تحصیل در بهترین دانشگاه های فنلاند؛ ۲۰ دانشگاه برتر فنلاند

۲۰ دانشگاه خوب فنلاند برای تحصیل ارشد و دکترا

1

از سال ۲۰۱۱، تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند برای شهروندان خارج از اتحادیه‌ٔ اروپا رایگان نیست و برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد، باید سالانه بین ۱۲ تا ۱۸هزار یورو پرداخت کنند. البته تحصیل در کلیهٔ رشته‌های مقطع دکترا و پسادکترا در این کشور رایگان است و پذیرفته‌‌شد‌گان حقوق ماهانه‌ای دریافت خواهند کرد که هزینه‌های تحصیل و زندگی‌شان را پوشش می‌دهد. در ادامه این مقاله با بهترین دانشگاه های فنلاند و تحصیل در آن‌ها آشنا می‌شوید.

تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی فنلاندی‌های سختکوش، خلاق و البته کمی محافظه‌کار است. دانشگاه‌های این کشور همواره در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر اروپا قرار دارند و به نظر می‌رسد که ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و فنلاند، در چند سال آینده بیش از گذشته گسترش یابد. هجوم ایرانیان برای تحصیل در سوئد، زندگی و کار در شرکت‌های سوئدی در نیم‌قرن اخیر سبب شده است تا سرزمین خرس‌های قهوه‌ای و نوکیا، آن‌طور که شایسته است موردتوجه قرار نگیرد.

برای ما ایرانی‌ها، داستان فنلاند در اسکاندنیاوی، همان داستان سنگاپور در جنوب‌ شرقی آسیاست. امروزه، این غول فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آسیا، چندان موردتوجه مراکز تحقیقاتی و آکادمیک ایران نیست و دانشجویان ایرانی معدودی در دانشگاه‌های سنگاپور مشغول به تحصیل هستند. درحالی‌ که اوضاع برای مالزی و هندوستان خیلی فرق می‌کند.

رونیکس

رشته‌های مهندسی، هنر و علوم‌ انسانی دانشگاه‌های فنلاند به اندازهٔ رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی آن از کیفیت علمی و ارزش کار برخوردارند و می‌توانند جذاب و فرصت‌آفرین باشند. به‌هرحال اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید و اولین باری است که با مقالات تحصیلی چطور آشنا می‌شوید، ضمن خوش‌آمدگویی به شما، مطالعهٔ این گفتار را به شما عزیزان توصیه می‌کنیم.

زندگی در فنلاند - بهترین دانشگاه های فنلاند

اگر سابقهٔ تحصیل و زندگی در فنلاند را دارید، دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات در اختیار ما قرار دهید. با ما همراه باشید.

چند نکتهٔ مهم برای تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند

برای رفع ابهام مخاطبان، نکاتی برای تحصیل در فنلاند وجود دارد که باید پیش از معرفی ۲۰ دانشگاه ممتاز و خوب این کشور به آنها اشاره کنیم:

  • تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های فنلاند برای رشته‌هایی که به زبان فنلاندی تدریس می‌شوند، رایگان است. اما داشتن مدرک زبان انگلیسی برای اخذ پذیرش الزامی است.
  • بسیاری از دانشگاه‌های این کشور موردتأیید ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات وفناوری کشورمان هستند.
  • برای تحصیل در رشته‌های پزشکی فنلاند، باید حتما، دانشگاه‌های موردتأیید وزارت بهداشت را بررسی کنید.
  • دریافت ارز دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند از آبان ۹۷ به دانشجویان ارشد و دکترا تعلق می‌گیرد.
  • اخذ پذیرش دانشگاه‌های فنلاند برای ترم پاییز ۱۳۹۸، به معنی اخذ ویزای دانشجویی نیست و باید شرایط دریافت ویزا را از سفارت فنلاند در تهران جویا شوید.
  • پذیرش رشته‌های پزشکی دانشگاه‌های فنلاند، نیازمند قبولی در آزمون ورودی است و تنها به زبان فنلاندی برگزار می‌شود.
  • دانشجویانی که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فنلاند در سال ۲۰۱۹ و به بعد می‌شوند، از امکان ۲۰ ساعت کار در هفته برخوردارند.
  • اگر خواهان تحصیل رایگان در مقطع ارشد در اسکاندیناوی هستید، دانشگاه‌های نروژ را در سال ۱۳۹۸ در نظر داشته باشید که سطح کیفی و کمی نسبتا بهتری از دانشگاه‌های فنلاند در رشته‌های مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی دارند.
  • اخذ ویزای تحصیلی تضمینی فنلاند و ویزای تضمینی کار فنلاند در سال ۲۰۱۹، غیرقانونی و فریب است. مراقب کلاهبرداران سایبری باشید.
  • تحصیل مقطع دکترا در کلیهٔ دانشگاه‌های فنلاند رایگان است و ضرب‌الاجلی برای ارسال درخواست وجود ندارد. چرا که شما باید براساس موقعیت‌های استخدامی و اعلامی در سایت دانشگاه‌ها، نسبت به ارسال رزومه و مدارک موردنیاز اقدام کنید.
  • کلیهٔ دانشجویانی که خواهان تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند هستند، باید از طریق سایت رسمی و جامع دریافت مدارک متقاضیان تحصیل در این کشور،‌ رشته‌های موردنظر را در دانشگاه‌های فنلاند انتخاب و مدارک را در سایت آپلود کنند. هزینهٔ ارسال درخواست (application fee) نیز باید به‌صورت آنلاین و با کارت اعتباری ارزی پرداخت شود.
  • برای درخواست تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، نیازی به ارسال مدارک جداگانه به دانشگاه‌ها نیست.
  • کلیهٔ مدارک تحصیلی شما برای درخواست تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، باید ترجمه‌ٔ رسمی شوند. اما الزامی به ممهور شدن به مهر وزارت امور خارجه و وزارت‌ دادگستری جمهوری اسلامی ایران نیست.

