راهنمای تحصیل در ایتالیا و گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌های آن

۵۰ نکته برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های ایتالیا

0

در سال ۲۰۱۹، تحصیل در رشته‌ های مهندسی، پزشکی، پیراپزشکی، علوم انسانی و هنر دانشگاه‌های ایتالیا، به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی امکان‌ پذیر است. متقاضیان تحصیل در رشته‌ های انگلیسی‌زبان، باید آیلتس ۶ یا تافل ۸۰ داشته باشند و شهریهٔ سالانه‌ ای معادل ۳ تا ۴‌هزار یورو پرداخت کنند. تحصیل در اکثر رشته‌ های مقطع کارشناسی، به زبان ایتالیایی است و داشتن مدرک B۱ الزامی است. تحصیل در اکثر رشته‌ های دکترا در دانشگاه‌ های ایتالیا دارای بورسیه تحصیلی و حقوق ماهانهٔ ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو (مثل دانشگاه پلی‌ تکنیک میلان) است. شرایط و مدارک مورد نیاز برای درخواست بورسیه جهت تحصیل در دانشگاه‌ های ایتالیا با مدرک زبان و بدون آن را در این مقاله مطالعه کنید.

چرا تحصیل در ایتالیا؟

در نیم‌ قرن اخیر، ایتالیا همچون سوئد، فرانسه، آلمان، انگلیس و حتی ترکیه و روسیه، در فهرست مقصد های تحصیلی و گردشگری ایرانیان قرار داشته است و تاکنون هزاران دانشجوی ایرانی از دانشگاه‌ های فنی، هنری و پزشکی این کشور، فارغ‌ التحصیل شده‌اند. دانشگاه‌ های مطرح ایتالیا در جای‌ جای این کشور واقع شده‌ اند و از آنجا که ایتالیا یکی از قطب‌ های گردشگری و اقتصاد دانش‌ بنیان قارهٔ سبز است، همواره با استقبال جهانی از سوی دانشجویان روبه‌رو است.

تحصیل در ایتالیا - هزینه زندگی

رونیکس

هزینهٔ زندگی در ایتالیا به نسبت کشورهای اسکاندیناوی کمتر است و آب‌وهوا نیز به‌گونه‌ای است که شرایط سختی را برای دانشجویان خاورمیانه‌ای ایجاد نمی‌کند. برخلاف کشورهای شمال اروپا که نیمهٔ دوم سال با یخ و سرما مواجه هستند، ایتالیا و اسپانیا معمولا وضعیت بهتری دارند و همین امر زندگی دانشجویی آسان‌تری را برای دانشجویان بین‌المللی رقم می‌زند.

دریافت ویزای گردشگری، تجاری و دیداری ایتالیا در تهران به‌صورت ۹۰ روزه و شنگن نوع C است. لذا با داشتن ویزای گردشگری، دیداری و تجاری ایتالیا می‌توان حداکثر ۹۰ روز در این کشور و همچنین ۲۶ کشور محدودهٔ شینگن تردد کرد. اکنون، کارگزاری سنگاپوری مستقر در مرکز خرید گالریای ولنجک تهران، خدمات برون‌ سپاری‌ شدهٔ سفارت این کشور را در تهران را انجام می‌ دهد و شما باید با مراجعه به سایت آن، وقت بگیرید و برای ثبت اطلاعات بیومتریک به ولنجک بروید. لذا دیگر نیازی به مراجعه به کنسول این کشور در تهران نیست. اما این قاعده برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا صادق نیست و شما باید به سفارت این کشور مراجعه کنید.

تحصیل در ایتالیا - کارگزاری سنگاپوری
کارگزاری سنگاپوری CKGSIR خدمات برون‌سپاری‌شدهٔ سفارت ایتالیا در تهران را به متقاضیان ویزای شنگن ارائه می‌دهد.

یکی از دلایلی اشتیاق ایرانیان برای سفر به ایتالیا، مقصدهای گردشگری و تاریخی این کشور و هم چنین وجود بستر های اقتصادی، تجاری و تحقیقاتی است که عاملی برای ارتقا سطح همکاری‌ های سیاسی دو کشور به نظر می‌رسد. ایتالیا گرد ها، از این فرصت برای تحصیل و تحقیق در مراکز علمی این کشور استفاده می‌ کنند. لذا تحصیل در ایتالیا، شما را با فرصت‌ های کسب‌ و کار در عرصهٔ تولید و خدمات آشنا می‌ کند که نسبت به تحصیل در اوکراین، لهستان، اسلواکی، گرجستان و آذربایجان از امکانات بهتری برخوردار است.

تحصیل در ایتالیا - دانشگاه بولونیا

قدیمی‌ترین دانشگاه دنیا یعنی دانشگاه بولونیا، در ایتالیا واقع شده است؛ برخی از دانشگاه‌های این کشور در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر قارهٔ سبز قرار دارند. بهترین دانشگاه فنی و مهندسی ایتالیا، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان است که در مقاله‌ای مجزا به بررسی آن پرداخته‌ایم. در رشته‌های طراحی و هنر نیز دانشگاه فلورانس که در رم، بزرگ‌ترین موزهٔ بدون سقف دنیا، واقع شده است، گزینه ای عالی برای دانشجویان هنر به حساب می‌آید.

تحصیل در ایتالیا - قدیمی ترین دانشگاه جهان
(تصویری از قدیمی‌ترین دانشگاه جهان در ایتالیا) دانشگاه‌ ساپینزای رم، دانشگاه میلان و دانشگاه سیسل و پادوا، از دیگر مقصدهای تحصیلی محبوب ایرانیان در ایتالیا هستد.

