بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

۱۰ کشور برتر جهان برای تحصیل در سال ۲۰۱۹ را بشناسید

6

سایت educations اخیرا در یک تحقیق از بیش از ۲۰۰۰۰ دانشجو که در کشوری به غیر از کشور محل تولد و زندگی‌شان تحصیل می‌کنند، این سؤال را پرسید که به نظرشان بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟ بیشتر دانشجویان به هنگام پاسخ به این سؤال، به خودِ کشور محل تحصیل اهمیت بیشتری می‌دادند تا مسائلی دیگری چون دانشگاه‌های آن کشور یا برنامه‌های تحصیلی آن. همچنین طی این تحقیقات، مهمترین عواملی که بیشتر این دانشجویان به هنگام انتخاب کشور محل تحصیل مد نظر قرار می‌دهند، انتخاب شده است که در ادامه این هفت عامل مهم را بیان می‌کنیم: ۱. آشنایی با یک فرهنگ جدید؛ ۲. دست‌یابی به اهداف شغلی؛ ۳. داشتن تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز؛ ۴. پیدا کردن دوستان جدید/گسترش شبکهٔ ارتباطی در حوزهٔ کاری؛ ۵. دسترسی به سطح بالاتری از کیفیت آموزشی؛ ۶. تحصیل رایگان؛ ۷. دریافت ویزا (به هنگام ذکر اطلاعات مربوط به کشورها، گاهی به این عوامل اشاره می‌شود و رتبهٔ هر کشور، منحصرا، با توجه به هریک از عوامل عنوان می‌شود. به‌هنگام مطالعه این مسئله را مد نظر داشته باشید.)

سعی بر آن بوده است تا با استناد به عوامل یاد شده، بهترین کشورهای جهان برای تحصیل مشخص شوند و از آن میان، ده کشور برتر برای تحصیل انتخاب شده‌اند که قصد داریم در این مقاله به شما معرفی کنیم و اطلاعاتی مختصر و مفید دربارهٔ اوضاع آموزشی و زندگی در این کشورها در اختیارتان قرار بدهیم. با ما همراه باشید.

رونیکس

۱۰. استرالیا

استرالیا

  • رتبه‌بندی جهانی: ۱۰
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۲۷۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۲۵٫۱ میلیون نفر

در میان بهترین کشورهای جهان برای تحصیل، رتبهٔ دهم به خانهٔ کانگوروها و کوآلاها،‌یعنی استرالیا اختصاص دارد. شش دانشگاه استرالیا در میان صد دانشگاه برتر جهان قرار دارند و این کشور از لحاظ کیفیت بالای آموزشی در میان سایر کشورها در رتبهٔ چهارم قرار گرفته است.

البته در این کشور، در بیرون از کلاس هم جذابیت‌های متعددی وجود دارد که برای دانشجویان دیگر کشورها بسیار جالب‌ خواهد بود. علاوه بر شهرهای بزرگ و زیبایی چون سیدنی، ملبورن و بریزبِین که در این کشور وجود دارند، زیستگاه‌های آن نیز بسیار متنوع است: از جنگل‌های باران‌خیز و بیابان‌های وسیع گرفته تا کوهستان‌های مرتفع و زیست‌بوم‌های اعماق دریا که باعث شده است حیات وحش و گونه‌های جانوری و گیاهی استرالیا هم به همین اندازه متنوع و جالب‌ باشد. از لحاظ کسب تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز، استرالیا در رتبهٔ هفتم جهان قرار می‌گیرد و دلیل آن کاملا مشخص است. فارغ از اینکه به سفر به جاهای دورافتاده علاقه داشته باشید، یا به رانندگی و سفر در جادهٔ بزرگ اقیانوسی و غواصی در آب‌های زیبای این کشور، استرالیا، کشوری است که برای تمامی سلیقه‌ها جاذبه‌های منحصربه‌فردی خواهد داشت.

۹. فرانسه

فرانسه رتبه ۹ بهترین کشور برای تحصیل

  • رتبه‌بندی جهانی: ۹
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۲۶۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۶۷٫۳ میلیون نفر

فرانسه کشوری است که جاذبه‌های بسیاری برای مردم سایر کشورها دارد: از لباس‌های مد روز مردم آن گرفته تا ناحیهٔ ساحلی زیبای فرنچ ریویرا و کلیسای جامع نوتردام که تنها تعداد کمی از جاذبه‌های این کشور هستند و باعث شده‌اند تا بسیاری آن را بهترین کشور برای تحصیل و حتی زندگی بدانند. سیستم تحصیلی در فرانسه بسیار معتبر و حساب‌شده است و بالغ بر ۳۵۰۰ مؤسسهٔ علمی-آموزشی در فرانسه وجود دارند که محصلین دیگر کشورها می‌توانند از میان‌شان انتخاب کنند. این مسئله باعث شده است تا تعداد محصلین اعزامی به این کشور روندی روزافزون داشته باشد.