(تحصیل با بورسیه تحصیلی (معافیت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از پرداخت شهریه) در اکثر رشته‌ها در مقطع کارشناسی‌ ارشد امکان‌پذیر است)
تحصیل با بورسیه تحصیلی (معافیت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از پرداخت شهریه) در اکثر رشته‌ها در مقطع کارشناسی‌ ارشد امکان‌پذیر است

  • سفارت فنلاند، جز مؤسسه وی اف اس گلوبال که در هروی سنتر تهران مستقر است، هیچ نماینده ٔرسمی یا غیررسمی دیگری در کشور ندارد. مراقب آگهی‌‌های کلاهبردارانه با مضمون صدور روادید تضمینی شنگن فنلاند، در فضای مجازی باشید!
  • برای درخواست تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند و اخذ پذیرش، تنها یک مسیر قانونی وجود دارد که اگر سطح زبان شما در حد آیلتس ۵ به بالا باشد می‌توانید این مسیر را دنبال و برای درخواست رسمی تحصیل اقدام کنید.

تحصیل به زبان انگلیسی در بهترین دانشگاه‌های فنلاند

  • برای آشنایی با دانشگاه‌ها، مراکز آموزش‌ عالی، سیستم نمره‌دهی دانشگاه‌ها، کیفیت و فضای آموزشی و همچنین رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، به سایت STUDYINFINLAND‌ مراجعه و اطلاعات لازم را اخذ کنید. مرجع رسمی شما برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و ظرفیت‌های بورسیهٔ دانشگاه‌های فنلاند در سال ۲۰۱۹، همین سایت است که لینک آن در بالا ارائه شد.
  • برای دریافت اجازهٔ اقامت تحصیلی در این کشور و همچنین تمدید ویزا و دریافت کارت اقامت فنلاند، باید از طریق سایت اداره‌ٔ مهاجرت فنلاند به نام ENTER FINLAND‌ اقدام کنید. توجه داشته باشید که کلیهٔ فرآیندهای ویزا و تمدید اجازهٔ اقامت (residence permit) دانشجویان و متقاضیان اشتغال و کارآفرینی و دانشجویان خارجی، صرفا از طریق این درگاه انجام خواهد شد.
  • داشتن ویزای تحصیلی فنلاند به‌معنای داشتن اجازهٔ اقامت (RESIDENCE PERMIT) است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این ویزا به اقامت‌ دائم ختم شود.
  • داشتن ویزای تحصیلی فنلاند امکان اشتغال شما در کارهای قانونی را فراهم می‌کند.
  • اگر با ویزای دانشجویی به این کشور بروید، ویزای یک‌ساله‌ای برای شما صادر خواهد شد که برای تمدید سالانهٔ آن باید حداقل ۴۵ واحد درسی را درطول ۲ ترم با موفقیت گذرانده باشید و این موضوع را به اداره‌ٔ مهاجرت اعلام کرده باشید.

(دانشگاه‌های فنلاند، شدیدا به خلاقیت و مدیریت نوآوری بها می‌دهند) - بهترین دانشگاه های فنلاند
دانشگاه‌های فنلاند، شدیدا به خلاقیت و مدیریت نوآوری بها می‌دهند

  • اگر با ویزای دانشجویی به فنلاند بروید و در کارهای قانونی مربوط به رشتهٔ خود فعالیت کنید و مالیات بدهید، پس از ۴ سال موفق به دریافت کارت اقامت‌ دائم (PERMANENT RESIDENCE CARD) خواهید شد که گام نخست در دریافت شهروندی فنلاند است.
  • اگر در مدت دانشجویی در فنلاند، محکوم کیفری شوید، با کلیهٔ درخواست‌های اقامتی شما مخالفت خواهد شد.
  • بسیاری از دانشگاه‌ها فنلاند در قالب برنامهٔ تبادل دانشجو (EXCHANGE STUDENT AGREEMENT) با صدها دانشگاه جهان، تبادل دانشجو دارند و شما می‌توانید یک ترم را در یکی از دانشگاه‌های طرفین این توافق آکادمیک طی کنید که فرصت خوبی برای آشنایی با کشورها و فرهنگ‌ها و مراکز دانشگاهی جهان است.
  • دانشگاه‌های فنلاند برای اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد (QUALIFIED STUDENT) محدودیتی ندارند. اما CV و بیانیهٔ هدف (SOP) شما باید متقاعدکننده و جذاب باشد.
  • دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های فنلاند دارای فضای رقابتی سختی است. بنابراین توصیه‌ می‌شود که حتی‌المقدور مقطع دکترا را در فنلاند بگذرانید تا در هزینه‌های تحصیلی و زندگی صرفه‌جویی کنید.
  • شانس دریافت بورسیه برای مقطع کارشناسی بسیار ضعیف و برای مقطع کارشناسی ارشد ضعیف است.
  • اگر خواهان تحصیل با بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد هستید، با اساتید دانشکدهٔ هدف خود رایزنی کنید و آنها را به انجام پروژه‌های تخصصی در رشتهٔ موردنظرتان ترغیب کنید. نوشتن مقالهٔ مشترک جهت ارائه در کنفرانس‌های بین‌المللی، می‌تواند اقدام کوتاه‌مدت خوبی باشد.
  • شما می‌توانید بسیاری از دانشجویان فنلاندی و ایرانیان شاغل به تحصیل در این کشور را در لینکدین، اینستاگرام و فیسبوک پیدا کنید و به‌روزترین اطلاعات تحصیل در فنلاند را از آنها دریافت کرد.

