چطور در تعطیلات عید، از ماندن در خانه لذت ببریم؟

0

روزهای آخر سال که به جشن سالِ نو و عید منتهی می‌شود، روزهای شلوغ و پررفت‌وآمدی است. در این روزها، خانواده‌ها برای خانه تکانی، خرید و برنامه ریزی برای گذراندن تعطیلات در تکاپو و تلاش هستند و دل‌شان می‌خواهد تعطیلات سالِ نو را در مسافرت و در کنار عزیزان‌شان، خارج از شهر و دور از خانه بگذرانند. در این بین، افرادی هم هستند که تمام روزهای سالِ گذشته را کار کرده‌اند، در تلاش و تکاپو بوده‌اند و ترجیح می‌دهند تعطیلات عید را طورِ دیگری بگذرانند. اغلب این افراد که خودِ من هم جزوشان هستم، دوست دارند از این فرصت برای پناه بردن به تنهایی خویش استفاده کنند و کارهایی را انجام بدهند که مدت‌ها قصد انجامش را داشتند، اما فرصت و فراغت لازم را نداشتند. به‌همین خاطر این افراد ترجیح می‌دهند که تعطیلات را در خانه بمانند، سفر نروند و برنامه شخصی خودشان را دنبال کنند.

اگر شما هم جزو این افراد هستید و ماندن در خانه را ترجیح می‌دهید، اصلا نگران نباشید؛ خیلی‌ها مثل شما هستند و ترجیح می‌دهند این زمان را برای خودشان سپری کنند و از شلوغی دور باشند. البته این تصمیم برای ماندن در خانه و دوری از شلوغی‌ها دلیلی بر اجتماعی‌نبودن این افراد نیست؛ گاهی این افراد موقعیت اجتماعی خوبی دارند و در تمام روزهای سال، در محل کار، دانشگاه و فعالیت‌های اجتماعی خویش با افراد مختلفی سروکار و مراوده دارند؛ به‌ همین خاطر است که ترجیح می‌دهند سال جدید را بدون دغدغه و به دور از شلوغی، در خلوتی دلنشین بگذرانند و بتوانند برای سالِ پیشِ رو برنامه‌ریزی کنند.

رونیکس

از آنجا که اغلبِ مقالات و یادداشت‌های منتشرشده در سایت‌ها، روزنامه‌ها و… درباره چگونگی سفر رفتن، یافتن مقصدی برای سفر، خانه‌تکانی و… هستند، ما قصد داریم در این نوشته از ایده‌هایی حرف بزنیم که می‌تواند برای افرادی مفید باشد که قصد دارند تعطیلات را در خانه و بدون رفتن به مسافرت بگذرانند. قطعا این فهرست کامل نیست؛ اگر شما هم بعد از خواندن این نوشته چیزی به ذهن‌تان رسید، آن را برای ما بنویسید.

۱. دو روز اول را به دیدن دوستان و اعضای خانواده اختصاص دهید

درست است که ترجیح شما بر تنهایی و گذراندن اوقات فراغت در خانه است، اما پیشنهاد می‌شود که در روزهای اول به دیدار دوستان یا اعضای خانواده‌تان بروید که مدت‌هاست آن‌ها را ملاقات نکرده‌اید. قبل از این‌که به دیدارشان بروید، با آن‌ها تماس بگیرید و از بودن‌شان در خانه مطمئن باشید. بعد در یک روز به دیدار افراد و خانواده‌هایی بروید که آن‌ها نیز مثل شما در خانه مانده‌اند.

لازم نیست حتما به قصد صرف شام یا ناهار به آنجا بروید. در مدت یک یا دو ساعت هم می‌‌شود در کنار آن‌ها چای خورد و اوقات خوشی را در کنارشان گذراند. در این مدت برای این‌که گفت‌وگوها ارزشمند باشد و جنبه مفیدی پیدا کند، از خاطرات خوبِ گذشته، اتفاقات خوشایند و… صحبت کنید. بحث‌های سیاسی، گله و شکایت‌ها و… اوقات شما و دیگران را تلخ می‌کند؛ بنابراین این روزها هدفمند گفت‌وگو کنید تا در کنار هم احساس رضایتمندی و خوشی داشته باشید.

۲. کتاب بخوانید

کتاب بخوانید

اگر عادت به کتاب‌خوانی داشته باشید، تعطیلات را به‌عنوان گنجِ فرصتی می‌دانید که می‌توانید بی‌وقفه کتاب بخوانید. اگر هم تا الان به سراغ کتاب نرفته‌اید، تعطیلات، فرصت خوبی برای آشنایی با این دوست خوب و ارزشمند است. من اغلب در روزهای تعطیل به سراغ خواندن رمان‌های روسی می‌روم. این رمان‌های پرتوصیف و طولانی، به حوصله و فراغت زیادی نیاز دارند که با این شرایط، مشتاقم که در تعطیلات به سراغ آن‌ها بروم.

اگر دل‌تان می‌خواهد از این تعطیلات استفاده کنید و عادت کتاب‌خوانی را در خودتان پرورش دهید با کتاب‌های کم‌حجم و مرتبط با کار و علاقه‌تان شروع کنید. با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید فهرستی از کتاب‌‌های مرتبط با علاقه یا حوزه کاری‌تان بیابید و در تعطیلات عید با خواندن آن‌ها با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم از خواندن کتاب لذت ببرید و هم مهارت‌های فردی و شغلی خود را توسعه بدهید.

