راهنمای جامع تحصیل در فنلاند و اخذ بورسیه تحصیلی این کشور

چگونه در فنلاند، مجانی تحصیل کنیم؟

0

تحصیل در فنلاند برای ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور توصیه می‌شود، به‌ویژه کسانی که مشتاق زندگی، کار و پژوهش در کشوری با سطح رفاه، امنیت و کیفیت زندگی بالا و فرصت‌های تحقیقاتی مناسب‌اند. به‌طور کلی، تحصیل در فنلاند رایگان نیست اما در دو حالت می‌توان از تحصیل رایگان در این کشور بهره برد: نخست، در مقطع دکتری با استفاده از فرصت‌های بورسیه در دانشگاه‌های این کشور؛ دوم، در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، به‌شرط تحصیل به زبان سوئدی یا فنلاندی. برای تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور باید tuition fee (شهریه) پرداخت کنید.در این مطلب شما را با بهترین دانشگاه‌های فنلاند، شیوۀ اپلای، شیوۀ دریافت بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی، و دانشگاه‌های تأییدشدۀ فنلاند ازنظرِ اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند نیاز دارید

متقاضیان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل در فنلاند باید با روادید تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور تحصیل کنند؛ یعنی شما نمی‌توانید با ویزای گردشگری فنلاند در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید، چون ویزای گردشگری ۹۰روزه است و اجازۀ اقامت محسوب نمی‌شود. به‌طور کلی، تحصیل در فنلاند با اجازۀ اقامت (residence permit) امکان دارد. اگر اجازۀ اقامت نداشته باشید، امکان تحصیل از شما سلب خواهد شد.

البته، با ویزای گردشگری و کمتر از ۹۰ روز می‌توان در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و کارگاه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت کرد و با اساتید و فرصت‌های پژوهشی گستردۀ این کشور آشنا شد. پس یکی از روش‌های خوب برای آشنایی با ظرفیت‌های تحقیقاتی فنلاند و شناخت بسترهای لازم برای پیدا کردن بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه (financial aids)، سفر به این کشور به‌منظور شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی است. بدین ترتیب، امکان ارتباط حضوری و صحبت چهره‌به‌چهره با اساتید فنلاندی فراهم خواهد شد.

رونیکس
تحصیل در فنلاند - دریافت ویزا
سایت ENTER FINLAND برای اپلای جهت دریافت ویزای تحصیلی و هم‌چنین اقامت دائم فنلاند الزامی است

شرکت در دوره‌ها و کارگاه‌ها و کنفرانس‌های معتبر در فنلاند یا دیگر کشورهای اروپایی برای دانشجویان، فواید زیادی دارد. یکی از مهم‌ترینِ این فواید، پیدا کردن اساتیدی است که در زمینۀ موردعلاقۀ دانشجویان، مشغول‌به‌کارند و به‌دنبال پژوهشگر و دستیار تحقیقاتی و آموزشی هستند. از طرفی، شما برای اپلای در دانشگاه‌های فنلاند و دیگر کشورهای اروپایی، باید توصیه‌نامه (letter of recommendation) داشته باشید. این توصیه‌نامه را می‌توان با شرکت در رویدادهای آکادمیک، از اساتید و محققانی دریافت کرد که با شما آشنا می‌شوند.

در studyinfinland.fi می توانید با دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی و نمره‌دهی دانشگاه‌های فنلاند آشنا شوید.
امتیاز دیگری که شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی فنلاند در اختیار دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی قرار می‌دهد، سابمیت (ارائه) کردن مقالات و یافته‌های تحقیقاتی کیفی و کمّی (Qualitative/Quantitate papers) در ژورنال‌های کنفرانسی فنلاند است. این روش در زمان و هزینه‌های شما به نسبت سابمیت مقاله در ژورنال‌های معتبر ISI با ضریب تأثیر (IMPACT FACTOR) بالا، صرفه‌جویی خواهد کرد.