حتما برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، در دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل کنید تا از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • مدارک دانش‌آموختگی شما ارزشیابی خواهد شد و پس از معادل‌سازی، مدرک معادل رسمی برای شما صادر می‌شود.
  • درصورتی که ارز دولتی مجددا از طریق سامانهٔ نشا به روال بیفتد، این امکان در اختیار دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ وزارت علوم قرار خواهد گرفت.
  • در خرید بلیط هواپیما از ایران‌ایر تخفیف دریافت خواهید کرد.
  • از پرداخت عوارض ۲۲۰ هزار تومانی خروج از کشور معاف خواهید شد.
  • می‌توانید برای عضویت در سازمان‌ها و نهادهای کشور از حقوق مادی و معنوی مدرک خود استفاده کنید.

گشتی در ۲۰ دانشگاه برتر فنلاند

۲۰ دانشگاه معرفی‌شده در در این مقاله، در سال ۲۰۱۹ میلادی موردتأیید وزارت علوم قرار گرفته‌اند.

آشنایی با دانشکده‌ها و پذیرش دانشگاه Aalto

نخستین دانشگاه در فهرست ۲۰ دانشگاه ممتاز فنلاند، دانشگاه آلتو است. این دانشگاه در سال ۲۰۱۰ میلادی با ترکیب سه غول آکادمیک فنلاند تأسیس شد. ترکیب دانشگاه‌های فناوری، اقتصاد و هنر و طراحی هلسینکی، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی اسکاندیناوی را خلق کرد که می‌توان آن را دانشگاه KTH (دانشگاه سلطنتی استکهلم) فنلاند نامید.

این دانشگاه، ممتازترین دانشگاه فنلاند در فهرست دانشگاه‌های موردتأیید وزارت علوم ایران است، البته دریافت پذیرش و دانش‌آموختگی از آن نیز سخت می‌باشد. دانشگاه آلتو به افتخار معمار معروف فنلاندی، آلوار آلتو، به این اسم نام‌گذاری شده است که حضور وی در طراحی پردیس دانشگاه در OTANIEMI نیز قابل‌مشاهده است. این دانشگاه بیش از ۱۸هزار دانشجو و چهارهزار کارمند دارد و دومین دانشگاه بزرگ این کشور به شمار می‌آید. تا قبل از سال ۲۰۱۶ تحصیل در این دانشگاه رایگان بود. اما اکنون فقط در مقطع دکترا می‌توان به‌صورت رایگان تحصیل کرد.

بهترین دانشگاه های فنلاند

دانشکده‌های مجزای دانشگاه آلتو عبارتند از:‌

  • دانشکدهٔ هنر، طراحی و معماری دانشگاه آلتو که ARCA AALTO نام دارد.
  • دانشکدهٔ فنی مهندسی شیمی دانشگاه آلتو که AALTO CHEM نام دارد.
  • دانشکدهٔ بازرگانی دانشگاه آلتو که AALTO BIZ نام دارد.
  • دانشکدهٔ مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه آلتو که ALLTO ELEC‌ نامیده می‌شود.
  • دانشکدهٔ فنی و مهندسی دانشگاه آلتو که ALLTO ENG نام‌گذاری شده است.
  • دانشکدهٔ علوم دانشگاه آلتو که AALTO SCI نامیده شده است.

در دانشکدهٔ هنر و معماری این دانشگاه، رشته‌های معماری، هنر، طراحی، فیلم، برنامه‌سازی تلویزیونی، نمایش و مدیریت رسانه تدریس می‌شوند. در دانشکدهٔ فنی شیمی آلتو، رشته‌هایی مثل بیوفناوری، تکنولوژی‌ شیمی، مهندسی مواد و جوشکاری ارائه می‌شوند. در دانشکدهٔ بازرگانی این دانشگاه که مخاطبان زیادی از سراسر اروپا دارد، رشته‌هایی مثل حسابداری، ارتباطات سازمانی، مدیریت خلاقیت، اقتصاد، کارآفرینی و مدیریت نوآوری، خدمات مدیریت، مدیریت کسب‌و‌کار بین‌المللی، مدیریت‌بازاریابی و مدیریت‌راهبردی تدریس می‌شوند.

بهترین دانشگاه های فنلاند -دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آلتو
تصویر ساختمان دانشکدهٔ هنر و معماری دانشگاه آلتو فنلاند

در دانشکدهٔ مهندسی برق و الکترونیک دانشگاه آلتو، رشته‌هایی همچون مهندسی برق، ابزار دقیق، علوم نانو، علوم رادیویی، پردازش‌ سیگنال و صدا و مدیریت ارتباطات و شبکه ارائه می‌شوند. در دانشکدهٔ فنی و مهندسی که از دانشکده‌های فعال، دارای بودجهٔ خوب و ارتباطات گسترده با صنعت فنلاند است، رشته‌هایی مثل مهندسی‌ مکانیک، مهندسی‌ عمران، مهندسی‌ محیط زیست، مهندسی تولید، مهندسی‌ صنایع و برنامه‌ریزی تدریس می‌شوند.

