آزمون تافل اینترنتی (TOEFL iBT) و همه نکاتی که باید بدانید

نکات طلایی برای کسب نمره خوب در TOEFL iBT

0

آزمون تافل اینترنتی که با نام TOEFL iBT شناخته می‌شود، هر ماه در ۸ شهر ایران برگزار می‌شود. مراکز مورد‌تأییدِ سازمان سنجش آموزش کشور، امکان شرکت در این آزمونِ ۳ ساعت و اندی را در اختیار ثبت‌نام‌شدگانِ ایرانی در سایت ETS قرار می‌دهند. هزینهٔ ثبت‌نام تافل اینترنتی در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۲۵ دلار است و شما هر ۱۲ روز یک‌بار می‌توانید در آزمون شرکت کنید. تافل مانند آیلتس و PTE، شرط لازم برای پذیرش در رشته‌های انگلیسی‌زبانِ دانشگا‌های خارجی است و برای پذیرش در مقاطع ارشد و دکتری، نمرهٔ تافل شما باید بین ۷۵ تا ۱۰۰ از ۱۲۰ باشد. تافل تضمینی، معنی ندارد و تافل، به‌هیچ‌وجه سخت‌تر از آیلتس نیست و بعضا کسب نمره در آن، آسان‌تر است؛ اما مهارت‌هایی نیاز دارد که در این گفتار در قالب ۱۰۰ نکتهٔ مهم به آنها اشاره کرده‌ایم.

داستان تافل

چنان‌که احتمالا می‌دانید، یکی از مدارکی که متقاضیانِ تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالیِ انگلیسی‌زبانِ خارج از کشور باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی تا دکتری غیرپزشکی ارائه کنند، مدرک زبان انگلیسی بین‌المللی است که PTE، GRE، IELTS، TOEFL، CAMBRIDGE و SAP از آن جمله است. در داخل کشور نیز آزمون‌هایی مانند MCHE ،TOLIMO و MSRT داریم که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌کند و فاقد اعتبار جهانی است و کاربرد داخلی دارد. تافل، یکی از مدارکی است که سطح دانش زبانِ (Language Proficiency) داوطلبان را می‌سنجد و معیاری برای شناسایی ظرفیت‌های زبان انگلیسی دانشجو روی ۴ مهارت: خواندن، نوشتن، گوش‌کردن و صحبت‌کردن است.

رونیکس

تافل، اگرچه معیاری خیلی خوب و منطقی‌ نیست و ایرادهای فراوانی به آن وارد است، به‌هرحال، ازسوی ۱۰ هزار دانشگاه در ۵ قارهٔ جهان، به رسمیت شناخته شده و به‌عنوان یکی از نیازمندی‌های مهم و اصلی در فرایند پذیرش (Admission Requirements) موردنظر بوده و داوطلبان باید مدارک خود را به‌همراه این مدرک زبانی به دانشگاه مقصد ارسال کنند. اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری دارید و دانشگاه از شما مدرک آیلتس یا تافل خواسته است، در اغلب مواقع، چنانچه این مدرک ارائه نشود، از بررسی بستهٔ مدارک (Application Package) شما خودداری خواهد شد. اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها برای بررسی مدارک متقاضیان (Applicants)، درگاه اینترنتی طراحی کرده که متقاضی باید با کدکاربری و رمزعبوری که دانشگاه در اختیارش قرار می‌دهد، مدارک ترجمهٔ رسمی خود را آنجا بارگذاری کند.

همواره از ویدئوهای پربینندهٔ آموزش تافل در اینترنت استفاده کنید.

مدرک تافل و کلا مدارک بین‌المللی زبان را نباید به‌همراه مدارک تحصیلی خود به دانشگاه ارسال کنید. شما باید از صادر‌کنندهٔ اصلی مدرک (مانند سازمان ETS) بخواهید که کارنامهٔ شما را به دانشگاه مقصد که کد خاص آن را قبلا به ETS اعلام کرده‌اید، ارسال کند تا در پروفایل شما به‌عنوان یک مدرکِ دریافت‌شدهٔ قابل‌قبول درج شود. تا این مدرک (چه آیلتس، چه تافل و چه PTE) در اختیار دانشگاه قرار نگیرد، درخواست پذیرش شما بررسی نخواهد شد.

تصویر ایندکس سایت رسمی ETS برای ثبت‌نام تافل
برای ثبت‌نام تافل باید پروفایل داشته باشید و در سایت ثبت‌نام کنید.

اعتبار آزمون تافل چقدر است؟

چنان‌که می‌دانید، مدارک زبانی مانند آیلتس و تافل، ۲۴ ماه اعتبار دارد؛ یعنی مانند مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، مادام‌العمر نیست و مانند گذرنامه، تاریخ انقضا (Expiry Date) دارد. چون توانایی شما در زبان خارجی، برخلاف زبان مادری (Native) همیشه در یک سطح نیست و تغییرات سینوسی دارد. بنابراین، اگر ظرف ۲۴ ماه پس از دریافت مدرک تافل، نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی (Admission) در دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام نکنید، ناگزیر خواهید شد دوباره در آزمون شرکت کرده و کارنامهٔ جدید کسب کنید.

