خواص روغن آووکادو برای سلامتی و زیبایی

0

آووکادو میوه‌ای غیرمعمولی است. برخلاف اغلب میوه‌ها، آووکادو سرشار از چربی‌های مفید است و از آن به‌منظور تولید روغن استفاده می‌شود. هرچند روغن آووکادو به اندازهٔ روغن زیتون شناخته‌شده نیست، اما به همان اندازه خوش‌طعم است. آووکادو به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا و چربی‌های مفید، دارای خواص زیادی است. در این مقاله به معرفی خواص روغن آووکادو می‌پردازیم.

خواص روغن آووکادو برای سلامت بدن

۱. سرشار از چربی مفید اسید اولئیک

روغن آووکادو روغنی طبیعی است که از پرس تفالهٔ آووکادو به دست می‌آید. تقریبا ۷۰٪ روغن آووکادو از اسید اولئیک تشکیل شده که برای سلامت قلب مفید است. اسید اولئیک نوعی اسید چرب غیراشباع امگا ۹ است. اسیدهای چرب یکی از مواد اصلی روغن آووکادو هستند و این باور وجود دارد که این اسیدها برای سلامتی بسیار مفیدند.

علاوه‌براین، حدود ۱۲٪ روغن آووکادو از نوع چربی اشباع (saturated fat) و حدود ۱۳٪ از نوع چربی چندغیراشباع (polyunsaturated fat) است. هرچند روغن آووکادو سرشار از امگا ۶ و امگا ۳ است، اما درصد امگا ۶ آن پایین‌تر است.

رونیکس

علاوه بر خاصیت این روغن در پیشگیری از بروز بیماری‌های کلیوی، اسید اولئیک موجود در روغن آووکادو قادر است ریسک ابتلا به برخی سرطان ها و بیماری‌های خودایمنی را نیز کاهش دهد.

نکته: اسید اولئیک بیشترین درصد اسید‌های چرب در روغن آووکادو را به خود اختصاص داده که برای سلامت بدن خواص زیادی دارد.

۲. پایین آوردن کلسترول و تقویت سلامت قلب

تحقیقات زیادی خبر از رابطه‌ٔ روغن آووکادو و تأثیر مثبت آن بر سلامتی حیوانات می‌دهد. در تحقیقی که روی خرگوش‌ها انجام شد، روغن آووکادو، نارگیل، زیتون و ذرت را با یکدیگر مقایسه کردند. مشخص شد که روغن آووکادو بر سطح کلسترول خون تأثیر مثبتی دارد.

همچنین مشخص شد روغن آووکادو و زیتون بیشترین تأثیر در بالا بردن HDL (کلسترول خوب) را دارند.

در تحقیقی که روی موش‌ها انجام شد، متوجه شدند که روغن آووکادو به پایین آوردن تری‌گلیسرید، سطح کلسترول LDL و فشار خون کمک می‌کند.

نکته: در تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، مشخص شد روغن آووکادو روی قلب تأثیرات مفیدی دارد و به پایین آوردن فشار خون و کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند.

۳. سرشار از لوتئین؛ آنتی‌اکسیدان مفید برای سلامت چشم‌ها

خواص روغن آووکادو برای سلامت چشم‌ها

روغن آووکادو منبع خوبی از لوتئین است. لوتئین نوعی کاروتنوئید است که به صورت طبیعی در چشم‌های ما وجود دارد. این ماده به‌عنوان آنتی اکسیدان مفید برای سلامت چشم‌ها شناخته می‌شود.

مصرف مقدار مناسبی از لوتئین، کاهش ریسک ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (وضعیت پزشکی که باعث تاری یا از دست دادن بینایی می‌شود) را در پی دارد. این بیماری‌ها معمولا با بالارفتن سن شایع می‌شوند.

بدن ما قادر به تولید لوتئین نیست، بنابراین باید از طریق مصرف منابع غذایی به این مادهٔ مفید دست پیدا کنیم.