در کدام دانشگاه ایتالیا تحصیل کنیم؟

بسیار مهم است که برای تحصیل در ایتالیا، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. قصد دارید به چه هدفی، دانشگاه‌های ایتالیایی را انتخاب کنید؟ می‌خواهید درحین تحصیل و پس از آن چه کنید؟ هدف شما از تحصیل در این دانشگاه چیست؟ قصد تحصیل با بودجهٔ شخصی را دارید یا بورسیه تحصیلی؟ آیا می‌خواهید پس از تحصیل به ایران برگردید و مشغول به کار شوید؟

فرصت های تحصیل در ایتالیا - esteri.it
یکی از سایت‌های خوب برای آشنایی با دانشگاه‌های ایتالیا و فرصت‌های تحصیلی ۲۰۱۹ سایت esteri.it است. پیش از ارسال درخواست پذیرش و اقدام به تحصیل، همهٔ این سؤالات را در نظر داشته باشید تا اقدامی اثربخش و آینده‌دار داشته باشید.

این توصیه‌ها را در نظر بگیرید:

  • دانشگاهی را انتخاب کنید که موردتأیید لیست ارزشیابی‌شدهٔ ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم تحقیقات و فناوری باشد.
  • در دانشگاهی در رشته‌های پزشکی ایتالیا تحصیل کنید که در فهرست ارزشیابی‌شدهٔ معاونت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داشته باشد. در غیر این‌ صورت، امکان معادل‌سازی مدرک شما برای اخذ مجوز مطب، فعالیت رسمی و کسب پروانهٔ نظام پزشکی وجود نخواهد داشت.
  • در دانشگاهی تحصیل کنید که فرصت‌های شغلی و آموزش تکمیلی در شهر محل تحصیل، براساس رشته و گرایش موردنظرتان وجود داشته باشد. مثلا تحصیل در دانشگاه polytechnic میلان به‌دلیل قرارگیری در قلب اقتصادی و صنعتی ایتالیا انتخابی عالی برای دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی از مهندسی هسته‌ای و عمران گرفته تا شیمی، مکانیک، صنایع و برق است.
  • اگر در دانشگاه‌های موردتأیید وزارت علوم و وزارت بهداشت تحصیل کنید، مشمول دریافت ارز دانشجویی به‌صورت ماهی هزار دلار (درصورتی که بورسیه نباشید) خواهید بود. برای این کار به سامانهٔ ارز دانشجویی وزارت علوم و سامانهٔ موحد مراجعه کنید.
  • در دانشگاهی تحصیل کنید که علاقه‌مندی‌های تحقیقاتی و پژوهشی اساتید دانشکد‌ه‌های آن، هم‌راستا با سابقهٔ آکادمیک و تجربی شما باشد. برای این کار، همواره بخش faculty members که به معرفی اساتید دانشگاه‌ها می‌پردازد را بررسی کنید تا با CV اساتید آشنا شوید.

مدرک زبان برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

برای تحصیل در رشته‌های کارشناسی دانشگاه‌های ایتالیا، تسلط به زبان ایتالیایی الزامی است. البته رشته‌های انگلیسی‌زبان نیز زیاد هستند، بااین‌حال اکثریت با رشته‌هایی است که به زبان ایتالیایی تدریس می‌شوند. پس اگر به‌دنبال تحصیل در رشته‌های مد و ‌لباس، نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی، سینما، عکاسی، هنرهای دراماتیک، مهندسی و پیراپزشکی هستید، زبان ایتالیایی را در ۳۱ مرکز استان ایران، یاد بگیرید. یادگیری این زبان سخت نیست و هزینهٔ کمی دارد. برای یادگیری اثربخش، شش تا ده ماه زمان کفایت می‌کند.

آموزش زبان ایتالیایی برای تحصیل در ایتالیا
جدول معادل‌یابی آیلتس با مدارک زبان موردنیاز دانشگاه‌های ایتالیا

از آنجا که اکثر رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ایتالیا، به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند، داشتن مدرک آیلتس ۶ از ۹ یا تافل اینترنتی ۸۰ از ۱۲۰ موردنیاز است. اگر می‌خواهید معافیت زبان (ENGLISH LANGUAGUE WAIVER) بگیرید، لازم است که حتما مقطع قبلی خود را در دانشگاهی انگلیسی‌زبان در خارج از کشور گذرانده باشید.

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی
در عکس بالا، نیازمندی‌های زبان دانشگاه پلی‌تکنیک میلان ارائه شده است. چنین صفحاتی در بخش admission همهٔ سایت‌های دانشگاهی وجود دارد.

تحصیل در ایتالیا - سایت دانشگاه SAPIENZA
سایت دانشگاه SAPIENZA را مشاهده می‌کنید که رشته‌های به زبان انگلیسی را ارائه کرده است. همهٔ سایت‌های دانشگاهی ایتالیا دارای بخش PROGRAMS IN ENGLISH هستند.

زمان پذیرش دانشگاه‌های ایتالیا

زمان پذیرش دانشگاه‌ها در ایتالیا متفاوت است. اما معمولا در مقطع کارشناسی، از سپتامبر تا آوریل است و برخی از دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی در ترم‌های مهر و بهمن پذیرش دارند. باید به سایت دانشگاه‌ها مراجعه و ضرب‌الاجل درخواست (application deadline) را بررسی کنید. برخی از دانشگاه‌ها در مقطع ارشد، ۲ بار در سال پذیرش دارند، اما شما برای ترم پاییز که فرصت بیشتر است اقدام کنید. رشته‌های تحصیلی در ترم دوم، محدودتر از ترم اول هستند و شروع ترم نیز بسته به دانشگاه از نوامبر تا فوریه خواهد بود.

