اصلاح طرح لبخند؛ فواید و عوارض طرح لبخند هالیوودی

با متریال طرح لبخند و بایدها و نبایدها آشنا شویم

4

اصلاح طرح لبخند یعنی زیباتر کردن لبخند وقتی که شما دندان‌های سالمی دارید اما فکر می‌کنید به‌دلیل سایز نامناسب، به‌هم‌ریختگی و رنگ نامتناسب، لبخندتان ظاهر زیبایی ندارد. پس برای اصلاح طرح لبخند، شرط اول، داشتن دندان‌های سالم و شرط دوم، معاینه دقیق دندان‌ها توسط دندان‌پزشک است. در این مطلب، با آن‌چه که باید درباره اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخند هالیوودی بدانید، در کنار روش‌ها و عوارض آن آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

اصلاح طرح لبخند یک روش زیبایی است و جنبه درمانی ندارد. قیمت پایین اصلاح طرح لبخند و جراحی‌های زیبایی دندان در خاورمیانه، باعث شده است که ایران در این مورد نیز مانند جراحی چشم و لیپوماتیک و لیزر بدن در صدر مقصدهای گردشگری سلامت آسیا قرار بگیرد. هر فردی به اصلاح طرح لبخند نیاز ندارد و باید شرایطی داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم. اگر شما هم کاندید طرح لبخند بوده‌ و اخیرا این کار را انجام داده‌اید، از طریق بخش کامنت در انتهای این مقاله، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارید تا باعث افزایش آگاهی افراد دیگر شود.

رونیکس

اصلاح طرح لبخند چیست؟

آن‌چه که به‌عنوان اصلاح طرح لبخند مطرح شده است، شامل هر نوع درمان دندان‌ به‌منظور زیبایی است. درصدی از زیبایی چهره، علاوه بر میمیک صورت، به زیبایی دندان ارتباط دارد. متقاضیان این طرح، باید اول پیش دندان‌پزشک رفته تا دندان‌هایش معاینه شود و هیچ پوسیدگی‌ای نداشته باشد.

در معاینه، آناتومی دندان، لثه و فک بررسی می‌شود تا مشکلات دهان و دندان بیمار مشخص شود. اگر لثه، خون‌ریزی و عفونت‌های کوچک و عمیق داشته باشد، درمان آن‌ها در اولویت خواهد بود. ترمیم لثه پیش از درمان دندان، برای متقاضیان اصلاح طرح لبخند اهمیت دارد. البته هر فردی، کاندید اصلاح طرح لبخند نیست. برای این کار، باید به کلینیک‌های تخصصی اصلاح طرح لبخند مراجعه کنید.