در دانشکدهٔ علوم این دانشگاه، رشته‌هایی مثل فیزیک‌ کاربردی، مهندسی پزشکی، مهندسی نرم‌افزار، مدیریت‌ صنعتی، تجزیه‌وتحلیل سیستم و مدیریت فناوری‌ رسانه تدریس می‌شوند که مقاطع ارشد، دکترا و پسادکترا را در بر می‌گیرند.

برای آشنایی با رشته‌ها، گرایش‌ها، شرایط پذیرش و اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه آلتو به سایت دانشگاه التو رجوع کنید. اگر عضو اینستاگرام هستید، جدیدترین اتفاقات این دانشگاه را در صفحهٔ صفحه اینستاگرام آلتو آلتو دنبال کنید و با ادمین سایت دربارهٔ سؤالات خود رایزنی کنید.

 ایندکس سایت انگلیسی‌زبان دانشگاه آلتو - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت انگلیسی‌زبان دانشگاه آلتو

برای آشنایی با رشته‌ها، شیوه‌ٔ ارسال درخواست و شهریه، به بخش STUDY مراجعه و اطلاعات مربوط به پذیرش سال ۲۰۱۹ را دریافت کنید. توجه داشته باشید که بازهٔ زمانی ارسال درخواست تحصیل در رشته‌های ارشد این دانشگاه از سوم دسامبر آغاز می‌شود و تا ۱۱ ژانویه ادامه خواهد یافت. برای درخواست تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان در مقطع کارشناسی نیز از ۹ تا ۲۳ ژانویه فرصت دارید. نتایج پذیرفته‌شدگان، هر ساله در ۲۷ مارس اعلام می‌شود.

به توضیحات رسمی دانشگاه آلتو برای درخواست تحصیل در رشته‌های ارشد توجه کنید:

مهلت ارسال مدارک متقاضیان تحصیل در رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه که از پاییز ۲۰۱۹ آغاز می‌شود، ۳ دسامبر ۲۰۱۸ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ است. فرم تقاضانامهٔ الکترونیکی (Online Application) باید از طریق سیستم پذیرش دانشگاه Aalto تکمیل شود و ترجمهٔ رسمی مدارک متقاضی نیز باید از طریق پست، به آدرس دانشگاه ارسال شود. این مدارک باید به بخش Admission Service دانشگاه آلتو ارسال شوند.

مدارک متقضیان تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد دانشگاه آلتو فنلاند، باید پیش از مهلت ارسال مدارک، به دست دانشگاه برسد و پذیرش متقاضیان، برمبنای بررسی سابقهٔ تحصیلی آنها انجام خواهد شد. هیچگونه آزمون ورودی (entrance examination) وجود برگزار نخواهد شد و ارزیابی آکادمیک پرونده‌های متقاضیان تحصیل در رشته‌های کارشناسی ارشد دانشگاه، توسط مسئولان هر رشته، انجام خواهد شد. متقاضیان می‌توانند برای دو رشته در یک مقطع در حوزهٔ علوم و فناوری، درخواست دهند.

این متن، تقریبا در اکثر سایت‌های دانشگاهی فنلاند مشاهده می‌شود. اگر فرصت اپلای سال ۲۰۱۹ را از دست داده‌اید، به فکر اپلای برای ۲۰۲۰ باشید. یعنی مدارک خود را تا ۳ دسامبر ۲۰۱۹ (اواخر آذر ۱۳۹۸) آماده کنید.

شما باید وارد سایت studyinfo.fi شوید و پس از عضویت، با کمک کد کاربری و رمز عبور، مدارک خود را آپلود کنید. ترجمه‌ٔ رسمی مدارک را نیز باید در مهلت قانونی به آدرس دانشگاه ارسال کنید.

شرایط زبانی پذیرش به شرح زیر است که تقریبا در بیشتر دانشگاه‌های فنلاند صادق است. داشتن آیلتس ۶.۵ آکادمیک و تافل اینترنتی ۹۲ از ۱۲۰ برای پذیرش الزامی خواهد بود. اگر نمرهٔ شما پایین‌تر از این حدنصاب باشد، درخواست شما رد خواهد شد.

Recognized language tests and minimum score requirements

IELTS (Academic IELTS only): ۶.۵, and ۵.۵ for Writing

TOEFL:
IBT (Internet-based Test): ۹۲, and ۲۲ for Writing or
PBT (Paper-based Test): ۵۸۰, and ۴.۰ for Writing or
PDT (Paper-Delivered Test) Reading ۲۲, Listening ۲۲, and Writing ۲۴

مواردی که در بالا به آن اشاره شده است، مدارک زبان موردتأیید دانشگاه آلتو جهت پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌های انگلیسی‌زبان را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در سراسر دنیا، باید مدرکی دال بر تسلط به زبان انگلیسی ارائه کنید. دانشگاه آلتو نمره‌های موردنیاز برای هر یک از مهارت‌های چهارگانه را اعلام کرده است. مثلا داشتن نمرهٔ رایتینگ ۲۴ از ۳۰ الزامی است. بخش نوشتاری (رایتینگ) در آزمون آیلتس تافل، از بخش‌های مهم و نمره‌آور است. اگر دنبال بورسیه تحصیلی هستید، نمرهٔ بالایی در این بخش کسب کنید.

