چگونه یک خبرنگار حرفه ای شویم؟

3

احتمالا اگر با یک خبرنگار آشنا شوید کنجکاو خواهید بود بدانید چگونه پا به عرصه خبرنگاری گذاشته و از جذابیت‌های کار خبر از او سوال خواهید پرسید. خبرنگاری بدون شک یکی از حساس ترین و در عین حال جذاب ترین شغل های جهان است.

به گزارش سلام نو، اگر قصد دارید خبرنگار شوید باید از همان ابتدا فکری به حال حقوق پایین آن کنید. خبرنگاری با وجود اینکه یکی از شغل های پولساز جهان است اما در ایران نه تنها به آن بها نمی دهند بلکه کسی که خبرنگار می شود باید خودش را برای افتادن در تنگناهای اقتصادی آماده کند.

علاقه؛ اصل اول خبرنگاری

اما سوال اینجاست چرا بسیاری با علم به این نکته حاضر میشوند وارد این شغل شوند. تنها و تنها دلیلی که می توان برای این امر آورد، علاقه است. اگر در کار خبرنگاری علاقه نباشد به هیچ وجه نمی توان در این کار دوام آورد. البته در بسیاری از شغل ها این مساله وجود دارد اما اگر در شغل خبرنگاری علاقه وجود نداشته باشد حتی گذراندن یک روز کاری هم مشقت آور خواهد بود.

رونیکس

روحیه قوی برای خبرنگاری یک لازمه است

اگر یک خبرنگار پیشکسوت را پیدا کنید و از او درباره چگونگی خبره شدن در خبرنگاری بپرسید احتمالا اولین چیزی که به شما بگوید لزوم داشتن یک روحیه قوی است. از دید مسئولین به خبرنگاران همیشه اتهام وارد است. کافی است آنها فسادی را افشا کنند یا غفلت مسئولین را یادآوری کنند. عادت کرده‌ایم نه تنها این نقصان‌ها برطرف نشود بلکه دست آخر برای خبرنگار دردسر درست شود.

اول از همه خبرخوان حرفه‌ای باشید

اگر یک روزی قصد خبرنگار شدن داشتید، اول از همه سعی کنید تبدیل به یک خبرخوان حرفه‌ای شوید. اما خبرخوان حرفه‌ای یعنی چه؟ خبرخوان حرفه‌ای به کسی گفته می‌شود که با یک نگاه به خبر بتواند صحت آن را تشخیص دهد. منابع خبری را بشناسد و سمت و سوی رسانه‌ها را مسلط باشد. پیشنهاد ما این است اگر می‌خواهید خبرخوان حرفه‌ای شوید وارد سایت خبری سلام نو شوید و هر روز اخبار سرویس‌های سلام نو را در کنار مراجع خبری مختلف بخوانید.

سوژه‌یابی؛ یک اصل مهم در خبرنگاری

خبرنگاری موفق خواهد بود که سوژه را از باقی همکارانش بهتر پیدا کند و بعد هم به نحو احسن به آن بپردازد. عیسی محمدی در مقاله ای به لزوم سوژه یابی خوب اشاره کرده و نوشته است: تماس‌ها و ارتباطات منظمی با مراکز مرتبط با کارتان داشته باشید جوری که کم کم شما را بشناسند، هر جایی که می‌روید دنبال یک سرنخ باشید (فرقی نمی‌کند؛ سفر، تعطیلات، همایش،مهمانی و…)، روزنامه‌ها و رسانه‌های دیگر را بخوانید و سوژه‌های زمین مانده آنها را دنبال کنید یا سوژه‌های خوب‌شان را با سبک خودتان پیگیری کنید، از مناسبت‌ها و بهانه‌های روزمره فراوان استفاده کنید، دفترچه سوژه داشته باشید، با مردم زیاد صحبت کنید تا سرنخ به شما بدهند.

دفتر تلفن پر و پیمان؛ نیاز مهم خبرنگاران

خبرنگاران بیش از هرچیزی متکی به شماره تلفن های خود هستند. هر خبرنگاری که لیست شماره تماس هایش را بیشتر کند شانس بیشتری برای موفقیت دارد. پیشنهاد ما به شما این است هیچگاه به ذخیره شماره تماس های مهم خود در گوشی تلفن همراه اکتفا نکنید. گاهی یک مشکل فنی می‌تواند همه اطلاعات مهم یک خبرنگار را از بین ببرد.

کتاب بخوانید… کتاب بخوانید

تا می‌توانید کتاب بخوانید. مهم نیست در چه حوزه‌ای؛ کتاب خواندن با موضوعات مختلف تاثیر فوق‌العاده بالایی در نگارش شما دارد. کتاب خواندن زیاد باعث می‌شود واژگان در زمانی که قصد دارید روی کاغذ بیاورید در ضمیر خودآگاه شما حک شود. خبرنگاری موفق خواهد بود که از همه موضوعات اطلاعاتی ولو به اندازه کمی اطلاع داشته باشد. به قول یک استاد خبرنگاری کسی که خبرنگار می‌شود باید اقیانوسی از اطلاعات با عمق حداقل یک متر را داشته باشد.

خبرنگار به‌روزی باشید

خبرنگاری موفق خواهد بود که باقی بخش‌های گوناگون مرتبط با رسانه را یاد بگیرد. عکس‌برداری و تسلط به دوربین عکاسی و فیلم‌برداری یا ساخت پادکست و یادگیری نرم‌افزارهای ویرایش کننده می‌تواند یک خبرنگار را تکمیل‌تر کند. یکی دیگر از مصادیق به‌روز بودن، حضور در همه شبکه‌های اجتماعی است. در روزهایی که وجه اطلاع‌رسانی شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش مورد توجه است، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی وظیفه هر خبرنگاری است. بسیاری از سوژه‌های خبری از دل همین شبکه‌های اجتماعی پدید می‌آید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. حنانه می‌گوید

    ممنون عالی بود من ۱۶ سالمه و دلم میخواد خبرنگار بشم قلمم خوبه , سخنور خوبیم , فضول هم هستم .
    فقط اگه میشه در مورد چگونگی مصاحبه هم مطلب بزارید باتشکر

  2. ماهان می‌گوید

    سلام وقت بخیر من 14 سالمه و خبرنگار دانش اموز هستم مطلب خیلی خوبی گذاشتید

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام ماهان عزیز
      ممنون از شما! خوشحالیم که براتون مفید بوده