معرفی کتاب نیمه تاریک وجود؛ اثری تأثیرگذار از دبی فورد

16

همه‌ٔ ما ویژگی‌ها و صفت‌هایی داریم که به آنها بسیار مفتخر یا شهره‌ایم. آیا می‌دانید این ویژگی‌ها از کجا در درون ما ریشه دوانده‌اند؟ و چرا برخی صفت‌ها را بیشتر بروز می‌دهیم و سراغ بقیه نمی‌رویم؟ دبی فورد ماهرانه و مرحله‌به‌مرحله ما را به لایه‌های درونی‌مان که خیلی وقت است سراغ‌شان نرفته‌ایم می‌برد تا پاسخ سؤالات بالا را بگیریم. در معرفی کتاب تأثیرگذار نیمه تاریک وجود با ما همراه باشید.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان: نیمه تاریک وجود (the dark side of the light chasers)
  • نویسنده: دبی فورد (Debbie Ford)
  • تعداد صفحات: ۲۴۰

دربارهٔ کتاب نیمه تاریک وجود

یونگ می‌گوید: «هیچ‌کس با تصور نور به نور حقیقت نمی‌رسد، ولی به کمک شناخت تاریکی‌ها می‌توان به روشنایی حقیقت دست یافت.»

رونیکس

کتاب نیمه‌ تاریک وجود ما را در پیداکردن راه و روش زندگی و استقبال از تاریکی‌های درون‌مان راهنمایی می‌کند. شاید برای‌تان سؤال باشد که سایه چیست؟ و چگونه به وجود می‌آید؟ سایه کوله‌باری نامرئی است که ما آن را حمل می‌کنیم و همچنان که بزرگ می‌شویم، تمام جنبه‌هایی را که برای ما‌، دوستان و خویشاوندان‌مان قابل پذیرش نیستند، در آن جای می‌دهیم. رابرت بلای (نویسنده) معتقد است که ما در چند دهه‌ٔ اول زندگی‌مان این کوله را پر می‌کنیم و در بقیهٔ عمر تلاش می‌کنیم که هر آنچه را در کوله‌مان گذاشته‌ایم، برای سبک‌تر کردن بار خود از آن بیرون بریزیم.

دبی فورد می‌گوید ما هموراه درباره‌ٔ آنچه سایهٔ درون ماست و قصد مخفی کردنش را داریم، فرافکنی می‌کنیم و به دیگران نسبت می‌دهیم. او همچنین می‌گوید کشف سایه‌ها علاوه بر آرامشی که برای‌مان در پی دارد، ما را از قضاوت کردن دیگران هم باز می‌دارد، چون می‌دانیم هر آنچه به دیگران نسبت می‌دهیم در درون خود ما هم هست.

دبی فورد به زیبایی توضیح می‌دهد که جهان درون ما مانند هولگرام روی یک کارت اعتباری است که در واقع یک تصویر سه‌بعدی است و ویژگی منحصربه‌فرد آن، این است که هر قطعه از آن را که بخراشیم همان تصویر کلی هولوگرام در آن رویت می‌شود و این یعنی جهان ما تصویری از جهان کل است. این مثال چه چیزی در دل خود دارد؟ در واقع نویسنده قصد دارد به این نکته برسد: «وقتی درک کنید که هر آنچه در دیگران وجود دارد در درون شما هم هست، تمام دنیای شما تغییر می‌کند. هدف ما در این کتاب پیداکردن و روبه‌رو شدن با تمام مواردی است که در دیگران دوست داریم یا نفرت داریم. وقتی این ویژگی‌های انکارشده را احیا کنیم، دری به دنیای درون‌مان باز کرده‌ایم. وقتی با خودمان آشتی کنیم، با دنیای‌مان آشتی می‌کنیم.»

نویسنده بعد از آنکه درک روشنی از جهان درون‌مان به ما می‌دهد، کمک می‌کند تا آنچه را سال‌هاست مخفی کرده‌ایم از گنجینه‌ٔ وجودمان بیرون بکشیم. دبی فورد باور دارد که یافتن سایه‌های وجودمان نوعی پذیرش است که باعث می‌شود مشکلاتمان را شناسایی کنیم و برای همیشه از آنها رها شویم. نویسنده در این‌باره می‌گوید: به محض اینکه با سایه‌های زندگی‌تان روبه‌رو شوید و آن را بشناسید، شفا از راه می‌رسد و از پس آن عشق وارد می‌شود. همان‌طور که دیپاک چوپرا می‌گوید: «در وجود هر انسانی یک الهه یا خدا در حال رشد است که فقط یک آرزو دارد؛ می‌خواهد متولد شود.»

کتاب نیمه‌ تاریک وجود یک کتاب انگیزشی نیست بلکه یک کتاب آموزشی در زمینه‌ٔ روانکاوی است که دبی فورد بسیار هنرمندانه دنیای درون انسان را توصیف می‌کند و می‌گوید جهان درونی هرکس چگونه است، او معتقد است درون هر انسانی نمونه‌ای از جهان بیرونی اوست.