ناگفته پیداست که ارتباط با اساتید و محققانی که مقالات شما را در ژورنال‌های فنلاندی و اروپایی می‌بینند، بسیار آسان‌تر از زمانی است که هیچ ردپایی از شما در نشریات معتبر حوزۀ تخصص شما وجود ندارد. در اینجا باید به این نکتۀ مهم اشاره کرد که یکی از ترفندهای خیلی خوب، کاربردی و البته امتحان‌شدۀ موفق، تألیف پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد زیرنظر استادی فنلاندی در دانشکدۀ موردنظر شما است. این ترفند برای جذب نظر موافق و مساعد اساتید فنلاندی جهت اعطای بورسیه برای درخواست ادامه تحصیل شما مناسب است .

با این کار، هم از مقالات استاد موردنظر خود در تز (پایان‌نامه) استفاده می‌کنید و نوشته‌های او CITE می‌شود (در پژوهش به آنها استناد می‌شود) و هم ایشان در جریان توانمندی شما به‌عنوان محقق مستقل (INDEPENDENT RESEARCHER) قرار خواهد گرفت. همۀ اینها تأثیری عالی در فرایند بررسی اپلیکیشن شما خواهد داشت.

دانشگاه ها فنلاند - تحصیل در فنلاند
با دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی و نمره‌دهی دانشگاه‌های فنلاند در studyinfinland.fi آشنا شوید

برای دریافت ویزای تحصیلی فنلاند باید صرفا در مقطع غیر دکترا، از طریق سایت رسمی یکپارچه اپلای دانشگاه‌های فنلاند اقدام کنید. همۀ مدارک موردنیاز نیز باید آنجا بارگذاری شود. در این سایت، رشته و دانشگاه موردنظر را برمی‌گزینید و هزینۀ اپلای را هم به‌صورت اینترنتی با کارت اعتباریِ ارزی معتبر پرداخت می‌کنید.

می‌توانید فهرست ده‌ها هزار پایان‌نامه کارشناسی تا دکترا و مقالات اکادمیک دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های فنلاند را در سایت www.theseus.fi ببینید.

می‌توانید دانلود رایگان بیش از ۶۸ هزار پایان‌نامه کارشناسی و ارشد و دکترا دانشگاه‌های سوئد را در سایت www.dissertations.se دنبال کنید.

پس از آن، اگر ادمیشن دریافت کردید، برای ویزای تحصیل اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی فنلاند در تهران معمولا بدون دریافت وجه است و ظرف ۱ ماه صادر می‌شود؛ مگر اینکه نقص مدرک داشته باشید.

ویزای تحصیلی فنلاند به‌صورت سالانه است. هرسال باید براساس نمراتی که کسب می‌کنید، ادارۀ مهاجرت را دربارۀ تمدید ویزای تحصیلی و اجازۀ اقامت خود قانع کنید؛ در غیر این‌صورت باید کشور را ترک کنید.

اقامت دانشجویی هرسال تمدید می‌شود. باوجود این، اگر در مدت تحصیل، به‌صورت قانونی مشغول‌به‌کار باشید و کار شما ارتباط نزدیکی با تحصیل‌تان داشته باشد و مالیات هم پرداخت کرده باشید، اجازۀ اقامت شما به اقامت دائم (permanent resident permit) تبدیل می‌شود. در نتیجه، پس از آن می‌توانید برای دریافت گذرنامه و شهروندی فنلاند اقدامات لازم را انجام دهید.

کارت اقامت فنلاند - تحصیل در فنلاند
کارت اقامت فنلاند

با داشتن ویزای تحصیلی فنلاند، شما اجازۀ کار دارید و محدودیت ساعتی هم ندارید؛ یعنی می‌توانید روزانه چند ساعت کار کنید و مالیات دهید و پس از ۴ سال هم اقامت دائم دریافت کنید. بنابراین یکی از روش‌های آسان و خوب برای دریافت اقامت دائم فنلاند، اخذ ویزای تحصیلی و کار در زمان تحصیل و پرداخت مالیات قانونی و دریافت اقامت دائم است.

شما باید قبل از زمانی که اجازۀ اقامت شما باطل شود، برای تمدید آن اقدام کنید. تمدید، از زمان اقدام به آن، معمولا ۱ تا ۳ ماه به‌طول خواهد انجامید. در این مدت، اقامت شما قانونی قلمداد خواهد شد و هزینۀ آن را نیز باید پرداخت کنید و رایگان نیست.

