راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

0

پیش از برنامه‌ریزی برای فروش اینترنتی محصولات خود، از فراهم بودن پیش‌نیازهای زیر اطمینان حاصل کنید:

۱. محصولی برای فروش؛ ۲. روشی که خریداران اینترنتی با استفاده از آن به محصول شما دسترسی پیدا کنند و توانایی خرید آن را داشته باشند؛ ۳. روندی برای انبار کردن کالاها و ارسال‌شان برای مشتری‌ها.

در این مقاله قصد داریم مرحله به مرحله، چگونگی روند آغاز و به ثمر رساندن فعالیت‌های مرتبط با فروش اینترنتی محصولات را با شما در میان بگذاریم و راجع به روش‌هایی صحبت کنیم که منجر به کارایی و سوددهی بیشتر فعالیت‌ها خواهند شد. با ما همراه باشید.

رونیکس

با وجود اینکه در این مقاله ترتیبی برای عنوان کردن سرتیتر و توضیحات هر مرحله در نظر گرفته شده است، اجباری برای حفظ این ترتیب برای شما وجود ندارد. راه‌اندازی تجارت الکترونیک به‌طور کلی روندی دارد که پیش از شروع کار در بخشی بخصوص از آن، می‌توانید فعالیت‌های بخش‌هایی را که خودتان صلاح می‌دانید به انجام برسانید و نهایی کنید. برای نمونه، اگر هنوز راجع به محصولی که قصد فروشش را دارید تصمیم نگرفته‌اید، باز هم می‌توانید دربارهٔ ابزارهای مختلف فروش اینترنتی تحقیق کنید و اطلاعات بیشتری در این باره به دست بیاورید. حتی شاید اطلاعاتی که در این زمینه به‌دست می‌آورید باعث شود به فکر فروش محصولی با سوددهی بالاتر بیفتید، بنابراین فراموش نکنید مراحل مختلف پیشبرد روند فعالیت‌های فروش اینترنتی محصولات با یکدیگر مرتبط هستند و ترتیب بخصوصی برای انجام‌شان وجود ندارد.

۱. تصمیم‌گیری برای نحوهٔ تأمین و عرضهٔ محصول

یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای فروش اینترنتی باید از آن مطلع باشید، منابع مختلفی است که از طریق آن‌ها می‌توانید محصولات مورد نظر را تأمین کنید. بخش عمدهٔ فروشندگان اینترنتی این محصولات را به‌سادگی از عمده‌فروشی‌ها خریداری می‌کنند، اما هستند عدهٔ نسبتا زیادی هم که خودشان اقدام به تولید این محصولات می‌کنند، یا با بستن قرارداد با شرکت‌های تولیدی، کار تولید محصولات را (با مشخص کردن محصولات و ویژگی‌های موردنیاز) به آن‌ها واگذار می‌کنند. به‌علاوهٔ این‌ها، روش دیگری که پیش روی شماست تولید آن دسته از محصولاتی است که صرفا به سفارش مشتری تولید می‌شوند (محصولات سفارشی) و مستقیما از انبار کالای عرضه‌کننده برای مشتری ارسال می‌شوند.

در ادامه به‌طور اجمالی روش‌هایی را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید برای مشخص کردن منبع محصولات مورد نیاز برای فروش اینترنتی، مورد استفاده قرار بدهید:

خودتان اقدام به طراحی و تولید محصولات کنید

طراحی محصول

اگر صاحب کارگاه تولیدی باشید، خودبه‌خود از این مرحله عبور خواهید کرد و منبع محصولات شما مشخص است و تنها باید به فکر روشی مقرون‌به‌صرفه برای بسته‌بندی و ارسال محصولات باشید.

محصولی طراحی کنید و کار ساخت آن را به دیگران بسپارید

می‌توانید با تولیدی‌های دیگر همکاری کنید و از آن‌ها بخواهید محصولاتی را که طراحی کرده‌اید برای‌تان تولید کنند یا یکی از محصولات تولیدی را بنا به سلیقه و نیازهای خود اصلاح کنید.

