سوئد چگونه کشوری است؟ آنچه برای تحصیل و زندگی در سوئد باید بدانید

سوئد : راهنمای تحصیل و زندگی و سبک زندگی سوئدی ها

0

سوئد چگونه کشوری است؟ سوئد، کشور سرد سرزمین‌های شمالی اروپا، در منطقه‌ی اسکاندیناوی قرار دارد و از پایتخت آن یعنی استکهلم که شهر مدرن و از آب‌وهوای پاک و شرکت‌های دوستدار محیط زیست و توسعه پایدار برخوردار است، به‌عنوان پایتخت اسکاندیناوی نام برده می‌شود. سوئد برای ما ایرانی‌ها اگرچه مصداق یخ و سرما و قطب است، اما مکانی بسیار شناخته شده و به قولی کشوری خوش‌نام نزد ملت ایران محسوب می‌شود. این کشور که سابقه آن بیش از پانصد سال نیست، یکی از بزرگان فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در شمال اروپا بوده و باوجود حدود ۹ میلیون جمعیت که چند درصد آن را مهاجران و پناهندگان آسیایی و آفریقایی تشکیل می‌دهد، توانسته همچون آلمان و فرانسه، یکی از قطب‌های صادرات‌محور و جذب دانشجو و محقق بین‌المللی باشد.

سوئد ۹ میلیون نفری، دارای ۳ دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است و همچنان دانشجویان بین‌المللی ازجمله دانشجویان ایرانی،‌ مشتاق تحصیل در دانشگاه سلطنتی استکهلم (KTH.SE)، دانشگاه «اوپسالا» (UU.se) و دانشگاه «استکهلم» (su.se) هستند؛ ۳ قطب بزرگ تولید دانش و رونق اقتصاد و کسب‌وکار در منطقه‌ی اسکاندیناوی که شهرت جهانی دارند. دانشکده‌ی زبان‌های ایرانی دانشگاه «اوپسالا» که به تربیت دانشجویان و پژوهشگران زبان‌های ایرانی ازجمله زبان شیرین پارسی می‌پردازد، دهه‌هاست که قطب آموزش تخصصی زبان و فرهنگ ادبیات ایران در اروپا به شمار می‌رود. به همین خاطر، جای تعجب نیست که سوئد را یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایرانیان در خارج از کشور بدانیم.

رونیکس

اگر شما هم در آینده‌ی نزدیک قصد تحصیل،‌ زندگی، کارآفرینی،‌ سرمایه‌گذاری و گردش در این کشور را دارید،‌ گزارش امروز «چطور» تلاش می‌کند تا روایت جالبی از یک سوئد‌گرد را در اختیار طیف گسترد‌ه‌ای از علاقمندان به این کشور قرار داده تا در تصمیم‌گیری‌ها، یک منبع قابل اتکا داشته باشید.

اگر شما دوست عزیز نیز تجربه‌ی تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی، گردشگری یا کارآفرینی در این کشور و شرکت‌های آن را دارید، از طریق نظرات در پایان مطلب با ما درمیان بگذارید.

سوئد چگونه کشوری است

چرا سوئد؟

سؤالی که همیشه از دانشجویان و علاقمندان به زندگی و کسب‌و‌کار و اشتغال در این کشور سرد شمال قاره‌ی سبز می‌شود، این است که با وجود این‌ همه مقصد تحصیلی و زندگی و سرمایه‌گذاری جذاب با وضعیت آب‌و‌هوایی ملایم و مناسب، چرا سوئد در دستور کار قرار می‌گیرد.

سوئد، نروژ و فنلاند سه کشور منطقه‌ی اسکاندیناوی هستند که جزو ثروتمند‌ترین کشورهای قاره‌ی سبز محسوب می‌شود. خلاقیت، نوآوری، برنامه‌ریزی، تعهد و مسئولیت اجتماعی را بایستی ارکان مهم زندگی و کسب‌و‌کار در این سه کشور دانست که شباهت‌های فرهنگی بسیاری هم با یکدیگر داشته و اتفاقا زبان سوئدی هم قرابت زیادی با زبان نروژی دارد. درواقع اگر شما زبان سوئدی را یاد بگیرید، برای یادگیری زبان نروژی چند ماه نیز کفایت می‌کند!

