آزمون GRE؛ هرآنچه باید درمورد این آزمون و موفقیت در آن بدانید

راهنمای کسب نمرهٔ خوب VERBAL و ریاضیات و مقاله‌نویسی GRE

1

آزمون GRE چیست و برای موفقیت در آن باید چه‌کار کنیم؟ آزمون GRE به ۲ بخش GRE GENERAL (عمومی) و GRE SUBJECT (موضوعی) تقسیم‌ می‌شود. داشتن مدرک GRE موضوعی، برای تحصیل در برخی از رشته‌ها (همچون بیولوژی) در دانشگاه‌های خارج از کشور، الزامی است. اما GRE عمومی برای تحصیل در بسیاری از رشته‌ها اعم از مهندسی، علوم‌ انسانی، گردشگری، مد و لباس و مدیریت، کفایت می‌کند.
این مقاله در ادامهٔ مقاله‌های معرفی فرصت‌های تحصیلی و بورسیه تحصیلی در خارج از کشور، به ۱۰۰ نکتهٔ مهم می‌پردازد که برای موفقیت در آزمون GRE موضوعی نیاز دارید. با ما همراه باشید و سؤالات احتمالی خود را در بخش نظرات که درانتهای این مقاله قرار دارد، مطرح کنید تا موردبررسی قرار گیرند.

راهنمای مطالعه نمایش

بیشتر دانشگاه‌های آمریکای شمالی، کارنامهٔ GRE را درخواست می‌کنند و حدنصاب نمره‌ای برای آن در نظر می‌گیرند که در این مقاله به آن اشاره کرده‌ایم. هزینهٔ ثبت‌نام در این آزمون ۲۰۵ دلار و درخواست کارنامه ۲۷ دلار است؛ این آزمون ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و درصورتی‌ که فاصلهٔ هر آزمون حداقل ۲۱ روز باشد، هر فرد می‌تواند ۵ بار در سال در آن شرکت کند. چندین مرکز در تهران و استان‌ها و بیش از هزار مرکز در ۱۶۰ کشور دنیا این آزمون را برگزار می‌کنند. اگر شما هم قصد شرکت در آزمون GRE در سال ۲۰۱۹ میلادی را دارید، اول باید در این آزمون ثبت‌نام کنید. ما مراحل ثبت‌نام در سایت ETS و سؤالات احتمالی را در مقاله‌ای مجزا توضیح داده‌ایم.

رونیکس
ثبت نام در آزمون GRE
(نمونهٔ کارنامهٔ آزمون GRE)

آیا همهٔ دانشگاه‌های آمریکای شمالی برای پذیرش دانشجویان خارجی، به مدرک GRE‌ نیاز دارند؟

خیر. همه دانشگاه‌های ایالات متحده در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای غیرپزشکی از متقاضیان بین‌المللی (international applicants) کارنامهٔ GRE را درخواست نمی‌کنند، البته استثنائاتی در این زمینه وجود دارد؛ برای مثال دانشگاه نیومکزیکو، داشتن مدرک GRE را شرط لازم برای بررسی درخواست نمی داند، اما اکثریت دانشگاه‌های آمریکا از شما این مدرک را درخواست می‌کنند. حتی اگر حدنصاب موردنظر دانشگاه را کسب نکرده باشید.

آیا داشتن مدرک GRE شانس قبولی در دانشگاه‌های ایالات متحده را افزایش می‌دهد؟

این سؤال بسیاری از متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی (SCHOLARSHIP/ FINANCIAL AIDS) و پذیرش (ADMISSION) از دانشگاه‌های آمریکاست. توجه کنید که اگر دانشگاه موردنظر شما در یکی از ایالت‌های آمریکا، ارائهٔ کارنامهٔ GRE را شرط لازم برای بررسی مدارک شما اعلام نکرده باشد، مثلا قید شده باشد که: «NO GRE IS REQUIRED»، در آن صورت داشتن کارنامهٔ GRE می‌تواند شانس شما را برای پذیرفته شدن و دریافت بورسیه تحصیلی افزایش دهد.

اما اگر در بخش نیازمندی‌های پذیرش دانشجویان بین‌المللی (ADMISSION’S REQUIREMENTS) از شما خواسته شود که برای پذیرش در مقطع ارشد و دکتری، حتما کارنامهٔ GRE توسط ETS OFFICE در محدودهٔ زمانی اعلام‌شده ارسال شود و به دست GRADUATE DEPARTMENT برسد، در این صورت داشتن این کارنامه، شرط لازم برای پذیرش خواهد بود و اگر مدرک GRE را ضمیمه‌ٔ مدارک پذیرش خود نکنید، درخواست شما به‌صورت موفقیت‌آمیز دریافت نمی‌شود و به این ترتیب بررسی نخواهد شد و هزینهٔ درخواست (APPLICATION FEE‌) شما نیز مسترد نخواهد شد.