تصویر دانشگاه قدیمی رم - تحصیل در ایتالیا

شهریهٔ تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا

شهریهٔ تحصیل در دانشگاه‌های ایتالیا به‌مراتب از شهریهٔ دانشگاه‌های سوئد، سوییس، انگلیس، فنلاند و هلند کمتر است. دریافت پذیرش از آنها نیز آسان‌تر است اما باید توجه کرد که زبان تحصیل در مقطع کارشناسی، ایتالیایی است. میانگین شهریهٔ دانشگاه‌های ایتالیا برای دورهٔ کارشناسی و کارشناسی‌ ارشد، ۳ تا ۴هزار یورو است. شهریهٔ دانشگاه‌های این کشور زیاد نیست و می‌توان با کار درحین تحصیل، بخشی از هزینه‌ها را جبران کرد. هزینه‌ٔ ماهیانه برای زندگی در شهرهای این کشور به‌خصوص شهرهای بزرگ مثل رم و میلان بالاست، اما امکان صرفه‌جویی زیادی وجود دارد.

شما باید ماهیانه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو برای زندگی دانشجویی در نظر بگیرید. برای اینکه از هزینه‌های تحصیلی در هر یک از دانشگاه ایتالیا مطلع شوید، حتما به بخش TUITION FEES سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنید و اطلاعات دقیق و به‌روز را به دست آورید. معمولا شهریهٔ دانشجویانی که مشمول بورسیه تحصیلی نیستند، در ۲ قسط دریافت می‌شود.

دانشگاه هنرهای زیبای رم - تحصیل در ایتالیا
دانشگاه هنرهای زیبای رم ROME FINE ARTS UNIVERSITY مقصدی خوب برای تحصیل در رشته‌های هنر در پایتخت این کشور است.

بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا

در ایتالیا، بورسیه‌های مختلفی وجود دارد که به دانشجویان مستعد اعطا می‌شوند. این بورسیه‌ها، بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی شما یا کل آن را جبران خواهند کرد. بورسیه‌ها به‌صورت دولتی، دانشگاهی یا شرکتی پرداخت می‌شوند. توصیه می‌کنیم که برای بورسیه استانی DSU اقدام کنید. بورسیه‌های هر دانشگاه در بخش SCHOLARSHIP در دسترس هستند. اگر قصد دارید با کمک‌هزینهٔ دانشگاهی در این کشور تحصیل کنید، پس از مراجعه به سایت دانشگاه‌های موردنظر، به بخش FUND یا FINANCIAL AIDS یا SCHOLARSHIPS یا GRANTS رجوع و اطلاعات لازم را کسب کنید.

تحصیل در ایتالیا - دانشگاه JOHN CABOT
فایل ژوژمان‌های دانشکده‌های هنر ایتالیا را در یوتیوب دنبال کنید. دانشگاه JOHN CABOT UNIVERSITY از مقصدهای تحصیلی ایتالیا در رشتهٔ هنر است.

به دانشجویان ارشد و دکترا با رزومهٔ عالی، بورسیه‌های ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورویی تعلق می‌گیرد. بورسیه، بلاعوض است و هیچ تعهدی برای انجام کاری در این کشور پس از فراغت از تحصیل ندارید. شما تعهدی به بازپرداخت ندارید. اما احتمالا در بورس‌های صنعتی مثل دوره‌های EXECUTIVE PHD دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، نیاز به کار در شرکت یا پروژهٔ خاصی که براساس آن بورسیه به شما تعلق گرفته است، خواهید داشت.

دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل ایتالیا، می‌توانند در هفته ۲۰ تا ۲۵ ساعت کار کنند و بخشی از هزینه‌ها را جبران کنند. از آنجا که کار دانشجویی با ویزای تحصیلی است، منجر به اقامت دائم ایتالیا نخواهد بود.

پذیرش تحصیلی پزشکی و دندان‌پزشکی در ایتالیا

پذیرش تحصیلی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی ایتالیا نیازمند شرکت در آزمونی به نام IMAT یا INTERNATIONAL MEDICAL ADMISSION TEST است که توسط وزارت آموزش ایتالیا (MIUR) با همکاری ATS یا ADMISSION TEST SERVICE، به‌صورت همه‌ساله برگزار می‌شود. این آزمون در ایتالیا و دیگر شهرهای جهان برگزار می‌شود و سؤالات آن به زبان انگلیسی و در سطح دروس تخصصی دبیرستان است.

تحصیل در ایتالیا - پذیرش تحصیلی پزشکی و دندانپزشکی

مدت آزمون ۱۰۰ دقیقه و دارای ۲ بخش جداگانه است. بخش اول، مهارت فکری انتقادی و توانایی حل مسئله و بخش دوم که سنجش دانش شما در حوزهٔ دروس مزبور است. این آزمون ۶۰ سؤاله شامل ۲۲ سؤال استدلالی و ۳۸ سؤال علمی است که هر سؤال دارای ۵ گزینه و نمرهٔ منفی است. به هر پاسخ صحیح، ۱.۵ امتیاز تعلق می‌گیرد. معمولا باید بتوانید به یک‌سوم سؤالات پاسخ درست دهید تا حداقل شرایط پذیرش دانشگاه‌های پزشکی این کشور را داشته باشید. این آزمون را همچون آزمون‌های OET و BMAT جزو آزمون‌های مهم این کشور می‌دانند که با GRE-GMAT تفاوت دارد.

