خواص روغن اسطوخودوس برای مو؛ روش استفاده و عوارض جانبی

2

این روزها، استفاده از روغن‌های اساسی یا معطر به‌عنوان درمانی خانگی بسیار رایج شده است. در میان آنها، روغن اسطوخودوس، شهرت زیادی دارد. این روغن خوشبو مستقیما از گیاه اسطوخودوس تهیه می‌شود و با روش‌های مخصوص تقطیر، عصاره‌ای غلیظ و فشرده به‌دست می‌آید که ترکیبات سودمند آن برای سلامتی بسیار مفید است. روغن اسطوخودوس برای مو، تسکین درد، بهبود میگرن، تمیز و تازه کردن هوا و… کاربرد دارد. استفاده از روغن اسطوخودوس موجب زیبایی مو و سلامت آن می‌شود.

خواص روغن اسطوخودوس برای مو چیست؟

گل اسطوخودوس - خواص روغن اسطوخودوس برای مو

خواص بهداشتی و درمانی اسطوخودوس بسیار زیاد است. ازجمله خواص آن برای مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رونیکس

۱.کمک به رشد موها

اخیرا توجه به مزایای روغن اسطوخودوس برای مو افزایش پیدا کرده است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ روی موش‌ها انجام شده، حاکی از آن است که مصرف این روغن باعث افزایش رشد مو در آنها بوده و موهای تازه‌رَسته، ضخامت و سرعت رشد بیشتری داشته‌اند. اثرگذاری این روغن زمانی که با پوست برخورد دارد بسیار بیشتر می‌شود. بعضی از مطالعات مدعی‌اند که مصرف این روغن برای مو باعث طاسی منطقه‌ای و ریزش موی آندروژنیک می‌شود. برای تأیید یا رَد این احتمالات، به بررسی و پژوهش‌های بیشتری نیاز است.

۲. خواص ضدمیکروبی

روغن اسطوخودوس، خواص ضدمیکروبی هم دارد و از آن برای جلوگیری از رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها استفاده می‌شود. استفاده از روغن اسطوخودوس در ناحیهٔ پوست سر و مو مانع از رشد میکروب و قارچ می‌شود. این روغن می‌تواند، مشکلاتی مانند خارش پوست سر، عفونت و شوره را رفع کند.

۳. جلوگیری از رشد یا از بین بردن شِپش‌های سر

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که یکی از کاربردهای اسطوخودوس برای مو این است که از شپش موی سر جلوگیری می‌کند یا حتی شپش‌ها را از بین می‌برد. بعضی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف این روغن برای پیشگیری و از بین بردن شپش مو در کنار روغن درخت چای مؤثرتر هم خواهد بود. البته کاربردهای روغن اسطوخودوس برای مو و روغن‌های دیگر، نباید شما را از مصرف داروهایی که پزشک تجویز کرده، بازدارد.

۴. رفع التهاب پوستی

گاهی‌اوقات از اسطوخودوس برای التهاب و سوختگی پوست استفاده می‌شود. مصرف روغن معطر آن، باعث رفع التهاب و خشکی پوست سر می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نشان داد که استفادهٔ موضعی از اسطوخودوس به رفع التهاب و بهبود زخم پوست کمک می‌کند. به کمک این روغن، التهاب کاهش می‌یابد و روند بهبودی تسریع می‌شود.

۵. بوی خوش و آرامش‌بخش

عطر اسطوخودوس - روغن اسطوخودوس برای مو - آرامش

روغن اسطوخودوس بوی فوق‌العاده خوشایندی دارد. رایحهٔ این روغن به تسکین و آرام کردن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. تحقیقی در سال ۲۰۱۲ انجام و مشخص شد که بو و رایحهٔ روغن معطر اسطوخودوس باعث ایجاد شادی و آرامش بیشتر انسان‌هاست. بعد از استشمام بوی روغن اسطوخودوس، خلق و خوی بهتری پیدا خواهید کرد.