بنابراین داشتن مدرک GRE در مواردی که الزام بر ارسال وجود دارد، تنها درصورتی که نمرهٔ بالا داشته باشید شانس شما را برای پذیرش افزایش خواهد داد.

سایت MAGOOSH - کمک به آمادگی در آزمون GRE
(سایت MAGOOSH از سایت‌های خوب برای آمادگی در آزمون GRE است)
سایت KAPLAN منبعی برای شرکت در آزمون GRE
(سایت KAPLAN از منابع بسیار خوب برای شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی و منابع حرفه‌ای آمادگی آزمون GRE است)

حدنصاب نمرهٔ کارنامهٔ GRE برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان آمریکا چند است؟

توجه کنید که در ۵۱ ایالت آمریکا، صدها دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد که هر کدام، حدنصاب خودشان را برای نمرهٔ متقاضیان تحصیل در دانشگاه اعلام می‌کنند. هرچه اعتبار و رتبهٔ جهانی دانشگاه موردنظر شما در آمریکا در فهرست شانگهای (فهرستی که هر ساله ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان را معرفی می‌کند) بیشتر باشد، به نمرهٔ GRE بیشتری برای پذیرفته شدن‌تان نیاز خواهید داشت. مثلا نمرهٔ GRE عمومی برای پذیرش در مقاطع کارشناسی‌ ارشد و دکترای دانشگاه هاروارد، MIT و استنفورد با نمرهٔ GRE موردنظر دانشگاه Texas State یا Purdue University متفاوت است.

آزمون GRE و شانس پذیرش در دانشگاه های امریکا

علت این تفاوت آن است که رقابت برای دریافت پذیرش و همچنین بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های آمریکایی یکسان نیست و دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه پنسیلوانیا یا دانشگاه هاروارد یا ام آی تی، به‌دلیل پذیرش نخبگان جهان و شرایط رقابتی حاکم بر دانشگاه و همچنین بنابر تجربه، نمرهٔ پذیرفته‌شدگان را در بازهٔ خاصی اعلام می‌کنند.

اعلام نمرات در آزمون GRE
(نمونهٔ اطلاعات منتشرشده در سایت دانشگاه برکلی درباره GRE)

به‌طور کلی، مجموع نمرات وربال و ریاضیات شما در آزمون GRE باید ۳۰۰ از ۳۴۰ باشد و باید در بخش مقاله‌نویسی حداقل نمرهٔ ۴.۵ از ۶ را کسب کنید. اگر نمرات شما پایین‌تر از این حد نصاب‌های مشخص‌شده باشد، باز هم شانس قبولی در دانشگاه‌های آمریکایی را دارید. اما باید این احتمال را در نظر بگیرید که متقاضیان دیگر، صلاحیت علمی بیشتری نسبت به شما داشته باشند یا نمرهٔ GRE بالاتر یا CV قوی‌تری ارائه کرده باشند.

سایت ETS.org برای آمادگی در آزمون GRE
(سایت ETS.org تنها منبع رسمی برای آمادگی آزمون GRE است)

چرا GRE مثل آیلتس و تافل نمرهٔ میانگین ندارد؟

این سؤال نیز سؤال بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون GRE است. توجه کنید که در آزمون‌ آیلتس یا تافل که دانش زبان انگلیسی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را ارزیابی می‌کنند، ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن بررسی می‌شود که تعداد سؤالات و نمرات مشخصی دارد.

معادل سازی نمره آیلتس و تافل - آزمون GRE
(معادل‌سازی نمرهٔ آیلتس و تافل)

براساس معیارهایی که توسط برگزارکنندگان این دو آزمون در نظر گرفته شده است، رنج نمرهٔ هر مهارت، بین صفر تا ۹ (آیلتس) و صفر تا ۳۰ (تافل) است و از آنجا که تمام بخش‌های آزمون آیلتس و تافل دارای معیار نمره‌دهی یکسانی هستند، لذا امکان میانگین گرفتن از نمرات وجود دارد. بنابراین میانگین گرفتن آسان است و شما GENERAL BAND SCORE‌ یا همان نمرهٔ میانگین خواهید داشت.

شرایط معافیت دانشگاه LOYOLA برای آزمون GRE
(شرایطی که دانشگاه LOYOLA برای معافیت از ارائهٔ مدرک GRE معرفی می‌کند)

برای مثال کسانی که برای تحصیل در مقاطع ارشد و دکترا، قصد دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا را دارند، باید در آزمون آیلتس آکادمیک نمرهٔ میانگینی بین ۶ تا ۷ از ۹ و در آزمون تافل اینترنتی بین ۹۰ تا ۱۰۰ از ۱۲۰ دریافت کنند. نمرات کمتر هم شانس قبولی دارند اما با شرطی که دانشگاه اعلام می‌کند.

معیار نمره‌دهی در آزمون سه‌گانهٔ GRE یکسان نیست، لذا امکان میانگین گرفتن نمرات در آن وجود ندارد.