چه مواردی در طرح لبخند اهمیت دارد؟

  • طراحی لبخند با نسبت طول و عرض دندان، رابطه مستقیم دارد. در طراحی لبخند، نسبت طلایی عرض و طول دندان باید مورد توجه قرار بگیرد و محدودیت‌ها ارزیابی شود.
  • طراحی لبخند باید با هماهنگی خطوط لثه‌ای باشد. لبخندی زیبا و فریبنده است که خطوط لثه، هم‌راستا و قرینه باشد. چراکه در اصلاح طرح لبخند، قرمزی لثه بیش‌از حد معمولی به‌چشم می‌آید. عدم تناسب و قرینه‌نبودن لثه‌ها، زیبایی لبخند را خدشه‌دار می‌کند. بنابراین خطوط لثه‌ای شما در طرح لبخند اهمیت دارد.
  • روکش دندان، فقط برای طرح لبخند کاربرد ندارد و دارای کاربردهای بسیاری است که طبق تشخیص دندان‌پزشک به‌کار می‌رود.
  • اگر پیش از سفید کردن دندان به پوسیدگی دندان توجه نشود، مشکل‌آفرین می‌شود.
  • در طراحی لبخند، ابتدا باید پوسیدگی دندان‌ها رفع شود. ترمیم دندان پوسیده، باید اولین اقدام باشد. چراکه پوسیدگی یک دندان سبب می‌شود تا دندان‌های دیگر هم آسیب ببیند. هر چه زودتر پوسیدگی دندان رفع شود، هزینه کمتری برای درمان متحمل می‌شوید.
  • اگر دندان‌های شما برای مرتب‌شدن به ارتودنسی نیاز دارند، از سفیدکننده دندان استفاده کنید. چراکه محل قرارگیری براکت‌ها باعث زردی دندان می‌شود و دندان‌ها باید پیش از طرح لبخند، از زردی پاک شوند.
  • طراحی لبخند با روش روکش دندان، موضوع مهمی است. روکش کردن دندان از جمله مواردی است که در این طرح کاربرد دارد. پس از مرحله سفیدسازی، روکش کردن دندان‌های سیاه و زرد در دستور کار قرار می‌گیرد. روکش‌های سرامیکی، به سفیدی دندان کمک می‌کند. روکش‌های سرامیکی با چسب ‌های مخصوص، روی دندان بیمار قرار می‌گیرد و زیبایی خاص دارد.
  • طراحی لبخند با کاشت نگین دندانی هم از روش‌های محبوب این روزهاست. در کاشت نگین، مهره‌های کوچک نقره‌ای‌رنگ روی دندان قرار می‌گیرد که زیبایی خاصی به دندان می‌بخشد و انعکاس نور روی آن‌ها، سبب درخشندگی می‌شود. این مرحله در زیبایی دندان هیچ ضرورتی ندارد.
  • باندینگ دندان از جمله متدهای مرسوم دندان‌پزشکی است که خطری نداشته و برای بیمارانی که دندان ترک خورده دارند یا تغییر رنگ داده، توصیه می‌شود. حذف فضاهای خالی بین دندان، از جمله کارکردهای باندینگ دندان در طرح لبخند هالیوودی است.

استفاده از نرم‌افزار در طراحی لبخند

برخی از کلینیک‌ها، از نرم‌افزار برای طراحی لبخند بیمار پیش از فرایند ترمیم استفاده می‌کنند تا بیمار پیش از هر کاری، درک درستی از فرایند و نتیجه نسبی کار داشته باشد. با نرم‌افزار طراحی لبخند، شاهد موارد زیر هستیم:

  • طرح گرافیکی و سه‌بعدیِ شبیه‌سازی ‌شده لبخند بیمار به نمایش درمی‌آید.
  • بیمار از طریق نرم‌افزار قادر است تا درمان نهایی را به‌صورت تقریبی بررسی و مشاهده کند.
  • شکل، اندازه، تناسب دندان‌ها و خط لثه، بررسی و مطابقت آن با آناتومی دهان و دندان بیمار در این نرم‌افزار ارزیابی می‌شود.
  • نرم‌افزار طراحی لبخند، فقط به دهان و دندان نمی‌پردازد. این نرم‌افزار فاصله دو مردمک چشم را هم بررسی می‌کند و فاصله گوشه لب و ارتفاع صورت را هم می‌سنجد.

چه کسانی نباید لمینت کنند؟

مرداد همین امسال، رئیس انجمن دندان‌پزشکان ایران (دکتر غلام‌رضا نوروزی) اعلام کرد بیمارانی که دندان قروچه دارند یا بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، گزینه‌های خوبی برای لبخندهای هالیوودی و طرح لبخند نیستند.

طرح لبخند، باید زیر نظر متخصصان پروتزهای دندانی انجام شود و اگر فردی، مشکل خاصی نداشته باشد، نباید تحت عمل جراحی تهاجمی قرار بگیرد. اگر فردی، مشکل خاصی در فرم دندان ندارد، اما صرفا برای داشتن لبخند زیبا و سفیدتر، متقاضی طرح لبخند است، از نظر برخی دندان‌پزشکان این دلیل کافی نیست.

انجام لمینت و کامپوزیت دندانی، مناسب افرادی است که به تشخیص دندان‌پزشک باید این کار را انجام دهند. یکی از وظایف دندان‌پزشکان در اصلاح طرح لبخند این است که حتما، بهداشت دهان و دندان بیمار را بررسی و پیش از هر اقدامی، با بیمار مشورت کنند. همچنین اگر لزومی به درمان و پیشگیری است، به بیمار کمک کنند.

