ازجمله قلعه‌ی بودا، مجسمه‌ی آزادی و اَرگ ماهیگیر در پس‌زمینه‌اش پیداست. در سمت خود پیاده‌راه هم به مجموعه‌ی بی‌نظیری از رستوران‌ها و کافه‌های دلپذیر دسترسی خواهید داشت و ضمنا می‌توانید از میدان سِکینی ایشتوان (Szechenyi Istvan) و مجسمه‌ی شازده‌خانم کوچولو دیدن کنید. ضمنا قایق‌سواری در دانوب نیز فراموش‌تان نشود!

۶. خانه‌ وحشت

جاهای دیدنی بوداپست - خانه‌ی وحشت

خانه‌ی وحشت تاریخ رژیم‌های فاشیستی و کمونیستی حاکم بر مجارستان در طول قرن بیستم را روایت می‌کند. این ساختمان در گذشته مقر فرماندهی حزب فاشیست صلیب پیکانی بود و بعدها به زندان و شکنجه‌گاه خدمات امنیت دولتی مجارستان تبدیل شد. بازدید از بخشی از زندان‌های زیرزمین برای عموم آزاد است. در اینجا می‌توانید در مورد این دو رژیم‌ و شهادت‌های برخی از قربانیان‌شان اطلاعات کسب کنید. در این ساختمان گاهی نمایشگاه‌های موقتی دیگری هم برپا می‌شود.

۷. باسیلیکای سنت استفان

جاهای دیدنی بوداپست - باسیلیکای سِنت اِستِفان

باسیلیکای سِنت اِستِفان یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی مجارستان است. این کلیسا به‌پاس اِستِفان نخستین پادشاه مجارستان نام‌گذاری شده است و دستی که گفته می‌شود دست راست پادشاه است نیز در محفظه‌ای، در همین محل نگهداری می‌شود. اگر به ارتفاع علاقه‌مندید، می‌توانید به بالای گنبد کلیسا بروید و از آنجا نمای شهر را از زاویه‌ای متفاوت ببینید. این باسیلیکا میزبان کنسرت‌های موسیقی کلاسیک و موسیقی‌های کلیسایی است. این کنسرت‌‌ها گاهی آن‌قدر شلوغ می‌شوند که جمعیت تا بیرون کلیسا و در محوطه‌ی میدان ادامه می‌یابد. ضمنا برای ورود به این کلیسا لباس‌تان باید به‌گونه‌ای باشد که شانه‌ها و زانوهایتان را بپوشاند.

۸. اپراخانه‌ دولتی

جاهای دیدنی بوداپست - اپراخانه‌ی دولتی

اپراخانه‌ی دولتی مجارستان ساختمانی به‌سبک نئورنسانس یکی از جاهای دیدنی بوداپست است که در سال ۱۸۸۴ به‌دستور امپراتور فرانس یوزِف (Franz Joseph) افتتاح شد. در بیرون ساختمان مجسمه‌های فِرِنس اِرکِل (Ferenc Erkel)، آهنگسار سرود ملی مجارستان، و فِرِنس لیست (Ferenc Liszt)، آهنگساز مجاری، قرار دارند. این سالن اپرا ۱۲۰۰ صندلی گنجایش دارد و یکی از بهترین اپراخانه‌های جهان است که قطعا به بلیت‌خریدنش می‌ارزد. قیمت بلیت هم از ۵۰۰ فورینت شروع می‌شود. حتی اگر برای دیدن اپرا وقت ندارید، تورهایی هستند که در طول روز داخل ساختمان را نشان‌تان می‌دهند، اما معمولا باید از قبل باید برای همراه‌شدن با این تورها وقت بگیرید.

۹. اَرگ ماهیگیر

جاهای دیدنی بوداپست - اَرگ ماهیگیر

اَرگ ماهیگیر شبیه یادبودهای قرون‌وسطایی و یکی از جاهای دیدنی بوداپست است، اما در اوایل قرن بیستم و به‌سبک نئوگوتیک ساخته شده است. از اینجا می‌توانید دانوب، جزیره‌ی مارگارت و پِست را با چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه ببینید. هنگام غروب منظره‌ی شهر از اینجا بسیار دیدنی است. این بنا به‌خاطر صنف ماهیگیرانی که در گذشته مسئولیت حفاظت از، این قسمت از دیوارهای شهر را در قرون‌وسطی به‌عهده داشتند، به این اسم نام‌گذاری شده است. هفت برج این اَرگ درواقع نماد هفت قبیله‌‌ای هستند که به‌ مستقرشدن مجاری‌ها در حوضه‌ی کارپات کمک کردند.