Pearson Test of English Academic (PTE A): ۶۲, and ۵۴ for Writing

Cambridge English Qualification:

C۱ Advanced (former name Cambridge Certificate in Advanced English, CAE): A,B or C

C۲ Proficiency (former name Cambridge Certificate of Proficiency in English, CPE): A,B,C or Level C۱

The minimum requirements are very strict. If your score does not fulfill the minimum requirements, you are not eligible to apply and your application cannot be processed. Only the above-mentioned language tests are accepted.

نمرات موردنیاز در آزمون کمبریج در متن بالا اعلام شده است. طبق توضیحاتی که در پاراگراف آخر آمده است، رعایت حدنصاب نمره براساس معیارهای اعلامی دانشگاه آلتو، برای پذیرش الزامی است. اگر نتوانید حدنصاب نمرهٔ اعلامی در آزمون‌های زبان انگلیسی فوق‌الذکر را کسب کنید، شرط لازم برای اخذ پذیرش را نخواهید داشت و اصطلاحا رد صلاحیت می‌شوید.

اگر یکی از شرایط زیر را اعلام کنید و ادعای شما احراز شود، شما از ارائهٔ مدرک زبان معاف خواهید بود:

  • اگر به زبان فنلاندی، سوئدی یا انگلیسی در یکی از مؤسسات و دانشگاه‌های فنلاند تحصیل کرده‌اید، از ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی معاف هستید.
  • اگر در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان اتحادیهٔ اروپا تحصیل کرده‌اید، از ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی معاف هستید. کلاس‌های شما باید صرفا به زبان انگلیسی برگزار شده باشند. زبان رسمی تحصیل شما باید در گواهی ریزنمرات یا دانشنامهٔ شما قید شده باشد.
  • اگر در استرالیا، کانادا، ایرلند، نیوزلند، بریتانیا یا ایالات متحدهٔ آمریکا تحصیل کرده‌اید، از ارائهٔ مدرک زبان انگلیسی (آیلتس-تافل-کمبریج) معاف هستید.

شهریهٔ دانشگاه آلتو برای تحصیل در رشته‌های کارشناسی‌ ارشد سالانه ۱۵‌هزار یورو است. ۵۰ تا ۱۰۰ درصد معافیت از پرداخت شهریه به‌صورت بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان مستعد قرار می‌گیرد. اگر برای پذیرش در این دانشگاه معتبر فنلاند با سؤالی روبه‌رو شدید، با admissions@aalto.fi) +۳۵۸ ۲۹۴۴ ۲۹۲۹۰) تماس بگیرید.

تصویر اطلاعات مربوط به اساتید دانشکده هنر، طراحی و معماری دانشگاه آلتو فنلاند

اسامی و رزومهٔ اساتید دانشکده‌های شش‌گانهٔ آلتو را در نشانی www.aalto.fi/people مشاهده کنید. آشنایی با اولویت‌های تحقیقاتی و CV اساتید جهت نوشتن بیانیهٔ هدف الزامی خواهد بود.

۱. دانشگاه آبو آکادمی فنلاند

دانشگاه آبو آکادمی یکی از دانشگاه‌های مطرح فنلاند است که در منطقهٔ TURKU قرار دارد و یکی از بهترین مدرسه‌های اقتصاد و کسب‌وکار جهان به شمار می‌رود. اطلاعات ثبت‌نام و تحصیل در این دانشگاه را در سایت دانشگاه آبو آکادمی دنبال کنید. این دانشگاه بیش از ۵ هزار دانشجو دارد و ۱۱۰۰ کارمند در آن مشغول به فعالیت هستند. بودجهٔ سالانهٔ دانشگاه در سال ۲۰۱۸، بیش از ۹۸ میلیون یورو است و این دانشگاه ۱۴۰۰ مقالهٔ آکادمیک منتشر کرده است.

رشته‌های این دانشگاه در مقطع کارشناسی‌ ارشد به‌شرح زیر هستند:

کارشناسی‌ ارشد تصویربرداری پزشکی، کارشناسی‌ ارشد مهندسی فرآیند و پایدار، کارشناسی‌ ارشد فناوری اطلاعات، کارشناسی‌ ارشد حقوق بشر و حقوق بین‌المللی، کارشناسی‌ ارشد نابرابری‌های اجتماعی، کارشناسی‌ ارشد دولت الکترونیک، کارشناسی‌ ارشد علوم‌ زیستی، کارشناسی‌ ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی‌ ارشد زبان فنلاندی، کارشناسی‌ ارشد زبان و ادبیات فرانسه، کارشناسی‌ ارشد زبان و ادبیات آلمانی، کارشناسی‌ ارشد ریاضیات، فیزیک و شیمی، کارشناسی‌ ارشد مطالعات صلح، کارشناسی‌ ارشد زبان و ادبیات روسی.

