راهنمای تحصیل پزشکی در سوئد

راهنمای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در سوئد

0

تحصیل در رشته‌های‌ پزشکی و دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های خارج از کشور همواره یکی از دغدغه‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان گروه علوم تجربی و غیرفنی در ایران بوده است؛ به همین خاطر، شماری از متقاضیان گروه علوم‌پزشکی که به هر دلیلی موفق به راه‌یابی به دورهٔ دکترای‌ عمومی پزشکی و دندان‌پزشکی نمی‌شوند، به‌دنبال فرصت‌های تحصیل پزشکی در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. تحصیل پزشکی در سوئد یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور است و کیفیت تحصیل و استانداردهای آموزش پزشکی در سوئد، موردتأیید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش‌ پزشکی ایران است. در ادامه شما را برای تحصیل پزشکی در سوئد راهنمایی می‌کنیم.

لذا اگر شما در یکی از دانشگاه‌های معتبر پزشکی و دندان‌پزشکی و حتی مامایی و پرستاری سوئد مشغول به تحصیل و دانش‌آموخته شوید، مدارک تحصیلی شما پس از قبولی در آزمون علمی و کتبی، ارزشیابی و معادل‌سازی می‌شود و امکان دریافت شمارهٔ نظام‌پزشکی و همچنین مجوز تأسیس مطب و استفاده از خدمات مادی و معنوی مدرک پزشکی اخذشده از دانشگاه‌های اسکاندیناوی به‌خصوص سوئد را در ۳۱ استان ایران خواهید داشت.

رونیکس

بنابراین همواره به دانشجویان و علاقه‌مندان تحصیل در رشته‌های پزشکی در خارج از کشور توصیه می‌شود که تنها و صرفا در دانشگاه‌ها و مراکزی در خارج از کشور تحصیل کنند که تأییدیهٔ مرکز سنجش وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش‌ پزشکی کشور را در اختیار دارند و مدارک علمی‌شان معتبر است، به این ترتیب پس از دانش‌آموختگی با مشکلی مواجه نخواهند شد.

تحصیل پزشکی در سوئد

تحصیل پزشکی در سوئد که یکی از کشورهای صنعتی، صادرات‌محور و دانش‌بنیان اروپا محسوب می‌شود، به‌اندازهٔ رشته‌های علوم انسانی و هنر و حتی فنی و مهندسی، طرفدار ندارد، اما ورود به این دوره‌ها، نیازمند شرکت در آزمون‌های عمومی و تخصصی و رعایت حداقل پیش‌نیازهای مربوطه است. لذا بین علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته‌ها، رقابت زیادی برای ورود به این دانشگاه‌ها شکل گرفته است و این موضوع تنها به‌دلیل محدودیت‌های پذیرش دانشجو است، چرا که برخلاف ایران، درآمد دانش‌آموختگان این رشته، تفاوت چندانی با دانش‌آموختگان سایر رشته‌ها ندارد.

تحصیل پزشکی در سوئد - راهنمای کامل

این مقاله،‌ شما را با آنچه برای تحصیل در گرایش‌های پزشکیِ سوئد نیاز دارید، آشنا می‌کند. اگر شما هم نظر یا سؤالی دارید، از طریق بخش کامنت با ما در ارتباط باشید.

آنچه دانشجویان پزشکیِ سوئد باید بدانند

  • تحصیل در رشته‌های پزشکی عمومی و دندان‌پزشکی در سوئد برای متقاضیان بین‌المللی به‌صورت شهریه‌ای است و معاف از شهریه نیستید.
  • تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در سوئد، تضمینی برای دریافت اقامت‌ دائم نیست و برای کسب این نوع اقامت، شما باید قوانین ادارهٔ مهاجرت را رعایت کنید.
  • اگر شما ۲ سال از دورهٔ پزشکی را در کشوری مثل ایران گذرانده باشید، تحت شرایطی و پس از تطبیق واحدها و ارائهٔ مدرکی دال‌بر تسلط شما به زبان سوئدی یا فنلاندی، امکان ادامهٔ تحصیل در دانشکده‌های پزشکی سوئد را خواهید داشت.
  • دانشگاه پزشکی کارولینسکای استکهلم با دانشگاه پزشکی هلسینکی فنلاند، برنامهٔ تبادل دانشجو و استاد دارند و هر ۲ موردتأیید ایران هستند.
  • به افرادی که رزومهٔ عالی و سابقهٔ علمی خوبی دارند، برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های پزشکی این کشور، بورسیه تحصیلی تعلق می‌گیرد. درخواست شما باید براساس مدارک مستند باشد و مستقیما به دانشگاه ارسال شود.