کالاهای آماده برای مصرف را به‌منظور فروش مجدد آن‌ها بخرید

افرادی هستند که کارشان خرید محصولات مختلف از خرده‌فروشی‌هاست. این افراد شخصا اقدام به عمده‌فروشی محصولات بسیار متنوعی می‌کنند و می‌توانید اقدام به خرید این محصولات کنید. مشخصا سود حاصل از این فعالیت کمتر از فروش محصولاتی خواهد بود که خودتان تولید می‌کنید، اما مزیتی که دارد کاهش قابل‌توجه هزینه‌هاست (در مقایسه با تولید محصولات). به‌علاوه با استفاده از این روش می‌توانید هر زمان صلاح دانستید، محصولی را که به فروش می‌رسانید عوض کنید و به این شکل، محصولات خود را برای مشتری‌ها تازه و جذاب نگه دارید.

محصولاتی بخرید که امکان فروش آن‌ها با نام برندتان وجود داشته باشد

برخی تولیدی‌های به شما این امکان را می‌دهند که لیبل یا برند خود را بر محصولات تولیدی بگذارید. اگر قصد راه‌اندازی و معرفی برندی جدید داشته باشید، این روش، کم‌هزینه‌ترین روش ممکن برای شما خواهد بود و در تولید محصولات زیبایی، مراقبت‌های پوستی، آرایشی و بهداشتی و برخی انواع خوراکی‌ها بسیار پرطرفدار است.

محصولاتی را بفروشید که مستقیما از انبار عرضه‌کننده برای خریدار ارسال می‌شود

از این روش با نام دراپ‌شیپینگ (Drop Shipping) یاد می‌شود و یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی است. با استفاده از این روش از خرید کالا یا انبار کردن آن بی‌نیاز می‌شوید. زمانی که با این روش محصولی به فروش می‌رسانید، عرضه‌کننده‌ای که از قبل با او هماهنگ شده‌اید، محصول را برای خریدار ارسال می‌کند و تنها در آن زمان است که باید معادل قیمت عمده‌فروشی محصول به عرضه‌کننده هزینه پرداخت کنید. مشخصا سودی که با استفاده از این روش حاصل می‌شود، در مقایسه با خرید کالا و انبار کردن آن به وسیلهٔ خودتان کمتر خواهد بود.

کالاها را با استفاده از تولید بر اساس تقاضا یا سفارش بفروشید

این کار یکی از روش‌های دراپ‌شیپینگ است و در آن، عرضه‌کنندهٔ محصول که از قبل مشخص شده است، پس از دریافت سفارش مشتری، محصول درخواستی را تولید می‌کند و برای او ارسال می‌کند. ازجمله محصولاتی که قابلیت فروش با استفاده از چاپ بر اساس تقاضا را دارند می‌توان به پیراهن، لیوان، جواهرات، بالش و بسیاری محصولات دیگر اشاره کرد (خود مشتری طرحی که قرار است روی محصول چاپ شود را انتخاب می‌کند). اگر خودتان اقدام به تولید این محصولات کنید، مشخصا سود بیشتری به‌ازای هر محصول دریافت خواهید کرد، اما راه‌اندازی کارگاه تولیدی هم هزینه‌های نسبتا زیادی به همراه دارد و انتخاب از میان این روش‌ها به سرمایه و نیازهای شما بستگی دارد.

محصولات دیجیتال را به‌وسیلهٔ دانلود بفروشید

ایده دانلود برای فروش اینترنتی محصولات

ازجمله محصولات دیجیتال می‌توان عکس و کارهای هنری، تم‌های وب‌سایت، موسیقی، پادکست‌های آموزشی یا سرگرمی، کتاب‌های الکترونیکی و فایل‌های ویدئویی را نام برد. می‌توانید این گونه محصولات دیجیتال را تولید کنید و بر روی وب‌سایتی قرار بدهید که قابلیت دانلودشان در آن وجود داشته باشد. مشتری، پس از آنکه هزینهٔ لازم برای فایل مورد نظرش را پرداخت کند، قابلیت دانلود آن را خواهد داشت. البته می‌توانید محصولات دیگران را هم به فروش برسانید؛ تنها کافی است بر سر درصد همکاری‌تان به‌ازای فروش محصولات به توافق برسید.