برای درخواست تحصیل در رشته‌های فوق باید مدرک زبان انگیلسی با نمرات موردنظر را ارائه کنید. حداقل نمره برای پذیرش درمقطع کارشناسی‌ارشد انگلیسی‌زبان، داشتن مدرک آیلتس آکادمیک با نمرهٔ ۶.۵ از ۹ است. هیچ‌یک از نمرات مهارت‌های چهارگانه، نباید زیر ۵.۵ از ۹ باشند. مهارت‌های چهارگانه شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن است. حتی اگر نمرهٔ شما در هر ۴ بخش، حدنصاب ۵.۵ را داشته باشد، نمرهٔ کلی شما باید ۶.۵ از ۹ باشد. توجه کنید که مدرک آیلتس جنرال (IELTS GENERAL) قابل‌قبول نیست. نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهید این است که مدرک زبان می‌تواند ضمیمهٔ مدارک شما باشد. اما این مدرک، از طریق سایت آیلتس، راستی‌آزمایی خواهد شد. در بخش تافل نیز داشتن نمرهٔ ۹۰ از ۱۲۰ الزامی است. در بخش تافل کاغذی (PAPER BASED TOEFL) که PBT نام دارد، نمرهٔ کل شما باید ۵۷۵ باشد.

شهریهٔ سالانهٔ دوره‌های کارشناسی‌ ارشد این دانشگاه برای دانشجویان ایرانی به‌شرح زیر است:

نام دوره کارشناسی ارشد شهریه سالانه (یورو)
Biomedical Imaging ۱۲هزار
Chemical Engineering ۱۲هزار
Governance of Digitalization ۱۲هزار
Information Technology ۱۲هزار
International Law and Human Rights ۱۰هزار
Peace, Mediation and Conflict Research ۱۰هزار
Social Exclusion ۱۰هزار

 

اگر قصد دارید که به زبان سوئدی یا فنلاندی در این دانشگاه تحصیل کنید، از پرداخت شهریه معاف خواهید بود. به توضیحات دانشگاه توجه کنید:

Are you applying to study in a degree programme taught in Finnish or Swedish?

Yes ⇒ Student studying in programmes taught in Finnish or Swedish are not required to pay fees irrespective of their nationality.

Fees will be charged from students from outside the EU or European Economic Area (EEA) studying towards bachelor or master level degrees in languages other than Finnish or Swedish at universities of applied sciences (UAS) and universities

پاراگراف بالا، عینا از سایت دانشگاه بازنشر شده است که به موضوع مهمی اشاره دارد. دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان سوئدی یا فنلاندی در دانشگاه فنلاند هستند، از پرداخت شهریه معافند. شهریه، فقط مخصوص دانشجویان خارج از اتحادیهٔ اروپاست که متقاضی تحصیل به زبان فنلاندی یا سوئدی نیستند.

هنگامی که در سایت رسمی اپلای دانشگاه‌های فنلاند، نسبت به انتخاب رشته‌های موردنظر خود اقدام می‌کنید، می‌توانید اعلام کنید که نیاز به بورسیه تحصیلی دارید. بورسیهبه‌صورت معافیت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی از پرداخت شهریه و همچنین دریافت سالانهٔ ۶۷۵۰ یورو کمک‌هزینهٔ تحصیلی، در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار خواهد گرفت. به توضیحات رسمی دانشگاه توجه کنید:

اگر متقاضی دریافت بورسیه برای تحصیل در دانشگاه هستید، این موضوع را در زمان ارسال تقاضانامه (اپلیکیشن) ذکر کنید. در تقاضانامه، از شما سؤالاتی دربارهٔ انگیزه و اهداف کاری و تحصیلی آیندهٔ شما پرسیده خواهد شد. این پاسخ‌ها، توسط کمیتهٔ بورسیه دانشگاه بررسی خواهند شد. آنها، مسئول اعطای بورسیه به شما هستند. در فرآیند بررسی صلاحیت شما، مهارت‌های ارتباطی، اهداف آکادمیک و علائق عمومی شما، ملاک بررسی خواهند بود.

۲. دانشگاه فناوری لاپارنتا

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه لاپارنتا
تصویر ایندکس سایت دانشگاه لاپارنتا فنلاند. برای اطلاعات از شرایط پذیرش به بخش admission در ایندکس این سایت مراجعه کنید و اطلاعات لازم را دریافت فرمایید

دانشگاه لاپارنتا سومین مقصد تحصیلی عالی فنلاند است. دانشگاه «LAPPAEERANTA UNIVERSITY» سومین مقصد تحصیلی ممتاز این کشور است. برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی، بورسیه و رشته‌های این دانشگاه به سایت دانشگاه لاپارنتا مراجعه کنید و اطلاعات لازم را به دست آورید.

۳. دانشگاه فناوری تمپر

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه تمپر
تصویر ایندکس سایت دانشگاه TAMPERE فنلاند. فرصت های تحقیقاتی دانشگاه را در بخش RESEARCH و اطلاعات پذیرش را در بخش ADMISSION دنبال کنید.

دانشگاه «TAMPERE UNIVERSITY OF TECHNOLOGY‌»، چهارمین مقصد تحصیلی ممتاز فنلاند برای تحصیل ایرانیان است که همچون دانشگاه مهندسی چالمرش گوتنبرگ، محبوبیت زیادی در میان دانشگاه‌های مهندسی اسکاندیناوی دارد. به نظر می‌رسد که این دانشگاه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تحصیل دانشجویان مهندسی باشد. برای آشنایی با رشته‌های مختلف فنی این دانشگاه و شرایط پذیرش و ارسال درخواست به سایت دانشگاه فناوری تمپر رجوع کنید.