صفحه‌ای که در وبسایت دانشگاه تگزاس آمریکا به موضوع نمرات مورد‌نیازِ پذیرش دانشجویان خارجی پرداخته است. همهٔ دانشگاه‌ها در دنیا، در بخش Admission Requirements، به معرفی حدنصابِ نمرهٔ قبولیِ موردنیاز برای دانشجویان بین‌المللی پرداخته‌اند که نمونه‌اش را در دانشگاه تگزاس می‌بینید.

هزینهٔ شرکت در آزمون تافل، معمولا هر چند سال یک بار افزایش می‌یابد؛ اما چون این هزینه باید به دلار آمریکا پرداخت شود و نوسانات ارزی نیز در ایران مثل روز روشن است، ازاین‌رو، برای اینکه هزینهٔ کمتری برای شرکت در آزمون پرداخت کنید و مجموعه هزینه‌های اپلای شما کاهش یابد، تلاش کنید در اسرع وقت نسبت به برنامه‌ریزی برای ثبت‌نام در آزمون و آمادگی در آزمون تافل اقدام کرده تا ظرف مدت ۲۴ ماه بتوانید به خواسته‌های تحصیلی خود برسید.

چه کسانی ملزم به ارائهٔ مدرک تافل هستند؟

توجه داشته باشید که داشتن مدرک آیلتس یا تافل، از متقاضیانی درخواست می‌شود که:

  • سابقهٔ تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان نداشته باشند.
  • سابقهٔ تحصیل در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در کشوری غیر از کشور خودشان تدریس می‌شده، نداشته‌اند.
  • زبان مادری آنها، انگلیسی نیست.
  • مقالات معتبر با رفرنس بالا (Citation) در مجلاتی با ضریب تأثیر بالا (Impact Factor) نداشته‌اند.
  • سطح زبان انگلیسی آنها قابل‌تشخیص و احراز نباشد.

اگر شما یک مقطع تحصیلی مثلا در دانشگاه‌های سوئد یا فیلیپین گذرانده‌اید و اکنون می‌خواهید برای مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در دانشگاه‌های نروژ که تحصیل در آنجا برای ایرانیان در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از آن رایگان است اقدام کنید، می‌توانید:

  • از دانشگاه قبلی خود بخواهید که مدرکی دال بر تحصیل شما به زبان انگلیسی ارائه کند.
  • از دانشگاه بعدی (مثلا دانشگاه نروژ) بخواهید که سند دانشگاه قبلی را جایگزین تافل کند.
  • از دانشگاه بعدی (دانشگاهی که اپلای می‌کنید) بخواهید که معافیت زبان (Language Waiver) برای شما صادر کند.

حتی برخی از دانشگاه‌های آمریکای شمالی نیز که در فهرست دانشگاه‌های موردتأییدِ ادارهٔ کل دانشجویان خارج از کشورِ وزارت علوم قرار دارند، با شرایط بالا، امکان صدور معافیت داوطلب از ارائهٔ مدرک تافل داشته که از آن جمله می‌توان به دانشگاه می‌سی‌سی‌پی اشاره کرد. پس، امکان دریافت معافیت از ارائهٔ مدرک زبان نیز وجود دارد که باید شرایطش را دارا و احراز صلاحیت شوید.

همیشه دربارهٔ مدارک زبان و کیفیت و حدنصاب نمرهٔ موردنیاز (Band Score Requirements) با مسئول پذیرش دانشگاه (Admission Officer) یا مسئول هماهنگی رشته (Program Coordinator) رایزنی کنید. بسیاری از پرسش‌های شما دربارهٔ مدرک زبان و شیوهٔ ارسال و پذیرش مشروط (Provisional Admission) و این‌گونه مقولات، از طریق نامه‌نگاری شما با این افراد، قابل‌بحث و بررسی است.

تفاوت آیلتس با تافل؛ یک تفاوت اساسی!

خُب با این مقدمه باید وارد بحث تافل شویم. تافل هم مانند آیلتس، ۴ مهارت شما را در زبان انگلیسی ارزیابی می‌کند. تفاوت آن با آیلتس این است که در آیلتس، شما در مهارت گفتاری همیشه چند روز پیش از برگزاری آزمون کتبی، به مرکز آزمون رفته و با فردی به‌مدت ۱۵ دقیقه به زبان انگلیسی گفت‌وگو می‌کنید. گفتنی است در این آزمون، دانش عمومی شما ملاک ارزیابی نیست؛ بلکه دانش زبان انگلیسی شما، شامل تلفظ، دایرهٔ واژگان، ساختاربندی و تسلط شما به گرامر بررسی می‌شود. اما در آزمون تافل، شما با هیچ فردی به‌صورت حضوری صحبت نمی‌کنید؛ بلکه همه‌چیز با رایانه خواهد بود. البته تفاوت‌های آیلتس با تافل زیاد است که در این نوشتار، فرصت پرداختن به آنها نیست. برای آشنایی با آزمون، می‌توانید به سایت toeflgoanywhere.org مراجعه کنید و از مطالب آن بهره‌مند شوید.

روز آزمون تافل چه باید کرد؟

یکی از نکاتی که برای موفقیت در آزمون تافل اینترنتی باید بدانید، برنامه‌ریزی است. فرایند ثبت‌نام، آمادگی برای آزمون و شرکت در آن، به‌مثابهٔ یک پروژه است. هر پروژه‌ای، نقطهٔ آغاز و پایانی دارد. هر پروژه‌ای، نیازمند هماهنگی، برنامه‌ریزی، راستی‌آزمایی و ارزیابی مستمر و پشتیبانی منابع و امکانات است. پروژهٔ تافل شما هم تابع این عوامل بوده و باید به آنها توجه کنید.

