تحصیل در دانشگاه اوپسالای سوئد و آشنایی با فرصت‌های بورسیه آن

1

معتبرترین دانشگاه سوئد و یکی از معروف‌ترین و بهترین دانشگاه های جهان، دانشگاه اوپسالای سوئد است. این دانشگاه برای بسیاری از دانشجویان و محققان ایرانی، نامی شناخته‌شده است. دانشگاه اوپسالا، با صدها سال قدمت، اعتبار علمی سوئد و قارۀ سبز محسوب می‌شود. تاکنون صدها هزار نفر از ایرانیان و بسیاری از شهروندان آسیایی، اروپایی و حتی آمریکای شمالی در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند و دانش‌آموخته شده‌اند. اوپسالا محفل برندگان و نامزدهای جایزه نوبل بوده است و تأثیر زیادی در تولید علم در سوئد و قارۀ سبز داشته است. در این مطلب از چطور، در ادامۀ سلسله مطالب معرفی فرصت‌ها و بورسیه تحصیلی در خارج از کشور،‌ نگاهی می‌اندازیم به ظرفیت‌های علمی و رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری دانشگاه اوپسالا و بررسی نیازمندی‌های پذیرش این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ میلادی. امیدواریم این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در این قطب علمی سوئدی‌ها مفید باشد. در اوپسالاگردی امروز همراه ما باشید.

دانشگاه اوپسالا، یکی از ۲۰ دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه همواره از معتبرترین برندهای آموزشی قارۀ سبز محسوب شده است. یکی از مقصدهای تحصیلی عالی برای دانشجویان مقطع دکترا و پسادکترا همین دانشگاه است. در این دانشگاه، از رشته‌های ادبیات و مترجمی گرفته تا نانوفنّاوری و فیزیک و شیمی و ریاضیات،‌ در گرایش‌های مختلف زیرنظر نخبگان علمی سوئد و جهان می‌توان به پژوهش‌های نظری و راهبردی مشغول شد.

رونیکس

در ادامه، پس از آشنایی کوتاهی با شهر اوپسالا، با ظرفیت‌های علمی و رشته‌های دانشگاه اوپسالا سوئد آشنا خواهیم شد؛ سپس نیازمندی‌های پذیرش این دانشگاه را بررسی خواهیم کرد.

دانستنی‌هایی درباره اوپسالا

اوپسالا کجاست؟

اوپسالا شهری زیبا و بزرگ در نزدیکی شهر استکهلم،‌ پایتخت سوئد است. بعضی از افرادی که در اوپسالا مشغول به کار و تحصیل هستند، در استکهلم زندگی می‌کنند. اگر شما قصد تحصیل در دانشگاه اوپسالا را دارید،‌ می‌توانید در پایتخت اسکاندیناوی زندگی کنید و هر روز به این شهر تاریخی و زیبا سفر کنید. فاصله میان استکهلم و اوپسالا حدود ۴۵ دقیقه است. البته اقامت در شهر اوپسالا ازنظر هزینه‌های اقامتی و …، مقرون‌به‌صرفه‌تر از زندگی در استکهلم شلوغ است؛ بنابراین زندگی در شهر اوپسالا توصیه می‌شود.

اوپسالا چهارمین شهر پرجمعیت سوئد است و پس از استکهلم، گوتنبرگ و مالمو، رتبه چهارم را در اختیار دارد. اوپسالا پایتخت فرهنگی ایرانیان در شمال اروپا نام دارد. شاید یکی از دلایل این نام‌گذاری، مرکز آموزش زبان‌های ایرانی در دانشگاه اوپسالا باشد. سالانه ده‌ها دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد تا پسادکترای زبان فارسی در این شهر تحصیل و تحقیق می‌کنند.

این شهر در فاصله ۷۱کیلومتری تی‌سنترالن (T-Centralen/ ایستگاه مرکزی مترو) استکهلم است و سابقه آن به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد. دانشگاه این شهر در فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. اگر مسافر اسکاندیناوی شدید، بازدید از این شهر زیبا و تاریخی سوئد را توصیه می‌کنیم. پاییز اوپسالا یادآور زیبایی‌های شگفت‌انگیز بریتیش کلمبیا در کانادا است؛ گویی تابلویی نقاشی روبه‌روی دیدگان شما قرار گرفته است.

آب‌وهوا

پایین ترین درجه حرارت اوپسالا از ژانویه تا مارس، ۶- درجه و بالاترین درجه حرارت آن از آوریل تا تا اوت، ۲۳ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است. بنابراین، اگر این شهر را برای زندگی دانشجویی انتخاب کرده‌اید، با آب‌وهوای خیلی سردی روبه‌رو نیستید. یکی از دلایل آن، قرارگیری اوپسالا در جنوب سوئد است که به‌نسبت شهرهای شمالی مثل لولئو، آب‌وهوای خوب و مطبوعی دارد. در اوپسالا بین نوامبر تا مارس هر سال، برف می‌بارد؛ البته سیستم مدیریت شهرداری اوپسالا به‌قدری سریع و حرفه‌ای عمل می‌کند که شما شاهد هیچ خللی در رفت‌وآمد به‌ویژه در برنامۀ زمان‌بندی اتوبوس اوپسالا نخواهید بود. می‌توانید سری هم به سایت شهرداری اوپسالا بزنید.

وضعیت آب‌و‌هوایی اوپسالا در ۱۲ ماه سال از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ میلادی را مشاهده می‌کنید که تخمین خوبی برای وضعیت دما در ماه‌های مختلف به‌ویژه نیمه دوم سال است

حمل‌ونقل

سیستم اتوبوس‌رانی در اوپسالا، یکی از بهترین سیستم‌های اتوبوس‌رانی در سوئد است. برای خرید بلیط اتوبوس باید به سایت شرکت اتوبوس‌رانی اوپسالا رجوع کنید.