نکته: لوتئین نوعی کاروتنوئید است که در روغن آووکادو وجود دارد. این مادهٔ مغذی به سلامت چشم و پایین آمدن ریسک ابتلا به بیماری‌های شایع در سنین بالا کمک می‌کند.

۴. روغن آووکادو به جذب مواد مغذی کمک می‌کند

بدن برای جذب برخی مواد مغذی به چربی نیاز دارد. در این میان، آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئید در بسیاری از گیاهان وجود دارد. با این حال، میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از کاروتنوئید هستند، معمولا چربی بالایی ندارند. در تحقیقی مشخص شد که با اضافه کردن روغن آووکادو به سالادی شامل هویج، کاهوی رومی و اسفناج، می‌توان میزان جذب کاروتنوئید را بالا برد.

نکته: زمانی که سبزیجات مصرف می‌کنیم، بهتر است با اضافه کردن منبع مفید چربی مثل روغن آووکادو، به بالا بردن جذب آنتی‌اکسیدان کاروتنوئید کمک کنیم.

۵. از بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند

عصاره آووکادو و روغن دانهٔ سویا تنها برای ورم مفاصل مفید نیستند. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد چنین ترکیبی از بروز پیرادندان‌آماس (Periodontal disease) که نوعی بیماری مربوط به لثه‌هاست، جلوگیری می‌کند. نشانه‌های این بیماری التهابی شامل قرمزی و خون‌ریزی لثه‌ها، بوی بد دهان و تحلیل رفتن بافت استخوانی اطراف دندان‌هاست. این بیماری در بدترین حالت موجب از بین رفتن دندان‌ها می‌شود.

طبق تحقیقاتی مشخص شد که ترکیب عصاره آووکادو و روغن دانهٔ سویا در سلول‌های استخوانی و بافت لثه‌ها موجب مسدود شدن پروتئینی به نام اینترلوکین ۱ بتا (Interleukin 1 beta) می‌شود. این پروتئین باعث التهاب شده و دلیل اصلی تخریب بافت لثه و استخوان‌های فک به حساب می‌آید.

نکته: روغن آووکادو و دانه سویا تأثیر ضدالتهابی داشته و می‌توانند پروتئینی که به بافت لثه و استخوان‌ها آسیب می‌زند را مسدود کنند.

۶. نشانه‌های ورم مفاصل را کاهش می‌دهد

خواص روغن آووکادو برای تسکین درد مفاصل

بیماری ورم مفاصل در اثر التهاب دردناک مفاصل به وجود می‌آید. این بیماری بسیار شایع بوده و میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا از آن رنج می‌برند. آرتروز یکی از گونه‌های شایع ورم مفاصل است. این بیماری با تخریب پیش‌رونده در غضروف مفاصل مرتبط است.

تحقیقات متعددی نشان داده که عصاره آووکادو و روغن دانهٔ سویا، به کاهش درد و خشکی مفاصل که بر اثر ورم مفاصل پدیدار می‌شود، کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که این عصاره برای کسانی که دچار آرتروز لگن و زانو هستند نیز مفید باشد.

نکته: نتایج تحقیقات متعددی نشان می‌دهد ترکیب عصاره آووکادو و روغن دانهٔ سویا به التیام نشانه‌های ورم مفاصل کمک می‌کند.

۷. به زیبایی پوست و بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند

اسیدهای چرب موجود در روغن آووکادو برای پوست بسیار مفید است. اسیدهای چرب و اسید اولئیک موجود در این روغن، به افزایش ترکیب کلاژن (collagen synthesis)، که پروسهٔ ساخت بافت‌های جدید پیوندی است، کمک می‌کند.