چگونه شانس دریافت پذیرش تحصیلی فنلاند را افزایش دهیم؟

تحصیل در فنلاند

برای آنکه شانس دریافت ادمیشن جهت تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را داشته باشید، نکات زیر را درنظر بگیرید. این نکات براساس تجربۀ افرادی است که موفق به دریافت ادمیشن و بورسیه از دانشگاه‌های این کشور در یک دهۀ اخیر شده‌اند:

  • در زمان مقرر برای اپلای دانشگاه‌های فنلاندی اقدام کنید تا در کورس رقابت باشید.
  • شانس پذیرش در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد غیررایگان دانشگاه‌های فنلاند بالاست، اما این به‌معنی معافیت شما از ارائۀ مدارک موردنیاز ادمیشن (admission’s requirements) نیست.
  • هیچ تضمینی برای دریافت ویزای تحصیلی در صورت اخذ ادمیشن از دانشگاه‌های فنلاند، به‌ویژه برای افرادی که تازه دیپلم دبیرستان گرفته‌اند، وجود ندارد.
  • برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی و پیزاپزشکی فنلاند باید در آزمون‌های ورودی و مصاحبۀ مربوطه نیز نمرۀ قبولی اخذ کنید.
  • برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های فنلاند، باید CV (رزومه) آکادمیک خوب داشته باشید؛ به‌ویژه اگر قصد دریافت ادمیشن ارشد یا دکترا دارید، باید همۀ توانمندی‌ها، دوره‌ها و قابلیت‌های خود را مستند و مستدل ذکر کنید.
  • اگر قصد دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد دارید، به‌سمت کمک‌هزینه‌های دولتی و خصوصی فنلاندی بروید. این مزایا معمولا در سایت دانشگاه‌‌های این کشور ارائه می‌شود.
  • معمولا برای دریافت ادمیشن ارشد و دکترای فنلاند، از دانشجو خواسته می‌شود که حتما بیانیه هدف را که SOP‌ (STATEMENT OF PURPOSE) نامیده می‌شود، ضمیمۀ مدارکش کند. بیانیۀ هدف شما مشخص می‌کند که چرا، به چه دلیلی، چطور و چگونه قصد تحصیل در این رشته در این دانشگاه را دارید. بیانیۀ هدف شما نباید بیش از ۳ صفحه باشد و غلط نگارشی داشته باشد. بهترین SAMPLE برای نگارش SOP را در سایت دانشگاه‌های آمریکایی مثل PURDUE مشاهده کنید.
فارغ‌التحصیلان فنلاندی را در Linkedin پیدا کنید
  • هراندازه بیانیۀ هدف و رزومۀ شما جذاب باشد اما نیازمندی‌های پذیرش مثل زبان و امکانات مالی را در اختیار نداشته باشید، شانس قبولی شما کاهش خواهد یافت.
  • دارا بودن حداقل مدارک برای اپلای دانشگاه‌های این کشور، شرط لازم برای دریافت ادمیشن است و شرط کافی نیست. شرطِ کافی متقاعد کردن دانشگاه به اعطای ادمیشن یا بورسیه براساس مدارک مثبته رقابتی است، چون فضای ادمیشن کاملا رقابتی است.
  • دارا بودن ۲ مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی و مدیریت از دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور نیز نمی‌تواند اعطای بورسیه برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا را تضمین کند. بنابراین توصیه می‌شود که حتما با اساتید دانشکدۀ مقصد، رایزنی و تعامل کنید.
  • یکی از راه‌های خوب برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی دانشگاه‌های فنلاند، ارتباط با دانشجویان فنلاندی است. این افراد در لینکدین، فیسبوک و اینستاگرام در دسترس هستند.
  • در هر دانشگاه، انجمن‌های بین‌المللی دانشجویان وجود دارد. با این انجمن‌ها می‌توان دربارۀ فرصت‌های تحصیلی و بورسیه و اولویت‌های تحقیقاتی رایزنی کرد. اطلاعات به‌روز و دقیقی که از این راه دریافت می‌کنید، به‌اندازۀ هزاران ساعت مشاوره و پرسه زدن در اینترنت ارزش دارد.
  • برخی از اساتید فنلاندی برای محک زدن قابلیت‌های دانشجویان متقاضی تحصیل در این کشور، پروژه یا مقاله‌ای به آنها پیشنهاد می‌دهند تا در بازۀ زمانی خاصی بر رویش کار کنند. مثلا از آنها خواسته می‌شود که تحلیل آماری، نوشتن بخش مرور منابع یک مقاله (literature review)، جست‌و‌جوی اطلاعات دربارۀ موضوعات خاص، طراحی‌های فنی و مهندسی یک پروژه و مقولاتی مانند این انجام دهند تا توانمندی‌شان بررسیِ عملی شود. مشتاقانه درپیِ اثبات توانایی‌های علمی خود به اساتید باشید تا نظر مساعد آنها را برای اعطای admission’s letter کسب کنید.
کتابخانه دانشگاه هلینسکی - تحصیل در فنلاند
تصویر کتابخانه مرکزی دانشگاه هلسینکی که طراحی دکوراسیونش مبتنی بر الگوهای معماری سبز (Green Architecture) است
  • داشتن نمره آیلتس آکادمیک ۶ یا ۶.۵ از ۹ و تافل اینترنتی (TOEFL IBT) ۸۵ از ۱۲۰ برای ادمیشن ارشد و دکترای فنلاند الزامی است.
  • با نمره آیلتس ۵.۵ از ۹ نیز برای مقطع کارشناسی می‌توان ادمیشن گرفت.
  • برای ادمیشن دکترا در رشته‌های مدیریت و بازاریابی،‌ داشتن مدرک GRE یا GMAT الزامی نیست.
  • اگر خواهان تحصیل در رشته‌های پزشکی فنلاند هستید، حتما دانشگاه‌های پزشکی موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی را بررسی کنید.
  • برخی از شرکت‌های فنلاندی مثل NOKIA, IKEA, STROAENSO, FINAIR و دیگران، پروژه‌های تحقیقاتی خود را برای اجرا در اختیار دانشگاه‌های فنلاند قرار می‌دهند. می‌توانید در این پروژه‌‌ها مشارکت مادی و تحقیقاتی کنید و شانس دریافت ادمیشن را افزایش دهید.
  • برای آشنایی با موضوعات تحقیقاتی دانشگاه‌های فنلاندی، اولویت‌های علمی هر دانشگاه را بررسی کنید، با توانایی و favorite research area (حوزۀ پژوهش موردعلاقه) خود تطبیق دهید و بیانیۀ هدف خوبی بنویسید.

