۶ نوع کیف پول سخت افزاری و توصیه‌های امنیتی استفاده از آن‌ها

0

اگر کاربری باتجربه در زمینه‌ی ارز رمزها باشید، به‌احتمال زیاد می‌دانید که کیف پول سخت افزاری امن‌ترین گزینه‌ی ذخیره‌ی سکه‌های دیجیتال و توکن‌های شماست. اما اگر تازه با دنیای ارز رمزها آشنا شده‌اید، این موضوع بسیار مهم است. اگر قصد دارید که ارز دیجیتال را برای مدتی نگه دارید، امن‌ترین مکان برای نگهداری آن کیف پول سخت افزاری است. در این مقاله چطور با علت استفاده از کیف پول سخت افزاری، نحوه انتخاب کیف پول سخت افزاری، ۶ نوع کیف پول سخت افزاری و توصیه های امنیتی هنگام استفاده از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

کیف پول سخت افزاری چیست؟

کیف پول‌های سخت افزاری، گاوصندوقی فیزیکی هستند که محل ذخیره‌ی امنی برای کلیدهای خصوصی ارز رمزهای شما ارائه می‌دهند. این هارد درایوها که به‌شکل خاصی طراحی شده‌اند، معمولا از طریق USP به کامپیوتر یا تلفن هوشمند شما وصل می‌شوند. چون آنها را به‌شکل آفلاین نگه می‌دارید، ذخیره‌ای سرد برای سکه‌ها و توکن‌هایتان فراهم می‌کنند.

رونیکس

کیف پول سخت افزاری دارای طیفی از ویژگی‌های امنیتی است تا از کلیدهای ارزهای دیجیتال شما محافظت کند. یک پین‌کد از این کیف پول محافظت می‌کند و اغلب ویژگی‌های امنیتی دیگر، مثل صفحه‌‌نمایشی برای دیدن جزئیات تراکنش و دکمه‌هایی روی دستگاه برای تأیید دستی تراکنش‌ها وجود دارند.

اساسا هر کیف پول سخت افزاری دو بخش مجزا دارد. بخش اول، دسکتاپ، موبایل یا وب کلاینت است که به اینترنت وصل می‌شود و تقریبا تمام ویژگی‌های پایه‌ی یک کیف داغ معمولی را دارد.

این کیف پول نرم‌افزاری توانایی ایجاد تراکنش‌هایی را دارد، اما نمی‌تواند آنها را امضا کند که اینجا بخش دوم وارد عمل می‌شود؛ یعنی کیف پول سخت افزاری فیزیکی که حاوی کلیدهای خصوصی شماست. قبل از اینکه تراکنش کامل شود، باید به کیف پول سخت افزاری آفلاین شما فرستاده شود، شما تأیید و دستگاه امضایش کند.

کیف پول داغ یا سرد؟

کیف پول داغ هر کیف پولی است که ارتباط فعالی با اینترنت دارد یا هاستش روی اینترنت است. این کیف پول‌ها فراوان‌تر از کیف پول‌های سرد و اغلب کاربرپسندتر هستند. به‌لطف اتصال این کیف پول‌ها به اینترنت، انتقال دارایی‌ها بسیار سریع و آسان است. متأسفانه، این آسانی در استفاده با اشکالاتی هم همراه است، مثلا این کیف پول‌ها در خطر حمله‌ی هکرها، کلاهبرداری و سایر موارد آسیب‌زا هستند. کیف پول‌های داغ شامل کیف پول‌هایی است که صرافی‌ها یا کیف پول‌های تحت وب مثل مای اتر ولت (MyEtherWallet) ارائه می‌دهند.

کیف پول سرد هر نوع کیف پولی است که به‌شکل آفلاین کار ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد. ذخیره‌سازی کیف پول سرد ممکن است به روش‌های مختلفی انجام شود، مثل ساختن کیف پول کاغذی با کیوآر کد، ذخیره‌ی کیف پول در کامپیوتری که به اینترنت وصل نیست یا استفاده از کیف پول سخت افزاری. اگرچه این کیف پول از کیف پول داغ امن‌تر به‌نظر می‌رسد، اغلب سرعت کار کردن با آن پایین‌تر است، به‌شکل فیزیکی وجود دارد و به‌همین‌دلیل احتمال آسیب دیدنش وجود دارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری نوع خاصی از کیف پول سرد هستند که به‌دلیل امنیت بیشتر و پشتیبانی مضاعف محبوب هستند.

چرا باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کرد؟

چرا باید کیف پول سخت افزاری را به کیف پول دسکتاپی یا آنلاین ترجیح بدهید؟ مزیت اصلی کیف پول سخت افزاری ساده است: به‌شکل گسترده‌ای به‌عنوان امن‌ترین گزینه‌ی ذخیره‌سازی برای سکه‌های ارز رمزی و توکن‌ها درنظر گرفته می‌شود.

