تحصیل پزشکی در فنلاند؛ دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی فنلاند

راهنمای عملی برای تحصیل مجانی پزشکی در فنلاند

0

تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در یکی از بهترین دانشگاه‌های قارهٔ سبز در سرزمین‌های سرد شمالی، ازجمله فرصت‌های آکادمیک خوب برای مشتاقان تحصیل پزشکی است. اکثر دانشجویان ایرانی برای تحصیل رشته‌های پزشکیِ اروپا، سمت سوئد، آلمان، فرانسه و بعضا انگلیس می‌روند و از امکانات و ظرفیت‌های ممتاز پزشکی در فنلاند غافل هستند. سرزمین پنج‌ونیم میلیونی که کم‌تراکم‌ترین سرزمین اروپاست، کشوری دانش‌بنیان و صادرات‌محور با سطح بالای رفاه و استانداردهای زندگی و آموزشی است که آن‌ را همچون سوئد، الگوی کشورداری مدرن در قرن بیست‌و‌یکم کرده است. این مطلب راهنمای کاملی برای تحصیل پزشکی در فنلاند است.

فنلاند، سرزمین یخ و دیار مردمان صبور و سختکوش، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تحصیل پولی و رایگان دانشجویان ایرانی در خارج از کشور است. افرادی که به‌دنبال اجازهٔ اقامت و همچنین اقامت‌ دائم در کشورهای اتحادیه‌ٔ اروپا هستند یا می‌خواهند به‌راحتی در منطقهٔ شنگن تردد کنند، می‌توانند دریافت ویزاهای کاری، مهاجرتی و تحصیلی فنلاند را در نظر داشته باشند. پایداری اقتصادی فنلاند و مدرن بودن آن و سطح یکسان رفاه باعث شده است تا این کشور نیز همچون سوئد، یکی از مقاصد تحصیلی و پناهندگی جهان باشد.

رونیکس

فنلاند، در شمال روسیه و در شرق سوئد قرار دارد. سیستم آموزشی این کشور سرآمد جهان است و کتاب‌های بسیاری دربارهٔ راز پیشرفت چشمگیر آموزش‌و‌پرورش و سیستم آموزشی آکادمیک فنلاند تألیف شده است که خوشبختانه شماری از آنها به فارسی برگردانده شده‌اند. فنلاند از سال ۲۰۱۷ میلادی، تحصیل رایگان در رشته‌های انگلیسی‌زبان را برای دانشجویان خارج از اتحادیه‌ٔ اروپا ازجمله ایرانیان ممنوع کرده است. اکنون تنها می‌توان در رشته‌هایی که به زبان فنلاندی یا سوئدی تدریس می‌شوند به رایگان تحصیل کرد و تسلط به این زبان‌ها نیز اجباری است. اما برای رشته‌های پزشکی قضیه کمی فرق می‌کند.

تحصیل پزشکی در فنلاند

نکاتی که باید دربارهٔ مهاجرت به فنلاند بدانیم

اگر نخستین باری است که به سایت چطور وارد می‌شوید و این مقاله عامل آن بوده است، از حضور شما در این سایت خرسندیم. تلاش ما این است که جدیدترین اطلاعات را به‌همراه لینک‌های تکمیلی در اختیار متقاضیان تحصیل در خارج از کشور قرار دهیم. در این مقاله، منحصرا به تحصیل پزشکی در فنلاند خواهیم پرداخت. اما پیش از آن، باید چند نکتهٔ مهم را دربارهٔ تحصیل در فنلاند بدانید که حتما در سال ۲۰۱۹ برای شما مفید خواهند بود.

  • تحصیل به زبان سوئدی و فنلاندی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کلیهٔ رشته‌ها در بسیاری از دانشگاه‌های فنلاند رایگان است. مگر استثنائاتی که در سایت دانشگاه اعلام شود.
  • تحصیل در کلیهٔ رشته‌ها در مقطع دکترا و پسادکترا در کلیهٔ دانشگاه‌های فنلاند برای دانشجویان خارجی رایگان است و به آنها بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه تعلق می‌گیرد.

