راهنمای سفر به لهستان؛ ۱۵ جاذبه گردشگری یکی از زیباترین کشورهای اروپا

0

لهستان کشوری با جاذبه‌های تاریخی بی‌نظیر، قلعه‌ها، شهرهای تاریخی، فرهنگ و معماری شگفت‌انگیز قرون وسطی یکی از کشورهای توریستی دنیا و قاره اروپاست. بیش از ۱۴ اثر تاریخی این کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. اگر قصد سفر به لهستان را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های لهستان آشنا کنیم.

۱. وروتسواف

وِروتسواف (Wroclaw) چهارمین شهر بزرگ لهستان است که در قرون‌ وسطی بنا شد و معماری بی‌نظیری دارد. این شهر تاریخی از چند جزیره تشکیل شده است و پل خوش‌ساخت هم کم ندارد. وِروتسواف خصوصا در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۵ وِروتسواف از سوی شرکت خدمات مشاوره‌ای مِرسِر (Mercer) به‌عنوان یکی از «برترین شهرهای جهان برای زندگی» شناخته شد.

رونیکس

سفر به لهستان - وِروتسواف

وِروتسواف به‌خاطر کیفیت بالای سطح زندگی از سوی شبکه‌ی تحقیقات جهانی‌سازی و شهرهای جهان (GaWC) نیز در ردیف شهرهای جهانی رده‌بندی شده است (شهر جهانی به شهری می‌گویند که نقش بسزایی در نظام اقتصادی جهان داشته باشد). در سال ۲۰۱۶ هم وِروتسواف به‌عنوان پایتخت فرهنگی اروپا و پایتخت جهانی کتاب انتخاب شد. ازجمله دیدنی‌ترین نقاط وِروتسواف می‌توان به میدان بازار نمک (سالت مارکِت)، تالار سده (سِنتِنیال هال) و کلیسای مریم مَجدَلیه اشاره کرد. تالار سده جزو میراث جهانی یونسکو و کلیسای مریم مَجدَلیه از یادگارهای قرن سیزدهم است.

۲. ورشو

سفر به لهستان - وَرشو

وَرشو (Warsaw) پایتخت لهستان دارای تاریخ دورودراز و پرتلاطمی است که اتفاقا در معماری‌هایش هم نمود پیدا کرده‌اند. در وَرشو هم کلیساهای گوتیک و ساختمان‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی را می‌بینید و هم آسمان‌خراش‌های مدرن و کاخ‌های نئوکلاسیکی. ضمنا وَرشو ازلحاظ موسیقی شهر سرزنده‌ای است و مردمش به پاتوق‌های شبانه علاقه‌مندند. بااینکه وَرشو در جنگ جهانی دوم خسارات زیادی دید، قسمت قدیمی شهر معروف به اولد تاون (Old Town) پس از بازسازی هنوز هم شکوه سابق را حفظ کرده است و با آن کوچه‌های سنگ‌فرش و کافه‌های دنجش حس غریب گذشته‌ها را زنده می‌کند. در وَرشو حتما سری هم به بناهای سلطنتی بزنید که از گذشته‌های دور محل اقامت خاندان سلطنتی و محل رویدادهای تاریخی مهمی بوده‌اند. موزه‌ی تاریخ یهودیان لهستانی نیز که تاریخ هزار ساله‌ی این مردمان را روایت می‌کند، شاید برای‌تان جالب باشد.

