اقامت ترکیه؛ راهنمای جامع روش های اخذ اقامت ترکیه و درخواست روادید

شرایط و مدارک لازم برای دریافت شهروندی ترکیه

0

اقامت ترکیه یکی از روش‌های آسان برای مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و گرفتن اقامت دائم و گذرنامه غیرایرانی است. در سال‌های اخیر، با توجه به نوسانات قیمت ارز و سخت شدن مهاجرت به کشورهای پرمهاجر و محبوب ایرانیان مثل نیوزلند، کانادا و استرالیا، مهاجرت و اقامت در ترکیه روند صعودی پیدا کرده است. گرفتن اقامت دائم ترکیه مثل مهاجرت به گرجستان، برای ایرانیان فرایندی آسان و کم‌دردسر است. در ادامه با انواع اقامت ترکیه و نحوه دریافت آن‌ها صحبت خواهیم کرد،‌ با ما همراه باشید.

مهری که به‌محض ورود به ترکیه، در گذرنامه ایرانیان زده می‌شود، اجازه‌ٔ اقامت ۹۰ روزه است و برای اقامت بیش از این، باید مدارک لازم را در اختیار اداره‌ٔ مهاجرت ترکیه قرار داد تا ویزای اقامت کوتاه‌مدت ۱ ساله صادر شود. با ویزای گردشگری ترکیه، شما اجازه کار و تحصیل در این کشور را ندارید و برای این کارها، باید نوع روادید خود را تغییر دهید.

در این نوشتار، ما در تلاش هستیم تا هم‌وطنان گرامی را با شرایط سفر به ترکیه به منظور اخذ اقامت دائم و کسب شهروندی و درخواست اینترنتی ویزای اقامت بلندمدت این کشور آشنا کنیم. اگر شما نیز تجربه‌ٔ سفر به ترکیه به‌منظور دریافت اقامت و همچنین انجام فرایندهای قانونی اخذ اقامت دائم را دارید، نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت در اختیار ما قرار بدهید.

رونیکس

مزایای اقامت در ترکیه

سؤال اولی که شاید در ذهن بسیاری از خوانندگان پیش بیاید، این است که چرا باید به اقامت در ترکیه فکر کرد؟ اگر چه هیچ یک از مقاله‌های معرفی فرصت‌های تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت و اقامت در خارج از کشور که در وب‌سایت چطور معرفی می‌شود، به‌منظور پیشنهاد ترک ایران و اقامت در خارج از کشور نیست و تنها قصد روشن‌گری و ارائه اطلاعات دارد، اما به‌واسطه این‌که ترکیه، محبوب‌ترین مقصد گردشگری ارزان و نزدیک برای ایرانیان محسوب می‌شود، لذا اقامت دائم یا موقت ترکیه، انتخاب مناسبی برای برخی از هموطنان به‌شمار می‌رود.

آب‌وهوا، نزدیکی مسافت، آسان بودن دریافت روادید سفر برای متقاضیان تحصیل و کار و زندگی در این کشور و قرابت‌های فرهنگی بین دو کشور سبب شده تا ترکیه در نیم‌قرن اخیر، میزبان ده‌ها میلیون نفر از هم‌وطنان ایرانی باشد که به‌قصد کسب‌و‌کار یا زندگی یا تحصیل، رهسپار این کشور شده‌اند. با وجود این‌که اتحادیه اروپا در یک دهه اخیر هم‌چنان مخالف عضویت ترکیه در این اتحادیه بوده و رؤیای اروپایی‌شدن ترک‌ها هنوز محقق نشده است، اما به‌نظر می‌رسد که علی‌رغم کودتا و حملات تروریستی سال‌های اخیر در شهرهای این کشور، هم‌چنان گزینه جذابی برای گردشگران و مهاجران است.

اقامت ترکیه - سایت STUDYINTURKEY.COM
(سایت STUDYINTURKEY.COM درگاه جامع معرفی فرصت‌های تحصیلی و بورسیه برای دانشجویان کارشناسی تا دکتری در دانشگاه‌های این کشور است)

اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه را ارزشیابی کرده‌اند که در فهرست ممتاز، خوب و متوسط قرار گرفته‌اند. به‌همین‌خاطر، هزاران نفر از دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های باکیفیت و به‌نسبت ارزان ترکیه مشغول‌به‌تحصیل هستند که خود دلیل دیگری برای محبوبیت این کشور نزد ایرانیان است.

روش‌های اقامت ترکیه

اقامت در کشورهای مختلف دنیا، به‌صورت اقامت کوتاه‌مدت (TEMPORARY RESIDENT PERMIT) و اقامت بلندمدت (LONG TERM RESIDENT PERMIT) است که برای دریافت اقامت دائم (PERMANENT RESIDENT PERMIT)، داشتن حداقل ۲ تا ۴ سال روادید اقامت بلندمدت و پرداخت مالیات بر درآمد یا ازدواج یا خرید ملک و مواردی از این قبیل، الزامی است.

اقامت کوتاه‌مدت ترکیه اقامتی کمتر از ۱۲ ماه است. دریافت روادید کار، تحصیل، گردشگری جزو اقامت‌ کوتاه‌مدت محسوب می‌شوند. دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه، تضمینی برای دریافت اقامت بلندمدت و دائم نیست و متقاضی اصلی باید شرایط و مدارک لازم را براساس قانون مهاجرت ترکیه داشته باشد.