تحصیل پزشکی در سوئد - آنچه که دانشجویان پزشکی باید بدانند

  • برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، الزامی به ارسال مدارک و ثبت‌نام از طریق درگاه رسمی یکپاریچهٔ اپلای دانشگاه‌های سوئد ندارید و باید مدارک مورد نیاز را منحصرا برای دانشکده‌های پزشکی ارسال کنید.
  • ویزای تحصیلی برای دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی سوئد همچون دیگر رشته‌ها، یک‌ ساله است و درصورت نیاز، برای سال‌های بعدی نیز تمدید خواهد شد.
  • با ویزای تحصیلی سوئد می‌توانید به ۲۷ کشور منطقهٔ شنگن سفر کنید و حداکثر ۹۰ روز آنجا بمانید. اما اقامت بیشتر از ۹۰ روز،‌ نیازمند دریافت ویزای همان کشور است.
  • تحصیل پزشکی در سوئد به زبان سوئدی انجام می‌شود. گرچه کتاب‌ها اکثرا به زبان انگلیسی هستند و پزشکان سوئدی به زبان انگلیسی تسلط خوبی دارند، اما برای انجام فعالیت‌های کلینیکی و بالینی، تسلط شما به زبان سوئدی الزامی است.
  • اگر پس از دانش‌آموختگی در این رشته‌ها قصد فعالیت مرتبط در سوئد را دارید،‌ حتما قبل از هر تصمیمی، قوانین و مقررات مالی و حقوقی جامعه‌ٔ پزشکی سوئد را مطالعه کنید.
  • ارتباط با انجمن‌ها و جوامع پزشکی سوئد و اروپا، اشراف اطلاعاتی شما را دربارهٔ وضعیت حقوقی، قانونی، عملیاتی و علمی پزشکی در این کشور افزایش خواهد داد.
  • برخی از دوره‌های پزشکی در دانشگاه‌های این کشور به‌صورت آنلاین ارائه می‌شوند. اما این موضوع به‌معنی تأیید مدارک اخذشده توسط وزارت بهداشت ایران نیست.
  • بهترین مقصد آموزش‌ پزشکی در این کشور، دانشگاه معتبر و بین‌المللی کارولینسکای استکهلم است.
  • برای دریافت اقامت دائم سوئد از طریق تحصیل پزشکی، باید ۴ سال به کار سفید مشغول باشید و مالیات پرداخت کنید و محکومیت قضایی نداشته باشید.

تحصیل پزشکی در سوئد - ویزای تحصیلی

  • هر دانشگاهی در سوئد برای پذیرش دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی، نرخ شایستگی (MERIT RATE) تعیین می‌کند که هر اندازه نرخ شایستگی دانشجویی بالا باشد، امکان پذیرش او افزایش خواهد یافت. این نرخ‌های شایستگی، دانشگاه به دانشگاه فرق می‌کنند و هر سال ضریب متفاوتی خواهند داشت.
  • معروف‌ترین دانشگاه‌های پزشکی سوئد، دانشگاه کارولینسکا، دانشگاه گوتنبرگ، دانشگاه لوند، دانشگاه اوپسالا و دانشگاه لینوشوپینگ هستند که سالانه هزاران دانشجو در آنها مشغول به تحصیل می‌شوند.

شرایط تحصیل پزشکی در سوئد

برخی از رشته‌های پزشکی در سوئد به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شوند. گرچه تعدادشان زیاد نیست، اما از آنجا که کلیهٔ کتاب‌های آموزش پزشکی از رادیولوژی و فیزولوژی گرفته تا دروس تخصصی، همگی کتاب‌های مرجع پزشکی روز هستند که به زبان انگلیسی منتشر شده‌اند، لذا باید به زبان‌های انگلیسی و سوئدی تسلط کافی داشته باشید.