۳. گدانسک

سفر به لهستان - گِدانسک

گِدانسک (Gdansk) یکی از جاذبه های گردشگری لهستان و از شهرهای سه‌گانه‌ی منطقه‌ی پومِرانیاست (پومِرانیا (Pomerania) منطقه‌ای تاریخی واقع در کرانه‌ی جنوبی دریای بالتیک است) و با سایر شهرهای لهستان فرق زیادی دارد. این شهر ساحلی درواقع به‌دست بازرگانان ثروتمندی که به بندر گِدانسک رفت‌وآمد داشتند جان گرفت. قسمت اصلی شهر معروف به مِین تاون (Main Town) منطقه‌ای بازسازی‌شده در قلب گِدانسک است که ساختمان‌ها، مغازه‌ها و رستوران‌های پرزرق‌وبرقی دارد. اما شکوهمندترین جلوه‌ی گِدانسک آب‌نمای نپتون است که در قرن هفدهم ساخته شد و به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. کلیسای مریم مقدس و کلیسای جامع اولیوا (Oliwa) نیز دیدنی‌اند. ضمنا قایق‌سواری هم فراموش‌تان نشود.

۴. گدینیا

سفر به لهستان - گِدینیا

در سفر به لهستان متوجه خواهید شد که لهستانی‌ها گِدینیا (Gdynia) را به‌عنوان «شهر آزادی» انتخاب کرده‌اند و از زمان نخستین انتخابات آزاد در سال ۱۹۸۹ این شهر بندری با افزایش کیفیت سطح زندگی و به‌طور کلی تمرکز روی رشد و پیشرفت، تغییرات چشمگیری را به خود دیده است. گِدینیا یکی دیگر از سه‌شهر منطقه‌ی پومِرانیاست و می‌تواند خصوصا برای کسانی که به جاذبه‌های دریایی علاقه‌مندند جای جذابی باشد. دار پومورزا (Dar Pomorza) کشتی بادبانی سه‌دَکَله‌ی بزرگی است که در سال ۱۹۰۹ ساخته شد و اکنون در گِدینیا نگه‌داری می‌شود. مؤسسه‌ی ملی تحقیقات شیلات و آکواریوم گِدینیا نیز از دیگر جاذبه‌های دریایی این شهر بندری‌اند. دیگر اینکه گِدینیا در تابستان‌ها میزبان فستیوال موسیقی اوپِنر (Open’er) است و بسیاری از هنرمندان مشهور سراسر دنیا را به اینجا می‌کشاند.

۵. سوپوت

سفر به لهستان - سوپوت

در سفر به لهستان دیدن شهر ساحلی کوچک سوپوت (Sopot) که جزو سه‌شهر معروف منطقه‌ی پومِرانیاست و بین گِدانسک و گِدینیا قرار دارد را از دست ندهید. سوپوت قرن‌ها حتی در دوران کمونیست استراحتگاه خاندان سلطنتی و ثروتمندان بود. در سوپوت به‌خاطر سواحل و استراحتگاه‌های خوش‌منظره‌اش حال‌وهوای متفاوتی را تجربه خواهید کرد. ضمنا سوپوت طولانی‌ترین اسکله‌ی چوبی اروپا را دارد که بسیار دیدنی است. از خیابان مونته کاسینو (Monte Casino) و اپرای جنگلی روباز هم حتما دیدن کنید. اما یکی از جالب‌ترین دیدنی‌های سوپوت ساختمان کجی است که به آثار عجیب‌وغریب آنتونی گائودی معمار مشهور ایتالیایی شباهت دارد.

۶. کراکوف

سفر به لهستان - کِراکوف

کِراکوف (Kraków) پایتخت سابق لهستان بود و اکنون به‌عنوان پایتخت فرهنگی این کشور شناخته می‌شود. می‌توانید گشت‌وگذارتان را از میدان اصلی شهر (رینِک گِلونی (Rynek Glówny)) شروع کنید. قدمت این میدان به قرن سیزدهم می‌رسد و بزرگ‌ترین میدان قرون‌ وسطایی اروپاست. کِراکوف پر از خیابان‌های خوش‌نقشه و پیاده‌روهای سرسبزی است که برای پیاده‌روی عالی‌اند. دانشگاه یاگیلونیا (Jagellonian University) و قلعه‌ی واوِل (Wawel Castle) را هم ببینید. جالب است بدانید که قلعه‌ی واوِل حدود ۶۰۰ سال اقامتگاه پادشاهان لهستانی بود. از قسمت قدیمی شهر یا همان اولد تاون (Old Town) هم که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است دیدن کنید. از دیگر جاذبه‌های گردشگری کِراکوف می‌توان به باسیلیکای قرن چهاردهمی مریم مقدس و بنای رنسانسی کلاث هال (Cloth Hall) اشاره کرد.