شیوهٔ استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو وجود دارد. باید دید که به دنبال دریافت کدام یک از مزایای روغن اسطوخودوس هستید تا بتوانید مفیدترین روش را انتخاب کنید:

۱. ماساژ دادن پوست سر با روغن اسطوخودوس

اگر دوست دارید مزایای روغن اسطوخودوس برای مو را به‌ چشم ببینید و شاهد رشد موهایتان باشید، با روغن رقیق‌شدهٔ آن، پوست سر را ماساژ بدهید. می‌توانید روغن اسطوخودوس را با روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. یادتان باشد باید روغن‌های گیاهی و اسطوخودوس را به یک اندازه با هم ترکیب کنید. یعنی میزان هر دو روغن در ترکیب به یک اندازه باشد. بهتر است، بعد از مصرف این روغن، حمام کنید یا دوش بگیرید. اجازه بدهید که روغن حدود پنج تا ده دقیقه روی سر قرار بگیرد و بعد در صورت تمایل، آن را از روی موها آب‌کشی کنید. اگر دوست دارید که از اثرات فوق‌العادهٔ روغن اسطوخودوس برای مو بیشتر بهره ببرید، بهتر است تمام شب، آن را روی موها بگذارید و حوله‌ای دور سر ببندید.

علاوه بر مزایایی که روغن اسطوخودوس برای مو دارد، به ایجاد آرامش هم کمک می‌کند. ماساژ نقاط مختلف بدن با این روغن یک بار در طول هفته یا حتی یک بار در طول روز مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.

۲. افزودن روغن اسطوخودوس به محصولات مربوط به مو

برای آرامش بیشتر، بهبود پوست سر، بوی خوش و رشد موها، روغن اسطوخودوس را به محصولاتی مانند شامپو، نرم‌کننده و … بیفزایید. لازم نیست، مقدار زیادی روغن به محصولات مرتبط با بهداشت و سلامت مو اضافه کنید. اضافه کردن پنج قطره روغن اسطوخودوس به ازای هر ۳۰ گرم از شامپو، نرم‌کننده و… کافی است. بعد از اضافه کردن روغن اسطوخودوس به محصولات مرتبط، از آنها به همان روشی که همیشه استفاده می‌کنید برای شستن و… موهای‌تان بهره ببرید. قبل از مصرف ترکیب، ماده حاصل را روی دست‌تان امتحان کنید و ببینید که نتیجه به چه شکلی درآمده است. مصرف چنین ترکیبی باید به اندازه دفعاتی باشد که از محصولات بهداشتی و حفاظتی مو استفاده می‌کنید. یعنی مثلا، هر وقت که می‌خواستید موهای‌تان را با شامپو بشویید، کمی از این روغن را با شامپو مخلوط کنید.

۳. خرید محصولات حاوی ترکیبات اسطوخودوس

محصولاتی که حاوی عصارهٔ اسطوخودوس هستند خوشبو، و آرامش‌بخش‌اند و اثرات مثبت روی پوست سر دارند. البته با توجه به اینکه میزان اسطوخودوس به کاررفته در محصولات مختلف آرایشی و بهداشتی و… رقیق می‌شود، امکان دارد که استفاده از چنین محصولاتی لزوما به پرپشت‌شدن موها نینجامد. دفعهٔ بعد که به خرید می‌روید، حتما روی محصولات را بخوانید و اگر حاوی روغن اساسی یا هیدروسُل اسطوخودوس (این ترکیب با شیوه‌ٔ خاصی از تقطیر اسطوخودوس به‌دست می‌آید که ضمن آن عطر این ماده حفظ می‌شود) بودند حتما آنها را بخرید. هر چقدر میزان روغن‌ها و مواد گیاهی سازندهٔ یک محصول بیشتر باشد، بهتر است. می‌توانید از محصولات حاوی این روغن، روزانه یا هفتگی استفاده کنید.