بهترین دانشگاه های فنلاند

اگر خواهان دریافت ارز دانشجویی دولتی به‌منظور تحصیل در فنلاند هستید یا می‌خواهید مدارک دانش‌آموختگی شما پس از تحصیل اعتباردهی شود و از مزایای مادی و معنوی آن برخوردار شوید، حتما در دانشگاه‌های فنلاندی موردتأیید وزارت علوم تحصیل کنید.

تحصیل در فنلاند - کتابخانه دانشگاه آلتو
تصویر دکوارسیون داخلی جذاب کتابخانه دانشگاه آلتو فنلاند که جایزه نوآوری در طراحی را نیز کسب کرده است

دانشگاه‌های خارجی موردتأیید وزارت علوم، به‌ترتیبِ کیفیت علمی، به ۴ گروه ممتاز، خوب، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شوند. اطلاعات تکمیلی در این باره را می‌توانید در سایت saorg دنبال کنید. بهترین دانشگاه‌های فنلاند در گروه ممتاز، ۹ دانشگاه هستند. ممکن است در سال تحصیلی ۲۰۱۹، تعدادی از آنها کسر یا به آنها دانشگاه‌های دیگری اضافه شود. تحصیل در همۀ رشته‌ها در دانشگاه‌های ممتاز توصیه‌ می‌شود.

در گروه دانشگاه‌های خوب فنلاند ۵ دانشگاه وجود دارد. دانشگاه اقتصاد، دانشگاه هنر هلسینکی، دانشگاه هلسینکی، دانشگاه لاپلند و دانشگاه واسا.