توجه داشته باشید که برخی از سلبریتی‌های سینما و موسیقی در داخل و خارج از کشور از قالب‌های چینی متحرک استفاده می‌کنند و حاضر به تهدید سلامتی دندان‌شان نیستند.

اگر دندان‌های خود را زیاد روی هم فشار می‌دهید (چه در خواب چه در بیداری)، یا ترشی و مواد اسیدی زیاد مصرف می‌کنید یا بیماری مفصلی دارید و از بهداشت دهان و دندان به‌صورت ۳ بار در روز غافل هستید، این روش‌ها مناسب شما نیست. اگر لمینت دوست دارید، باید زیاد نخ دندان فلورایددار مصرف کنید.

عوارض درمان ارتودنسی و ایمپلنت در اصلاح طرح لبخند چیست؟

توجه کنید که ارتودنسی، برای مرتب‌سازی دندان‌ها کاربرد دارد که گاهی با کشیدن دندان سالم به‌دلیل فضای محدود و کوچک فک انجام می‌شود. اگر فضای کافی برای حرکت دندان‌ها در دسترس نباشد، دندان‌پزشک مجبور است که یک یا چند دندان را بکشد.

ایمپلنت دندان در طرح لبخند بسیار اهمیت دارد. پر کردن فضای بدون دندان با کاشت پایه صورت می‌گیرد و برای برخی بیماران، تحمل درد آن سخت است. درد ناشی از ایمپلنت موقتی بوده و دائمی نیست.

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی و ایمپلنت

چه کسانی متقاضی مناسبی برای انجام لمینت هستند؟

  • افرادی که از بدفرمی مادرزادی آناتومی دهان و دندان رنج می‌برند.
  • افرادی که شکل دندان آن‌ها میخی است.
  • افرادی که روی سطح دندان‌شان پوسیدگی دارند.
  • افرادی که بین دندان‌های آن‌ها بدشکلی دیده می‌شود.
  • افرادی که درمنطقه زندگی‌شان املاح آب آشامیدنی زیاد است.
  • افرادی که دندان‌هایشان بدرنگ است.

اگر بدفرمی دندان شما به‌صورت تودرتو باشد، برای انجام فرایند لمینت یا کامپوزیت، دندان‌‌پزشک مجبور به تراشیدن بخشی از دندان است که می‌تواند، دندان را مستعد پوسیدگی کند. بنابراین این کار را انجام ندهید و از ارتودنسی استفاده کنید.

فایده و تفاوت لمینت و کامپوزیت چیست؟

این سؤال مهمی است که بسیاری از افراد آن را مطرح می‌کنند که فایده لمینت و کامپیوزیت چیست و چه تفاوتی با هم دارند. در روش پرکردگی دندان، متریال مصرفی چسبندگی لازم را نداشت و همین باعث می‌شد که بخش زیادی از دندان اصطلاحا چرخ می‌شد تا سطح آن تراشیده شود تا این متریال در دندان جای بگیرد.

ونیر دندان (لمینت) به سطح جلو دندان می‌چسبد و معمولا از جنس پرسلان است و استحکام و هماهنگی خوبی با لثه دارد. از لمینت برای درمان دندانی که تغییر رنگ داده، لب‌پر یا شکسته شده، استفاده می‌شود. وینر پوسته‌ای همرنگ دندان از جنس پورسلین بوده که روی سطح جلویی قرار می‌گیرد و مینای آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

لمینت برای بهبود ظاهر یک یا چند دندان استفاده می‌شود. لمینت‌ها نازک‌اند و پوسته‌ای از جنس رزین یا پورسلین هستند. لمینت ظاهر طبیعی به دندان بیمار می‌دهد و لثه‌ها نیز آن را به‌خوبی تحمل می‌کنند. این سؤال که لمینت بهتر است یا بلیچینگ سوالی دقیقی نیست، چراکه این دو قیاس‌پذیر نیستند و کاربرد متفاوتی دارند. بلیچینگ، درمان موقتی و لمنیت، طولانی است.

