محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

53

گربه‌ها به کناره‌گیری، مستقل و سرد و بی‌روح بودن معروف‌اند. اما این تصویر واقعا غیرمنصفانه است و حقیقت ندارد. گربه‌هایی که در این مقاله معرفی کرده‌ایم، شخصیت‌هایی شگفت‌انگیز دارند و نباید به آنها مانند حیواناتی کوچک و بی‌احساس نگاه کرد. چه دنبال گربه‌ای باشید که پرسروصدا باشد و توجه بسیاری از شما بخواهد و چه ترجیح دهید گربه‌کوچولویی آرام داشته باشید، حتما می‌توانید گربه دلخواه خود را پیدا کنید، زیرا گربه‌های متعددی از نژادهای متخلف وجود دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع نژاد گربه از جمله محبوب ترین نژاد گربه آشنا شوید.

۱. شرقی موکوتاه (Oriental Shorthair)

نژاد گربه، شرقی - محبوب‌ ترین نژاد گربه

رونیکس

این گربه که از خانواده سیامی‌هاست، گوش‌های بزرگ نوک‌تیز و شخصیتی کنجکاو دارد. گربه شرقی باهوش و اجتماعی است و ارتباط عمیق عاطفی با صاحب خود برقرار می‌کند. این گربه می‌تواند همراهی باوفا و بازیگوش باشد. بدن صاف و براق آن بیشتر از آنکه به نظر می‌رسد، ماهیچه‌ای است.

گربه شرقی خیلی پرسروصدا و خواستار توجه است و رفتارش بسیار شبیه سگ‌هاست. در واقع این گربه‌ها با حیوانات خانگی دیگر بازی می‌کنند و رفتار دوستانه‌ای با کودکان دارند. آنها ۲٫۵ تا ۳٫۵ کیلوگرم وزن دارند و متوسط عمرشان ۱۵ سال است. البته ممکن است گرفتار مشکلات دندانی شوند. همچنین آنها معمولا به نوعی بیماری ژنتیکی کبد و کلیه به‌نام آمیلوئیدوز (amyloidosis) مبتلا می‌شوند.

۲. موکوتاه آمریکایی (American shorthair)

نژاد گربه، مو کوتاه - محبوب‌ ترین نژاد گربه

این گربه تنومند از نوادگان گربه‌های موکوتاه بریتانیایی است، ولی کمی بزرگ‌تر، لاغرتر و نیرومندتر از همتایان خود در آن‌سوی اقیانوس اطلس به‌ نظر می‌رسد. این گربه‌ها رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی دارند و کوچولو‌هایی با عمری بسیار طولانی‌اند. در واقع عمر ۱۵ تا ۲۰ سال برای آنها عجیب و غیرمعمول نیست.

موکوتاه آمریکایی رابطه بسیار خوبی با کودکان دارد و حتی با سگ‌ها نیز سازگار است. این نوع گربه سالم، ملایم و آسان‌گیر است. در ضمن فعالیت‌های مراقبتی مناسب او نیز چندان سخت و پیچیده نیست. این گربه از ۳٫۵ تا ۶٫۵ کیلوگرم وزن دارد که البته جنس نر آن بسیار بزرگ‌تر است.

۳. بیرمن (Birman)

نژاد گربه، بیرمن

می‌گویند خاستگاه این گربه زیبا برمه است. در افسانه‌ها آمده است که گربه بیرمن محافظ معابد برمه‌ای است. این گربه بزرگ و بلندقامت و قوی است و موهایی بلند و همچون ابریشم دارد (البته مویش به ضخامت موهای گربه پرشین یا ایرانی نیست). این گربه به داشتن چشم‌های آبی و نقاط تیره روی گوش، صورت، پاها و دم معروف است. اطراف پنجه‌های هر چهار دست و پای آن چنان زیباست که گویی چکمه‌های سفید برفی پوشیده است.

این گربه ملایم و دوست‌داشتنی عاشق بازیگوشی است. اما وقتی سرتان شلوغ است، می‌تواند گوشه‌ای ساکت بنشیند و میان دست و پایتان نیاید. به همین دلیل این گربه برای خانواده‌هایی که چند کودک یا حیوانات خانگی دیگری دارند، ایدئال است. وزن متوسط این گربه‌ها ۳٫۵ تا ۵٫۵ کیلوگرم است.

۴. اسفینکس (Sphynx)

نژاد گربه، اسفینکس - محبوب‌ ترین نژاد گربه

قرار نیست از بنای یادبود یا اسطوره‌ای مصری صحبت کنیم. اسفینکس فقط نوعی گربه عجیب‌وغریب است. البته اسفینکس بی‌مو کاملا هم بی‌مو نیست. در واقع تمام بدن او پوشیده از پرزهای هلومانند است و همین مسئله آن را به نور خورشید بسیار حساس می‌کند. به‌علت این حساسیت، اسفینکس را فقط باید گربه‌ای برای فضاهای بسته دانست.

