زندگی در فنلاند و هرآنچه باید درمورد آن بدانیم

راهنمای جامع برای تحصیل، کار و اجاره خانه در فنلاند

1

فنلاند، کشور سرد و اروپایی پنج‌و‌نیم میلیون نفری در منطقهٔ اسکاندیناوی است که یکی از با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان را دارد و رتبهٔ رفاه اجتماعی و امید به زندگی آن قابل‌توجه است. برای آشنایی بیشتر با این کشور و شرایط زندگی در فنلاند با ما همراه باشید.

شماری از بهترین دانشگاه‌های اروپا در فنلاند قرار دارند که به‌دلیل قرارگیری در مرزهای شرقی سوئد، مبادلات اقتصادی و صنعتی گسترده‌ای با قطب علم و فناوری اروپا و جهان دارند. زبان فنلاندی کاملا با زبان سوئدی متفاوت است و از زبان‌های سخت محسوب می‌شود. فنلاند، اقتصاد پایدار و ثبات اقتصادی مطلوبی دارد و کشوری دانش‌بنیان و صادارت‌محور است.

رونیکس

اگر قصد دارید که در آینده‌ای نزدیک به فنلاند مهاجرت کنید و در این کشور مشغول به کار شوید، مقاله‌ٔ امروز چطور سعی دارد تا در حد امکان هرآنچه برای زندگی در این کشور لازم است را در اختیار هموطنان فنلاندگرد قرار دهد، تا آنها را با شرایط راه‌اندازی شرکت، خرید و اجارهٔ خانه و دریافت کمک‌‌هزینهٔ اجارهٔ مسکن و … آشنا کند. اگر شما هم تجربهٔ تحصیل، کار و زندگی در فنلاند را دارید، توصیه می‌کنیم که تجربیات خود را در اختیار چطور قرار دهید. با ما همراه باشید.

۳۰ نکتهٔ مهم دربارهٔ زندگی در فنلاند

اگر برای نخستین بار با سلسله مطالب چطور دربارهٔ فرصت‌های تحصیلی، بورسیه تحصیلی و مهاجرت در اسکاندیناوی مواجه می‌شوید، باید به اطلاع‌تان برسانیم که کشورهای فنلاند، سوئد و نروژ، برای کار، زندگی و تحصیل در فهرست بهترین کشورهای اروپایی قرار دارند و در نیم‌قرن اخیر در فهرست مقاصد جذاب مهاجرت برای ایرانیان قرار گرفته‌اند.

هر سه کشور از ثبات اقتصادی خوبی برخوردارند و رفاه اجتماعی، بیمه‌های درمانی و حقوق بازنشستگی آنها، همچون کمک‌هزینهٔ تحصیلی دانشجویان ارشد و دکترا، قابل‌توجه است. هنگامی که این شرایط را با شرایط کشورهایی مثل اسپانیا، فرانسه و ایتالیا مقایسه کنید، ارزش و اهمیت زندگی، تحصیل و کار در این سه قطب اقتصادی و رفاهی قارهٔ سبز را بیشتر درک خواهید کرد. کشورهای اسکاندیناوی اهمیت بسیاری به حقوق زنان و کودکان می‌دهند و اخیرا، اولین جزیرهٔ مخصوص بانوان در این کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. برای اطلاعات بیشتر به سایت این جزیره به آدرس supersheisland.com رجوع کنید.

تحصیل در کلیهٔ مقاطع تحصیلی در کلیهٔ رشته‌ها به زبان سوئدی یا فنلاندی در دانشگاه‌های فنلاند، رایگان است. تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکترای در دانشگاه‌های فنلاند نیز رایگان است.

فنلاند کشور کوچکی در مرزهای شمالی روسیه و مرزهای شرقی سوئد است. به نسبت مساحت، جمعیت کمی دارد و از کشورهای با تراکم پایین جهان محسوب می‌شود. لذا برخلاف ژاپن و فرانسه، چیزی که بسیار در اختیار شهروندان قرار دارد، زمین حاصل‌خیز و قابل‌ ساخت‌وساز است، بنابراین فنلاند یکی از مقصدهای خوب ساخت‌وساز در اروپا برای مهندسان عمران و سازه، صنایع چوب و مدیران پروژه‌های ساختمانی است.

سایت اداره مهاجرت فنلاند - زندگی در فنلاند
(تصویر سایت ادارهٔ مهاجرت فنلاند برای درخواست اجازهٔ اقامت و کسب اقامت دائم)
  • مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در کلیهٔ دانشگاه‌های فنلاند پولی است و به زبان سوئدی و فنلاندی رایگان است.
  • مقطع کارشناسی‌ ارشد در کلیهٔ رشته‌های انگلیسی‌زبان شهریه‌ای است.
  • اگر قصد تحصیل در فنلاند را دارید و می‌خواهید با شرایط زندگی دانشجویی در این کشور آشنا شوید، به سایت رسمی معرفی آموزش آکادمیک در فنلاند مراجعه کنید.
(تصویر ایندکس سایت مرکز جامع درخواست رسمی تحصیل دانشگاه‌های فنلاند)
(تصویر سایت ENTER FINLAND که باید برای دریافت ویزای این کشور به آن رجوع کنید)
  • کلیهٔ متقاضیان زندگی و مهاجرت در فنلاند، باید از طریق سایت دولتی enter Finland نسبت به ارسال مدارک اقدام کنند.
  • سفارت فنلاند در تهران، برای متقاضیان زندگی، کار و تحصیل در این کشور مشاوره ارائه می‌کند، اما سایت رسمی دولت این کشور، شما را با شرایط زندگی و اشتغال این کشور بهتر آشنا خواهد کرد.
  • سفارت ایران در هلسینکی، شما را با مسائل حقوقی مرتبط با ایران و فنلاند، روش ترجمه‌ٔ رسمی مدارک و تأییدیهٔ تحصیلی و مقولات اداری آشنا خواهد کرد.
  • سفارت فنلاند در تهران جز کارگزاری هندی وی اف اس گلوبال (VFS GLOBAL) هیچ نمایندهٔ رسمی یا غیررسمی دیگری ندارد؛ پس مراقب آگهی‌های کلاهبرداران سایبری در اینترنت باشید.