قیمت خرید بلیط اتوبوس اوپسالا برای استفادۀ یک‌ماهه، ۸۸۰ کرون تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی است. اگر قصد خرید کارت بلیط اتوبوس اوپسالا برای مدت ۹۰ روز دارید، باید ۲۳۸۰ کرون پرداخت کنید. هزینه خرید کارت بلیط اتوبوس اوپسالا برای استفاده از اول ژوئن تا ۳۱ اوت، ۱۷۶۰ کرون است. خرید UL CARD در این شهر توصیه می‌شود.

قیمت خرید کارت بلیط یک‌ساله اتوبوس اوپسالا برای استفاده نامحدود در بازۀ ۱۲ ماه، ۸۳۶۰ کرون است. این مقرون‌به‌صرفه‌ترین نوع بلیط است و برای دانشجویان گرامی توصیه می‌شود.

فاصله اوپسالا با استکهلم حدود ۷۰ کیلومتر است. قطار و اتوبوس در طول روز تا پاسی از شب در اختیار دانشجویان است تا از تی‌سنترالن استکهلم به این شهر بروند.

عکس کارت‌پستالی زیبا از خزان هزاررنگ هزارنقش در شهر اوپسالا سوئد

شهرداری اوپسالا که آدرس سایت آن را کمی بالاتر در اختیارتان قرار دادیم به شما اطلاعات بیشتری درباره سیستم حمل‌و‌نقل و همچنین وضعیت اقامت و فرصت‌های گردشگری و هنری و خدماتی شهر می‌دهد.

تصویر صفحه اصلی پرتال رسمی کمون Uppsala

آشنایی با دانشگاه اوپسالای سوئد

 

اعتبار شهر اوپسالا به دانشگاه اوپسالا است. دانشگاه اوپسالا سابقه ۶۰۰ساله دارد و پاتوق دانشجویان رشته‌های فیزیک و ریاضیات بنیادی در این کشور است. این دانشگاه در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است و اکنون اعتبار سوئدی‌ها به شمار می‌رود.

در صورت تمایل می‌توانید سایت دانشگاه اوپسالای سوئد را دنبال کنید. روزانه هزاران دانشجوی سوئدی و بین‌المللی مشتاق به تحصیل در این کشور از این پرتال استفاده و در آن جست‌و‌جو می‌کنند. این دانشگاه فرصت‌های بورسیه بسیار درخشانی برای دانشجویان دکترا و پسادکترا دارد. مرکز آموزش زبان‌های ایرانی دانشگاه اوپسالا یکی از جاهایی است که برای دانشجویان و محققان رشته‌های مرتبط با زبان‌های ایرانی و ادبیات پارسی، مرکز و محفلی معتبر و شناخته‌شده در سوئد است. این مرکز با دانشگاه‌های ایرانی هم ارتباطات خوبی دارد.

دانشگاه اوپسالا سوئد دارای دانشکده‌های متعددی در رشته‌های گوناگون است. برخی از دانشکده‌های مختلف دانشگاه اوپسالا سوئد عبارت‌اند از:

  • حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی شامل دانشکده‌های علوم اجتماعی، زبان، الهیات، حقوق، علوم تربیتی، و فرهنگ و هنر (Arts/ شامل فلسفه، تاریخ، باستان‌شناسی، ادبیات و …)؛
  • حوزۀ پزشکی و داروسازی شامل دانشکده‌های پزشکی، داروسازی و …؛
  • حوزۀ علوم پایه و فنی؛
  • فیزیک؛
  • شیمی؛
  • زیست‌شناسی؛
  • زمین‌شناسی.

برای بررسی کامل رشته‌های این دانشگاه به این لینک مراجعه کنید.

تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه اوپسالای سوئد

شما می‌توانید درصورت تمایل سایت دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا (FACULTY OF MEDICINE) سوئد را نیز ببینید. MEDICIN OCH FARMACI به زبان سوئدی یعنی پزشکی و داروسازی. دانشکده پزشکی دانشگاه اوپسالا سوئد یکی از عالی‌ترین مقصدهای تحصیل در رشته پزشکی عمومی، تخصص‌های پزشکی، داروسازی، دندان‌پزشکی، تصویربرداری پزشکی، رادیولوژی، آسیب‌شناسی، ژنتیک، زیست‌شناسی سلولی پزشکی، پاتوبیولوژی و علوم اعصاب است. این دانشگاه همچون دانشگاه کارولینسکای (KAROLINSKA) استکهلم، یکی از قطب‌های آموزش پزشکی در شمال قارۀ سبز است.

در این دانشکده رشته‌های زیر تدریس می‌شوند:

بخش‌های مهم سایت دانشگاه اوپسالای سوئد

سایت انگلیسی‌زبان دانشگاه اوپسالا سوئد؛ این مرکز آموزشی معتبر جهانی در اینجا نخستین دانشگاه سوئد معرفی می‌شود.

