دستگاه بخور؛ انواع، خطرات و ۶ فایده دستگاه رطوبت ساز

8

دستگاه‌ بخور، فضا را مرطوب می‌کند و عملکرد سیستم تنفسی افراد را بهبود می‌بخشد. این دستگاه می‌تواند از خشکی پوست نیز جلوگیری می‌کند. از دستگاه‌های بخور در منازل و ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود؛ اما این دستگاه خطراتی را نیز به‌همراه دارد. در این مقاله شما را با فواید دستگاه بخور، انواع دستگاه بخور، خطرات دستگاه رطوبت ساز و نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه بخور آشنا می‌کنیم.

خشکی و رطوبت

هوای خشک، به‌مرور موجب تبخیر رطوبت پوست و وخیم شدن وضعیت بد سیستم تنفسی افراد می‌شود. افزودن مقداری رطوبت به هوا با کمک دستگاه بخور این مشکلات را مرتفع می‌سازد.

رونیکس

دستگاه بخور به افرادی که گرفتار مشکلات زیر هستند، کمک می‌کند:

  • خشکی پوست؛
  • سوزش چشم؛
  • خشکی گلو یا راه‌های هوایی؛
  • حساسیت؛
  • سرفه‌های مکرر؛
  • خونریزی بینی؛
  • سردردهای سینوسی؛
  • لب‌های ترک‌خورده.

فواید دستگاه بخور

برخی از افراد در فصل تابستان، زمانی‌ که هوا بسیار گرم است و مواد حساسیت‌زای بیشتری در فضا وجود دارد، دچار مشکلات تنفسی می‌شوند. دستگاه‌های تهویه‌ی هوا، هوای خشک را در فضای اتاق به جریان می‌اندازند و هر نوع رطوبتی را از میان برمی‌دارند؛ به همین دلیل دستگاه بخور در فصل تابستان بسیار مفید و کارآمد است. اما این دستگاه، در ماه‌های سرد، هنگامی که ریه‌ها، بینی و لب‌هایمان، به‌دلیل خنکی هوا، خشک می‌شوند هم به کار می‌آید. درضمن برخی از سیستم‌های حرارتی مرکزی در ماه‌های سرد، هوای محیط داخل ساختمان را خشک می‌کنند.

از فواید دستگاه بخور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پیشگیری از آنفلوانزا

دستگاه بخور می‌تواند از خطر ابتلا به آنفلوانزا بکاهد. محققان پس از پخش ویروس آنفلوانزا (توسط سرفه‌‌ی شبیه‌سازی‌شده) در فضای بسته‌ و افزایش رطوبت هوا به بیش از ۴۰ درصد، متوجه شدند که ذرات ویروس به‌سرعت از کار می‌افتند و از آلوده‌کنندگی آنها کاسته می‌شود.

۲. ایجاد سرفه های خلط دار

هوای خشک معمولا افراد را گرفتار سرفه‌های خشک می‌کند، اما افزودن رطوبت به هوا، راه‌های تنفسی بدن را مرطوب‌تر و سرفه‌های خشک افراد را به سرفه‌های خلط‌دار تبدیل می‌کند، به این ترتیب این مواد لزج و چسبنده که فرد را آزار می‌دهند، راحت‌تر از گلو خارج می‌شوند.

۳. کاهش خروپف

افزایش رطوبت در فضای خانه باعث درمان خروپف می‌شود. هوای خشک باعث می‌شود تا راه‌های تنفسی بدن نیز خشک شوند، به این ترتیب با روان نبودن این منافذ فرد دچار خروپف می‌شود. اما افزودن رطوبت به هوای محیط در شب، می‌تواند این علائم را از بین ببرد.

۴. مرطوب نگه داشتن پوست و مو

برخی از افراد در فصل زمستان، دچار خشکی و شکنندگی پوست، لب و موهایشان می‌شوند. بسیاری از دستگاه‌های حرارتی، هوای گرم و خشک را به فضای داخل خانه یا اداره می‌افزایند که این هوا موجب خشکی یا خارش پوست و پوسته‌پوسته شدن بدن می‌شود. هوای سرد زمستان هم پوست را خشک می‌کند. با استفاده از دستگاه بخور می‌توان فضای داخل ساختمان را مرطوب نگه داشت و از ابتلا به خشکی و ترک های پوستی جلوگیری کرد.