بنابراین امکان تحصیل پزشکی در سوئد به زبان کاملا انگلیسی وجود ندارد و بیشتر رشته‌ها در دانشگاه‌هایی که مجوز برگزاری کلاس‌های انگلیسی را دارند، به زبان سوئدی است. بااین‌حال شما به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی،‌ ملزم به داشتن مدرک آیلتس با نمرهٔ ۶.۵ آکادمیک هستید و نمرهٔ تافل اینترنتی‌تان هم نباید کمتر از ۸۰ از ۱۲۰ باشد. البته هر یک از دانشگاه‌های ‌پزشکی سوئد، نمرهٔ خاص خود را اعلام می‌کنند که باید به بخش نیازمندی‌های پذیرش (admission’s requirement) رجوع کنید.

اگر به زبان سوئدی تسلط ندارید، احتمال دارد که دانشگاه برای شما کلاس‌های آمادگی برگزار کند. هزینهٔ برگزاری دوره‌ها از شما اخذ خواهد شد، لذا توصیه می‌شود که این دوره‌ها را در ایران بگذرانید تا متحمل هزینهٔ کمتری شوید. متقاضیان پزشکی و دندان‌پزشکی در سوئد، باید دارای مدرک دیپلم متوسطه یا پیش‌دانشگاهی با نمرات خوب باشند و درس زیست‌شناسی و شیمی را با نمرات بالا گذرانده باشند.

تحصیل پزشکی در سوئد حدود ۱۲ ترم (تقریبا ۶ سال) طول می‌کشد. همچون ایران، درابتدای تحصیل، دورهٔ عمومی و پیش‌بالینی گذرانده می‌شود تا دانشجو با مقدمات و الفبای رشتهٔ پزشکی،‌ قوانین،‌ الزامات، فیویولوژی بدن انسان و امثال آن آشنا شود؛ سپس باید واحدهایی را بگذراند و نمراتی را براساس حد نصاب اعلامی دریافت کند. دروسی مثل: آسیب‌شناسی، ویروس‌شناسی، باکتری‌شناسی و سرولوژی ازجمله واحدهای اولین دورهٔ دو سالهٔ پزشکی در این کشور به‌شمار می‌روند.

در رشته‌ٔ دندان‌پزشکی نیز که برخی از دروس دورهٔ عمومی آن با رشتهٔ پزشکی مشترک است،‌ دانشجو باید ۶ سال تحصیل کند. پس از گذراندن موفقیت‌آمیز کلیهٔ واحدها براساس حد نصاب اعلامی دانشگاه، کلیهٔ دانشجویان موظف به گذراندن دورهٔ کارآموزی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های وابسته به دانشگاه محل تحصیل هستند؛ این مراکز درمانی توسط دانشگاه معرفی خواهند شد.

برای افرادی که هزینهٔ تحصیل‌شان به‌طور شخصی پرداخت می‌شود، هزینه‌های کارآموزی بیمارستان نیز در زمرهٔ شهریه منظور شده است.

تحصیل رایگان رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی سوئد

تحصیل رایگان این رشته برای متقاضیان بین‌المللی منوط به ارسال درخواست و بررسی رزومهٔ شماست. اگر شما در ایران موفق به اخذ مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه مثل زیست‌شناسی و شیمی شده‌اید، فرصت خوبی برای ادامهٔ تحصیل رایگان در مقطع پزشکی در سوئد خواهید داشت. البته تعداد قبولی‌های بین‌المللی به‌منظور تحصیل رایگان محدود است.