همان گونه که مشاهده می‌کنید روش‌های بسیاری برای فراهم کردن کالاهای مورد نیاز برای فروش اینترنتی وجود دارد. انتخاب از میان آن‌ها، به اهداف و سرمایهٔ اولیه‌تان بستگی دارد. اگر سرمایهٔ چندانی ندارید و می‌خواهید کمی به میزان آن بیفزایید، می‌توانید از روش‌های دراپ‌شیپینگ یا فروش کالاها با استفاده از چاپ بر اساس تقاضا استفاده کنید. اگر می‌خواهید برند خودتان را معرفی کنید، بهتر است از محصولاتی که قابلیت فروش با برند شما را دارند استفاده کنید. اگر هم احساس می‌کنید سرمایهٔ کافی برای شروع کار در اختیار دارید، کار بررسی و تحقیقات دربارهٔ عمده‌فروشی‌های موجود در بازار را شروع و از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

اگر محصولاتی که انتخاب می‌کنید بسته به تقاضای مشتری‌هاست (در واقع منظور محصولاتی است که تقاضای بیشتری برای‌شان وجود دارد)، نباید فراموش کنید که این کار، روندی مداوم دارد و باید مرتب مسائل مختلف را مدنظر قرار بدهید. با انجام تحقیقاتی جامع و مناسب دربارهٔ محصولات می‌توانید راجع به محصولاتی که در حال حاضر تقاضای بیشتری از سوی مشتری‌ها برای‌شان وجود دارد درک بهتری پیدا کنید و در پی آن سود بیشتری به واسطهٔ فعالیت‌های‌تان به‌دست بیاورید.

آنتونی واتسون می‌گوید: «فروش محصولی منحصربه‌فرد که در حال حاضر تقاضای زیادی برایش وجود داشته باشد، یا بهبود یکی از این محصولات و فروش آن، در مقایسه با تولید محصولی کاملا جدید به مراتب کار ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری است. فروشندگانی که از این روش استفاده می‌کنند، هزینهٔ کمتری به هنگام تولید محصول و بازاریابی پرداخت خواهند کرد (در مقایسه با معرفی محصولی کاملا جدید) و کار بازپرداخت هزینه‌ها را با سرعت بیشتری انجام می‌دهند. کسب‌وکارهای کوچک، اگر تحقیقات کافی برای شناسایی محصولات با تقاضای بالا انجام دهند (به‌علاوه چگونگی عرضهٔ رقابتی محصولات نیز باید مشخص شود و نباید رقابت برای فروش آن چندان جدی باشد) و در کنار آن، برای انجام سایر فعالیت‌های مرتبط با فروش، روش‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای انتخاب کنند، در بلند‌مدت می‌توانند به نتیجه و سوددهی برسند.»

۲. انتخاب و راه‌اندازی کانال‌های ارتباطی اینترنتی برای فروش محصولات

کانال‌های ارتباطی اینترنتی امکان دسترسی خریداران به شما و محصولات‌تان را فراهم می‌کنند. بیشتر کسب‌وکارها برای این منظور به فکر راه‌اندازی وبسایت می‌افتند، اما این تنها یکی از گزینه‌های متعددِ پیش روست و در دنیای کسب‌وکار امروزی، فروشندگان می‌توانند بسته به نیاز و صلاحدید خود یک یا چندین روش را به‌کاربگیرند.

آنتونی واتسون در این باره عنوان کرد: «صاحبان مشاغلی که به تازگی وارد عرصهٔ فروش اینترنتی شده‌اند، زمانی که متوجه می‌شوند تعداد زیادی از فروشندگان موفق این عرصه وبسایتی برای کسب‌وکار خود راه‌اندازی نکرده‌اند، تعجب می‌کنند. حقیقت این است که این فروشندگان تمرکز خود را معطوف به بازارهای پررونق اینترنتی نظیر آمازون، ای‌بی و وال‌مارت می‌کنند. در سوی دیگر اما کسب‌وکارهای کوچکی هم وجود دارند که عامل موفقیت‌شان ترکیبی از این دو است. در واقع آن‌ها از چند کانال ارتباطی اینترنتی استفاده می‌کنند و علاوه بر راه‌اندازی وبسایت، در یکی دو وبسایت دیگر نظیر آمازون و وال‌مارت هم فعالیت می‌کنند.»