همان‌طور که در لیست زیر مشاهده می‌کنید، ۹ دانشگاه این کشور در فهرست ممتاز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان قرار دارد که برای سال ۲۰۱۸ معتبر است. دانشگاه آلتو سرلیست دانشگاه‌های ممتاز فنلاند است. این دانشگاه همواره در فهرست ۲۰۰ دانشگاه برتر اروپا قرار دارد. دانشگاه آبو، دانشگاه لاپرنتا، دانشگاه تمپر، دانشگاه فنلاند شرقی، دانشگاه ایواسکیلا، دانشگاه اولو و دانشگاه تورکو از آن جمله است. بهترین اساتید فنلاندی در این دانشگاه‌ها تدریس می‌کنند. سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی می‌توانند از این دانشگاه‌ها برای مقطع دکترا بورسیه بگیرند.

دانشگاه‌های گروه ممتاز فنلاند

  1. Aalto University؛
  2. Abo Akademi University؛
  3. Lappeenranta University of technology؛
  4. Tampere University of Technology؛
  5. University of Eastern Finland؛
  6. University of JYVASKYLA؛
  7. University of Oulu؛
  8. University of Tampere؛
  9. University of Turku.

دانشگاه‌های گروه خوب فنلاند

  1. Hanken Svenska Handelshogskolan (Hanken School of Economics)؛
  2. University of the Arts Helsinki؛
  3. University of Helsinki؛
  4. University of Lapland؛
  5. University of Vaasa.

دانشگاه‌های گروه متوسط فنلاند

  1. Arcada University of Applied Sciences: صرفا در مقطع کارشناسی؛
  2. HAAGA-HELIA University of Applied Sciences: صرفا تا مقطع كارشناسی‌ارشد؛
  3. HAMK University of Applied Sciences: در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد؛
  4. Helsinki Metropolia University of Applied Sciences؛
  5. Oulu University of Applied Sciences: صرفا در مقطع کارشناسی؛
  6. Savonia University of Applied Sciences: صرفا در مقطع کارشناسی؛
  7. Tampere University of Applied Sciences: در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد؛
  8. Turku University of Applied Sciences: در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد؛
  9. Vaasa University of Applied Sciences: صرفا در مقطع کارشناسی.

برخی از دانشگاه‌های گروه متوسط فنلاند برای تحصیل در مقطع دکترا اعتبار خوبی ندارند و از تجهیزات و امکانات خوبی نیز برخوردار نیستند. از این‌رو توصیه می‌شود که از انتخاب این دانشگاه‌ها برای مقطع ارشد خودداری کنید.

چگونه برای بورسیه در فنلاند اقدام کنیم؟

هزینۀ تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های انگلیسی‌زبان دانشگاه مطرح هلسینکی، سالانه ۱۳ تا ۱۸ هزار یورو است. میزان دقیق این مبلغ به رشتۀ شما بستگی دارد. اگر شما در آوریل، نامۀ قبولی بگیرید، باید شهریۀ ترم اول را پرداخت کنید تا نامۀ ادمیشن برای شما صادر شود. برخی از دانشگاه‌های این کشور در سایت خود، بخش scholarship دارند که اطلاعات تکمیلی را در اختیار دانشجویان علاقه‌مند قرار می‌دهد. اگر بخواهید از فرصت‌های بورسیه دانشگاه‌های فنلاند مطلع باشید، بهتر است به بخش vacancy مراجعه کنید. در این قسمت، هر هفته فرصت‌های استخدامی برای محققان، دانشجویان دکترا و سخنرانان (lecturer) ارائه می‌شود. بدین ترتیب، شما می‌توانید به‌عنوان کارمند دانشگاه فنلاندی استخدام شوید و حقوق ثابت ماهانه دریافت کنید.

تحصیل در فنلاند - بورسیه فنلاند
فرصت‌های دریافت بورسیه تحصیلی در دانشگاه هلسینکی فنلاند

فهرست بورسیه‌های بین‌المللی فنلاند را می‌توانید از www.scholarshipportal.com ببینید.