بخش‌های مهم سایت دانشگاه اوپسالا موارد زیر است. اگر خواستار مراجعه به این سایت برای آشنایی با امکانات تحقیقاتی و بورسیه و تحصیلی هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • بخش ADMISSIONS سایت دانشگاه اوپسالا سوئد که شما را مستقیما با نیازمندی‌های پذیرش و شیوه اخذ ادمیشن آشنا می‌کند؛
  • بخش RESEARCH سایت دانشگاه اوپسالا سوئد که شما را با اولویت‌های تحقیقاتی دانشکده‌های این دانشگاه آشنا می‌کند؛
  • بخش COLLABORATION سایت دانشگاه اوپسالا سوئد که شما را با رابط‌های علمی، فرهنگی و هنری اوپسالا در سوئد و خارج سوئد آشنا می‌کند و شیوه و مرام‌نامه این دانشگاه برای ارتباطات علمی و انجام پروژه‌های مشترک با مراکز خصوصی و دولتی را تشریح می‌کند.
  • بخش THE UNIVERSITY: این دانشگاه امروزه موزه‌ای فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ در این بخش، شما با همۀ آنچه از این دانشگاه باید بدانید، آشنا خواهید شد؛
  • بخش STUDENTS سایت دانشگاه اوپسالا سوئد که در آن شما با دانشجویان فعلی آشنا خواهید شد؛ همچنین آنچه که دانشجویان حال و آینده این دانشگاه باید بدانند، در این بخش آمده است.
  • بخش ALUMNI قسمتی است که در آن با جامعه صدهاهزارنفری دانش‌آموختگان اوپسالا آشنا می‌شوید.
  • بخش JOB قسمتی است که شما با فرصت‌های استخدام دانشجویان دکترا و پسادکترا و همچنین نیروهای عملیاتی و تحقیقاتی حوزه‌های مختلف این دانشگاه آشنا خواهید شد.

آشنایی با شیوه اخذ بورسیه تحصیلی دکترا از دانشگاه اوپسالا

امروزه شمار زیادی از متقاضیان ایرانی تحصیل در سوئد را دانش‌آموختگان کارشناسی‌ارشد تشکیل می‌دهند. این دانشجویان دوست دارند بدون شهریه و حتی با بورسیه تحصیلی وارد مقطع دکترا در این دانشگاه معتبر شوند. سالانه میلیون‌ها دلار صرف پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه اوپسالا می‌شود؛ ازاین‌رو، به نظر می‌رسد که این دانشگاه در سال ۲۰۱۹ میلادی بتواند گزینه خوبی برای اپلای و ادمیشن دانشجویان ایرانی به‌ویژه مخاطبان گرامی سایت «چطور» باشد.

فرصت‌های استخدامی در دانشگاه اوپسالا بسیار زیاد است. این مرکز آکادمیک سوئدی یکی از بزرگ‌ترین مقصدهای تحصیلی در سوئد و اروپا است و در رشته‌های مختلف و در گرایش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، مشغول به فعالیت است. بنابراین تعجبی ندارد که هر هفته شاهد انتشار ده‌ها فرصت استخدامی جدید در سایت دانشگاه اوپسالا باشیم.

برای آشنایی با این فرصت‌ها به قسمت JOB بروید و لیست بورسیه‌ها و فرصت‌های جذب منابع انسانی تخصصی را بررسی کنید. در این صفحه (که تصویری از آن را در زیر مشاهده می‌کنید) چنین اطلاعاتی ارائه شده است: تعداد منابع انسانی موردنیاز هر رشته، شرایط و نیازمندی‌های اپلای و همچنین دپارتمانی که برای استخدام نیروی انسانی فراخوان اعلام کرده است.

بخش معرفی فرصت‌های استخدامی و بورسیه مقطع دکترا و پسادکترا دانشگاه اوپسالا سوئد

آشنایی کاربردی با شیوه اخذ بورسیه

در همۀ فرصت‌های بورسیه دانشگاه اوپسالا، دو مؤلفه وجود دارد:

  • معرفی نیازمندی‌های پذیرش که در بخش ADMISSIONS REQUIREMENTS‌ است؛
  • آنچه در اپلیکیشن متقاضی باید مشاهده شود تا شانس قبولی داشته باشد.

به‌صورت نمونه، یکی از فرصت‌های استخدامی دانشگاه اوپسالا در ماه نوامبر ۲۰۱۸ میلادی را بررسی می‌کنیم. عنوان این فرصت استخدامی «PhD position in Meteorology» است. چون گردش مالی سالانه دانشگاه اوپسالا بیش از ۶ میلیارد کرون است، دانشجویان دکترای زیادی را از سراسر جهان می‌تواند جذب کند؛ اما رقابت هم بسیار تنگاتنگ است. دپارتمان زمین‌شناسی دانشگاه اوپسالا با انتشار این آگهی به‌دنبال دانش‌آموختگان مقطع ارشد است که زمینۀ علمی مناسبی دارند.

مرکز علوم بلایای طبیعی دانشگاه اوپسالا (CNDS‌) مرکز ملی بررسی فاجعه‌های طبیعی در این کشور زیبای شمال اروپاست. این فرصت بورسیه نیز به‌منظور کمک به منابع‌ انسانی این مرکز جهت کار بر روی پروژه‌های سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود.

برای این رشته، موارد زیر اعلام شده که متن کامل انگلیسی آن را مشاهده می‌کنید:

Requirements: The applicant shall have a university science degree in meteorology or similar. Other technical or science degrees may also be considered, in particularly oceanography or engineering. The successful candidate shall have a solid base in mathematics, physics, and basic computer skills. Previous experience of programming and numerical modelling is considered a merit.

متقاضی این بورسیه باید مدرک کارشناسی‌ارشد مرتبط با مترولوژی داشته باشد یا در رشته‌های مشابه درس خوانده باشد. البته اگر شما تجربه خیلی خوبی در مترولوژی دارید و در رشته‌های غیر از مترولوژی درس خوانده‌اید، می‌توانید مدارک را ارسال کنید تا کمیته علمی آنها را بررسی کند. مثلا اقیانوس‌شناسی یا رشته‌ٔهای مرتبط با آب‌وهواشناسی. تجاربی که در این زمینه دارید، خیلی کمک می‌کند تا شانس ادمیشن شما افزایش یابد.