ویزای ترکیه - اقامت ترکیه

دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه با روش‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • اخد اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه با اجاره ملک جهت مقاصد توریستی؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور شرکت در کنفرانس‌های و کارگاه‌های علمی این کشور؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور شرکت در کلاس‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای شرکت در برنامه‌های بشردوستانه بهداشتی و درمانی و آموزشی؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه برای شرکت در کلاس‌های آموزش زبان ترکی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی این کشور؛
  • اخذ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه به‌منظور شرکت در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت سازمان‌ها و مؤسسات علمی-تخصصی.

پاسپورت - اقامت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت اجازه‌ٔ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه:

  • در اختیار داشن گذرنامه با حداقل ۱۲ ماه اعتبار و ۲ صفحه‌ٔ خالی؛
  • فرم امضاشده‌ٔ درخواست مجوز اقامت به زبان ترکی یا انگلیسی؛
  • اصل و رونوشت صفحات گذرنامه؛
  • چهار قطعه عکس؛
  • ارائه‌ٔ برنامه‌ٔ جامع علت تقاضا برای اقامت کوتاه‌مدت ترکیه؛
  • ارائه‌ٔ بیمه‌ٔ درمانی برای پوشش هزینه‌های بهداشتی خود در زمان اقامت در ترکیه (۱۸ تا ۶۵ سال)؛
  • ارائه‌ٔ اطلاعات رزرواسیون محل اقامت در شهر مقصد.

اگر شما اجازه‌ٔ اقامت کوتاه‌مدت ترکیه را دریافت کردید، برای تمدید مجوز اقامت به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • تکمیل فرم رسمی درخواست تمدید اجازه‌ٔ اقامت؛
  • فرم راندوو که برای درخواست ملاقات است؛
  • اصل و رونوشت گذرنامه‌ٔ متقاضی؛
  • ارائه رونوشت مجوز اقامت قبلی؛
  • دو قطعه عکس؛
  • گواهی بانکی مبنی بر در اختیار داشتن نقدینگی کافی برای گذران زندگی در بازه‌ٔ تمدید اقامت؛
  • اگر دلیل شما برای تمدید اقامت به‌دلیل مسائل شغلی یا تحصیلی است، باید مدارک و مستندات لازم از محل تحصیل یا کارفرما اخذ و تسلیم اداره مهاجرت ترکیه شود؛
  • ارائه‌ٔ تعهدنامه‌ٔ والدین برای افراد زیر ۱۸ سال؛
  • ارائه‌ٔ بیمه‌ٔ درمانی برای بازه‌ٔ زمانی تمدیدشده؛
  • پرداخت هزینه‌هایی که اداره‌ٔ مهاجرت ترکیه اعلام می‌کند.

دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه چقدر طول می‌کشد؟

درصورتی‌که مدارک کافی و کامل باشد، دریافت اقامت کوتاه‌مدت ترکیه معمولا حدود ۹۰ روز طول می‌کشد. اما همه‌چیز به اداره‌ٔ مهاجرت و بررسی پرونده‌ٔ تقاضای اجازه‌ٔ اقامت کوتاه‌مدت شما بستگی دارد.

فرصت های شغلی متنوع - اقامت ترکیه
(فرصت‌های متنوع شغلی در ترکیه برای اخذ اقامت دائم را در سایت https://vacanciesinturkey.com دنبال کنید)

دریافت اقامت بلندمدت ترکیه

برای اقدام جهت دریافت اقامت بلندمدت ترکیه، اجازه‌ٔ اقامت‌های کوتاه‌مدت شما باید هر سال تمدید قانونی شود و در مدت اقامت، هیچ سوء پیشینه‌ کیفری در ترکیه نداشته باشید. همچنین، داشتن شرایط لازم برای کسب اقامت بلندمدت نیز ضروری است. احراز این شرایط، برعهده‌ٔ کارشناسان اداره‌ٔ مهاجرت ترکیه خواهد بود. اقامت بلندمدت از طریق ازدواج یا خرید ملک یا سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر خواهد بود.

اقامت بلندمدت ترکیه معمولا یک‌مرحله‌ای نیست و چند مرحله خواهد بود. همانند کشورهای اسکاندیناوی و اروپایی که شما برای دریافت اقامت دائم، باید ۲ تا ۴ بار اقامت کوتاه‌مدت ۱ ساله‌ٔ خود را تمدید کنید، اقامت بلندمدت ترکیه نیز نیازمند تمدید ۲ تا ۳ باره‌ٔ اقامت کوتاه‌مدت است. معمولا حداکثر پس از ۵ سال تمدید اقامت‌های موقت، می‌توان اقامت دائم گرفت.

معیارهای شش‌گانه برای دریافت اقامت بلندمدت ترکیه:

  • اقامت در ترکیه به‌مدت ۶۰ ماه متولی یا ۸ سال به‌صورت غیر‌متوالی (اگر با شهروند ترک ازدواج کرده باشید، ۳ سال از این مدت کسر می شود)؛
  • نداشتن سوءپیشینه در ۳۶ ماه گذشته در ترکیه؛
  • عدم دریافت کمک‌های اجتماعی (SOCIAL) از نهادهای عمومی ترکیه؛
  • عدم تسلیم پرونده‌ٔ پناهندگی در ترکیه و عدم احراز تهدید امنیتی متقاضی؛
  • ورود قانونی به ترکیه و داشتن درآمد کافی و پایدار برای گذران زندگی خود و خانواده و اشخاص تحت تکفل؛
  • دارا بودن بیمه‌نامه‌ٔ پزشکی معتبر برای متقاضیان ۱۸ تا ۶۵ سال.