۷. اشچچین

سفر به لهستان - اِشچِچین

اِشچِچین (Szczecin) شهر ساحلی کوچکی در نزدیکی مرز آلمان است که دوره‌های تاریخی مختلف روی فرهنگ و معماری آن اثرات مشهودی داشته‌اند. به‌دلیل بازسازی‌های محدود هنوز هم می‌توانید در کنار ساختمان‌های مدرن روز بناهای هنر نوی آلمان و ویرانه‌هایی از دوران جنگ را ببینید. سری هم به برج بیسمارک (Bismarck Tower) و موزه‌ی ملی بزنید و قلعه‌ی دوکال (Ducal Castle) را هم که حدود ۵۰۰ سال اقامتگاه دوک‌های پومِرانیایی-اِشچَچینی بود، تماشا کنید.

۸. پوزنان

سفر به لهستان - پوزنان

پوزنان (Poznan) یکی از شهرهای غربی لهستان است که قسمت قدیمی آن با یادگارهای دوران رنسانس بر اثر خسارات ناشی از جنگ جهانی دوم تقریبا از بین رفت و بعدها بازسازی شد. فقط کافی است خودتان را به میدان بازار شهر برسانید تا بتوانید شور و سرزندگی پوزنان را از نزدیک لمس کنید. هر ساعتی از روز یا شب که به اینجا بیایید، به‌خاطر وجود رستوران‌ها و کافه‌های بسیار، همیشه پرهیاهو خواهد بود. کلیسای جامع اوستروف تومسکی (Ostrów Tumski) هم بسیار دیدنی است. در پوزنان باغ‌وحش جالبی نیز وجود دارد و تفریحات آبی دریاچه‌ی مالتا هم به امتحان‌کردن‌شان می‌ارزند. اما یکی از جالب‌ترین دیدنی‌های پوزنان مرکز میراث تعاملی پورتا پوزنانیا است که ماجرای شکل‌گیری لهستان را از طریق فناوری‌های تعاملی نشان‌تان خواهد داد. در پوزنان سری هم به میدان میسکِویچا (Mickiewicza) بزنید و در آنجا توقفی در کنار بنای یادبود قربانیان اعتراضات کارگری ژوئن ۱۹۵۶ داشته باشید.

۹. تورون

سفر به لهستان - تورون

نیکولاس کوپرنیک (۱۵۴۳-۱۴۷۳) ریاضی‌دان و ستاره‌شناس مشهور عصر رنسانس متولد تورون بود. تورون را علاوه‌بر کوپرنیک به نان‌های زنجبیلی خوشمزه‌اش هم می‌شناسند. این شهر تاریخی در کرانه‌ی رودخانه‌ی معروف ویستولا قرار دارد و جزو قدیمی‌ترین شهرهای لهستان است. جالب است که بیشتر قسمت‌های تورون از خرابی‌های جنگ جهانی دوم در امان ماندند، اما بااین‌حال در تورون دیدنی‌های محدودتری نسبت به سایر شهرهای لهستان برای گردشگری وجود دارند. ازجمله نقاط دیدنی تورون عبارت‌اند از مجسمه‌ی الاغ برنزی، خانه‌ی کوپرنیک، آب‌نمای فلوت‌زن رنگارنگ و استحکامات قرون‌ وسطایی. گفتنی است که برخی از استحکامات قرون‌ وسطایی تورون در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به‌ثبت رسیده‌اند.