پذیرش تحصیل پزشکی در فنلاند

  • برای تحصیل در رشته‌های غیرپزشکی فنلاند حتما از سایت رسمی پذیرش استفاده کنید.
  • مدارک و شرایط دریافت ویزای دانشجویی فنلاند را از سایت اداره‌ٔ مهاجرت فنلاند به دست آورید.
ادارهٔ کل مهاجرت فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(سایت سرویس آنلاین ادارهٔ کل مهاجرت فنلاند برای اخذ ویزای دانشجویی و تمدید اقامت دانشجویی فنلاند)
  • برای اقدام جهت دریافت ویزای فنلاند، به سایت ENTER FINLAND‌ بروید و به‌صورت اینترنتی ثبت‌نام کنید.
  • اگر خواهان کار در فنلاند هستید، راحت‌ترین شیوه، دریافت ویزای اقامت دانشجویی است.
  • افرادی که ۴ سال متوالی به‌صورت قانونی در فنلاند (چه در رشتهٔ خود و چه در دیگر رشته‌ها) مشغول به کار شوند و مالیات پرداخت کنند، مشمول دریافت اقامت دائم فنلاند خواهند بود.
(همهٔ اطلاعات موردنیاز برای تحصیل در فنلاند (به‌خصوص به زبان انگلیسی) را در سایت studyinfinland به دست آورید)
  • اگر خواهان تحصیل در رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی فنلاند هستید و مجبور به پرداخت شهریه هستید، به امید پیدا کردن کار در سال اول و جبران هزینه‌ها، رهسپار این کشور به نسبت گران نشوید.
  • اطلاعات مربوط به دانشجویان و دانش‌آموختگان پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه‌های فنلاند را در لینکدین یا سایت انجمن دانشجویان بین‌المللی فنلاند یا صفحهٔ اینستاگرام و فیسبوک دانشگاه‌ها پیدا کنید.
  • برای پذیرش در رشته‌های پزشکی فنلاند، داشتن توصیه‌نامه، CV خوب، بیانیه‌ٔ هدف و همچنین قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه‌ٔ آنلاین الزامی است. البته برخی از دانشگاه‌ها نیز نیازمندی‌های پذیرش خاص خود را دارند که باید به سایت دانشگاه‌ها رجوع کنید.
  • اگر می‌خواهید پس از دانش‌آموختگی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند، در ایران مشغول به کار طبابت شوید، باید منحصرا در دانشگاه‌های موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی مشغول به تحصیل شوید.
  • ویزای دانشجویی فنلاند برای دانشجویان پزشکی بین ۱ تا ۲ سال اعتبار دارد که تمدید آن منوط به بررسی تعداد واحدهای گذرانده‌شده و کیفیت تحصیلی شماست و هیچ تضمینی برای تمدید آن وجود ندارد.
  • اگر خواهان تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی فنلاند هستید، توصیه می‌کنیم که پیش از شروع تحصیل، با زبان فنلاندی یا سوئدی آشنا شوید، چرا که دانستن آن برای فعالیت‌های بالینی و کلینیکی الزامی است. حتی اگر آیلتس ۸ داشته باشید.
  • درصورتی‌ که موفق به دریافت ویزای دانشجویی جهت تحصیل در رشته‌های گروه‌ پزشکی فنلاند شدید، توصیه‌ می‌شود که برای پیدا کردن هرچه سریع‌تر اقامتگاه دانشجویی، با accommodation officer رایزنی کنید.
  • هر رشتهٔ پزشکی در فنلاند، دارای مسئول هماهنگی (program coordinator) است.

داستان پزشکی در فنلاند

پزشکی عمومی - تحصیل پزشکی در فنلاند

تحصیل در دوره‌های پزشکی دانشگاه‌های پزشکی فنلاند بین ۵ تا ۶ سال زمان می‌برد. این مدت برای آموزش پزشکی‌ عمومی به متقاضیان تحصیل در رشتهٔ پزشکی کفایت می‌کند و می‌تواند دانش‌آموختگانی را تربیت کند که در کادر درمانی مشغول به کار می‌شوند. به‌ این دلیل که فنلاند از تولید‌کنندگان تجهیزات پزشکی تخصصی و فوق‌تخصصی است و از ظرفیت‌های فناورانه ٔسطح‌ بالایی بهره می‌برد، دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی آن از لابراتوار و امکانات بسیار خوبی برخوردارند که می‌تواند آنها را در فهم بهتر محتوای درسی یاری کند.