۱۰. نمایشگاه نامرئی

جاهای دیدنی بوداپست - نمایشگاه نامرئی

نمایشگاه نامرئی نشان‌تان می‌دهد که زندگی برای روشن‌دلان چه‌شکلی است. در اینجا همراه با راهنمایی که خودش نابیناست از مکان‌های مختلفی عبور داده خواهید شد که در تاریکی مطلق‌اند. مثلا شما را در تاریکی به باغ، سوپرمارکت و سایر جاهای شبیه‌سازی‌شده‌ای هدایت می‌کنند که نمی‌توانید هیچ‌کدام‌شان را از شدت تاریکی ببینید. در ابتدای ورودتان، باید هر وسیله‌ی نوردار همراه‌تان را خاموش کنید، مثل موبایل یا ساعت دیجیتال. در آخر هم می‌توانید در تاریکی، با پذیرایی و کمک روشن‌دلان غذایی دلچسب بخورید.

۱۱. پارک ممنتو

جاهای دیدنی بوداپست - پارک مِمِنتو

در پارک مِمِنتو می‌توانید مجسمه‌ها و یادبودهای کمونیستی‌ای را که در دوران کمونیستی مجارستان در جای‌جای شهر وجود داشتند ببینید. برخی از این مجسمه‌ها آثاری هستند که توسط دولت و در پی براندازی نظام کمونیسم پاکسازی شدند. برخی نیز مجسمه‌هایی هستند که توسط خود مردم در اعتراض به رژیم قبلی پایین کشیده شدند. پارک مِمِنتو در سال ۱۹۹۳ افتتاح شد تا بخشی از این آثار را به‌عنوان بخش مهمی از تاریخ شهر به‌نمایش درآورد. در این پارک موزه‌ی کوچکی هم وجود دارد که محل برپایی نمایشگاه‌های موقتی است. در این نمایشگاه‌ها می‌توانید با نحوه‌ی زندگی زیر سایه‌ی رژیم‌های کمونیستی و اطلاعاتی پیرامون پلیس مخفی مجارستان آشنا شوید.

۱۲. کنیسه‌ خیابان دوهنی

جاهای دیدنی بوداپست - کنیسه‌ی خیابان دوهَنی

مجارستان طی جنگ جهانی دوم تقریبا از یهودی‌ها خالی شد، اما کنیسه خیابان دوهَنی یکی از بزرگ‌ترین پرستشگاه‌های یهودیان در خارج از اسرائیل است. داخل این کنیسه و همچنین قسمت باغ در دهه‌ی ۱۹۹۰ بازسازی شدند و بخش اعظم بودجه‌ی آن را نیز جمعیت یهودیانی که به‌صورت پراکنده در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند تقبل کردند. در قسمت باغ، بید مجنونی را می‌بینید که روی برگ‌های فلزی آن اسامی برخی از کشته‌شدگان جنگ نقش بسته است. در اینجا همچنین می‌توانید یادبود رائول والِنبِرگ (Roual Wallenberg)، دیپلمات سوئدی را ببینید که نقشی حیاتی در نجات صدها یهودی مجاری داشت.

۱۳. بازار سمساری اچری

جاهای دیدنی بوداپست - بازار سمساری اِچِری

بازار سمساری اِچِری (Ecseri) واقع در حاشیه‌ی شهر یکی از آنجاهایی است که باید سر قیمت حسابی چانه بزنید. در اینجا غرفه‌های زیادی وجود دارند که هرکدام‌شان کلی اسباب چیده‌اند و باید بادقت در لابه‌لایشان بگردید تا شی‌ء دلخواه‌تان را بیابید. در این بازار هر چیزی پیدا می‌شود و چون بومی نیستید، قطعا فروشندگان قیمت‌های بالاتری به شما پیشنهاد خواهند دارد. حتی اگر قصد خرید ندارید، باز هم بد نیست سری به اینجا بزنید و حین قدم‌زدن میان‌ غرفه‌ها صاحبان گذشته‌ی اشیایی را که می‌بینید پیش خودتان تصور کنید.

۱۴. تالار بازار مرکزی

جاهای دیدنی بوداپست - تالار بازار مرکزی

تالار بازار بزرگ واقع در قسمت مرکزی بوداپست یکی از معروف‌ترین بازارهای شهرست و نه‌تنها در میان خود بوداپستی‌ها بلکه در میان گردشگران نیز محبوبیت زیادی دارد. در طبقات پایین‌تر این بازار محصولات محلی همچون گوشت، میوه و سبزیجات به‌فروش می‌رسد و طبقات بالاتر سوغاتی‌فروشی است. چند غرفه‌ی غذا هم هست که می‌توانید پیش‌شان غذاهای سنتی نظیر گولاش و لانگوش بخرید.