برخلاف کیف پول‌های تحت وب و کیف پول‌های نرم‌افزاری دسکتاپ که در خطر هک شدن، بدافزارها و کلاهبرداری قرار دارند، کیف پول‌های سخت افزاری محل ذخیره‌ای آفلاین فراهم می‌کنند. حتی اگر کامپیوتر شما هک شود، جای سکه‌های شما امن خواهد ماند (کلیدهای خصوصی شما به‌شکل امنی در کیف پول سخت افزاری‌تان و نه کامپیوتر شما ذخیره شده‌اند) و کیف پول‌های گم‌شده یا دزدیده‌شده با پین‌کد محافظت می‌شوند.

علاوه‌براین، اگر کیف پول‌‌تان را گم کنید، می‌توانید با استفاده از عبارت بازیابی، سکه‌هایتان را بازیابی کنید. این عبارت، رمزی و منحصربه‌فرد است و می‌توانید آن را روی کاغذ بنویسید و در محلی جدا ذخیره کنید. این عبارت بازیابی به شما اجازه می‌دهد که اگر مشکلی پیش آمد، دارایی‌هایتان را بازیابی کنید.

مثال‌های بی‌شمار و مشهوری از هکرها و جرائم سایبری هست که سکه‌ها را از صرافی‌ها و کیف پول‌های داغ دزده‌اید، بنابراین انتخاب کیف پول سخت افزاری با آرامش خاطر همراه است. اگر قصد دارید مقدار زیادی ارز رمز را برای هر مدتی نگه دارید، انتقال آن به کیف پول سخت افزاری ارزش تلاش و هزینه‌ی شما دارد.

چطور یک کیف پول سخت افزاری انتخاب کنیم؟

اگر به این نتیجه رسیدید که ذخیره‌سازی آفلاین در کیف پول سخت افزاری بهترین گزینه است، قدم بعدی این است که کیف پولی مناسب انتخاب کنید. شما چند انتخاب پیشِ رو دارید؛ پس مطمئن شوید که عوامل زیر را برای انتخاب گزینه‌ی مناسب‌تان درنظر می‌گیرید:

ویژگی‌های امنیتی

کیف پول چقدر امن است و چه خصوصیاتی دارد؟ آیا با پین‌کد محافظت می‌شود؟ آیا صفحه‌نمایش خودش را دارد؟ آیا می‌توانید تراکنش‌ها را به‌شکل دستی و با فشار دادن دکمه‌ها تأیید کنید؟ آیا تابه‌حال نمونه‌هایی از نقص‌های امنیتی از این کیف پول گزارش شده است؟

سهولت در استفاده

درنظر بگیرید که کیف پول چقدر راحت نصب و استفاده می‌شود. اگر فرایندش را کامل متوجه نمی‌شوید، همیشه خطری واقعی وجود دارد که بخشی از دارایی‌تان یا کل آن را ازدست بدهید. با درنظر داشتن این نکته، مطمئن شوید که ردیابی دارایی‌های ارز رمزی‌تان در این کیف پول تا حد امکان ساده و بدون پیچیدگی است.

ارز رمزهای تحت پشتیبانی

جزئیات هر کیف پول سخت افزاری را بررسی کنید تا مطمئن شوید از تمام سکه‌ها و توکن‌هایی که می‌خواهید در آن ذخیره کنید، پشتیبانی می‌کند.

سیستم عامل‌های تحت پشتیبانی

آیا کیف پول موردنظر با سیستم عاملی که روی کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود دارید سازگار است؟

چگونگی دسترسی به ارز رمزها

کیف پول‌های سخت افزاری معمولا کیف پول داغ خود را دارند که یک افزونه برای مرورگر یا کیف پول تحت وب است. بسیاری از دستگاه‌ها به شما این اجازه را هم می‌دهند تا با استفاده از یک کیف پول شخص ثالت (واسطه) با دارایی‌های ارز رمزی خود تعامل داشته باشید. مثلا اگر روی یک لجر نانو اس (Ledger Nano S) اتر ذخیره می‌کنید، می‌توانید با استفاده از برنامه‌ی لجر ولت اتریم (Ledger Wallet Ethereum) یا کیف پول شخص ثالت مای اتر ولت (MyEtherWallet) توکن‌های خود را مدیریت کنید.

نسخه‌ی پشتیبان و بازیابی

از فرایندی که در صورت پیش آمدن مشکل، برای گرفتن نسخه‌ی پشتیبان از کیف پول و بازیابی سکه‌هایتان لازم است، آگاه باشید. آیا انجامش آسان است و آیا سطح امنیت دارایی‌های شما را بالا می‌برد؟

قیمت

این مورد، برای افراد زیادی عامل مهمی تلقی می‌شود، چون کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند. قیمت‌های کیف پول‌های رقیب را با هم مقایسه کنید و اگر از فروشنده‌ای خارج از کشور خرید می‌کنید، به نرخ ارز و هزینه‌های ارسال توجه کنید تا بهتر بفهمید کدام گزینه ارزش بیشتری دارد.