علاوه‌بر معیارهای شش گانه، اداره‌ٔ مهاجرت ترکیه مختار است تا مدارک دیگری از متقاضی بخواهد.

مدارک موردنیاز برای کسب اقامت دائم ترکیه:

  • تکمیل فرم رسمی درخواست اقامت دائم ترکیه؛
  • ارائه‌ٔ رونوشت اقامت‌های کوتاه‌مدت قبلی؛
  • ارائه‌ٔ رونوشت سند محل اقامت در یکی از شهرهای ترکیه؛
  • چهار قطعه عکس؛
  • سندی دال بر عدم نیاز متقاضی برای دریافت کمک‌های بشردوستانه و دولتی؛
  • ارائه سندی دال بر تمکن مالی؛
  • گزارش پلیس؛
  • بیمه‌ٔ درمانی معتبر.

با داشتن اقامت بلندمدت ترکیه که پس از احراز شرایط تحقق می‌یابد، امکان رأی دادن در انتخابات، استخدام در نهادهای دولتی، دریافت وام و تسهیلات از مؤسسات مالی و اعتباری با بهره‌ٔ کم، اخذ مجوزهای قانونی برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای قانونی در زمینه‌های مختلف مهندسی تا پزشکی فراهم می‌شود.

ناگفته نماند که دارنده‌ٔ اقامت دائم ترکیه، برای دریافت ویزای و سفر به منطقه‌ٔ شنگن، شرایط بهتر و راحت‌تری نسبت‌به دارنده‌ٔ گذرنامه‌ٔ ایرانی خواهد داشت. همچنین دارنده‌ٔ اقامت دائم ترکیه، از پرداخت عوارض کمرگی برای ورود وسایل نقلیه به خاک این کشور معاف خواهد بود. همچنین از تخفیف در پرداخت شهریه‌ٔ دانشگاه‌های ترکیه و دریافت وام تحصیلی نیز برخوردار خواهد شد.

وزارت کار ترکیه - اقامت ترکیه
(تصویر سایت وزارت کار ترکیه: https://www.csgb.gov.tr/En که نیازهای شغلی شما را پاسخ می‌دهد)

مهاجرت به ترکیه از طریق ثبت شرکت

یکی از روش‌های دریافت اقامت ترکیه، ثبت شرکت و کارآفرینی است تا مجوز اقامت کوتاه‌مدت را دریافت و آن را سال به سال تمدید کنید تا به اقامت دائم و شهروندی ترکیه منجر شود. ثبت شرکت در ترکیه، شرط کافی برای دریافت اقامت ترکیه از روش کارآفرینی و سرمایه گذاری نیست. کسب‌وکار شما باید بیزینس پلن (برنامه کاری مدون) داشته و در شهرهای ترکیه به کار شما نیاز باشد. بنابراین، دولت ترکیه باید با ثبت شرکت یا مؤسسه شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار موافقت کند و شما شرایط علمی و فنی لازم را داشته و دولت ترکیه این شرایط را تأیید کند.

پس از ثبت شرکت در ترکیه، اقامت شش‌ماهه صادر می‌شود که تا یک سال تمدید می‌شود. با تمدید ۲ تا ۵ سال فعالیت مداوم شرکت، متقاضی اصلی می‌تواند درخواست اقامت دائم بدهد و این کار، منجر به دریافت شناسنامه و گذرنامه‌ٔ ترکی خواهد شد.

مهاجرت به ترکیه از طریق ازدواج

یکی از روش‌های مرسوم برای اخذ اقامت دائم ترکیه و اخذ شهروندی این کشور، ازدواج با یکی از اتباع ترکیه است. فردی که در ترکیه قصد ازدواج با او را دارید (مرد یا زن) نباید پناهنده باشد. ازدواج باید رسمی و با مدارک معتبر انجام شود. ازدواج صوری در ترکیه، پیگرد قانونی دارد. پس از زندگی مشترک و تحقیقات پلیس ترکیه برای راستی‌آزمایی این وصلت، اقامت دائم به فرد داده می‌شود.

درخواست روادید ترکیه

هموطنانی که قصد اقامت بیش از ۳ ماه در ترکیه را دارند، لازم است پیش از عزیمت به این کشور، در تهران ویزای ترکیه را دریافت کنند. این ویزا در شهرهای ترکیه صادر نمی‌شود و شما باید در تهران برای دریافت آن اقدام کنید. روادید ترکیه به دو دسته‌ٔ تک‌ورودی یا SINGLE و چندبار ورود MULTIPLE تقسیم می‌شود که در موقع تکمیل فرم درخواست ویزا ترکیه، باید آن را مشخص کنید.

برای دریافت ویزای ترکیه، مدارک موردنیاز باید به‌صورت حضوری در اختیار کنسول قرار بگیرد. ویزای تجاری، ویزای دانشجویی (با امکان ورود و خروج متعدد در طول یک سال) و ویزای ترانزیت ترکیه از جمله روادیدی است که بنابه درخواست متقاضیان، در اختیارشان قرار می‌گیرد. با ویزای دانشجویی، امکان کار در این کشور برای دانشجویان فراهم می‌شوند و می‌توانند بدون توجه به رشته‌ٔ تحصیلی، در کارهای قانونی مشغول به فعالیت شوند و مالیات بپردازند.