۱۵. قطار کابلی تپه‌ قلعه‌ بودا

جاهای دیدنی بوداپست - قطار کابلی تپه‌ی قلعه‌ی بودا

این قطار کابلی یا همان فونیکولار جزو قدیمی‌ترین فونیکولارهای جهان در نوع خودش است که در سال ۱۸۷۰ افتتاح شد و قادر است مسیر تپه‌ای کَسِل هیل را بپیماید. این وسیله‌ی نقلیه سریع‌ترین راه برای رسیدن به بالای تپه است و مناظر چشم‌نواز اطراف خصوصا دانوب زیبا را از زاویه‌ای دیدنی مقابل چشمان‌تان قرار خواهد داد. سال‌هاست که از سرعت صعود این قطار به بالای تپه کاسته شده است تا گردشگران فرصت بیشتری برای بهره‌مندی از مناظر اطراف داشته باشند. این قطار هر روز تا ساعت ۱۰ شب کار می‌کند و می‌تواند به خاطره‌انگیزترین بخش سفرتان به مجارستان تبدیل شود.

۱۶. تپه های بودا

جاهای دیدنی بوداپست - تپه‌های بودا

تپه‌های بودا یکی از عالی‌ترین نقاط شهر هستند و بین عموم مردم، به‌ویژه در میان بوداپستی‌هایی که قصد گریز از شهر را دارند، محبوبیت زیادی دارد. در این تپه‌ها مسیرهای مختلفی برای راه‌نوردی و همچنین دوچرخه‌سواری وجود دارد و سطح سختی این مسیرها نیز از آسان تا متوسط است که می‌توانید بسته به میزان حرفه‌ای‌بودن‌تان یکی را انتخاب کنید. ازجمله سرگرمی‌های جالب این منطقه، راه‌آهن بچه‌هاست که توسط کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله و البته زیر نظر بزرگ‌سالان اداره می‌شود. خلاصه اینکه اگر در سفر به بوداپست دل‌تان هوای پیک‌نیک کرد، حتما سری به اینجا بزنید.

۱۷. خیابان آندرشی

جاهای دیدنی بوداپست - خیابان آندرَشی

خیابان آندرَشی از میدان اِرژیبِت (Erzsébet) در قسمت مرکزی پِست تا پارک شهر ادامه دارد و به‌خاطر جاذبه‌های فرهنگی ارزشمندی که در خود جای داده است، در سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسید. فقط کافی است در این خیابان قدم بزنید تا انواع معماری‌های بوداپست را ببینید. ازجمله بناهای مهمی که در طول مسیر مشاهده خواهید کرد می‌توان از اپراخانه‌ی ملی، خانه‌ها و عمارت‌های نئورنسانسی و سفارتخانه‌های کشورهای مختلف نام برد. ضمنا از زیر همین خیابان خط سومین متروی قدیمی جهان عبور کرده است.

۱۸. مجسمه‌ آزادی

جاهای دیدنی بوداپست - مجسمه‌ی آزادی

مجسمه‌ی آزادی یکی از معدود مجسمه‌های مهم دوران کمونیستی مجارستان و یکی از جاهای دیدنی بوداپست است که پس از گذار این کشور به دموکراسی بر جای خود باقی ماند. این مجسمه بر فراز تپه‌ی گِلییِرت قرار دارد و از بالا شهر را نظاره می‌کند. در سال ۱۹۴۷ بود که این مجسمه به‌خاطر یادبود سربازان شوروی که برای آزادسازی کشور جان‌شان را ازدست دادند ساخته و در این محل نصب شد. اما نوشته‌ی پای مجسمه بعدها تغییر یافت و اکنون نمادی برای یادبود تمامی کسانی است که جان‌شان را برای استقلال، آزادی و کامیابی مجارستان فدا کردند. می‌ارزد که برای دیدن این مجسمه سختی بالارفتن از پله‌ها را تحمل کنید و درعوض هم مجسمه را از نزدیک ببینید و هم به چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ی بی‌نظیری از شهر دست پیدا کنید.

۱۹. سیتادلا

جاهای دیدنی بوداپست - سیتادِلا

سیتادِلا سنگری واقع در بالای تپه‌ی گِلییِرت است که فردی به‌نام هابسبورگ‌ها، به‌دنبال شکست جنگ استقلال مجارستان آن را بنا کرد. در آن زمان تصور می‌شد که موقعیت استراتژیک این بنا می‌تواند کنترل مناطق بودا و پِست را درصورت بروز هر شورشی در آینده آسان‌تر کند. نیروهای دفاعی تا سال ۱۸۹۷ در این محل مستقر بودند. بعدها ارتش شوروی نیز از این بنا برای کنترل شهر در طول انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان بهره برد و از اینجا با تانک به‌سمت شهر شلیک می‌کرد. اکنون در این محل یک رستوران، هتل و موزه نیز وجود دارد.