محققان در تحقیقی که در یک دورهٔ ۱۲هفته‌ای روی ۱۳ نفر انجام دادند، متوجه شدند کرم‌هایی که حاوی روغن آووکادو و ویتامین B12 بودند، نشانه‌های پسوریازیس (Psoriasis؛ بیماری پوستی مزمن خودایمنی) را کاهش دادند. آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی موجود در روغن آووکادو، می‌توانند به التیام خشکی، التهاب و پوسته‌پوسته شدن پوست در اثر اگزما یا پسوریازیس کمک کنند.

با تحقیقات دیگری که روی روغن آووکادو انجام شده، مشخص شد که این روغن در درمان زخم‌ها و بالا رفتن سرعت بهبود جای زخم بسیار مؤثر است.

نکته: در تحقیقاتی که روی انسان‌ها انجام شده، مشخص شد کرم‌های حاوی ویتامین‌ B12 و روغن آووکادو به بهبود نشانه‌های پسوریازیس کمک می‌کنند. همچنین پس از آزمایش روی موش‌ها، به این نتیجه رسیدند که روغن آووکادو به بهبود سریع‌تر و از بین بردن جای زخم ها کمک شایانی کرده است.

۸. رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌ها با آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال های آزاد که پسماندهای متابولیسم هستند، مبارزه می‌کنند. سطح بالای این مواد موجب بروز استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) می‌شود که به دنبال آن بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ پدید می‌آیند. آنتی‌اکسیدان‌ها با داشتن الکترون، به خنثی کردن این مواد و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، کمک می‌کنند.

گونه‌های مختلفی از رادیکال‌های آزاد وجود دارند، اما رادیکال‌های مشتق‌شده از اکسیژن (که به عنوان رادیکال‌های آزاد اکسیژن (ROS) شناخته می‌شوند)، بیش از سایر گونه‌ها مورد توجه هستند.

میتوکندری (Mitochondria؛ اندامکی که وظیفهٔ آن تنفس سلولی و تولید انرژی است) منبع اصلی ROS است.

در تحقیق روی موش‌های دیابتی مشخص شد روغن آووکادو می‌تواند با ورود به میتوکندری، در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد از بدن موش‌ها محافظت کند. همچنین این روغن می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی و از آسیب دیدن سلول‌های مهم بدن جلوگیری کند.

نکته: در موش‌ها، روغن آووکادو با ورود به میتوکندری و کاهش تولید رادیکال‌های آزاد مضر، به حفظ سلامت آنها کمک کرده است.

۹. استفاده از روغن آووکادو آسان است

خواص روغن آووکادو و استفاده آسان

مورد آخر ارتباطی با خواص مفید روغن آووکادو ندارد، اما نکته مهمی در خود دارد.

روغن آووکادو یک مادهٔ مفید چندمنظوره است که به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی‌ گنجاند. برای مثال، می‌توان از این روغن به صورت سرد استفاده کرد، اما به دلیل مقاومت اسیدهای چرب آن در برابر حرارت، استفاده از آن در آشپزی نیز بلامانع است.

چند راه برای اضافه کردن روغن آووکادو به رژیم غذایی:

  • یک قاشق غذاخوری از این روغن را به اسموتی اضافه کنید؛
  • روی سالاد بریزید؛
  • در مرینیت کردن گوشت استفاده کنید؛
  • در پختن مواد غذایی؛
  • در دستور تهیهٔ مایونز خانگی؛
  • برای برشته کردن سبزیجات در فر؛
  • در حمص؛
  • روی سوپ سرد (مثل گازپاچو(Gazpacho؛ سوپ گوجه‌فرنگی سرد)).

علاوه بر مصرف خوراکی، از روغن آووکادو در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود.

حال که صحبت از محصولات آرایشی و بهداشتی به میان آمد، بد نیست به شرح خواص روغن آووکادو برای پوست بپردازیم.