پروژهٔ تافل، روز آغاز دارد. روز آغازش، هنگامی است که شما مشخص می‌کنید برای کسب فلان نمره به‌منظور دریافت پذیرش در فلان دانشگاه در فلان تاریخ، نیاز است در آزمون در فلان زمان شرکت کرده و کارنامهٔ خود را تا فلان تاریخ (Application Deadline) ارسال کنید.

پروژهٔ تافل، روز پایان دارد. روز پایان، زمانی است که شما در آزمون شرکت می‌کنید. همهٔ برنامه‌ها، هزینه‌ها، مشاوره‌ها و آمادگی‌هایی که کسب کرده‌اید، در روز عملیات که روز برگزاری آزمون است و بیش از ۱۸۰ دقیقه به طول خواهد انجامید، به سرانجام رسیده و فرجام تلاش‌های شما، رقم خواهد خورد. پس باید خود را برای این روز هم آماده کنید.

توصیه‌های کلی

  • در روز برگزاری آزمون تافل، خودنسردی خود را حفظ کرده و با بالاترین سطح اعتماد به نفس شرکت کنید.
  • تصور نکنید که اگر نمرهٔ عالی یا خوب یا متوسط نگیرید، دنیا تمام شده است! راه رسیدن به دانشگاه و بورسیه تحصیلی، فقط از تافل نمی‌گذرد!
  • انرژی مثبت داشته باشید و به خود تلقین کنید که این روز هم، مانند روزهای دیگری است که در آزمون‌های شبیه‌سازی شرکت کرده و نمرهٔ موردنظر را کسب کرده‌اید.
  • هیچ نیازی به مکالمه با دیگر شرکت‌کنندگان نیست. شما به تجربهٔ آنها در روز آزمون، هیچ نیازی ندارید.
  • در مرکز آزمون، ۲ فرم تأیید هویت به شما داده خواهد شد که تأییدیهٔ ثبت‌نام تافل است. یکی از آنها یک موافقت‌نامهٔ امنیتی (Agreement Confidentially) است که از شما می‌خواهد دربارهٔ جزئیات این آزمون با کسی صحبت نکنید. هر دو فرم را باید مطالعه و امضا کنید.
  • گذرنامهٔ شما باید با اطلاعات هویتی شما در زمان ثبت‌نام در سایت ETS منطبق باشد.
  • فکر اینکه کسی را به‌جای خود به جلسه اعزام کنید؛ فراموش کنید. ریسک نکنید! و با این کار، برای خود و فرد اعزامی، مشکلات حقوقی و کیفری ایجاد نکنید.
  • همراه‌داشتن کلیهٔ وسایل اعم از تلفن همراه، لپ‌تاپ، کتاب و دفترچه به جایگاه آزمون ممنوع است.
  • گاهی دیده شده است که همراه‌داشتن کلاه و جواهرات و اکسسوری و این چیزها در آزمون مجاز نیست.
  • مسئولی در محل برگزاری آزمون، از شما عکس‌برداری کرده و عکس شما در نمایشگر رایانه‌ای که در جایگاه آزمون شما قرار گرفته، به نمایش درخواهدآمد. این عکس در کارنامهٔ شما نیز پدیدار می‌شود.
  • مرکز برگزاری آزمون تافل اینترنتی، هر مقدار که نیاز داشته باشید، به شما کاغذ و مداد و پاک‌کن خواهد داد.
  • هدفون و میکروفون خود را امتحان کرده تا از کیفیت آن مطمئن شوید.
  • بررسی کنید که صفحه‌کلید مشکلی نداشته باشد؛ چرا که در زمان برگزاری آزمون باید در بخش نوشتاری به‌خوبی از آن استفاده کنید.
  • اگر پیش از شروع آزمون، تصویر شما روی نمایشگر به نمایش درنیامد، این موضوع را به مسئول جلسه اطلاع دهید.
  • این آزمون، کمتر از ۴ ساعت به طول می‌انجامد. خود را برای یک آزمون ۴ساعته آماده کنید. بنابراین، رژیم غذایی شبِ آزمون باید به‌گونه‌ای باشد که انرژی کافی برای این آزمونِ ۴مرحله‌ای را داشته باشید.

توصیه‌هایی برای مهارت خواندن (Reading)

  • بخش مهارت خواندنِ (Reading) تافل اینترنتی، نخستین بخش آزمون است. این بخش، ۳۶ تا ۵۶ سوال دارد و شما باید ظرف ۶۰ تا ۸۰ دقیقه به آن پاسخ دهید. چندان روی مفاهیم علمیِ متونی که در این قسمت می‌بینید، حساسیت نداشته باشید. دانش اطلاعات عمومی یا تخصصی شما مورد ارزیابی نیست. درک شما از متن، اهمیت دارد. نکته‌های اصلی شامل اعداد و ارقام، نام شهرها و اشخاص و تئوری‌ها و موضوعاتی را که مطرح می‌شود، bold و علامت‌گذاری کرده تا در هنگام پاسخ‌دادن به پرسش‌ها در دور اول، این موضوعات در ذهن شما جای بگیرد.
  • معمولا در پاسخ به پرسش‌های بخش Reading باید مراقب گزینه‌های انحرافی باشید؛ این گزینه‌ها معمولا اولین گزینه‌ها هستند؛ پس از پاسخ‌های سریع بپرهیزید. مراقب if‌ و but و جملاتی که ساختار منفی یا مثبت دارند باشید که فهم آنها، تأثیر زیادی در انتخاب گزینهٔ درست دارد.