سوئد چگونه کشوری است؟ خاندان سلطنتی
(اعضای خاندان سلطنتی سوئد در مراسم اعطای جایزه نوبل)

در رقابت‌های ورزشی از جهانی تا المپیک هم اگر بنگرید، کشور‌های خاورمیانه معمولا در ورزش‌های تک نفره، حضور فعال دارند و مدال می‌گیرند. اما حضور ورزشکاران اسکاندیناوی در ورزش‌های تک‌نفره کمرنگ و در ورزش‌های تیمی، پررنگ است. درواقع سهمیه‌ی تیم‌های ورزشی گروهی سوئدی برای حضور در رقابت‌های جهانی و المپیک، زیاد است. چراکه فرهنگ کار تیمی در این کشور نهادینه شده و مهم‌ترین علت و رکن آن را باید در آموزش و پرورش سوئد جستجو کرد.

سیستم آموزشی اسکاندیناوی را سرآمد سیستم‌های آموزشی جهان می‌دانند. نگاه سیستماتیک فناورانه و تأکید بر کار گروهی و مهارت‌اندوزی، مقوله‌هایی هستند که در این فرهنگ آموزشی جا افتاده و دانش‌آموزان و در مرحله‌ی بعد دانشجویان، به این سمت‌و‌سو سوق پیدا می‌کنند و یاد می‌گیرند که در جامعه باید با دیگران زندگی کرد، با دیگران فکر کرد، با دیگران کار کرد و برای حضور فعال، باید مهارت داشت و مهم‌تر از همه، حقوق اجتماع و جامعه، بر حقوق فردی اولویت دارد.

جایزه نوبل - خاندان سلطنتی
(مجلل ترین ضیافت شام جهان در مراسم اعطای جایزه نوبل در سالن آبی استکهلم)

در سوئد با اینکه شما با آب‌و‌هوایی قطبی در بسیاری از شهرها روبه‌رو هستید، یعنی روزهای زمستان بسیار کوتاه (گاهی حدود یک تا ۳ ساعت در شهرهای مختلف) و شب‌های بسیار کوتاه در روزهای تابستان (گاهی حدود نیم ساعت در شهرهای مختلف)، و دمای هوا در شمال این کشور به‌ندرت در زمستان از منفی ده درجه بالاتر می‌رود، اما همچنان در این شرایط عجیب و غریب آب‌وهوایی، شاهد علاقمندی میلیون‌ها نفر اعم از دانشجو و سرمایه‌گذار و محقق و کارآفرین تا پناهندگان سوری و عراقی و آفریقایی برای زندگی در این کشور هستیم.

به‌راستی راز سوئد چیست؟ چرا این‌همه تقاضا برای سفر به این کشور وجود دارد، درحالی‌که همین تقاضا برای سفر به نروژ و فنلاند، دو کشور همسایه‌ی این کشور صلح‌طلب که از سوئد هم ثروتمند‌تر هستند، وجود ندارد؟ در ادامه با دلایل این محبوبیت بیشتر آشنا می‌شوید.

نکته‌ای که درمورد سوئد باید بدانید که در کمتر کشور اروپایی شاهد هستیم (حتی آلمان)، نظم و برنامه‌ریزی دقیق است. نظم و برنامه‌ریزی دقیق را افرادی که به این کشور سفر می‌کنند، در ایستگاه اتوبوس می‌توانند مشاهده کنند. زمان‌بندی حرکت اتوبوس در کلیه‌ی شهر‌های سوئد به قدری زمان‌بندی شده و دقیق است که شما می‌توانید ساعت خود را با حرکت اتوبوس تنظیم کنید! بالای سر هر ایستگاه اتوبوس، دقیقه ورود دقیق اتوبوس به ایستگاه برای رفتن به مقصد مشخص شده است و تأخیر به‌ندرت اتفاق می‌افتد. این موضوع بسیار مهم است. چراکه در شهر‌هایی که هوا در زمستان بین منفی ۲۰ تا منفی ۳۰ درجه سانتی‌گراد است، معطلی می‌تواند به بهای سنگینی برای مسافران معطل در ایستگاه تمام شود.

