۵ علت تاری دید و ۸ بیماری که باعث تاری دید می‌شوند

22

آیا زیاد پیش می‌آید که چشم‌تان تار شود و برای بازیابی دید عادی نیاز به پلک‌زدن مداوم، مالیدن چشم‌ها یا مرطوب‌کردن آنها پیدا کنید؟ تاری دید ممکن است در حد مشکلی آزاردهنده باشد یا وقفه‌ای که آدم را دچار وحشت کند. این مشکل می‌تواند به‌دلیل افزایش سن یا نیاز به عینک باشد، اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. بیشتر وقت‌ها تاری دید با درمان مناسب رفع می‌شود اما فراموش نکنید که تغییر ناگهانی در حس بینایی طبیعی نیست و در صورت بروز آن باید به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله شما را با ۵ علت تاری دید و ۸ بیماری که باعث تاری دید می‌شوند آشنا خواهیم کرد.

دلایل تاری دید

۱. به عینک یا لنز جدید نیاز دارید

اگر از عینک یا لنز تماسی طبی استفاده می‌کنید، احتمالا با تاری دید بیگانه نیستید. افراد با گذر زمان به عدسی‌های قوی‌تر نیاز دارند، زیرا چشم انسان با افزایش سن تغییر می‌کند. اگر از عدسی مناسبی استفاده نکنید، پرتوهای نور نمی‌توانند به‌خوبی روی شبکیه که تصاویر را به‌ مغز می‌فرستد، متمرکز شوند. درنتیجه دچار تاری دید می‌شوید. با استفاده از عینک یا لنز مناسب، پرتوهای نور در مکان درست متمرکز می‌شوند و مشکل رفع می‌شود.

رونیکس

بهتر است درباره‌ی زمان مراجعه و تعویض احتمالی عینک با پزشک‌تان مشورت کنید. برای برخی معاینه‌ی سالانه کافی‌ست، درحالی‌که برخی دیگر باید زودتر یا دیرتر به پزشک مراجعه کنند. به‌طورکلی باید دست‌کم هر ۲ سال یک‌بار به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

۲. شما آستیگمات هستید

آستیگماتیزم باعث تاری دید می شود

آستیگماتیزم یکی از مشکلات چشمی است که باعث کاهش دید می‌شود و به‌دلیل شکل‌گیری نامناسب قرنیه به‌وجود می‌آید. مانند استفاده از عینک نامناسب، آستیگماتیزم باعث می‌شود پرتوهای نور در مکان درست متمرکز نشوند و درنتیجه شما دچار تاری دید شوید.

گاهی آستیگماتیزم جزئی‌ست و تأثیری بر بینایی ندارد اما اگر مشکل بینایی شدید باشد، پزشک در تعیین عینک مناسب به شما کمک می‌کند. انواع جراحی‌ مانند جراحی لیزیک هم ازجمله گزینه‌های درمانی است.

۳. چشم‌های خشکی دارید

خشکی چشم به این معنی است که چشمان‌تان نمی‌توانند به‌خوبی خودشان را چرب و روان نگه دارند. خشکی چشم به این دلیل است که مقدار یا کیفیت اشک چشم به‌اندازه‌ی کافی نیست، بنابراین چشم‌هایتان خشک می‌شود. خشکی چشم علاوه‌بر تاری دید با التهاب، خارش و ناراحتی چشم‌ها همراه است.

اگر دیدتان به‌خوبی همیشه نیست و نشانه‌های خشکی چشم را دارید، به پزشک مراجعه کنید. خشکی خفیف چشم با قطره‌های مرطوب‌کننده درمان می‌شود. اما برای درمان خشکی شدید، قطره‌های چشمی برای جلوگیری از التهاب، استفاده از انواع خاص لنز تماسی، جراحی و اصلاح غده‌های اشکی یا درمان‌های دیگر وجود دارد.

۴. دچار قرمزی چشم شده‌اید

قرمزی چشم یا التهاب ملتحمه عارضه‌ای است ناشی از التهاب یا عفونت غشای مخاطی ملتحمه که بخش جلوی چشم و لایه‌های درونی پلک‌ها را می‌پوشاند. قرمزی چشم مجموعه‌ای از نشانه‌ها را از ناراحتی چشم، قرمزی، سوزش چشم، خارش و اشک‌ریزش تا حساسیت به نور و تاری دید به‌همراه دارد.

اگر قرمزی چشم ناشی از ویروس باشد، بدن‌تان باید مبازره و آن را دفع کند. در طول این مدت باید کمترین فشار را به چشمان‌تان بیاورید؛ مثلا از لنزهای تماسی استفاده نکنید. اگر قرمزی چشم باکتریایی باشد، پزشک احتمالا قطره‌ی آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر مسئله به‌دلیل حساسیت باشد، احتمالا با تجویز یکی دو قطره‌ی چشمی برای رفع خارش و پف چشم، مشکل رفع می‌شود.