نمایی از معماری داخلی دانشگاه اوپسالا سوئد

موارد لازم برای ضمیمه‌شدن به اپلیکیشن بورس‌های دکترا و پسادکترا

به‌طور کلی، برای بورس‌های دکترا و پسادکترا دانشگاه اوپسالا باید موارد زیر را ضمیمه APPLICATION خود کنید:

  • بیانیه هدف یا STATEMENT OF PURPOSE که باید در ۳ صفحه حداکثر آماده شود. باید مشخص کنید که هدف شما از تحصیل در اوپسالا و رشته مورد نظر چیست و برای موفقیت در این رشته، از چه تجربه تحقیقاتی وعملی برخوردار هستند و چشم انداز خود را تشریح کنید.
  • رزومه آکادمیک خوب که مشخص کند شما کیستید،‌ چه کرده‌اید و چه مدارک و قابلیت‌های علمی و تجربی دارید.
  • ترجمه‌رسمی مدارک کارشناسی و کارشناسی‌ارشد که نشان دهنده وضعیت علمی شما باشد. این ترجمه باید به روز باشد.
  • خلاصه پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد هم در صورت لزوم به زبان‌انگلیسی آماده کرده و ارسال نمایید. خلاصه شما باید نشان دهد که موضوع و نتایج حاصله در پایان نامه شما بر اساس چه روش تحقیقاتی (RESEARCH METHODOLOGY) صورت گرفته است.
  • ۲ توصیه‌نامه تحصیلی (LETTER OF RECOMMENDATION) هم برای ادمیشن نیاز است. بهتری است از اساتید دوره کارشناسی ارشد باشد اگر برای دکترا اپلای می‌کنید. معمولا دانشجویان از مسئولان دانشکده محل تحصیل این توصیه ها را دریافت می‌کنند که الزامی ندارد. استاد راهنمای شما هم کفایت خواهد کرد.

نکات قابل‌توجه درباره بورسیه‌های دکترا و پسادکترا

دوره‌های دکترای این دانشگاه همه با بورسیه تحصیلی هستند؛ یعنی نیاز به پرداخت شهریه ندارید، مگر استثنایی باشد که جداگانه اعلام می‌شود.

اگر در بورس‌های دکترا و پسادکترا دانشگاه اوپسالا پذیرفته شوید، به‌مدت دست‌کم ۳ سال حقوق ماهانه دریافت می‌کنید. این حقوق برای کسب اقامت دائم سوئد کفایت می‌کند. همۀ فرصت‌های بورسیه دانشگاه تمام‌وقت‌اند و شما استخدام دانشگاه اوپسالا خواهید بود. از حقوق ماهانه شما مالیات نیز کسر خواهد شد.

کلیه بورس‌های دانشگاه اوپسالا یک contact person دارند. بدین ترتیب، اگر سؤالی درباره یک بورسیه داشتید، شخص خاصی آمادۀ پاسخ‌گویی به کلیه سؤالات شما درباره همان بورسیه یا فرصت استخدامی است؛ بنابراین، ارتباط با بخش‌های دیگر دانشگاه لازم نیست.

نکته‌ای که باید درباره فرصت‌های بورسیه این دانشگاه بدانید آن است که همه فرصت‌های استخدامی و بورسیه دارای اعتبار زمانی خاص است و شما باید به deadline‌ ها توجه کنید. در پایین هر فرصت‌ استخدامی در دانشگاه اوپسالا، لینکی به نام login & apply را مشاهده می‌کنید. برای اپلای رسمی، باید به آن فرم مراجعه کنید و به‌صورت اینترنتی، اطلاعات را وارد و مدارک را آپلود کنید.

اگر اسم شما در short list (لیست اسامی داوطلبان منتخب برای پذیرش دانشگاه) قرار بگیرد، با شما تماس می‌گیرند و برای مصاحبه‌ تلفنی دعوت خواهید شد. اگر نفر برنده باشید، نام شما به اداره مهاجرت اعلام خواهد شد تا برای شما روادید تحصیلی یک‌ساله صادر شود. صدور این روادید گاهی تا ۱۰ ماه نیز طول می‌کشد؛ پس صبور باشید. برخلاف بسیاری از سفارت‌خانه‌های شنگن، سفارت سوئد در تهران کارگزار رسمی ندارد. همه متقاضیان دریافت روادید باید صرفا به سفارت سوئد در تهران مراجعه کنند.

دانشگاه اوپسالا گاهی آگهی‌هایی بابت استخدام پژوهشگران در فیلدهای مختلف علمی منتشر می‌کند: از بیولوژی گرفته تا فیزیک نظری و ریاضیات پیشرفته. این آگهی‌ها به استخدام دانشجویان دکترا یا پسادکترا ربطی ندارد و شما استخدام‌ رسمی دانشگاه در مدت مشخص می‌شوید. این رویه نیز به اقامت دائم منتهی خواهد شد، به‌شرطی که شما ۴ سال مالیات پرداخت کرده و قوانین اداره مهاجرت را رعایت کنید.