وب‌سایت وزارت آموزش عالی ایتالیا - تحصیل در ایتالیا
تصویر وب‌سایت وزارت آموزش عالی ایتالیا که دربارهٔ ساختار آموزشی این کشور توضیح می‌دهد.

ساختار آزمون IMAT

  • تقسیم‌بندی سؤالات آزمون IMAT به‌صورت زیر است:

بخش اول شامل ۲ سؤال دانش عمومی (GENERAL KNOWLEDGE) و ۲۰ سؤال استدلال منطقی (LOGICAL REASONING) است.

بخش دوم شامل ۱۸ سؤال بیولوژی است.

بخش سوم، شامل ۱۲ سؤال شیمی است.

بخش چهارم شامل ۸ سؤال فیزیک و ریاضیات است.

تحصیل در ایتالیا - ساختار آزمون IMAT

  • سیستم نمره‌دهی:
    نمرهٔ شرکت‌کنندگان، براساس موارد زیر محاسبه می‌شود:
    هر پاسخ درست ۱.۵ امتیاز
    • هر پاسخ غلط ۰.۴- امتیاز
    • سؤالات بدون پاسخ بدون امتیاز

رتبهٔ شرکت‌کنندگان، در سایت وزارت تحقیق و آموزش عالی ایتالیا (MIUR) منتشر می‌شود. مجموع نمرات همراه با نمرات هربخش اعلام می‌شود.

  • تاریخ برگزاری آزمون: متقاضیان شرکت در آزمون IMAT از پانزدهم ژوئیه تا چهارم اوت هر سال فرصت دارند در این آزمون ثبت‌نام کنند.
  • هزینهٔ ورودی: متقاضیان، باید ۱۲۰ یورو برای شرکت در آزمون پرداخت کنند که این میزان می‌تواند بسته به زمان و مکان آزمون متغیر باشد. پرداخت این هزینه به‌صورت اینترنتی است، پس اگر کارت اعتباری بین‌المللی ندارید از شرکت‌های پرداخت مجازی داخلی که مجوز اعتماد الکرونیک از وزارت صمت دارند، کمک بگیرید.
  • ثبت‌نام در آزمون: ثبت‌نام IMAT به‌صورت آنلاین و از طریق سایت it امکان‌پذیر است.

دانشگاه‌های زیر، دوره‌های پزشکی و جراحی را به زبان انگلیسی، به پذیرفته‌شدگان آزمون IMAT ارائه می‌کنند:

  • University of Bari
  • University of Milan‌
  • University of Rome ‘La Sapienza
  • University of Rome ‘Tor Vergata
  • Second University of Naples
  • University of Naples Federico II
  • Humanitas University
  • (Pirogov Russian National Research Medical University (RNRMU

فایل‌های مفید برای آمادگی آزمون پزشکی IMAT را در لینک‌های یازده‌گانهٔ زیر دریافت کنید.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

دانشگاه ساپینزای رم، دانشگاه پاویا، دانشگاه پادووا و دانشگاه تور ورگیت رم، برخی از دانشگاه‌های دارای رتبهٔ جهانی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا هستند که ازجمله مقصدهای تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی به زبان انگلیسی نیز هستند. لیست ارزشیابی وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های موردتأیید ایتالیا، هر ساله تغییر می‌کند. لذا پیش از هر انتخابی، از وزارت بهداشت استعلام کنید.

تحصیل در ایتالیا - دانشگاه های پزشکی

علاوه‌بر کسب نمره در آزمون IMAT، داشتن مدرک زبان نیز الزامی است. هر دانشگاه، حدنصاب (BAND SCORE) خود را دارد. مثلا برای دانشکدهٔ پزشکی بین‌المللی حداقل نمرهٔ ۴۰.۵۰، دانشگاه پاویا ۳۸.۷۵ و دانشگاه ساپینزا نمره ٔ۳۶.۵۰ از ۱۰۰ در نظر گرفته شده است. همچنین تحصیل در این دانشگاه‌ها برای دانشجویانی که دوره‌های کارشناسی را طی کرده‌اند، نیازمند گذارندن برخی از پیش‌نیازهای تحصیلی است. این پیش‌نیازها عبارتند از: ریاضیات، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی. اگر شما دارای نمرات بالایی در آزمون بین‌المللی IMAT باشید، واجد شرایط دریافت برخی از بورس‌های تحصیلی در ایتالیا خواهید بود. اما این شرط کافی برای پذیرش پزشکی و دندان‌پزشکی ایتالیا نیست و باید نیازمندی‌های پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS) را رعایت کنید. دانشگاه پزشکی میلان را در نشانی imschool دنبال کنید.

تصویر سایت دانشگاه پزشکی میلان - تحصیل در ایتالیا

دانشگاه پزشکی میلان یکی از برترین مقصدهای تحصیل پزشکی در این کشور است که دورهٔ عمومی پزشکی در آن ۱۲ ترم است و می‌توان شهریهٔ آن را قسطی پرداخت کرد. هزینهٔ تحصیل پزشکی در ایتالیا در صورت قبولی در آزمون ورودی، کمتر از تحصیل پزشکی در ایالات متحده، نیوزلند و استرالیا و کاناداست. برای تحصیل داروسازی در ایتالیا باید در آزمون PCAT نیز نمرهٔ قبولی کسب کنید. دورهٔ داروسازی ایتالیا پنج‌ساله است. دانشگاه میلان، دانشگاه فدریکوی دوم، دانشگاه بلونیا و دانشگاه مسینا ازجمله مقصدهای خوب برای تحصیل داروسازی در این کشور هستند.