زندگی در فنلاند - سایت وی اف اس گلوبال در تهران، کارگزار هندی سفارت فنلاند در تهران است و فعالیت های برون سپاری‌شدهٔ مربوط به ویزای گردشگری، توریستی و تجاری کوتاه‌مدت را انجام می دهد. این مرکز، قبلا در طبقهٔ ۱۱ پاساژ پالادیوم زعفرانیه بود و اکنون به طبقهٔ ۲ هروی سنتر نقل مکان کرده است.
سایت وی اف اس گلوبال در تهران، کارگزار هندی سفارت فنلاند در تهران است و فعالیت های برون سپاری‌شدهٔ مربوط به ویزای گردشگری، توریستی و تجاری کوتاه‌مدت را انجام می دهد. این مرکز، قبلا در طبقهٔ ۱۱ پاساژ پالادیوم زعفرانیه بود و اکنون به طبقهٔ ۲ هروی سنتر نقل مکان کرده است.

  • شما تنها می‌توانید برای دریافت ویزای گردشگری کوتاه‌مدت فنلاند که امکان اقامت کمتر از ۹۰ روز شما را در شهرهای این کشور فراهم می‌کند، به کارگزاری وی اف اس گلوبال در هروی سنتر مراجعه کنید. این مرکز، خدمات ویزای تحصیلی، مهاجرتی، پناهندگی و کارآفرینی و سرمایه گذاری را ارائه نمی‌کند و تنها می‌توانید به‌منظور دریافت ویزای گردشگری کوتاه‌مدت این کشور، از خدمات این مرکز استفاده کنید. در VFSGLOBAL با هیچ‌یک از متقاضیان ویزا مصاحبه نمی‌شود.
  • افرادی که موفق به دریافت اجازهٔ اقامت فنلاند می‌شوند، کد شناسایی ملی ۱۱ رقمی دریافت می‌کنند که می‌توانند به کمک آن نسبت به افتتاح حساب و همچنین ثبت شرکت، انجام امور مالیاتی و بانکی، دریافت گواهینامهٔ رانندگی و اجاره یا خرید خانه اقدام کنند.
  • اگر شما شمارهٔ ملی فنلاندی نداشته باشید، از تسهیلات بسیاری برای زندگی در فنلاند محروم خواهید بود.
  • دریافت اجازهٔ اقامت برای زندگی در فنلاند در بازهٔ ۱ تا ۲ ساله صادر می‌شود و تضمینی به صدور اقامت‌ دائم نیست. بنابراین، پیش از دریافت اقامت دائم فنلاند، نسبت به حراج اموال خود در ایران اقدام نکنید.
  • اگر قصد دارید که به‌عنوان دانشجوی بین‌المللی خارج از اتحادیهٔ اروپا (مثل هموطنان ایرانی) در فنلاند زندگی کنید، باید تمکن مالی داشته باشید که این موضوع با ارائهٔ صورت حساب بانکی (BANK STATEMENT) از بانک‌های ایرانی به‌صورت لاتین و ارزی قابل‌‌اثبات خواهد بود. اگر در مقطع کارشناسی‌ ارشد یا دکترا از دانشگاه‌های فنلاند بورسیه تحصیلی دریافت کردید، نامهٔ بورسیه شما، جایگزین تمکن مالی خواهد بود.
  • اگر قصد تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند را دارید، صرفا در دانشگاه‌های موردتأیید ادارهٔ کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تحصیل کنید تا پس از دانش‌آموختگی، از امکان ارزشیابی و معادل‌سازی مدرک تحصیلی برخوردار شوید.

کارت اقامت دائم برای زندگی در فنلاند
نمونهٔ کارت اقامت دائم در فنلاند که شبیه به کارت اقامت دائم در نروژ و سوئد است. مراقب شرکت‌های کلاهبرداری که برای فروش اقامت دائم فنلاند و اسکاندیناوی تبلیغات می‌کنند، باشید.