هدف کلی برنامهٔ پزشکی فنلاند که استانداردهای بالا و سختگیرانه‌ای دارد، آموزش پزشکانی است که توانایی ارائهٔ باکیفیت‌ترین خدمات را به جامعهٔ فنلاند داشته باشند و در راستای رعایت اخلاق پزشکی، حقوق بیماران را رعایت کنند.

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هلسینکی

دانشگاه هلسینکی - تحصیل پزشکی در فنلاند

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه معتبر هلسینکی، یکی از قوی‌ترین مراکز آموزش پزشکی در فنلاند است. شما می‌توانید برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و بورسیهٔ این دانشکدهٔ پزشکی به نشانی helsinki.fi مراجعه کنید. دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هلسینکی فنلاند، به ۴ گروه آموزش می‌دهد:

  • پزشکان عمومی و متخصص
  • دندان‌پزشکان
  • روان‌شناسان
  • گفتار‌درمان‌ها

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هلسینکی عضو مرکز پزشکی هلسینکی (AMCH) نیز محسوب می‌شود و متخصصان زیادی از کشورهای مختلف با این دانشکده در ارتباط هستند و از لابراتوارها و کنفرانس‌های آن استفاده می‌کنند.

این دانشکده، دوره‌های کارشناسی، رشته‌های روانشناسی، داروسازی، دندان‌پزشکی و کارشناسی‌ ارشد مربوطه را ارائه می‌دهد.

دامپزشکی - تحصیل پزشکی در فنلاند

رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی این دانشکده به زبان‌های سوئدی و فنلاندی تدریس می‌شوند و متقاضی باید به این زبان‌ها تسلط داشته باشد. ۵ درصد از کل دانشجویان پذیرفته‌شدهٔ پزشکی در این دانشکده از متقاضیانی هستند که به زبان سوئدی آشنایی دارند. این دانشکده تنها دانشکدهٔ فنلاند است که تدریس پزشکی و دندان‌پزشکی را به زبان سوئدی در این کشور ارائه می‌دهد.

متقاضیان تحصیل پزشکی یا دندان‌پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هلسینکی فنلاند، باید از طریق سایت STDYINFO، ثبت‌نام و مدارک موردنیاز را ارسال کنند. متقاضیان نباید مدارک خود را به‌صورت مستقیم یا از طریق ایمیل به دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه هلسینکی ارسال کنند.

دانشگاه تامپِر

دانشگاه تامپِر - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر ایندکس دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تامپر)

دانشکدهٔ پزشکی و علوم‌ اجتماعی دانشگاه تامپر فنلاند نیز یکی دیگر از مقاصد معتبر تحصیل پزشکی در این کشور است که موردتأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌ پزشکی کشورمان قرار گرفته است و امکانات و تجهیزاتی عالی برای آموزش طب دارد. جزئیات مربوط به شرایط ثبت‌نام، شهریه، دوره‌ها و سیلابس درسی را در سایت uta.fi مشاهده کنید.

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تامپر فنلاند، دورهٔ منتهی به پزشکی و دورهٔ منتهی به بیوفناوری را ارائه می‌دهد و رشته‌های مربوط به دندان‌پزشکی را ارائه نمی‌دهد. درجهٔ «Licentiate in Medicine» بالاترین سطح آموزش‌ پزشکی در فنلاند است که در این مرکز علمی ارائه می‌شود. برای بررسی صلاحیت متقاضیان تحصیل پزشکی در این دانشکده، آزمون ورودی برگزار می‌شود. این آزمون منحصرا به زبان فنلاندی خواهد بود و شما باید پیش از اقدام برای پذیرش، حتما به زبان فنلاندی مسلط باشید.