تحصیل در ایتالیا - دانشگاه مسینا
سایت دانشگاه مسینا را مشاهده می‌کنید. قسمت انگلیسی و بین‌المللی این سایت اطلاعات لازم را برای پذیرش در اختیار شما قرار می‌دهد.

اقامت در ایتالیا از طریق تحصیل

اقامت در ایتالیا از طریق تحصیل، موضوعی است که خیلی‌ها را وسوسه می‌کند تا در این کشور تحصیل کنند و سپس برای اقامت دائم و کسب گذرنامه اقدام کنند. اگر برای یادگیری زبان در مدتی کمتر از ۹۰ روز اقدام کنید، ویزای گردشگری به شما داده خواهد شد که شنگن تیپ C است. اگر برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور چه به‌صورت کوتاه‌مدت و چه چندساله اقدام کنید، ویزای اقامت طولانی‌مدت دریافت خواهید کرد که TYPE D است و ویزای NATIONAL نام دارد. این ویزا، ویزای تحصیلی است و با آن اجازهٔ افتتاح حساب بانکی و اشتغال دارید.

برای آشنایی با شیوه‌های اقامت دائم ایتالیا و کسب گذرنامه و شهروندی ایتالیا، به سایت ادارهٔ مهاجرت این کشور مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را به‌ دست آورید تا از گمانه‌زنی اینستاگرامی و تلگرامی خلاص شوید.

دانشگاه‌های ایتالیا برای تحصیل در رشتهٔ هنر

دانشجویان رشته‌های معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر، سینما، عکاسی، طراحی، هنرهای دراماتیک و رشته‌هایی که به‌صورت میان‌رشته‌ای به هنر مربوط هستند، همگی مشتاق به تحصیل در ایتالیا، یکی از خواستگاه‌های هنر در هزارهٔ دوم میلادی هستند. از مد و لباس گرفته تا نقاشی و معماری، شما می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کنید و از جشنواره‌ها و هفته‌های مد و کارگاه‌های آموزشی تخصصی نیز بهره‌مند شوید.

تحصیل در ایتالیا - هنر

برخی از رشته‌های هنری در ایتالیا در مقطع کارشناسی تا دکترا، به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. اما بهتر است که دانشجویان برای ارتباط بهتر و بیشتر با بدنهٔ علمی و هنری ایتالیا که عمدتا مسلط به انگلیسی نیستند، زبان ایتالیایی را فرا بگیرند. بیشتر دوره‌ها در مقطع دکترای هنر این کشور، به زبان انگیلسی نیز تدریس می‌شوند.

رشته‌های هنری ایتالیا که به زبان انگیلسی ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • طراحی مد و لباس
  • طراحی پارچه
  • مدیریت امور مد (fashion management)
  • مدیریت رویداد (event management)
  • طرحی دکوراسیون داخلی
  • مرمت آثارباستانی
  • طراحی صنعتی
  • معماری
  • سینما
  • عکاسی
  • نقاشی
  • تئاتر
  • گرافیک
  • مدیریت موزه و موزه‌داری
  • تولیدات تلویزیونی
  • تولیدات پویانمایی
  • کلیهٔ گرایش‌های موسیقی
  • موسیقی ملل
  • صنایع دستی
  • مجسمه‌سازی
  • کارشناسی طراحی و بافت فرش
  • هنرهای تجسمی
  • رشتهٔ چاپ
  • رشتهٔ طراحی تابلو

در مراکز هنری دانشگاهی ایتالیا، شاهد آکادمی هستیم. آکادمی‌ها، مراکزی هستند که تدریس دورهٔ هنری در آنها به‌صورت کارگاه‌محور و تأکید آن بر کار عملی است. اما در دانشگاه، تدریس به‌صورت نظری، عملی و ترکیبی است. کنسرواتورهای ایتالیا نیز مثل کنسرواتوارهای اتریش و آلمان، مدارس تخصصی موسیقی هستند که آموزش شاخه‌های مختلف موسیقی را برعهده دارند. از رهبری کر تا خوانندگی و آهنگ‌سازی.

میلان، پایتخت مد ایتالیا - تحصیل در ایتالیا

تحصیل کارشناسی معماری در ایتالیا به زبان انگلیسی

یکی از علایق دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور، تحصیل در رشتهٔ کارشناسی معماری به زبان انگلیسی است. دانشگاه‌های پلی‌تکنیک میلان و پلی‌تکنیک تورینو، دو دانشگاه معتبر ایتالیا هستند که به آموزش این رشته می‌پردازند و موردتأیید وزارت علوم ایران نیز هستند، اما تحصیل در مقطع کارشناسی این دانشگاه‌ها، شامل دریافت ارز دانشجویی نخواهد شد.

برخی از دانشگاه‌های ایتالیا که رشتهٔ معماری ارائه می‌کنند، آزمونی شبیه به IMAT دارند که آزمون ورودی برای متقاضیان تحصیل در رشتهٔ معماری است. این آزمون شصت سؤال دارد و متقاضی باید به سؤالاتی در حوزهٔ درک مطلب، تاریخ معماری و هنر، طراحی، ریاضی و فیزیک پاسخ دهد. داشتن مدرک زبان نیز معمولا الزامی است.