  • هر ایرانی برای تحصیل پولی در فنلاند، باید قادر به تأمین هزینه‌های خود باشد که این مبلغ ۵۸۰ یورو در ماه است. این موضوع علاوه‌بر الزام شما به اثبات توانایی در پرداخت شهریهٔ دانشجویی است.
  • اگر به‌منظور اخذ اقامت دائم در فنلاند سکونت دارید، پذیرش در مقطع دکترا به‌صورت فول فاند از یکی از دانشگاه‌های این کشور را به شما توصیه می‌کنیم.
  • تحصیل در کلیهٔ رشته‌ها در مقطع دکترا و پسا‌دکترا در این کشور، با ارائهٔ کمک‌هزینه و بورسیهٔ تحصیلی همراه است، اما مبلغ بورسیه از حقوق ماهانه‌ای که برخی از دانشگاه‌های نروژی پرداخت می‌کنند کمتر است.
  • کلیهٔ دانشجویانی که برای تحصیل به فنلاند می‌روند، اجازهٔ اقامت (residence permit) دریافت می‌کنند که با آن می‌توان حداقل ۲۵ ساعت در هفته کار کرد و بخشی از هزینه‌ها را جبران نمود.
  • کلیهٔ دانشجویانی که اجازهٔ اقامت خود را به‌مدت ۲ دورهٔ ۲ ساله تمدید می‌کنند، اقامت دائم فنلاند (permanent residence permit) دریافت می‌کنند و می‌توانند برای دریافت حق شهروندی این کشور اقدام کنند.
  • اگر با ویزای گردشگری به این کشور سفر می‌کنید، امکان تردد آسان در ۲۶ کشور عضو منطقهٔ شنگن را خواهید داشت.
  • با ویزای گردشگری فنلاند، اجازهٔ تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌ عالی این کشور را ندارید. اما منعی برای شرکت در کنفرانس و کارگاه‌های تخصصی کوتاه‌مدت نیست.
  • ایرانیانی که قصد ازدواج با تبعهٔ فنلاند را دارند، باید درخواست خود را خارج از مرزهای فنلاند به کنسول این کشور تحویل دهند و مدارک موردنظر ادارهٔ مهاجرت فنلاند را تکمیل کند.

صنعت ساختمان در فنلاند

آیندهٔ صنعت ساختمان (construction industry) فنلاند تقریبا شبیه به وضعیت نیوزلند است و تا ۲۰ سال آینده ده‌ها میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری خواهد شد. بنابراین اگر به‌نوعی کسب‌و‌کار و تخصص شما در حوزه‌های مرتبط با صنعت ساختمان است، فنلاند و نیوزلند را در برنامهٔ مهاجرتی خود قرار دهید. در این کشورها حقوق بالا و امنیت شغلی خوبی در انتظار متخصصان حوزهٔ صنعت ساختمان خواهد بود.

زندگی در فنلاند و وضعیت صنعت ساختمان
هر ساله صنعت ساختمان و ده‌ها گرایش مرتبط مثل مدیریت ساخت، بازرسی جوش، صنعت چوب و غیره، در فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی، با استقبال عموم مواجه می‌شوند و به نظر می‌رسد که برای دانشجویان و دانش‌آموختگان مکانیک، عمران، صنایع و برق ایران، انتخاب هوشمندانه‌ای برای زندگی و تحصیل و اشتغال بلندمدت باشد.

صنعت ساختمان، حوزه‌ای میان‌رشته‌ای (interdisciplinary area) است. یعنی شمار زیادی از تخصص‌ها و مهارت‌ها در این حوزه کاربرد دارند. مهندسی مکانیک (mechanical engineering)، مهندسی صنایع (industrial engineering)، مهندسی عمران (civil engineering)، مهندسی محیط زیست (environmental engineering)، مدیریت پروژه (project management)، مدیریت مالی (financia management)، مدیریت منابع انسانی (human resource management)، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (occupational health & safety)، مدیریت زنجیره ٔتأمین (Supply chain management)، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (Corporate social responsibility)‌ و جوشکاری (welding)، همگی در صنعت ساختمان کاربرد دارند و مدیریت و هماهنگی این نهادها، به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) روزبه‌روز آسان‌تر و سریع‌تر می‌شود.

ٰاگر دوست دارید در فنلاند زندگی کنید و مهندس هستید، گواهی صلاحیت حرفه‌ای حوزهٔ ساختمان و صنایع مثل PROJECT MANAGEMENT PROFESSIONAL یا بازرسی جوش (WELDING INSPECTION) را در نظر داشته باشید که شانس اشتغال شما را در فنلاند افزایش می‌دهد.
اگر دوست دارید در فنلاند زندگی کنید و مهندس هستید، گواهی صلاحیت حرفه‌ای حوزهٔ ساختمان و صنایع مثل PROJECT MANAGEMENT PROFESSIONAL یا بازرسی جوش (WELDING INSPECTION) را در نظر داشته باشید که شانس اشتغال شما را در فنلاند افزایش می‌دهد.

اگر مهارت شما به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به یکی از موضوعات مزبور مربوط است، توصیه می‌کنیم که شانس خود را برای ورود به بازار کار درحال رشد فنلاند آزمایش کنید. الزامی به تسلط به زبان فنلاندی نیست. چرا که فنلاند، جشنواره‌ای از شرکت‌های چندملیتی است که به متخصصان مسلط به زبان انگلیسی نیاز دارد و از آنجا که مردم این کشور مثل سوئدی‌ها، نروژی‌ها و دانمارکی‌ها، تسلط خوبی به زبان انگلیسی دارند، متخصصان کار سختی پیش‌رو نخواهند داشت.

زندگی در فنلاند - خوداشتغالی
شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت در صنعت ساختمان فنلاند، با سیستم کسب‌وکار، قوانین و مقررات و همچنین استانداردها و نظام ایمنی و بهداشتی (HSE) آشنا شوید و مقدمات ورود خود را به صنعت ساختمان این کشور از سال ۲۰۲۰ به بعد، فراهم کنید.

برای آشنایی با وضعیت اشتغال و خوداشتغالی در صنعت ساختمان و همچنین کارفرمایان بزرگ و متوسطی که در این زمینه در شهرهای مختلف فنلاند مشغول به کار هستند، به سایت کنفدراسیون صنایع ساختمانی فنلاند مراجعه (CFCI) و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید. شما می‌توانید چشم‌انداز آیندهٔ صنعت ساختمان فنلاند را نیز در نشانی construction21.org مشاهده کنید.