هیچ محدودیت سنی‌ای برای اپلای بورسیه نیست. دانشجویان مستعد کارشناسی و کارشناسی‌ارشد هم اگر نمرات و CV خوبی داشته باشند، برای شانس دریافت بورس، مورد ارزیابی همه‌جانبه قرار خواهند گرفت.

در برخی دانشگاه‌ها مثل دانشگاه هلسینکی، بخش VACANCY را با OPEN POSITIONS‌ نشان می‌دهند.

دانشگاه های پزشکی فنلاند

تحصیل در فنلاند

دانشگاه‌های پزشکی فنلاند اکثرا موردتأیید وزارت بهداشت هستند و تحصیل در آنها ارتباطی به وزارت علوم ندارد. دانشگاه‌های طب در این کشور، از معروف‌ترین و معتبرترین مراکز تحصیلی رشته‌های پزشکی اروپا هستند. دانش‌آموختگان می‌توانند پس از اخذ مدرک، در کشورهای مختلف جهان مشغول‌به‌کار شوند. دانشگاه تمپرو لاپلاند یکی از مقاصد خوب برای تحصیل در رشتۀ پزشکی است. البته به‌جز این رشته، در رشته‌های حقوق، فلسفه، هنر و علوم طبیعی هم می‌توان در این دانشگاه تحصیل کرد. تسلط به زبان سوئدی یا فنلاندی برای تحصیل در این رشته‌ها الزامی است.

برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه‌های فنلاند نیز دانستن زبان فنلاندی یا سوئدی الزامی است، به‌ویژه برای آموزش‌های بالینی و دوره‌های کارآموزی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی این کشور. از این‌رو به دانشجویانی که خواهان تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در فنلاند هستند، توصیه می‌شود که به این زبان مسلط شوند یا در دوره‌های آموزش رایگان زبان فنلاندی یا سوئدی در دانشکدۀ پزشکی مربوطه ثبت‌نام کنند.

به‌نسبت دانشگاه‌های پزشکی آلمانی و فرانسوی، دانشجویان ایرانی محدودی در دانشگاه‌های پزشکی فنلاند مشغول‌به‌تحصیل هستند. یکی از دلایل این مسئله، شهریه‌ای بودن دانشگاه‌های پزشکی این کشور و الزام به یادگیری زبانی است که فقط ۶ میلیون متکلم در جهان دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت وزارت بهداشت، با شرایط تحصیل و ارزیابی مدارک دانش‌آموختگان رشته های پزشکی فنلاند آشنا شوید. همچنین، برای آشنایی با رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی پزشکی در فنلاند، به انجمن‌های پزشکی این کشور مراجعه کنید.

دانشگاه های پزشکی و دندان‌پزشکی در فنلاند که موردتأیيد وزارت بهداشت هستند عبارت‌اند از: دانشگاه تامپر (University of Tampere)، دانشگاه كوپيو (University of Kuoipio) و دانشگاه اولو (University of Oulu).

زمان اپلای دانشگاه های فنلاند

  • متقاضیان دوره‌های کارشناسی باید مدارک خود را هرسال در ژانویه ارسال کنند.
  • متقاضیان دوره‌های کارشناسی‌ارشد باید مدارک خود را هرسال بین نوامبر تا دسامبر ارسال کنند.
  • متقاضیان دوره‌های دکترا می‌توانند در هر زمان، اپلیکیشن خود را به دانشگاه‌ها ارسال کنند.

آشنایی با نحوۀ درخواست اقامت دانشجویی در فنلاند

برای تحصیل در فنلاند باید درخواست اقامت دانشجویی خود را پیش از آمدن به این کشور ارائه دهید و اجازۀ اقامت (اقامت بیش از ۹۰ روز) دریافت کنید. برای این کار، همان‌طور که قبلا توضیح دادیم، به سایت ENTER FINLAND بروید و پروفایل تشکیل دهید. پس از ایجاد پروفایل، کد کاربری و رمزِعبور دریافت خواهید کرد. شما باید نشانی یک ایمیل معتبر داشته باشید تا EMAIL VERIFICATION را دریافت و اعتبار ایمیل خود را اعلام کنید. سپس LOGIN کنید و فرایند شش‌گانۀ اپلای را ادامه دهید. هزینه درخواست اقامت دانشجویان فنلاند برای تمدید نیز به‌صورت اینترنتی با کارت اعتباری ارزی قابل‌پرداخت است.