این آزمون تعیین‌کنندهٔ دانش زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی دانشجویان متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور، شامل ۳ بخش زیر است:

  • بخش ریاضیات (QUANTITATIVE SECTION): شامل ۲ سری سؤالات بیست‌تایی است که باید ظرف ۳۵ دقیقه پاسخ داده شوند. نمرهٔ این بخش از ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود و نمرهٔ منفی ندارد.
  • بخش نوشتاری تحلیلی (ANALYTICAL WRITING SECTION): شامل ۲ سؤال مقاله‌نویسی تحلیلی و انتقادی است که هر یک باید ظرف ۳۰ دقیقه نوشته شوند (تایپ شوند). نمرهٔ این بخش بین صفر تا ۶ است.
  • بخش درک واژگان (VERBAL SECTION): شامل ۲ سری سؤال بیست‌تایی است که باید ظرف ۳۰ دقیقه پاسخ داده شوند؛ نمرهٔ این بخش نیز بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ محاسبه می‌شود و نمرهٔ منفی ندارد. بخش مترادف و متضاد و گرامر در این بخش سؤال نمی‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، نمرهٔ ۱۳۰ تا ۱۷۰ و صفر تا ۶ را نمی‌توان میانگین گرفت و به همین خاطر است که GRE نمرهٔ کل ندارد.

برای تهیه مجموعه «یادگیری زبان» کلیک کنید

اگر دانشگاهی نمرهٔ GRE خاصی را اعلام کرده باشد که نتوانیم آن را کسب کنیم؛ چه باید کرد؟

اگر دانشگاه موردنظر شما در آمریکا یا هر کشور دیگری (که نیاز به مدرک GRE دارد)، نمرهٔ خاصی را اعلام کرده باشد که قادر به کسب آن نباشید، طبق تجربیات دانشجویان پذیرفته‌شدهٔ ایرانی در دانشگاه‌های آمریکایی در سال‌های قبل، سناریوهای زیر قابل‌پیگیری است:

  • دوباره در آزمون شرکت کنید و با مطالعهٔ بهتر و دقیق‌تر و همچنین رفع اشکال و تقویت مقاله‌نویسی خود با کمک گرامر خوب و جملات حرفه‌ای‌تر و ساختار پیچیده‌تر گرامری، سعی کنید نمرهٔ بالاتر کسب کنید.
  • اگر دوباره در آزمون شرکت کردید و نمرهٔ بالاتری کسب نمودید، اما هنوز به حد نصاب دانشگاه نرسیدید، از ETS بخواهید تا هر دو کارنامهٔ شما را به دانشگاه مقصد ارسال کند.
  • با مسئول پذیرش یا مسئول گروه آموزشی رشتهٔ خود در دانشکدهٔ مقصد رایزنی کنید و با CV قوی، مقالات ISI، شرکت در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین‌المللی و کسب تأییدیه در آنجا، ظرفیت علمی خود را اثبات کنید.
  • اگر حدنصاب موردنیاز دانشگاه مقصد را دریافت نکرده‌اید، شرایط پذیرش مشروط را بررسی کنید.
  • معمولا برخی از دانشگاه‌های آمریکا، برای داوطلبانی با نمرهٔ GRE‌ پایین که دارای سایر شرایط پذیرش هستند، پذیرش بدون بورسیه تحصیلی ارائه می‌کنند.
  • برای دانشگاه‌هایی که حدنصاب پایین‌تر GRE را قبول می‌کنند، درخواست پذیرش ارسال کنید و روی قبولی در دانشگاه‌های خاص، اصرار نکنید.

هزینهٔ ارسال کارنامه به دانشگاه‌ها چقدر است؟

توجه داشته باشید که در زمان شرکت در آزمون GRE‌، می‌توانید لیست دانشگاه‌هایی را که دوست دارید کارنامهٔ شما به آنها ارسال شود، مشخص کنید. معمولا ۵ انتخاب به شما داده می‌شود.

اگر پس از برگزاری آزمون قصد کردید تا برای دانشگاه‌های بیشتری درخواست دهید، می‌توانید به حساب کاربری خود در سایت ETS وارد شوید و با مراجعه به قسمت درخواست ارسال کارنامه، خواستار ارسال کارنامهٔ جدید به دانشگاه‌ جدید شوید. این فرآیند مشمول هزینه‌ای بین ۲۰ تا ۴۰ دلار است که هر سال تغییر می‌کند. پس دقت کنید که گزینه‌های رایگان خود را برای اولویت‌های خود در نظر بگیرید تا در زمان گرانی دلار متقبل هزینهٔ بیشتری نشوید!