آشنایی با رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، برای انتخاب رشته در مقاطع ارشد و دکترا، باید به قسمت ADMISSIONS بروید و از منوهای مربوطه استفاده نمایید. در این زمینه، به موارد زیر دقت کنید:

  • بخش BACHELOR’S STUDIES در سایت دانشگاه اوپسالا رشته‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه را معرفی می‌کند؛
  • بخش MASTER’S STUDIES در سایت دانشگاه اوپسالا سوئد رشته‌های مقطع کارشناسی‌ارشد را معرفی می‌کند؛
  • بخش FREESTANDING COURSES دوره‌های آزاد برای ثبت‌نام دانشجویان را معرفی می‌کند مثل دورۀ آموزش زبان سوئدی؛
  • بخش EXCHANGE STUDIES در سایت دانشگاه اوپسالا سوئد رشته‌هایی را معرفی می‌کند که تبادل دانشجوی خارجی دارند؛
  • بخش PHD STUDIES دوره‌های دکترا و پسادکترا در دانشکده‌های مختلف دانشگاه اوپسالا سوئد در سال ۲۰۲۰ را معرفی می‌کند؛
  • بخش CONTACT راهکارهایی برای ارتباط تلفنی و ایمیلی دانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه اوپسالا را معرفی کرده است؛
  • بخش STUDENT LIFE برای شما که قصد تحصیل در این مرکز علمی خوب را دارید و قصد دارید با خوابگاه‌ها و فضای آموزشی و زندگی دانشجویی هزاران دانشجوی خارجی دانشگاه آشنا شوید، اطلاعات خوبی فراهم کرده است.

ارسال مدارک

برای اپلای رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا باید در فاصله ۱۶ اکتبر تا ۱۵ ژانویه اقدام و مدارک‌تان را ارسال کنید. در مقالۀ پیشین درباره تحصیل رایگان در سوئد گفته بودیم که باید فقط ازطریق سایت پذیرش دانشگاه های سوئد اپلای کنید و مدارک بفرستید و هزینۀ application fee را بپردازید. این سایت وبگاه رسمی جامع و یکپارچه اپلای دانشگاه های سوئد است. مدارک‌تان را به‌اشتباه به دانشگاه اوپسالا ارسال نکنید. این کار هیچ کمکی به ادمیشن شما و تسریع در کار نخواهد کرد.

کلیه مدارک موردنظر شما جهت اپلای رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا باید تا ۱ فوریه به دانشگاه برسد. ۴ آوریل زمان اعلام نتایج است. در صورت قبولی، نام خود را در «NSR» می‌توانید ببینید (NSR مخفف NOTIFICATION OF SELECTION RESULT است). اگر پذیرش مشروط به دست آوردید،‌ تا اول ژوئن هر سال فرصت دارید که قسط اول شهریه‌تان را پرداخت کنید تا اداره مهاجرت سوئد برای شما ویزای تحصیلی صادر کند.

رشته‌ها

دانشگاه اوپسالا در مقطع کارشناسی‌ارشد ۸۰ رشته ارائه می‌کند. همۀ این رشته‌ها به زبان انگلیسی ارائه خواهند شد. در ادامه، نام برخی از این رشته‌ها را می‌بینید:

  • کارشناسی‌ ارشد فنّاوری زیستی؛
  • کارشناسی‌ ارشد بیولوژی در گرایش‌های اکولوژی، بیولوژی تکامل، ژنتیک و ایمن‌شناسی؛
  • کارشناسی‌ ارشد شیمی در گرایش‌های بیوشیمی، بیولوژی شیمی، شیمی‌آلی و شیمی‌ـ‌فیزیک؛
  • کارشناسی‌ ارشد علوم رایانه؛
  • کارشناسی‌ ارشد زمین‌شناسی از ژئولوژی گرفته تا هیدرولوژی و توسعه‌پایدار؛
  • کارشناسی‌ ارشد ریاضیات؛
  • کارشناسی‌ ارشد انرژی‌های تجدید‌پذیر؛
  • کارشناسی‌ ارشد توسعه‌پایدار؛
  • کارشناسی‌ ارشد علوم‌ دارویی؛
  • کارشناسی‌ ارشد علوم بهداشتی؛
  • کارشناسی‌ ارشد بیولوژی عفونی؛
  • کارشناسی‌ ارشد تحقیقات پزشکی؛
  • کارشناسی‌ ارشد مدل‌بندی داروسازی؛
  • کارشناسی‌ ارشد حسابداری مالی؛
  • کارشناسی‌ ارشد مدیریت مالی؛
  • کارشناسی‌ ارشد کنترل مدیریت؛
  • کارشناسی‌ ارشد کسب‌و‌کار بین‌المللی؛
  • کارشناسی‌ ارشد بازاریابی؛
  • کارشناسی‌ ارشد سازمان‌دهی؛
  • کارشناسی‌ ارشد ادبیات انگلیسی؛
  • کارشناسی‌ ارشد علوم‌ محیط‌زیست؛
  • کارشناسی‌ ارشد تعامل انسان و رایانه؛
  • کارشناسی‌ ارشد سیستم‌های اطلاعاتی؛
  • کارشناسی‌ ارشد مالکیت معنوی؛
  • کارشناسی‌ ارشد قوانین مالیاتی و مالی؛
  • کارشناسی‌ ارشد سرمایه‌گذاری؛
  • کارشناسی‌ ارشد علوم سیاسی؛
  • کارشناسی‌ ارشد ادیان؛
  • کارشناسی‌ ارشد مطالعات روسیه و اوراسیا؛
  • کارشناسی‌ ارشد مطالعات منطقه اسکاندیناوی؛
  • کارشناسی‌ ارشد رسانه‌های دیجیتال؛
  • کارشناسی‌ ارشد جامعه‌شناسی؛
  • کارشناسی‌ ارشد آمار و احتمالات؛
  • کارشناسی‌ ارشد مدیریت پایدار (SUSTAINABLE MANAGEMENT).