توصیه‌هایی برای مهارت شنیداری (Listening)

  • دومین بخش آزمون تافل اینترنتی، بخش شنیداری است. این بخش بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول کشیده و شما در طول آن باید به ۳۴ تا ۵۰ پرسش پاسخ دهید. در این بخش، باید به سخنرانی‌ها، بحث‌ها و گفت‌وگوهایی به‌دقت گوش کنید و سپس به پرسش‌های مطرح‌شده پاسخ دهید. دقت شما باید هم به تلفظ واژه‌ها و هم مباحث انحرافی‌ای باشد که مطرح می‌شود؛ مباحثی که به گزینهٔ درست در پرسش‌هایِ مطرح‌شده ربطی ندارد. این ترفندها را شما باید در فرایند آمادگی آزمون تافل در بخش Listening یادبگیرید تا در چنین دام‌هایی نیفتید.
  • پس از برگزاری دو بخش خواندن و شنیداریِ آزمون تافل اینترنتی، ۱۰ دقیقه فرصت استراحت دارید؛ می‌توانید آبی بنوشید یا چیزی بخورید. در این فرصت، با دیگران بحث نکنید. به آرامش خود و مرور ترفندهایی که برای پاسخ‌گویی به پرسش‌ها در بخش بعدی نیاز دارید، بپردازید.

توصیه‌هایی برای مهارت گفتاری (Speaking)

  • در بخش گفتاری، شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید که به ۶ قسمت پاسخ دهید. باید بسیار سریع عمل کنید و در عین‌ حال، خوب صحبت کنید؛ با جمله‌هایی با ساختار پیچیده و واژگان حرفه‌ای (برای نمونه، به‌جای beautiful از marvelous استفاده کنید و present perfect continuous در جمله‌های شما دیده شود!).
  • بخش گفتاری را دست‌ِکم نگیرید. نمرهٔ خوبی می‌توان از آن گرفت که در نمرهٔ کل شما تأثیر خوبی دارد. فراموش نکنید که برای پذیرش، کل نمرهٔ شما باید حداقل ۷۵ تا ۸۰ از ۱۲۰ باشد. پس گرفتن نمرهٔ بالای ۲۵ از ۳۰ در این بخش، امتیازی بزرگ به شمار می‌رود.
  • بخش گفتاری آزمون تافل اینترنتی، نباید شما را دلسرد کند. در این بخش، دربارهٔ موضوعات گوناگون روز و موقعیت‌های دانشگاهی و آکادمیک و مباحث علمی ساده، بحث و گفت‌وگو می‌شود و شما باید به پرسش‌ها پاسخ دهید. خوب صحبت کنید تا بتوانید نظر مساعد ممتحن را که صدای ضبط‌شدهٔ شما را گوش می‌دهد و هویت شما را نمی‌شناسد، برای کسب بالاترین نمره به دست آورید.

توصیه‌هایی برای مهارت نوشتاری (Writing)

  • در بخش نوشتاری، شما ۵۰ دقیقه وقت دارید تا دربارهٔ یک موضوع، انشایی بیش از ۳۰۰ کلمه بنویسید و یک کلیپ شنیداری را گوش کنید و تحلیل و دیدگاه خود را دربارهٔ آن مطرح کنید. پس برخلاف آزمون آیلتس که هر دو بخش writing به‌صورت انشا‌نویسی و تحلیل نمودار است، شما در بخش نوشتاری تافل باید از مهارت شنیداری خوبی هم بهره‌مند باشید.
  • بخش نوشتاری تافل برخلاف بخش نوشتاری آیلتس، نیاز به مهارتی بالا در تایپ متن دارد. مهارت تایپ هم به‌مروز زمان کسب می‌شود و باید روی آن کار کنید تا در مدت کم هم بتوانید فکر کنید و هم خوب تایپ کنید.
  • توجه کنید که در پایان مهلتِ ۵۰ دقیقه‌ایِ آزمون نوشتاری تافل، سیستم قطع می‌شود و دیگر امکان تایپ نخواهید داشت.
  • توصیه می‌شود که برای مدیریت بهتر زمان در بخش نوشتاریِ آزمون تافل اینترنتی و اصلاح املای کلمات و ساختار آنها، ۵ دقیقه فرصت برای ویرایش نهایی لحاظ کنید تا ایرادهای احتمالی متن را پیش از ۴۹ دقیقه و ۵۹ ثانیه، رفع کنید.