آیا می‌توان کارنامهٔ GRE را همراه با مدارک به دانشگاه ارسال کرد؟

توجه کنید که شما می‌توانید کارنامه‌های آیلتس، تافل، GRE و PTE خود را در کنار مدارک موردنیاز برای پذیرش (مثل رزومه، بیانیهٔ هدف، ترجمهٔ رسمی مدارک تحصیلی و ریزنمرات) به دانشگاه‌های خارج از کشور ارسال کنید. اما یادتان باشد که این کارنامه‌ها هیچ اعتباری ندارند، مگر اینکه دریافت این کارنامه، مستقیما از سوی صادرکنندهٔ آن صورت بگیرد. پس تا زمانی‌ که اصل کارنامهٔ شما از طرف ETS به دانشگاه ارسال نشود، درخواست شما بررسی نخواهد شد.

GRE تضمینی چگونه است؟

GRE تضمینی همچون IELTS‌ تضمینی، TOEFL IBT‌ تضمینی یا PTE تضمینی، وجود خارجی ندارد. چندین دلیل برای این ادعا وجود دارد؛ اول اینکه در روز آزمون هیچ تضمینی وجود ندارد که حال شما مساعد باشد؛ دوم اینکه در روز آزمون، سؤالات به‌صورت تصادفی و آنلاین از طریق شبکهٔ رایانه‌ای روی مانیتور به نمایش درمی‌آیند و از قبل قابل‌پیش‌بینی نیستند. سوم اینکه در روز آزمون، شاید تمرکز شما برای حل سؤالات ریاضی و پاسخ به سؤالات وربال و نوشتن صحیح مقاله کافی نباشد. چهارم اینکه اصولا، نمی‌توان برای کسب نمره در آزمون‌هایی که بخشی از نمرهٔ آنها توسط منابع انسانی و با سلایق و نگاه‌های مختلف تصحیح می‌شوند، تضمینی ارائه کرد.

در سیستم آموزشی قانونی ایران نیز مفهومی مثل آموزش تضمینی و قرارداد تضمینی، اعتبار حقوقی و قانونی ندارد و قراردادهایی که در این زمینه بین دانشجو، استاد و مؤسسات آموزشی منعقد می‌شوند، در محاکم قضایی، قابل‌استناد نخواهند بود. برای کسب نمرهٔ تضمینی در GRE بیشتر درس بخوانید و زیر نظر یک متخصص حرفه‌ای برنامه‌ریزی کنید.

چگونه برای GRE‌ برنامه‌ریزی کنیم؟

برای قبولی در آزمون GRE باید برنامه‌ریزی داشته باشید. موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • شرکت در آزمون GRE‌ و کسب آمادگی برای آن را مثل یک پروژه ببینید.
  • هر پروژه، نقطهٔ شروع و نقطه پایان دارد. نقطهٔ شروع تحصیل و نقطهٔ پایان (روز شرکت در آزمون) را مشخص کنید.
  • نقطهٔ شروع شما برای آمادگی در آزمون GRE بستگی به چند گزینه دارد. آیا شما دانشگاه خاصی را که به مدرک GRE‌ نیاز دارد، مشخص کرده‌اید؟ آیا دانش زبان انگلیسی شما در سطح INTERMEDIATE‌‌ است؟ آیا دانش مقاله‌نویسی فارسی شما خوب است؟ آیا اصول مقاله‌نویسی عمومی به زبان انگلیسی را می‌دانید؟ آیا حدنصاب نمره برای قبولی را می‌دانید؟
  • نقطهٔ پایان هم بسیار مهم است. در پروژهٔ GRE نقطهٔ پایان مهم است. نقطهٔ پایان زمانی مشخص می‌شود که تکلیف شما با این سؤالات مشخص شده باشد: آخرین فرصت برای اپلای در دانشگاه موردنظرتان چه زمانی است؟ تا چه زمانی باید کارنامهٔ GRE خود را به دانشگاه ارسال کنید؟ درصورت نرسیدن به حدنصاب موردنظر، چقدر فرصت دارید تا مجددا برای شرکت در آزمون اقدام کنید؟ آیا کارت اعتباری ارزی بین‌المللی شما برای پرداخت هزینه در روز ثبت‌نام مجدد شارژ کافی دارد؟ دانش زبان شما تا چه حد برای شرکت در آزمون GRE مناسب است؟ آیا اشکالات شما تا زمان برگزاری آزمون رفع می‌شود؟
  • در پروژهٔ آمادگی آزمون GRE‌ که نقطهٔ شروع و خاتمه دارد، باید منابع خوبی داشته باشید. شما می‌توانید منابع خوب را از طریق اساتید حرفه‌ای و دانشجویانی که نمرهٔ بالا کسب کرده‌اند، دریافت کنید.

