سفر به شانگهای؛ نکات و توصیه‌هایی که باید بدانید

0

اگر قصد سفر به شانگهای یا هر شهر دیگری را دارید، بهتر است قبل از هر چیز راه و چاه سفر را از راه بلدانی که قبلا به آنجا سفر کرده‌اند، یاد بگیرید. آنچه در این نوشته می‌خوانید، گزیده‌ای از بهترین و کارآمدترین نکته‌ها و توصیه‌های کسانی است که به شانگهای سفر کرده‌اند.

۱. اگر اهل کامپیوتر و گجت‌ها هستید، بازاری در چوجانگ رود (QiuJiang Road) شانگهای وجود دارد که حتما باید سری به آن بزنید. این بازار پر از قطعات قدیمی کامپیوتر و سخت‌افزارهای دست دوم است. قطعات کامپیوتری بی‌شماری در این بازار وجود دارند، اما زیاد شلوغ‌پلوغ هم نیست که نتوان چیز مناسبی پیدا کرد. البته قرار است به‌زودی این بازار را جمع کنند.

رونیکس

۲. در شانگهای، دیزنی‌لند (Disneyland) هم وجود دارد، اما همیشه شلوغ است. به‌جای آن به هپی ولی (Happy Valley) بروید، که هم نزدیک‌تر و هم ارزان‌تر از دیزنی‌لند است. در ضمن نوساز و پر از بازی‌های آرکیدی (دستگاه‌های بازی سکه‌ای) است.

۳. اینترنت در شانگهای مانند سایر نقاط چین است. بیشتر وب‌سایت‌های روزمره‌ای که استفاده می‌کنید فیلتر شده‌اند، ازجمله گوگل، یوتیوب، توییتر، واتس‌اپ، اسنپ‌چت، اینستاگرام. بنابراین باید از فیلترشکن‌ها استفاده کنید.

۴. اگر قرار است اقامت بلندمدتی در شانگهای داشته باشید، حتما باید زبان چینی و چگونگی استفاده از وی‌چت (WeChat) و علی‌پی (Alipay) را یاد بگیرید. این‌طوری زندگی برایتان راحت‌تر می‌شود. جی‌دی (JD) و تاوباو (Taobao) هم خدماتی مانند آمازون (Amazon) و ای‌بی (eBay) دارند. سفارش‌هایی که به این فروشگاه‌ها می‌دهید، معمولا در روز دوم به دست‌تان می‌رسند.

۵. در بیشتر جاهای شانگهای نمی‌توانید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی استفاده کنید. بعضی ایستگاه‌های مترو پول نقد هم قبول نمی‌کنند. حرفه‌ای‌های سفر به شانگهای توصیه می‌کنند در عرض پانزده دقیقه، حساب بانکی کوچکی در آی‌سی‌بی‌سی (ICBC) باز کرده و کارت اعتباری مجازی دریافت کنید. از اطلاعات این کارت اعتباری جدید می‌توانید برای اپ‌های اشتراک دوچرخه و اشتراک خودرو استفاده کرده و پول دیگران را با علی‌پی و وی‌چت پرداخت کنید.

در سفر به شانگهای از علی‌پی استفاده کنید.

۶. توصیه می‌شود پس از ترک چین، شماره موبایل و حساب بانکی خود را حتما لغو کنید. کارت مترو را فقط از طریق کانال‌های رسمی خریداری کنید. ممکن است در سفر به شانگهای با افرادی برخورد کنید که حاضرند کارت حمل‌ونقل عمومی شما را خریداری کنند، یا از شما می‌خواهند برایشان بلیط بخرید، یا کارهای دیگر. اصلا چنین کاری نکنید. در این کشور خرید بلیط برای بعضی شهروندان ممنوع شده است. از طرف دیگر کارت شما هم با گذرنامه‌تان ارتباط دارد و اگر آن‌ها از طریق کارت شما فعالیتی داشته باشند، ممکن است به دردسر بیفتید.

۷. برای بیشتر مسافران شانگهای، زبان مشکل بزرگی است. به‌همین‌خاطر توصیه می‌شود کارت ویزیت هتل را همیشه همراه داشته باشید تا بتوانید آدرس‌تان را به راننده‌های تاکسی نشان دهید. یا اصلا از دیدی (Didi) استفاده کنید که همان اوبر (Uber) چینی است.

۸. شانگهای گرم است و از طرفی آب شیر هم همیشه آشامیدنی نیست. از آبی استفاده کنید که مطمئن هستید سالم است.

