صرفه‌جویی در مصرف انرژی با ۷ روش ساده و کاربردی

0

راه‌کارهای متنوعی برای کنترل مصرف انرژی در منزل‌تان وجود دارد. برای اینکه گامی مفید در این زمینه بردارید دست‌تان کاملا باز است؛ از تغییر عادت‌های مصرف انرژی تا استفاده از تجهیزات مناسب مانند خرید لامپ مناسب، سرویس و نگهداری منظم و به‌موقع موتورخانه و پکیج‌های گرمایشی و سرمایشی و نصب ترموستات به دست متخصصان حرفه‌ای. دو انگیزهٔ مهم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی وجود دارد: کم شدن هزینهٔ قبوض خانه و البته حفاظت از محیط زیست. در ادامه به ۱۰ روش از ساده‌ترین راه‌کارها تا پیچیده‌ترین‌ها برای صرفه‌جویی و مصرف بهینه پرداخته‌ایم:

۱. تغییر عادت‌های روزانهٔ مصرف انرژی

برای اینکه در راستای صرفه‌جویی انرژی، گامی برداشته باشید لازم نیست حتما به بازار بروید و تمام وسایل و تجهیزاتی را بخرید که مصرف انرژی آنها بهینه است. برای شروع بهتر است عادات خود را تغییر بدهید. برای مثال، لامپ‌ها و وسایلی را که به آنها نیاز ندارید، خاموش کنید. یا از وسایل و تجهیزات پرمصرفی مانند: ماشین ظرف‌شویی یا خشک‌کن لباس استفاده نکنید. شما می‌توانید ظرف‌ها را با دست بشویید و لباس‌هایتان روی بند آویزان کنید تا خشک شوند. یکی از مهم‌ترین عادات مصرف بهینه که باعث می‌شود، پول قبض برق‌تان به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کند، خاموش کردن وسایل گرمایشی و سرمایشی به ترتیب در فصول گرم و سرد سال است. منظور از خاموش کردن، این نیست که در سرما بلرزید یا از گرما تلف شوید، بلکه منظور مصرف متعادل و پرهیز از روشن نگه داشتن وسایل تهویهٔ هوا به مدت طولانی و سرویس و نگهداری به‌موقع و مناسب موتورخانه و پکیج‌های سرمایشی و گرمایشی است.

رونیکس

برای اینکه بدانید کدام وسیله در منزل‌تان بیشترین میزان مصرف برق و گاز را دارد، می‌توانید با افرادی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کنید.

۲. نصب یک ترموستات هوشمند یا قابل برنامه‌ریزی

استفاده از یک ترموستات هوشمند با قابلیت برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا در مصرف انرژی به‌طرز قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی کنید. شیوهٔ کار این وسیله به این ترتیب است که در مواقعی که خواب هستید یا در منزل تشریف ندارید، وسایل برقی را خاموش می‌کند یا درجهٔ آنها را تنظیم می‌کند و از مصرف زیاد جلوگیری به عمل می‌آورد. با وجود چنین ترموستاتی، وسایل گرمایشی و سرمایشی به درستی در طول روز کنترل می‌شوند و نیازی نیست که سیستم تهویهٔ منزل را مدام به‌روزرسانی کرده و رفاه‌تان را برای گرم یا سرد کردن خانه قربانی صرفه‌جویی کنید.

برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر درمورد نحوه‌ٔ نصب ترموستات هوشمند می‌توانید با مشاوران فنی سایت تعمیرکار تماس بگیرید، نصب ترموستات علاوه‌بر جلوگیری از بیش از حد گرم شدن آب، در صورت اتفاق افتادن نقص فنی به‌موقع به شما خبر می‌دهد و امنیت شما را تضمین می کند.

۳. خرید وسایل با مصرف بهینه انرژی

به طور کلی، وسایل برقی منزل حدود ۱۳ درصد از انرژی مصرفی شما را به خود اختصاص می‌دهند. در خرید وسایل برقی باید به دو نکته توجه داشته باشید: قیمت اولیه خرید به اضافهٔ هزینهٔ سالیانه برای راه‌اندازی و سرویس کردن دستگاه. اگر چه وسایل برقی با مصرف بهینه نسبت به وسایل عادی دارای قیمت اولیهٔ بیشتری هستند ولی در مقابل، هزینهٔ سرویس کردن آنها در مقایسه با وسایل دیگر در هر سال ۹ تا ۲۵ درصد کمتر خواهد بود. در خرید این دست از وسایل باید به برچسب مصرف انرژی روی آنها دقت کنید.

