کتاب کمدی الهی دانته؛ داستان سفر انسان پس از مرگ

2

وقتی که مُردیم، چه بر سرمان خواهد آمد؟ به کجا خواهیم رفت؟ این سؤالات از اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین سؤالات بشر در طول حیات بوده‌ است. با اینکه علم هنوز نتوانسته‌ است، پاسخ روشنی به انسان ارائه کند، این مذهب بوده‌ که طی هزاران سال، کوشیده‌ است تا قانع‌کننده‌ترین جواب‌ها را برای ذهن جست‌وجوگر انسان پیدا کند. دانته آلیگیری، نویسنده‌ی بزرگ ایتالیایی، هفتصد سال پیش در کتاب کمدی الهی، سعی کرده‌ است تا با استفاده از آموزه‌های دینی و در قالب یک داستان تخیلی این سوال را پاسخ دهد. با ما همراه باشید تا بیشتر درمورد کمدی الهی بدانید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: کمدی الهی
  • عنوان کتاب به زبان اصلی: La Divina Commedia
  • نویسنده: دانته آلیگیری
  • سال انتشار: ۱۳۲۰ میلادی

مسیر بهشت، از جهنم شروع می‌شود.

دانته آلیگیری

رونیکس

‌درباره‌ی کتاب کمدی الهی

حتما تابه‌حال اسم کتاب کمدی الهی دانته را شنیده‌اید. حتی اگر تابه‌حال چشم‌تان به جلد کتاب هم نیفتاده باشد، کتاب‌های ادبیات دوره‌ی دبیرستان، از این اثر بزرگ ادبیات ایتالیا، زیاد صحبت کرده‌اند. این کتاب در قرن دوازدهم میلادی نوشته‌ شده است. دانته سعی کرده‌ با استفاده از عنصر تخیل، سفری را که انسان، پس از مرگ به سه عالم دوزخ، برزخ و بهشت دارد، شرح دهد. مجموعه‌ی این توصیفات که نوشتن آن بیست سال طول کشید، در سه جلد متفاوت به نام‌های دوزخ، برزخ و بهشت به‌چاپ رسید.

دانته در این کتاب، مظهر انسان است و ویرژیل، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های این کتاب، راهنمای او در دوزخ و برزخ است. ویرژیل، حماسه‌سرای شهیر رومی که چند قرن قبل از دانته زندگی‌ می‌کرد، در این کتاب، مظهر عقل و دانایی به‌حساب می‌آید. راهنمایی دانته در بهشت، برعهده‌ی بئاتریس است. بئاتریس، معشوقه‌ی دانته است که در سال‌های جوانی از دنیا رفت و تا همیشه در خاطر او ماند؛ تا جایی که دانته در این اثر بزرگ، او را در بهشت، در کنار خود دیده است.

به‌عقیده‌ی بسیاری از منتقدان، بئاتریس در کتاب کمدی الهی، مظهر عشق است: «این بانوی پاک‌سرشت با چنان لبخند درخشانی شروع به سخن کرد که حتی مردی را که در آتش است، به سعادت ابدی نائل می ساخت.»، «در مقام بیان آن جمال، اینک بیش از هر وقت، به شکست خود اعتراف دارم، و هیچ شاعری در سرودن تراژدی یا کمدی به چنین تنگنایی گرفتار نشده است! زیرا یادآوری لبخند شیرینش، هوش و حواسم را می‌رباید؛ چونان تأثیری که خورشید تابان بر دیدگان ضعیف و ناتوان می‌گذارد.»

در حاشیه

دانته متولد شهر فلورانس است؛ شهر مشاهیر هنر و اندیشه. داوینچی، میکل آنژ و نیکولو ماکیاولی، تنها سه همشهری مشهور دانته به‌حساب می‌آیند. فلورانس، مهد هنر و فلسفه، به پرورش مشاهیری مانند دانته، عادت دارد. اما این شهر با دانته چنان مهربان نبوده‌ است.

داستان زندگی دانته، دست‌کمی از تراژدی‌های بزرگ ندارد. به‌عقیده‌ی مورخان، عامل همه‌ی بدبختی‌های دانته، ورود او به عرصه‌ی سیاست است. او با رسیدن به مقام ریاست دیوان عالی کشوری، ده‌ها نطق آتشین علیه پاپ بونیفاس هشتم قرائت کرد که همین اعمال او باعث شد تا به اتهامات مختلف در دادگاه، احکام سخت‌گیرانه‌ای نسبت به او صادر شود. بدترین آنها این بود که اگر دانته توسط مقامات قضایی و دولتی فلورانس دستگیر شد، زنده در آتش سوزانده شود. همین حکم، باعث آوارگی دانته و خروج همیشگی او از فلورانس شد.

«کاش در خانه‌ی خودم مرده بودم»؛ آخرین جمله‌ای که دانته پیش از مرگ گفت، همین بود و حتی با جنگی که فلورانسی‌ها برا پس گرفتن نویسنده‌‌ی شهیر شهرشان در برابر مردم شهر راونا راه انداختند، هیچ‌وقت جسد او به فلورانس برنگشت.

دانته در کتاب خود از دو نفر اسم برده و کتاب را به آنها تقدیم کرده‌ است. یکی از آنها، استاد فلسفه‌اش، برونتو لاتینی، و دیگری، کان گرانده دلا اسکالا، کسی است که بیست سال پایانی زندگی‌اش در شهر راونا را مهمان او بود.

شما می‌توانید همین حالا کتاب صوتی کمدی الهی را با کیفیت بالا از وبسایت نوار تهیه کنید.

آیا این کتاب برای شماست؟

کتاب کمدی الهی نیاز به معرفی ندارد. این اثر بزرگ و مهم و البته تأثیرگذار در ادبیات جهان، همیشه علاقه‌مندان خود را داشته‌ است؛ تا جایی که صدها تفسیر و چندین ترجمه از دل این اثر ارزشمند بیرون آمده‌ است و میلیون‌ها نسخه از آن در سرتاسر جهان به‌چاپ رسیده‌ است.

جایگاه این اثر بزرگ میان مردم اروپا، مثل جایگاه مثنوی معنوی میان ایرانیان است. طبعا توصیه به خواندن این کتاب مثل توصیه به خواندن مثنوی معنوی است! عمق معانی عرفانی و ارزش هنری آثار این‌چنینی، آن‌قدر بالاست که گذشت زمان، نه‌تنها از ارزش آنها کم نمی‌کند، بلکه ارزش آن را افزایش می‌دهد. با خواندن این کتاب، فضای متفاوتی از دنیای ماوراءلطبیعه‌ی آن‌جهانی را تجربه خواهید کرد که به‌علت تفاوت با فضای توصیف‌شده در دین اسلام، برای‌تان جالب خواهد بود.

خواندن این کتاب، یک تجربه‌ی متفاوت و البته جذاب برای‌تان به‌ارمغان می‌آورد. می‌توانید نسخه‌ی صوتی این کتاب را از وبسایت نوار تهیه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سعید می‌گوید

    با تشکر از مقاله بسیار مفیدتون
    از کدوم انتشارات کتاب رو تهیه کنیم که حذفیات نداشته باشه

  2. reza می‌گوید

    دوستان ترجمه این کتاب رو نخرید که مملو از اشتباهات ترجمه ای هست. برای ارتباط گرفتن و فهمیدن این اثر فاخر حتما متن اصلی را بخوانید.