پیش از این، خبرگزاری سنگ ایران طی گزارشی اعلام کرد که فنلاند، معادن گرانیت، آهن و فلزات گران‌بهای بسیاری دارد؛ لذا صنایع معدنی و ساختمانی با رویکرد صادرات‌محور، بازار خوبی خواهند داشت. طرح حمایت از کارفرمایان و کارگرانی که در زمینهٔ ساخت خانه‌های سازگار با انرژی پاک (Green houses) فعالیت دارند، از سال ۲۰۱۸ در این کشور به اجرا درآمده است. برخی از شرکت‌های فنلاندی تولید‌کنندهٔ محصولات ساخت خانه‌های مقاوم دربرابر زلزله، سرما و گرما، با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند که شرکت ترمووود و ekosampo از آن جمله هستند.

زندگی در فنلاند و فعالیت در حوزه انرژی های پاک
اگر در گرایش‌های مکانیک، عمران، صنایع و انرژی تحصیل کرده‌اید، حوزهٔ انرژی‌های پاک را برای کسب‌وکار در فنلاند در نظر بگیرید.

در فنلاند، هر چیزی که به مدیریت پسماند (waste management) و انرژی‌های تجدیدپذیر (renewable energy) مرتبط باشد، با سبک زندگی سبز (Green life style) فنلاندی‌ها تناسب دارد و بازار کار و اشتغال خوبی خواهد داشت. اگر به‌دنبال اشتغال در این کشور هستید، به این موضوع توجه کنید؛ چرا که جای کار خوبی در حوزه‌های مختلف آموزشی، صنعتی و خدماتی دارد که بخشی از فرهنگ سبز اسکاندیناوی‌ها را روایت می‌کند.

زندگی در فنلاند - معماری خانه ها
در فنلاند برج‌های سر به فلک کشیده نخواهید دید. اینجا، معماری خانه‌ها، ۲ طبقه، چوبی و پایدار است. اگر خواهان فعالیت در حوزهٔ معماری هستید، باید با معماری سبز، آشنا شوید.

فریلنسرها در فنلاند

کسانی که مهارت‌هایی مثل ترجمه، تایپ، ویراستاری علمی، مشاورهٔ آموزشی، تدریس زبان‌های خارجی، مشاورهٔ مد و لباس، طراحی و نقشه‌کشی صنعتی و غیره دارند، می‌توانند پروژه‌ای را از کارفرما دریافت کنند و آن را براساس مدت و مبلغ مشخص، به‌صورت دورکار تحویل دهند. فنلاند کشوری است که پروژه‌های فریلنسری بسیاری دارد و فضای کاری آن برای راه‌اندازی استارت‌آپ مطلوب تصور می‌شود.

فریلنسینگ و زندگی در فنلاند
بخشی از کسب‌و‌کار فنلاندی‌ها، به‌صورت اینترنتی است. مثل مشاوره، آموزش، خدمات، طراحی و غیره. شما باید در سایت‌های فریلسنری فنلاندی فعال شوید و پروفایل داشته باشید تا کسب‌وکار و مهارت خود را عرضه و معرفی کنید

دورکارها می‌توانند از پروژه‌های این‌چنینی کارفرمایان فنلاندی استفاده کنند؛ این پروژه‌ها در حوزهٔ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات از طراحی انیمیشن گرفته تا طراحی سایت، بانک‌های اطلاعاتی و اپلیکیشن‌ها، بازار خیلی خوبی دارند؛ نوکیا، مصداق بارزی از غول‌های فناوری اطلاعات این کشور است.

پس اگر به‌دنبال کار کوتاه‌مدت و حتی تمام‌وقت در فنلاند هستید و تخصصی دارید، می‌توانید از هر جای دنیا، با کارفرمایان فنلاندی وارد مذاکره و عقد قرارداد شوید و در پروژه‌های مختلف صنعتی و خدماتی و آموزشی فعالیت کنید. درواقع بخشی از فنلاندی‌ها، درآمد اصلی یا جانبی خود را از این راه به دست می‌آورند. اهمیت درآمدزایی دیجیتالی روزبه‌روز درحال افزایش است و ما شاهد ظهور میلیونرهای زیر ۳۰ سال در جهان هستیم.

شیکه های اجتماعی فنلاندی - زندگی در فنلاند
بهترین راه برای آشنایی با متخصصان فنلاند در زمینه‌های مختلف علمی و صنعتی و خدماتی، مراجعه به پروفایل آنها در LINKEDIN است. شبکه‌های اجتماعی فنلاندی هم گزینهٔ خوبی برای آشنایی با اکوسیستم اشتغال و زندگی در این کشور سبز اسکاندیناوی هستند

اگر در گرایش‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مثل رایانش ابری (cloud computing)، بلاک‌چین (blockchain)، یادگیری ماشینی (Machine learning)، هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و استقرار خانه‌های هوشمند (smart home) تخصص دارید، فنلاند، مقصدی عالی برای شما محسوب می‌شود. شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیاری در فنلاند وجود دارند که در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند و شما می‌توانید جذب آنها شوید.