از لحاظ آشنایی با فرهنگی جدید، فرانسه رتبهٔ سوم جهانی و از لحاظ داشتن تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز، رتبهٔ یازدهم را دارد.

۸. سوئیس

سوئیس

  • رتبه‌بندی جهانی: ۸
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۵۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۸٫۵ میلیون نفر

با تحصیل در سوئیس می‌توانید برای مدتی در کنار خوشحال‌ترین مردم جهان زندگی کنید. در این کشور، امکانات بسیاری در اختیار محصلین قرار می‌گیرد. از لحاظ کیفیت بالای آموزشی، سوئیس در رتبهٔ دوم جهان قرار گرفته است و از لحاظ دست‌یابی به اهداف شغلی، در رتبهٔ ششم. این آمار، برای سوئیس که کشوری نسبتا کوچک است، بسیار قابل‌توجه است، بخصوص که دو دانشگاه‌ برتر جهان نیز در این کشور قرار دارند. در دانشگاه‌های این کشور سعی بر آن است که تفکر انتقادی را به دانشجویان آموزش بدهند و با رویکردهای تعاملی و بحث‌های فعالی که در کلاس‌های درس پیگیری می‌شود، فارغ از حوزه‌ٔ کاری آیندهٔ‌ آنها، تجربه‌ای ارزشمند را در اختیارشان قرار بدهند.

دانشجویان در این کشور می‌توانند پس از اتمام درس و مطالعه، تجربهٔ بی‌نظیر اسکی کردن در رشته‌کوه‌های آلپ سوئیس را داشته باشند و به گشت‌وگذار در قلعه‌های باشکوه آن بپردازند. چه ویژگی دیگری باید وجود داشته باشد تا به کشوری لقب بهترین کشور برای تحصیل داده شود؟ حقیقت این است که کشورهایی وجود دارند که از این لحاظ از سوئیس پیشی گرفته‌اند. در ادامهٔ این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری دربارهٔ این کشورها در اختیارتان قرار بدهیم.

۷. هلند

هلند رتبه ۷ بهترین کشور برای تحصیل

  • رتبه‌بندی جهانی: ۷
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۸۲۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۱۷٫۲ میلیون نفر

در میان بهترین کشورها برای تحصیل، هلند در رتبهٔ هفتم قرار گرفته است. این کشور، از لحاظ کیفیت بالای آموزشی، رتبهٔ سوم، و از لحاظ دست‌یابی به اهداف شغلی رتبهٔ چهارمِ جهان به خود اختصاص داده است. هلند کشور نسبتا کوچکی است، با این حال، هشت دانشگاه این کشور در میان صد دانشگاه برتر جهان قرار دارند که در نوع خود آمار قابل توجهی است. بیش از ۲۰۰۰ برنامهٔ آموزشی در دانشگاه‌های این کشور وجود دارد که در آن‌ها از زبان انگلیسی برای تدریس استفاده می‌شود. رویکرد آموزشی در کلاس‌های درسی هلند تعاملی و دانشجو-محور است و دانشجویان به این وسیله مهارت‌هایی کسب می‌کنند که نه‌تنها در شغل آینده، بلکه در زندگی‌شان هم به کارشان خواهد آمد. محصلین کشورهای بسیاری هلند را برای تحصیل انتخاب می‌کنند که بخش زیادی از ساکنین آن، ملیت کشورهای دیگر را دارند. بخش زیادی از این محصلین، پس از پایان دوران تحصیل و فارغ‌التحصیل شدن هم در این کشور می‌مانند.

با وجود اینکه تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت‌مردان هلندی و مزایایی که در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند، نقش مهمی در این تصمیم‌گیری دارد، دلیل عمدهٔ دیگری که محصلین دلبستهٔ هلند می‌شوند و در این کشور می‌مانند، زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن است: از جشنواره‌های چشم‌نواز گل لاله گرفته تا نقاشی‌ها فوق‌العادهٔ هنرمندانی چون رامبراند و ون گوگ هلندی. به این مزایا، سبک زندگی روبه‌رشد، سالم و متعادل مردم هلند را هم باید اضافه کرد.