۵. التهاب قرنیه دارید

التهاب قرنیه باعث تاری دید می شود

وقتی یکی از قرنیه‌ها درنتیجه‌ی خاراندن چشم‌ها، استفاده‌ی طولانی‌مدت از لنز تماسی، ویروس یا هر مشکل دیگری دچار عفونت و التهاب می‌شود، بینایی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

التهاب قرنیه ممکن است با درد، قرمزی، اشک‌ریزش یا ترشح، حساسیت به نور و همچنین تاری دید همراه باشد. درمان زودهنگام آن اهمیت بسیاری دارد، زیرا ممکن است به از‌دست‌دادن همیشگی بینایی منجر شود! پزشک براساس دلیل بروز آن، درمان مناسب را تشخیص می‌دهد.

بیماری هایی که باعث تاری دید می‌شوند

۱. دیابت

دیابت احتمال ابتلا به نوعی بیماری چشمی به‌نام رتینوپاتی دیابتی را افزایش می‌دهد. با گذر زمان، میزان بالای قند خون باعث تخریب مویرگ‌های شبکیه می‌شود که حس بینایی را کنترل می‌کند. درنتیجه بخشی از شبکیه به‌نام ماکولا (یا لکه‌ی زرد) متورم می‌شود و ناخواسته‌ رگ‌هایی در چشم ایجاد می‌شوند و پس از مدتی شروع به خون‌ریزی می‌کنند.

بیماری چشمی ناشی از دیابت، علاوه‌بر تاری دید ممکن است با نشانه‌های زیر همراه باشند:

  • تصور دیدن نقطه‌ی شناور در محدوده دیدتان
  • از دست دادن کامل بینایی

درمان زودهنگام بهترین راه جلوگیری از آسیب همیشگی است. بنابراین اگر دیابت دارید، برای معاینه‌ی چشم‌هایتان دست‌کم سالی یک‌بار به پزشک مراجعه کنید. علاوه‌بر‌این کسانی که دچار مشکلات قندی هستند باید بدانند با افزایش میزان قند خون، بدن رطوبت چشم‌ها را جذب می‌کند و این مسئله، تاری دید را به‌دنبال دارد. همچنین در مبتلایان به دیابت کنترل‌نشده، احتمال ابتلا به مشکلات چشمی دیگر مانند آب مروارید، بیشتر است.

۲. سکته مغزی

تاری دید یکی از نشانه های سکته مغزی است

یکی از نشانه‌های اصلی سکته‌ مغزی، تغییر ناگهانی و بی‌درد در بینایی است. ممکن است دچار تاری دید یا دوبینی شوید. اگر متوجه این نشانه‌ها یا نشانه‌های زیر در خودتان شدید بی‌درنگ با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

  • گیجی؛
  • افتادگی صورت؛
  • ازدست‌دادن تعادل؛
  • حرف‌زدن بااشکال یا عجیب یا مشکلات دیگر در صحبت‌کردن؛
  • ضعف یا بی‌حسی در یکی از دست‌ها.

۳. پری اکلامپسیا

اگر باردار هستید، نباید به‌سادگی از تاری دید بگذرید؛ این ممکن است نشانه‌ی پری‌اکلامپسیا (Preeclampsia) باشد که عارضه‌‌ای خطرناک ناشی از فشار خون بالا و سطح بالای پروتئین در ادرار است. این مشکل در زنانی که در ماه‌های آخر بارداری (معمولا پس از هفته‌ی بیستم) هستند و پیش از این هیچ‌وقت فشار خون‌شان بالا نبوده است، رخ می‌دهد. این عارضه ممکن است آثاری به‌‌جا بگذارد که زندگی مادر و فرزند را تهدید می‌کند.

پری اکلامپسیا ممکن است با نشانه‌ی خاصی همراه نباشد اما تاری دید و دیگر مشکلات بینایی مانند دیدن نوارها یا نقطه‌های نورانی می‌تواند سرنخی برای تشخیص آن باشد. اگر متوجه این نشانه‌ها و همچنین نشانه‌های زیر شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

۴. میگرن

برای بیشتر افراد میگرن چیزی بیشتر از یک سردرد وحشتناک است. نشانه‌های دیگری از جمله تاری دید و حساسیت به نور، هنگام بروز میگرن دیده می‌شوند. این نشانه‌ها ممکن است حتی پیش از آغاز موج اصلی میگرن شروع شوند و تا پایان میگرن هم تسکین نیابند.

میگرن ممکن است با اختلالات شدیدتر در بینایی (آئورا) همراه باشد. ازجمله:

  • از دست‌دادن تمام یا بخشی از دید برای مدت کوتاه؛
  • دیدن نوارهای نورانی؛
  • دیدن نقطه یا خطوط موج‌دار.

برای درمان این نشانه‌ها باید با پزشک همکاری کنید تا بتوانید از اساس، از بروز آنها پیشگیری کنید.

۵. پسوریازیس

نشانه‌های رایج پسوریازیس (صدفک)، خارش یا حساسیت پوستی، درد و التهاب مفاصل و لکه‌های قرمز و انبوه در پوست است. اما این بیماری ممکن است چشم‌ها را هم تحت‌تأثیر قرار دهد. بیماری شرایطی ایجاد می‌کند که التهاب و تورم باعث تاری دید، درد، قرمزی چشم و حساسیت به نور می‌شود.

