طرز تهیه حمص؛ یک پیش غذای لبنانی خوشمزه

0

حمص یکی از پیش غذاهای پرطرفدار و خوشمزه‌ لبنانی است که بیشتر افراد با یک بار امتحان کردن از طرفداران پروپاقرص آن می‌شوند. حمص به‌خاطر داشتن ارده و نخود بسیار مغذی و پرانرژی است. به‌علاوه این غذای محبوب خاورمیانه با ذائقه ما ایرانی‌ها هم سازگار است. در این مقاله چطور شما را با طرز تهیه حمص، این پیش غذای خوشمزه لبنانی آشنا خواهیم کرد.

آماده کردن حمص در منزل

حمص مقوی و خوشمزه است و اگر در منزل آماده شود از نظر اقتصادی هم مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. طعم حمص خانگی خوشمزه‌تر از چیزی است که در فروشگاه‌ها وجود دارد و قطعا حجم آن هم بیشتر خواهد بود.

رونیکس

برای درست کردن حمص، کافی است که یک غذاساز در اختیار داشته باشید. البته برای کوبیدن و ترکیب کردن مواد، می‌توانید از گوشت‌کوب یا حتی دست خودتان هم استفاده کنید، ولی غذاساز کارتان را راحت می‌کند.

اگر در ترکیبات حمص به‌جای سیر ساده از سیر کبابی استفاده کنید، طعم دودی آن باعث می‌شود تا غذا، بو و مزه خوبی داشته باشد. ضمن اینکه هضم سیر کبابی راحت‌تر از سیر خام است. البته اگر از عشاق سینه‌چاک سیر هستید و دوست دارید که عطر آن کاملا توی غذا حس شود، بهتر است از همان سیر خام در حمص استفاده کنید.

از امتحان کردن مزه‌های جدید نترسید و سعی کنید با خلاقیت خودتان به حمص طعم‌های متنوع بدهید. برای شروع تهیه این غذا، توصیه می‌شود که غذاساز و آب‌مرکبات‌گیری داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه حمص

طرز تهیه حمص - مواد لازم

برای اینکه یک غذای خاورمیانه‌ای خوشمزه درست کنید، باید مواد زیر را در اختیار داشته باشید:

ماده اولیه مقدار لازم برای ۱۲ نفر
نخود کنسروی یا خیس‌خورده و پخته‌شده سه و نیم فنجان
جوش شیرین برای جدا کردن پوست نخود یک قاشق غذاخوری
خمیر ارده یا طحینه یک‌سوم فنجان
هشت حبه سیر کبابی یا بیشتر
آبلیموی تازه برای طعم‌دهندگی به حمص یک‌چهارم فنجان یا بیشتر
روغن زیتون خالص یک قاشق غذاخوری (کمی هم برای تزئین)
زیره سه‌چهارم قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری (یا بیشتر)
فلفل تند بسته به ذائقه به مقدار لازم
پاپریکا و جعفری خردشده برای تزئین بسته به سلیقه به مقدار لازم
در صورت تمایل به طعم سیر می‌توانید یک تا سه حبه سیر خام استفاده کنید.

طرز تهیه حمص

زمان آماده‌سازی و ترکیب مواد: ۵ دقیقه.
مدت پخت: ۵ دقیقه.
کل زمان موردنیاز: ۱۰ دقیقه.

مرحله ۱

طرز تهیه حمص - جدا کردن پوست نخود

اگر از نخودهای کنسروی استفاده می‌کنید، ابتدا باید آب کنسرو را خالی کنید و روی نخودها آب بگیرید. بعد از پختن نخودها هم آب آن را بگیرید و بگذارید که در دمای اتاق بماند.

برای اینکه حمص، حالت خامه‌ای و یک‌دست داشته باشد باید پوست نخودها را هم بگیرید. البته پوست گرفتن نخودها اختیاری است، ولی در صورت تمایل به درست کردن حمصی یکدست باید پوست نخودها را با قرار دادن آنها در یک قابلمه و اضافه کردن یک قاشق غذاخوری جوش شیرین جدا کنید. سعی کنید تمام نخودها را با جوش شیرین بپوشانید. حرارت زیر قابلمه باید ملایم باشد و با دو تا سه دقیقه هم زدن ترکیب جوش شیرین و نخود روی حرارت، پوست نخودها کاملا جدا خواهد شد.

پوست گرفتن نخودها در تهیه حمص یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار است. اما اگر راه درست این کار را ندانید، فرایند انجام آن کمی خسته‌کننده می‌شود. با استفاده از جوش‌شیرین می‌توان این مرحله را به سرعت و آسانی پشت سر گذاشت.

مرحله ۲

طرز تهیه حمص - جداسازی پوست

اکنون نخودها را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. سپس روی آنها آب سرد بریزید تا پوست نخودها کاملا از آنها جدا شوند. با این کار، پوست نخودها کاملا جدا می‌شود و روی سطح آب قرار می‌گیرد.

روش دیگری هم برای جدا کردن پوست نخودها وجود دارد؛ می‌توانید با دست پوست هر نخود را از آن جدا کنید. این کار زمان می‌برد، ولی دیگر مطمئن خواهید بود که بافت حمص یکدست خواهد شد.