۱۰. مالبورک

سفر به لهستان - مالبورک

از بین جاذبه های گردشگری لهستان قلعه‌ی مالبورک (Malbork) در صدر جدول پربازدیدترین نقاط گردشگری لهستان قرار دارد. ساخت این قلعه‌ی حیرت‌انگیز در سال ۱۴۰۹ پایان یافت و بزرگ‌ترین قلعه‌ی گوتیکی اروپاست. ضمنا مالبورک در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. از قلعه که بازدید کردید، می‌توانید در همان نزدیکی در آن‌سوی ویرانه‌های دیوارهای قدیمی شهر از اِسکفِر اِسپِرانتو (Skwer Esperanto) نیز دیدن کنید. در این پارک شاهد سنگ‌های یادبودی خواهید بود که توسط سخنرانان شناخته‌شده‌ی بین‌المللی به‌یاد لودویگ زامِنهوف (Ludwig Zamenhof) مبدع زبان بین‌المللی اِسپِرانتو جاگذاری شده‌اند.

۱۱. ژشوف یکی از دیدنی های سفر به لهستان

سفر به لهستان - ژِشوف

شهر ژِشوف (Rzeszów) در دو سوی رودخانه ویسلاک در قلب دره‌ی ساندومیرسکا قرار دارد و جزو مهم‌ترین شهرهای لهستان به‌حساب می‌آید. ژِشوف شهر کوچکی به‌نظر می‌رسد، اما یکی از مراکز پیشرفته‌ی اقتصادی و فرهنگی لهستان است. جاهای دیدنی‌های ژِشوف عبارت‌اند از میدان بازار، تالار شهر، کتابخانه‌ی عمومی که قدمت آن به سال ۱۸۹۰ می‌رسد، کنیسه‌های «کوچک» و «بزرگ»، قبرستان قدیم و قبرستان یهودی‌ها، تماشاخانه‌ی وَندا شیماسکُوا (Wanda Siemaszkowa) و یادبود «لوایح انقلاب». اما شکوهمندترین جلوه‌ی ژِشوف کاخ لوبومیرسکی (Lubomirski) است که قدمت آن به قرن هجدهم می‌رسد.

۱۲. ووچ

سفر به لهستان - ووچ

ووچ شهری در مرکز لهستان و با تاریخی پرفرازونشیب است. این شهر تاریخی که بیشتر به منسوجات باکیفیتش شهرت دارد، در قرن بیستم ویران شد و از آن زمان در تلاش است تا هویت ازدست‌رفته‌اش را بازیابد. اخیرا بازسازی‌های عمده‌ای در اماکن تخریب‌شده‌ی این شهر آغاز شدند و حتی به‌عقیده‌ی برخی، این بازسازی‌ها، بزرگ‌ترین اقدام نوسازی در اروپاست. ازجمله‌ی این بازسازی‌ها می‌توان به پیاده‌راه پیوترکوفسکا (Piotrkowska) اشاره کرد. خلاصه اینکه ووچ در میانه‌های تجدید حیات هم شهر جذابی است. ووچ را علاوه‌بر منسوجات باکیفیتش به‌خاطر صنعت فیلم‌سازی نیز می‌شناسند و به‌همین‌خاطر هالی-ووچ لقب گرفته است. ازجمله نقاط دیدنی ووچ که به بازدیدشان می‌ارزد، عبارت‌اند از کلیسای جامع الکساندر نِوسکی (Alexander Nevsky) که در سال ۱۸۸۴ ساخته شد، موزه‌ی سینماتوگرافی، موزه‌ی قوم‌شناسی و باستان‌شناسی، قبرستان یهودیان و یادبود نابودی محله‌ی یهودی‌نشین لیتسمان‌اِشتات (Litzmannstadt Ghetto) که یادآور هولوکاست و سرنوشت یهودیان شهر است.