قابلیت حمل

این مورد شاید برای همه‌ی کاربران ویژگی مهمی نباشد، اما اگر می‌خواهید کیف پول‌تان را با خودتان حمل کنید، درنظر بگیرید که حمل هر روزه‌ی آن چقدر آسان است.

نقد و بررسی‌های مستقل

تحقیق کنید تا نقد و بررسی‌های مستقل درباره‌ی هر کیف پولی را که درنظر دارید، پیدا کنید. اینکه منتقدان درباره‌ی نکات مثبت و منفی کیف پول موردنظر چه می‌گویند؟ هنگام استفاده از آن (اگر مشکلی وجود داشته) چه مشکلاتی داشته‌اند و چه پیشنهادی دارند؟

با درنظر گرفتن این نکات مهم، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام کیف پول سخت افزاری برای شما مناسب است.

معرفی بهترین کیف پول های سخت افزاری

معرفی بهترین کیف پول سخت افزاری

۱. لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول سخت افزاری بسیار محبوبی که قیمتش حدودا ۹۵ دلار است. ازطریق USP به کامپیوتر وصل می‌شود، صفحه نمایش اولِد (OLED) روی خودش دارد و دکمه‌هایی روی دستگاه وجود دارد که باید برای تأیید دستی تراکنش‌ها فشارشان بدهید.

نانو اس (Nano S) با یک پین‌کد محافظت می‌شود و نصب و استفاده از آن آسان است. از طیف گسترده‌ای از ارز رمزهای محبوب مثل بیت‌ کوین، بیت‌ کوین کش، اتر، اتریوم کلاسیک، لایت‌کوین، ریپل و توکن‌های ای‌آرسی۲۰ (ERC20) پشتیبانی می‌کند. اگر به‌دنبال کیف پول سخت افزاری مناسب هستید، ارزش دارد که این دستگاه را درنظر بگیرید.

۲. لجر بلو (Ledger Blue)

محصولی با قیمت نسبتا بالاتر است و حدود ۲۷۷ دلار قیمت دارد. صفحه‌ی لمسی ۳.۵ اینچی رنگی و نیز بلوتوث دارد و بر پایه‌ی امنیت بالا ساخته شده است.

بلو برنامه‌های کمکی را در سفت‌افزار خود به‌شکل کاملا مجزا اجرا می‌کند و تقریبا طیف ارزهای تحت پشتیبانی‌اش مشابه نانو اس است. همچنین رابط کاربری کاربرپسند و طراحی زیبایی این محصول باعث می‌شود، آن را به‌عنوان یکی از گزینه‌های موردنظر خود درنظر بگیرید.

۳. ترزور (TREZOR)

ترزور درواقع کلمه‌ای به‌زبان چکی است در معنای «گاوصندوق» که به شما نشان می‌دهد، این کیف پول برای ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال شما طراحی شده است. ترزور به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود، سطوح چندگانه‌ی امنیتی برای سکه‌ها و توکن‌های شما فراهم می‌کند.

این کیف پول علاوه‌بر محافظت پین‌کد، عبارت بازیابی ۲۴ حرفی، صفحه‌ی نمایش روی خودش و دکمه‌های فیزیکی برای تأیید تراکنش دارد. همچنین از تعداد قابل‌توجهی از ارزها پشتیبانی می‌کند و حدود ۱۰۷ دلار قیمت دارد.

۴. ترزور مدل تی (TREZOR Model T)

ترزور یک مدل تی هم دارد که اوایل سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار شد که از ده‌ها ارز رمز اصلی به‌علاوه‌ی هر نوع توکن ای‌آرسی ۲۰ پشتیبانی می‌کند. این کیف پول با صفحه‌ی لمسی، تأیید دو مرحله‌ای برای تراکنش‌ها، پشتیبانی پین‌کد و شکستن پین‌کد، یکی دیگر از کیف پول‌هایی است که امنیت را بر همه‌چیز مقدم می‌داند.

شما می‌توانید ارز رمزهایی مثل بیت‌ کویت، بیت‌ک وین کش، اتر، توکن‌های ای‌آر‌سی۲۰ و ۱۰ ارز رمز دیگر را در مدل تی ذخیره کنید.

۵. کیپ کی (KeepKey)

کیف پول امنی که از ارز رمزهای محبوب منتخبی پشتیبانی می‌کند و نام شناخته‌شده‌ی دیگری در دنیای ذخیره‌ی ارز رمزهاست. این کیف پول سلسله‌مراتبی قطعی (HD) در سال ۲۰۱۵ روانه‌ی بازار شد و بیت‌ کوین، بیت‌ کوین کش، اتر، لایت‌کوین، دوج کوین، دش و نِیم‌کوین را ذخیره می‌کند.

