معرفی کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

0

هنوز بسیاری از افراد می‌پندارند که فمنیست‌ها به‌دنبال برتری زنان هستند و اغلب، خشونت علیه مردان را ترویج می‌کنند. ما در ادامه به معرفی کتاب «همه باید فمینیست باشیم» پرداخته‌ایم تا نشان بدهیم، این تعاریف از فمینیست نادرست است. مطالعهٔ این کتاب شاید به شما کمک کند تا برای اولین بار به تعریف واقعی و درستی از فمینیست برسید؛ حتی اگر دل‌تان نخواهد که طرفدار فمینیست باشید.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان کتاب: ما همه باید فمینیست باشیم (We Should All Be Feminist)
  • نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی (Chimamanda Ngozi Adichie)
  • تعداد صفحات: ۶۴

درباره کتاب ما همه باید فمینیست باشیم

فمینیست کلمه‌ای جنجالی است که همهٔ ما بعد از اولین‌باری که آن را دیدیم یا در بحثی شنیدیم، حداقل یک‌بار آن را در موتورهای جست‌وجو سرچ کردیم. جالب‌ترین نکته در در مورد فمینیست شاید فراگیر بودن آن در سراسر جهان است. سخنرانی خانم آدیشی در مورد فمینیست در سال ۲۰۱۲ در مراسم تداکسوستون (که یک کنفرانس سالانه با محوریت آفریقاست) بحث‌ها و عکس‌العمل‌های زیادی در پی داشت و همین باعث شد تا او بعدها نسخهٔ اصلاح‌شده این سخنرانی را در قالب این کتاب یعنی «ما همه باید فمینیست باشیم» در سال ۲۰۱۴ منتشر کنند.

خواندن این کتاب تجربه و دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به سایر کتاب‌های حوزه‌ٔ فمینیست برای شما رقم می‌زند که این ناشی از منظر متفاوتی است که خانم آدیشی نسبت به فمینیست، زن بودن و مرد بودن دارد. نویسنده با استفاده از مثال‌هایی از زندگی شخصی خود به درک موضوع فمینیست از سوی مخاطب کمک می‌کند. در پایان، مخاطب، خود را در برابر تعریف جدیدی از فمینیست می‌بیند که خالی از هرگونه خشونت و خواسته‌های غیرمعقول و غیرانسانی است.

رونیکس

کتاب با داستان آشنایی نویسنده با کلمهٔ فمینیست شروع می‌شود؛ ماجرایی که ممکن است برای خیلی‌ها آشنا به‌نظر برسد. کتاب فصل‌بندی مشخصی ندارد و مطالب به‌هم‌پیوسته هستند. همان‌طور که از تعداد صفحات مشخص است، این کتاب، کتاب کم‌حجمی است، ولی به‌خوبی توانسته مهم‌ترین مسائل را بیان کند.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر جزو افرادی هستید که آشنایی زیادی با فمینیست ندارید، این کتاب با توجه به ویژگی‌های ذکرشده در قسمت قبل و همچنین جامعیت آن با توجه به حجم کم کتاب قطعا بهترین منبع برای شروع مطالعه در این زمینه است.

درباره نویسنده

چیماماندا انگوزی آدیشی در نیجریه بزرگ شده و دانشجوی رشته پزشکی بوده است، ولی به‌دلیل علاقهٔ بیشتر به حوزهٔ نویسندگی و ارتباطات انسانی، در این زمینه فعالیت می‌کند.

کتاب‌های ختمی ارغوانی، نیمی از خورشید زرد، آمریکانا، چیزی به دور گردن تو و مانیفست یک فمینیست از دیگر آثار او هستند که به ۳۰ زبان دنیا ترجمه شده‌اند.

بخش‌هایی از کتاب

ما زمان زیادی را صرف آموزش دختران می‌کنیم، برای اینکه بفهمند پسران در موردشان چه فکر می‌کنند. اما بدبختی این موضوع نیست. بدبختی آنجاست که ما به پسران یاد نمی‌دهیم که دوست‌داشتنی باشند. ما زمان زیادی را صرف می‌کنیم تا به دخترها بگوییم که نمی‌توانند عصبانی، پرخاشگر یا خشن باشند، چراکه این کار بسیار زننده است، اما بلافاصله برمی‌گردیم و مردی را با همین رفتار‌های مشابه ستایش یا عفو می‌کنیم. در تمام دنیا، مجلات و کتاب‌های زیادی هستند که به زنان خط مشی می‌دهند، این که چه‌کار کنید و چطور باشید تا مردان را جذب کنید یا کاری کنید او احساس شادمانی کند. اما در مورد اینکه مردان باید چه کنند تا زنی احساس رضایت داشته باشد، راهنما‌های خیلی کمی وجود دارد.


در ادامه بخوانید: کتاب چطور با هر جور آدمی ارتباط برقرار كنيم؛ ۹۲ راهکار ساده برای برقراری ارتباط
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.