چه مدارکی برای تحصیل پزشکی در سوئد نیاز است؟

  • ترجمه‌ٔ رسمی مدارک دیپلم و پیش‌دانشگاهی
  • ترجمه‌ٔ رسمی ریزنمرات مقطع متوسطه با مهر دادگستری و وزارت‌ خارجه
  • انجام آزمایشات‌ پزشکی طبق اعلام دانشگاه
  • ارائهٔ گواهی عدم سوء‌پیشینه و ترجمه‌ٔ رسمی
  • اصل گذرنامه که حداقل یک‌ سال اعتبار دارد
  • گواهی مهارت زبان سوئدی که توسط TISUS صادر شده باشد
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل
  • ارائهٔ PROPOSAL
  • ارائهٔ SOP
  • معرفی یک حساب‌ بانکی که تمکن مالی شما را با یک BANK STATEMENT ارزی و به لاتین تأیید کند
  • ترجمه‌ٔ رسمی شناسنامه و کارت‌ ملی

نیازی به داشتن مدرک GRE-GMAT نیست، اما از شما خواسته می‌شود تا حتما، بیانیه‌ٔ هدف خوبی را برای تحصیل پزشکی در این کشور ارائه کنید تا براساس علایق و توانایی‌های علمی شما،‌ مستند و مستدل باشد.

هزینهٔ تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در سوئد

هزینهٔ تحصیل رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در این کشور براساس طول دوره و محل تحصیل متفاوت است، اما باید برای هر ترم، حدود ۶ تا ۱۲ هزار یورو در نظر بگیرید که این مبلغ برای رشته‌های دندان‌پزشکی چند درصد افزایش می‌یابد.

آشنایی با دانشگاه پزشکی کارولینسکا سوئد

یکی از دانشگاه‌های خوب برای تحصیل در این کشور، دانشگاه کارولینسکاست. معتبرترین مقصد آموزش پزشکی در سوئد است و از دانشگاه‌های معتبر پزشکی جهان به شمار می‌رود. هزینهٔ تحصیل در این دانشگاه سالانه تا ۲۰۰ هزار کرون برآورد می‌شود. سایت دانشگاه در لینک ki.se در دسترس است و همهٔ اطلاعات لازم برای پذیرش، سیلابس درسی، شرایط دریافت بورسیهٔ تحصیلی و مشخصات گرایش‌های تخصصی پزشکی را به‌همراه فرصت‌های بورسیه و شیوهٔ اپلای معرفی کرده است. شما می‌توانید اطلاعات لازم دربارهٔ پذیرش در این دانشگاه را در بخش ADMISSION دریافت کنید.

تحصیل پزشکی در سوئد - سایت دانشگاه کارولینسا

دانشگاه‌ پزشکی کارولینسکای سوئد، رشته‌های زیادی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد دارد و تنها، ارائه‌دهندهٔ پزشکی یا دندان‌پزشکی عمومی و گرایش‌های تخصصی مربوطه نیست. دانشگاه کارولینسکا سومین دانشگاه قدیمی سوئد است که پس از لوند و اوپسالا قرار دارد.

(آدرس ایندکس سایت دانشگاه KAROLINSKA)
تحصیل پزشکی در سوئد - بورسیه تحصیلی دانشگاه کارولینسا
(دانشگاه کارولینسکای استکهلم هر هفته بورسیه‌ای برای استخدام دانشجویان دکترا و پژوهشگران رشته‌های پزشکی را اعلام می‌کند)

این دانشگاه از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی امور پزشکی جهان است و نیمی از تحقیقات پزشکی سوئد در این دانشگاه انجام می‌شود. دورهٔ پزشکی‌ عمومی در این دانشگاه، ۱۶۰ واحد است و حداقل ۵ سال به‌طول می‌انجامد. بیمارستان دانشگاه کارولینسکا نزدیک سایر بیمارستان‌های استکهلم است و حوزه‌های تحقیقاتی زیر را شامل می‌شود:

  • سرطان‌شناسی و هماتولوژی (فیزیولوژی خون)
  • بیولوژی مولکولی و سلولی
  • تنفس و سیستم گردش خون
  • بیولوژی توسعه‌ای٬ سلول‌های بنیادی و پزشکی درمانی (Regenerative Medicine)
  • غدد درون‌ریز و متابولیسم
  • علوم بهداشت عمومی و آسیب‌شناسی
  • علوم مراقبت‌های بهداشتی
  • ایمونولوژی، عفونت، التهاب و میکروب‌شناسی

سال تحصیلی در دانشگاه‌ پزشکی کارولینسکا ۲ ترم است که از اواسط آگوست آغاز می‌شود و تا ژانویه ادامه می‌یابد، سپس از اواسط ژانویه تا اوایل جولای ادامه خواهد یافت.