به عقیدهٔ واتسون، مدیریت دقیق و مناسب موجودی و برآورده کردن سریع درخواست‌های مشتری، دو عامل مهمی هستند که باعث موفقیت‌آمیز بودن برنامهٔ استفادهٔ همزمان از چند کانال ارتباطی می‌شوند.

امروزه در دنیای کسب‌وکار استفاده از چند کانال ارتباطی به‌طور همزمان برای موفقیت‌آمیز بودن فعالیت‌ها از اهمیتی کلیدی برخوردار است. در ادامه تعدادی از این کانال‌های ارتباطی با توضیحاتی مختصر دربارهٔ هر یک عنوان شده‌اند. زمانی که اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه می‌کنید، این مسئله را مد نظر داشته باشید که کدامین کانال‌های ارتباطی برای استفادهٔ شما مناسب‌تر خواهند بود و مخاطب محصولی که قصد فروش اینترنتی آن را دارید، به خود جلب می‌کنند.

راه‌اندازی وبسایتی که از کارایی کافی برخوردار باشد

وب سایت کاربردی برای فروش اینترنتی محصولات

برای راه‌اندازی وبسایت به دنبال یک اسم خوب برای دامنه وبسایت‌تان (آدرس اینترنتی سایت)‌ بگردید. می‌توانید از اسم‌های پیشنهادی فروشندگان دامنه نیز استفاده کنید یا از آنها برای انتخاب یک اسم بهتر الهام بگیرید. بعد از انتخاب و خرید دامنه، باید به فکر فضایی برای میزبانی محتوای وبسایت‌تان در دنیای وب باشید. به این فضا «هاست» می‌گویند. تنها کافی است شرکت‌های ارائه‌دهندهٔ هاست را بررسی و مناسب‌ترین آنها را متناسب با نوع و ابعاد کارتان انتخاب کنید. اگر می‌خواهید مشتریان‌تان به‌صورت آنلاین بتوانند هزینهٔ محصولات را پرداخت کنند باید به دنبال اتصال به درگاه پرداخت و نمادی که نشان‌دهندهٔ مورد تأیید بودن وبسایت‌تان است باشید. این نماد در ایران با عنوان نماد اعتماد در وبسایت‌تان قرار می‌گیرد.

نکتهٔ مهم این است که از قالبی برای طراحی وبسایت‌تان استفاده کنید که مناسب وبسایت فروشگاهی است. قالب‌های فروشگاهی امکانات مختلفی نظیر فهرست‌بندی و فیلتر کردن محصولات، پیشبرد ایمن فعالیت‌های مرتبط با خرید، مدیریت موجودی و … دارند. اجازه ندهید این امکانات گیج‌تان کنند؛ سعی کنید با توجه به محصولات،‌ کمینه و بیشینه تعداد سفارش‌ها، روش‌های پاسخگویی به مشتری و ارسال سفارش و …، مناسب‌ترین قالب را انتخاب کنید.

راه‌اندازی وبسایتی که هردو قابلیت ارائهٔ محتوا و فروش اینترنتی محصولات را داراست

استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس باعث می‌شود تا کنترل کاملی بر فعالیت‌ها در وبسایت‌تان داشته باشید و به‌علاوه، گزینه‌های متعددی برای طراحی و تولید محتوا در اختیارتان قرار می‌دهد. می‌توانید با استفاده از افزونه‌های سبد خرید این سیستم محتوا، ویژگی‌های مرتبط با تجارت الکترونیک لازم برای وب‌سایت‌تان را هم در اختیار بگیرید (استفاده از بسیاری از این افزونه‌ها رایگان است. از جمله ووکامرس که بسیار هم محبوب و پرکاربرد است).