تحصیل در فنلاند - finland.fi
تصویر ایندکس سایت رسمی finland.fi که دانشجویان علاقمند به تحصیل در فنلاند باید حتما از آن بازدید کنند

بعد از تکمیل درخواست، باید برای اثبات هویت خود و ارائۀ نسخه‌های اصلی مدارک پیوستِ درخواست، به سفارت فنلاند در خیابان قیطریه تهران مراجعه کنید. شما تا سه ماه بعد از تکمیل درخواست اینترنتی خود برای مراجعه به کنسولگری مهلت دارید. بعد از مراجعه به کنسولگری و ارائۀ مدارک، درخواست‌تان بررسی می‌شود. توجه داشته باشید که معمولا باید قبل از مراجعه به کنسولگری وقت بگیرید.

به‌خاطر داشته باشید که حساب کاربری خود را باید از طریق سرور Enter Finland -palvelu به‌طور منظم بررسی کنید. اگر برای درخواست‌تان به مدارک و توضیحات بیشتری نیاز باشد، از طریق حساب کاربری‌تان به شما اطلاع داده می‌شود. اگر توانایی یا امکان ارائۀ درخواست به‌صورت الکترونیکی را ندارید، می‌توانید برگۀ درخواست خود همراه با مدارک پیوست آن به‌انضمام نامۀ پذیرش را به سفارت فنلاند در تهران ببرید و فرایند را دنبال کنید. برگه درخواست را می‌توانید از وب‌سایت ادارۀ مهاجرت پرینت بگیرید.

بررسی درخواست اجازۀ اقامت هزینه‌ دربر دارد. مبلغ مربوطه را باید هنگام تحویل تقاضای خود پرداخت نمایید.

مدارک زیر را باید به درخواست اجازۀ اقامت تحصیلی پیوست کنید:

  • پاسپورت دانشجو که دست‌کم یک‌سال اعتبار و ۲ صفحه خالی داشته باشد؛
  • نامۀ پذیرش تحصیلی؛
  • ۲ قطعه عکس ۳ در ۴ که بیش از شش ماه از تاریخ آن سپری نشده باشد؛
  • اصل نامه تمکن مالی به زبان انگلیسی؛
  • اصل فیش ‌پرداخت شهریه (اگر ملزم به پرداخت شهریه بوده باشید)؛
  • مدرک بیمه یا کپی کارت درمانی اروپایی؛
  • تأییدیۀ دانشگاه در صورت دریافت بورسیه تحصیلی؛
  • ترجمۀ رسمی کلیه مدارک کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد؛
  • مدارک کاری احتمالی (به‌استثنای دانشجویان مبادله‌ای و دانشجویانی که تحصیلات آنها منجر به اخذ مدرک تحصیلی می‌گردد)؛
  • ارائۀ income requirement در زمان تمدید اقامت.

توصیه می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ فرصت‌های تحصیلی و زندگی در فنلاند به سایت‌های سفارت ایران در هلسینکی و سفارت فنلاند در تهران نگاهی بیندازید. هر سؤالی دربارۀ دریافت اقامت دانشجویی و تمدید ویزا دارید، می‌توانید از بخش FAQ سایت اداره مهاجرت فنلاند بپرسید. همچنین، خدمات عمومی‌ای را که در فنلاند به‌صورت اینترنتی در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد، در www.suomi.fi می‌توانید مشاهده کنید. برای آشنایی با فنلاند همواره به سایت رسمی FINLAND رجوع کنید.

تحصیل در فنلاند - سفارت فنلاند
ایندکس سایت فارسی زبان سفارت فنلاند در تهران که در FINLAND.ORG.IR قرار دارد.