این کتاب تجربه‌ٔ جذابی از خودشناسی، روانکاوی و پیشرفت شخصی است که حتی ارزش چندبار خواندن را دارد.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر احساس رضایت درونی نسبت به خودتان ندارید یا اگر مدام در حال قضاوت کردن دیگران هستید، شک نکنید سایه‌ای در درون‌تان انتظار می‌کشد که شما سراغش بروید، اگر نمی‌دانید این کار را چگونه انجام بدهید، مطالعه‌ٔ این کتاب به شما کمک خواهد کرد.

بخش‌هایی از کتاب

لایه‌ٔ خارجی شما آن چهره‌ای است که رو به دنیا قرار دارد. این لایه خصوصیاتی را پنهان می‌کند که سایه‌ٔ شما را می‌سازد. سایه‌های ما آن‌قدر خوب استتار شده‌اند که اغلب ما یک چهره‌ به دنیا نشان می‌دهیم در حالی‌که در واقع آن روی کاملا متضاد در درون ماست. بعضی از مردم با ایجاد لایه‌ای سخت احساسات خود را مخفی می‌کنند یا نقابی از شوخ طبعی به چهره می‌زنند تا غم‌هایشان را پنهان کنند. کسانی که عقل کل هستند در واقع حماقت‌شان را پنهان می‌کنند و برخی دیگر که رفتارهایی خودخواهانه دارند، احساس ناامنی خود را پنهان می‌دارند.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب احساسات ناگفتنی؛ سفری به ناخودآگاه
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 16 دیدگاه)
  1. negin می‌گوید

    من تا الان 3 بار این کتاب رو خوندم و هر بار با اختلاف زمانی 6 ماه . دفعه اول خب برام خیلی جالب بود . برای منی که تابحال هیچ اطلاعی راجب چنین مسائلی نداشتم واقعا جذاب بود و من رو نسبت به دنیای متافیزیکی درون و بیرون خودم کنجکاو کرد. شروع کردم به تحقیق درمورد این مسئله و شناختن ویژگی های وجودیم. زیاد تاثیر نداشت و تقریبا هیچ تاثیری روی من نذاشت و فقط داده های ذهنم رو نسبت به دنیای اطرافم بیشتر و من رو کنجکاو تر و سردرگم تر میکرد. بار دوم که این کتاب رو خوندم همزمان با خوندن کتاب چهار اثر از فلورانس اسکاول شین بود و تشابهاتی ک میتونستم در عمق این دوتا کتاب پیدا کنم واقعا شگفت انگیز بود. اینبار نسبت به هر جمله درک بیشتری داشتم . وقتی هر دوتا کتاب رو تموم کردم به تنها چیزی که احتیاج داشتم فرصت برای تامل بود . خیلی روش فکر کردم. چند وقت بعد یکی از دوستام به من کتاب ملت عشق رو هدیه داد و من شروع به مطالعه کردم . شباهت بسیار باور نکردنی ای بین سخنان مولانا و شمس و این دوتا کتاب بود . اینکه اسلام به نوعی با این علم تلاقی شده بود من رو به وجد میارد! 
    نه بگذارید درست تر جمله ام رو بگم . اینکه اسلام خود این علم بود باور نکردنی بود !
    فقط دبی فورد اون رو به سبک مدرن تر به نگارش در آورده بود. ولی علم و حقیقت هیچوقت تغیر نمیکنه و حقیقت فقط یکیه!
    برای بار سوم و اخرین بار کتاب دبی فورد رو مطالعه کردم و اینبار تونستم به حقیقت بزرگ تری دست پیدا کنم . حقیقتی که با دونستنش نمیتونی حتی یک لحظه ازش غافل بشی . حقیقتی که درون قلب ماست و فقط نیاز به کشف شدن داره تا بتونه زندگی که ما انسان ها براش افریده شدیم رو بهمون بده .  من تونستم خدا رو کشف کنم! نگین … دخنری 15 ساله…. در گوشه ای از این جهان پر تلاطم

    1. امیر می‌گوید

      میشه به زبان خودمونی تر توضیح بدید

    2. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام نگین عزیز
      ممنون که نظر و تجربه‌ات رو درد مورد این کتاب رو برامون نوشتی.

  2. مهمان می‌گوید

    سلام دوستان
    بهترین ترجمه از این کتاب(نیمه پنهان وجود) چی پیشنهاد میکنین؟

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      سلام
      ترجمه خانم فرناز فرود از انتشارات کلک آزادگان، ترجمه پیشنهادی ما است.

  3. زهرا می‌گوید

    یک کتاب عالی برای شناسایی و در بر گرفتن همه ی ویژگیهای انسان چه مثبت و چه منفی و کنترل آن ویژگیها

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      زهرای عزیز ممنون که نظرت رو برای ما نوشتی، بله همینطوره این کتاب به ما در دیدن همه ویژگی‌های مثبت و منفی کمک میکنه.