هرآن‌چه باید درباره مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج باید بدانید

5

یکی از روش‌های مهاجرت به سوئد در کنار روش تحصیلی، خوداشتغالی، سرمایه‌گذاری و نیروی‌ متخصص بودن، روش ازدواج است که متقاضی مهاجرت با یکی از اتباع این کشور ازدواج می‌کند و بر اساس قانون اداره مهاجرت سوئد، نسبت به اخذ روادید اقامت دائم اقدام می‌کند. در ادامه بیشتر با مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج آشنا می‌شوید.


سوئد را سرزمین مجردها می‌دانند. اکنون شاهد خانواده‌های تک‌نفره در سوئد هستیم. میزان علاقه به ازدواج کاهش یافته و رشد جمعیت اندکی از صفر درصد بیشتر شده است. به‌همین‌خاطر‌، شاهد روند گسترده پیر شدن جامعه سوئد مثل جامعه ژاپن هستیم. خانواده در این کشور جایگاه خوبی ندارد و این یکی از نقاط ضعف‌ بزرگ این کشور به‌شمار می‌رود. این‌که سردی روابط عاطفی و سست بودن پایه‌های زندگی خانوادگی در این کشور چه دلایلی دارد و به شرایط اقتصادی یا موقعیت جغرافیایی سوئد ارتباط دارد، مبحث جالبی برای پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا است.

به هر حال، بهشت اقتصاد و رفاه اسکاندیناوی، امروزه با نرخ قابل‌ملاحظه خودکشی مواجه شده است. سوئد اکنون پایین‌ترین آمار ازدواج و بالاترین متوسط سن ازدواج را در اتحادیه‌ اروپا دارد. حتی برخی از مردان سوئدی،‌ تمایل زیادی به ازدواج با دختران جوان تایلندی دارند. با این‌وجود نرخ طلاق سوئد پایین‌تر از آمریکا و بالاتر از میانگین EU است.

رونیکس

مقاله امروز سایت چطور تلاش می‌کند تا آن‌چه را برای مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهد. اگر با سؤالی مواجه شدید، می‌توانید نظرات، دیدگاه‌ها و حتی تجربه خود دراین‌باره را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

با ما همراه باشید.

آن‌چه باید درباره مهاجرت به سوئد بدانید

اگر برای نخستین بار است که با سلسله‌مطالب معرفی فرصت‌های تحصیلی و مهاجرتی و زندگی در سوئد در این سایت آشنا می‌شوید، باید توجه شما را به تعدادی از نکات ضرورری جلب کنیم. مهاجرت به سوئد برای تحصیل، منتج به اقامت موقت می‌شود، نه دائم و شما نمی‌توانید با ویزای تحصیلی، نسبت به اقامت دائم اقدام کنید. مگر اینکه در این کشور مشغول به کار شوید و ۴ سال مالیات پرداخت کنید.

از طرفی، شما نمی‌توانید با ویزای گردشگری به سوئد آمده و سپس برای ویزای تحصیلی یا ادمیشن از دانشگاه‌های این کشور اقدام کنید. همین‌طور شما نمی‌توانید با ویزای گردشگری به این کشور آمده و آن‌جا مشغول به کار شوید. برای گرفتن هر ویزایی که در تهران اقدام می‌کنید، قصد شما نیز، باید بر همان مبنا باشد.

حتی اگر شما ویزای شینگن ۹۰ روزه با ویژگی چند بار ورود به منطقه شنگن را در حالت type c‌ دریافت کرده‌اید، اگر سوئد کشور ورود شما در اپلیکیشن نبوده است، حق ورود اول به این کشور را ندارید و مبدأ شما باید کشور درخواست‌کننده ویزا باشد. مثلا اگر در تهران، از فرانسه ویزای شنگن گرفته‌اید،‌ اول باید مهر ورود به کشور فرانسه در گذرنامه شما درج شود و بعد به مرزهای سوئد وارد شوید.

سایت اداره مهاجرت - مهاجرت به سويد از طریق ازدواج

موضوع دیگری که درباره مهاجرت به سوئد از طریق ازدواج باید بدانید آن است که دریافت روادید مهاجرتی از طریق ازدواج، در خارج از سوئد امکان‌پذیر است و شما نمی‌توانید در زمان حضور در سوئد، مثلا به‌عنوان دانشجو یا گردشگر، با یکی از تبعه این کشور ازدواج و ویزای خود را در شهرهای سوئد به ویزای اقامتی تبدیل کنید. شما باید سوئد را ترک و از این طریق، درخواست اقامت دائم کنید.