چسبندگی کامپوزیت بالاست و به سطح دندان می‌چسبد و از میزان تراشیدگی می‌کاهد. قبلا برای سفید کردن دندان‌ها پس از پرکردگی از روکش استفاده می‌شد. در این روش، حجم زیادی از دندان تراشیده می‌شد و هزینه کار افزایش پیدا می‌کرد. اما در لمینت مقدار کمی تراشیده می‌شود و در کامپیوزیت هم تراشیدگی نداریم.

تفاوت لمینت و کامپوزیت این است که کامپوزیت شبیه خمیر است و به‌صورت آماده تولیده شده و با رنگ و زیرساخت روی دندان قرار گرفته و در فرایندهای ترمیم زیبایی استفاده می‌شود. در روش لمینت، قالب‌گیری دندان در لابراتوار انجام می‌شود و با تراشیدگی محدود دندان روی آن قرار می‌گیرد. در لمینت، شیارهایی روی دندان ایجاد می‌شود تا چسبندگی بهتر باشد، اما در کامپوزیت به چنین چیزی نیاز نیست. لمینت و کامپوزیت اگر تحت فشار عمودی و افقی قرار بگیرند، آسیب می‌بینند و دچار شکستگی می‌شود که البته قابل‌ترمیم است.

تغییر رنگ در لمینت و کامپوزیت به سبک زندگی و رژیم غذایی بیمار بستگی دارد که معمولا با پولیش ساده رفع می‌شود. اگر دندان شما پوسیده باشد، پیش از لمینت یا کامپوزیت باید درمان شود. خود این مواد باعث پوسیدگی نمی‌شود.

هزینه اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند شامل کارهایی نظیر بلچینگ کردن (سفید کردن دندان‌ها)، لمینت کردن، روکش‌گذاری، ارتودنسی، برطرف‌کردن فاصله دندانی، برطرف کردن کوتاهی دندان‌ها و… است که البته انجام تمام این موارد برای همه افراد لازم نیست. هزینه اصلاح طرح لبخند از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و بدون معاینه بیمار توسط پزشک نمی‌توانیم قیمتی واحدی برای آن در نظر بگیریم.

برآورد قیمت‌های حدودی در مورد هزینه اصلاح طرح لبخند زیبا

در زیر، قیمت‌های حدودی به‌منظور آگاهی شما آمده است. البته این قیمت‌ها، همان‌طور که در بالا گفته شد، برای هر شخص با توجه شرایط دندان، تخصص دندان‌پزشک و… متغییر است. اگر شخص برای اصلاح طرح لبخند نیاز به ارتودنسی داشته باشد، ممکن است این کار حدود 6 ماه تا دو سال به درازا بکشد و فرد بیش از پنج میلیون تومان هزینه برای آن پرداخت کند.

حالا اگر شخص دچار فاصله بین دندانی باشد، برای اصلاح طرح لبخند زیبا نیاز به برطرف کردن این فاصله دارد که برای انجام این کار، دندان‌پزشک می‌تواند از باندینگ کامپوزیت استفاده کند. هزینه لازم برای پر کردن فاصله بین هر دو دندان حداقل 300 هزار تومان است. این روش در یک جلسه انجام می‌شود.

قیمت حدودی لمینت چینی هر دندان حدود ۴۰۰ هزار تومان است. درصورتی‌که به‌خوبی از لمینت نگهداری و مراقبت شود، دوام خوبی دارد. قیمت لمینت دندان هم بستگی به این دارد که کدام و یا چند دندان لمینت می‌شود.

ممکن است شما برای اصلاح طرح لبخندتان به انجام جراحی‌های زیبایی فک و دهان نیاز داشته باشید. این جراحی‌ها تأثیر چشمگیری در زیبایی لبخند و حتی چهره و صورت شما دارد. حالا قیمت این جراحی‌ها چقدر است؟
بستگی دارد شما به چه نوع جراحی نیاز داشته باشید. اما قیمت جراحی‌های دهان از 2 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به نوع جراحی افزایش می‌یابد.