اگر کارفرمایی در ترکیه از شما دعوت‌ به کار کند، ویزای کار در تهران برای شما صادر می‌شود که پیش از آن، نیاز به حضور شما در فعالیت‌های تجاری، صنعتی، خدماتی و درمانی ترکیه به‌تأیید وزارت کار ترکیه رسیده باشد.

توجه کنید که اخذ اقامت ترکیه از طریق مجوز کار، نیاز به دریافت تأییدیه از وزارت کار این کشور است. دریافت ویزای کار و مجوز کار، دو مقوله‌ٔ جداگانه است که متقاضی اشتغال در ترکیه باید به‌طور همزمان برای آن‌ها اقدام کند. یعنی هم درخواست ویزای کار شما باید به کنسول ترکیه در تهران تسلیم شود و هم مدارک دریافت مجوز کار به وزارت کار ترکیه ارسال گردد.

فرایند دریافت مجوز کار در ترکیه

  • پیشنهاد شغلی کارفرمایان ترک، باید مکتوب برای شما ارسال شود.
  • کارفرما باید پیشنهاد شغلی (JOB OFFER) را به وزارت کار ارسال کند.
  • پیشنهاد کارفرمای ترک ظرف ۳ ماه در وزارت کار ترکیه بررسی می‌شود.
  • اگر با درخواست کار شما موافقت شد، باید با مدارکی که سفارت اعلام می‌کند، به کنسول ترکیه در تهران بروید تا ویزای کاری دریافت کنید.
  • پس از ورود به ترکیه با ویزای کار، برای اخذ روادید اقامت باید با ویزای کار به پلیس استان محل سکونت مراجعه کنید.
  • مجوز کار ترکیه یک‌ساله است و هر سال براساس درخواست کارفرما تمدید می‌شود. همواره باید ۷۰ روز پیش از اتمام مجوز کار نسبت‌به تمدید آن اقدام کنید تا ویزای کار جدید برای شما صادر شود. مدتی که شما منتظر تمدید ویزای کاری هستید، اقامت شما در ترکیه قانونی خواهد بود. تمدید مکرر مجوز کار و ویزای اقامت کاری، منجر به اخذ اقامت دائم می‌شود.
  • توجه کنید که برای تمدید مجوز کار در ترکیه باید به وزارت کار مستقر در آنکارا بروید.
  • تمدید هر گونه اجازه‌ٔ اقامت در ترکیه، دقیقا از تاریخ انقضا ویزای قبلی امکان‌پذیر است. لذا حداقل ۶۰ روز پیش از اتمام ویزای خود، نسبت‌به تمدید آن از طریق نهادهای ذی‌صلاح ترکیه (وزارت کار و اداره‌ٔ مهاجرت) اقدام کنید.

مدارکی که متقاضیان کار با تخصص‌های مختلف باید ارائه کنند، به شرح زیر است:

  • ارائه‌ٔ رزومه به زبان ترکی یا انگلیسی؛
  • ترجمه‌ٔ رسمی مدارک فارغ‌التحصیلی ممهور به مهر وزارت خارجه و دادگستری ایران؛
  • ارائه‌ٔ دعوت‌نامه از کارفرمای ترک؛
  • اگر کار شما در زمینه‌های تخصصی پزشکی، پیراپزشکی یا آموزش است، باید از نهادهای ترکیه گواهی صلاحیت حرفه‌ای گرفته شود.

کلیات دریافت تابعیت ترکیه

اگر بخواهیم به‌طور خلاصه درباره‌ٔ الزامات دریافت تابعیت ترکیه اشاره کنیم، ذکر این نکته اهمیت دارد که واجدان شرایط برای اخذ شهروندی ترکیه، باید به سن بلوغ رسیده (بر اساس قانون کشور مبدأ) و حداقل ۶۰ ماه با وقفه‌ٔ کمتر از ۶ ماه، در این کشور زندگی کرده باشند یا با یکی از شهروندان ترکیه ازدواج کنند. در این صورت، ۶۰ ماه به ۳۶ ماه کاهش می‌یابد.

برای اقدام جهت دریافت تابعیت ترکیه، متقاضی باید از سلامت جسم و روان برخوردار بوده و سابقه‌ٔ کیفری ثبت‌شده نداشته باشد. آشنایی به زبان ترکی از دیگر الزامات است که نیازی به ارائه‌ٔ مدرک تسلط به زبان ترکی نیست. برخلاف اخذ تابعیت نیوزلند، کانادا و استرالیا که داشتن آیلتس ۶.۵ یا تافل ۹۰ از ۱۲۰ برای دریافت امتیازهای موردنیاز اقامت دائم متقاضیان مهاجرت الزامی است، در ترکیه چنین الزامی وجود ندارد.

اگر شما با شهروند ترکیه ازدواج نکرده‌اید، باید مدارک کاری خود را ارائه کنید. به‌طور کلی، اخذ تابعیت ترکیه برای افرادی که قادر باشند براساس ظرفیت‌های علمی، فنی، اجرایی و مدیریتی خود به رشد و توسعه‌ٔ این کشور کمک کنند، سخت نیست. دریافت تابعیت ترکیه و دریافت مدارک نهایی از طریق وزارت کشور ترکیه انجام می‌شود و به وزارت کار ارتباطی ندارد.