تحصیل پزشکی در سوئد - سال تحصیلی دانشگاه کارولینسا

فهرست دانشکده‌های دانشگاه کارولینسکا به شرح زیر است:
  • دانشکدهٔ علوم تغذیه و علوم‌زیستی
  • دانشکدهٔ بیولوژی ملکولی و سلول‌های بنیادی
  • دانشکدهٔ علوم اعصاب بالینی
  • دانشکدهٔ آموزش و علوم بالینی
  • دانشکدهٔ علوم بالینی و تحقیقات بیمارستانی در منطقهٔ دندرید سوئد
  • دانشکدهٔ علوم دندان‌پزشکی
  • دانشکدهٔ علوم آزمایشگاهی
  • دانشکدهٔ اخلاق، مدیریت و علوم اطلاعات پزشکی
  • دانشکدهٔ بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک
  • دانشکدهٔ ایمنی‌شناسی پزشکی و آمار زیستی
  • اخلاق پزشکی
  • دانشکدهٔ میکروبیولوژی،‌ تومورهای مغزی و بیولوژی سلولی
  • دانشکدهٔ بیولوژی سیستم عصبی و علوم مراقبت‌های بهداشتی در اجتماع
  • دانشکدهٔ علوم اعصاب
  • دانشکدهٔ آسیب‌شناسی – سرطان
  • دانشکدهٔ فیزیولوژی و داروسازی
  • دانشکدهٔ علوم بهداشت محیط
  • دانشکدهٔ علوم بهداشت زنان و کودکان
  • دانشکدهٔ طب کار و محیط زیست

تحصیل پزشکی در سوئد - دانشکده های پزشکی دانشگاه کارولینسا

فهرست برنامه‌های تحصیلی دانشگاه‌ پزشکی کارولینسکا به شرح زیر است:‌
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد طب کار و بهداشت شغلی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد شنوایی‌سنجی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد مامایی و پرستاری
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد آنالیز بیوشیمی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد فیزیوتراپی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد زیست پزشکی (بیومدیسن)
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد گفتاردرمانی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد پزشکی عمومی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد سلول‌شناسی تشخیصی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد بهداشت جهانی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد بینایی‌سنجی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد تغذیه
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد بهداشت عمومی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد اقتصاد بهداشت جهانی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد سیستم‌های اطلاعات پزشکی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد علوم ملکولی و علوم زیستی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد سم‌شناسی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد پرستاری
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد عینک‌سازی
  • رشتهٔ کارشناسی رادیولوژی
  • رشتهٔ کارشناسی‌ ارشد طب اورژانس
  • رشتهٔ کارشناسی پرستاری خانگی سالمندان
  • رشتهٔ کارشناسی مراقبت‌های ویژه
  • رشتهٔ کارشناسی مراقبت از بیماران سرطانی
  • رشتهٔ کارشناسی مراقبت از بیماران اعصاب و روان
  • رشتهٔ کارشناسی مراقبت از سالمندان
  • رشتهٔ کارشناسی بهداشت دهان و دندان
  • رشتهٔ دندان‌پزشکی (۳۰۰ واحدی)

تحصیل پزشکی در سوئد - ساختمان دانشگاه کارولینسا

آشنایی با دانشگاه پزشکی اوپسالا

تحصیل پزشکی در سوئد - اوپسالا

دانشگاه اوپسالا یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان است و همواره در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. این دانشگاه با برخی از دانشگاه‌های ایران مثل دانشگاه تهران و صنعتی شریف در ارتباط است. پذیرش تحصیلی در دانشکده‌ٔ پزشکی اوپسالا غیررایگان است، بااین‌حال ممکن است که براساس رزومه و ضریب شایستگی دانشجو، به او معافیت از پرداخت شهریه‌ٔ ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی اعطا شود.

تحصیل پزشکی در سوئد - دانشکده‌های پزشکی اوپسالا

جزئیات بیشتر دپارتمان‌های پزشکی دانشگاه اوپسالا را در سایت katalog.uu.se دنبال کنید.