حمل و نقل عمومی - سوئد چگونه کشوری است؟

موضوع دیگری که باید به‌عنوان یکی از نقطه‌های برتر در جامعه سوئد اشاره کنیم، موضوع ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در سطح خیابان و ممنوعیت فروش مشروبات الکی از هر نوع در مغازه‌های سطح شهر است. فروش مشروبات در این کشور در فروشگاه‌هایی به‌نام سیستم «بولاگت» (systembolaget) که سوئدی‌ها آن را «سیستمت» می‌خوانند، انجام می‌شود و فروش به افراد زیر سن قانونی ممنوع است. درواقع برخلاف تصور عموم، در این کشور سرد قطبی، فروش مشروبات الکی فقط در فروشگاه‌های دولتی در ساعات خاص به مقدار خاص انجام می‌شود.

سیستم بولاگت - سوئد چگونه کشوری است؟
سیستم بولاگت همان مغازه های دولتی است که فروش مشروبات الکلی صرفا در این مکان ها امکان پذیر است و در نقاط دیگر ممنوع

لذا برخلاف روسیه یا کشورهای سردسیر دنیا، شاهد افراد مست در سطح خیابان نیستیم و جامعه‌ی سوئد به این درک رسیده است کهبرای جلوگیری از پیامدهای فروش این نوشیدنی‌ها به هر فردی در سطح خیابان و گذرگاه، اجتناب کنند. تست الکل که در داخل برخی از خودروهای مدرن سوئدی تعبیه شده است، درواقع تلاشی برای کاهش تصادفات رانندگی ناشی از مستی است.

نکته‌ی جالب دیگری که باید درباره‌ی سوئد اشاره کنیم، این است که برای جلوگیری از انتشار و پخش زباله‌هایی به شکل بطری و ظروف شیشه‌ای و فلزی در این کشور، با توجه به مصرف بالای نوشیدنی‌ها، خلاقیت سوئدی باز دست به کار شده و ایده‌ی جالبی خلق کرده است. دستگاه‌هایی در سطح شهر، از کنار فروشگاه‌ها گرفته تا کنار پمپ بنزین‌ها تعبیه شده است تا شما بطری نوشابه‌ی خود را داخل این دستگاه‌ها بیندازید و سپس، این دستگاه‌های دیجیتالی، نسبت به دریافت بطری اقدام و به شما یک رسید می‌دهد.

این رسید بین نیم کرون تا یک کرون ارزش مادی دارد و شما قادرید از کلیه‌ی فروشگاه‌های سوئد با این رسید خرید کنید. برای مثال اگر شما ۲۰ ظرف نوشابه ۱٫۵ لیتری را داخل این دستگاه بندازید، به شما رسید ۲۰ کرونی داده خواهد شد که در فروشگاه‌های سراسر سوئد، می‌تواند به اندازه ۲۰ کرون برای شما ارزش بازاری داشته باشد.

بازیافت پلاستیک - سوئد چگونه کشوری است؟
همان طور که در این عکس مشاهده می کنید، شهروندان سوئدی با مراجعه به دستگاه های بازیافت پلاستیک و شیشه، بطری ها را داخل دستگاه کرده و رسیدی بابت هر بطری دریافت شده مورد قبول دریافت می کنند که حکم پول برای خرید در فروشگاه ها را دارد

این حرکت خلاقانه سبب شده تا شما قادر به مشاهده‌ی بطری‌های شیشه‌ای و فلزی در سطح شهرهای تمیز سوئد نباشید. چراکه هر بطری،‌ حکم کرون داشته و ارزشمند است. گاهی دانش‌آموزان سوئدی برای کمک به نهادهای خیریه، نسبت به جمع‌آوری ظروف شیشه‌ای و فلزی از سطح شهر محل سکونت اقدام می‌کنند و با نقدکردن رسید، پول دریافتی را در اختیار نهادهای خیریه قرار می‌دهند تا کمکی به مستمندان در سراسر جهان باشد و با این کار، فرهنگ نیکوکاری از کودکی در آنها تقویت شود. سوئدی‌ها را یکی از نیکوکارترین مردم اروپا می‌توان خطاب کرد.