توصیه‌های تکمیلی

  • اصلا نیازی نیست که با خود ساعت به همراه داشته باشید. یک تایمر دیجیتالی مانند آزمون GRE روی نمایشگر شما به نمایش درمی‌آید که به شما امکان مدیریت زمان را خواهد داد. مدیریت زمان را باید در پروژهٔ آمادگی تافل، فراگرفته باشید.
  • هر بخش پیش از شروع، از طریق هدفون شما، آموزش داده شده و نکات اصلی آن بازگو می‌شود. این هدفون را در طول برگزاری آزمون در اختیار خواهید داشت.
  • باید خود را برای یک روز آزمون شلوغ آماده کنید. برخلاف روز آزمون آیلتس که همه‌چیز در سکوت برگزار می‌شود، در آزمون تافل این‌گونه نیست. ممکن است دیگر شرکت‌کنندگان در زمانی واحد به بخش گفتاری رسیده باشند و شما صحبت‌کردن آنها را هم بشنوید.
  • اگر در طول برگزاری آزمون تافل اینترنتی نیاز به مشورت داشته یا با مسئله‌ای روبه‌رو شدید، دست خود را بلند کنید تا یکی از مسئولان که TCA نام دارد، به کانتر (جایگاه آزمون) شما آمده و مشکل شما را برطرف کند. برای نمونه، اگر کاغذ یادداشت شما تمام شده یا خودکار شما نمی‌نویسد! می‌توانید موضوع را سریعا با مسئولان برگزاری آزمون در میان بگذارید. اما فراموش نکنید که مسئولان هیچ پرسشی را دربارهٔ خود آزمون تافل پاسخ نمی‌دهند.
  • توجه کنید که اگر در مدت‌زمان برگزاری آزمون، نیاز به دست‌شویی پیدا کنید، زمان برای شما متوقف نمی‌شود.
  • در زمان استراحت یا رفتن به سرویس بهداشتی، دسترسی به موبایل ندارید.
  • مکان آزمون را تنها هنگامی می‌توانید ترک کنید که موافقت مدیر جلسهٔ برگزاری آزمون را بگیرید.

پس از شرکت در آزمون تافل چه باید کرد؟

پس از شرکت در آزمون تافل اینترنتی، باید به پرسش‌هایی پاسخ دهید. پرسشی روی نمایشگر شما به نمایش درمی‌آید مبنی بر اینکه آیا می‌خواهید نمرات شما ریپورت شود یا کنسل شود؟ به این موضوع توجه کنید. ریپورت نمره به این معناست که کارنامهٔ تافل شما به کد مؤسسات و دانشگاه‌هایی که مشخص می‌کنید، ارسال خواهد شد و برای صدور کارنامهٔ اضافی و ارسال آن به گیرنده‌ای خاص در هر جای دنیا، باید از طریق پروفایل خود در سایت ETS اقدام کرده و هزینه‌ای جداگانه پرداخت کنید.

اگر گزینهٔ لغو (Cancel) را انتخاب کنید، آزمون شما باطل شده و نمرهٔ کسب‌شده نه به شما و نه در هیچ‌کجای دیگر به نمایش درنخواهد آمد؛ اما وجه پرداختی برای شرکت در آزمون به شما برگردانده نخواهد شد. بهتر است همیشه نمرات خود را REPORT کنید تا هم سابقهٔ شما در آزمون حفظ شود و هم اینکه شاهد پیشرفت خود باشید؛ چرا که شما هر ۱۲ روز می‌توانید یک بار در آزمون شرکت کرده و سطح نمرهٔ خود را بالا ببرید.

واژگان پرکاربرد برای آزمون تافل

تصویر سازی ذهنی برای یادگیری لغات مهم آزمون تافل را در نظر داشته باشید. کلمه refine به‌معنی تصفیه‌کردن است و refinery یعنی پالایشگاه. پس این جمله را به‌ خاطر بسپارید: خودروی جک‌ریفاین٬ فیلتر تصفیه‌ٔ هوای داخل خودرو دارد.

بهتر است که در نوشتار و گفتارتان، دیگر واژه‌های عامیانه به کار نبرید. فهرست زیر، مجموعه کلماتی است که باید در نظر داشته باشید.

  1. alter: تغییردادن، تغییرکردن
  2. analyze: تجزیه‌وتحلیل/بررسی‌کردن،
  3. ancient: باستانی، کهن، قدیمی
  4. annoying: آزاردهنده، ناراحت‌کننده
  5. anticipate: انتظارداشتن، پیشگویی‌کردن
  6. ascertain: پی‌بردن، معین‌کردن
  7. conform: تطابق‌داشتن، هماهنگ‌بودن
  8. enrich: غنی‌ساختن، افزایش‌دادن
  9. intensify: تشدیدکردن
  10. intolerable: غیرقابل‌تحمل
  11. ongoing: جاری، فعلی
  12. potential: بالقوه، ممکن
  13. propose: پیشنهادکردن، مطرح‌کردن
  14. restore: احیاکردن، بازگرداندن
  15. staple: کالای اساسی، اصلی، ضروری
  16. turbulent: آشفته، نابسامان
  17. vital: حیاتی، ضروری، اصلی

آیا آزمون تافل، مناسب شماست؟

هر فردی با هر سطح از دانش زبان انگلیسی می‌تواند در آزمون تافل در هر نقطه‌ای از دنیا شرکت کند؛ اما آزمون تافل برای هر داوطلبی با هر سطح از زبان مناسب نیست. تافل برای ورود به دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در سراسر دنیا نیاز است؛ به‌ویژه برای کسانی که قصد مهاجرت به‌منظور خوداشتغالی با بهره‌گیری از شرایط کارگرِ ماهر یا سرمایه گذاری و مانند آن را در کانادا، استرالیا و نیوزلند دارند. هیچ محدویت سنی برای شرکت در این آزمون وجود ندارد. ملیت و سن به‌هیچ‌وجه ملاک نیست. رسیدن به سطح زبانی خاص هم برای شرکت در آزمون تافل اینترنتی، ملاک نیست. هر فردی می‌تواند در آزمون شرکت کرده و سطح زبان خود را بسنجد؛ اما چون آزمون گران است و در حال حاضر، بیش از ۲ میلیون تومان برای هر نفر آب می‌خورد، توصیه می‌شود که با آمادگی خاص در آن شرکت کنید.