مشخصات سفارت فنلاند در تهران

  1. خدمات مربوط به ویزا و اجازۀ اقامت: یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲ صبح؛
  2. پاسخ به درخواست های تلفنی: یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ فقط با شماره تلفن ۲۳۵۱۲۲۵۰ (۹۸۲۱+)؛
  3. امور مربوط به گذرنامه برای اتباع فنلاندی: یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲ ظهر؛
  4. آدرس ایمیل سفارت فنلاند در تهران: teh@formin.fi
  5. نمابَر سفارت فنلاند در تهران: ۲۲۲۳۶۲۳۰ (۹۸۲۱+).

تمدید اجازه اقامت دانشجویی

مدت اعتبار اجازۀ اقامت تحصیلی صادره، هر مرتبه حداکثر ۲۴ ماه است. این مدت برای یک دوره ۲۴ ماهه بعدی قابل‌تمدید است. تمدید این مدت منوط به ارائۀ تأییدیۀ گذراندن موفقیت‌آمیز واحدهای درسی است. اگر تحصیلات شما ادامه دارد ولی تاریخ اعتبار اجازۀ اقامت روبه‌پایان است، درخواست تمدید اجازۀ اقامت کنید. برای این کار، به بخش EXTENSION در سایت ENTER FINLAND بروید، درخواست اینترنتی را ثبت کنید و منتظر بمانید.

به‌خاطر داشته باشید که به‌موقع و قبل از به‌پایان رسیدن تاریخ اعتبار اولین اجازۀ اقامت خود، درخواست تمدید اقامت کنید. توجه داشته باشید که Maahanmuuttovirasto (ادارۀ مهاجرت فنلاند) بررسی می‌کند که آیا دلیل واقعی اقامت شما در فنلاند انجام تحصیلات بوده است یا خیر. پس لازم است مدارک مثبته مستند ارسال کنید.

مثلا اگر در دانشگاه، مدارس عالی یا دانشگاه‌های علمی و کاربردی فنلاند تحصیل می‌کنید، باید در طول یک‌ سال‌تحصیلی ۴۵ واحد تحصیلی را بگذرانید تا شرایط لازم برای تمدید اجازۀ اقامت را به‌دست بیاورید. شما باید مدرک نشانگر سوابق تحصیلی خود را ضمیمۀ درخواست تمدید اجازۀ اقامت کنید؛ صحت ادعای شما نیز راستی‌آزمایی خواهد شد. اگر ۳۰ واحد گذرانده باشید و هنوز نمرۀ واحدهای دیگر اعلام نشده باشد، شرایط متفاوت خواهد شد.

زمانی که تحصیلات شما به‌پایان می‌رسد

اگر تحصیلات خود در فنلاند را با موفقیت به‌پایان رسانده‌اید، ممکن است برای درخواست کار، به شما اجازۀ اقامت موقت داده شود. این‌گونه اجازۀ اقامت را فقط می‌توان برای اقامت دانشجویی و به‌صورت تمدید اجازۀ اقامت پذیرفت. شما باید پیش از اینکه اجازۀ اقامت تحصیلی به‌پایان برسد، تقاضای این اجازه اقامت را ارائه دهید. در غیر این‌صورت، با درخواست شما موافقت نخواهد شد و مجبور به ترک فنلاند هستید.

اجازۀ اقامت برای درخواست کار را می‌توانید حداکثر برای شش ماه دریافت کنید. اگر کار پیدا کردید، می‌توانید بلافاصله کار خود را آغاز کنید. البته تا قبل از پایان زمان اعتبار اجازۀ اقامت صادرشده برای درخواست کار، باید اجازۀ اقامت تازه‌ای را براساس انجام کار درخواست کنید.

مخاطب گرامی!

اگر شما هم قصد تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند را دارید، توصیه می‌کنیم که لینک‌ها و اطلاعات ارائه‌شده در این مطلب را به‌دقت مطالعه کنید. درصورتی‌که پاسخ سؤالات خود را نیافتید، پرسش‌تان را به‌صورت کامنت ارائه کنید تا بررسی شود. ارائۀ رزومه‌ای کوتاه از بنیۀ علمی و هدف شما از تحصیل در دانشگاه‌های این کشور، می‌تواند کارشناسان ما را در ارائۀ پاسخ بهتر به سؤالات شما یاری دهد.

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را در چطور دنبال کنید.

اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.