چند خاصیت روغن آووکادو برای سلامت پوست

خواص روغن آووکادو برای پوست

هرچند روغن آووکادو در آشپزی استفادهٔ بیشتری دارد، اما می‌توان از آن برای مراقبت از پوست نیز استفاده کرد. این روغن یکی از مواد تشکیل‌دهنده در برخی کرم‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و کرم‌های ضدآفتاب است. در این بخش به بررسی خواص روغن آووکادو برای پوست و شیوه‌های استفاده از آن می‌پردازیم.

روغن آووکادو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین A ،ویتامین D و ویتامین E است. این روغن برای پوست چه خاصیت‌هایی دارد؟

۱. رطوبت‌رسان و مغذی

روغن آووکادو علاوه بر داشتن ویتامین E، سرشار از پتاسیم، لسیتین و دیگر مواد مغذی است که می‌تواند برای پوست بسیار مفید باشد. بیرونی‌ترین لایهٔ پوست، که با عنوان اپیدرم (Epidermis) شناخته می‌شود، به‌سادگی این مواد مغذی را جذب کرده و به شکل‌گیری پوست جدید کمک می‌کند.

۲. درمان و جلوگیری از بروز آکنه

اگر روغن آووکادو را برای چند دقیقه روی پوست بمالید و سپس با آب گرم بشویید، به حفظ رطوبت پوست (بدون باقی‌ماندن چربی اضافه) کمک کرده‌اید. این کار تا حدی ریسک ابتلا به آکنه را نیز کاهش می‌دهد.

به علاوه، روغن آووکادو دارای تأثیر ضدالتهابی است که می‌تواند به کاهش قرمزی و التهابی که بر اثر آکنه به‌ وجود آمده کمک کند.

۳. درمان آفتاب‌سوختگی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن آووکادو به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کنند. در بررسی که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، مشخص شد که ویتامین E، بتاکاروتن، ویتامین D، پروتئین، لسیتین و دیگر اسیدهای چرب ضروری موجود در این روغن، در بهبود و کاهش سوختگی پوست نقش بزرگی دارند.

در تحقیقات دیگری مشخص شد که مصرف آووکادو می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV محافظت کند.

۴. کاهش نشانه‌های بالا رفتن سن

خواص روغن آووکادو برای کاهش نشانه‌های بالا رفتن سن

معمولا اولین نشانه‌های بالا رفتن سن روی پوست ظاهر می‌شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف اسیدهای سالم، مثل اسیدهایی که در آووکادو وجود دارد، به حفظ ارتجاع پوست کمک می‌کند.

با این حال، محققان هنوز به تحقیقات بیشتری برای ثابت کردن خاصیت استفاده از روغن آووکادو روی پوست و تأثیر مشابه با مصرف خوراکی آن نیاز دارند.

۵. بهبود سلامت ناخن‌ها

درحالی‌‌که برخی مردم از روغن آووکادو برای درمان خشکی و شکنندگی‌ ناخن‌هایشان استفاده می‌کنند، هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

هرچند، استفاده از روغن‌های طبیعی به تقویت ناخن، حفظ سلامت و لطافت ناخن و کاهش شکنندگی آنها کمک می‌کند.

۶. بهبود سلامت پوست سر

استفاده از روغن آووکادو به صورت ماسک مو، باعث کاهش شوره و دیگر مشکلات پوست سر مثل خشکی و پوسته‌پوسته شدن آن خواهد شد.

چگونه از این روغن استفاده کنیم؟

می‌توان روغن آووکادو را روی صورت ماساژ داد و یا به ماسک صورت، لوسیون، کرم، شامپو بدن یا روغن‌های مخصوص وان حمام اضافه کرد. می‌توان از این روغن بدون به‌ وجود آمدن اثرات سوء، به‌صورت روزانه روی پوست استفاده کرد.

به‌عنوان مرطوب‌کنندهٔ صورت

می‌توانید پس از کندن پوست آووکادو، قسمت داخلی پوست آن را روی صورت ماساژ دهید و از آن به‌عنوان مرطوب‌کننده استفاده کنید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت‌تان را با آب گرم بشویید. می‌توان به همین روش از روغن آووکادو به‌عنوان مرطوب‌کننده نیز استفاده کرد. روغن را پیش از خواب روی صورت ماساژ دهید و صبح بعد آن را بشویید.