بررسی رشته کارشناسی‌ارشد توسعه‌پایدار

توسعه پایدار از رشته‌های مهمی است که در اقتصاد و فرهنگ و صنعت سوئد و سبک زندگی مردمان صلح‌دوست این کشور بسیار اهمیت دارد. این رشته یک حوزه میان‌رشته‌ای است که تلاش می‌کند زندگی مدرن را دوست‌دار محیط‌‌زیست کند. برای قبولی در این رشته باید مدرک کارشناسی داشته باشید؛ رشته‌ای که تحصیل کرده‌اید اهمیت ندارد. سطح زبان شما باید در سطح آیلتس ۶.۵ آکادمیک باشد یا تافل اینترنتی ۸۰ از ۱۲۰ داشته باشید. علاوه بر این، حتما بیانیه‌ هدف داشته باشید و رزومه شما نیز باید جذاب باشد. هزینه ترم اول تحصیلی در این رشته، ۷۲ هزار کرون است. این مبلغ باید پس از مطلع‌شدن از قبولی، به حساب دانشگاه واریز شود.

بخش‌های گوناگون رشته‌ها

رشته‌های کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا، دارای ۵ بخش است:

  • بخش OVERVIEW که شما را با ساختار رشته مورد‌نظر و اهداف و مأموریت‌های آن آشنا می‌کند؛
  • بخش PROGRAM که سیلابس درسی رشته موردنظر شما را تشریح می‌کند؛
  • بخش CAREER که فرصت‌های استخدامی پس از دانش‌آموختگی را معرفی می‌کند؛
  • بخش ADMISSION که نیازهای پذیرش را بررسی می‌کند؛
  • بخش CONTACT که مسئول هماهنگی رشته را به شما معرفی کند تا هر سؤالی دارید، بپرسید.

البته، هر سؤالی درباره فرصت‌های تحصیلی مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا دارید می‌توانید با ارسال ایمیل به پست‌الکترونیک MASTERPROGRAMES@UU.SE مطرح کنید. اطلاعات تکمیلی و پاسخ ظرف ۷۲ ساعت به دست شما می‌رسد. برای دریافت پاسخ، حتما در بخش SUBJECT ایمیل خود، اسم رشته و مقطع موردنظر را قید کنید.

پاسخ به سؤالات متداول درباره دانشگاه اوپسالا

۱. تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه چالمرش بهتر است یا اوپسالا؟

توجه کنید که تحصیل در دانشگاه چالمرش اکثرا در رشته‌های مهندسی امکان دارد؛ در مقابل، دانشگاه اوپسالا امکان تحصیل در رشته‌های مهندسی را ندارید، مگر در رشته‌های بسیار محدودی.

برای تحصیل در رشته‌های مهندسی از مکانیک سیالات و مهندسی عمران گرفته تا برق و گرایش‌هایی مثل سیستم‌های تطبیق پیچیده (COMPLEX ADAPTIVE SYSTEM)، تحصیل در دانشگاه چالمرش (CHALMERSE) گوتنبرگ سوئد توصیه می‌شود. چالمرش را پاتوق دانشجویان مهندسی ایران در سوئد می‌دانند. اما امکان تحصیل در همه گرایش‌های مهندسی در اوپسالا فراهم نیست. شما باید با مراجعه به لینک‌هایی که در این گفتار معرفی شد، دانشکده و رشته موردنظر را انتخاب کنید. اگر دانشجوی مهندسی هستید، دانشگاه فنی سلطنتی استکهلم را در نظر داشته باشید. این دانشگاه در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد. سایت این دانشگاه با این لینک قابل‌دسترسی است.

۲. آیا امکان دریافت معافیت از پرداخت شهریه در رشته‌های ارشد اوپسالا هست؟

این امکان هست؛ اما چندان قابل‌اتکا نیست. شمار کمی از دانشجویان مستعد (QUALIFIED APPLICANTS) می‌توانند در پرداخت شهریه تخفیف بگیرند یا معافیت کامل در پرداخت شهریه دانشجویی در مقطع کارشناسی و ارشد را دریافت کنند. اکثریت دانشجویان خارجی اتحادیه اروپا باید برای تحصیل در این ۲ مقطع، شهریه پرداخت کنند. توجه کنید که شما نباید روی کار دانشجویی برای پوشش هزینه‌های تحصیلی در این کشور (دست‌کم در سال اول) حساب کنید.

۳. دانش‌آموختگان اوپسالا را چگونه پیدا کنیم؟

برای این کار بهتر است از سایت معروف لینکدین استفاده کنید.

۴. من برای بورسیه دکترا اوپسالا اقدام کردم؛ اما هنوز پاسخی دریافت نکردم. چه باید بکنم؟

با مسئول هماهنگی بورسیه موردنظر تعامل کنید یا منتظر اعلام SHORT LIST باشید.

۵. آیا می‌توان مدارک موردنیاز ادمیشن دکترا دانشگاه اوپسالا را مستقیم به دانشگاه ارسال کرد؟

بله. فقط برای مقطع دکترا این امکان را دارید که مدارک موردنیاز را مستقیم ارسال کنید. برای اپلای مقطع کارشناسی‌ارشد باید از طریق سامانه یکپارچه ادمیشن سوئد اقدام نمایید.

۶. هر ترم تحصیلی در سوئد چند واحد است؟

هر ترم ۳۰ واحد است.

۷. چطور برای رشته‌های دکترا دانشگاه اپلای کنیم؟

به بخش فرصت‌های بورسیه دانشگاه بروید و براساس فرصت‌های ارائه‌شده، مدارک ارسال کنید یا با اعضای دانشکده‌های مختلف دانشگاه رایزنی کنید.

۸. آیا پیش از اپلای رشته خاص در این دانشگاه، می‌توان واحدها را معادل‌سازی کرد؟

خیر.

۹. چگونه از فرصت‌های بورسیه دانشگاه اوپسالا آگاهی پیدا کنیم؟

اطلاعات تکمیلی در این گفتار ارائه شده است.