منابع آزمون GRE

  • در پروژهٔ آمادگی آزمون GRE، آنچه اهمیت دارد تلاش برنامه‌ریزی‌شده و مستمر است. نوسانات سینوسی شما باید به حداقل برسند. زمان استراحت، مطالعه، رفع اشکال، مقاله‌نویسی، تعامل با اساتید و تست‌زنی همه باید مشخص شود.
  • تجربه نشان داده است که دانشجویانی که در کلاس‌های حضوری یا اینترنتی رفع اشکال GRE شرکت می‌کنند و درمورد حل مسائل با اساتید خود مباحثه می‌کنند و روش‌های مختلف تست‌زنی و حل مسئله را می‌آموزند، نمرهٔ بهتری در آزمون کسب می‌کنند.
  • همواره برای پاسخ به سؤالات ریاضی آزمون GRE به‌دنبال کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل‌ها باشید. رسیدن به این مهارت، با تست‌زنی زیاد امکان‌پذیر خواهد بود.
  • حتی اگر نمرهٔ مقاله‌نویسی شما در آزمون آیلتس ۷ از ۹ است، باز هم مقالات تحلیلی GRE خود را در اختیار مصححین حرفه‌ای قرار دهید تا نحوهٔ استفاده از جملاتی با ساختارهای پیچیده (COMPLEX) را به شما یاد دهند.

شرکت در آزمون GRE

  • برای برنامه‌ریزی در آزمون GRE برنامهٔ مکتوب داشته باشید.
  • در برنامه‌ریزی شما، شرکت در MOCK و آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده باید به‌صورت ماهانه مشخص باشد.
  • شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده سبب می‌شود تا با نقاط ضعف خود، بهتر و مستندتر آشنا شوید.
  • کتاب، استاد، معلم و روش کاری خود را در فرآیند آمادگی آزمون GRE GENERAL به‌طور مداوم تغییر ندهید.

آیا با نمره زبان آیلتس و تافل بالا می‌توان از الزام ارائهٔ مدرک GRE مستثنی شد؟

خیر. حتی داشتن آیلتس ۹ از ۹ یا تافل ۱۲۰ از ۱۲۰ هم شما را از ارائهٔ کارنامهٔ GRE معاف نخواهد کرد.

کارنامهٔ GRE چند سال اعتبار دارد؟

کارنامه و نمرهٔ GRE شما از زمان صدور کارنامه، ۵ سال اعتبار دارد. پاسخ رسمی ETS را در زیر مشاهده می‌کنید:

«برای مثال، نمراتی که از ۳ جولای ۲۰۱۸ میلادی به بعد اخذ شوند، تا ۵ سال، یعنی ۲ جولای ۲۰۲۳ میلادی اعتبار دارند. برای مواردی که قبل از ۱ جولای ۲۰۱۶ میلادی اخذ شده‌اند نیز اعتبار ۵ ساله لحاظ شده است. اگر کارنامهٔ GRE شما متعلق به قبل از جولای ۲۰۱۳ باشد، از اعتبار ساقط است.»

کدام دانشگاه‌های جهان برای قبولی متقاضیان رشتهٔ MBA نیاز به مدرک GRE دارند؟

فهرست کلیهٔ دانشگاه‌هایی را که برای این رشته نیاز به کارنامهٔ GRE دارند، در قسمت programs سایت ets ببینید.

هزینهٔ شرکت در آزمون GRE چقدر است؟

هزینهٔ شرکت در آزمون GRE عمومی ۲۰۵ دلار و GRE موضوعی ۱۵۰ دلار است. هزینهٔ شرکت در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شده، نمونهٔ سؤالات آزمون‌های سال‌های قبل و کتاب‌های رسمی ETS را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

هزینه شرکت در آزمون GRE

کدام بخش از سایت ETS به درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه مورد‌نظراختصاص دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت scoreselect سایت ets بروید. هزینهٔ ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد نیز ۲۷ دلار است.

عادات مطالعاتی خوب برای آمادگی در آزمون GRE چه هستند؟

بخشی از اثربخش بودن برنامه‌ریزی شما برای آمادگی در آزمون GRE به عادات مطالعاتی شما ارتباط دارد. ۳۰ دقیقه مطالعه با تمرکز بالا در مکانی ساکت بهتر از ۳ ساعت مطالعه با تمرکز ضعیف در جای شلوغ است. شما باید عادت مطالعاتی خود را برای کسب نمرهٔ بیشتر تغییر دهید. تغییر این عادات به‌صورت ضربتی ممکن نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و تلاش دارد. جلسات مطالعاتی طولانی فایده‌ای ندارند. هر ۴۵ دقیقه یک بار استراحت کنید. به‌جای اینکه دائما کتاب و لغات گوناگون را روبه‌روی خود قرار دهید، سعی کنید فیلم یا فایل صوتی مربوطه را مرور کنید.