۴. استفاده از سرُم حاوی روغن اسطوخودوس برای مو

سروم مو هم برای تقویت مو کاربرد دارد و به درمان موخوره، وِز موها و از بین بردن چربی آنها کمک می‌کنند. در بعضی از سروم‌های تقویتی مو از روغن اسطوخودوس هم استفاده می‌شود. این سروم‌ها اگر چه برای پوست سر مفیدند و مانع از شکستن و وِز شدن موها می‌شوند اما نقش چندانی در افزایش رشد موها ندارند. مانند خرید هر محصول بهداشتی-آرایشی دیگر باید قبل از خرید، روی جعبه را بخوانید و اگر دیدید که حاوی مواد گیاهی و روغن اسطوخودوس است حتما آن را خریداری کنید. به شیوه استفاده از سرم توجه داشته باشید و آن را به طور روزانه یا هفتگی استفاده کنید.

۵. استفاده از ماسک موی اسطوخودوس، یک‌بار در هفته

سعی کنید، هفته‌ای یک بار از ماسک اسطوخودوس برای مو استفاده کنید. در این کار مزایای زیادی وجود دارد. مانند مصرف سرم‌های مو، ماسک هم به رطوبت‌رسانی و آب رسانی به مو و ممانعت از شکستن و تخریب آن کمک می‌کند. محصولات ماسک مو که حاوی اسطوخودوس باشند هم در بازار به فروش می‌رسند. یادتان باشد که در تبلیغات تجاری، معمولا به جای واژهٔ اسطوخودوس، نام لاتین آن یعنی «لَوِندِر» را می‌شنوید.

عوارض جانبی مصرف روغن اسطوخودوس برای مو چیست؟

روغن اسطوخودوس برای مو - عوارض جانبی

مصرف بیش از حد روغن اسطوخودوس برای مو مفید نیست و باعث آزردگی پوستی می‌شود. به همین خاطر، همیشه روغن این گیاه را با روغن‌های گیاهی دیگر ترکیب و رقیق کنید. اگر با وجود رقیق کردن و استفاده از روغن‌های گیاهی دیگر همچنان ناراحت هستید و دچار قرمزی پوست، کهیر و درماتیت می‌شوید، سریعا مصرف اسطوخودوس را متوقف کنید چون احتمالا به آن حساسیت دارید. تزریق این روغن یا مالیدن آن به چشم‌ها هم به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در صورتی که روغن به چشم‌تان وارد شد، سریعا آن را با آب سرد، شست‌‌وشو بدهید.

در صورت مصرف قرص‌های ضدافسردگی و آرام‌بخش هم باید در استفاده و استشمام بوی اسطوخودوس دقت کنید چون این مواد با هم تداخل دارند و امکان دارد، شما را خواب‌آلود و گیج کنند. استفادهٔ موضعی از این روغن مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد.

در آخر

استفاده از روغن اسطوخودوس برای مو می‌تواند موجب زیبایی و سلامت موهایتان شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این ماده در رشد موها و جلوگیری از نازک شدن آنها مؤثر است. ضمن اینکه مزایای دیگری هم برای تقویت مو و پوست سر دارد. قبل از مصرف محصولات حاوی این روغن، دستورالعمل را بخوانید و حواس‌تان باشد که نسبت به آن حساسیت نداشته باشید.


در ادامه بخوانید: روغن جوجوبا؛ نحوه استفاده و ۸ خاصیت آن برای زیبایی پوست
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
منبع healthline
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سارا* می‌گوید

    سلام من موهام دکلره کردم البته نصفش موهامو من موهام بلنده و نخاستم به ریشه موهام آسیب بزنم بعد از چند وقت خیلی می ریخت با کلی تحقیق روغن کرچک انتخاب کردم و بهد از ۳ ۴ ماه استفاده ریزش قط شده و خیلی نرم تر شده تو این ۳ ماه من خیلی مراقبت کردم
    حالا می خوام روغن اسطو خوددوس بگیرم برای پرپشت شدن چون رنگ حجم موهارو کم می کنه و می خوام دوباره موهام اون حجم و زیبایی قبلی بگیرند و من موهای صافی هم دارم

    1. نیلوفر شهدوست می‌گوید

      ممنون از اینکه تجربه‌هاتونو با ما در میون میگذارید سارا جان