اقامت از طریق ازدواج - اقامت ترکیه

چه مشاغلی در ترکیه موردنیاز است؟

مشاغل موردنیاز در ترکیه محدود به موارد زیر نیست، اما مهم‌ترین‌شان به این شرح خواهد بود. کارشناسان و افراد ماهری در زمینه‌های:

  • صنعت ساختمان؛
  • صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات؛
  • صنعت خودروسازی؛
  • صنعت توزیع مواد غذایی؛
  • تولید مواد غذایی و بسته‌بندی؛
  • صنعت نساجی؛
  • صنایع مرتبط با محیط‌زیست و توسعه‌ٔ پایدار؛
  • صنعت شیمیایی و پتروشیمی؛
  • صنعت گردشگری؛
  • صنعت کشاورزی؛
  • صنعت تولید لوازم خانگی؛
  • صنایع پتروپالایشی؛
  • خدمات مشاوره‌ٔ امور مالی، بازرگانی و حقوقی؛
  • دفاتر مشاوره‌ٔ کسب‌وکار، کارآفرینی و راهنمای استارت‌آپ‌ها؛
  • صنعت حمل‌ونقل دریایی، هوایی و ریلی؛
  • خدمات نظافتی؛
  • تعمیرات سبک و سنگین؛
  • رزرواسیون محل اقامت (هتل، هاستل، آپارتمان، معاملات املاک و مستغلات).
ویزای الکترونیک - اقامت ترکیه
(سایت E-VISA، درگاه رسمی صدور ویزای الکترونیک برای شهروندان کشورهایی است که رژیم لغو روادید ترکیه با دولت آن‌ها منعقد نشده و می‌توانند از طریق این سایت، ویزای ۹۰ روزه برای اقامت در این کشور در طی ۶ ماه دریافت کنند)

آن‌چه برای اقامت در ترکیه باید بدانیم؟

  • دریافت ویزای کوتاه‌مدت ۳ ماهه‌ٔ تجاری یا گردشگری ترکیه از آوریل ۲۰۱۳ میلادی از طریق سایت e-visa (متعلق به وزارت امور خارجه ترکیه است) امکان‌پذیر شده است. هزینه‌ٔ درخواست ویزای الکترونیک ترکیه کمتر از صدور ویزا در فرودگاه‌های این کشور است. لازم به ذکر است که دریافت ویزای کوتاه‌مدت ترکیه برای ایرانیان رایگان است.
  • اطلاعات مربوط به دریافت انواع ویزا و تکمیل همه‌ٔ فرم‌های مربوط به درخواست ویزا و تمدید اقامت، از طریق پرتال وزارت خارجه ترکیه امکان‌پذیر است.
  • متقاضیان اشتغال در ترکیه باید از کارفرما بخواهند تا دعوت‌نامه و اپلیکیشن آن‌ها را به وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه (TURKISH MINISTRY OF LABOUR AND SOCIAL SECURITY) که MLSS خوانده می‌شود (ظرف ۱۰ روز از زمان صدور) ارسال کنند.
  • مدارک موردنظر وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه برای بررسی درخواست ویزای کار متقاضی خارجی، در سایت MLSS در دسترس است. بررسی مدارک در این وزارت‌خانه، ظرف ۳۰ روز انجام می‌شود و نتیجه به کارفرما و کارجو اعلام می‌گردد.
  • همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، متقاضیان ویزای کار ترکیه باید ظرف ۱ ماه از تاریخ ورود به ترکیه، به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس در محل سکونت خود مراجعه و اجازه‌ٔ اقامت (RESIDENCE PERMIT) را دریافت کنند.
  • از ژانویه‌ٔ ۲۰۱۵ میلادی طبق قانون حفاظت بین‌المللی و اتباع خارجی در ترکیه، گذرنامه‌ٔ متقاضیان ورود به ترکیه باید حداقل ۶۰ روز بیش از مدت اقامت آن‌ها در ترکیه، اعتبار داشته باشد. به این موضوع در تمدید گذرنامه خود توجه کنید.
  • فرم تقاضای ویزای ترکیه را در سایت mfa.gov.tr در قالب فایل WORD دریافت کنید تا امکان تایپ آن را به زبان انگلیسی یا ترکی داشته باشید.
  • طبق اعلام وزارت خارجه‌ٔ ترکیه، اقامت در ترکیه به‌مدت ۹۰ روز طی ۶ ماه، فقط با چنین اهدافی میسر است: گردشگری، دیدار اقوام و آشنایان، ترانزیت یک‌‌بار ورود، ترانزیت دو بار ورود، شرکت در کنفرانس و کارگاه‌های علمی، شرکت در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و کنسرت‌ها، شرکت در فعالیت‌های ورزشی و رقابت‌های بین المللی، فعالیت فرهنگی، دیدار رسمی. ویزاهایی که برای دانشجویان صادر می‌شود، در قالب بورسیه (INTERNSHIP VISA)، بورسیه اراسموس (INTERNSHIP ERASMUS) و یادگیری زبان (TURKISH LANGUAGE COURUSE PURPOSE VISA) خواهد بود.
  • کلیه ویزاهای اقامت بلندمدت مثل ویزای کاری (WORKING VISA) نیازمند پرداخت هزینه‌ٔ اپلیکیشن (ENTRY VISA FEE) است که رقم آن هر سال توسط وزارت خارجه ترکیه اعلام می‌شود. دارنده‌ٔ این نوع ویزا، کارت اجازه‌ٔ کار (WORK PERMIT CARD) دریافت خواهد کرد. اگر شما ویزای کار به‌صورت WORK ANNOTATED VISA دریافت کنید، فقط ۹۰ روز اعتبار دارد.
  • اگر شما قصد فعالیت در پروژه‌ای را دارید که برنامه‌ٔ همکاری مالی اتحادیه اروپا و ترکیه (TURKEY-EUROPEAN UNION FINANCIAL COOPERATION ) آن را هدایت می‌کند، از دریافت ویزای کار معاف هستید.
  • اگر شما به‌منظور مستندسازی، ساخت فیلم و سریال قصد اقامت در ترکیه را دارید، اجازه‌ٔ اقامت شما را وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه صادر می‌کند.
فرآیندهای آنلاین کنسولی ترکیه - اقامت ترکیه
(تصویر صفحه انگیلسی زبان سایت معرفی فرآیندهای آنلاین کنسولی ترکیه)
  • مشاوره‌ٔ آنلاین و رایگان برای اپلای و دریافت کلیه‌ٔ ویزاهای اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت، اقامت دائم و کسب شهروندی و گذرنامه‌ٔ ترکیه از طریق سایت رسمی مشاوره آنلاین کنسولی این کشور با نشانیkonsolosluk.gov.tr در دسترس است. همه‌نوع اطلاعات لازم برای متقاضیان اقامت ترکیه از طریق کار، سرمایه‌گذاری، ازدواج و همچنین راهنمای دریافت کد ملی، شناسنامه، گذرنامه‌ٔ ترکی، هزینه‌ها و فرم‌های موردنیاز در سایت KONSOLOSOLUK در دسترس متقاضیان است.
  • کنسول‌های سفارت ترکیه در شهرهای مشهد، تبریز، ارومیه و تهران واقع شده‌اند. شما می‌توانید برای انجام امور کنسولی به این شهرها مراجعه کنید.