در وان حمام

اضافه کردن چند قاشق غذاخوری روغن آووکادو به آب وان حمام، حس نرمی و لطافت را به کل بدن هدیه می‌کند. همچنین اجازه نمی‌دهد آب گرم باعث خشکی پوست شود.

می‌توان این روغن را با روغن‌های محبوب مخصوص وان حمام‌ مثل اسطوخدوس یا آلوئه‌ورا نیز ترکیب کنید.

به عنوان مرطوب‌کننده

روغن آووکادو را با دیگر روغن‌ها مخلوط کنید و پس از حمام روی پوست‌تان ماساژ دهید. پیش از ماساژ روغن، با یک حوله به‌آرامی آب اضافی را از سطح پوست بگیرید.

می‌توانید از روغن آووکادو به‌تنهایی استفاده کنید و از لطافت پوست بدن‌تان شگفت‌زده شوید.

برای مراقبت از پوست سر

کسانی که پوست سر خشکی دارند، می‌توانند از خواص روغن آووکادو در یک درمان روغنی گرم بهره‌مند شوند. ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و آن را در یک قابلمه کوچک مملو از آب تازه‌جوشیده گرم کنید.

دمای روغن را مرتب چک کنید و مراقب باشید بیش‌ازحد داغ نشود. وقتی روغن گرم شد، آن را از روی حرارت برداشته و به‌آرامی روی پوست سر ماساژ دهید.

می‌توانید پیش از خواب این کار را انجام دهید و صبح سرتان را با شامپو بشویید. این روش به بهبود خشکی، پوسته‌پوسته شدن و شورهٔ سر کمک می‌کند.

درمان پوست خشک و ملتهب

برای درمان و نرمی پوست خشک و زبر، مقدار مساوی از روغن آووکادو و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. یک یا دو بار در روز از این روغن روی پوست‌تان بمالید.

برای معطر کردن روغن، از یک یا دو قطره عصارهٔ خوشبو مثل اسانس اسطوخدوس استفاده کنید.

دیگر خواص روغن آووکادو

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آووکادو خواص متعددی از جمله پیشگیری از دیابت و کلسترول بالا دارد. در تحقیقی که سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشخص شد این روغن به اندازهٔ روغن زیتون مفید و باارزش است.

خطرات

اثرات جانبی روغن آووکادو بسیار نادر هستند، اما ممکن است برخی افراد به آووکادو یا روغن آن حساسیت داشته باشند.

بهترین شیوه برای آگاهی از این مسئله، انجام تست ناحیه‌ای است. مقدار کمی از روغن آووکادو را روی بازو بمالید. اگر طی ۲۴ ساعت هیچ واکنش خاصی مشاهده نکردید، می‌توانید با خیال راحت از این روغن روی پوست‌تان استفاده کنید.

بهتر است کسانی که به آووکادو حساسیت دارند، از روغن آن نیز استفاده نکنند.

نکته پایانی

خواص روغن آووکادو و تأثیر آن بر سلامتی

به‌راحتی می‌توان از روغن آووکادو ارگانیک برای مراقبت از پوست استفاده کرد. می‌توان این روغن را به‌صورت آنلاین و یا از مغازه‌های غذای ارگانیک تهیه کرد.

معمولا استفاده از روغن آووکادو خطری به همراه ندارد، اما کسانی که سابقهٔ حساسیت‌های پوستی دارند، بهتر است پیش از هر چیز با یک پزشک متخصص دربارهٔ جایگزین‌ها صحبت کنند.


در ادامه بخوانید: روغن اکالیپتوس؛ ۱۸ خاصیت این روغن گیاهی با ارزش
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline medicalnewstoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.