مرحله ۳

طرز تهیه حمص - ترکیب

دستگاه غذاساز را آماده کنید و تیغه مخلوط کردن را در آن کار بگذارید. سپس نخود، خمیر ارده، سیر کبابی، آب‌لیمو، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، نمک، زیره و فلفل تند را به غذاساز اضافه کنید. مواد را با غذاساز مخلوط کنید تا ترکیبی یکپارچه و یکدست ایجاد شود.

حدود پانزده تا بیست عدد نخود را هم برای تزئین کنار بگذارید.

طرز تهیه حمص - مخلوط یکپارچه

ترکیب حاصل را مزه کنید و اگر لازم است برای طعم بهتر، بنا به ذائقه‌تان، نمک یا فلفل و آب‌لیمو به آن اضافه کنید. برای ترکیب شدن مواد، بار دیگر آنها را مخلوط کنید. اگر احساس می‌کنید که مخلوط‌تان خیلی غلیظ و سفت شده، بهتر است کمی آب ولرم به آن اضافه کنید.

مرحله آخر

طرز تهیه حمص

حمص را در یک ظرف نسبتا تخت بریزید و در مرکز آن با قاشق گودی ایجاد کنید. حالا می‌توانید آن را با نخودهایی که کنار گذاشته‌اید، کمی روغن زیتون، پاپریکا و جعفری خردشده تزئین کنید. حمص در کنار نان پیتا، نان‌های تُرد و سبزیجات تازه عالی خواهد شد. نوش جان!

رازهای تهیه یک حمص خوشمزه

طرز تهیه حمص - راز خوشمزگی

قرن‌ها است که در خاورمیانه، حمص غذایی محبوب است. حمص را هم می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا و هم غذای اصلی نوش‌جان کرد و معمولا با نان پیتای داغ و یک ظرف زیتون خورده می‌شود.

حمص را معمولا در کنار فلافل تازه سرخ‌شده و غذای دیگری به نام فول‌مِدامِس در ظرفی ترکیبی که به آن حمص‌فول گفته می‌شود، سِرو می‌کنند.

در کشورهای غربی از حمص به‌عنوان یک پیش‌غذا و اشتهاآور برای شروع غذای اصلی استفاده می‌شود و معمولا آن را همراه با سبزیجات خام، چیپس و نان پیتا می‌خورند.

به دلیل افزایش محبوبیت حمص در چند سال اخیر، این غذا به‌صورت آماده هم در فروشگاه‌های مواد غذایی کشورهای مختلف با طعم‌ها متنوع به فروش می‌رسد. شاید بپرسید که منظور از طعم‌های مختلف چیست؟ حمص‌های آماده با طعم‌هایی چون طعم فلفل‌دلمه‌ای کبابی، هالاپینو، ریحان و… در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. البته در ایران چنین چیزی در بازار مواد غذایی دیده نمی‌شود، ولی در کشورهای دیگر به‌وفور فروخته می‌شوند.

شما می‌توانید با یاد گرفتن طرز تهیه حمص این غذای خوشمزه را با طعم‌های مختلفی مانند آووکادوگشنیز یا فندق برای خود درست کنید. وقتی پایه‌های اصلی طرز تهیه حمص را یاد بگیرید، دست‌تان در انتخاب طعم‌های مختلف باز خواهد بود.

جدول ارزش غذایی حمص

در پایان خوب است بدانید حمص چقدر ارزش غذایی دارد. جدول ارزش غذایی حمص سنتی به شرح زیر است:

۱۳۲ کالری کالری حاصل از چربی ۴۵
۵ گرم چربی کلی ارزش غذایی ۸ درصد
۳۷۶ میلی‌گرم سدیم ارزش غذایی ۱۶ درصد
۱۸۳ میلی‌گرم پتاسیم ارزش غذایی ۵ درصد
۱۵ گرم کربوهیدرات کلی ارزش غذایی ۵ درصد
۳ گرم فیبر رژیمی ارزش غذایی ۱۲ درصد
۵گرم پروتئین ارزش غذایی ۱۰ درصد
۲ گرم شکر
ویتامین A ارزش غذایی ۰.۳ درصد
ویتامین C ارزش غذایی ۴.۲ درصد
کلسیم ارزش غذایی ۳.۸ درصد
آهن ۱۰ درصد

کلام پایانی

حمص از جمله غذاهای پرطرفدار خاورمیانه است که سازگاری آن با ذائقه ایرانی، بر محبوبیت آن در بین ایرانی‌ها افزوده است. حمص طرز تهیه ساده‌ای دارد و آماده‌سازی آن هم زمان‌بر نیست. علاوه بر اینها از ارزش غذایی آن هم نباید غافل شد. همه اینها حمص را به گزینه‌ای مناسب برای سفره‌های مهمانی یا خوراک خانواده تبدیل می‌کند.

شما حمص دوست دارید؟ چه روشی برای تهیه حمص دارید؟ ترفندها یا به‌اصلاح فوت کوزه‌گری شما برای تهیه حمص خوشمزه و سالم چیست؟


در ادامه بخوانید: انواع دسر ایرانی؛ دستور پخت ۶ دسر خوشمزه‌ ایرانی

به کمک یافته‌های علمی به‌طور صحیح از پوست خود مراقبت کنید در هر سنی پوستی زیبا و جذاب داشته باشد.
منبع toriavey.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.