همکاری با بازارهای اینترنتی پررونق و بزرگ که امکان فروش محصولات شما را دارند

روزانه ده‌ها میلیون خریدار از وب‌سایت‌هایی نظیر آمازون، وال‌مارت، ای‌بی، اتسی بازدید می‌کنند. در ایران هم می‌توان به دیجیکالا، بامیلو و … اشاره کرد. استفاده از آن‌ها برای فروش محصولات‌تان می‌تواند گزینهٔ ایده‌آلی باشد. این فروشگاه‌ها محصولات شما را بررسی و طرح همکاری خود را برای شما ارسال می‌کنند. اگر محصولات‌تان ثابت نیست و دائما نوع و مدل آنها تغییر می‌کند،‌ بهتر است به جای راه‌اندازی وب‌سایت بیشتر روی همکاری با فروشگاه‌های بزرگ تمرکز کنید.

پلتفرم‌هایی نظیر دیوار یا شیپور هم وجود دارند که به خرید و فروش اجناس دسته دوم محدود نمی‌شود و می‌توانید از آنها برای فروش اینترنتی محصولات خود استفاده کنید. دستهٔ دیگری هم از وب‌سایت‌ها هستند که برای برآورده کردن نیازهای افراد بخصوصی راه‌اندازی شده‌اند. برای نمونه کسانی که اسب‌سواری یا کوهنوردی می‌کنند. از میان این سایت‌ها آن‌هایی را انتخاب کنید که مربوط به کالا، یا مخاطبان هدف شما هستند.

فروش اینترنتی محصولا در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی قابلیت‌هایی در اختیار کاربران می‌گذارند که با استفاده از آن‌ها هر پستی که در این شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید، بدل به فرصتی برای فروش محصولات خواهد شد. اگر می‌خواهید حضوری موثر در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید باید سبک خاص و منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنید و برای طراحی پست‌های شبکه‌های اجتماعی زمان خوبی را اختصاص دهید.

فروش به وسیلهٔ اپلیکیشن‌های موبایل

راه‌اندازی اپلیکیشن مخصوص برای محصولات برندتان چندان کار دشواری نیست و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک از آن‌ها استفاده می‌کنند، چراکه سبب افزایش وفاداری مشتری می‌شود و این فرصت را فراهم می‌کند تا کسانی که از موبایل استفاده می‌کنند، به جمع مشتری‌های برند بپیوندند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران معمولا تعداد اپلیکیشن‌های کمی را روی گوشی‌های هوشمند خود نگه می‌دارند. برای اینکه آنها را مجاب کنید که اپلیکیشن شما نگه دارند باید ارزش ویژه‌ای به آنها ارائه دهید.

برنامه‌‌ریزی برای افزایش فروش اینترنتی محصولات

برنامه‌‌ریزی برای افزایش فروش اینترنتی محصولات

کار فروش اینترنتی محصولات دیگر به این سادگی نیست که وبسایتی راه بیندازید و امیدوار باشید خریداران آن را پیدا کنند. فروشندگان موفق، کسانی هستند که برای استفادهٔ همزمان از چند کانال ارتباطی برنامه دارند و حتی از ابزارهایی نظیر پست‌های شبکه‌های اجتماعی و ارسال ایمیل هم به‌منظور افزایش فروش استفاده می‌کنند.

واتسون در این باره عنوان کرد: «کسانی که قصد فروش اینترنتی دارند باید این را به یاد داشته باشند که فعالیت‌های مرتبط با فروش و بازاریابی با یکدیگر ادغام شده است و دیگر نمی‌توان این دو را جدا از هم دانست. در واقع هر بار که محصولی به‌ فروش می‌رسد، امکان افزایش وفاداری به برند وجود دارد و در سوی دیگر هر فعالیت مرتبط با بازاریابی می‌تواند امکان فروش مستقیم محصولات را هم به همراه داشته باشد. به همین خاطر است که کسب اطمینان از ارتباط فعالیت‌های مرتبط با برآورده کردن درخواست‌های مشتری با پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و بازارهای اینترنتی اهمیت پیدا می‌کند.»

