معرفی کتاب دزیره؛ عاشقانه ای در دل تاریخ فرانسه

1

از زندگی شخصی ناپلئون بناپارت، نخستین امپراطور فرانسه، چقدر می‌دانید؟ از خاندان سلطنتی سوئد چطور؟ همیشه اطلاع‌داشتن از زوایای پنهان زندگی خصوصی برخی از افراد مشهور و به‌نام برای بیشتر مردم جذابیت و تازگی داشته است. حال اگر این زندگی شخصی در قالب کتابی با نثر پُرکشش و جذاب به مخاطب ارائه شود، خواننده‌ٔ کتاب نه‌تنها از زندگی این شخص و فرازوفرودهایش آگاه می‌شود، بلکه لذت خواندن کتابی را با موضوع اجتماعی و تاریخی تجربه می‌کند.

در این نوشته کوتاه نیز، ما قصد داریم کتابی با موضوع تاریخی و داشتن پیش‌زمینهٔ عاشقانه به شما معرفی می‌کنیم. اگر به چنین کتاب‌ها و موضوعاتی علاقه دارید، در ادامه همراه ما باشید.

شناسنامه‌ٔ کتاب دزیره

  • عنوان: دزیره (Desiree)
  • نویسنده: آن ماری سلینکو (Annemarie selinko)
  • تعداد صفحات: ۸۱۶

درباره‌ٔ کتاب

در مورد چرایی انتخاب سوژه کتاب باید ابتدا با نویسنده اثر بیشتر آشنا شویم. ماری سلینکو سال ۱۹۱۴ در بحبوبهٔ جنگ جهانی اول در وین به‌دنیا آمد. او در جوانی در دانشگاه وین در رشته‌ٔ تاریخ مشغول به تحصیل شد و بعد از ازدواج، در کشور همسرش، یعنی دانمارک اقامت کرد. در جنگ‌ جهانی‌ دوم، بعد از اشغال دانمارک توسط ارتش نازی‌ها به‌همراه همسرش به سوئد رفتند و در آنجا ساکن شدند. در این زمان، او به تحقیق در مورد خاندان سلطنتی سوئد (که هم‌اکنون هم بر این کشور حکومت می‌کنند) پرداخت که با دزیره آشنا شد و پس از ۵ سال پژوهش، تصمیم به نوشتن زندگی‌نامه‌ٔ اوژنی دزیره کلاری گرفت. دزیره دختر یک تاجر ابریشم و اهل مارسی فرانسه بود که در نوجوانی نامزد ناپلئون بناپارت معروف بود. جزئیات این بخش از زندگی او به‌قدری جذابیت داشت که همه‌چیز را برای دست‌به‌قلم کردن سلینکو به‌منظور نوشتن یک رمان تاریخی با پس‌زمینه‌ٔ عاشقانه فراهم کرد.

رونیکس

کتاب به‌صورت مجموعه‌ای از خاطرات، از زمان نوجوانی تا میان‌سالی دزیره از زبان خود او روایت می‌شود. شخصیت دوست‌داشتنی دزیره و البته زندگی پرفرازونشیبش که با زندگی افراد مهمی در زمان خودش در تاریخ فرانسه گره خورده است، این کتاب را به یک اثر پرکشش تبدیل کرده است. همچنین در این کتاب خواننده فرصت دارد تا همزمان با مطالعه زندگی‌نامه دزیره، مروری بر تاریخ فرانسه در زمان قبل و بعد از ناپلئون بناپارت و آشنایی مختصری هم با خاندان سلطنتی سوئد داشته باشد که هم‌اکنون بر این کشور حکومت می‌کنند.

روایت شخصیت ناپلئون بناپارت از منظر دزیره که نامزد سابق او بوده، جالب‌توجه است. همچنین توصیفات بسیاری از زندگی اشرافِ آن زمان فرانسه و خانواده ناپلئون به جذابیت رمان افزوده است.

آیا این کتاب برای شماست؟

خواندن تاریخ و زندگی‌نامه در قالب رمان همواره جزء پرطرفدارین‌ترین کتاب‌هاست؛ چراکه مخاطب، خود را با یک کتاب صرفاً تاریخی یا صرفاً داستانی روبه‌رو نمی‌بیند. اگرچه مطالعه هر کتابی با موضوعات جداگانه لذت خودش را دارد، اما خواندن تاریخ و زندگی‌نامه در یک کتاب لذت مطالعه را دوچندان می‌کند. اگر به چنین کتاب‌هایی علاقه‌مندید، خواندن کتاب دزیره را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بخش هایی از کتاب

من و ژولی هر دو برخاستیم. ژولی به ژوزف تبسم می‌کرد. نفهمیدم چه شد. دو دقیقه بعد ما چهار نفر بدون حضور مادر و برادرم در باغ بودیم و چون خیابان شنی باغ بسیار باریک است، ناچار بودیم دوبه‌دو حرکت کنیم. ژولی و ژوزف جلو رفتند. من و ناپلئون دنبال آنها قدم می‌زدیم. به مغز خود فشار می‌آوردم که چیزی بگویم. بسیار میل داشتم که خاطرهٔ خوبی از خود در مغز او باقی بگذارم. چنین به‌نظر می‌رسید که او به چیزی توجه ندارد و در افکار خود غوطه‌ور است. آن‌قدر آهسته قدم برمی‌داشت که ژولی و برادرش رفته‌رفته از ما دور شدند. بالاخره فکر کردم او مخصوصاً آهسته حرکت می‌کرده تا ژولی و ژوزف از ما دور شوند. ناگهان ناپلئون سکوت را شکست و گفت: «تصور می‌کنید چه‌موقع برادر من و خواهر شما ازدواج خواهند کرد؟»
در اولین لحظه فکر کردم که متوجه گفتهٔ او نشده و منظور او را نفهمیده‌ام. با تعجب به او نگاه کردم و حس می‌کردم که حالتی وحشت‌زده دارم. مجدد تکرار کرد: «خب چه‌موقع ازدواج می‌کنند؟ امیدوارم زودتر.»
با لکنت گفتم: «بله… اما تازه هم‌اکنون باهم ملاقات کرده‌اند، به‌علاوه ما نمی‌دانیم…»
فورا جواب داد: «این دو نفر برای هم آفریده شده‌اند، شما متوجه این موضوع هستید.»


در ادامه بخوانید: کتاب نبرد من؛ پاسخی به تمام سوالات شما درمورد آدولف هیتلر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Hany می‌گوید

    عالیه حتمن بخونید این کتابو