۶. کاستاریکا

کاستاریکا

  • رتبه‌بندی جهانی: ۶
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۲۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۴٫۸ میلیون نفر

کاستاریکا، در میان بهترین کشورها برای تحصیل، با اقتدار رتبهٔ ششم را از آن خود کرده است. چشم‌اندازهای زیبا از حیات وحش و ورزش‌های متعدد و پرطرفداری که در این کشور وجود دارند، باعث شده‌اند تا کاستاریکا از لحاظ داشتن تجربه‌ای تازه و هیجان انگیز و پیدا کردن دوستان جدید در رتبهٔ دوم جهان قرار بگیرد و با کمی اغراق می‌توان گفت که به همین دلایل، کاستاریکا بهترین کشور برای تحصیل است.

کاستاریکایی‌ها مردمانی پرجنب‌وجوش، مغرور، و دوستدار صلح و آرامش‌اند؛ این عوامل باعث شده است تا کاستاریکا به‌عنوان یکی از شادترین کشورهای جهان شناخته شود. شاید این شادی ریشه در قهوهٔ لذیذ و معروف کاستاریکا داشته باشد یا شاید ناشی از اصطلاح معروف آن‌ها در مواجهه با زندگی: پورا ویدا (pura vida؛ ترجمهٔ تحت‌اللفظی آن زندگی ساده، یا زندگی ناب است. مردم کاستاریکا به هنگام احوالپرسی یکدیگر را با این اصطلاح خطاب قرار می‌دهند و در فرهنگ خودشان به این معناست که باید قدردان داشته‌ها بود و نباید زندگی را با مسائل منفی و فشار و اضطراب بی‌دلیل به کام خود تلخ کرد.) شاید هم به کل پای عامل دیگری در میان باشد. این کشور بیش از ۶۰ دانشگاه دارد و مردمان آن، ارزش زیادی برای تحصیل قائل‌اند. به‌علاوه هزینهٔ زندگی هم در این کشور چندان زیاد نیست و تمامی این عوامل باعث شده‌اند تا کاستاریکا گزینهٔ ایده‌آلی برای تحصیل خیلی از دانشجویان باشد.

۵. مکزیک

مکزیک

  • رتبه‌بندی جهانی: ۵
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۱۲۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۱۲۳٫۶ میلیون نفر

مکزیک یکی دیگر از کشورهای مناسب برای تحصیل است. آب‌وهوای فوق‌العاده خوب، هزینهٔ پایین زندگی و مردم خون‌گرم در شمار عواملی قرار می‌گیرند که باعث محبوبیت مکزیک در میان محصلین خارجی شده‌اند. مکزیک، هم برای زندگی و هم برای تحصیل کشوری ایده‌آل است؛ این کشور از لحاظ پیدا کردن دوستان جدید در رتبهٔ اول جهان قرار گرفته است (از این لحاظ بهترین کشور برای تحصیل است) و از لحاظ داشتن تجربه‌ای تازه و هیجان‌انگیز، در رتبهٔ سوم.

در پایان ساعات مربوط به درس و مطالعه، دانشجویان خارجی می‌توانند از دیدن آثار باستانی به‌جامانده از تمدن‌های آزتک و مایا لذت ببرند و در کنار آن، با میراث فرهنگی و هنری این کشور آشنا شوند. در حومهٔ شهرهای مکزیک، ۳۵ عدد از میراث جهانیِ ثبت‌شده در یونسکو قرار گرفته‌اند که بازدید از هریک از آن‌ها تجربه‌ای بی‌نظیر و به‌یادماندنی خواهد بود. به تمامی این جاذبه‌ها باید کوهستان‌های بی‌شمار مکزیک، نواحی ساحلی چشم‌نواز آن و جنگل‌های باران‌خیز را هم اضافه کرد. می‌توانید از فرصت تحصیل در مکزیک برای یاد گرفتن زبانی جدید، امتحان کردن خوراکی‌های خوشمزه‌ و مشاهدهٔ برخی جشن‌های مکزیکی (نظیر جشن روز مردگان یا «دیا دلوس مورتوس» که در آن مکزیکی‌ها با گل و شمع سر خاک عزیزان‌شان می‌روند) استفاده کنید و مدت تحصیل‌تان در این کشور را در خاطرتان ماندگار کنید.