درجه‌ای که به بیوفناوری پزشکی منتهی می‌شود، در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد ارائه می‌شود و شامل بیولوژی، سلول‌های بنیادی، بیولوژی ملکولی، ژنتیک و غیره است. شیمی، فیزیک و آمار و احتمالات نیز به دانشجویان این رشته تدریس خواهد شد. این رشته با همکاری دانشگاه «TAMPERE UNIVERSITY TECHNOLOGY» برگزار می‌شود.

تصویر بیمارستان دانشگاه تامپر فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر بیمارستان دانشگاه تامپر فنلاند)

در دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تامپر، کارشناسی‌ ارشد رشتهٔ بیوانفورماتیک نیز ارائه می‌شود که می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی درمورد آن، به نشانی uta.fi مراجعه کنید. تنها برنامهٔ PhD که در این دانشکده برگزار می‌شود، رشتهٔ DOCTORAL PROGRAM IN MEDICINE AND LIFE SCIENCE‌ است.

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه كوپيو

دانشگاه كوپيو - تحصیل پزشکی در فنلاند

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه کوپیو (فنلاند شرقی) از دیگر مقصدهای تحصیلی معروفی است که وزارت بهداشت برای تحصیل دانشجویان ایرانی در فنلاند توصیه می‌کند و برای سال ۲۰۱۹ میلادی موردتأیید است. برای آشنایی با فرصت‌های پذیرش، شهریه و آنچه برای تحصیل نیاز دارید به سایت دانشگاه كوپيو مراجعه کنید.

در این دانشکدهٔ پزشکی، شما قادر هستید تا در حوزه‌های زیر تحصیل کنید:

  • پزشکی
  • دندان‌پزشکی
  • تغذیه
  • توسعهٔ بهداشت
  • کارشناسی‌ ارشد بهداشت‌ عمومی
  • کارشناسی‌ ارشد زیست‌پزشکی (BIOMEDICINE)

دورهٔ پزشکی‌ عمومی در این دانشگاه ۶ سال متوالی است و شما باید ۳۶۰ واحد را با موفقیت در سیستم نمره‌دهی ECTS بگذرانید. دورهٔ دندان‌پزشکی نیز پنج سال و نیم به طول می‌انجامد و شما باید ۳۳۰ واحد را با موفقیت در سیستم نمره‌دهی ECTS پاس کنید. پس از طی دوره‌های عمومی پزشکی و دندان‌پزشکی، شما قادر به ادامهٔ تحصیل در گرایش‌های تخصصی خواهید بود. کلیهٔ دروس به زبان فنلاندی تدریس می‌شوند و تسلط به این زبان، پیش‌نیاز پذیرش است.

برای آنکه در دوره‌های منتهی به پزشکی‌ عمومی و دندان‌پزشکی عمومی این دانشکده قبول شوید، باید در آزمون ورودی که به زبان فنلاندی برگزار می‌شود شرکت کنید. این آزمون، یک‌بار در سال برگزار می‌شود و شبیه به آزمون‌های ورودی دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند است. هیچ سیلابسی در آزمون و دوره‌های پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند به زبان‌انگلیسی برگزار نخواهد شد.

پیش از شرکت در آزمون، باید درخواست پذیرش خود را تکمیل کنید. برای پر کردن درخواست به سایت opintopolku.fi رجوع و ثبت‌نام کنید. شما باید مدارک خود را بین مارچ تا آوریل،‌ آپلود کنید.

(تصویر ایندکس پرتالی که باید مدارک‌تان را برای ثبت‌نام رشته‌های پزشکی این دانشگاه در آن ارسال کنید)

توجه داشته باشید که اگر قصد تحصیل پزشکی یا دندان‌پزشکی در دانشکدهٔ پزشکی این دانشگاه را دارید، امکان یادگیری زبان فنلاندی پیش از آغاز تحصیل برای شما فراهم نیست و باید این زبان را در کشور خود فرا بگیرید که البته خیلی هم دشوار نیست! برای آشنایی با تحصیل در فنلاند به زبان فنلاندی، به سایت studyinfinland.fi مراجعه کنید.