کتاب مناسب برای آمادگی در آزمون GRE
(از کتاب‌های خوب آمادگی آزمون)

می‌توان بسیاری از سؤالات ریاضی و وربال را از طریق ویدئوهایی که در یوتیوب و آپارات منتشر شده‌اند مشاهده کرد و با به خاطر سپردن آنها تصویر ذهنی ساخت. ذهن‌تان را خسته نکنید و برای مدت طولانی یک جا ننشینید! گام‌هایی را که باعث تنفر شما از GRE می‌شوند فراموش کنید و با انرژی مثبت به موفقیت خود در آزمون نگاه کنید. به‌جای انتقاد از برنامه‌های مطالعاتی نیم‌بند، به‌دنبال جلسات مطالعاتی با تمرکز بالا باشید. دستیابی به تمرکز به تلاش بسیار احتیاج دارد.

  • ۹۰ درصد زمان خود را به فرآیند حل مسئله و سؤالات وربال و ۱۰ درصد آن را به خواندن اختصاص دهید.
  • خواندن برای GRE نیاز به هدف دارد؛ هدف‌گذاری صحیحی انجام دهید.
  • بهترین روش برای پاسخ به سؤالات ریاضی، حل تشریحی طولانی نیست. در روز آزمون باید سریع‌ترین راه را پیدا کنید که این راه با کسب مهارت در تست‌زنی حاصل خواهد شد.
  • بازخورد کار خود را در پاسخ به هر بسته از سؤالات بررسی کنید.
  • پس از هر ۴۵ دقیقه تمرین، ۱۵ دقیقه استراحت کنید.
  • شب بیداری‌های طولانی هیچ کمکی به افزایش درک شما نخواهند کرد.
  • در روز آزمون همواره تلاش کنید تا بخشی از محاسبات را ذهنی انجام دهید.
  • پیش از شروع هر جلسه، کتابچهٔ نکات خود را که حاوی موضوعات جلسات قبلی است، مرور کنید.

در روز آزمون به شما این امکان داده می‌شود تا از طریق سیستم آنلاین نمایش سؤالات، هر بخش از آزمون را که به اتمام رسانده‌اید، تیک بزنید. وقتی به انتهای بخش می‌رسید، متوجه می‌شوید که کدام سؤالات را علامت زده‌اید و کدام ناتمام مانده است.

علامت گذاری بخش های مختلف در آزمون GRE

چند دلیل برای علامت‌گذاری سؤالات وجود دارد:

  • شما می‌توانید با علامت زدن سؤالات، سؤالاتی را که به آنها پاسخ نداده‌اید، مشاهده کنید.
  • سؤالاتی را علامت بزنید که زمان اضافی برای بررسی و پاسخ‌دهی به آنها داشته باشید.
  • هدف اصلی در آزمون GRE پاسخ‌دهی درست به سؤالات بیشتر است. همهٔ سؤالات نمرهٔ واحد دارند و هیچ سؤالی، بیش از بقیه بارم ندارد، حتی اگر از همه سخت‌تر باشد.
  • ذهن‌تان را روی پاسخگویی به سؤالات با ترتیب آسان به سخت متمرکز کنید.
  • اول سؤالات آسان را پاسخ دهید و اگر وقتی ماند به سؤالات اضافی پاسخ دهید.
  • سؤالات آزمون GRE از آسان به سخت است. چه در بخش ریاضی و چه در بخش وربال. پس طوری برنامه‌ریزی کنید که چند دقیقه وقت برای بررسی بیشتر سؤالات قسمت سخت داشته باشید و نمرهٔ نهایی خود را با روش هدف‌گذاری نمرات، مدیریت کنید.
  • سؤالاتی را علامت‌گذاری کنید که برای حل‌شان وقت و تمرکز کافی ندارید یا از پاسخ خود مطمئن نیستید و بین ۲ گزینه تردید دارید. این کار موجب جلوگیری از اتلاف زمان شما در آزمون می‌شود.
  • بیش از زمان اختصاص‌یافته به هر سؤال، وقت نگذارید. این کار صحیح نیست و از وقت دیگر سؤالات که ممکن است نمرهٔ بهتری را برایتان به ارمغان بیاورند، می‌کاهد.
  • بهترین سؤالات برای علامت زدن در آزمون GRE پرسش‌هایی هستند که جواب به آنها منطقی اما وقت‌گیر است. سؤالات سخت یا سؤالاتی که اصلا متوجه نمی‌شوید را علامت نزنید. سؤالاتی را علامت بزنید که حدس می‌زنید پاسخ آن را می‌دانید.
  • سؤالی را که بعید است درست جواب بدهید، مثل سؤالات واریانس در آمار که خیلی‌ها بیخیال پاسخگویی به آن می‌شوند، رد کنید.
  • اگر فرمول حل سؤال ریاضی را یادتان رفته است یا محاسبات چندگانهٔ وقت‌گیری دارد، با علامت‌گذاری آن، توفیری در افزایش احتمال انتخاب پاسخ صحیح ایجاد نمی‌کنید.
  • از علامت زدن سؤالی که شما را گیج کرده است پرهیز کنید. وقت‌تان را به سؤالات علامت‌گذاری‌شده‌ای اختصاص دهید که بین انتخاب ۱ یا ۲ گزینهٔ آن تردید دارید.
  • هر زمان که سؤالی را علامت‌گذاری می‌کنید، گزینهٔ احتمالی جواب را در نظر بگیرید تا زمانی که به آن برمی‌گردید، ذهن را آماده کنید. GRE نمرهٔ منفی ندارد و ۲۰٪ احتمال دارد که پاسخ شانسی شما درست باشد!
  • در هر بخش از سؤالات وربال و ریاضیات GRE، بیش از ۳ تا ۴ سؤال را علامت نزنید، چرا که وقت زیادی ندارید.
  • تعداد سؤالاتی که علامت می‌زنید و چگونگی تصمیم‌گیری برای علامت زدن یک سؤال را تجربه کنید.