آشنایی کامل با سایت امور کنسولی ترکیه

همان‌طور که گفتیم، سایت مدیریت امور کنسولی ترکیه، درگاهی برای ارائه‌ٔ خدمات دولت الکترونیک ترکیه به متقاضیان اقامت در این کشور است. برای اپلای ویزا، شما باید وقت ملاقات (MAKE APPOINTMENT) بگیرید تا مدارک را در ساعت و زمان مربوطه به کنسول تحویل بدهید. برای کسب اطلاعات تکمیلی به صفحه konsolosluk.gov.tr مراجعه کنید. پس از کلیک روی لینک، صفحه‌ای به‌نمایش در می‌آید که در عکس پایین می‌بینید. شما باید این فرم را تکمیل کنید.

امور کنسولی ترکیه - اقامت ترکیه

در این فرم، اطلاعات هویتی، شماره‌ٔ گذرنامه، نوع ویزا (اگر هدف کاری است، WORK VISA انتخاب شود)، هدف سفر (PURPOSE OF TRIP) و تعداد ورود موردنیاز (NUMBER OF ENTRY REQUESTED) انتخاب می‌شود. می‌توان تعداد ورود موردنیاز به کشور ترکیه را به دو صورت SINGLE (یک بار ورود) یا MULTIPLE (چند بار ورود) انتخاب کرد. اگر برای شما ویزا صادر شود، تعداد ورود شما به‌صورت S یا M در برچسب ویزا مشخص می‌گردد. شما باید شرایط عمومی درخواست ویزای ترکیه را که در فرم الکترونیکی فوق در بخش GENERAL TERMS & CONDITIONS معرفی شده، مطالعه کنید.

درخواست ویزا ترکیه - اقامت ترکیه

حتما روی گزینه SAVE & PROCEED که در عکس هم می‌بینید، کلیک کنید تا اطلاعات فرم شما ذخیره شود. در قسمت بعدی که تصویر آن را در عکس زیر می‌بینیم، شرایط و مدارکی که برای نوع ویزای موردنظر (تجاری، کاری، گردشگری، ژورنالیستی و…) نیاز دارید، ارائه شده است که باید با آگاهی از آن، نسبت به تهیه‌ٔ مدارک مربوطه و ترجمه‌ٔ رسمی آن در ایران اقدام کنید.

دریافت ویرا - اقامت ترکیه

در انتهای این صفحه که بخش اول آن را در عکس می‌بینید، از شما خواسته شده که اگر صحت اطلاعات ارائه‌شده را تأیید می‌کنید، روی گزینه I AGREE WITH THE STATEMENT ABOVE کلیک کنید.

فرم الکترونیکی درخواست ویزا - اقامت ترکیه

پس از کلیک روی گزینه موافقت، فرمی الکترونیکی نشان داده می‌شود که باید اطلاعات هویتی خود را به‌صورت کامل تکمیل کنید.

اطلاعات هویتی - اقامت ترکیه

این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • نام (NAME) و نام خانوادگی (SURNAME)؛
  • شماره‌ٔ ملی (NATIONAL ID NUMBER)؛
  • جنسیت (GENDER)؛
  • تاریخ تولد (PLACE OF BIRTH)؛
  • کشور محل تولد (COUNTRY OF BIRTH)؛
  • وضعیت تاهل (MARITAL STATUS)؛
  • تاریخ تولد (DATE OF BIRTH)؛
  • نام پدر (NAME OF FATHER)؛
  • ملیت (NATIONALITY)؛
  • شغل (OCCUPATION)؛
  • پست الکترونیک (EMAIL).