۹. بعضی از مسافران شانگهای توصیه کرده‌اند دست خود را به تصور اینکه در آسانسور باز می‌شود، جلوی آن نگیرید، چون آسانسورها در این شهر چندان مطمئن نیستند. مراقب پله‌های برقی هم باشید. اگر در ایستگاه مترو هستید، خیلی مراقب درِ قطارها هم باشید، و به هوای سریع سوارشدن، خودتان را میان درها قرار ندهید. البته گویا اخیرا آن‌ها را حسابی تعمیر کرده‌اند، اما بعضی‌ها تجربه‌های بدی از گرفتار شدن میان درهای قطارهای متروی شانگهای دارند.

۱۰. در ایستگاه‌های مترو، قطار و هر مکان عمومی دیگری بررسی‌های امنیتی صورت می‌گیرند. چیزی در جیب‌تان نگذارید که صدای دستگاه اشعهٔ ایکس را دربیاورد. در ضمن، از کیف‌ها و چمدان‌های قفل‌دار استفاده کنید.

در سفر به شانگهای حتما دابینگ یوتاو را هم امتحان کنید.

۱۱. درباره غذاخوری‌های محلی از هتل یا میزبان‌تان سؤال کنید و حول‌وحوش ساعت ۷ صبح هم به آنجا بروید. صبحانهٔ معمول در شانگهای دابینگ یوتاو (DaBing YouTiao) است که در دو مزهٔ شیرین و شور سرو می‌شود. پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های چینی وقتی می‌خواهند به دیدن نوه‌هایشان بروند، معمولا از همین شیرینی‌ها برایشان می‌خرند.

۱۲. یکی از حرفه‌ای‌های سفر به شانگهای توصیه می‌کند چای ژیاومینگ (Xiaoming tea) را امتحان کنید. این نوشیدنی‌ها در بطری‌های رنگارنگ جذابی عرضه می‌شوند و در بیشتر دستگاه‌های فروش نوشیدنی هم وجود دارند.

۱۳. اگر به‌دنبال هدایا و سوغاتی‌های منحصربه‌فرد و ویژه هستید، سری به منطقهٔ هنری ام۵۰ (M50) بزنید. کلی دیوارنمای گرافیتی در این منطقه وجود دارد و سوغاتی‌های چاپی و سفالی و اشیای هنری دیگری هم برای خرید پیدا می‌شوند.

۱۴. مومی کافه (Momi Cafe) از مکان‌های پرطرفدار در سفر به شانگهای است. این کافهٔ جذاب دیوارهایی پر از کارت‌های پستال و آثار هنری دارد و البته کافهٔ خوبی هم هست. مومی کافه نزدیک خروجی متروی ژینتیاندی (Xintiandi) قرار دارد.

۱۵. حتما به موزهٔ پوسترهای تبلیغاتی (propaganda poster museum) سری بزنید. به گفتهٔ بازدیدکنندگانش بسیار جالب است و می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

در سفر به شانگهای موزه‌ها را فراموش نکنید.

۱۶. موزهٔ تاریخی باند (Bund Historical Museum) اسناد بسیار جالبی از زمانی دارد که بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها، در این شهر امتیازاتی داشتند. این موزه زیر یک بنای بسیار بزرگ قرار گرفته که می‌توانید عکس‌های خوبی در آنجا بگیرید.

۱۷. شهر تاریخی ژوجیاجیاو (Zhujiajiao Ancient Town) پر از کانال‌ها و پیاده‌روهای باریک است. مغازه‌های تروتمیز و مردم خوبی هم دارد. باغ بسیار زیبایی به‌نام کژی (Kezhi) هم در این شهر وجود دارد. این شهر تاریخی در مقایسه با جذابیتش، بسیار ساکت هم هست.

۱۸. کنار مرکز خرید جوی سیتی (Joy City Mall) چرخ‌وفلک فریس (The Ferris) قرار دارد. در هر کابین این چرخ‌وفلک می‌توانید نور را تنظیم کنید و به اسپیکر بلوتوث متصل شوید. بعد هم همین‌طور که می‌چرخید و مناظر شهر را تماشا می‌کنید، لحظات فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید.

۱۹. به بازار اقلام قلابی نروید. اگر از آن‌ها خرید کنید، حتما ضرر خواهید کرد. پرس‌وجو کنید و به بازار قطعات اصل بروید.

۲۰. در بازار پارچهٔ لوجیابنگ (Lujiabang Fabric Market) با کمتر از صد دلار می‌توانید ملاحفه‌های تمام‌ابریشم بخرید. در مسیر برگشت از آنجا به‌سمت میدان خلق شانگهای (People’s Square) به محله‌های سنتی بسیار جالبی هم برمی‌خورید. البته مسیر پیاده‌روی کمی طولانی است.

۲۱. از موزهٔ پناهجویان یهودی شانگهای (Shanghai Jewish Refugees Museum) دیدن کنید. یهودی‌های زیادی در طول جنگ‌جهانی دوم از دست نازی‌ها فرار کردند و در سرتاسر آسیا ساکن شدند.

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع lifehacker.com
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.