درباره عناب و فوایدش

0

عناب از میوه های خارق العاده‌ای میباشد که از قرن‌ها پیش در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته و امروزه نیز در علم پزشکی فواید زیادی برای آن ذکر شده است.
در لیست بلند بالای خواص عناب به مواردی همچون درمان بی خوابی، اضطراب و مشکلات دستگاه گوارش برمی‌خوریم که همگی از اختلالات شایع و گریبانگیر بسیاری از افراد در جوامع امروزی محسوب می شوند.

عناب چیست؟

گیاه عناب یک گیاه بوته‌ای کوچک است که برای اولین بار در کشورهای آسیایی، استرالیا، جنوب اروپا و بخش هایی از جنوب ایالات متحده رشد کرده است.
میوه عناب شباهت زیادی به خرما دارد و سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین های A، C، B، فیبر، مواد معدنی همچون آهن، فسفر، کلسیم و اسیدهای چرب مفید بوده و از هزاران سال پیش در طب سنتی چینی به عنوان آرام بخش و کمک هضم تجویز می شده است.

فواید عناب چیست؟

عناب به عنوان آنتی اکسیدان قوی شناخته شده که از آسیب های سلولی جلوگیری کرده و به کاهش استرس اکسیداتیو و ترمیم سلول ها کمک می کند.
عناب میوه ای ضد التهاب است که براساس تحقیقات علمی تاثیر عالی روی سیستم ایمنی بدن گذاشته و به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها، پلی ساکاریدها و ترکیبات فوتوشیمیایی دیگر نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و به تسکین درد نیز کمک می کند.عناب به عنوان میوه آرامش بخش شناخته شده زیرا ساپونین ها و فلاونوئیدهای موجود در آن باعث تغییر در انتقال دهنده های عصبی همچون سروتونین شده و به درمان بی خوابی کمک می کند.
عناب تاثیر شگفت انگیزی در کاهش اضطراب دارد و ساپونین و فلاونوئیدهای موجود در این میوه علاوه بر ایجاد حس خواب آلودگی، با کاهش نگرانی های روزمره و اضطراب اثر مثبت در آرامش درونی فرد به جا می گذارد.
عناب به عنوان یک کمک هضم طبیعی عمل کرده و با افزایش حرکات روده به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.
عناب از مواد غذایی کاهنده قند خون نیز می باشد، بسیاری از دانشمندان معتقدند این خاصیت عناب از سطح بالای ویتامین A موجود در آن نشات گرفته که حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و مصرف آن اثر مثبت روی هورمون آدیپونکتین به جا می گذارد. این هورمون تنظیم کننده گلوکز و سایر شاخص های متابولیک بدن می باشد.
مصرف عناب برای حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی نیز توصیه می شود زیرا ساپونین های موجود در عناب به کاهش کلسترول خون کمک کرده و مصرف این میوه باعث افزایش کلسترول خوب بدن می شود. مطالعات نشان داده عناب اثر مثبت در کاهش سطح تری گلیسیرید خون داشته و از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی همچون آترواسکلروز محافظت می کند.
عناب از سلول های عصبی در برابر آسیب و زوال محافظت کرده و به بهبود حافظه، یادگیری و سلامت مغز کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.
عناب یک میوه ضد سرطان است، امروزه تحقیقات گسترده ای در زمینه تاثیر عناب روی درمان سرطان انجام شده و نتایج مطالعات حاکی از آن است که ترکیبات زیست فعال موجود در عناب از جمله ساپونین ها، فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها، پلی ساکاریدها و تری ترپنوئیدها همگی به کاهش رشد و از بین رفتن سلول‌های برخی انواع سرطان کمک می کنند.

رونیکس

توصیه‌های مهم قبل از مصرف عناب

دوز مناسب مصرف عناب به سن، وزن، شرایط سلامتی فرد و همچنین مورد استفاده عناب بستگی دارد. در صورتی که از عناب برای درمان بیماری خاصی استفاده می کنید حتما قبل از شروع دوره با پزشک معالج مشورت کنید.

به طور کلی مصرف عناب در بزرگسالانی که از سلامت کامل برخوردار هستند ایمن می باشد اما برخی افراد قبل از مصرف عناب لازم است با پزشک مشورت کنند، از جمله:

  • زنان باردار و مادران شیرده
  • افراد مبتلا به دیابت
  • بیمارانی که عمل جراحی در پیش دارند؛ عناب روی قند خون اثر گذاشته و مانع کنترل قند خون قبل و بعد از عمل می شود. عناب همچنین فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش داده و اثری مشابه داروهای بی هوشی دارد به همین دلیل لازم است حداقل دو هفته قبل از عمل از مصرف عناب اجتناب شود.
  • افرادی که به لاتکس حساسیت دارند به احتمال بیشتری به عناب نیز آلرژی داشته و باید از مصرف آن اجتناب کنند.

تداخل دارویی

عناب باعث کاهش قند خون می شود و در صورت مصرف همزمان این میوه با دارو های کاهنده قند خون در افراد دیابتی ممکن است منجر به هیپوگلیسمی شود.مصرف عناب با داروهای آرامبخش تداخل داشته و باعث تشدید خواب آلودگی در این افراد می شود.
عناب ممکن است اثربخشی داروهایی که در کبد تجزیه می شوند را کاهش دهد، در صورت مصرف چنین داروهایی حتما قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنید.
عناب باعث افزایش سرعت تجزیه داروی فناستین در بدن شده و اثربخشی این دارو را کاهش می دهد.
توصیه می شود از مصرف همزمان عناب با گیاهان دارویی و مواد غذایی کاهنده قند خون همچون خربزه تلخ، شنبلیله، سیر، جینسینگ و غیره و همچنین مکمل ها و گیاهان دارویی که اثر آرامبخش دارند خودداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.