۱۳. زاکوپانه

سفر به لهستان - زاکوپانه

زاکوپانه (Zakopane) شهری تفریحی است که نه‌تنها در میان خود لهستانی‌ها محبوبیت زیادی، دارد بلکه مورد استقبال چشمگیر گردشگرانی که سفر به لهستان را انتخاب کرده‌اند نیز قرار گرفته است. این شهر پرگردشگر پای رشته‌کوه تاترا قرار دارد و تابستان‌ها پذیرای طبیعت‌گردها و کوهنوردها و زمستان‌ها هم میزبان اسکی‌بازها و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی است. از اینجا به‌راحتی می‌توانید با قطارهای کابلی خودتان را به پیست‌های اسکی گوبالوفکا (Gubalówka) و کاسپرووی وییِرخ (Kasprowy Wierch) برسانید. کلا به هرجا که نگاه کنید، مناظر کوهستانی جلوی چشم‌تان خواهد بود. ازجمله دیدنی‌ترین نقاط حومه‌ی زاکاپونه می‌توان به دریاچه‌ی کوهستانی مورسکی اوکو (Morskie Oko) اشاره کرد که آب‌های سبز زمردی‌اش بسیار دیدنی‌اند. جالب است بدانید در زاکاپونه خانه‌های ییلاقی چوبی قرن یازدهمی هم پیدا می‌شوند. بسیاری از این خانه‌های ویلایی اکنون تبدیل به موزه یا هتل شده‌اند. از کلیسا و قبرستان قدیمی شهر هم دیدن کنید. در این قبرستان، سنگ قبرها چوبی و شبیه به مهره‌های غول‌پیکر شطرنج ساخته شده‌اند.

۱۴. میکووایکی

سفر به لهستان - میکووایکی

میکووایکی (Mikołajki) شهر کوچک اما قدرتمندی است که به «مروارید ماسوریا» شهرت دارد (ماسوریا (Masuria) منطقه‌ای در شمال لهستان است که دریاچه‌های زیادی دارد) و در سواحل دریاچه‌ی اِشنیاردوه (Sniardwy) بزرگ‌ترین دریاچه‌ی منطقه قرار دارد. بسیاری از لهستانی‌ها در تعطیلات، میکووایکی را برای گردش انتخاب می‌کنند. تابستان‌ها در اینجا مسابقات کرجی‌رانی برگزار می‌شود و هزاران گردشگر را در ساحل به‌تماشا می‌نشاند. در فستیوال آوازهای دریانوردان هم می‌توانید بهترین آوازهای دریا را از اهالی کشتی‌ها بشنوید. خلاصه اینکه میکووایکی پر از کرجی‌‌ها و قایق‌های تفریحی است و اگر به تفریحات آبی علاقه‌مند باشید، حتما برای‌تان جذاب خواهد بود.

۱۵. اشوینوایشچه

سفر به لهستان - اِشوینوایشچه

اِشوینوایشچه (Swinoujscie) شهری بندی در شمال لهستان واقع در مجاورت دریای بالتیک و مرداب اِشچِچین است که به سرزمین ۱۴۴ جزیره‌ای شهرت دارد. از بین جزایر مختلف اِشوینوایشچه فقط سه جزیره (اوزنام، وولین و کارشیبور) مسکونی هستند. بیشتر قسمت‌های جزیره‌ی اوزنام (Uznam) تحت کنترل آلمان قرار دارد و فقط کمتر از ۲۰ درصد آن جزو خاک لهستان است. جزایر اِشوینوایشچه درمجموع از مناظر و چشم‌اندازهای قابل‌توجهی برخوردارند. در اینجا برج‌های فانوس دریایی قشنگی هم پیدا می‌شوند که معروف‌ترین‌شان فانوس دریایی اِشوینوایشچه است. ضمنا در سفر به لهستان انواع تفریحات آبی ازجمله کایت‌ موج‌سواری، ماهی‌گیری و قایق‌رانی هم مهیا هستند. خلاصه اینکه می‌توانید در یکی از روزهای پایانی سفرتان به لهستان به اِشوینوایشچه بیایید تا هم خوش بگذرانید و هم خستگی در کنید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی آلمان؛ ۱۵ جاذبه گردشگری غول اقتصاد اروپا

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع thecrazytourist.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.