۴. دانشگاه فنلاند شرقی

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه فنلاند شرقی
دانشگاه فنلاند شرقی از جمله دانشگاه های این کشور است که شهریه ارزان دارد. فهرست صدها رشته این دانشگاه را در بخش STUDIES دنبال کنید

دانشگاه «EASTERN FINLAND‌» دیگر مقاصد آکادمیک این کشور است که در فهرست ممتاز ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم قرار دارد. این دانشگاه رشته‌های فنی مثل دانشگاه تمپر را ندارد، اما رشته‌های علوم انسانی و طبیعی خوبی دارد که پروژه‌های تحقیقاتی آن با دانشگاه‌های اروپایی برنامه‌ریزی شده است. جزئیات ارسال درخواست، پذیرش و شهریهٔ رشته‌ها را در سایت دانشگاه فنلاند شرقی دنبال کنید.

۵. دانشگاه JYVASKYLA

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه JYVASKYLA
تصویر ایندکس سایت دانشگاه ایواسکیلا

این دانشگاه تقریبا برای دانشجویان ایرانی ناشناخته است. اما در فهرست ۹ دانشگاه ممتاز وزارت علوم ایران قرار دارد و اعتبار بالایی در منطقهٔ اسکاندیناوی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرایط پذیرش، شهریه‌ها و اولویت‌های تحقیقاتی دانشکده‌های این دانشگاه به سایت دانشگاه JYVASKYLA مراجعه کنید.

۶. دانشگاه اولو

از معروف‌ترین دانشگاه‌های فنلاند است که در دههٔ اخیر، شماری از دانش‌آموختگان ایرانی آن در برخی از شرکت‌های فنلاندی مشغول به کار شده‌اند. دانشگاه «OULU» یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی فنلاند است؛ اگر خواهان تحصیل در مقطع دکترا هستید، آن را در نظر داشته باشید. جزئیات بیشتر را در سایت دانشگاه مشاهده فرمایید.

۷. دانشگاه TAMPERE

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه TAMPERE

نکته‌ای که باید درباره این دانشگاه بدانید این است که با دانشگاه فناوری TAMPERE که در بالا گفتیم متفاوت است و اصولا رشته‌های فنی و مهندسی ندارد. رشته‌های این دانشگاه نیز از کارشناسی تا دکترا موردتأیید وزارت علوم هستند و ارتباط خوبی با مؤسسات تحقیقاتی اسکاندیناوی دارد. شرایط پذیرش، ارسال درخواست، شهریه و ضرب‌الاجل دانشگاه را در سایت دانشگاه دانشگاه TAMPERE مشاهده کنید.

۸. دانشگاه TURKU

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه TURKU
تصویر ایندکس سایت دانشگاه TURKU فنلاند. با مراجعه به بخش NEWS در جریان اخبار و اتفاقات و رویدادهای دانشگاه در سال ۱۳۹۸ قرار بگیرید

دانشگاه تورکو از دیگر دانشگاه‌های ممتاز و معتبر فنلاند است که رتبهٔ علمی خوبی را در میان دانشگاه‌های این کشور به دست آورده است. برای آگاهی از رشته‌ها، فرصت‌های بورسیه، شرایط زبانی، اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه و همچنین مبلغ شهریه، به سایت دانشگاه تورکو بروید.

۹. دانشگاه هانکن

دانشگاه هانکن - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه هانکن فنلاند. در بخش STUDIER با فرصت های تحصیلی این دانشگاه در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری آشنا خواهیم شد

اگر قصد تحصیل در یکی از مراکز علمی خوب و به نسبت ارزان فنلاند را دارید، مدرسهٔ اقتصاد هانکن را که در زبان فنلاندی «HANKEN SVESNKA HANDELSHOGSKOLAN» نام دارد، در نظر داشته باشید. این دانشگاه در فهرست خوب دانشگاه‌های فنلاند قرار دادر و از ۹ دانشگاه دیگر اعتبار علمی پایین‌تری دارد. می‌توان اعتبار این دانشگاه را با «KARLSTAD» سوئد مقایسه کرد. مدرسهٔ اقتصاد هانکن با دانشکده‌های اقتصاد اروپا ارتباط خوبی دارد.

برای آشنایی بیشتر با روش پرداخت شهریه، هزینه‌های ثبت‌نام و فرصت‌های بورسیه و روش ارسال درخواست به سایت دانشگاه هانکن رجوع کنید.

۱۰. دانشگاه هنر هلسینکی

دانشگاه هنر هلسینکی - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه هنر هلسینگی فنلاند

دانشگاه هنر هلسینکی، مقصد شمارهٔ یک دانشجویان هنر در منطقهٔ اسکاندیناوی است که اعتبار جهانی دارد. درواقع می‌توان سه دانشگاه هنر هلسینکی، استکهلم و اسلو نروژ را ۳ مقصد عالی برای تحصیل در رشتهٔ هنر در شمال اروپا دانست. برای تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند در حوزهٔ هنر، باید توانمندی شما قابل‌احراز باشد و سابقهٔ هنری داشته باشید. این قضیه برای درخواست تحصیل و پذیرش در رشته‌های هنری ارشد و دکترا حساس‌تر است. جزئیات تکمیلی را در سایت دانشگاه هنر هلسینکی مشاهده کنید.

۱۱. دانشگاه هلسینکی

دانشگاه هلسینکی - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه هلسینکی فنلاند را شاهد هستید

بزرگ‌ترین دانشگاه فنلاند است که با ارائهٔ بورسیه‌های خوب، سالانه هزاران نفر از سراسر جهان را برای تحصیل به سوی خود فرا می‌خواند. شماری از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند، در این دانشگاه درس‌ می‌خوانند. دانشگاه هلسینکی رشته‌های زیادی دارد که می‌توانید برای آگاهی از رشته‌ها و شرایط پذیرش و درخواست به سایت دانشگاه هلسینکی رجوع کنید.