۵۰ نکته برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، مهندسی و هنر ایتالیا ۲۰۱۹

  • تمام بخش‌های این مقاله را به‌دقت مطالعه کنید.
  • توصیه می‌کنیم که رشته‌های مهندسی را در دانشگاه‌ های شهر های صنعتی این کشور مثل میلان، بخوانید.
  • بسیاری از دانشگاه‌ های مهندسی ایتالیا، با صنعت در ارتباطند که فرصت خوبی برای کارآموزی و کسب تجربه جهت اشتغال پس از تحصیل است. موضوعی که در کسب اقامت دائم شما نیز تأثیر زیادی خواهد داشت.
  • سعی کنید بهترین دانشگاه‌های مهندسی ایتالیا را از طریق رایزنی با دانشجویان ایرانی دکترای مهندسی این کشور و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های ایتالیا که در linkedin پروفایل دارند، انتخاب کنید.
  • به دانشجویان پزشکی، هنر، مهندسی و حتی MBA، ارز دانشجویی با نرخ نیما پرداخت خواهد شد.
  • بهتر است که تحصیل در رشته‌های موسیقی این کشور را با رایزنی با دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای هنر ایرانی آغاز کنید تا شما را با اطلاعات فنی آشنا کنند.
  • همواره توصیه می‌شود که دانشجویان برای صرفه‌جویی ارزی، مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه‌های این کشور بگذرانند تا بتوانند از کمک‌هزینهٔ تحصیلی و بورسیه استفاده کنند.
  • تحصیل در رشته‌ های پزشکی انگلیسی‌ زبان در دانشگاه‌ های ایتالیا، فضایی بسیار رقابتی دارد. باید برای شرکت در آزمون ورودی آماده شوید.
  • اگر در رشته‌ های پزشکی دانشگاه‌هایی ثبت‌نام کنید که موردتأیید وزارت بهداشت ایران نیستند، مدرک دانش‌ آموختگی شما برای کار پزشکی در ایران، ارزش‌ گذاری نخواهد شد.
  • حتما برای پذیرش در هر یک از رشته‌ های دانشگاه‌ های ایتالیایی، انگیزه‌ نامه آماده کنید. انگیزه‌نامه (STATEMENT OF PURPOSE یا MOTIVATIONAL LETTER) باید نهایتا ۲ صفحه و مشخص‌ کنندهٔ چرایی تحصیل شما در دانشگاه و رشتهٔ مزبور و همچنین آینده‌ای باشد که پس از دانش‌ آموختگی برای خود متصور هستید. دانشگاه‌های ایتالیا به SOP شما خیلی توجه می‌کنند، خوب بنویسید. مقدمه و پایان آن مبتنی‌ بر ظرفیت‌های علمی و تجربی شما باشد و آرزویی خیالی نباشد!
  • حتما باید LOR یا توصیه‌ نامه داشته باشید. برای مقطع کارشناسی نیازی به توصی ه‌نامه نیست. اما برای ارشد و دکترا حتما نیاز است.
  • شما می‌ توانید در کنفرانس‌های داخل و خارج از کشور با برخی از اساتید دانشگاه‌ های ایتالیا دیدار کنید. از آنها برای تعامل در حوزه‌ های علمی و تجاری و همچنین ایده‌ پردازی کمک بگیرید که اقدامی خوب برای کسب پذیرش است.
  • توصیه‌نامهٔ شما باید نهایتا ۲ مورد باشد و توسط اساتید شما در مقطع تحصیلی قبلی و به زبان انگلیسی صادر شده باشد. الزامی به ارسال توسط استاد نیست.
  • مدرک زبان انگلیسی یا ایتالیایی شما باید توسط صادر کنندهٔ کارنامه به دانشگاه ارسال شود. اگر آن را ضمیمهٔ مدارک خود کنید، قابل‌ قبول نخواهد بود. شما باید مدرک GRE و تافل را از ETS و مدرک آیلتس را از IELTS.ORG درخواست کنید.
  • دانشگاه پلی‌ تکنیک میلان و تورین و رم، ارفاق‌ هایی برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی درس خوانده‌ اند ارائه می‌ کند. به بخش ENGLISH WAIVER سایت دانشگاه‌ ها که در قسمت ADMISSION است رجوع کنید.
  • دریافت بورسیه برای بیش از هفتاد درصد متقاضیان واجد شرایط مقطع دکترا، امکان‌پذیر است. باید با دانشگاه رایزنی کنید.

