۷ غذای مفید برای کاهش قند خون

9

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌توانند با کنترل خورد و خوراکشان، میزان قند خون خود را تنظیم، گرسنگی را رفع و برای مدت بیشتری احساس سیری کنند.
در بیماران مبتلا به دیابت، قند خون و به عبارتی سطح گلوکوز بالاتر از حد نرمال است. به گفته‌ی دکتر «مگی پاورز» (Maggie Powers)، رئیس بخش آموزش و مراقبت‌های بهداشتیِ انجمن دیابت آمریکا، غذاهای کربوهیدرات‌دار مانند نان، فرآورده‌های مشتق از غلات، برنج، پاستا، شیر و انواع دسرها باعث این افزایش سطح قند خون هستند. در این مقاله با ۷ غذاهای مفید برای دیابت و کاهش قند خون آشنا می‌شوید.

غذاهای مفید برای دیابت

بر مبنای نظر دکتر پاورز، بیماران دیابتی باید مراقب میزان کربوهیدرات مصرفی در غذاهای روزانه‌ی خود باشند. اما لذّت بردن از غذا هم مسئله‌ی مهمی است. قطعا شما دوست دارید به اندازه‌ی کافی غذا بخورید، پرخوری نکنید و از غذاهای مضر و غیرمغذی هم اجتناب کنید. در این مقاله لیست مواد غذایی پایین آورنده قند خون توصیه شده توسط دکتر پاورز، که به تنظیم قند خون و شادی و سلامتی شما کمک می‌کنند، معرفی می‌شود.


حتما بخوانید: ۲۷ نکته علمی در مورد سلامتی

۱. سبزیجات خام، پخته یا کبابی

سبزیجات

رونیکس

این خوراکی‌ها به غذای شما طعم، رنگ و قوت می‌دهند. سبزیجات خوش‌طعم و کم‌کربوهیدرات مانند قارچ، پیاز، بادنجان، گوجه، کلم‌پیچ و کدو غذای مناسب برای دیابتی ها هستند. این سبزیجات را همراه با چاشنی‌هایی مانند سس‌های کم‌چرب، حُمُص، سس گواکاموله و سالسا میل کنید؛ یا آنها را همراه با ادویه‌جاتی مانند رزماری، فلفل قرمز یا سیر کباب کنید.

۲. سالاد از غذاهای مفید برای دیابت

سالاد

به سالادهای رایج اکتفا نکنید، از کلم، اسفناج و برگ چغندر استفاده کنید. این سبزیجات، سالم، خوش‌طعم و کم‌کربوهیدرات هستند. با سرخ کردن برگ کلم در روغن زیتون به مدت خیلی کم، چیپس‌های ترد و خوشمزه‌ای خواهید داشت. همچنین برای افزودن رنگ و طعم بیشتر می‌توانید سالاد را همراه با سبزیجات کبابی یا کمی خوراک پروتئین‌دار مانند ماهی سالمون سرو کنید.


حتما بخوانید: تغذیه در محل کار: چند پیشنهاد خوشمزه و سالم که دوست خواهید داشت

۳. نوشیدنی‌های خوش‌طعمِ کم‌کالری

نوشیدنی‌های کم‌کربوهیدرات

نوشیدن آب همیشه مفید است اما آب، به همراه میوه‌ها و سبزیجات رنگ و لعاب بیشتری دارد. می‌توانید تکه‌های لیمو یا خیار یا تکه‌های یخ‌زده‌ی میوه‌ها را به آب‌تان اضافه کنید. اگر اهل نوشیدن چای داغ نیستید، چای سرد را همراه با لیمو یا چوب دارچین امتحان کنید. این نوشیدنی‌ها علاوه بر اینکه کربوهیدرات کمی دارند، باعث می‌شوند شما احساس سیری کنید و میل به غذا نداشته باشید.

مجموعه صوتی خواص درمانی خوراکی‌ها

۴. طالبی یا خانواده‌ی توت‌ها (Berries)

انواع توت و طالبی

یک فنجان از این دو نوع میوه (منظور از خانواده توت‌ها میوه‌هایی همچون توت‌فرنگی، زغال‌اخته‌ی آبی، کرنبری، تمشک و … است)، تنها ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد و جزو لیست مواد غذایی بدون قند است. شاید کمی گران باشند اما سالم، سرشار از مواد مغذی و فیبر، و در عین حال کمی شیرین هستند. برای تنوع، قالب یخ را به جای آب با مخلوط طالبی، توت و ماست پر کنید.

۵. غلات کامل و غذاهای سرشار از فیبر

حبوبات سرشار از فیبر

برای جلوگیری از پرخوری و انتخاب‌ غذاهای اشتباه، تا می‌توانید این خوراکی را در رژیم غذایی‌تان جا دهید. حبوباتی مانند نخود، لوبیا و عدس را فراموش نکنید. می‌توانید لوبیا و ذرت را همراه سالاد میل کنید. این غذاها کربوهیدرات دارند اما طعم خاص آنها باعث می‌شود شما از غذایتان لذت بیشتری ببرید.


حتما بخوانید: ۲۹ خوراکی چاق‌کننده اما سالم

۶. کمی روغن

ماهی چرب

روغن‌های مفید مانند روغن زیتون، آووکادو و ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون که در بشقابی از کاهو سرو می‌شود، انتخاب‌های خوبی هستند.
استفاده از ماهی و روغنِ موجود در آن به عنوان چاشنیِ همراه با سالاد، غذای مناسبی است.


حتما بخوانید: چربی‌های مفید برای مغز کدامند؟

۷. پروتئین از لیست مواد غذایی پایین آورنده قند خون

مواد دارای پروتئین

برای جذب پروتئین، مصرف ماست یونانی، پنیر کاتیج، تخم مرغ و گوشت راسته توصیه می‌‌شود. چاشنی و مزه را هم فراموش نکنید. کره‌ی بادام زمینی همراه با ساقه‌ی کرفس، یک خوراکی سالم و خوشمزه و منبع خوبی برای تأمین چربی و پروتئین است. همچنین می‌توانید پنیر کم‌چرب و گوشت نمک‌سود را به عنوان یک وعده‌ی غذای سبک در نظر بگیرید، البته به میزان سدیم موجود در آنها توجه کنید. به گفته‌ی دکتر پاورز، به طور کلی، برنامه‌ی غذایی شما نباید کسل‌کننده و یکنواخت باشد و باید غذاهای مورد علاقه‌تان را شامل شود، اما باید میزان کربوهیدرات را در برنامه‌ی غذایی‌تان متعادل نگه دارید.

برای اینکه با غذاهای مفید برای کاهش قند خون آشنا شوید، ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

 

برگرفته از: webmd.com

بیاموزید که چگونه اعتماد به نفس داشته باشید و خجالت را کنار بگذارید تا از موفقیت‌های جدید خود لذت ببرید

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 9 دیدگاه)
  1. محمد حسین پور می‌گوید

    با حقوق سه میلیونی چی بخریم!؟

  2. سارا می‌گوید

    سلام می شه رژیم غذایی برای بیمار کرونایی با قند بالا بدید ممنون

    1. الناز طرزمنی می‌گوید

      درود. دوست عزیز توصیه می‌کنم این دو مقاله رو بخونید:
      رژیم غذایی بیماران کرونایی و مقاله دیابت و کرونا

  3. نعیم می‌گوید

    انگار از وضع مردم خبر نداری یه چیزی بگو که آدم زورش برسه