راه اندازی استارتاپ برای زندگی در فنلاند

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که راه‌اندازی و مدیریت استارت‌آپ (start-up) در فنلاند آسان است و این شرکت‌های نوپا، تأثیر زیادی در رونق اقتصادی امروز فنلاند دارند و نقش آنها در افزایش اشتغال و روند خوداشتغالی فراگیر در این کشور زیاد است. اگر فریلنسر هستید، فنلاند، مقصد خوبی برای فریلنسرها محسوب می‌شود. کار برای فریلنسرها در فنلاند بسیار است، برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.freelancer.com بروید.

سایتی برای فریبنسرهای علاقمند به زندگی در فنلاند
(ایندکس سایت UKKO)

سایت UKKO فنلاند، چالش‌هایی را که بر سر راه فریلنسرهای این کشور قرار دارد، به‌خوبی تشریح می‌کند. برای آگاهی از اکوسیستم این‌ فعالیت‌های فناورانه،‌ توصیه می‌کنیم که این مقاله را مطالعه کنید. شما می‌توانید برترین پروژه‌های فریلنسری و کارفرمایان قدر فنلاند را در این نشانی مشاهده کنید. درواقع سایت UPWORK.COM یکی از برترین سایت‌ها برای آشنایی با فریلنسرهای تخصصی و کارفرمایانی است که در جست‌وجوی دورکارها هستند. مثل FREELANCER.COM.

زندگی در فنلاند به‌عنوان کارآفرین

برخی از مردم فنلاند و مهاجرانی که به این کشور می‌روند، خوداشتغال هستند و از این راه درآمد دارند و توانسته‌اند اقامت بگیرند. روش‌های زیادی برای فعالیت صنفی در این کشور وجود دارد که می‌توان از بین آنها به موارد زیر اشاره کرد:

  • اقامت و زندگی در فنلاند با راه‌اندازی استارت‌آپ
  • شراکت در یک شرکت، مؤسسه یا فعالیت تجاری که بخشی از سهم آن در اختیار شما باشد؛ در زبان فنلاندی به آن avoin yhtiö گفته می‌شود.
  • راه‌اندازی و ثبت یک شرکت خصوصی در فنلاند که برای دارندگان اجازهٔ اقامت امکان‌پذیر است؛ در زبان فنلاندی به آن toiminimiyritys گفته می‌شود.
  • اگر فردی صاحب شرکت مسئولیت محدود باشد که به فنلاندی kommandiittiyhtiö اطلاق می‌شود و می‌تواند برای دریافت اقامت این کشور اقدام کند.
  • اگر عضو هیأت مدیرهٔ یک شرکت تعاونی باشید و تعهد نامحدود (UNLIMITED) به مسئولیت‌های شرکت داشته باشید (OSSUSUKUNTA) می‌توانید اقامت دریافت کنید.
  • اگر شما سهامدار ارشد یا مدیرعامل یک شرکت سهامی فنلاندی باشید، می‌توانید به‌عنوان osakeyhtiö در این کشور کار کنید و اقامت بگیرید.

زندگی در فنلاند
مرکز توسعهٔ اقتصادی، حمل‌ونقل و محیط زیست فنلاند، جایی است که شما را با این ۳ حوزهٔ مهم و فعالان، آمارها، فرصت‌ها، نیازها و چشم‌اندازهای آن آشنا می کند. درصورتی که خواهان حضور در اقتصاد دانش‌بنیان فنلاند در سال ۲۰۲۰ به بعد هستید، حتما این سایت‌ها را مطالعه کنید.

حضور دائمی شما در شرکت‌ها و فعالیت‌های صنفی مزبور ضروری است. شما باید برای راه‌اندازی و ثبت شرکت، به اداره‌ٔ کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی مراجعه کنید. طی این فرایند، حتما باید بیزینس پلن (BUSINESS PLAN) یا برنامه‌ٔ تجاری داشته باشید و کیفیت و صلاحیت این برنامه توسط مرکز امور معیشت، حمل‌و‌نقل و محیط‌ زیست فنلاند که ELY نامیده می‌شود، احراز شده باشد. ۱۵ مرکز ELY در سراسر فنلاند وجود دارد که نظارت بر توسعهٔ منطقه‌ای را به نمایندگی از دولت فنلاند در اختیار دارند. برای زندگی در فنلاند به‌منظور راه‌اندازی کسب‌وکار، ضروری است که مجوزهای لازم اخذ شوند. جزئیات بیشتر را در سایت www.prh.fi مشاهده کنید. بخش کارآفرینان در سایت ادارهٔ مهاجرت فنلاند را نیز فراموش نکنید.

زندگی در فنلاند به‌عنوان مؤسس استارت‌آپ

سایت بیزینس فنلاند، یکی از درگاه هایی است که شما را با ظرفیت‌های اشتغال و زندگی در این کشور با اطلاعات به‌روزشده، آشنا می‌کند.

اگر قصد دارید که به‌عنوان بنیانگذار شرکت‌های نوپا در این کشور زندگی کنید، مراحل زیر را در نظر داشته باشید:

  • فعالیت استارت‌آپ شما باید به تأیید ادارهٔ BUSINESS FILAND برسد. باید BUSINESS PLAN داشته باشید.
  • پس از تأیید، نامهٔ تأییدیه‌ٔ بیزینس فنلاند را به مرکز خدماتی اداره‌ٔ کل مهاجرت فنلاند ببرید.
  • شما می‌توانید همهٔ مدارکی را که بیزینس فنلاند برای بررسی توانایی اجرایی شما برای شروع استارت‌آپ نیاز دارد، از طریق سایت www.businessfinland.fi آپلود کنید. تأییدیهٔ این مرکز، تنها ۶۰ روز اعتبار دارد و شما باید در اسرع وقت به‌‌دنبال کارهای اداری ثبت و دریافت اجازهٔ اقامت استارت‌آپی باشید. راهنمای تأسیس شرکت را در www.newcohelsinki.fi بخوانید.