این گربه عاشق لمس‌شدن و بغل و پرانرژی و خونگرم است. اسفینکس حتی دوست دارد زیر پتو جمع شود و کنار شما بخوابد. این گربه با گوش‌های نوک‌‌تیز و طبیعت کنجکاو خود به هر خانواده‌ای که صاحب کودک یا حیوان خانگی دیگری باشد، لحظات شادی هدیه می‌دهد. اسفینکس ۳٫۵ تا ۶٫۵ کیلوگرم وزن دارد، اما اگر مراقب آن نباشید، به‌راحتی دچار چاقی و اضافه‌وزن می‌شود.

۵. رگدال (Ragdoll)

رنژاد گربه، رگدال - محبوب‌ ترین نژاد گربه

این گربه به دلیل اینکه وقتی به آن دست می‌زنید، بسیار آرام است و وقتی آن را بلند می‌کنید، سست و شل است، نام رگدال را به خود گرفته است. به عروسک‌های نرمی که با پارچه درست می‌شوند، رگدال می‌گویند. رگدال گربه‌ای بسیار ملایم و مهربان است و بیشتر مواقع مانند سگی کوچک از این اتاق به اتاق دیگر دنبال صاحب خود راه می‌افتد. این گربه کوچک نمی‌تواند به‌خوبی از خود دفاع کند و نباید او را به‌تنهایی به خیابان فرستاد. در حقیقت او نمی‌تواند از دندان‌ها و پنجه‌های خود به‌خوبی استفاده کند و به همین دلیل بهترین گربه برای بودن کنار کودکان است. این گربه با حیوانات دیگر هم سازگاری دارد، اما از آنجایی‌ که نمی‌تواند به‌خوبی از خودش دفاع کند، نباید آن را کنار حیوانات تهاجمی تنها گذاشت.

گربه رگدال خیلی پرمو و پشمالوست و به مراقبت و نظافت دائمی نیاز دارد. رگدال گربه‌ای آرام است که از سبک زندگی آرام و بی‌دردسر واقعا لذت می‌برد. وزن این گربه‌ها معمولا ۴٫۵ تا ۷ کیلوگرم است که البته وزن جنس نر به ۹ کیلوگرم هم می‌رسد. بنابراین اگر دنبال حیوان خانگی کوچک‌تری هستید، این مسئله را در نظر بگیرید.

۶. سیامی (Siamese)

نژاد گربه، سیامی - محبوب‌ ترین نژاد گربه

اجازه ندهید فیلم «گربه‌های اشرافی» طرز فکر شما درباره این گربه‌های زیبا را خراب کند. بله، آنها می‌توانند بسیار پرسروصدا و دائما دنبال جلب‌توجه باشند، اما گربه‌هایی بسیار دوست‌داشتنی، اجتماعی و مهربان هستند. همچنین گربه‌های سیامی حساس و عصبی‌اند و البته به داشتن زندگی روتین علاقه‌مندند. بنابراین اگر دائم به مسافرت می‌روید و به گربه‌ای نیاز دارید که اهل سفر باشد (و البته گربه‌ای می‌خواهید که ۱۱ تا ۱۵ سال عمر کند)، این گربه مناسب شما نیست. بااین‌حال گربه‌های سیامی بازیگوش‌اند و با حیوانات خانگی و کودکان نسبتا ارتباط خوبی دارند. البته از این نظر به‌خوبی گربه‌های قبلی نیستند.

گربه‌های سیامی رنگ‌هایی مختلفی دارند، اما قسمت‌های تیره روی صورت، گوش‌ها، پنجه‌ها و دم آنها مختص این نژاد گربه ها است و در تمام گربه‌های سیامی دیده می‌شود.

۷. حبشی (Abyssinian)

نژاد گربه، حبشی - محبوب‌ ترین نژاد گربه

گربه حبشی که به‌دلیل اندام لاغر، گوش‌های بزرگ نوک تیز و پاهای قلمی شبیه گربه‌های مصر باستان است، یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گربه است. این محبوب پشمالو یکی از کوچک‌ترین گربه‌های این فهرست است و معمولا فقط ۲٫۵ تا ۴٫۵ کیلوگرم وزن دارد. این گربه خودسر، باهوش و برون‌گرا عاشق کشف‌کردن و بازی است. همچنین این گربه به‌شدت از آب‌بازی لذت می‌برد. بنابراین باید مراقب باشید، چون ممکن است وقتی در وان حمام هستید، خودش را درون وان بیندازد.

گربه حبشی به‌رغم طبیعت کنجکاوش، کنار غریبه‌ها معمولا خجالتی و ترسوست. این گربه حیوان خانگی خوبی است و با سگ‌هایی که گربه‌دوست هستند، به‌خوبی کنار می‌آید. اگر دنبال گربه‌ای هستید که خودنمایی کند، این گربه انتخاب خوبی نیست، اما گربه حبشی به‌دلیل مردم‌دوستی و وفایش بهترین گربه برای محیطی خانوادگی است و از زیباترین گربه های خانگی جهان محسوب می‌شود.