آزمون ورودی برای قبولی در رشته‌های پزشکی فنلاند، شرایط خاص خود را دارد که می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی به آدرس studyinfo.fi مراجعه کنید.

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه اولو

دانشگاه اولو - تحصیل پزشکی در فنلاند

از دیگر مؤسسات علمی عالی و باکیفیت برای تحصیل در دوره‌های پزشکی فنلاند، دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه اولو است. اولو از بهترین دانشگاه‌های فنلاند است که با بسیاری از دانشگاه‌های اروپا در تعامل است. برای آشنایی با شیوه‌های اپلای، شهریه، مدارک موردنیاز پذیرش و ارتباط با اساتید از طریق سایت oulu.fi اقدام کنید.

دانشکدهٔ پزشکی (FACULTY OF MEDICIEN AT OULU UNIVERSITY) بخشی از کمپ علوم اجتماعی کونتینکانگاس (KONTINKANGAS LIFE SCEINCE CAMPUS) است که در نزدیکی بیمارستان دانشگاهی اولو قرار دارد. شما می‌توانید در این دانشکده، رشته‌هایی مثل مدیریت بهداشت‌ عمومی، آموزش دبیری در علوم بهداشتی و مهندسی‌ زیست‌پزشکی را بخوانید. علاوه‌بر اینها، دوره‌های پزشکی‌ عمومی و دندان‌پزشکی نیز در دسترس هستند. این دانشکدهٔ پزشکی ۱۱ مرکز تحقیقاتی دارد که درادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. شما می‌توانید برای آشنایی با اولویت‌های تحقیقاتی پزشکی که فرصت‌های خوبی برای اخذ بورسیه هستند، با این مراکز تعامل کنید.

مراکز تحقیقاتی دانشگاه اولو - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر مرکز تحقیقات پزشکی دانشکده OULU که سازمان تحقیقاتی راهبردی پزشکی محسوب می‌شود)
  • BIOMEDICINE
  • CANCER FOR TRANSNATIONAL MEDICINE
  • CENTER FOR ENVIRONMENTAL AND RESPIRATORY HEALTH RESEARCH) CERH)
  • CENTER FOR LIFE COIRSE HEALTH RESEARCH
  • CLINICAL NEUROSCIENCE
  • INTERNAL MEDICINE
  • MEDICAL IMAGING, PHYSICS AND TECHNOLOGY
  • NURSING SCIENCE AND HEALTH MANAGEMENT
  • ORAL HEALTH SCIENCE
  • PEDEDO
  • SURGERY, ANESTHESIA AND INTENSIVE CARE

همانطور که گفته شد،‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دانشکدهٔ پزشکی این دانشگاه رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، مهندسی زیست‌پزشکی،‌ فناوری‌ پزشکی و تندرستی، مدیریت بهداشت‌ عمومی و علوم‌ پرستاری را ارائه می‌کند و یکی از جامع‌ترین مراکز آموزش‌ پزشکی در فنلاند به‌شمار می‌رود.

تنها رشته‌ای که در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، رشتهٔ «BIOMEDICAL ENGINEERING» است و در دیگر رشته‌های مقطع ارشد این دانشگاه، زبان تدریس، فنلاندی است. همهٔ دانشجویان موظفند که آزمون ورودی را به زبان فنلاندی و با موفقیت پشت‌ سر بگذارند.

تحصیل دندانپزشکی - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تدریس رشتهٔ دندان‌پزشکی در کلیهٔ دانشگاه‌های فنلاند به زبان فنلاندی و در ۵ سال انجام می‌شود)

رشته‌های اصلی این دانشگاه به شرح زیر است:

  • دندان‌پزشکی عمومی و پزشکی عمومی
  • دندان‌پزشکی تخصصی (کلیهٔ گرایش‌ها)
  • کلیه تخصص‌های پزشکی از قلب تا گوارش
  • کارشناسی ارشد علوم مدیریت بهداشت عمومی
  • کارشناسی‌ ارشد علوم پرستاری
  • کارشناسی‌ ارشد آموزش علوم بهداشتی
  • کارشناسی‌ ارشد مهندسی زیست‌پزشکی (بیومدیکال)

برای اینکه با سیستم نمره‌دهی این دانشکدهٔ پزشکی آشنا شوید، به لینکc.europa.eu رجوع و اطلاعات لازم را اخذ کنید.