راهنمای پیدا کردن مسکن اجاره‌ای در فنلاند

پیدا کردن مسکن اجاره‌ای در فنلاند آسان است و بسیاری از ساکنین فنلاند در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند. عوض کردن خانهٔ اجاره‌ای در هر زمان آسان است و نیازی به خرید و فروش ندارید. اما هر وقت خانهٔ خود را تغییر می‌دهید باید به ادارهٔ مهاجرت، بانک و کارفرمای خود اطلاع دهید تا در صورت ارسال نامه به شما، برگشت نخورد.

جابجایی و تغییر خانه در فنلاند - زندگی در فنلاند
ایندکس سایت اینفوپانکی

اطلاعات مهم دربارهٔ شیوه‌های اجارهٔ خانه در فنلاند، مسائل حقوقی در عقد قرارداد، فسخ اجاره، بیمهٔ خانه، پرداخت اجاره و ودیعه و مسائلی از این دست را در سایت اینفوپانکی فنلاند دنبال کنید. اگر احیانا در زمان پیدا کردن خانه در شهرهای این کشور با مسائل نژادپرستانه مواجه شدید، به این سامانه مرجعه کنید.

می‌توان با وارد کردن عبارت VUORKA ASUNTO در گوگل، مسکن‌های اجاره‌ای آگهی‌شده در این کشور را مشاهده کرد. سایت ووکراوی و سایت اویکوتیه فنلاند، ۲ سایت معروف برای جست‌و‌جوی خانه در فنلاند هستند که مثل BLOCKET سوئدی‌ها، معروف هستند.

ایندکس سایت vuokraovi.com - زندگی در فنلاند
(تصویر ایندکس سایت vuokraovi.com که بیش از ۱۱‌هزار خانه در فنلاند را برای اجاره و خرید معرفی می‌کند.)

خانه‌های اجاره‌ای شخصی سریع‌تر از مسکن‌های اجاره‌ای متعلق به شهرها و بخش‌ها پیدا می‌شوند و اجاره‌بهای مسکن‌های شخصی به‌نسبت خانه‌های اجاره‌ای که شهرداری‌ها و مراکز دولتی در اختیار شهروندان قرار می‌دهند بیشتر است. این قضیه در سوئد نیز حاکم است. درصورتی که مشاوران املاک موفق به پیدا کردن خانهٔ موردنظر شما برای خرید یا اجاره شوند، دستمزد (välityspalkkio) دریافت می‌کنند؛ سپس باید با مشاوران املاک، قراردادی منعقد کنید که به آن toimeksiantosopimus اطلاق می‌شود. معمولا دستمزد، نصف یا کل اجاره‌بهای یک ماه خانه‌ای است که مشاور املاک برای شما پیدا کرده است.

همان‌‌طور که گفته شد، برخی از خانه‌ها در فنلاند در تملک شهرداری‌ها و بخش‌ها هستند و اجاره‌بهای پایین‌تری به نسبت دیگر خانه‌ها دارند. اگر شما تابعیت فنلاند را دارید یا اجازهٔ اقامت ثبت‌شده یا کارت اقامت دارید، می‌توانید نسبت به اجارهٔ این خانه‌ها اقدام کنید.

با داشتن اجازهٔ اقامت دانشجویی می‌توانید نسبت به اجارهٔ خانه‌های دولتی و غیرشخصی اقدام کنید. در شهرهایی مثل هلسینکی، وانتا و اسپو که تقاضا برای اجارهٔ چنین خانه‌هایی زیاد است، ممکن است که چند ماه یا بیش از یک‌سال در نوبت باشید. قیمت مسکن‌هایی را که با کمک دولتی ساخته شده‌اند در آدرس www.stat.fi مشاهده کنید.

اجاره‌بهای دانشجویی از دیگر انواع اجارهٔ مسکن در فنلاند کمتر است و شرایط خاصی هم دارد که می‌توانید برای دریافت اطلاعات تکمیلی آن به این URL رجوع کنید.

برای تقاضای مسکن در این کشور، بهتر است آخرین مدارک حقوق و وضعیت مالیاتی و اجازهٔ اقامت را در اختیار مالک قرار دهید. شرایط حقوقی اجارهٔ مسکن در فنلاند را در سایت www.kkv.fi مطالعه کنید. همهٔ اطلاعات لازم برای اجاره‌نشینی در فنلاند را در لینک www.ymparisto.fi مشاهده فرمایید.

با تماس با اتحادیهٔ مصرف‌‌کنند‌گان فنلاند که به موجر و مستأجر خدمات مشاوره ارائه می‌دهد، می‌توان اطلاعات بیشتری را دربارهٔ اجارهٔ خانه و خرید مسکن در شهرهای مختلف این کشور به دست آورد؛ بنابراین با شمارهٔ ۰۱۰۸۰۲۲۴۰ تماس بگیرید. اتحادیهٔ مارتا (Marttaliitto) و سازمان کمک به پناهندگان فنلاند (Suomen Pakolaisapu) نیز به مهاجرین مشاورهٔ ارائه می‌‌دهند.