فراموش نکنید برنامه‌ای هم برای افزایش فروش خود از طریق تبلیغات در نظر بگیرید. روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین را به خوبی بررسی کنید. بودجه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید هوشمندانه خرج کنید. به عنوان مثال اگر وب‌سایت دارید، تبلیغات همسان و ریتاگتینگ محصول کمک شایانی به افزایش فروش اینترنتی محصولات شما می‌کند. اگر محصولات خود را در فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ عرضه می‌کنید می‌توانید به کمک تبلیغات همسان یا تبلیغات بنری کاربران وب را به سمت آن صفحه خاص از محصول خود هدایت کنید.

اگر در شبکه‌های اجتماعی صفحه یا کانالی برای فروش محصولات‌تان ایجاد کرده‌اید، بهتر است در همان شبکه‌ای که حضور دارید تبلیغات کنید چرا که تغییر محیط کاربر باعث کاهش بازدهی تبلیغات شما می‌شود. به عنوان مثال کاربری را در نظر بگیرید که در وبسایتی مشغول مطالعه است و با تبلیغات کلیکی شما رو به رو می‌شود و روی آن کلیک می‌کند؛ این کاربر انتظار دارد در یک وب‌سایت محصول شما را مشاهده کند و باز شدن صفحه اینستاگرام ممکن است خیلی او را خوشحال نکند!

اگر هم اپلیکیشن دارید که تبلیغات در دیگر اپلیکیشن‌های موبایل یا ارسال پوش نوتیفیکشن تبلیغاتی، از گزینه‌های خوب هستند که باید در نظر بگیرید.

در نهایت فارغ از اینکه از چه کانالی فروش‌تان را انجام می‌دهید، هر جایی که بازار هدف‌تان حضور دارد می‌تواند محل مناسبی برای تبلیغات شما باید. برای تبلیغات هدفمند، کلیدواژه‌های مربوط به محصولات‌تان را جست‌وجو کنید تا وب‌سایت‌هایی که مطالبی از این دست دارند را پیدا کنید. به عنوان مثال اگر عسل می‌فروشید، می‌توانید در اولین لینکی که با جست‌وجوی عبارت «خواص عسل» در موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شود، تبلیغ کنید.

چگونگی روند پرداخت هزینهٔ محصولات را مد نظر داشته باشید

دریافت وجه محصولات، عامل مهمی در فروش اینترنتی محصولات است و چگونگی انجام این کار به کانال‌های ارتباطی‌ای بستگی دارد که برای فروش انتخاب کرده‌اید.

اگر بر روی وبسایت، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن، کار فروش محصولات را انجام می‌دهید، به روش خریدی نیاز پیدا خواهید کرد که با استفاده از آن امکان پرداخت با کارت اعتباری وجود داشته باشد. اگر برای فروش محصولات خود از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ استفاده می‌کنید، پرداخت خریدار مستقیما به وبسایت آن‌ها خواهد بود و در بازهٔ زمانی مشخص وجهی که از فروش محصولات شما حاصل شده است، به شما پرداخت می‌کنند (البته با احتساب هزینهٔ خدمات مربوط به دریافت وجه از مشتری و انتقال آن به شرکت صاحب‌ محصول).

چیزی که حائز اهمیت است، درک این مسئله است که فروش اینترنتی تنها به این معنا نیست که وب‌سایتی به‌راه بیندازیم و به فکر روش‌هایی باشیم که با استفاده از آن‌ها بتوانیم خریداران را به وب‌سایت‌مان سرازیر کنیم. تجارت الکترونیک امروزی به این معنا است که محصول خود را برای فروش معرفی کنیم و از همان روز اول، توانایی دریافت وجوه پرداختی از مشتری‌ها را در هر جایی که به آن دسترسی دارند، داشته باشیم.