سفارت ایران در رم - تحصیل در ایتالیا

  • سفارت ایتالیا در تهران و سفارت ایران در ایتالیا، پاسخ‌ گوی سؤالات شما دربارهٔ اقامت و ویزا هستند.
  • دانشگاه‌ های ایتالیا مثل دانشگاه‌ های فرانسه و آلمان با حجم تقاضای زیادی در سال روبه‌رو هستند. لذا رزومهٔ خوبی آماده کنید.
  • پذیرش تضمینی دانشگاه‌ های ایتالیا در رشته‌ های مهندسی، هنری، علوم انسانی و مدیریت، پزشکی و پیراپزشکی در سال ۲۰۱۹ یا ۲۰۲۰، منوط به داشتن CV عالی است.
  • ارز دانشجویی به کلیهٔ دانشجویان این دانشگاه که بورسیه نباشند، به قیمت سامانهٔ نیما تعلق می‌گیرد.
  • برای آشنایی با دانشجویان و دانش‌ آموختگان دانشگاه‌ های ایتالیا، همواره به صفحات آن ها در LINKEDIN مراجعه کنید.
  • استفاده از شبکه‌ های اجتماعی، فرصت خوبی برای آشنایی با دانشگاه و خدمات آن است.
  • داشتن ویزای گردشگری شنگن، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا از سفارت این کشور در تهران نیست.
  • با ویزای توریستی ایتالیا، قادر به کار در این کشور نخواهید بود.
  • سفارت ایتالیا در تهران، ویزای گردشگری را از طریق کارگزاری سنگاپوری مستقر در مرکز خرید گالریای ولنجک تهران ارائه م ی‌کند.
  • تسلط به زبان ایتالیایی، شرط لازم یا شرط کافی برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های ایتالیا نیست.
  • بسیاری از رشته‌ های کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه پلی‌ تکنیک میلان، تورین، رم، سیسیل، بولونیا و پزشکی میلان و هنر فلورانس به زبان انگلیسی هم تدریس می‌شوند.
  • دارا بودن حداقل شرایط اعلامی برای کسب پذیرش دانشگاه‌ های این کشور، تضمینی برای پذیرش نیست.
  • دریافت پذیرش از دانشگاه‌های این کشور، روال مشخص و دقیقی دارد که دنبال کردن فرآیند های آن، شما را از کمک مؤسسات اعزام دانشجو بی‌ نیاز می‌کند.
  • اگر می‌ خواهید از مؤسسات اعزام دانشجو برای پذیرش در دانشگاه‌ های ایتالیا کمک بگیرید، مؤسساتی را انتخاب کنید که مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند. فهرست مؤسسات مورد تأیید را از روابط عمومی این وزارت‌ خانه دریافت کنید.
  • دانشگاه معروف پلی‌ تکنیک میلان، رشته‌ های هنری، علوم انسانی و علوم پزشکی و پیراپزشکی ندارد.
  • برای ارسال درخواست به بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا، باید در سایت حساب کاربری داشته باشید.
  • باید مدارک خود را به آدرس دفتر پذیرش همان دانشگاه در شهر موردنظر در ایتالیا ارسال کنید. آن هم در زمانی که به شما اطلاع داده می‌شود. لذا از ارسال HARD COPY (اصل مدارک ترجمه شد) بدون درخواست دانشگاه‌های ایتالیا خودداری کنید.

سایت سفارت ایتالیا در تهران - تحصیل در ایتالیا
تصویر ایندکس سایت سفارت ایتالیا در تهران که اطلاعاتی درباره ویزای توریستی به زبان انگلیسی و ایتالیایی را در اختیار هموطنان مشتاق به سفر به این کشور قرار می دهد

  • اگر برای رشتهٔ «ARCHITECTURE, URBAN PLANNING AND POLICY DESIGN» درخواست می‌دهید، باید مدارک بیشتری ارائه کنید. مدارک شما باید نشان‌دهندهٔ پروژه‌ها و طراحی‌های شما باشند و نهایت ۲۰ مگابایت حجم داشته باشند و در حساب کاربری دانشجویی شما در سایت دانشگاه مربوطه آپلود شوند. به هیچ عنوان اصل مدارک را به دانشگاه ارسال نکنید. مدارک شما باید مشخص کنند که قابلیت‌ های طراحی، فنی و تجربی شما چیست.
  • برای متقاضیانی که جهت تحصیل در برخی رشته‌های مهندسی مثل انرژی در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان درخواست می‌دهند، داشتن مدرک GRE‌ الزامی است. در بخش نیازمندی‌ های پذیرش (ADMISSION’S REQUIREMENTS) در این باره اطلاعات خوبی ارائه شده است.
  • همهٔ مدارک شما در زمان درخواست پذیرش باید به‌صورت PDF در حساب کاربری شما در سایت دانشگاه‌ ذخیره شده باشند. هر مدرک حداکثر ۴ مگابایت.
  • اصل مدارک آپلودشده را تنها در صورت نیاز دانشگاه، ارسال کنید.

هزینهٔ زندگی در ایتالیا برای دانشجویان چقدر است؟

باید توجه داشت که هزینه‌ها در هر شهر و حتی هر منطقه متغیر است. به‌طور کلی بسته به میانگین مخارج و منطقه‌ای که برای زندگی انتخاب می‌کنید، باید ماهانه ۴۵۰ تا ۶۵۰ یورو را در نظر داشته باشید. با افزایش قیمت ارز باید با روش‌های صرفه‌جویی آشنا شویدد و درست خرج کنید، چرا که محدودیت‌های ارز دانشجویی سالانه بیشتر می‌شود.

این هزینه‌ها به‌صورت تخمینی عبارتند از:

  • اجارهٔ مسکن: در صورت داشتن هم‌خانه، بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ یورو و در غیر این صورت ۲۰۰ تا ۵۰۰ یورو در سال ۲۰۱۹.
  • مخارج اضافی: آب، برق و گاز و … ۵۰ یورو، اینترنت: ۳۰ یورو (بین هم‌اتاقی‌ها تقسیم می‌شود)
  • سوپرمارکت: برای شخصی که در خانه غذا تهیه می‌کند، هفته‌ای حدود ۵۰ یورو کفایت می‌کند. البته می‌توان از طریق سایت تریپ ادوایزر، بازارهای ارزان شهر را پیدا کرد.
  • اتوبوس: هر بلیط اتوبوس ۱.۲۰ یورو هزینه دارد و تنها یک ساعت اعتبار دارد. شما می‌توانید با ۲۲ یورو یک بلیط ۲۵ روزه بخرید. در شهرهای توریستی همچون میلان، رم و فلورانس، هزینهٔ حمل‌ونقل کمی بالاتر است.
  • تاکسی: به‌طور میانگین و بسته به طول مسیر، بین ۱۰ تا ۳۰ یورو هزینه دارد، اما به‌ندرت نیاز به تاکسی پیدا می‌کنید. دوچرخه و کارت اتوبوس، مشکل حمل‌و‌نقل شما را در زمان دانشجویی رفع خواهند کرد.
  • قطار: به‌طور میانگین و بسته به طول مسیر، ماهانه بین ۲۰ تا ۸۰ یورو هزینه دارد.
  • پیتزا و نوشیدنی و مخلفات: تقریبا بین ۸ تا ۲۰ یورو هزینه دارند. اگر مواد اولیه را تهیه و در خانه پخت کنید، هزینهٔ آن به یک‌چهارم کاهش می‌یابد.
  • شام در رستوران: تقریبا بین ۱۵ تا ۳۵ یورو هزینه دارد. ایتالیا، کشور رستوران و غذاهای خوشمزه است و باید مراقب باشید!
  • خشکشویی عمومی: هزینهٔ شستن لباس حدود ۳.۵۰ یورو و خشک کردن نیز به همین میزان است، اما معمولا خوابگاه‌های دانشجویی دارای خشکشویی هستند.
  • اینترنت: ده دقیقه اینترنت ۱ یورو، سی دقیقه ۲.۵۰ یورو، یک ساعت ۳ یورو و بیست و چهار ساعت ۲۰ یورو هزینه دارد؛ اشتراک هفتگی ۲۰ یورو و اشتراک ماهانه بین ۷۵ تا ۸۰ یورو قیمت دارد که بسته به شهر و سرویس‌دهنده، متفاوت خواهد بود.