۱۰. من دانشجوی ترم آخر کارشناسی فیزیک کاربردی هستم. آیا می‌توانم برای کارشناسی‌ارشد شیمی اپلای کنم؟

خیر. شما باید برای اپلای هر رشته در مقطع ارشد، به صفحۀ همان رشته مراجعه کنید و نیازمندی‌های پذیرش را که در قسمت ADMISSION’S REQUIREMENTS معرفی شده است، به‌دقت مطالعه کنید. برخی از رشته‌ها با گرایش‌های غیرمرتبط نیز امکان اپلای دارند مثل رشته های مدیریت؛ اما در برخی از رشته‌ها مثل رشته‌های علوم پایه، امکان اپلای از رشته مهندسی یا هنر یا مدیریت نیست.

۱۱. نتایج پذیرش رشته‌ها در دانشگاه اوپسالا چه‌زمانی اعلام خواهد شد؟

زمان اعلام NOTIFICATION OF SELECTION RESULT‌ یا NSR‌ از فوریه تا آوریل است. شما بازه زمانی مشخصی را برای اعلام رضایت برای تحصیل و پرداخت شهریه و ادامه‌دادن مسیر ادمیشن در اختیار خواهید داشت. همان‌طور که در این گفتار گفتیم، تا اول ژوئن باید قسط اول شهریه را بپردازید.

۱۲. آیا برای پذیرفته‌شدگان، نامۀ پذیرش ارسال خواهد شد؟

بله، اما اگر برای شما نامه پذیرش (ADMISSION LETTER)‌ صادر نشود، اعلام قبولی در این سایت نیز کفایت می‌کند.

توجه داشته باشید که برای دریافت ویزای تحصیلی یک‌ساله سوئد از سفارت سوئد در تهران، الزاما باید فیش پرداخت قسط اول شهریه خود مربوط به ترم ۱ را ضمیمه مدارک کنید تا برای شما، روادید تحصیلی صادر شود؛ در غیر این‌ صورت، شانسی برای دریافت ادمیشن نهایی و دریافت روادید تحصیلی ندارید.

۱۳. آیا امکان فریزکردن پذیرش ارشد یا دکترا برای ترم بعد هست؟

بله. اطلاعات تکمیلی را از بخش بین‌الملل دانشگاه اوپسالا بپرسید.

چطور شانس قبولی در این دانشگاه را افزایش دهیم؟

بهتر است متقاضیان تحصیل در این دانشگاه پیشینۀ آکادمیک جذاب و قوی داشته باشند و مقالات ژورنالی و کنفرانسی در نشریاتی با ضریب تأثیر خوب ارائه کرده باشند. تجربه نشان داده است که چنین افرادی رزومه جذابی برای جلب نظر هیئت‌علمی پذیرش دارند و شانس ادمیشن ‌آنها افزایش می‌یابد.

یکی از موضوعاتی که سبب خواهد شد شانس قبولی شما در دانشگاه اوپسالا سوئد و دیگر دانشگاه‌های این کشور افزایش یابد، رایزنی با اساتید دانشکده‌های مختلف در این کشور است. با این کار، نظر آنها را برای حمایت از طرح تحقیقاتی به‌ویژه در مقطع دکترا جلب کنید.

شما باید بدانید که هر دانشکده در دانشگاه اوپسالا یا دانشگاه‌های دیگر سوئد، روی چه موضوعاتی علاقه‌مند به کار تحقیقاتی و مطالعاتی‌اند؛ بدین ترتیب، بیانیه هدف خود را در راستای تحقق اهداف آنها تنظیم کنید. از طرفی، دانشگاه های سوئد داوطلبانی را بیشتر می‌پذیرند که تجربه عملی خوبی در رشته موردنظر خود داشته باشند.

مثلا اگر داوطلب تحصیل در رشته دکترای فیزیک دانشگاه اوپسالا سوئد هستید، خیلی خوب است که به دانشگاه اعلام کنید که در پروژۀ خاصی حضور داشته‌اید؛ همچنین، اگر مهندس هستید و اختراعی داشته‌اید یا در پروژه مهمی حضور داشته‌اید، مراتب را در داخل رزومه آکادمیک خود اعلام کنید.

همه این موارد، تجارب دانشجویانی است که موفق به دریافت ادمیشن از دانشگاه اوپسالا سوئد در سنوات گذشته شده‌اند. شما خواننده گرامی سایت «چطور دات‌کام» نیز از این توصیه‌ها و تجارب ارزنده استفاده کنید تا شانس قبولی‌تان افزایش یابد.