۳. انبار کردن محصولات، پیگیری سفارش‌ها و ارسال محصولات برای مشتری‌ها

انبار کردن محصولات، پیگیری سفارش‌ها و بسته‌بندی و ارسال محصولات همگی فعالیت‌هایی هستند که در فروش اینترنتی محصولات با اصطلاح «برآورده کردن درخواست» به آن‌ها اشاره می‌شود. اگر قصد فروش اینترنتی محصولات خود را دارید، حتما باید به این بخش بسیار مهم از فعالیت‌ها توجه ویژه نشان بدهید. برآورده کردن درخواست یکی از هزینه‌های مهم و سنگین در میان فعالیت‌های مرتبط با فروش اینترنتی به شمار می‌رود. این هزینه ممکن است گاهی حتی از درآمد هم بیشتر شود. نباید در زدن از گوشه‌وکنار فعالیت‌های این بخش و صرفه‌جویی در هزینه‌هایش زیاده‌روی کرد. بسته‌بندی نشدن مناسب محصولات، تأخیر در ارسال سفارش مشتری و موجود نبودن سفارش مشتری در انبار کالاها (مسائلی که به‌خاطر مدیریت نامناسب انبار کالاها پیش می‌آیند) ازجمله اشتباهات و مشکلات مرتبط با این بخش هستند و می‌توانند به کلی امکان پیشرفت را از کسب‌وکار تازه‌تأسیس شما سلب کنند.

با درک بهتر گزینه‌هایی که برای برآورده کردن درخواست مشتری پیش رو دارید و هزینه‌های مرتبط به آن، می‌توانید فعالیت‌های مربوط به این بخش را به گونه‌ای پیش ببرید که با نیازهای اولیه و بودجهٔ شما در هماهنگی باشند. برای برآورده کردن درخواست مشتری در تجارت الکترونیک چهار گزینه پیش رو دارید که عبارت‌اند از:

برآورده کردن درخواست به‌صورت درون‌سازمانی

انبار کردن کالاها

انبار کردن کالاها و ارسال سفارش‌ها به وسیلهٔ خود شما کار نسبتا وقت‌گیری خواهد بود، اما اگر کسب‌وکار کوچکی دارید یا تازه شروع‌به‌کار کرده‌اید، با استفاده از این رویکرد می‌توانید در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید و علاوه بر آن، درک کاملی از روند این فعالیت‌ها به دست بیاورید؛ درکی که در ادامهٔ مسیر و به هنگام گسترده‌تر شدن فعالیت‌های‌تان به کار خواهد آمد.

برون‌سپاری برآورده کردن درخواست

بسیاری از فروشندگان موفق اینترنتی کار برآورده کردن درخواست مشتری‌های خود را به شرکت‌های دیگری می‌سپارند که برای این منظور تأسیس شده‌اند. این رویکرد باعث می‌شود تا زمان لازم برای انجام این فعالیت‌ها را به کارهای دیگری چون توسعهٔ کانال‌های ارتباطی فروش و تأمین منابع محصولات اختصاص بدهند و به این صورت کسب‌وکار خود را رونق ببخشند. این روش در مقایسه با استفاده از انبار شخصی کالاها و مدیریت آن به هزینهٔ کمتری نیاز دارد. به‌علاوه می‌توان بسته به درخواست مشتری‌ها برای کالاها، به شکلی مقرون‌به‌صرفه و سریع، فعالیت‌های خود را با نیازهای آن‌ها تطبیق داد.

برآورده کردن درخواست از طریق دراپ‌شیپینگ

پیش‌تر دربارهٔ این روش توضیح داده شده است و با استفاده از آن، از فراهم کردن انبار و مدیریت آن بی‌نیاز خواهید شد. عرضه‌کنندگان این خدمت وظیفهٔ انبار کردن کالاها را به عهده می‌گیرند و درخواست‌ها را برای شما برآورده می‌کنند. هرگاه محصولی به این طریق به فروش می‌رسد، بخشی از هزینهٔ دریافتی آن به عرضه‌کننده می‌رسد. با استفاده از این روش سود کمتری از فروش محصولات عایدتان خواهد شد، اما از سوی دیگر، از سرمایه‌گذاری مداوم برای مدیریت انبار کالاها بی‌نیاز خواهید شد.