۵. کاهش حساسیت و آسم

با استفاده‌ی درست از دستگاه بخور، می‌توان علائم حساسیت و آسم را کاهش داد. هوای مرطوب برای افراد مبتلا به سینوزیت یا خشکی راه‌های هوایی که مستعد حساسیت هستند مناسب است و از مشکلات آنها می‌کاهد.

محققان در بررسی‌هایی که روی معلمان مدارس انجام دادند، دریافتند که آن دسته از معلم‌هایی که در فضایی با رطوبت بسیار پایین یا بالا قرار می‌گیرند، در خطر ابتلا به علائمی شبیه به آسم هستند.

۶. فواید دستگاه رطوبت ساز برای خانه

دستگاه بخور، خانه

رطوبت ناشی از دستگاه بخور، حتی برای خود خانه و وسایل آن نیز مفید است. هر گیاه خانگی که به رطوبت نیاز داشته باشد، در فضای مرطوب سرزنده و شاداب می‌شود و کف‌پوش چوبی یا مبلمان خانه هم دوام بیشتری پیدا خواهند کرد. همچنین رطوبت می‌تواند از ترک برداشتن کاغذ دیواری و ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن، پیشگیری کند. هوای مرطوب نسبت به هوای خشک، فضا را گرم‌تر نگه می‌دارد و البته در ماه‌های زمستانی سال، از مصرف انرژی بیشتر پیشگیری و در هزینه‌های مربوط به آن صرفه‌جویی می‌کند.

انواع دستگاه بخور

انواع متفاوتی از دستگاه‌های بخور وجود دارند:

  • بخارساز: این دستگاه با استفاده از الکتریسیته، بخار تولید می‌کند و آن را قبل از اینکه از دستگاه خارج شود، سرد می‌کند. اما این نوع از دستگاه بخور، فرد را در خطر سوختگی پوست قرار می‌دهد. بنابراین استفاده از آنها در خانه‌هایی که کودک دارند، مناسب نیست.
  • دستگاه‌ بخور ماوراء‌صوت: این دستگاه‌ها برای تولید بخار، به‌جای الکتریسیته از ارتعاش استفاده می‌کنند.
  • تبخیرکننده: این دستگاه با دمیدن هوا به درون آب در حال تبخیر، محیط اطراف خود را مرطوب می‌کند.
  • دستگاه بخور پروانه‌ای: این دستگاه بخور برای کودکان خطری ایجاد نمی‌کند و به‌جای استفاده از حرارت برای تبخیر آب، از چرخش دیسک‌هایی که در دستگاه تعبیه شده‌اند، کمک می‌گیرد.
  • دستگاه‌های بخور مرکزی: می‌توان با متصل کردن یکی از دستگاه‌های بخور به دستگاه تهویه‌ی هوای مرکزی خانه یا اداره، هوای محیط را مرطوب نگه داشت.

اندازه‌های دستگاه‌های بخور هم متفاوت هستند. دستگاه‌های بخور ایستاده، آن‌قدر بزرگ هستند که بتوانند کل فضای خانه یا اداره را مرطوب کنند. از طرفی، دستگاه‌های بخور شخصی، به‌راحتی قابل‌جابه‌جایی و حمل هستند.

خطرات احتمالی استفاده از دستگاه های بخور

دستگاه بخور، وسیله‌ای عالی برای افزایش رطوبت محیط است، اما این وسیله همچون میلیون‌ها وسیله‌ی دیگر بی‌خطر نیست؛ از بین این خطرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دستگاه‌های بخور کثیف

دستگاه بخور، آب را به بخاری مناسب برای تنفس تبدیل می‌کند. اما اگر مخزن آن کثیف باشد، بخاری که فرد در آن نفس می‌کشد آلوده و کثیف می‌شود. مخزن تاریک و مرطوب، بهترین محیط برای تجمع و رشد میکروب‌هاست. اما تمیز کردن مرتب دستگاه‌های بخور، از این مشکل پیشگیری می‌کند. شما می‌توانید این دستگاه‌ها را با استفاده از راهنمایی که توسط کارخانه‌ی تولیدکننده تهیه شده است، تمیز کنید. درضمن باید دقت کنید که آب به مدت طولانی در دستگاه بخور باقی نماند. درضمن اگر دستگاه بخور، مجهز به فیلتر است، فیلتر آن را به‌طور مرتب تعویض کنید.

رطوبت بسیار زیاد

دستگاه بخور، دماسنج

هوای مرطوب خوب است، اما بالا بودن مقدار رطوبت موجب اشکال در تنفس و شدت یافتن برخی از علائم حساسیتی می‌شود. به‌طور مثال، عوامل حساسیت‌‌زایی مانند مایت‌های گردوغبار، قارچ‌ها و کپک به‌سرعت در محیط مرطوب رشد می‌کنند.