Department of Public Health and Caring Sciences

Department of Immunology, Genetics and Pathology

Department of Surgical Sciences

Department of Women’s and Children’s Health

Department of Medical Biochemistry and Microbiology

Department of Medical Cell Biology

Department of Medical Sciences

Department of Neuroscience

آشنایی با دانشگاه پزشکی لوند

تحصیل پزشکی در سوئد - دانشگاه پزشکی لوند

دانشگاه لوند یکی از دانشگاه‌های پزشکی معتبر اسکاندیناوی است. بیش از شش هزار دانشجو در مقطع کارشناسی تا دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و کارگاه‌ها و لابراتوارهای خوبی دارد. جزئیات تکمیلی را در med.lu.se دنبال کنید. دپارتمان‌های این دانشگاه به شرح زیر هستند:

Department of Experimental Medical Science

Department of Health Sciences

Department of Clinical Sciences, Lund

Department of Clinical Sciences, Malmö

Department of Laboratory Medicine

Department of Translational Medicine

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه لینشوپینگ

این دانشکده، از دیگر دانشگاه‌های مهم پزشکی سوئد است. وب‌سایت old.liu.se شما را با فرصت‌های بورسیهٔ دانشجویان خارجی، نیازمندی‌های پذیرش، رشته‌های کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد گرایش‌های پزشکی و همچنین اولویت‌های تحقیقاتی این دانشکده آشنا می‌کند.

تحصیل پزشکی در سوئد - دانشگاه لینشوپینگ

حدود ۳۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و بیش از ۱۰۰ تن از اعضای هیأت علمی این دانشگاه دارای درجهٔ پروفسورا هستند. این دانشگاه دارای ۱۰ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و با ۵۰ دانشگاه در ۲۵ کشور دنیا، قرارداد تبادل دانشجو دارد.

Medical Biology, ۱۸۰ credits

Medicine, ۳۳۰ credits

Nursing, ۱۸۰ credits

Occupational Therapy, ۱۸۰ credits

Physiotherapy, ۱۸۰ credits

Speech and Language Pathology, ۲۴۰ credits

Experimental and Medical Biosciences

شرایط پذیرش و اطلاعات تکمیلی مربوط به دانشجویان خارجی در این دانشگاه را د سایت old.liu.se مشاهده کنید. برای رشته‌های مزبور که از رشته‌های پرمخاطب و دارای فرصت‌های کاری خوب در سوئد هستند، محدودیتی برای دانستن زبان‌ انگلیسی اعلام نشده است، اما انتظار می‌رود که نمرهٔ آیلتس آکادمیک شما ۶ به بالا باشد.

مشاغل و حرفه‌هایی که پنج تا ده سال آینده به نیروی کار نیاز خواهند داشت

  • حرفه‌های کامپیوتری
  • مربی کودکستان و راهنمای اوقات فراغت
  • آموزگار دورهٔ ابتدایی
  • دبیر دبیرستان
  • پزشک
  • پرستار
  • راهنمای متخصص‌ آموزشی
  • دندان‌پزشک
  • دستیار دندان‌پزشک
  • پرستار
  • دستیار پرستاری
  • مامایی
  • مشاغل فنی
  • تعمیرکار خودرو
  • تعمیرکار ماشین‌آلات راهسازی
  • راننده‌ٔ اتوبوس
  • راننده‌ٔ قطار
  • کارور دستگاه‌های CNN
  • آشپز
  • خیاط
  • مشاغل فنی متعدد در حوزهٔ ساختمان
  • مدیر پروژه
  • جوشکار و آهنگر و تراشکار حرفه‌ای

شرایط کاری سوئد برای گروه درمانی

متقاضیانی که دارای مدارک تحصیلی و سوابق کاری در رشته‌های زیر هستند می‌تواند برای کار در سوئد اقدام کنند. معمولا برای این افراد دورهٔ زبان برگزار می‌شود، بنابراین می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان برای اقامت خود اقدام نمایند. البته اخذ دعوت‌نامه از کارفرمای سوئدی در بخش درمان الزامی است. اطلاعات بیشتر را در سایت‌های کاریابی سوئدی به دست آورید.