پس از تکمیل این اطلاعات، روی گزینه‌ٔ SAVE & PROCEED که به‌محض تکمیل اطلاعات در صفحه ظاهر می‌شود، کلیک کنید. بر اساس نشانی پست الکترونیک واردشده، شماره‌ٔ مرجع (REFRENCE NUMBER) برای شما ایمیل خواهد شد که باید آن را در قسمتی که آن را در زیر می‌بینید، وارد کنید. شما برای این کار، فقط ۱۰ دقیقه فرصت دارید.

تایید اطلاعات - اقامت ترکیه

همان‌طور که در عکس زیر می‌بینید، از طرف سایت کنسول، ایمیلی برای شما ارسال می‌شود که شماره‌ٔ مرجع ۱۳ رقمی در آن قید شده است.

ایمیل تایید - اقامت ترکیه

شماره را در قسمت مربوطه وارد و روی گزینه‌ٔ CONFIRM & PROCEED کلیک کنید تا به صفحه‌ٔ دیگری که تصویر آن را در عکس پایین می‌بینید، منتقل شوید. در این قسمت، باید اطلاعات تماس (CONTACT INFORMATION) را به‌درستی وارد کنید که مرجع ارتباط دولت ترکیه با شما خواهد بود.

فرم اطلاعات تماس - اقامت ترکیه

شمار ه‌ٔمرجع ۱۳ رقمی‌تان را یادداشت کنید تا در دفعات بعدی ورود به سایت و ارتباط با کنسول ترکیه، از آن برای پیگیری پرونده استفاده کنید. در این صفحه، باید آدرس، کد پستی ۱۰ رقمی، شماره موبایل و تلفن را وارد کنید. در قسمت آخر، روی گزینه SAVE & PROCEED که پس از ورود صحیح اطلاعات ظاهر می‌شود، کلیک کنید تا وارد صفحه‌ٔ ورود اطلاعات گذرنامه و سفر (TRAVEL INFORMATION) شوید که عکس این صفحه در تصویر زیر دیده می‌شود.

اطلاعات مربوط به گذرنامه - اقامت ترکیه

در قسمت TRAVEL INFORMATION که بخش چهارم از فرایند درخواست اینترنتی ویزای ترکیه است، باید اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • نوع گذرنامه (TYPE OF TRAVEL DOCUMENT) که باید گذرنامه‌ٔ عادی یا ORDINARY PASSPORT انتخاب شود؛
  • شماره‌ٔ گذرنامه (PASSPORT NUMBER)؛
  • تاریخ صدور گذرنامه (PASSPOSRT ISSUE DATE)؛
  • آیا شما دارنده‌ٔ گذرنامه‌ای بدون تاریخ انقضا هستید؟ (travel document without an expiry date) روی گزینه‌ٔ NO کلیک کنید.
  • تاریخ انقضای گذرنامه (PASSPORT EXPIRY DATE)؛
  • مرجع صدور گذرنامه (ISSUING AUTHORITY)؛
  • دولت صادرکننده‌ٔ گذرنامه (ISSUING STATE) که باید ایران انتخاب شود.

وقتی شما این اطلاعات را در فرم الکترونیکی وارد کردید، روی قسمت TRAVEL HISTORY کلیک کنید تا فرمی حاوی ۹ سؤال که عکس آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به نمایش درآید.

9 سوال مهم - اقامت ترکیه

شما باید با دقت به این سؤالات پاسخ بدهید. بی‌توجهی و بی‌دقتی هنگام ارائه‌ٔ اطلاعات صحیح و مستند، فرایند بررسی پرونده‌ٔ درخواست اقامت شما را با چالش روبه‌رو می‌کند.

  • سوال ۱: آیا شما اجازه اقامت رسمی در کشوری به‌جز کشوری که در آن متولد شده‌اید را دارید؟ آیا اجازه برگشت به این کشور را دارید؟
  • سوال ۲: اگر قصد سفر شما به ترکیه، عبور از این کشور و ورود به کشور ثالث است، آیا اجازه ورود به این کشور را دارید؟
  • سوال ۳: آیا تا کنون سابقه‌ٔ دریافت ویزای ترکیه یا اجازه‌ٔ اقامت کاری را داشته‌اید؟
  • سوال ۴: آیا تا کنون با درخواست ویزا یا اجازه‌ٔ اقامت شما در ترکیه مخالفت شده است؟
  • سوال ۵: آیا تا کنون اجازه‌ٔ ورود شما به ترکیه رد شده است؟
  • سوال ۶: آیا تا کنون از ترکیه اخراج شده‌اید؟
  • سوال ۷: آیا تا کنون بیش از زمان اجازه قانونی اقامت/کار خود در ترکیه ساکن بودید؟
  • سوال ۸: آیا تا کنون در فعالیت‌های مجرمانه در ترکیه مشارکت داشته‌اید؟
  • سوال ۹: آیا تا کنون با درخواست اجازه‌ٔ قانونی اقامت/کار شما در ترکیه مخالفت شده است؟

پس از پاسخ به سؤالات بالا، روی گزینه‌ٔ SAVE & PROCEED کلیک کنید تا صفحه‌ای که تصویر آن را در عکس زیر می‌بینید، به‌نمایش درآید.