البته قیمت های فوق هر سال درصدی تغییر می کننند. یکی از روش های خوب برای دریافت اطلاعات قیمت زندگی در این کشور، مراجعه به صفحات اینستاگرام دانشجویان و شهروندان این کشور به شمار می رود.

سؤالات رایج درمورد تحصیل در ایتالیا

بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلفی دوست دارند در ایتالیا تحصیل کنند، اما اطلاعات دقیقی راجع به سیستم آموزشی این کشور، زندگی دانشجویی و کلا زندگی در ایتالیا در دست ندارند. پس بر آن شدیم تا به برخی از سؤالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم.

با ویزای دانشجویی چند ساعت یا چند هفته اجازهٔ کار داریم؟

قوانین ایتالیا به دانشجویان اجازه می‌دهد تا چهار روز در هفته (حداکثر ۲۰ ساعت در هفته) کار کنند. معمولا شرکت‌های ایتالیایی فارغ از سوابق کاری و رزومهٔ شخصی‌تان، شما را به‌عنوان کارآموز استخدام می‌کنند و حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو به شما دستمزد خواهند داد.

آیا اجازهٔ ۲۰ ساعت کار در هفته، در زمان خاصی از دوران دانشجویی به ما تعلق می‌گیرد؟

خیر. این ویزا به‌محض ورود شما به ایتالیا اجازهٔ تحصیل و کار را به شما می‌دهد. این ویزا دانشجویی، فرصتی برای آشنایی با فرصت های شغلی گسترده شهرهای مختلف این کشور مهاجر خیز و پر گردشگر جنوب قاره سبز بوده و شما می توانید در صنایع مختلف مشغول به کار شوید.

فرصت اشتغال تمام‌وقت برای مهاجران ایتالیا چقدر است؟

این فرصت در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان و … بسیار کمتر است. شما باید به زبان ایتالیایی و همچنین انگلیسی مسلط باشید. کار کردن بدون ویزای کاری، برای شهروندانی که از کشورهای خارج از اتحادیهٔ اروپا به ایتالیا مهاجرت کرده‌اند ممنوع است. درآمد ماهانه برای استخدام تمام‌وقت بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو است که به سوابق کاری شما در ایتالیا بستگی دارد.

شغل‌های پاره‌وقت در ایتالیا چگونه هستند؟

پیدا کردن شغل‌های پاره‌وقت در ایتالیا غیرممکن نیست، اما بسیار دشوار است. اگر به مکالمهٔ ایتالیایی تسلط کافی نداشته باشید یافتن شغل در ایتالیا غیرممکن خواهد شد. البته دورکاری را فراموش نکنید، خیلی‌ از کسب‌ و کارها به تخصص‌ هایی چون تبلیغات، نویسندگی، طراحی، گرافیک، مشاوره، برنامه‌ریزی و غیره نیاز دارند. شغل های پاره وقت را می توان از سایت های کاریابی ایتالیا پیدا کرد.

آیا می‌توان پس از تحصیل در ایتالیا ماند؟

تنها دانشجویان دکترا و فوق‌لیسانس‌های سطح دو می‌توانند برای ویزای اقامت که بین ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد درخواست دهند و به‌طور قانونی بعد از فراغت از تحصیل در ایتالیا زندگی کنند و به‌دنبال کار بگردند. سایر دانشجویان تنها می‌توانند تا زمانی که اجازهٔ اقامت آنها (Permesso di Soggiorno) منقضی نشده است در ایتالیا بمانند. درصورتی که قبل از منقضی شدن اجازهٔ اقامت، کار جدیدی پیدا نکنید باید ایتالیا را ترک کنید. چرا که ماندن در ایتالیا بعد از منقضی شدن اجازهٔ اقامت یا همان «Permesso di Soggiorno» غیرقانونی است. برای کسب اطلاعات تکمیلی به این لینک بروید.

مخاطبان گرامی

در صورت مواجهه با هر گونه سؤال درمورد تحصیل در دانشگاه‌های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی، هنر و کشاورزی ایتالیا، با ذکر رزومه‌ای مختصر، سؤالات خود را به‌صورت شفاف و دقیق با ما در میان بگذارید تا بررسی شود. توجه کنید که کسب اطلاعات دربارهٔ فرصت‌های تحصیل در ایتالیا از طریق درگاه‌های رسمی امکان‌پذیر است.

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.