مزایای کار در سوئد

  • می‌توانید به‌صورت رایگان ادامه تحصیل دهید
  • از همان ابتدا امکان اخذ اقامت برای تمامی اعضای خانواده وجود دارد
  • فرزندان‌تان می‌توانند به‌صورت رایگان در سوئد تحصیل کنند
  • بعد از پنج سال می‌توانید پاسپورت سوئدی دریافت کنید

میزان حقوق بسته به رشته و تجربهٔ کاری از ۱۵۰۰ تا ۶۵۰۰ یورو متفاوت است. این حقوق برای رشته‌های غیرپزشکی است و پزشکان و متخصصان از حقوق بالاتری برخوردارند.

برای چه رشته‌هایی می‌توان اقدام کرد:

  • Audiologist (شنوایی‌سنجی)
  • Biomedical scientist (زیست‌پزشکی)
  • Chiropractor
  • Dental hygienist (بهداشت دهان و دندان)
  • Dental practitioner (دندان‌پزشکی)
  • Naprapath
  • Dietitian (متخصص تغذیه)
  • Doctor of Medicine (پزشک عمومی)
  • Medical physicist (فیزیک پزشکی)
  • Midwife (مامایی)
  • Nurse (پرستار)
  • Occupational therapist
  • Optician (بینایی‌سنجی)
  • Orthopaedic engineer (ارتوپدی)
  • Pharmacist(داروسازی)
  • Physiotherapist(فیزیوتراپ)
  • Psychologist (روان‌شناس)
  • Psychotherapist (روان‌پزشک)
  • Radiographer (رادیولوژیست)
  • Speech therapist (گفتاردرمانی)

فهرست دانشگاه‌های پزشکی موردتأیید وزارت بهداشت

تحصیل پزشکی در سوئد - دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در سوئد، منحصرا دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که در لیست دانشگاههای خارجی مورد تایید وزارت بهداشت وزارت بهداشت کشورمان قرار دارند، انتخاب کنید. همچنین برای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در سایر نقاط جهان این لیست را در نظر داشته باشید. این لیست مورد تأیید باقر لاریجانی، معاون آموزشی و دبیر شؤرای‌ عالی آموزش‌ پزشکی و تخصصی قرار گرفته است که ریاست شؤرای‌ عالی ارزشیابی مدارک دانش‌آموختگان خارج از کشور را نیز برعهده دارد. این نامه سوم بهمن ۹۶ صادر شده و هم‌چنان تا پایان سال ۹۷ معتبر است.

نکته مهم برای تحصیل در سوئد

اگر علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های اسکاندیناوی به‌خصوص سوئد هستید، این مقاله اطلاعات نسبتا خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات تکمیلی حتما به لینک‌های ارا‌ئه‌شده رجوع کنید و دقیق‌ترین داده را برای اپلای به دست آورید. همواره پیش از اپلای، سیلابس درسی، شهریهٔ دوره، زبان تدریس، شیوهٔ ارزیابی عملکرد دانشجویان، شیوهٔ تطبیق مدارک علمی شما در داخل کشور (با سیستم آموزشی سوئد براساس نمره‌دهی ETC) و همچنین روش پذیرش را بررسی کنید. حتما در دانشگاهی تحصیل کنید که موردتأیید وزارت بهداشت است.

اگر مرکز موردنظر شما در لیست وزارت بهداشت نیست، از این وزارتخانه استعلام کنید. از تاریخ اول آذر ماه ۹۷، وزارت بهداشت به دانشجویان رشته‌های پزشکی در خارج از کشور، ارز دانشجویی (به نرخ دولتی) پرداخت می‌کند که برای درخواست ارز دانشجویان پزشکی باید به سامانهٔ MOHED وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مراجعه و در آن ثبت‌نام کنید. سفارت سوئد در تهران و سفارت ایران در استکهلم می‌توانند منابع اطلاعاتی خوبی برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی این کشور باشند.

هرروز دنیای تحصیل، بورسیه و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: استرالیا یا کانادا ؛ کدام کشور برای مهاجرت ایرانیان مناسب‌تر است؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.