نکته دیگر این است که تنها تحصیل در مقطع دکترا و پسادکترا در کلیه دانشگاه‌های سوئد رایگان است و برای تحصیل در مقاطع دیگر باید شهریه سالانه پرداخت کنید که بین ۵۰ تا ۹۰ هزار کرون متغیر است. جهت دریافت ادمیشن نهایی و ویزای تحصیلی نیز، قسط اول شهریه باید نقدا به حساب دانشگاه واریز شود. ویزای تحصیلی هم به اقامت دائم منتهی نمی‌شود؛ حتی اگر در زمان دانشجویی با فردی ازدواج کنید.

مهاجرت به سوئد

مهاجرت موضوعی بین‌المللی است و حقوق خصوصی محسوب می‌شود که در کنوانسیون‌ها و منشور سازمان‌ ملل متحد نیز بر آن تأکید شده است. مهاجرت به سوئد از طریق خاک و خون، ازدواج،‌ تسلیم کیس‌های پناهندگی (ASSYLUM SEEKER)، سرمایه‌گذاری، تولد، کار و تحصیل انجام می‌شود که هر یک قوانین خاص خود را دارد که باید از آن اطلاع کامل داشت.

منظور از اقامت در سوئد، اقامت دائم نیست. بلکه اقامت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت را نیز شامل می‌شود که هر یک فرایندهای خاصی دارد که باید به آن توجه داشت. مهاجرت از طریق ازدواج، فرایندی حقوقی است و آثار حقوقی زیادی دارد؛ مثل خرید سهام یک شرکت که شما شاید در ضرر و سود آن دخیل باشید.

در مباحثی که مربوط به اخذ تابعیت است، قوانین کشورهای عضو منطقه شنگن که ۲۸ کشور است لحاظ شده و در این حوزه، احراز صلاحیت و ادعای متقاضیان و تداوم و استمرار زندگی‌ مشترک در نظر گرفته می‌شود. همچنین متقاضی ازدواج در سوئد باید مدت مشخصی در سوئد بوده و نباید کشور را ترک کند.

احراز تمکن مالی ازدواجی

اگر شما خواهان مهاجرت به سوئد به­‌منظور ازدواج با یک تبعه سوئدی هستید، باید تمکن مالی قابل اثبات داشته باشید و به سفارت سوئد در تهران و اداره مهاجرت ارائه کنید. همچنین در سوئد باید محل اقامت مشخص و مناسب زندگی براساس استانداردهای اروپایی را داشته باشد.

مصاحبه در پرونده متقاضیان ازدواج در سوئد

احتمال این‌که در سفارت سوئد در تهران، از موردهای ازدواجی مصاحبه کنند، بسیار زیاد است و باید به زیر مواردی آگاهی داشته باشید.

  • خلاصه‌ای مطلوب از زندگی، دوران تحصیلی و کاری، سطح درآمد و تجارب زندگی خود بیان کنید.
  • علت و نحوه آشنایی با همسرتان در سوئد را تشریح کنید
  • برای ادعاهای خود مدرک مستند و مستدل ارائه کنید.
  • اگر با همسر خود دوران نامزدی را در داخل یا خارج از کشور گذرانده‌اید، با عکس اثبات کنید.
  • تمکن مالی خود را با درآمد و دارایی‌ها منقول و غیر‌منقول اثبات کنید.
  • مهارت‌های زندگی و ارتباطی خود با همسر را تشریح کنید.
  • اگر به زبان سوئدی آشنایی دارید، اعلام کنید. در غیر این‌صورت، زبان مشترک را معرفی کنید.
  • درباره همسر آینده خود صحبت کنید.
  • اگر مدتی با همسر خود به سفر رفته‌اید یا در کاری مشغول به فعالیت بوده‌اید،‌ اسناد مربوط را ارائه کنید؛ مثل فیلم و عکس و تصویر چت‌ها و همچنین عکس‌های گروهی و خصوصی و حتی مدارکی که نشان می‌دهد شما با هم سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا در پروژه‌ای همکار هستید.

وقتی موارد بالا از طرف شما گفته شد و صدق گفتار و ادعای شما تأیید گردید، ویزای اقامت موقت دو ساله برای شما صادر خواهد شد تا به سوئد مسافرت کنید. به شما در این مدت، حق کار و زندگی و تحصیل در سوئد داده می‌شود و در منطقه شنگن نیز می‌توانید تردد کنید. این ویزا به‌راحتی قابلیت تمدید به اقامت‌ دائم را دارد.

همسر شما در سوئد، باید فرد شایسته‌ای بوده و سابقه محکومیت قضایی و کیفری نداشته باشد. اداره مهاجرت سوئد با همکاری پلیس، از حساب‌های زوجین استعلام‌های قانونی می‌گیرند تا نسبت به صحت فعالیت‌های قانونی زوجین مطلع شود.