نمونهٔ سؤالاتی که در آزمون‌های ورود دانشگاه‌های پزشکی فنلاند مطرح می‌شوند، معمولا ۲۰ تا ۳۰ صفحه و به زبان فنلاندی هستند که شما می‌توانید آنها را در لینک utu.fi مشاهده کنید. نمونه‌ی پاسخ‌نامهٔ آزمون ورودی فنلاند را در آدرس utu.fi مشاهده کنید. برای شرکت در این آزمون نیاز به حفظ هیچ فرمولی ندارید، چرا که جدول مندلیف و کلیهٔ فرمول‌های زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی در اختیار شما قرار خواهند گرفت.

نمونه سوالات دندانپزشکی فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(نمونهٔ سؤالات آزمون ورودی دانشکده‌های پزشکی فنلاند)

آزمون ورودی دانشکده‌های پزشکی فنلاند، متشکل از سؤالات زیست‌شناسی دبیرستان، فیزیک، شیمی و ریاضیات است. مدت آزمون معمولا ۵ ساعت و مفاد آزمون همه به زبان فنلاندی خواهد بود.

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تورکو

دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تورکو فنلاند نیز یکی دیگر از گزینه‌های تحصیل در این کشور است که البته در فهرست ۲۰۱۹ وزارت بهداشت قرار ندارد (مگر اینکه در لیست جدید اعلام شود). شما می‌توانید شرایط تحصیل، پذیرش و فرصت‌های تحصیلی دانشکدهٔ پزشکی تورکو را در لینک utu.fi مشاهده فرمایید. این دانشکده همکاری خوبی با بیمارستان منطقه‌ای «SOUTHWEST FINLAND» و «BIOCITY TURKU» دارد و دانشجویان امکان کارآموزی در این بیمارستان‌ها را خواهند داشت.

دانشگاه تورکو - تحصیل پزشکی در فنلاند

دوره‌های کارشناسی‌ ارشد بسیاری در این دانشکده تدریس می‌شوند که از آنها می‌توان به دندان‌پزشکی، پرستاری، زیست‌پزشکی و تصویربرداری اشاره کرد.

سایت دانشکده پزشکی تورکو - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر ایندکس سایت دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه تورکو فنلاند)

برنامه‌های تحقیقاتی پنج‌گانهٔ دانشکده‌ٔ پزشکی دانشگاه تورکو به‌شرح زیر است:

مخاطب گرامی

اگر شما هم علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی فنلاند هستید، آگاه باشید که درس‌ها اکثرا به زبان فنلاندی تدریس می‌شوند و یادگیری این زبان پیش از اپلای الزامی است. یادگیری زبان فنلاندی به ۶ تا ۱۲ ماه زمان نیاز دارد و کار سختی نیست. دروس آزمون ورودی هم در سطح دبیرستان هستند و در سطح سواد دانش‌آموزان ایرانی قرار دارند. در تهران و برخی از مراکز استان‌ها، دوره‌های خصوصی آمادگی زبان فنلاندی و شرکت در آزمون‌های ورودی دانشکده‌های پزشکی اروپا برگزار می‌شود. ما استفاده از سایت‌های بین‌المللی آموزش زبان فنلاندی را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

سنجش آموزش پزشکی کشور - تحصیل پزشکی در فنلاند
(پس از دانش‌آموختگی در دانشکده‌های پزشکی دانشگاه‌های فنلاند، باید در آزمون ملی پزشکی و دندان‌پزشکی دانش‌آموختگان خارج از کشور که هر سال توسط مرکز سنجش آموزش پرشکی کشور که زیر نظر وزارت بهداشت ایران است شرکت کنید. برای کسب اجازهٔ تأسیس مطب باید نمرهٔ حد نصاب را در این آزمون کسب کنید.)

