بررسی حضور 7 ساله جیلی در ایران

0

جیلی یکی از مطرح‌ترین شرکت‌های ساخت خودرو سواری در چین است که توانسته به پرفروش‌ترین برند چینی در سال‌های اخیر تبدیل شود. این خودروسازی باسابقه‌ای بیش از 30 سال، توانسته است علاوه بر حضور قدرتمند در بازار چین، با خرید کمپانی‌های بزرگی مانند ولوو، لوتوس و پروتون وارد بازارهای جهانی خودرو نیز شود. سیاست‌های این خودروسازی مطرح چینی به‌گونه‌ای بوده است که توانسته همکاری‌های بزرگی در خارج مرزهای چین داشته باشد. در حال حاضر حدود 10 درصد از سهام مرسدس بنز در اختیار جیلی قرارگرفته است و این شرکت همکاری نزدیکی با غول آلمانی دارد. از طرفی سرمایه‌گذاری گسترده در بخش تحقیق توسعه سبب شده است جیلی به یکی از پرچم‌داران عرصه ساخت خودروهای الکتریکی نیز بدل شود. به‌طوری‌که در 7 سال گذشته برای نوسازی ناوگان تاکسی‌های لندن توافقات گسترده‌ای میان این خودروسازی چینی و شهرداری لندن صورت گرفته است.

در حال حاضر نیز تأمین تاکسی‌های لندن که قرار است تماماً الکتریکی شوند، بر عهده جیلی قرار دارد. این موارد سبب شد که شرکت جیلی به‌عنوان یکی از برندهای خوش‌نام چینی ماجراجویی خود را در ایران نیز شروع کند. ماجراجویی که تنها به عرضه چند مدل آن‌هم به‌صورت ناقص ختم شد. البته در یکی دو سال اخیر تغییر سیاست‌های جیلی در ایران سبب شده است که بازار خریدوفروش جیلی روزهای خوبی را در انتظار داشته باشد.

ورود جیلی به ایران، جیلی امگرند 7 و RV7

ورود جیلی به ایران، جیلی امگرند 7 و RV7

رونیکس

در سال 1390 با تأسیس شرکت جیلیران به‌عنوان نمایندگی رسمی جیلی در ایران، ورود خودروهای ساخته‌شده در چین به کشور آغاز شد. شروع فعالیت این شرکت با فروش جیلی EC7 یا همان امگرند 7 در ایران‌ همراه شد. بعدازآن نیز نمونه هاچبک این خودرو به نام EC7 RV که بیشتر آن را با RV7 می‌شناسند در سبد محصولات جیلیران قرار گرفت. جیلی امگرند 7 یکی از بهترین سدان های چینی در آن سال‌ها بود که توانست برای اولین بار با دریافت 4 ستاره ایمنی از یورو انکپ مجوز ورود به بازارهای اروپایی را کسب کند. اهمیت این موضوع در این است که بعد از جیلی تنها ام جی 6 که درواقع یک خودرو انگلیسی – چینی است توانسته چنین امتیازی را از یورو انکپ دریافت کند.

مشخصات خوب جیلی امگرند 7 به همراه کیفیت ساخت بالا و کیفیت پایین خودروهای داخلی سبب شد در اوایل کار استقبال خوبی از این سدان چینی به عمل آید. اما بعدازآن سیاست‌گذاری اشتباه جیلیران و مشکل عمده خدمات پس از فروش فرصت درخشش را از این خودرو گرفت و واردات این خودرو به ایران متوقف شد. در حال حاضر نیز خریدوفروش جیلی امگرند 7 به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین خودروهای چینی در ایران ادامه دارد. RV7 با همان مشخصات نسخه سدان به‌عنوان یک هاچبک باکیفیت وارد بازار ایران شده بود اما این خودرو نیز نتوانست موفقیت بازارهای چین را به دلایل گفته‌شده در ایران تکرار کند. در حال حاضر قیمت جیلی امگرند 7 حدود 110 میلیون تومان است.

جیلی X7، ورود اولین شاسی‌بلند جیلی به ایران

جیلی X7، ورود اولین شاسی‌بلند جیلی به ایران

حدود 2 سال بعد از شروع به کار جیلی در ایران با امگرند 7 و در شرایطی که موفقیت این خودرو تحت تأثیر عوامل زیادی قرارگرفته بود، جیلیران یکی از جدیدترین خودروهای آن زمان جیلی که یک شاسی‌بلند خوش‌ساخت به نام جیلی امگرند X7 بود را وارد بازار ایران کرد. به دلیل همکاری‌های نزدیک جیلی با تویوتا، جیلی X7 با ظاهری جذاب و شبیه با RAV4 توانسته بود به یکی از شاسی‌بلندهای نسبتاً موفق در چین تبدیل شود. مشخصات فنی و امکانات رفاهی خوب به همراه کیفیت ساخت عالی سبب شده بود نسبت به سایر محصولات چینی بازار قیمت جیلی X7 بالاتر باشد و لقب گران‌ترین چینی ایران را به خود اختصاص دهد.

این خودرو ازلحاظ ایمنی حتی از خودروهای روز بازار در حال حاضر نیز شرایط بهتری داشت. بااین‌حال این خودرو نیز اسیر اشتباهات جیلیران شد. واردات این خودرو باکیفیت خیلی زود متوقف شد. البته تمام کسانی که ریسک نبود خدمات پس از فروش خودرو را به جان خریده‌اند از داشتن این خودرو راضی هستند و هم‌اکنون نیز بازار خریدوفروش جیلی X7 شرایط نسبتاً خوبی دارد. قیمت جیلی RX7 در سایت دیوار حدود 150 میلیون تومان است که در بین رقبای خود ازنظر امکانات و کیفیت یکسر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد.

پایان ‌همکاری با جیلیران، شروع دوباره با خودروسازی بم

پایان ‌همکاری با جیلیران

خودروسازی بم بعد از غیبت یکی‌دوساله جیلی در ایران بار دیگر به سراغ این خودروسازی مطرح چینی رفت و در سال 1396 با ورود جیلی GC6 به خط تولید این کارخانه برای اولین بار خودروهای جیلی در ایران مونتاژ شدند. برخلاف امگرند و RX7 این بار خودروسازی بم سیاست‌های اقتصادی را در پیش‌گرفته است و جیلی GC6 را در بازه قیمتی پایین‌تری وارد بازار کرده است. به همین دلیل نباید انتظار مشخصات فوق‌العاده‌ای در این خودرو داشته باشیم. در یک سال گذشته فروش جیلی GC6، به‌خصوص بعد از ورود نسخه فیس لیفت آن شرایط بهتری پیداکرده است. اگر بم خودرو بتواند مشکلات قبلی جیلیران را رفع کند و اشتباهات این شرکت را تکرار نکند می‌تواند در آینده نزدیک با ورود خودروهای باکیفیت‌تر چینی به ایران به یکی از رقبای اصلی بازار ایران تبدیل شود.

 

منبع : ویرلن

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.