چه زمانی در آزمون تافل اینترنتی شرکت کنیم؟

  • اگر سطح زبان شما به حدی رسیده است که می‌توانید با نظر مشاور، نمرهٔ خوبی در تافل بر اساس حدنصاب‌های اعلامیِ موردنیاز برای پذیرش دانشگاه مقصد دریافت کنید، در تافل ثبت‌نام کنید.
  • تافل معمولا برای افرادی طراحی شده است که سطح زبان آنها در سطح متوسط (Intermediate) یا پیشرفته (Advanced) است. بنابراین، پیش از شرکت در آزمون، باید در آزمون‌های تعیین سطح تافل شرکت کنید تا اگر به این سطوح رسیده‌اید، در آزمون اصلی شرکت کنید.
  • اگر سطح زبان شما در ۲ سطحی که در بالا اشاره شد نیست، سطح زبان‌تان را با شرکت در کلاس‌های ‌‌Pre-TOEFL تقویت کنید؛ یا با مشاوره، به کلاس‌های آیلتس بروید. گاهی برای مهاجرت، کسب نمرهٔ PTE آسان‌تر از TOEFL است.
  • توجه کنید که TOEFL ITP یا TOEFL JUNIOR هم برای تعیین سطح زبان شما کاربرد دارد. همهٔ دانشگاه‌ها یا مدارس، مدرک تافل را برای آزمون ورودی در نظر نمی‌گیرند. بلکه از آن برای فهم سطح کلیِ زبان داوطلب کمک می‌گیرند. در این صورت، شما می‌توانید در کلاس‌های فشردهٔ تقویت زبان دانشگاه، مؤسسه یا مدرسه‌ نیز شرکت کنید.
  • اگر زیر ۱۶ سال سن دارید، در تافل شرکت نکنید. این آزمون مناسب دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان و دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه است. معمولا برای بزرگسالان مناسب است. اگر شما سال اول دبیرستان هستید و می‌خواهید پس از تحصیل، برای مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان دنیا اقدام کنید، داشتن تافل اینترنتی مناسب شما نیست. چرا که کارنامهٔ تافل شما تا گرفتن دیپلم متوسطه از آموزش و پرورش ایران، باطل می‌شود. دوباره تأکید می‌کنیم که کارنامهٔ تافل فقط ۲۴ ماه اعتبار دارد.

استراتژی‌های مهم در آزمون تافل

خوب یادداشت برداری کنید

شما تنها یک بار می‌توانید به فایل‌های شنیداری گوش کنید؛ درنتیجه، امکان برگشت به عقب نیست. به همین دلیل، مهارت یادداشت‌برداری در تافل از آیلتس مهم‌تر است. فقط یک بار می‌شنوید؛ برای همین، بهتر است مهارت شنیداری خود را با گوش‌کردن به پرسش‌های با درجه‌ی سختیِ آسان تا دشوار تقویت کنید. مرتب گوش کنید. مهارت شنیداری تنها با گوش‌کردن زیاد حاصل می‌شود و هیچ دارویی ندارد! مهارت یادداشت‌برداری درست هم مؤثر است. درست بنویسید که امکان رجوع به آن در وقت کم میسر باشد.

آزمون‌های آزمایشی

در مراحل میانی و پایانیِ پروژهٔ آمادگی آزمون تافل، در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید. به این صورت، می‌توانید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده و در جهت رفع کمبودها و تقویت قوت‌ها برآیید. شناسایی نقاط ضعف و تحلیل آنها نیازمند کمک‌گرفتن از یک مشاور تخصصیِ آزمون تافل است؛ نه هرکسی که مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد زبان انگلیسی دارد!

مطالعهٔ پیوسته

برای موفقیت در هر آزمونی به‌ویژه آزمون تافل اینترنتی، مطالعهٔ پیوسته نیاز است؛ به‌ویژه در بحث یادگیری ۱۱۰۰ واژهٔ ضروری برای آزمون تافل طیف‌های گوناگونی از علوم و تخصص‌ها را دربرمی‌گیرد. چون بسیاری از متن‌ها از نشریات علمی انتخاب می‌شود، شما هم باید منابع مطالعه‌تان را از سایت‌های رسمیِ انگلیسی‌زبان، از جمله سایت‌های خبری و نیز مقالاتِ منتشر‌شده در مجلات عمومی و نه تخصصیِ آکادمیک (ISI) انتخاب کنید. برای توسعهٔ دایرهٔ لغات باید متن‌های زیادی بخوانید و کاربرد واژه‌ها را در متن متوجه شوید. حفظ‌کردنِ صرف مطالبِ فلش‌کارت‌هایی که این‌روزها رواج یافته‌اند یا از سوی اَپ‌ها ارائه می‌شوند، چندان فایدهٔ درخوری ندارد.