موفقیت در آزمون GRE

منظور از GRE SENTENCE EQUIVALENCE QUESTIONS در آزمون چیست؟

سؤالات در بخش وربال، متنوع هستند. ۲ نوع سؤال VOCABULARY مربوط به پر کردن جای خالی (FILL IN THE BLANK) وجود دارد. سؤالات کامل کردن متن (TEXT COMPLETION) و سؤالات تشخیص معادل جمله (SENTENCE EQUIVALENCE) که با یکدیگر متفاوت هستند.

  • سؤالات تکمیل متن از شما می‌خواهند تا ۱، ۲ یا ۳ جای خالی را فقط با یک کلمه تکمیل کنید.
  • سؤالات تشخیص معادل جملات از شما می‌خواهند تا ۱ جای خالی را با ۲ کلمه پر کنید.

غالبا زبان‌آموز‌ان، این دو نوع سؤال را جزو سؤالات SYNONYM می‌دانند که این تصور غلط است! دنبال مترادف‌ها نباشید. ذهن را خسته نکنید! در سؤالاتی که در آنها به‌دنبال تشخیص معادل جملات هستیم، باید به دنبال ارتباط معنایی درست بین جملات باشیم و نه صرفا کلمات مترادف.

دستورالعمل رسمی برای سؤالات تشخیص معادل جملات از این قرار است:

Select the two answer choices that, when used to complete the sentence, fit the meaning of the sentence as a whole and produce completed sentences that are alike in meaning.

ما در سؤالات تشخیص معادل جملات آزمون GRE، به‌دنبال ۲ کلمه‌ای هستیم که وقتی آنها را داخل جملهٔ اصلی قرار دادیم، به ایده‌ٔ کلی و مشابه با منظور جمله برسیم و تفاوت درک ایجاد نکنیم. یعنی جواب‌های درست شما نباید الزاما مترادف همدیگر باشد. پس به‌دنبال مترادف نباشید! معنای ۲ کلمه‌ای که پیدا می‌کنید، باید آن‌قدر شبیه به هم باشند که معنی اصلی جمله را تغییر ندهند.

به این مثال دقت کنید:

فرض کنیم که فردی، انتظارات زیادی از شما دارد و اصطلاحا DEMANDING است. آیا می‌توان منطقا فرض کرد که آن فرد متوقع دارای قابلیت قضاوت (CRITICAL) هم هست؟ در زندگی روزانه، افرادی که DEMANDING‌ هستند دوست دارند CRITICAL نیز باشند. اما در GRE جواب به این سؤال منفی است.

درواقع، CRITICAL حاوی لایه‌های معنایی است که DEMANDING فاقد آن است. به ۲ مثال توجه کنید:

  • SHE IS A VERY DEMANDING TEACHER
  • SHE IS A VERY CRITICAL TEACHER

در این مثال‌ها به دو کاراکتر شخصیتی متفاوت از دو معلم اشاره کردیم. معلم جملهٔ A معلمی است که خیلی‌ها دوست دارند پای درس او بنشینند، چرا که به شیوه‌ای مناسب و بدون ایجاد حس منفی دانشجویان را سؤال‌پیچ می‌کند و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. اما معلم جملهٔ B چطور؟ احتمالا واکنش‌های او با قضاوت بیشتری همراه است که می‌تواند سیگنال منفی بدهد. این ایده را با مجموعه‌ای از گزینه‌های جواب امتحان کنید و ببینید که چه معادل‌هایی را می‌توانید شناسایی کنید.

  • Exciting
  • Dangerous
  • Opulent
  • Reportorial
  • Costly
  • Expensive

در اینجا می‌توان از بین گزینه‌های شش‌گانه، costly و expensive را با هم جفت کرد. اینها تنها کلماتی هستند که با هم منطبق می‌شوند. توجه داشته باشید که واژهٔ opulent در معنا دقیق به نظر می‌رسد (چرا که با اسکناس و پول مرتبط است). با‌این‌حال، در مقایسه با demanding، همچون critical، لایه‌هایی از معنا را اضافه می‌کند که دیگری فاقد آن است. ممکن است که کلمات Exciting و dangerous نیز وسوسه‌ برانگیز باشند، چرا که چیزهای خطرناک غالباً هیجان‌انگیز هستند، اما این کلمات از critical و demanding قابلیت به‌کارگیری بیشتری دارند.