تحصیل رایگان در سوئد چطور است؟

تحصیل رایگان در سوئد یکی از بهترین خاطره‌ی صدها هزار ایرانی است که قبل از سال ۲۰۱۰ میلادی در این کشور مشغول به تحصیل شده‌اند، آن‌هم در روزگاری که هر کرون سوئد حدود ۱۰۰ تومان بود! آری! تحصیل مجانی با کرون مفت! الان اوضاع چطور است؟ الان اگر شما قصد تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد را در این کشور داشته باشید، باید به ازای هر ترم، چیزی بین ۳۰ تا ۶۰ هزار کرون سوئد پرداخت کنید. آن‌ هم با کرونی که تقریبا ۱۲۰۰ تومان به بالا است. یعنی ترمی ۶۰ میلیون تومان حداقل هزینه شهریه می‌شود و حالا هزینه‌های زندگی بماند.

سوئد چگونه کشوری است؟‌ تحصیل رایگان در سوئد

اما خیلی نگران باشید. بسیاری از دانشگاه‌های سوئد برای علاقمندان به تحصیل ارزان و رایگان در این کشور، فرصت‌ها و امکاناتی درنظر گرفته است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معافیت از پرداخت کل شهریه به دانشجویان مستعد
  • معافیت از پرداخت ۵۰ درصد از کل شهریه یک دوره به دانشجویان واجد شرایط
  • معافیت از پرداخت شهریه با ارائه‌ی بورسیه تحصیلی به مدت ۳ سال به دانشجویان دکترا
  • پرداخت ماهانه ۲ تا ۳ هزار دلار آمریکا به دانشجویان مقطع پست دکترا و استخدام موقت

بنابراین اگر قصد تحصیل ارزان در سوئد را دارید، باید در رشته‌های دانشگاهی به زبان سوئدی تحصیل کنید یا برای مقطع دکترا، بورس تحصیلی پیدا کنید. سالانه صدها میلیون دلار دانشگاه‌های این کشور خرج تحصیل دانشجویان بین‌المللی با ارا‌ئه‌ی بورس می‌کند و کمک هزینه‌ی تحصیلی به آنها اعطا خواهد شد.

سوئد چگونه کشوری است؟ کمک هزینه تحصیلی
(بخش بورسیه سایت دانشگاه سلطنتی استکهلم)

شما با مراجعه به سایت دانشگاه‌های سوئد در بخش VACANCY قادر خواهید بود تا با فرصت‌های بورسیه‌ی دانشگاه‌های این کشور آشنا شوید و تحصیل رایگان با درامد، را برای خود به ارمغان آورید. اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های سوئد را دارید، به ۱۰ نکته توجه کنید:

  • رقابت برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های سوئد بسیار زیاد است. هیچ‌گاه از تلاش برای کسب بورس خسته، افسرده و غمگین نشوید.
  • اگر قصد تحصیل رایگان یا کم‌هزینه را در این کشور دارید، رزومه‌ی خود را تقویت کنید. مقاله‌ی ژورنالی و کنفرانسی داشته باشید و با اساتید سوئدی مرتب در تماس باشید و رایزنی کنید.
  • داشتن ویزای تحصیلی در سوئد مترادف با اجازه‌ی کار ۲۰ ساعت در هفته است. ۴ سال پرداخت مالیات و داشتن اقامت موقت، منجر به اقامت دائم می‌شود که نهایت آن، اخذ شهروندی سوئد خواهد بود.
  • همه‌ی اطلاعات راجع به مهاجرت و زندگی و کارآفرینی در سوئد را در سایت migrationsverket.se اداره‌ی مهاجرت تماشا کنید.
  • برای اخذ ادمیشن از دانشگاه‌های این کشور، توصیه می‌کنیم که به سایت رسمی دولتی این کشور مراجعه کنید.
سوئد چگونه کشوری است؟ سایت رسمی دولت سوئد
(تصویر سایت رسمی اپلای دانشگاه‌های سوئد)
  • برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و بورسیه و تحقیقاتی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش مهندسی، پزشکی و پیراپزشکی سوئد به درگاه studyinsweden.se رجوع کنید.
سایت دانلود پایان نامه‌های انگلیسی زبان دانشگاه‌های سوئد - سوئد چگونه کشوری است؟
(سایت دانلود پایان نامه‌های انگلیسی زبان دانشگاه‌های سوئد)
سوئد چگونه کشوری است؟ سایت آشنایی با فرصت‌های تحصیلی سوئد
(تصویر سایت آشنایی با فرصت‌های تحصیلی سوئد)
  • فهرست بیش از ۶۹ هزار پایان‌نامه انگلیسی زبان دانشگاه‌های سوئد در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا از رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گرفته تا علوم انسانی و علوم فنی و مهندسی را در ادرس dissertations.se تماشا کنید.
  • بسیاری از ایرانیان و شهروندان بین‌المللی فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه‌های سوئد را در Linkedin و فیسبوک پیدا کنید و با آنها درباره‌ی فرصت‌های تحصیلی رایزنی کنید.
  • تحصیل در مقطع کارشناسی تا کارشناسی‌ ارشد به زبان انگلیسی، نیازمند آیلتس ۶ تا ۶.۵ از ۹ آکادمیک است.
  • برای تحصیل در مقطع دکترا در سوئد، مدرک آیلتس و تافل نیاز نیست. اما باید توانایی زبان انگلیسی خود را به صورت نوشتاری و گفتاری اثبات کنید.

کارآموزی و اشتغال در شرکت‌های سوئدی

برخی از ایرانیان به امید کار و اشتغال در سوئد و همچنین به امید انجام پروژه‌های تحقیقاتی در شرکت‌ها و مؤسسات این کشور، عازم سوئد می‌شوند. لذا اگر از این دسته افراد هستید، گزینه‌ی مناسبی دارید. سوئد، مقصد شرکت‌های دانش‌بنیان عاشق محیط زیست است و این را می‌توان در بیانیه‌‌ی سالانه‌ی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های سوئدی که به نام Corporate Social Responsibility Report‌ منتشر می‌شود، شاهد بود. بنابراین شما با کشوری صادرات‌محور و علاقمند به توسعه‌ی پایدار (SUSTAINABILE DEVELOPMENT) طرف هستید که به کسب‌وکار سبز (Green business) و کسب‌وکار پایدار (SUSTAINABLE BUSINESS) علاقه و در این زمینه سرمایه‌گذاری سنگین دارد.

شرکت‌های سوئدی برای محیط‌‌زیست و سهامدار و ذی نفع، توجه مشترکی در نظر می‌گیرد و شاید به همین خاطر است که رفاه اجتماعی در این کشور بالاست و پایتخت سوئد را پاک‌ترین آسمان اروپا خطاب می‌کنند.

بنابراین اگر قصد اشتغال در رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی را دارید، سوئد انتخاب مناسبی است. در سوئد، برخی از شرکت‌ها دارای اعتبار بین‌المللی هستند. مثل VOLVO و SAAB و SCANIA که غول خودروسازی سواری و سنگین هستند و بخشی از اقتصاد سوئد به فعالیت آنها مربوط می‌شود. ده‌ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این سه شرکت معتبر سوئدی مشغول به کار هستند و اگر شما دانشجو یا دانش‌آموخته‌ی فنی و مهندسی هستید، این سه گزینه را برای کار و کارآموزی در نظر بگیرید. دربعضی موارد همکاری خوبی با دانشگاه‌های سوئدی برای اعطای بورس و فعالیت‌های پژوهشی دارند.