شما باید مسئول پرونده را نسبت به این‌که هدف واقعی شما از مهاجرت به سوئد، ازدواج با یکی از اتباع این کشور است، قانع کنید. در هر مرحله که مدارک و ادعای شما خلاف واقع باشد و همچنین، نقض صحبت‌های شما مشاهده شود،‌ پرونده شما ملغی خواهد شد.

پیش از مراسم ازدواج شما باید یک کد ملی ۱۲ رقمی دریافت کنید. شما به مجوز ازدواج هم نیاز دارید که باید از اداره مالیات گرفته شود. این نامه باید از اداره مالیات (Skatteverket) در شهری گرفته شود که قرار است مراسم در آن‌جا برگزار شود. با دریافت برگه صادر شده از اداره مالیات که شماره ملی و نشانی قانونی شما در آن درج شده است، قادر خواهید بود تا اسناد لازم برای تکمیل فرآیند رسمی ثبت قانونی ازدواج در سوئد را در اختیار داشته باشید.

مراسم ازدواج در سوئد می‌تواند هم در کلیسا و یا قبل از تصدی قانون مدنی باشد. در صورت ازدواج در کلیسا (MARRIAGE IN CHURCH) باید کشیشی انتخاب و ترتیبات کار فراهم شود. در ازدواج به‌صورت «قبل از قانون‌ مدنی» (Before a civil authority) هیئت‌مدیره اجرایی هر کمون (شهرداری در سوئد)، مسئول بررسی و تأیید ازدواج به‌شمار می‌رود. جزیئات حقوقی و قانونی مربوط به این قانون و شرایط و الزاماتش را در سایت دولت سوئد مشاهده کنید.

پاسخ به سوالات متداول درباره ازدواج در سوئد

آیا با ازدواج صوری می‌توان اقامت دائم دریافت کرد؟

پاسخ منفی است. اداره مهاجرت در هر مرحله‌ای که تشخیص دهد هدف شما از مهاجرت به سوئد، به‌قصد ازدواج نیست و اهداف مالی و دیگری را دنبال می‌کنید، با درخواست شما مخالفت می‌کند و پرونده شما منتفی خواهد شد. حتی اگر در سوئد، شهروند رسمی باشید و دولت متوجه شود که ازدواج شما غیرواقعی است و به‌دنبال اهدف‌ مادی هستید و زندگی مشترکی ندارید، تابعیت پس گرفته می‌شود.

آیا قوانین ازدواج سوئد با ایران تفاوت دارد؟

بله. تفاوت آشکار است. در ایران،‌ هر زن بیگانه که با یکی از اتباع ایرانی ازدواج کند، تابعیت ایرانی دارد و می‌تواند گذرنامه ایرانی بگیرد. اگر مرد ایرانی در خارج از کشور با زنی ازدواج کند، پس از ازدواج، می‌تواند عقد‌ رسمی کند و برای همسرش شناسنامه و گذرنامه ایرانی بگیرد.

اگر زن ایرانی با یک مرد سوئدی ازدواج کند، این آقا نمی‌تواند گذرنامه ایران را بگیرد و برای ورود به ایران باید روادید اخذ کند. البته از سال ۲۰۱۵ میلادی، طبق قانون ورود بدون ویزا (VISA ON ARRIVAL)، شهروندان بسیاری از کشورهای دنیا از جمله سوئد (به‌غیر از بریتانیا و آمریکا) می‌توانند روادید فرودگاهی بگیرند و تا ۱۸۰ روز در ایران بمانند. البته اکنون با پرداخت ۲۵۰ هزار دلار آمریکا‌، شهروندان خارجی می‌توانند اقامت ایران را بگیرند.

قوانین سوئد برای اخذ تابعیت و اقامت از روش ازدواج چطور است؟

متقاضی اخذ تابعیت سوئد از طریق ازدواج، باید درآمد مکفی داشته و تمکن مالی وی مطلوب باشد. همچنین محل اقامت او باید مورد تأیید کارشناسان رسمی اداره مهاجرت قرار بگیرد و منطبق بر استانداردهای سوئدی باشد. اگر شما تبعه اتحادیه‌ اروپا هستید، این قانون شامل شما نخواهد شد. اگر شما ۴۸ ماه در سوئد باشید، این قانون به شما تسری نخواهد شد. اگر شما با روش پناهندگی به سوئد آمده و POSITIVE ANSOKAN (پذیرش مثبت تقاضای پناهندگی) دریافت کرده‌اید نیز این قانون به شما تسری نخواهد یافت. اگر برای فرزند خود درخواست اقامت می‌کنید، نیز این قانون به شما ارتباط پیدا نمی‌کند.