۸. اگزاتیک موکوتاه یا گربه ایرانی موکوتاه (Exotic Shorthair)

نژاد گربه، اگزاتیک موکوتاه - محبوب‌ ترین نژاد گربه

این گربه نوع موکوتاهِ گربه پرشین است که با صورتی شبیه کدو و گوش‌های گرد بیشتر شبیه خرس‌های عروسکی نرم و دوست‌‌داشتنی است تا گربه. این گربه که از نظر خلق‌وخو مانند پسرعموهای موبلند خود است، البته کمی کنجکاوتر و دوست‌‌داشتنی‌تر از آنها. بااین‌حال از سایر گربه‌ها آرام‌تر است و دوست دارد گوشه‌ای بنشیند. این گربه مو کوتاه انتخابی عالی برای کسانی است که گربه پرشین می‌خواهند، اما وقت یا حوصله مرتب‌کردن موهای گربه‌های پرشین را ندارند.

اگرچه این گربه‌های کوچولو شبیه خرس‌های عروسکی‌اند (برخی معتقدند این گربه زیباترین گربه جهان است) و با کودکان و حیوانات خانگی دیگر سازگاری دارند، رابطه‌شان با آنها چندان عالی نیست.

۹. گربه مین کوون (Maine Coon)

نژاد گربه، مین کوون - محبوب‌ ترین نژاد گربه

این گربه زیبا بومی ایالت مین در آمریکای شمالی است و با وزن بیش از ۸ کیلوگرم یکی از بزرگ‌ترین گربه‌های خانگی محسوب می‌شود. ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که این گربه به بلوغ برسد و مویش بسیار ضخیم است و یک لایه ضدآب دارد. پنجه‌هایش بسیار پهن و درست شبیه کفش مخصوص برف‌اند که باعث می‌شود به‌راحتی روی برف راه برود. این گربه همچنین دم بلندی دارد که وقتی در هوای سرد است، دم خود را دور صورتش می‌پیچاند و صورتش را از سرما محفوظ نگه می‌دارد.

مین کوون نه‌تنها از نظر خلق‌وخو نژاد محبوبی است، بلکه به‌خوبی موش‌ها را شکار می‌کند. علاوه‌بر این، بدنی سالم و مقاوم دارد و با کودکان و حیوانات خانگی دیگر، مانند سگ‌ها، سازگار است.

۱۰. پرشین (Persian)

نژاد گربه، پرشین - محبوب‌ ترین نژاد گربه

گربه پرشین یا همان گربه ایرانی را همه می‌شناسند و معروف ترین نژاد گربه است. این گربه به‌خاطر موهای بلند ابریشمی، چشم‌های خاص و صورت کدوشکلش معروف است. همچنین گربه پرشین یکی از قدیمی‌ترین گربه‌های شناخته‌شده است. این گربه آرام و بسیار دوست‌داشتنی و مهربان عاشق محیط‌های آرام و بی‌سروصدا و زندگی روتین است. گربه‌های پرشین در اصل گربه‌های فضاهای بسته‌اند و باید این گربه‌ها را بیشتر در محیط داخل خانه نگه دارید. این گربه‌ها باید دائما به حمام برده شوند و موهایشان روزانه مرتب شود. موهای این گربه‌ها آن‌قدر بلند است که اگر به آنها توجه نشود، ممکن است به هم بپیچند. البته مرتب‌کردن موهای این گربه‌ها یکی از فعالیت‌های موردعلاقه دوستداران گربه‌های پرشین است.

کلام آخر

در این مقاله با ۱۰ نژاد گربه آشنا شدید. البته یادتان باشد که نژادهای دیگری از گربه‌ها وجود دارد که در این مقاله فرصت معرفی آنها نبود. گربه‌های این فهرست، از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گربه‌ها هستند. با توجه به سلیقه و علاقه‌تان، یک نوع از این گربه‌ها را انتخاب کنید.


حتما بخوانید: نگهداری سگ؛ چگونه از سگ مراقبت کنیم؟
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع sheknows
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 53 دیدگاه)
  1. پیمان می‌گوید

    دم شما بسیار گرم و پر توان باد بازوانت، دلاور.

  2. rabbit bruh می‌گوید

    به نظر بنده گربه ها به درد نمییخورن فقط خرگوش

    1. سعید می‌گوید

      نظر شما برای خودت محترم است نیازی نیست برای دیگران نظر خود را بنویسید.

    2. huh? می‌گوید

      خب مگه مجبورت کردن این مطلبو بخونی؟

  3. Az می‌گوید

    انجام جراحی و تغییرات ژنتیکی را بر روی حیوانات متوقف کنید گربه اسفینکس گربه شرقی ؟؟؟👆👆👆