آنچه برای پذیرش دانشگاه اوپسالا نیاز دارید

  • تحصیل در دانشگاه اوپسالا سوئد برای مقطع کارشناسی، نیاز به آیلتس ۵.۵ آکادمیک دارد؛
  • تحصیل در دانشگاه اوپسالا سوئد برای مقطع کارشناسی‌ارشد، نیاز به آیلتس ۶.۵ آکادمیک دارد؛
  • بدون دراختیارداشتن مدرک زبان انگلیسی برای اثبات دانش زبان (ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY)، امکان اپلای ندارید؛
  • رقابت برای اخذ ادمیشن از دانشگاه اوپسالا سوئد، به‌مراتب بیشتر از دانشگاه‌هایی با رتبه پایین است مثل مالمو؛
  • برای ارتباط با دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های سوئد، از کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی استفاده کنید؛
  • به‌منظور دریافت اقامت دائم سوئد (RESIDENCE PERMIT)‌ می‌توانید نخست ادمیشن دکترا بگیرید؛ پس از دریافت حقوق از دانشگاه، کارمند دانشکده‌ای که در آن مشغول به تحصیل و کار شده‌اید، محسوب می‌شوید؛ پس از ۴ سال، اقامت دائم دریافت خواهید کرد؛
  • ادمیشن کارشناسی‌ارشد یا دکترای دانشگاه‌های سوئد تضمینی برای دریافت اقامت در سوئد نیست؛
  • اگر پس از دریافت ادمیشن از دانشگاه اوپسالا یا هر دانشگاهی در سوئد، خواستار ازدواج با شهروندان سوئدی باشید، با ویزای تحصیلی نمی‌توانید برای این کار اقدام کنید؛
  • بهترین رشته‌های بین‌المللی دانشگاه اوپسالا سوئد برای دریافت ادمیشن در مقطع ارشد و دکترا، گرایش‌های فیزیک و علوم پایه است؛
  • دانشگاه اوپسالا با صدها دانشگاه در سوئد و سراسر جهان، قرارداد مبادله دانشجو (EXCHANGE STUDENT) دارد؛ پس اگر دانشجوی این مرکز علمی معروف جهان باشید، شانس تحصیل در دانشگاه‌های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه را خواهید داشت؛
  • هزینه هر ترم تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد دانشگاه اوپسالا در سال ۲۰۱۹ میلادی، بالای ۵۰ هزار کرون است؛ این رقم برای شمار کمی از دانشجویان مستعد، قابلیت تخفیف و پرداخت قسطی دارد؛
  • هیچ تضمینی برای پذیرش شما در رشته‌های مختلف دانشگاه اوپسالا باوجود آمادگی برای پرداخت شهریه (TUITION FEE) وجود ندارد؛
  • برای اپلای در کلیه رشته‌های دانشگاه اوپسالا سوئد باید از سایت رسمی ادمیشن اقدام کنید؛
  • درصورتی‌که در رشته موردنظر به شما پذیرش داده شود، این ادمیشن به‌صورت مشروط (conditionally admission) است؛ پذیرش قطعی در دانشگاه اوپسالا، منوط به پرداخت شهریه ترم اول رشته موردنظر شماست.
  • دوره کارشناسی دانشگاه اوپسالا ۱۸۰ واحد است؛
  • دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه اوپسالا ۱۲۰ واحد است؛
  • برای تبدیل واحدهای خود از سیستم ایرانی به سیستم سوئدی به بخش CREDIT SYSTEM مراجعه کنید؛
  • تا زمانی‌که شهریه ترم اول دانشگاه اوپسالا را در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پرداخت نکنید، اداره مهاجرت سوئد برای شما ویزای تحصیلی سوئد صادر نخواهد کرد؛
  • شهریه ترم‌های مختلف دانشگاه اوپسالا را می‌توانید قسطی پرداخت کنید و الزامی به پرداخت آن در یک زمان نیست؛ اما باید براساس بازه زمانی و فرجه‌ای باشد که دانشگاه در اختیار شما قرار می‌دهد؛
  • تحصیل در دانشگاه اوپسالا سوئد در مقطع دکترا بورسیه تحصیلی دارد و رایگان است؛ متقاضیان باید مدارک پذیرش (admission’s requirements) را به دانشگاه ارسال کنند؛
  • درصورتی‌که موفق به دریافت ویزا تحصیلی سوئد نشوید، دانشگاه اوپسالا شهریه را به همان حسابی که دریافت کرده است، عودت خواهد داد؛ در این باره، سیاست‌های برگشت پول (refund policy) را مطالعه کنید؛
  • برخی از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی تا دکترای دانشگاه اوپسالا در سایت رسمی دانلود رایگان پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های سوئد دردسترس است؛
  • برای اخذ بورسیه از این دانشگاه، به شما اکیدا توصیه می‌شود که با اساتید دانشگاه UPPSALA رایزنی کنید؛
  • برای رایزنی با اساتید دانشگاه UPPSALA حتما رزومه آکادمیک قوی و سوابق تجربی و علمی خود را برای فرد مذکور (FACULTY MEMBER) ارسال کنید و فقط منتظر پاسخ ایمیلی استاد نباشید؛
  • ایرانیان زیادی در دانشگاه UPPSALA تحصیل کرده‌اند یا در حال تحصیل هستند. از طریق این افراد می‌توانید اطلاعات تکمیلی درباره فرصت‌های تحصیلی، فاندهای اساتید، موضوعات تحقیقاتی جدید و اولویت‌های پژوهشی دانشگاه را جویا شوید و از خوابگاه‌های در دسترس نیز کسب اطلاع کنید.

سخن آخر

مخاطب گرامی! بسیاری از اطلاعاتی را که برای تحصیل در یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی جهان و سوئد نیاز داشتید، در این مطلب در اختیار شما قرار دادیم. حتما به لینک‌ها و توضیحات جامع رجوع کنید و در جریان چندوچون ادمیشن قرار بگیرید. تسلط به زبان سوئدی برای ادمیشن در هیچ مقطعی در این دانشگاه الزامی نیست. توصیه می‌کنیم که برای ادمیشن در رشته‌های مختلف این دانشگاه حتما با دقت و صبوری، جزئیات هر برنامه را مطالعه و رزومه اختصاصی برای آن آماده کنید.

دنیای تحصیل و بورسیه و مهاجرت را هر روز در «چطور» دنبال کنید. سؤالات خود را با ارسال کامنت در همین صفحه برای ما بفرستید.


در ادامه بخوانید: سوئد چگونه کشوری است؟ آنچه برای تحصیل و زندگی در سوئد باید بدانید
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. فرناز می‌گوید

    حدودا چند میلیون تومن برای گذران سال اول در سوئد در شهری مثل اوپسالا نیاز هست؟