یکی از مواردی که در قانون ازدواج سوئد به آن اشاره شده، ارائه مدارکی مبنی بر این است که زوجین پیش ازدواج، دارای همسر و فرزند هستند یا خیر. اگر در هر مرحله‌ای از فرایند بررسی، خلاف ادعا محرز و اثبات شود، با درخواست ازدواج مخالفت خواهد شد. اگر شما از همسر قبلی جدا شده‌اید، باید حکم طلاق نهایی را ارائه کنید. اگر فرزند دارید نیز باید هویت آن‌ها را اعلام کنید. اگر همسر شما فوت کرده است، گواهی فوت باید ضمیمه پرونده شده و کلیه مدارک نیز باید دارای ترجمه‌ رسمی با مهر دادگستری یا وزارت‌ خارجه باشد.

این مدارک ظرف ۵ ماه بررسی خواهد شد و احتمال استعلام قانونی آن بسیار زیاد است. اگر عکس و فیلم ارائه می‌کنید، باید منتظر درخواست توضیحات تکمیلی از سوی اداره مهاجرت باشید.

اقامت موقت چگونه به اقامت دائم تبدیل می‌شود؟

تبدیل اقامت‌ موقت سوئد به اقامت‌ دائم از طریق مهاجرتی به این صورت است که متقاضی باید پس از دریافت اقامت موقت ۲۴ ماهه، درخواست اقامت دائم کند. پس از آن، با گذشت ۱۲ ماه، درخواست اخذ گذرنامه سوئدی کند. با دریافت گذرنامه سوئدی قادر هستید از کلیه حقوق شهروندی استفاده کنید. (مثل رأی دادن در پارلمان و عضویت در هیئت دولت و غیره.)

در کدام بخش اداره مهاجرت درباره ازدواج در سوئد صحبت شده است؟

در این صفحه درباره اجازه اقامت فردی که قصد زندگی زناشویی با یک تبعه سوئدی یا زندگی‌ مشترک (COHABITING) را دارد، توضیحات مفصلی ارائه شده که در مارچ ۲۰۱۸ میلادی به‌روزرسانی شده است. فردی که شما برای ازدواج با او اقدام می‌کنید، باید تبعه سوئد بوده و گذرنامه سوئدی داشته باشد؛ نه‌این‌که خود او نیز اقامت موقت سوئد را داشته باشد. روش اپلای در این این بخش از سایت مهاجرت سوئد تشریح شده است.

آیا می‌توان پیش از ازدواج در سوئد، زوجین با یکدیگر زندگی مشترک داشته و بچه‌دار شوند؟

از نظر قانونی منعی ندارد.

اگر قصد ازدواج در سوئد را دارید، حتما سایت‌های رسمی اداره مهاجرت و پرتال‌های کمون‌های سوئد را مطالعه و هویت فردی را که قصد ازدواج با او را دارید، استعلام کنید. ایرانیان مقیم سوئد و مجموعه‌های حقوقی ثبت‌شده در این کشور قادرند شما را در این مسیر هدایت کنند. مراقب سایت‌ها، کانال‌های اینستاگرامی و تلگرامی‌ای باشید که نسبت به معرفی افراد برای ازدواج صوری تبلیغ می‌کنند. توجه داشته باشید که درخواست ازدواج با فردی در سوئد که اقامت دائم ندارد و در شرایط تعیین تکلیف پناهندگی به سر می‌برد، غیرقانونی است.


در ادامه بخوانید: شرایط کار در سوئد؛ چطور در سوئد کار پیدا کنیم؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. Yahel می‌گوید

    بادرودخدمت شما . سوالی داشتم. بنده درآلمان ساکن هستم وهنوزاقامت این کشوررودارانمیباشم . بادختری درسوئدآشناشدم که آشنایی مابه دوسال قبل برمیگردد. الان قصدازدواج باایشون رودارم ولی باتوجه به نداشتن مدرک اقامت خودم درآلمان چگونه میتوانم اقدام کنم . ممنون میشم پاسخ بدید

  2. فرشید می‌گوید

    سلام من همسرم ساکن سوئد است /و تابعیت اونجارو داده .
    ما میخواییم ازدواج کنیم .ولی همسرم نمیتونه بیاد ایران ‌‌.میشه یه توضیح بدید ما باید دقیقا چیکار کنیم ؟ ممنون

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سلام دوست عزیز
      بهتره درباره چنین مسئله مهمی با فرد متخصص در این حوزه مشورت کنین تا با درنظرگرفتن تمام جوانب کار بتونن بهترین توصیه رو به شما بکنن.

  3. علی کاظمی می‌گوید

    آیا در حین تحصیل در مقطع دکتری در سوئد می توان ازدواج کرد و برای همسر که در ایران است اقامت گرفت بعنوان همراه؟

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      بهتره درباره چنین مسائلی با متخصصان این حوزه مشورت کنین تا با درنظرگرفتن تمام جوانب کار بتونن بهترین توصیه رو به شما بکنن.