سایت سفارت فنلاند در تهران و سایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی،‌ پاسخگوی پرسش‌های شما درمورد فرصت‌های تحصیلی، بورسیه، زندگی و نحوهٔ دریافت ویزای دانشجویی این کشور هستند. حتما پیش از اپلای، دانشکدهٔ پزشکی موردنظرتان را با کارشناسان وزارت بهداشت کشورمان چک کنید تا تحصیل شما قابل‌ارزشیابی باشد.

انجمن پزشکان فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر ایندکس سایت انجمن پزشکان فنلاند که برای آشنایی با صنعت بهداشت و سلامت این کشور و رایزنی با دانشجویان و متخصصان پزشکی توصیه می‌شود)
 سایت انجمن دندان‌پزشکان فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر ایندکس سایت انجمن دندان‌پزشکان فنلاند برای آشنایی با فضای کسب‌و‌کار دندان‌پزشکان و دستیاران دندان‌پزشکان و اطلاعات لازم در این عرصه استفاده شود)
سایت انجمن پرستاران فنلاند - تحصیل پزشکی در فنلاند
(تصویر ایندکس سایت انجمن پرستاران فنلاند که گزینه‌ٔ خوبی برای دریافت اطلاعاتی درمورد وضعیت کار و رایزنی با پرستاران متخصص و خبرهٔ این کشور برای علاقه‌مندان به تحصیل پرستاری و مامایی است)

قابل‌توجه متقاضیان تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند

  • مراقب آگهی‌های دروغینی که پیشنهاد اخذ پذیرش پزشکی فنلاند را بدون مدرک زبان و خارج از فرآیند رسمی اخذ پذیرش می‌دهند، باشید.
  • دریافت پذیرش از کلیهٔ دانشگاه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی این کشور نیازمند شرکت در آزمون ورودی و کسب نمرهٔ حد نصاب است.
  • حتی کسب نمرهٔ حد نصاب در آزمون ورودی دانشکده‌های پزشکی فنلاند، شرط کافی برای دریافت اپذیرش نیست.
  • کلیهٔ متقاضیان تحصیل در دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی در گرایش‌های عمومی و تخصص، باید شروط لازم را که در بخش نیازمندی‌های پذیرش (Admission’s requirements) در سایت دانشگاه‌ها ارائه شده است، رعایت کنند.
  • برای آشنایی با دانشجویان پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند به شبکهٔ اجتماعی دانشگاه‌ها در اینستاگرام و فیسبوک مراجعه کنید.
  • ادمین صفحات اینستاگرام دانشگاه‌های پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند، بهترین گزینه برای دریافت اطلاعات عمومی پذیرش و آشنایی با فرصت‌های تحصیلی و بورسیه است.
  • انجمن‌های تخصصی پزشکی این کشور مثل انجمن پرستاران، گزینه‌ای خوب برای آشنایی با بازار کسب‌‌و‌کار صنعت بهداشت و سلامت این کشور هستند.
  • سایت جامعهٔ دندان‌پزشکان فنلاند را برای دریافت اطلاعات به‌روز از وضعیت کسب‌وکار این رشته در سال ۲۰۱۹، توصیه می‌کنیم.
  • برای آشنایی با فناوری‌های پزشکی و رویه‌ها و استانداردهای پزشکی و سلامت در این کشور از سایت FINLAND HEALTH استفاده کنید.
  • سایت وزارت امور اجتماعی و بهداشتی فنلاند یکی از مجموعه‌های عالی برای آشنایی دانشجویان با سیستم پزشکی و سلامت این کشور است.

دوستان عزیز متقاضی تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی فنلاند مطلع باشند که از اول آذر ماه ۹۷ از طریق سامانهٔ MOHED وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی کشورمان، می‌توانند برای تحصیل در رشته‌های پزشکی در دانشگاه های خارج از کشور (ازجمله فنلاند)، ارز دولتی را به نرخ مصوب بانک مرکزی دریافت کنند، پس به این سامانه مراجعه و ثبت‌نام کنید. به‌ خاطر داشته باشید که مدارک تحصیلی شما در فنلاند باید به تأیید سیستم تاک وزارت امور خارجه رسیده باشد.

هر روز دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید:
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.