بنابر بررسی‌های آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده‌ی آمریکا، سطح رطوبت داخل خانه باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد. رطوبت بالاتر از ۶۰ درصد، بسیار زیاد است.

افرادی که از دستگاه بخور استفاده می‌کنند، باید از رطوبت‌سنج یا نم‌سنج نیز استفاده کنند. البته برخی از دستگاه‌های بخور رطوبت محیط را نیز اندازه‌گیری می‌کنند، اما برای باقی دستگاه‌ها، باید رطوبت‌سنجی جداگانه خریداری کرد.

استفاده از آب سخت یا آب تصفیه‌‌نشده

بسیاری از تولیدکنندگان، فقط استفاده از آب خالص و تمیز را برای دستگاه‌های بخور توصیه می‌کنند، زیرا:

  • آب تصفیه‌نشده‌ی شیرآب، برخلاف آب تصفیه و تقطیرشده، حاوی مقادیر بالایی از مواد معدنی و دیگر ذرات است. مواد معدنی موجود در آب سخت در دستگاه بخور جمع می‌شوند و آن را زودتر از زمان معمول فرسوده می‌کند.
  • همچنین دستگاه بخور می‌تواند مواد معدنی موجود در آب سخت را به درون هوا منتشر کند؛ به این ترتیب هنگامی که افراد حاضر در محیط نفس می‌کشند، آن مواد را استنشاق می‌کنند. حتی ذرات این مواد ممکن است به‌شکل گردوغبار در محیط پخش شوند.

خطرات دیگر

از دیگر خطرات مربوط به دستگاه بخور می‌توان به سوختگی‌های ناشی از بخار آب، رشد کپک و تجمع آنها روی دیوارها و سقف خانه اشاره کرد.

اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید، زیاد به آن نزدیک نشوید. اگر در خانه کودک دارید، باید همیشه مراقب او باشید که از دستگاه بخور دور بماند.

راهنمایی‌های مهم

هنگام استفاده از دستگاه بخور، موارد زیر را درنظر بگیرید:

  • مقدار رطوبت موجود؛
  • تعویض مرتب آب مورداستفاده در دستگاه؛
  • تمیز کردن مرتب دستگاه؛
  • تعویض به‌موقع فیلترها؛
  • استفاده از آب تقطیرشده یا هر آبی که حاوی مواد معدنی نباشد؛
  • توجه به اقدامات احتیاطی، در صورت وجود کودک در خانه؛
  • توجه به دستورالعمل تولیدکننده‌ی دستگاه بخور.

کلام آخر

دستگاه بخور مناسب افرادی است که در محیط‌های نسبتا خشک زندگی می‌کنند و به مشکلات تنفسی یا خشکی پوست مبتلا هستند. البته باید به‌خاطر بسپارید که دستگاه‌ بخور نمی‌تواند بیماری‌هایی مانند آسم را درمان کند. اما می‌تواند در بهبود علائم آسم مفید باشد. بنابراین نباید دستگاه بخور را جایگزین درمان‌های پزشکی کنید. همچنین اگر پس از استفاده از دستگاه بخور، مشکل تنفسی‌تان شدت گرفت،‌ دستگاه را خاموش و به پزشک مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: ۳ نوع ماسک سفیده تخم مرغ برای شادابی و زیبایی پوست
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع medicalnewstoday.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. H می‌گوید

    سلام بجای اب هم میشه از گلاب استفاده کرد؟

  2. H می‌گوید

    سلام میشه بجای آب از گلاب استفاده کنم مشکلی پیش نمیاد؟

  3. محمدرضا می‌گوید

    سلام از آب کولر گازی می توان در دستگاههای بخور سرد استفاده کرد ؟

    1. نادیا زکالوند می‌گوید

      سلام دوست عزیز،
      برخی از کارشناسان بر این باورند که آب کولر گازی حاوی ذرات ریز داخل هوا، مثل قارچ‌ها و مواد شیمیایی، گردوغبار و میکروارگانیسم‌ها هستند و نوشیدن یا مصرف آن در دستگاه بخور ممکن است برای سلامتی مضر باشد. برخی دیگر هم می‌گویند فیلترهای کولر گازی، این مواد را حذف می‌کنند. اما چون هنوز نظر دقیقی نیست، به نظر من بهتر است از این آب استفاده نکنید و برای دستگاه بخور آب جوشیده به‌کار ببرید.