اگر علاقمند به فعالیت در عرصه‌ی مد و لباس هستید، غول فشن اروپا یعنی «اچ اند ام» در خدمت شما است که اتفاقا درصد قابل ملاحظه‌ای از اعضای هیأت مدیره آن را بانوان و کارگران زن تشکیل می‌دهند و سالانه صدها میلیون کرون سوئد درآمد دارد. برای اطلاعات بیشتر به HM.COM یا HM.SE رجوع کنید که سایت‌های بین‌المللی موثقی هستند.

بعید است صحبت از سوئد بشود و صحبتی از IKEA نباشد. غول لوازم خانگی سوئد که فرهنگ تولید FLAT را در این کشور نهادینه کرد. بنیانگذار این شرکت یعنی «ایگمار کمپارد» فقید، سال گذشته در سن هشتاد و اندی درگذشت و با اینکه سوئد امروز مدیون او و دیگر میلیاردر‌های سوئد است، اما او ساده‌زیست بود و حتی از حراجی، برای خود جوراب و شلوار می‌خرید! به‌هرحال در فرهنگ سوسیالیستی سوئد، «کمپارد»بودن عجیب نیست.

سینی غذا که در فروشگاه IKEA - سوئد چگونه کشوری است؟
سینی غذا که در فروشگاه IKEA سرو می شود

«آی کیا»، فروشگاه‌های عریض و طویل در کلیه شهر‌های سوئد و دیگر نقاط جهان است. وسایل چوبی و لوازم آشپزخانه تا شمع و ظروف و کیف و کمد و تخت و هرچه در منزل برای دکوراسیون نیاز دارید، عرضه می‌کند. اخیرا «آی کیا»، غذا هم می‌فروشد و مجموعه‌ای تحت عنوان «IKEA FOOD» را راه‌اندازی کرده است. یعنی شما با مراجعه به فروشگاه‌های «آی کیا» می‌توانید کیک و کلوچه و شکلات و بیسکویت و پیتزا، سبزیجات، سوسیس، نان، بستنی و نوشیدنی بخورید و قیمت اندکی هم برای این محصولات خوشمزه پرداخت کنید. جدیدا مربا و ترشی هم به فهرست محصولات «IKEA FOOD» اضافه شده است.

سوئد چگونه کشوری است؟ IKEA

اگر به سوئد رفتید، سفر به فروشگاه‌های «آی کیا» برای شما حکم خرید را صرفا ندارد. یک کلاس آموزشی است. از سیستم چیدمان گرفته تا سیستم خریدوفروش اجناس، صندوق‌های تمام الکترونیکی بدون پرسنل، روش‌های فروش غذا و کلا رویکرد سبز IKEA در تولید محصولات و ارائه خدمات چه حضوری و چه اینترنتی همه درس است و مدیون «کمپارد» بزرگ.

IKEA - سوئد چگونه کشوری است؟‌

سوئد چگونه کشوری است؟ - فروشگاه های IKEA
تصویر انبار فروشگاه های IKEA که مشتری می توند با مراجعه به این بخش،‌تعداد بیشتری از هر کالا را بردارد و در صندوق حساب کند