اطلاعات سفر - اقامت ترکیه

در این فرم الکترونیکی، باید اطلاعات سفر (DETAILS OF YOUR TRAVEL) وارد شود که به شرح زیر است:

  • وسیله‌ٔ حمل‌ونقل (MEANS OF TRANSPORT) مثلا هواپیما؛
  • مدت زمان اقامت (DURATION OF STAY)؛
  • تاریخ عزیمت (DATE OF ARRIVAL) به ترکیه؛
  • آدرس شخص حقیقی یا حقوقی که شما را به ترکیه دعوت کرده است. (اگر امکان نداشت، آدرس محل اقامت خود در ترکیه را وارد کنید)؛
  • آیا شما بیمه‌ٔ مسافرتی دارید؟ (DO YOU HAVE HEALTH INSURANCE)؛
  • هزینه‌ٔ سفر توسط خودتان یا اسپانسر پرداخت می‌شود؟ (TRAVEL EXPENCE).

پس از تکمیل اطلاعات روی گزینه SAVE AND PROCEED کلیک کنید تا به صفحه‌ای که عکس آن را در زیر مشاهده می‌کنید، وارد شوید.

آپلود تصویر خودتان و دعوت نامه - اقامت ترکیه

این قسمت، قسمت پنجم از فرایند درخواست ویزای الکترونیکی ترکیه از طریق سامانه‌ٔ کنسولی رسمی این کشور است. در این قسمت، شما باید عکس خودتان و دعوت‌نامه را آپلود کنید. پس از انجام، روی گزینه SAVE MY DOCUMENTS AND CHECK APPLICATION کلیک کنید تا به صفحه بعدی منتقل شود.

تایید صحت اطلاعات - اقامت ترکیه

در این صفحه، اطلاعاتی که در بخش‌های قبلی وارد کردید، به‌نمایش درمی‌آید تا صحت اطلاعات واردشده را تأیید کنید. اگر به ویرایش اطلاعات نیاز بود، از گزینه EDIT استفاده کنید. در نهایت، برای ادامه‌ٔ کار، روی گزینه CONTINUE‌ کلیک کنید تا صفحه‌ای که عکس آن را در تصویر زیر می‌بینید، به‌نمایش درآید.

تعیین هدف سفر - اقامت ترکیه

در این صفحه، شماره‌ٔ مرجع شما، نوع ویزای درخواستی و هدف سفر شما درج شده است. اگر همراه دارید، با کلیک روی گزینه‌ٔ ADD NEW PERSON، اطلاعات آن‌ها را نیز وارد کنید. در نهایت، روی گزینه‌ٔ SUBMIT کلیک کنید. پیش از ادامه‌ٔ کار، روی گزینه‌ٔ دانلود ویزا اپلیکیشن (DOWNLOAD VISA PRE-APPLICATION) کلیک کنید تا PDF را دانلود و مطالعه کنید.

فرم اپلیکیشن - اقامت ترکیه

فرم اپلیکشن شما بر اساس اطلاعاتی که در فرم اینترنتی وارد کردید، به‌صورت عکس بالا نشان داده می‌شود.

بعد از آن‌که روی گزینه‌ٔ سبز SUBMIT کلیک کردید، صفحه‌ای به‌نمایش درمی‌آید که به شما امکان می‌دهد تا وقت مصاحبه و تسلیم حضوری مدارک به کنسول انتخابی ترکیه (مثلا کنسول ترکیه در تهران) را دریافت کنید. روی گزینه‌ٔ قرمز MAKE APPOINTMENT کلیک کنید.

تعیین وقت - اقامت ترکیه

همان‌طور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید، جدولی به نمایش در آمده که در ستون‌های آن، امکان انتخاب روز (دوشنبه تا یکشنبه) و ساعت (۹ صبح تا ۶ عصر) درج شده و شما تنها روزهایی را برای دریافت وقت می‌توانید انتخاب کنید که تیک سبز رنگ مثل عکس زیر داشته باشد. باکس های سفید رنگ یعنی این وقت در دسترس نیست.

زمان های در دسترس - اقامت ترکیه

وقتی روی یکی از مستطیل‌های خاکستری که زمان ملاقات را اعلام می کند، کلیک کنید، تاریخ و زمان مراجعه‌ٔ شما به کنسول نشان داده می‌شود.

پس از انتخاب وقت ملاقات/مصاحبه، روی گزینه‌ٔ SAVE AND PROCEED کلیک کنید تا صفحه‌ای که عکس زیر نشان داده شود.دریافت وقت و ارائه مدارک به کنسول ترکیه - اقامت ترکیه

همان‌طور که در عکس بالا می‌بینید، بخش پایانی، دریافت وقت و ارائه‌ٔ مدارک به کنسول ترکیه در تهران است و چنین پیامی برای شما نمایش داده می‌شود:

«اپلیکیشن شما در سیستم ثبت شد. از شما به‌خاطر استفاده از سیستم PRE-APPLICATION SYSTEM برای دریافت استیکر ویزا ترکیه تشکر می‌کنیم. لطفا نسبت به دانلود فرم اپلیکیشن (PDF) اقدام کنید و اصل و رونوشت مدارکی را که در سایت کنسول آپلود کرده‌اید، در زمان حضور در کنسول ترکیه در تهران، با خود همراه داشته باشند. پرینت فرم اپلیکیشن نیز الزامی است. از شما درخواست می‌شود، ۵ تا ۱۰ دقیقه پیش از وقت ملاقات خود در روز و ساعت مقرر، در کنسول ترکیه حاضر باشید.»


در ادامه بخوانید: استرالیا یا کانادا ؛ کدام کشور برای مهاجرت ایرانیان مناسب‌تر است؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.