۴. کانادا

بهترین کشور برای تحصیل - کانادا

  • رتبه‌بندی جهانی: ۴
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۲۰۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۳۷ میلیون نفر

کانادا به‌عنوان تحصیل‌کرده‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود و برخی از برترین دانشگاه‌های جهان نیز در این کشور قرار گرفته‌اند. کانادا، از لحاظ کیفیت بالای آموزشی در رتبهٔ چهارم جهان و از لحاظ دست‌یابی به اهداف شغلی، در رتبهٔ هشتم جهان ایستاده است و این‌گونه مسائل است که تحصیل در کانادا را برای کسانی که به‌دنبال دست‌یابی به موفقیت هستند، بدل به گزینه‌ای ایده‌آل می‌کند.

بیرون از فضای درسی و آموزشی هم کانادا به همان اندازه جذاب و جالب‌ است: می‌توانید با دیدن آبشار نیاگارا شاهد منظره‌ای دلربا و به‌یادماندنی باشید؛ تعداد زیادی پارک ملی هم در این کشور وجود دارند که می‌توانید به بازدید از آن‌ها بپردازید؛ حتی با سفر به شهر چرچیل این کشور می‌توانید خرس‌های قطبی را از نزدیک ببینید. کانادا کشوری است که به متنوع بودن از جهات مختلف شهرت دارد، به همین خاطر وفق دادن خود با شرایط زندگی در آنجا کار به مراتب ساده‌ای خواهد بود. استانداردهای زندگی هم در این کشور بالاست و این مسئله، مزیت دیگر تحصیل در کاناداست.

به تمامی این مزیت‌ها باید دریافت ویزای تحصیلی کانادا را هم افزود که دریافت آن، در مقایسه با برخی کشورهای عنوان شده در این فهرست دردسر کمتری دارد. متخصصان ایران کانادا با بیش از ۱۰ سال تجربه در این زمینه، می‌توانند شما را در تمامی مراحل اخذ ویزای کانادا همراهی کنند. شرایط دریافت ویزای تحصیلی این کشور را می‌توانید در لینک زیر در وبسایت این مؤسسه مطالعه کنید.

ویزای تحصیلی کانادا

۳. تایلند

 تایلند

  • رتبه‌بندی جهانی: ۳
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۲۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۶۸٫۸ میلیون نفر

تایلند کشوری است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و به همین خاطر، همه‌ساله به‌عنوان مقصد بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف جهان انتخاب می‌شود، اما آیا شرایط برای تحصیل در تایلند هم به همین اندازه مناسب است؟ تایلند، در میان کشورهایی که به‌عنوان محل تحصیل دانشجویان خارجی انتخاب می‌شوند، رتبهٔ سوم جهان را به خود اختصاص داده است (و رتبهٔ اول در آسیا؛ از این لحاظ بهترین کشور برای تحصیل در آسیاست).

این کشور از لحاظ تجربه‌های جدید و هیجان انگیز، و آشنایی با فرهنگی جدید، رتبهٔ هشتم جهان را دارد، بنابراین می‌توان گفت تایلند محدود به سواحل زیبا و اقامتگاه‌های لوکسش نمی‌شود و از لحاظ فضای آموزشی هم ویژگی‌هایی دارد که آن را از بسیاری از کشورهای دیگر متمایز می‌کند. تنها تصور اینکه پس از پایان ساعات مربوط به درس و مطالعه، می‌توان به بازارهای خوش آب‌ورنگ تایلند رفت و از تماشای معابد و قصرهای چشم‌نواز آن لذت برد، می‌تواند وسوسه‌کننده باشد.

هزینهٔ زندگی در این کشور نسبتا پایین است، غذاهای خیابانی فوق‌العاده‌ای دارد، برخی از دانشگاه‌های آن در شمار برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته‌اند و آب‌وهوای بسیار خوبی دارد؛ تمامی این عوامل باعث شده‌اند تا تحصیل و زندگی در تایلند، همانند رؤیایی باشد که به حقیقت تبدیل شده است. به‌علاوهٔ این‌ها، مردم تایلند در شمار خوشحال‌ترین و مهربان‌ترین مردمان جهان قرار گرفته‌اند (بی‌دلیل نیست که لقب «سرزمین لبخندها» به این کشور داده شده است). فارغ از اینکه شیفتهٔ شب‌های افسانه‌ای و هیجان‌انگیز بانکوک شده باشید، یا مجذوب آرامش خیره‌کنندهٔ سواحل کوه سامویی، جای هیچ شک و تردیدی نیست که سفر به تایلند و مدت اقامت در این کشور، برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

۲. اسپانیا

 اسپانیا

  • رتبه‌بندی جهانی: ۲
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۶۰۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۴۶٫۷ میلیون نفر

اسپانیا دومین کشور برتر جهان از لحاظ تحصیلی و آموزشی (و بهترین کشور برای تحصیل در قارهٔ اروپا) و یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینهٔ زندگی در این کشور آفتابی و تاریخی نسبتا پایین است و به‌علاوه، سیستم آموزشی بسیار کارآمدی دارد و دانشجویان می‌توانند از میان بالغ بر هفتاد دانشگاه این کشور یکی را برای تحصیل انتخاب کنند.