اگر هم مشتاق و علاقه‌مند دائمی کتاب هستید، قطعاً فهرست بلندبالایی از کتاب‌های نخوانده دارید. اگر نسخه کاغذی کتاب‌ها را دارید، آن‌ها را روی میز بچینید. بعد روی مبل لم بدهید و شروع کنید به خواندن. اگر هم به خواندن نسخه الکترونیک عادت دارید، باز هم می‌توانید روی مبل لم بدهید و با لیوانی چای یا فنجانی قهوه، از خواندن کتاب‌تان لذت ببرید.

۳. بنویسید و از چیدن کلمات در کنار هم لذت ببرید

این فکر را که فقط نویسندگان حرفه‌ای و افراد فعال در حوزه نویسندگی وقتی را به نوشتن اختصاص می‌دهند، از خودتان دور کنید. لازم نیست حتماً نویسنده‌ای حرفه‌‌ای یا داستان‌نویس باشید که وقتی را به نوشتن اختصاص دهید. شما می‌توانید فارغ از هر شغل و یا جایگاهی که دارید، از نوشتن برای ثبت خاطرات، نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود بهره بگیرید. شاید باورتان نشود، اما در علم روانشناسی از نوشتاردرمانی به‌منظور آرامش‌یافتن و رهایی از دغدغه استفاده می‌شود.

بنابراین تردید به خود راه ندهید و نوشتن را امری تخصصی ندانید که مناسب شما نیست. در تعطیلات می‌توانید از یک خودکار و سررسید قدیمی برای نوشتن استفاده کنید و ببینید که نوشتن چه حس خوبی به شما می‌دهد. همچنین به این فکر کنید که بعد از مدتی اگر به سراغ این دفتر و یادداشت‌های شخصی‌تان بروید، هم خاطرات‌تان را مرور می‌کنید و هم با خواندن آن‌ها حس خوبی در شما جریان می‌یابد.

لازم نیست در این مدت به فکر نوشتن رمان یا داستان باشید. می‌توانید هر روز، وقتی را به نوشتن اتفاقات خوب و خوشایندِ سالی که گذشت، اختصاص بدهید. همچنین می‌توانید برنامه‌ها و آنچه را که قصد دارید در سال جدید نصیب‌تان شود، در دفترتان بنویسید و آن را با چینش کلمات برای خود ترسیم کنید.

۴. قدم زدن در مکان‌های خلوت شهر را تجربه کنید

تعطیلات نوروز

اگر پایتخت‌نشین باشید، احتمالا دیدن شهر در خلوت و بدون شلوغی برایتان جالب خواهد بود. عموماً تهران در تعطیلات عید که همه شهر را به‌قصد سفر ترک کرده‌اند، آسمانی آبی دارد و دیدنی‌تر است. می‌توانید یک روز را با فراغت و آسوده‌خاطری در خیابان‌های شهر قدم بزنید؛ خیابان‌هایی که در روزهای عادی شلوغ هستند و زیبایی آن‌ها به چشم نمی‌آید.

دوستی دارم که سالِ پیش از راه‌آهن تا تجریش را پیدا رفته بود. در این پیاده‌روی به کافه‌ها هم سری زده بود، به کتاب‌فروشی‌ها رفته و کوچه‌پس‌کوچه‌های قشنگی را کشف کرده بود.

عموما در این روزها، موزه‌ها و جاهای پررفت‌وآمد شهر نیز خلوت‌اند و خدمات بهتری ارائه می‌کنند. سینما نیز یکی دیگر از مکان‌هایی است که می‌توانید در این روزها، ساعتی را در آنجا بگذرانید و با توجه به خلوتی آن، فکر کنید که فیلم را فقط برای شما اکران کرده‌اند و تمام سینما برای شماست.

۵. برنامه خاص و کوتاه‌مدتی برای خودتان درنظر بگیرید

در مدت کوتاه تعطیلات به سراغ کارهایی بروید که مدت‌ها قصد انجامش را داشتید، اما یا فراغتش را پیدا نمی‌کردید یا حوصله‌اش را نداشتید.

مثلا قبل از تعطیلات برای خود پازلی بخرید و برنامه بریزید که آن پازل را در تعطیلات، تمام و آن را قاب کنید تا هر وقت چشم‌تان به آن افتاد، ببینید که این تلاش، نتیجه روزهای تعطیلات است.

اگر اهل دیدنِ فیلم هم باشید، احتمالا آرشیوی از فیلم‌های جدیدی دارید که موفق به دیدنش نشده‌اید. پس فرصت را غنیمت بدانید. برای خودت ذرت درست کنید (طرز تهیه ذرت مکزیکی)، جلوی دستگاه پخش دراز بکشید و تا زمانی که خسته نشدید، به تماشا کردن ادامه بدهید.

احتمالا این فهرست می‌توانست بیشتر و مفصل‌تر از این باشد، اما ما به همین چند مورد اکتفا کردیم و خواستیم شما نیز با خلاقیت خود، برنامه‌ای شخصی و منحصربه‌فرد برای خودتان تدارک ببینید. پس اگر تجربه گذراندن تعطیلات به این شکل را داشته‌اید، از تجربیات‌تان برای ما بگویید.


در ادامه بخوانید: ۱۸ سرگرمی جذاب که بهره وری را بالا می‌برند

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.