۲۰. حمام های آب‌گرم سیچینی

جاهای دیدنی بوداپست - حمام‌های آب‌گرم سیچینی

مجموعه‌ی حمام‌های آب‌گرم سیچینی (Széchenyi) بزرگ‌ترین مرکز حمام‌های قرون‌ وسطایی اروپا و یکی از جاهای دیدنی بوداپست است. آب این حمام‌ها سولفات، کلسیم، منیزیم، بیکربنات و فلوراید فراوانی دارد و گفته می‌شود که برای مبتلایان به بیماری‌های پیش‌رونده‌ی مفصلی و بسیاری دیگر از بیماری‌ها مفید است. در اینجا استخرهای آب‌گرم، سونا و اتاق‌های بخار متعددی وجود دارد و خدمات ماساژ و زیبایی نیز ارائه می‌شود. دو استخری که در بیرون ساختمان قرار دارند، در اوقات سرد سال خصوصا هنگام شب به‌خاطر بخاری که از آب‌گرم بلند می‌شود، جلوه‌ی اسرارآمیزی پیدا می‌کنند.

۲۱. پارک شهر

جاهای دیدنی بوداپست - پارک شهر

پارک شهر یا سیتی پارک یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تفریحی بوداپست است که از جمله‌ی امکانات تفریحی آن می‌توان به وسایل ورزشی، استخر شنا و قایق‌سواری اشاره کرد. در ماه‌های زمستان دریاچه‌ی داخل پارک به‌خاطر یخ‌زدگی تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین میادین پاتیناژ اروپا می‌شود. دیگر گزینه‌های تفریحی این پارک عبارت‌اند از باغ‌وحش، باغ‌های گیاه‌شناسی، سیرک و قلعه‌ی وایداهونیاد (Vajdahunyad) که می‌توانید در آن از موزه‌ی کشاورزی مجاری نیز دیدن کنید. در بیرون پارک یکی از بزرگ‌ترین ساعت‌شنی‌های جهان هم قرار دارد. جالب است بدانید که یک سال طول می‌کشد تا تمام دانه‌های شن از شیشه‌ی بالایی به شیشه‌ی پایینی انتقال پیدا کنند. این ساعت‌شنی هر سال موقع سال نو چرخانده می‌شود تا دوباره تا سال بعد شن‌ها از محفظه‌ی بالایی روان شوند.

۲۲. موزه‌ ملی

جاهای دیدنی بوداپست - موزه‌ی ملی

در موزه‌ی ملی مجارستان که یکی از دیدنی های بوداپست است، هزاران شیء تاریخی، هنری و مذهبی وجود دارد. آثار باستان‌شناسی زیادی نیز در این موزه به‌چشم می‌خورند که برخی‌هایشان از مناطقی که اکنون جزو خاک مجارستان نیستند کشف شده‌اند. ساختمان خود موزه به‌سبک نئوکلاسیک است و حتی اگر قصد بازدید از داخلش را ندارید، دیدن فقط خود ساختمانش هم می‌ارزد. باغ‌های بیرون موزه نیز فضای دلنشین و آرامی دارند که خصوصا در ماه‌های گرم سال دیدنی‌تر می‌شوند.

۲۳. موزه‌ آکوئینکوم و باغ مخروبه

جاهای دیدنی بوداپست - موزه‌ی آکوئینکوم و باغ مخروبه

در اینجا می‌توانید با بخشی از تاریخ باستانی مجارستان از نزدیک آشنا شوید. آکوئینکوم (Aquincum) در گذشته شهری رمی بود که در محل بوداپست کنونی قرار داشت و در امپراتوری رم جزو پایگاه‌‌های نظامی مهم محسوب می‌شد. می‌توانید در بخشی از ویرانه‌های این شهر گردش کنید و میدان نبرد گلادیاتورها و سازه‌های دیگری همچون حمام‌خانه‌های شهر را ببینید. در داخل موزه نیز می‌توانید انواع عتیقه‌جات آن دوران را ببینید و همچنین از نمونه‌ی اُرگ آبی (نوعی ساز) معروفی که در سال ۱۹۳۱ در همین نواحی کشف شد دیدن کنید.


در ادامه بخوانید: زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thecrazytourist.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.