این عارضه‌ی چشمی با درمان مناسب رفع می‌شود اما نوع درمان بسته به اینکه کدام قسمت چشم تحت‌تأثیر قرار گرفته است، متفاوت است.

۶. ام اس

ام اس می تواند باعث تاری دید شود

یکی از علائم اولیه ام اس تاری دید است. این بیماری باعث التهاب اعصاب چشم و منجر به عارضه‌ای به‌نام التهاب عصب بینایی می‌شود که تاری دید، کاهش توانایی تشخیص رنگ و درد، هنگام حرکت چشم‌ها را به‌دنبال دارد. این مشکل معمولا تنها در یک چشم رخ می‌دهد.

ام اس علاوه‌بر تاری دید با نشانه‌های زیر همراه است:

  • مشکل در حفظ تعادل؛
  • مشکلات روده‌ای و مثانه‌ای؛
  • گیجی؛
  • خستگی؛
  • بی حسی؛
  • خشکی؛
  • ضعف.

التهاب عصب چشمی لزوما به‌دلیل ام‌اس نیست، بنابراین با پزشک دراین‌باره صحبت کنید. بیشتر وقت‌ها التهاب به‌خودی‌خود رفع می‌شود اما پزشک می‌تواند با تجویز دارو به درمان سرعت بدهد.

۷. تومور مغزی

هرچند نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما پاسخ این پرسش مثبت است. تومور مغزی باعث ایجاد فشار در جمجمه و درنتیجه بروز نشانه‌های مختلف ازجمله تاری دید شود. دیگر نشانه‌های احتمالی تومور مغزی عبارت‌اند از:

  • خواب آلودگی؛
  • سردردهای مداوم؛
  • تغییرات شخصیتی؛
  • تشنج؛
  • استفراغ.

اگر پزشک احتمال تومور مغزی بدهد با آزمایش‌های مختلف، وضعیت مغز و ستون فقرات را بررسی می‌کند. همچنین با تصویربرداری از سر، اطلاعات دقیق‌تری از مغز به‌دست می‌آورد.

۸. پارکینسون

تاری دید از نشانه‌های زودهنگام این بیماری عصبی نیست، اما با افزایش شدت آن، می‌تواند بر بینایی اثر بگذارد. زیرا با گذر زمان، پارکینسون بر چگونگی حرکت چشم تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که بینایی ضعیف‌تر می‌شود، چشم‌ها نیاز به تمرکز بیشتری دارند، درنتیجه خسته‌تر می شود.

پارکینسون نشانه‌های دیگری هم دارد، ازجمله:

  • ضعف در حفظ تعادل و هماهنگی؛
  • خشکی بدن؛
  • لرزش دست‌ها، پاها و صورت.

تشخیص اینکه دلیل تاری دید شما چیست، برای شما دشوار است؛ پس مراجعه به پزشک را پشت گوش نیندازید. پزشک با تشخیص درست و درمان مناسب چشمان‌تان را روشن می‌کند!


در ادامه بخوانید: درمان پف زیر چشم با ۱۲ توصیه ساده اما موثر
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd.com self.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 22 دیدگاه)
  1. آریا می‌گوید

    سلام
    ایا ضعیف شدن مداوم چشم مثلا بعد چند سال عادیه؟
    من دوربین هستم خیلی چشمم ضعیفه همش هم بدتر میشه.

    1. مندلی می‌گوید

      بهتره کمتر حمام بری آریا

  2. فاطمه می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    من دو روزه که با چشم چپم وقتی نگا میکنم سیاهی میبنم( مثل وقتی که به نور نگا میکنی بعد اگه طرف دیگه رو نگا کنی یکم سیاهی میبینی بعد برطرف میشه) ولی مال من خوب نمیشه علت چی میتونه باشه و درمانش چیه؟

    1. رضا می‌گوید

      سلام.من 50سالمه چند سالی هست نزدیک مثل گوشی مات شده وخطهای زیر نویس تلوزیون را مانند مورچه درحال راه رفتن میبینم ایا اب مروا ید گرفتم ولی دور بینم هنوز خوبه کم مات شده

      1. محسن محمدبیگی می‌گوید

        سلام دوست عزیز
        بهتره در این باره با پزشک مشورت کنین.

    2. الناز طرزمنی می‌گوید

      درود. فاطمه عزیز از متخصص مشاوره بگیرید. سلامت و پایدار باشید.

  3. امیرمهدی فدایی می‌گوید

    سلام ببخشید من از دور تار میبینم ولی وقتی چشمام رو تنگ میکنم یا به اون ها آب میزنم درست میبینم البته وقتی از خواب بلند میشم اصلا مشکل تاری دید ندارم و زیاد با گوشی کار میکنم.
    میشه بگین راه حل چیه؟
    و اگه کمتر با گوشی کار کنم چشمام درست میشه؟

    1. دانیال می‌گوید

      من هم هروقت که چشم هایم را آب بزنم خوب میشود ولی بعد از ظهر چشم هایم ازدور بد میبیند علت چیه لطف کنید بگین