۵۰ نکته جالب درباره سوئد

  • شماری از نمایندگان مجلس سوئد را ایرانیان تشکیل می‌‌دهند.
  • وزیر کشور سوئد (اردلان شکرآبی) بچه‌ی محله‌ی شهریار تهران و دانش‌آموخته‌ی سوئد است.
  • سوئد تنها کشور جهان است که مؤسسات و سازمان‌های دولتی خود را موظف به انتشار گزارش سالانه مسئولیت اجتماعی کرده‌اند.
  • سوئد ماهانه صدها میلیون دلار به دانش‌آموزان جهت ثبت‌نام در دبیرستان‌ها کمک می‌کند.
  • تنبیه کودکان در این کشور از سال ۱۹۷۹ میلادی ممنوع شده است.
  • بیش از هشتاد درصد مردم سوئد به زبان انگلیسی در سطح خوب آشنایی دارند.
  • اکثر جمعیت سوئد در طول زندگی خود حداقل یکبار از کشور خارج شده‌اند.
  • ساعت کار در سوئد، کم‌ترین میزان را درمیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد.
  • تبلیغ برای کودکان زیر ۱۲ سال در این کشور ممنوع است.
  • سقط جنین در سوئد به دلیل عدم رضایت از جنسیت نوزاد در این کشور ممنوع است.
  • سوئد خالی از زباله است.
  • نرخ جرم و جنایت در سوئد کم و زندان‌ها تقریبا هتلی برای نگهداری مجرمان است. اوضاع در نروژ بهتر از سوئد است!
  • دانشجویان دانشگاه سلطنتی استکهلم، یک کورس را هر تعداد بار که بخواهند امتحان می‌دهند تا نمره‌ی قبولی در آن کسب کنند.
  • برای قبولی در آزمون کورس‌های دانشگاه‌های سوئد، هیچ استرسی وجود ندارد و هیچ درسی، پیش نیاز درس دیگر نیست.
  • دانشگاه اوپسالا بهترین مقصد آموزش زبان و فرهنگ ایرانی و پارسی در اروپا است.
  • بیش از یک صد هزار ایرانی در شهرهای مختلف سوئد زندگی می‌‌کنند.
  • نخست‌وزیر سوئد در یک دهه‌ٔ اخیر، سال نو باستانی را به هموطنان ایرانی مقیم این کشور تبریک گفت.
  • برخی از کلمات سوئدی، ریشه در زبان‌های ایرانی دارد. کتاب واژه‌های ایرانی زبان سوئدی را مطالعه کنید.
  • منظم‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی اروپا دراختیار سوئدی‌ها است.
  • مردم سوئد در یک همه‌پرسی، به پیوستن پول کرون به یورو مخالفت کردند.
  • گذرنامه سوئدی در فهرست معتبرترین گذرنامه‌های جهان است.
  • سرعت اینترنت در سوئد در فهرست ۵ کشور پر‌سرعت جهان است.
  • نرخ شفافیت مالی و اقتصادی در سوئد در فهرست چند کشور اول جهان است.
  • شرایط‌‌گرفتن تابعیت سوئدی روز به روز سخت‌تر می‌شود و این قضیه برای پناهندگی صادق است.
  • در برخی از شهرهای سوئد مثل استکهلم و گوتنبرگ، افراد بیش از ۱۰ سال منتظر خانه‌دارشدن می‌مانند.
  • برای ازدواج با تبعه‌ٔ سوئد، می‌بایست خاک این کشور را ترک و از کشور خود درخواست اقامت دائم کنید.
  • سوئد، کشور اقتصاد دانش‌بنیان است و رشته‌های مدیریت خلاقیت، مهندسی نوآوری، محیط زیست، توسعه پایدار، اقتصاد انرژی، مدیریت کسب‌وکار و آموزش، مخاطبان زیادی دارد.
  • تعداد داروخانه‌ها در سوئد به مراتب کمتر از تعداد رستوران‌ها است و فرهنگ مصرف دارو در این کشور بسیار متفاوت از ایران است.
  • شاهد صحنه‌‌ٔ بستنی‌خوردن سوئدی‌ها زیر سرما و بارش برف در روزهای پایانی هفته، جالب توجه است.
  • عروس ملکه سوئد (سوفیا هلکویست)، دختری است که گارسون یکی از رستوران‌های آمریکا بوده است و در سال ۲۰۱۴ میلادی با پرنس فیلیپ ازدواج کرد.
  • ملکه سوئد (سیلویا)، کارگری ساده در آلمان بوده که پادشاه سوئد (کارل گوستاوشانزدهم) از وی خواستگاری می‌کند.
  • دختر ملکه سوئد (پرنسس ویکتوریا)، با ماساژور و مربی بدن‌سازی‌اش چند سال پیش ازدواج کرد و مراسم عروسی وی همچون مراسم عروسی کیت میدلتون (عروس ملکه انگلیس)، بازتاب جهانی پیدا کرد.

مخاطب گرامی

اگر شما هم برای سفر به سوئد و آشنایی با این کشور اطلاعاتی دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

دنیای مهاجرت و بورسیه تحصیلی را هر روز با «چطور دات کام» دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: فرصت‌های پذیرش و بورسیه تحصیلی دانشگاه‌ گوتنبرگ سوئد
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.