کیپ کی با عبارت بازیابی ۱۲ حرفی پشتیبانی می‌شود. این کیف پول از ذخیره‌ی تعداد نامحدود کلیدهای خصوصی پشتیبانی می‌کند و مجموعه‌ای از ویژگی‌های امنیتی مهم را به‌همراه دارد. قیمت آن حدود ۱۲۵ دلار است.

۶. بیت باکس (BitBox)

شعار این کیف پول سخت افزاری سوئیسی «طراحی حداقلی، امنیت حداکثری» است. این کیف پول جمع‌و‌جور و پرتابل که با اتصال به کامپیوتر به‌سادگی اجرا می‌شود، از بیت‌ کوین، اتر، اتریوم کلاسیک، لایت‌کوین و توکن‌های ای‌آرسی۲۰ در شبکه‌ی اتریوم پشتیبانی می‌کند.

ویژگی‌های کلیدی آن عبارت‌اند از تأیید دو مرحله‌ای، دکمه‌های لمسی و نمایشگر ال‌ای‌دی و نیز توانایی پنهان نگه داشتن اطلاعات خاص (انکار موجه) با استفاده از کیف پول‌های پنهان و نسخه‌های پشتیبان. قیمتش حدود ۷۱ دلار به‌اضافه‌ی ۲۳ دلار هزینه‌ی ارسال است.

مزایا و معایب کیف پول سخت افزاری

مزایا

  • عموما امن‌تر از کیف پول‌های دسکتاپی، تحت وب و موبایل درنظر گرفته می‌شود.
  • امکان کنترل بر روی کلیدهای خصوصی‌تان را فراهم می‌کند.
  • از طیف گسترده‌ای از سکه‌ها و توکن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  • آرامش خاطر به‌همراه دارد.
  • درصورتی‌که کیف پول‌تان گم یا دزدیده شود، امکان بازیابی سکه‌ها را به شما می‌دهد.

معایب

  • باید آن را بخرید؛ رایگان نیست.
  • وقتی نیاز به دسترسی به ارز رمزهایتان دارید، مثل سایر گزینه‌های دیگر راحت نیست.
  • از تمام ارز رمزها پشتیبانی نمی‌کند.

توصیه‌های بیشتر هنگام استفاده از کیف پول سخت افزاری

توصیه‌های زیر را مدنظر داشته باشید تا از امنیت سکه‌های ارز رمزی و توکن‌هایتان مطمئن شوید:

هیچ کیف پولی صددرصد ایمن نیست

اگر می‌خواهید از امنیت دارایی‌هایتان مطمئن شوید، مسئولیتش بر دوش خودتان است. اگر به‌درستی دستورالعمل‌های امنیتی یا مراحل نصب کیف پول را دنبال نکنید، ایمن‌ترین کیف پول در دنیا هم ناکارآمد است. پس همیشه جانب احتیاط را رعایت کنید.

فقط از فروشنده‌ی معتبر خرید کنید

کیف پول‌های سخت افزاری را فقط از تولیدکننده یا فروشنده‌ی مجاز بخرید، چون خریدن کیف پول دست دوم شما را درمعرض هک شدن و دزدی قرار می‌دهد. مثلا در موردی معروف، یکی از کاربران ردیت (Reddit) برای ذخیره کردن ارز رمزهایش کیف پول لجر خرید و کل دارایی‌هایش را از دست داد.

جزئیات خصوصی را محرمانه حفظ کنید

هیچ وقت نباید درباره‌ی پین‌کد امنیتی کیف سخت افزاری و کلیدهای خصوصی ارز رمزهایتان با کسی صحبت کنید.

عبارت بازیابی خود را گم نکنید

در‌صورتی‌که کیف پول‌تان گم یا دزدیده شود، برای دسترسی به سکه‌های ارز رمزهایتان نیاز به عبارت بازیابی دارید؛ پس حتما این عبارت را روی کاغذ بنویسید و در جای امنی نگه دارید. بهترین کار این است که آن را روی دو یا سه تکه کاغذ بنویسید و هر کدام را در محلی جداگانه و امن بگذارید.

اگر در رابطه با مدیریت دارایی‌هایتان هوشمندانه عمل کنید، کیف پول سخت افزاری می‌تواند ارز دیجیتال شما را به‌شکل امن ذخیره کند. شاید مبلغ اولیه‌ی ۱۰۰ دلار یا بیشتر برای بعضی‌ها زیاد باشد، اما اگر آسایش خاطر برای‌تان اهمیت داشته باشد، این هزینه بسیار به‌صرفه است.

اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.



منبع finder
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.