اسپانیا از لحاظ داشتن تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز در رتبهٔ اول جهان قرار گرفته است و از این نظر بهترین کشور برای تحصیل است. از لحاظ آشنایی با یک فرهنگ جدید هم رتبهٔ سوم جهان را به خود اختصاص داده است. پس از پایان ساعات درس و مطالعه می‌توانید پیش‌غذای معروف اسپانیایی‌ها، تاپاس را امتحان کنید یا از آثار هنری هنرمندان بزرگی نظیر پیکاسو و گائودی (از بزرگ‌ترین معماران دو قرن اخیر) دیدن کنید. اگر هم اهل فوتبال باشید، می‌توانید به جمع هواداران پرشور تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا بپیوندید و این دو تیم را در استادیوم‌های خانگی‌شان تشویق کنید. مطمئنا مدت اقامت در اسپانیا تجربه‌ای به‌یادماندنی و فراموش‌نشدنی خواهد بود.

۱. نیوزلند

نیوزلند بهترین کشور برای تحصیل

  • رتبه‌بندی جهانی: ۱
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی: ۵۳۰۰۰ نفر
  • جمعیت: ۴٫۹ میلیون نفر

و در نهایت، رتبهٔ اول فهرست ما به سرزمین کیوی‌ها تعلق می‌گیرد (کیوی نوعی مرغ پرنده بومی نیوزلند است و به عنوان لقب مردم این کشور استفاده می‌شود)؛ نیوزلند بهترین کشور برای تحصیل در جهان است. شاید تاکنون دربارهٔ مناظر طبیعی زیبای نیوزلند، ورزش‌های فوق‌العاده هیجان‌انگیز و گذرگاه‌های حومهٔ شهرها که برخی صحنه‌های سه‌گانهٔ ارباب حلقه‌ها در آن‌ها فیلم‌برداری شد، چیزهایی شنیده باشید، اما آیا می‌دانستید علاوه بر این جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، امکان تحصیل در بالاترین سطح آموزشی ممکن هم در این کشور وجود دارد؟ تمامی دانشگاه‌های نیوزلند، در شمار سه درصد اولیهٔ دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند و به‌راستی شایستهٔ مقام بهترین کشور برای تحصیل است.

نیوزلند از لحاظ دست‌یابی به اهداف شغلی در جهان در رتبهٔ دوم قرار دارد و از لحاظ داشتن تجربه‌ای جدید و هیجان‌انگیز، در رتبهٔ ششم. اگر نیوزلند را برای تحصیل انتخاب کنید، پس از پایان ساعات درس و مطالعه همیشه فعالیتی سرگرم‌کننده برای گذران وقت پیدا خواهید کرد و فرقی نمی‌کند به اسکی علاقه داشته باشید، یا به هدایت قایق‌های بادبانی و اسکای‌دایوینگ، برای هر سلیقه‌ای فعالیتی سرگرم‌کننده وجود خواهد داشت. با تحصیل و زندگی در نیوزلند می‌توانید زندگی خود را وارد مرحله‌ای تازه و امیدبخش کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. تقی می‌گوید

    آمریکا جزء ده کشور نیست!!!تو که راست میگی…

    1. محمدرضا می‌گوید

      آمریکا هم میتونه جزو این ده کشور باشه ولی چون شرایط اقامت سخت تری داره و یکم هزینه زندگی توی این کشور بالاست توی لیست قرار نگرفته. البته مسائل سیاسی و مشکلاتی که برای مهاجران ایرانی هست هم در کمتر اوقات پیش میاد و نمیشه ازش چشم پوشی کرد. شما سرمایه که داشته باشی میتونی راحت اقامت آمریکا بگیری.

      1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

        سلام محمد رضا جان؛
        ممنون که نظرت رو با ما به اشتراک گذاشتی

  2. داری می‌گوید

    آمریکا فقط مال اقا زاده هاس برادر

  3. محمدرضا می‌گوید

    در بین این ده کشور کانادا و هلند و نیوزیلند راحت تر بهتون اقامت میده و خدمات شهروندی مناسب تری دارن.

    1. فرناز تاج‌بخش می‌گوید

      سلام محمدرضای عزیز؛
      ممنون که دیدگاهت رو با ما در میون گذاشتی