استفاده از روش ترکیبی

اگر کسب‌وکار پرفعالیتی دارید و سرتان حسابی شلوغ شده است، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برای شما استفاده از ترکیبی از سه روش یاد شده خواهد بود. بسته به نیازها، درخواست‌ها را به‌صورت درون سازمانی پیگیری کنید یا اقدام به برون‌سپاری آن‌ها کنید؛ اگر هم قصد گسترش خط تولید خود را داشتید، می‌توانید از دراپ‌شیپینگ استفاده کنید و از سرمایه‌گذاری بیشتر بی‌نیاز شوید.

برای موفقیت‌آمیز بودن فروش اینترنتی یکی از مهمترین مسائلی که باید مد نظر قرار دهید، برآورده کردن درخواست‌ها به شکلی مقرون‌به‌صرفه است. البته از سوی دیگر هم نباید اجازه داد به حدی وقت و تمرکز معطوف به این فعالیت‌ها شود که از دیگر بخش‌های کسب‌وکار غافل شوید.

آنتونی واتسون در این باره عنوان کرد: «برای کسب‌وکارهای کوچکی که تعداد سفارش‌های ارسالی‌شان در طول ماه از صد عدد بیشتر نمی‌شود، مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش برآورده کردن درخواست در آغاز کار، روش درون‌سازمانی خواهد بود، اما به مرور که کسب‌وکار رونق پیدا می‌کند، باید راجع به این مسئله تصمیم گرفت که آیا صرف وقت برای رسیدگی شخصی به این فعالیت‌ها نتیجه‌بخش‌تر است، یا آنکه بهتر است این فعالیت‌ها برون‌سپاری شوند و بیشتر بر روی فعالیت‌های دیگری نظیر تولید محصولات بیشتر و گسترش بازار وقت گذاشته شود.»

برون‌سپاری فعالیت‌های روزانهٔ وقت‌گیری نظیر مشخص کردن سفارش‌ها، بسته‌بندی محصولات و ارسال آن‌ها، باعث می‌شود تا صاحبان مشاغل زمان بیشتری برای گسترش و رونق بخشیدن کسب‌وکار خود در اختیار داشته باشند.

زمانی که کار فروش اینترنتی را شروع می‌کنید، حتما باید از طرز کار تمامی روش‌های برآورده کردن درخواست‌ها کاملا مطلع باشید و بدانید هر کدام از آن‌ها تا چه حد وقت‌گیر و هزینه‌بر خواهند بود. به‌علاوه روشی که برای شروع کار انتخاب می‌کنید، لزوما در آینده هم نباید مورد استفاده قرار بگیرد و با رونق گرفتن کسب‌وکار، ممکن است به روش، یا روش‌های دیگری نیاز پیدا کنید.

سخن آخر

پی بردن به چگونگی فروش اینترنتی محصولات روندی نیست که مرحله به مرحله و با ترتیبی مشخص انجام بگیرد. البته، داشتن محصولی که امکان فروش آن وجود داشته باشد، اهمیتی کلیدی دارد، اما دو عامل مهم دیگر هم هستند که باید مد نظر قرار بگیرند: جایی که در آن اقدام به فروش محصولات خود می‌کنید و روشی که برای ارسال آن‌ها به مشتری‌ها انتخاب می‌کنید هم حائز اهمیت‌اند و به شما کمک می‌کنند از همان روز اول تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیرید.

تجربهٔ فعالیت‌های مربوط به فروش اینترنتی محصولات نشان داده است که توجه بیش از اندازه به محصولی که قرار است در آغاز کار فروخته شود، می‌تواند به شکست کسب‌وکار بینجامد، بنابراین بهتر است پیش از سرمایه‌گذاری برای تهیهٔ محصولات، دو عامل مهم دیگر، یعنی جایی که می‌توانید در آن برای محصولات خریدار پیدا کنید و چگونگی انبار کردن و ارسال محصولات را، مد نظر قرار دهید. دربارهٔ تمامی روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید محصولات خود را در اینترنت به فروش برسانید، خوب تحقیق کنید و هزینه‌های مربوط به ارسال سفارش‌های مشتری‌ها را برآورد کنید. با درک بهتر این مسائل، امکان دست‌یابی‌تان به موفقیت و سوددهی فعالیت‌ها به مراتب بیشتر می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.