اجازه بدهید که این موضوع را با بررسی جواب جمله‌ٔ زیر بازتر کنیم:

The frequent and wide-ranging travels of a photo-journalist are often _______, racking up huge bills for freelancers working without a guarantee of payment.

جملهٔ «racking up huge bills» بیشتر درست بودن costly و expensive را تأیید می‌کند. دقت کنید که exciting وdangerous هر دو به‌ تنهایی گزینه‌های فریبنده‌ای هستند؛ به نظر می‌رسد که اینها کلمات مناسبی برای توصیف «frequent and wide-ranging travels» باشند. بااین‌حال، با دقیق شدن روی چگونگی معادل‌سازی پاسخ‌ها، می‌توان از انتخاب اشتباه پیشگیری کرد.

راهنمایی در حل سؤالات Reading Comprehension Interference مشکل دارم. چه باید کرد؟

بسیاری از دانشجویان در حل سؤالات Interference در بخش وربال آزمون GRE با مشکل روبه‌رو هستند، اما اکثر این سؤالات از قانونی طلایی تبعیت می‌کنند. جواب صحیح برای هر مشکل interference، حقیقتی است که شما می‌توانید آن را با استفاده از آنچه در متن سؤال نوشته شده است ثابت کنید.

برای مثال:

Government restrictions have severely limited the amount of stem cell research conducted by companies in the United States. Because of these restrictions, many scientists specializing in stem cell research have signed long-term contracts to work for foreign companies.

Which of the following can most properly be inferred from the information above?

(A) In the near future, U.S. companies will no longer be at the forefront of stem cell research.
(B) At least some foreign companies have fewer limits on conducting stem cell research than U.S. companies do.

هر دو جواب‌ کاملاً معقول به‌نظر می‌رسند. با‌این‌حال، شما می‌توانید تنها یکی از آنها را انتخاب و ثابت کنید. گزینه‌ی B جواب صحیح است. متن به این موضوع اشاره دارد که دانشمندان به‌دلیل وجود محدودیت در ایالات متحده، برای تحقیق روی سلول‌های بنیادی به کمپانی‌های خارجی مراجعه کرده‌اند.

اگر این موضوع درست باشد، محدودیت‌ها نباید بر آن کمپانی‌ها اعمال شوند. گزینه‌‌ی A اشتباه است، چرا که نمی‌توان آن را با اطلاعاتی که داریم، به‌طور قطع ثابت کرد.

اطلاعات ضروری متقاضیان شرکت در آزمون GRE

  • فهرست دانشگاه‌هایی که آزمون GRE را قبول دارند در فایل gre aidi fellowships دنبال کنید.
  • بخش score select را که آپشنی در آزمون است، درلینک The ScoreSelect Option مشاهده نمایید.
  • نرم‌افزار موبایل آزمون GRE را در بخش ScoreSelect Option دانلود کنید.
  • راهنمای آنلاین قسمت نوشتاری را در لینک Prepare for the GRE General Test بررسی فرمایید.
  • فهرست مراکز و تاریخ‌های برگزاری را در قسمت Test Centers and Dates دنبال نمایید.
  • برای ثبت‌نام در آزمون GRE به بخش Registration, Test Centers and Dates مراجعه کنید.
  • برای آمادگی در آزمون، نکات رسمی GRE را در نظر داشته باشید. این نکات را می توانید در Prepare for the GRE General Test دنبال کنید.
  • مقررات داوطلبان در روز برگزاری آزمون را در بخش On Test Day لینک مشاهده فرمایید.
  • شیوه‌های نمره‌دهی در آزمون GRE را در بخش Scores Reported دنبال کنید.
  • پاسخ به پرسش‌های متداول در آزمون GRE را در بخش FAQ مشاهده کنید.
  • برای شرکت در آزمون GRE موضوعی به بخش GRE SUBJECT مراجعه کنید.
  • آخرین خبرها از آزمون GRE را در قسمت NEWS دنبال کنید.

مخاطب گرامی اگر قصد شرکت در آزمون GRE را دارید، مراقب آگهی‌های GRE‌‌ تضمینی باشید تا در زمان و بودجهٔ خود صرفه‌جویی کنید. اگر با سؤالی روبه‌رو شدید، آن را به‌صورت صریح و واضح در بخش نظرات درج کنید. دنیای تحصیل و بورسیه تحصیلی در خارج از کشور را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی مثل آب خوردن و با چند تمرین ساده و کاربردی
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. سيدعباس ضيائي می‌گوید

    سلام، تشكر ميكنم. بنظرم اطلاعات جامع و مفيدي براي علاقه مندان دارد. ضمنا اگر ترجمه است لطفا آدرس مرجع آن نيز ذكر شود.