۴. کاهش هزینه‌های گرم کردن آب

گرم کردن آب منزل در بالا رفتن میزان انرژی مصرفی نقش مهمی دارد. علاوه بر اینکه باید با خرید یک دستگاه آب‌گرم‌کن مناسب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، دو نکته را هم باید همیشه به خاطر بسپارید: آب‌گرم‌کنی که می‌خرید با نیاز شما هماهنگ باشد و به نوع سوخت آن هم توجه کنید. مثلا، آب‌گرم‌کن‌های بدون مخزن معمولا مصرف انرژی کم‌تری دارند اما برای خانواده‌های بزرگی که میزان و دفعات مصرفشان بالا است، گزینه خوبی به شمار نمی‌روند. میزان کاهش مصرف انرژی آب‌گرم‌کن‌های جدید که مصرف بهینه دارند، ۸ تا ۳۰۰ درصد از نمونه‌های سنتی کمتر است. به طول عمر دستگاه در ارائه خدمات گرمایشی هم توجه کنید. وسیله‌ای با ۱۰ تا ۱۵ سال عمر مفید به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف کمک شایانی خواهد کرد.

۵. نصب پنجره‌های مناسب برای کاهش مصرف انرژی

۱۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌ای که بابت انرژی می‌پردازید ناشی از هدررفت انرژی از طریق پنجره‌هاست. برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی بهتر است از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. برای خانه‌هایی که در نواحی سردسیر هستند، استفاده از پنجره‌های دوجداره‌ای که در میان دو لایه پوشش آنها گازهایی مانند آرگان و… قرار دارد، انتخاب مناسبی خواهد بود. این نوع از پنجره‌ها هدر رفتن گرما را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهند. در مناطق آب و هوایی که طوفان و بارندگی‌های شدید رخ می‌دهد، استفاده از پنجره‌های مخصوص که در برابر خروج گرما از منزل مقاوم هستند هم بسیار مفید واقع می‌شوند.

در مناطق گرم هم گرمایی که از طریق پنجره‌ها جذب می‌شود به مشکل بدل خواهد شد. در این مواقع هم برای کاهش هدر رفتن انرژی باید از پنجره‌هایی استفاده کرد که نور و گرما را منعکس می‌کنند. این پنجره‌ها از طریق تابش به پخش انرژی به قسمت‌های مختلف منزل کمک می‌کنند و مانع از جذب شدن تمام انرژی به سمت پنجره می‌شوند. پنجره‌های مناسب می‌توانند هزینهٔ مصرف انرژی در سال را در ابعاد جهانی ۲۰ تا ۹۵ دلار در منازل کاهش بدهند. استفاده از پرده مناسب، کرکره، آفتاب‌گیر، عایق‌بندی و… هم در کم‌تر شدن مصرف انرژی نقش دارد.

۶. عایق‌بندی خانه

با عایق‌بندی در زمستان‌ها مانع از خروج گرما از خانه خواهید شد و در تابستان‌ها هم اجازه ورود گرما به منزل را نخواهید داد. میزان مقاومت عایق‌ها در برابر گرما به ناحیه آب و هوایی که در آن زندگی می‌کنید وابسته است. زیرزمین، اتاق زیرشیروانی، دیوارها و کف از مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که باید در عایق‌سازی منزل به آنها توجه شود.

۷. تعمیر و نگهداری موتورخانه و پکیج‌ های گرمایشی و سرمایشی

سیستم‌های گرمایش و سرمایش، ۴۰ درصد از انرژی مصرفی هر خانه را به خود اختصاص می‌دهند. خرید دستگاه‌هایی که هم‌زمان گرمایش و سرمایش را به عهده دارند و برای مصرف بهینه طراحی شده‌اند باعث می‌شود تا مصرف انرژی ۸ درصد کاهش پیدا کند. با خرید دستگاه‌های ترکیبی (سرمایش و گرمایش) می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید. علاوه‌بر آن تعمیر و نگهداری وسایل گرمایشی و سرمایشی خود را به تعمیرکاران معتبر بسپارید، تا علاوه براینکه اطمینان کافی حاصل کنید خانواده‌تان از امنیت کافی برخوردار است تا حد ممکن مصرف انرژی را به بهینه‌ترین حالت ممکن برسانید.

اگر از پکیج بوتان استفاده می‌کنید، حتما برای تعمیر پکیج بوتان از خدمات نمایندگی تعمیرات بوتان استفاده کنید، همین‌طور برای پکیج ایران ‌رادیاتور حتما به مرکز معتبر تعمیرات ایران رادیاتور مراجعه کنید و برای تعمیرات پکیج آریستون به نمایندگی این شرکت مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.