دریافت کمک‌هزینهٔ مسکن در فنلاند

کمک‌هزینهٔ مسکن در فنلاند که آسومیستوکی (asumistuki) نامیده می‌شود، توسط سازمانی به‌نام KELA‌ پرداخت می‌شود و مخصوص هزینه‌های ناشی از سکونت است. این هزینه‌ها، بخشی از بودجهٔ لازم برای اجارهٔ مسکن را در اختیار متقاضیان اجارهٔ مسکن قرار می‌دهند و اگر کم‌درآمد هستید و به‌‌طور ثابت در این کشور زندگی می‌کنید، این کمک‌هزینه به شما تعلق خواهد گرفت.

 سایت KELA، راهنمای اجاره تاکسی و تأمین هزینه مسکن برای زندگی در فنلاند
شما می‌توانید در سایت KELA دربارهٔ شیوهٔ اجارهٔ تاکسی و دریافت کمک‌هزینهٔ مسکن، اطلاعات لازم را کسب کنید.

منظور از سکونت دائم در فنلاند این است که خانهٔ شما قبلا در فنلاند بوده است و اقامت اصلی فعلی نیز در این کشور است. برای دریافت کمک‌‌هزینهٔ مسکن در این کشور، باید به ادارهٔ کل تأمین‌ اجتماعی شهر محل سکونت خود مراجعه کنید و برای دریافت کمک‌هزینه اقدام کنید. مخصوصا اگر تازه وارد هستید.

انواع کمک‌هزینه‌های مسکن که توسط ادارهٔ Kela پرداخت می‌شود، عبارتند از:

  • کمک‌هزینه‌های عمومی مسکن
  • کمک‌هزینهٔ مسکن مخصوص افراد بازنشسته
  • کمک‌هزینهٔ مسکن مخصوص متقاضیانی‌ که دوران خدمت سربازی خود را می‌گذرانند
  • کمک‌هزینهٔ مسکن برای متقاضیانی که دوران خدمت سربازی خود را به‌‌صورت غیرنظامی و با انجام خدمات اجتماعی می‌گذرانند.

کمک‌هزینهٔ مسکن به دانشجویان خارجی تعلق نخواهد گرفت. جزئیات کامل‌تر را در سایت www.kela.fi مشاهده کنید. تعداد خانه‌های استیجاری خالی در شهرهای بزرگ کم است و مبلغ اجارهٔ خانه‌هایی که نزدیک به مرکز شهر هستند بالاتر است. به همین جهت، بسیاری از فنلاندی ها در خانه‌هایی نسبتاً کوچک سکونت دارند. بسیاری دیگر نیز دور از مرکز شهر یا در شهرستان‌های اطراف سکونت دارند و مسیر طولانی‌تری را جهت رفتن به محل کار می‌پیمایند.

اگر در منطقهٔ موردنظر شما خانهٔ ارزان یافت نمی‌شود، به این موضوع فکر کنید که آیا می‌توانید در خانه‌ای کوچک‌تر یا در محله‌ای دورتر از مرکز شهر سکونت کنید؟ در بسیاری از شهرستان‌های کوچک، خانه‌های خالی زیادی یافت می‌شوند که مبلغ اجارهٔ آنها پایین‌تر است. اگر قصد دارید که از شهرستانی کوچک به شهرستانی بزرگ‌تر نقل مکان کنید، از قبل دنبال خانه بگردید.

آنچه باید دربارهٔ کمک‌هزینهٔ مسکن KELA بدانید

همان‌طور که متقاضیان سفر به فنلاند و اقامت در آن می‌دانند و ما در بالا نیز به آن اشاره کردیم، KELA مسئول پرداخت کمک‌‌هزینهٔ خرید مسکن به متقاضیان است. کمک‌هزینهٔ عمومی مسکن این اداره برای پوشش‌دهی هزینه‌های اجارهٔ مسکن، به فرد یا خانواده تعلق می‌گیرد. حتی اگر شما با کسی به‌صورت مشترک زندگی کنید، نیز این کمک‌هزینه به شما تعلق خواهد گرفت.

به‌طور معمول خانوارها عبارت‌اند از:

  • زوجین دارای ازدواج رسمی
  • زوجینی که رسماً ازدواج نکرده‌اند ولی با هم زندگی می‌کنند
  • خانواده‌ها
  • فرد تنها نیز می‌تواند خانوار به حساب بیاید.

توجه داشته باشید که دریافت کمک‌هزینهٔ اجارهٔ مسکن در فنلاند برای یک خانوار، باید براساس درخواست مشرک باشد و نباید تکی اقدام کرد. مثلا اگر با دوست خود هم‌خانه‌اید و دارای قرارداد اجارهٔ مشترک هستید، در این حالت شما یک خانوار محسوب می‌شوید و شرایط دریافت کمک‌هزینهٔ KELA را دارید.

ولی اگر یکی از شما مستأجر اصلی باشد و دیگری مستأجر مستأجر اصلی و رابطهٔ خویشاوندی نزدیکی هم نداشته باشید، در این صورت دو خانوار جداگانه محسوب می‌شوید.