گوش‌کردن به پادکست

گوش‌کردن به پادکست‌ها برای افرادی که می‌خواهند در آزمون، نمرهٔ خوبی بگیرند اهمیت دارد. کلی پادکست خوب در اینترنت هست. مهم نیست از بی‌بی‌سی یا سی‌ان‌ان یا فاکس‌نیوز یا نیچر گرفته‌اید. گوش‌کردن به اخبار در زمینه‌های گوناگون علمی، سیاسی، هنری و ورزشی را درپیش بگیرید تا هم دایرهٔ لغات شما قوی شود و هم مهارت‌های شنیداری و تحلیل اطلاعات را تقویت کنید. تکرار جمله‌های گویندهٔ پادکست‌ها، می‌تواند به تقویت مهارت شما در بخش گفتاری آزمون کمک کند و ذهن شما را با ساختارهای خوب و پیچیده آشنا کند. در فایل‌های صوتی، برخلاف فایل‌های ویدئویی، شما برای فهم بهترِ سخنان گوینده، هیچ‌چیزی (مانند شکل یا تصویر و نمودار) در اختیار ندارید. در نتیجه، فهم این فایل‌ها کمی دشوارتر است و چاره‌ای ندارید که با گوش‌کردن به شمار زیادی از پادکست‌ها در دوران آمادگی برای آزمون، مهارت‌های شنیداری و تحلیلی خود را بالا ببرید.

مهارت تایپ

شما حتی اگر استاد مقاله‌نویسی هم باشید، تا از مهارت تایپِ سریع و کم‌غلط بهره‌مند نباشید، نمرهٔ خوبی در بخش نوشتاری آزمون کسب نخواهید کرد. این مهارت هم مانند سایر مهارت‌ها، با تلاش و تمرین به دست می‌آید. پس بکوشید زیاد تایپ کنید و متون خود را در اختیار ویراستاران حرفه‌ای زبان انگلیسی قرار دهید تا آنها را تصحیح کرده و ایرادهای شما را به‌صورتی دقیق و سختگیرانه‌، بررسی و برطرف کنند.

مدیریت زمان

گاهی در آمادگی آزمون تافل، فرصت زیادی برای یادگیری مفاهیم، ترفندها و تکنیک‌ها ندارید. مدیریت زمان، هم در دورهٔ آمادگی آزمون تافل اهمیت دارد و هم در زمان پاسخ‌گویی به پرسش‌ها. گاهی افرادی که دانش بالایی در زبان انگلیسی دارند، نمرهٔ خوبی در آزمون تافل نمی‌گیرند؛ چراکه مهارت بالایی در مدیریت زمان ندارند. برای اینکه سرعت آمادگی خود را افزایش دهید و از زمان خود نهایت بهره را ببرید، پیشنهادهایی ارائه می‌کنیم:

توصیه‌هایی برای مدیریت زمان در بخش خواندن

اگر می‌خواهید سرعت درک‌مطلب خود را در بخش خواندن افزایش دهید، فراموش نکنید که امکان بازگشت شما به متنِ خوانده‌شده هست و بعضا توصیه می‌شود که به‌صورت سطحی، سؤال‌ها را اول خوانده و سپس به متن مراجعه کنید. این کار سبب می‌شود تا ذهن شما با توجه به سؤال‌ها، دنبال پیداکردن پاسخ در متن باشد و مدام، گزینه‌های پرسش‌ها در ذهن شما مرور شود. گاهی یک سری اعداد، کلمات، مفاهیم، نام اشخاص، نظریه‌ها، شرکت‌ها، برندها و یافته‌های علمی و تاریخ وقوع آن‌ها می‌تواند شما را سریعا به نتیجه برساند.

پس همیشه، خواندنِ کامل متنی بلند که پر از نکات انحرافی است، راهکاری شایسته و کارا برای پاسخ‌دادن به پرسش‌ها و انتخاب گزینهٔ بهتر نیست. گاهی شما بین ۲ گزینه تردید دارید. این تردیدها را علامت‌گذاری کرده و پس از پاسخ به همهٔ پرسش‌ها، به این بخش‌ها رجوع کنید تا گزینهٔ بهتر را انتخاب کنید. آزمون تافل، نمرهٔ منفی ندارد و همهٔ پرسش‌ها دارای ارزشی یکسان هستند. یعنی هیچ پرسشی، ۲ برابر دیگری، امتیاز ندارد! بنابراین، هوشمندانه‌تر است که شما به یک سؤال سخت پاسخ ندهید و وقت خود را روی بررسی چند پرسش دیگر که یافتن پاسخ آنها راحت‌تر است بگذارید.

(مبحث phrasal verbs را در فضای مجازی هم میتوانید یاد بگیرید)

توصیه‌هایی برای مدیریت زمان در بخش نوشتاری

در بخش نوشتاری آزمون تافل، بسیار مهم است که شما متنِ ارائه‌شده را یک بار به‌صورت کامل بخوانید؛ چون پس از مدتی، دیگر قادر به تماشای متن نیستید و باید سریع وارد مرحلهٔ تایپ شوید. معمولا ایده‌های اصلی متن در ۲ پاراگراف نخست است و پارگراف نهایی نیز، نتیجهٔ کلی را اعلام می‌کند. پس آن را با دقت خوانده و جملهٔ اول پاراگراف‌های بعدی را هم بررسی کنید؛ البته با سرعت. یادتان باشد که گاهی برخی پارگراف‌ها، منظور نهی یا تأیید چیزی دارند. ماهیت مثبت یا منفی آن‌ها را در نظر بگیرید؛ چراکه این موضوع در تحلیل شما تأثیرگذار خواهد بود.