۱۲. دانشگاه لاپلاند

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه لاپلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه لاپالند فنلاند

دانشگاه «LAPLAND» یکی دیگر از مقاصد تحصیلی خوب فنلاند است. این دانشگاه در فهرست خوب دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ وزارت علوم قرار دارد. برای آشنایی با رشته‌ها، شیوهٔ ارسال درخواست و اخذ پذیرش و شهریهٔ رشته‌ها می‌توانید به سایت دانشگاه لاپلاند مراجعه کنید.

۱۳. دانشگاه VAASA

دانشگاه VAASA - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه VAASA فنلاند.

این دانشگاه نیز در مقاطع کارشناسی تا دکترا نسبت به پذیرش دانشجو در انواع رشته‌ها اقدام می‌کند که می‌توانید جزئیات آن را در سایت دانشگاه واسا دنبال کنید.

۱۴. دانشگاه ARCADA

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه ARCADA
تصویر ایندکس سایت دانشگاه ARCADA فنلاند

مدارک دانشگاه «ARCADE UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES» صرفا در مقطع کارشناسی موردتأیید ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم است. برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا، مدارک این دانشگاه موردتأیید نخواهد بود. جزئیات ارسال درخواست و شرایط پذیرش را در سایت دانشگاه ARCADA مشاهده کنید.

۱۵. دانشگاه هاگا

دانشگاه هاگا - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه هاگا فنلاند با فرصت های تحصیلی متنوع در سال ۱۳۹۸

دانشگاه «HAAGA-HELIA UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES» از دیگر دانشگاه‌های فنلاند است که رشته‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آن موردتأیید قرار گرفته است و برای دکترا، دانشگاه خوبی نیست. جزئیات تکمیلی را در سایت دانشگاه هاگا دنبال کنید.

۱۶. دانشگاه هامک

دانشگاه هامک - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه هامک فنلاند

دانشگاه هامک یکی دیگر از دانشگاه‌های فنلاند است که در فهرست متوسط ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم قرار دارد. رشته‌ها و شیوهٔ ارسال درخواست و پذیرش را در سایت دانشگاه هامک دنبال کنید. این دانشگاه صرفا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد موردتأیید است.

۱۷. دانشگاه متروپولیا هلسینکی

بهترین دانشگاه های فنلاند - دانشگاه متروپولیا هلسینکی
تصویر ایندکس سایت دانشگاه متروپولینا فنلاند

دانشگاه علوم کاربردی متروپولیا علوم کاربردی هلسینکی، بزرگ‌ترین دانشگاه علوم کاربردی این کشور است که چهار حوزهٔ فرهنگ، تجارت، سلامت و علوم‌ فناوری را در بر می‌گیرد. این دانشگاه در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد و صرفا تا مقطع کارشناسی موردتأیید است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به سایت دانشگاه متروپولیا هلسینکی رجوع کنید.

۱۸. دانشگاه اولو

دانشگاه اولو - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه اولو فنلاند

دانشگاه علوم کاربردی OULU نیز دانشگاهی است که صرفا تا مقطع کارشناسی موردتأیید است. این دانشگاه در سال ۱۹۹۶ تأسیس شد و بیش از ۸۵۰۰ استاد و دانشجو دارد. این دانشگاه در زبان فنلاندی به oamk شهرت دارد. از طریق صفحهٔ اینستاگرام دانشگاه اولو، در جریان اتفاقات، برنامه‌ها و امکانات آن قرار بگیرید.

۱۹. دانشگاه ساوونیا

دانشگاه ساوونیا - بهترین دانشگاه های فنلاند
تصویر ایندکس سایت دانشگاه ساوونیا فنلاند

(تصویر ایندکس انگلیسی زبان دانشگاه SAVONIA فنلاند)

آخرین دانشگاهی که در این فهرست معرفی می‌کنیم، دانشگاه علوم کاربردی «SAVONIA» است که صرفا مدارک آن تا مقطع کارشناسی ارزشیابی شده‌اند. جزئیات پذیرش و شرایط درخواست پذیرش را در سایت دانشگاه ساوونیا دنبال کنید.

امیدواریم اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله، شما را به‌طورکامل با فرصت‌های تحصیلی و بورسیهٔ دانشگاه‌های فنلاند آشنا کرده باشد. اگر سؤالی داشتید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. هر روز دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: تحصیل در بهترین دانشگاه های فنلاند؛ ۲۰ دانشگاه برتر فنلاند
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سعید می‌گوید

    سلام وقت شما بخیر. ۳۰ ساله و آقا هستم. سال ۹۵ در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی محیط زیست فارغ التحصیل شدم. تز کارشناسی ارشدم تلفیقی از نانوشیمی و آلودگی آب زیر زمینی بود. دو تا مقاله همایشی دارم با یک مقاله ISI(مربوط به سال ۹۵) و یک مقاله ISI دیگر هم هم اکنون در دست چاپ. یک اختراع مایع دستشویی هم دارم که متاسفانه بخاطر عدم حمایت از سوی پارک علم و فناوری، نتونستم اونو ثبت کنم.
    به نظرتون با داشتن مدرک زبان آیلتس ۶.۵، میشه در فنلاند با این رزومه پذیرش گرفت؟