کمک‌هزینهٔ مسکن به موارد زیر تعلق خواهد گرفت:

  • به افرادی داده می‌شود که اقامت دائم یا اجازهٔ اقامت این کشور را دارند.
  • برای خانه‌های مسکونی داخل فنلاند است.
  • این کمک‌هزینه به خانه‌های مسکونی که به‌صورت دائم جهت سکونت از آنها استفاده می‌شود اعطا خواهد شد.
  • مسکن استیجاری، مشمول پرداخت است.
  • مسکن تحت مالکیت شخص ساکن، مشمول پرداخت است.
  • مسکن همراه با حق‌ سکونت رهنی، مشمول پرداخت هزینه از سوی KELA است.
  • مسکنی که بخشی از آن تحت مالکیت ساکن آن باشد نیز مشمول پرداخت از KELA است.
  • کمک‌هزینهٔ مسکن برای کلیهٔ مخارج معقول پرداخت می‌شود و شامل هزینه‌های لوکس نیست.
  • کمک‌هزینه‌ای به تغییر دکوراسیون خانه تعلق نخواهد گرفت.
  • کمک‌هزینهٔ مسکن را می‌توان برای پرداخت اجاره‌بها، هزینه‌های شارژ ساختمان و هزینه‌های نگهداری مسکن دریافت نمود که شامل پوشش هزینه‌های شارژ آب و گاز و برق مصرفی است.

اگر در شهرهای بزرگی مثل هلسینکی زندگی کنید، پرداخت کمک‌هزینهٔ مسکن به شما بیشتر از کمک‌هزینهٔ مسکن در شهرهای کوچک فنلاند است. پس همهٔ مخارج مسکن توسط KELA قابل‌پرداخت نیست. به همین خاطر کسورات پایه که در فنلاندی به آن perusomvastuu گفته می‌شود، تعیین می‌شود و مقدار آن به تعداد کودکان و بزرگسالان و درآمد ناخالص خانواده بستگی دارد.

مقدار نهایی کمک‌هزینهٔ مسکن= کسر کسورات‌ پایه از هزینه‌های مسکن + ۸۰ درصد هزینهٔ مسکن

شیوهٔ درخواست کمک‌هزینهٔ مسکن در فنلاند چگونه است؟

توجه داشته باشید که دریافت کمک‌هزینهٔ مسکن عمومی، نیازمند تکمیل فرم‌های مربوطه به‌صورت چاپی یا اینترنتی است که در سایت KELA‌ ارائه شده است.

  • تقاضانامهٔ کمک‌هزینهٔ مسکن (AT1) به انگلیسی.
  • مدارکی که باید ضمیمهٔ این تقاضانامه شوند، عبارتند از: کپی اجاره‌نامه و مدرکی که نشان‌دهندهٔ مبلغ اجاره‌بهای شما باشد که برای آن درخواست کمک‌هزینه کرده‌اید.
  • مدارک نشان‌دهندهٔ هزینه‌های نگهداری (شارژ) و مقدار وام مسکن (برای خانه‌های تحت مالکیت شخصی)
  • فیش حقوقی یا برگهٔ دریافت‌شده از کارفرما که حقوق شما در آن محاسبه شده است.
  • اگر به‌صورت گروهی زندگی می‌کنید، برای دریافت کمک‌هزینهٔ مسکن به نمایندگی از جمع، باید از ساکنین دیگر وکالت‌نامه داشته باشید.
  • برگهٔ تقاضای کمک‌هزینهٔ مسکن را به ادارهٔ Kela بفرستید یا درخواست خود را شخصا از طریق اینترنت ارسال کنید.
  • ادارهٔ Kela خدمات خود را به‌صورت حضوری، تلفنی، پستی و همچنین از طریق سایت‌های اینترنتی ارائه می‌دهد.
  • هنگامی که به‌طور حضوری در ادارهٔ Kela به امور خود رسیدگی می‌کنید، باید مدارک شناسایی ازقبیل پاسپورت یا کارت اقامت (RESIDENCE CARD) خود را به‌همراه داشته باشید.

جزئیات تکمیلی را در GENERAL HOUSING ALLOWANCE مشاهده کنید.

آنچه زنان باید درمورد امور بهداشتی در فنلاند بدانند

فنلاند کشوری است که اهمیت زیادی برای سلامت و بهداشت زنان به‌خصوص مادران قائل است و برای افرادی که اجازهٔ اقامت این کشور را دارند، استفاده از درمانگاه‌های دولتی امکان‌پذیر خواهد بود. آزمایش‌های غربالگری (seulontatutkimus) که برای تشخیص سرطان پستان و سرطان دهانهٔ رحم انجام می‌شوند، هر دو سال یک بار برای بانوان ۴۰ تا ۶۰ سال به‌صورت رایگان انجام خواهند شد. برای بانوان زیر ۴۰ سال هم هر ۵ سال یک بار قابل‌انجام است.

برای آشنایی با این آزمایشات و مراکز مربوطه به سایت www.stm.fi مراجعه کنید.

همواره مراجعه به لینک‌های رسمی فنلاند و آشنا شدن با افرادی‌ که سابقهٔ زندگی و تحصیل در این کشور را دارند، بهترین منبع برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و زندگی در این کشور است. دریافت مدرک آیلتس یا تافل برای تحصیل در مقطع ارشد و دکترای فنلاند الزامی و هزینهٔ تحصیل ارشد در این کشور، سالانه بیش از ۴ هزار یورو است. لذا، پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای ارزان‌تری همچون نروژ را برای تحصیل رایگان انتخاب کنید.


در ادامه بخوانید: آسان ترین کشورها برای مهاجرت کدامند؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. زهرا می‌گوید

    سلام
    من ۱۷ ساله هستم و می خواستم بدون توی مقطع کاردانی یا کارشناسی برای رشته مهندسی بخوام اقدام کنم برای فندلاند از الان چه چیزهایی واسه پذیرش امتیاز و بالا میبره