توصیه‌هایی برای مدیریت زمان در بخش شنیداری

در بخش شنیداری آزمون تافل اینترنتی، سرعت و مدیریت زمان و نیز علامت‌گذاری بسیار مهم است. در بسیاری موارد، از‌دست‌دادنِ برخی عبارت‌ها یا واژه‌ها سبب می‌شود که نمرهٔ شما کاهش یابد. هرچه عبارت‌ها و مفاهیم کلیدی را کمتر از دست بدهید، نمرهٔ شما افزایش خواهد یافت. پس هماهنگ با فایل شنیداری پیش بروید و مراقب باشید که ذهن‌تان درگیرِ ازدست‌دادنِ یکی‌دو جملهٔ قبلی گوینده نشود. مراقب نکات انحرافی هم باشید؛ نکاتی که هیچ ربطی به پرسش‌ها و گزینه‌ها ندارند و تنها گاهی برای انحراف ذهن شنونده مطرح می‌شوند. فریب این ترفندها را نخورید و روی موضوعات اصلی تمرکز کنید.

کلمات تخصصی و متنوع را برای توان‌افزایی دایرهٔ واژگان خود در نظر بگیرید.

در بخش شنیداری آزمون تافل، توصیه می‌کنیم همیشه به یک سری واژه‌های خاص، اعداد، ارقام، نام افراد و مثبت و منفی‌بودنِ رویکرد گوینده نسبت به موضوع موردبحث، توجه کنید؛ برای نمونه، در فایلی که از طریق هدفون گوش می‌کنید، باید ببینید که سخنران که عمدتا مدرس دانشگاه است، روی چه موضوعی تأکید دارد؛ دانشجویان در چه موقعیتی هستند و چه انتظاری دارند. معمولا در بخش شنیداری آزمون تافل، دو نفر با هم درمورد موضوعی پرس‌وجو کرده و در نتیجه، شما باید ذهن خود را روی کلمات پرسشی مانند How، Who، Whom و Why متمرکز کنید.

در آزمون شنیداری، توجه به کلمه‌ها و عبارت‌هایی مانند want ،please و would like مهم است. این جمله‌ها معمولا بیانگر درخواستی است و به شما کمک می‌کند تا بدانید از چه چیزهایی یادداشت‌برداری کنید. با تمرکز بر این جمله‌ها، می‌توانید هماهنگ با پخش فایل صوتی، از موضوع و چندوچون آن آگاه شده و از درک محتوای شنیداری بازنمانید.

کتاب‌ها و منابع آمادگی آزمون تافل را زیر نظر استادان این حوزه انتخاب کنید.

در همهٔ بخش‌های آزمون شنیداری تافل، حواس شما باید به یک سری واژه‌های خاص باشد. کلمات استفهامی می‌تواند در انتخاب گزینهٔ درست به شما کمک کند. در برخی پرسش‌ها، استاد از دانشجویان می‌خواهد که به پرسش‌های وی پاسخ دهند یا خودش به آنها پاسخ می‌دهد. گاهی نیز دانشجویان، پرسش‌های مهمی می‌پرسند که استاد پاسخ می‌دهد. در این بخش‌ها به Transitional Words دقت کنید. ترتیب پرسش‌ها هم مهم است. واژه‌هایی مانند next، second، first، now، for، for example، for instance و… اهمیت زیادی دارد. به اینها خوب توجه کنید.

همان‌گونه که در بخش خواندن (ریدینگ)، جملهٔ نخست را می‌خوانید تا ایدهٔ کلی پاراگراف را دریابید و با نگاهی سطحی به‌سراغ بقیهٔ جمله‌ها می‌روید تا موضوع جمله را بهتر درک کنید، در بخش شنیداری هم، چنین تکنیکی را در نظر بگیرید.

اگر برای شرکت در آیلتس یا تافل شک دارید، به مشاوران مجرب رجوع کنید.

سخن آخر

در پایان باید گفت که برای موفقیت در بخش‌های ۴گانهٔ آزمون تافل اینترنتی، باید هم از آمادگی قبلی برخوردار باشید و هم در آزمون‌های شبیه‌سازی‌شدهٔ آزمون اصلی شرکت کرده باشید. آزمونگران مایل‌اند پاسخ‌هایی جزئی و دقیق از شما دریافت کنند؛ پس برای کسب نمرهٔ بالاتر در بخش‌های گفتاری و نوشتاری، قدرت تخیل و بسط موضوع را تقویت کنید و به پاسخ‌هایی کوتاه و روزمره بسنده نکنید. توانایی‌های خود را به رخِ آزمونگران بکشید. صداقتِ کلام شما برای آنها اهمیتی ندارد. آنها موظف‌اند توانایی و مهارت شما را در به‌کارگیری زبان انگلیسی بسنجند و هرچه شما تلاش بیشتری در ابراز این توانایی بکنید، قطعا امتیاز بالاتری می‌گیرید.

توجه کنید که سایت ETS تنها منبع رسمیِ آگاهی از شرایط و شیوهٔ ثبت‌نام آزمون تافل است. پس این مطلب را نشان‌گذاری (بوکمارک) کنید تا بتوانید در آینده و در طول مراحل آمادگی برای آزمون، همواره از نکات آن بهره‌ ببرید.

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را در وبسایت چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: راهکارهایی موثر برای یادگیری زبان از طریق فیلم
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.