آن‌چه در طرح لبخند باید بدانیم

  • روش‌های متفاوتی برای زیباسازی دندان‌ها وجود دارد.
  • کارکرد کامپوزیت‌ها، لمینت چینی با تراش و بدون تراش و جراحی لثه و فک، بخشی از فرایندهایی است که متخصصان دندان برای داشتن دندانی زیبا، در دستور کار قرار می‌دهند. بنابراین، پیش از هر اقدامی، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.
  • یکی از روش‌های سفید کردن دندان، استفاده از مواد شیمیایی است. مثل پوشاندن لثه با محافظ و قرار دادن مواد سفیدکننده روی دندان تا با تزریق اکسیژن به بافت دندان، رنگ دندان تغییر کند. این روش با دستگاه نیز انجام می‌شود.
  • بیلچینگ بخشی از فرایند سفید کردن دندان در زمینه اصلاح طرح لبخند است که باید تحت نظارت متخصص و با در نظر گرفتن همه جوانب انجام شود. ماده بیلیچینگ در دندان نفوذ می‌کند و به عصب دندان هم آسیب می‌رساند.
  • هشدار دندان پزشکان این است که سلامت خود را فدای زیبایی نکنید.
  • اگر دندان خود را در طرح لبخند برای تغییر رنگ می‌تراشید، این کار اصلا توصیه نمی‌شود.
  • لمینت با کامپوزیت علاوه بر قیمت، در مدت زمان اجرا نیز تفاوت دارند. کامپوزیت در همان جلسه اول انجام شده و نیاز به تراشیدن دندان و قالب‌گیری نیست که در ایران پرطرفدار است.
  • زیبایی دندان را با سفیدی صرف دندان اشتباه نگیرید.
  • بلیچینگ برای افراد جوان با دندان‌های مرتب و ردیف که از پوسیدگی کمی دارد، مناسب‌تر است.
  • اگر دندان ترک‌خورده دارید یا خیلی بلند یا خیلی کوتاه است، بلیچینگ برای شما مناسب نیست و عیوب دندان بیشتر به نمایش درخواهد آمد. لذا، لمینت گزینه بهتری است. بلیچینگ فقط رنگ کنونی دندان را روشن‌تر می‌کند و مناسب پروتز متحرک و دندان مصنوعی نیست.

در ادامه بخوانید: یوگای خنده چیست؛ فواید و ۶ تمرین سرگرم‌کننده برای کاهش استرس
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. سعید می‌گوید

    سلام
    با تشکر از سایتتون ، که خودش گفته زیبایی خدادادی را حفظ کنید ، بخدا این بازیگر های هالیوود اینقدر که موی سرشونو زیبا میکنند ، (توی آرایش غرق شون میکنن) ،هزار تا ترفند ، پشت دوربین روشون پیاده میکنند (فتوشاپه)، اگه برین عکس های قبلیشون ببین توی اینترنت هست چه هالیوودی چه ایرانی ، مثل داخل فیلم نیست بخدا نیست ، بخدا نیست .
    طرف میره همش پای ماهواره میشنه ، هر ماه یک الگو و یک شخصیتو بهش تحمیل میکنن ، زیبایی موشو میبینه میره رنگ میکنه ، کم کم بدون آرایش جایی نمیره ، بخدا همش فریبه گول نخورید ، هیچی مثل نعمت خدادادی نمیشه ، هر چیزی به ندرت عوارض ش پیدا میشه ،(#سلامتی واستفاده به اندازه که موجب ضرر نشود) . آرایش صورت =خرابی پوست .
    اتو مو و سشوار = ریزش مو ، چرا بریم الکی یک روکش روی دندون بذاریم که لبخندمون قشنگ بشه هم دندون تراشیده بشه ، هم روش پوشیده باشه جرم بیشتری میگیره خود سایت خوبه عکسشو گذاشته.(اما یه وقتم هست که مثلا فرد واقعا بیماره ونیاز به درمان داره)
    به زیباییت نناز =به تبی بنده … به مال و ثروت و شغل و مدرک تحصیلیت نناز =به یک شب بنده.

    1. سپیده می‌گوید

      شما بگو عزیزم به چی بنازیم که به شما بر نخوره.

  2. dr setare می‌گوید

    مطلب مفیدی برای “اصلاح طرح لبخند” بود سپاس

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      سپاس که همراه ما هستین. 🙂🌹