معرفی کتاب سووشون؛ نوشته سیمین دانشور

0

«شلخته درو کنید تا چیزی هم گیر خوشه‌چین‌ها بیاید»؛ شرط می‌بندم بیشتر شما این جملهٔ مشهور را که بریده‌ای از کتاب سووشون است، شنیده‌اید. «سووشون» اثر ماندگار سیمین دانشور است که همهٔ ما در دوران دبیرستان قسمت‌هایی از آن را خوانده‌ایم. همراه ما باشید، می‌خواهیم شما را با این کتاب دلنشین بیشتر آشنا کنیم.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان کتاب: سووشون
  • نویسنده: سیمین دانشور
  • تعداد صفحات: ۳۰۷

دربارهٔ کتاب سووشون

شاید اولین چیزی که ذهن مخاطب را درگیر کند، اسم این کتاب یعنی سووشون باشد. سووشون برگرفته از یک مراسم ایرانی در سوگ و عزای سیاوش، از قهرمانان ایران باستان است که مظلومانه کشته می‌شود و در خفا برایش عزاداری می‌کنند. انتخاب هوشمندانهٔ عنوان سووشون برای این کتاب، به‌دلیل شباهت یکی از شخصیت‌های کتاب به سیاوش و نحوهٔ مرگ و خاکسپاری اوست.

رونیکس

زمان رویدادهای این رمان زیبا به دههٔ بیست که همزمان با جنگ جهانی دوم و تسلط انگلیسی‌ها بر سرزمین‌مان است، برمی‌گردد.

شخصیت‌های داستان یک زوج شیرازی به نام‌های یوسف و زهرا (زری) هستند. یوسف از زمین‌داران و مالکان شیراز است. او از روشنفکران زمانه و از وطن‌پرستانی است که دغدغهٔ معیشت مردم و غم بی‌سامانی کشورش را دارد. زری به‌عنوان یک نمونهٔ بارز و تمام‌عیار زن و مادر ایرانی معرفی می‌شود که خانواده‌اش اولین و مهم‌ترین دارایی اوست. زندگی عاشقانهٔ یوسف و زهرا، از دیگر ابعاد زیبای این رمان ایرانی است که به محبوبیت این دو شخصیت افزوده است.

کتاب در ابتدا و به‌آرامی اعضای خانواده، دوستان و محیطی را که یوسف و زهرا در آن زندگی می‌کنند، معرفی و رفته‌رفته خواننده را بیشتر با اوضاع آشفته‌ٔ دهه‌ٔ بیست آشنا می‌کند. نوشته‌ها از دخالت بیش‌ازحد انگلیسی‌ها در امور کشور و نارضایتی مردم، به‌ویژه عشایرها حکایت دارد. در بخش‌هایی از داستان نویسنده به‌خوبی توانسته فساد و مشکلات و معضلات آن روزهای جامعه را به تصویر بکشد و این باعث می‌شود که مخاطب، خود را به شخصیت‌ها و رویدادهای کتاب نزدیک ببیند.

شخصیت‌پردازی مناسب و لهجهٔ شیرین شیرازی شخصیت‌ها، از نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت و جالب این کتاب است.

آیا این کتاب برای شماست؟

سووشون از بهترین رمان‌های ایرانی است که یک‌بار خواندن آن خالی از لطف نیست. زمان وقوع رویداد‌ها به‌گونه‌ای است که ما را از گذشتهٔ کشورمان بیشتر آگاه می‌کند. همچنین حساسیت ما را نسبت به ارزش‌های انسانی همچون عشق به خانوده، عشق به وطن و آزادگی بیشتر می‌کند به‌طوری‌که بعد از خواندن کتاب نسبت به گذشته احساس مسئولیت بیشتری در خود حس می‌کنیم. اگر به‌دنبال یک رمان ایرانی عاشقانه و بامحتوا هستید، کتاب سووشون پیشنهاد ما به شماست.

بخش‌هایی از کتاب

«دنیا اتاق تاریکی است که ما را با چشم‌های بسته وارد آن کرده‌اند، یک نفر ممکن است بخواهد چشم‌های خود را باز کند، و ممکن است بخت با کسی یار باشد و یک نوری ناگهان از یک روزن بتابد و بتواند یک آن ببیند، شوهر شما از آن اشخاص نادری است که از اول یادشان رفته بود چشم‌هایشان را ببندند، چشم و گوش‌هایش باز بود. حیف فرصتش کم بود.

کاش دنیا دست زن‌ها بود، زن‌ها که زاییده‌اند یعنی خلق کرده‌اند و قدر مخلوق خود را می‌دانند، قدر تحمل و برای خود هیچ‌کاری نتوانستن را. شاید مرد‌ها چون هیچ وقت عملا خالق نبوده‌اند، آن‌قدر خود را به آب و آتش می‌زنند تا چیزی بیافرینند. اگر دنیا دست زن‌ها بود، جنگ کجا بود؟»

دربارهٔ نویسنده

سیمین دانشور متولد اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۰ در شیراز و همسر جلال آل احمد از نویسندگان برجستهٔ کشورمان است. او اولین زن ایرانی است که به‌صورت حرفه‌ای به زبان فارسی داستان نوشت. دانشور در سال ۱۳۳۱ با استفاده از بورس تحصیلی در دانشگاه استنفورد به‌مدت دو سال در رشتهٔ زیباشناسی مشغول به تحصیل شد. کتاب سووشون معروف‌ترین اثر اوست که به ۱۷ زبان دنیا ترجمه شده است.


در ادامه بخوانید: کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر؛ سفری هیجان‌انگیز به تاریخ فلسفه
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.