معرفی کتاب مانیفست یک فمنیست در پانزده پیشنهاد

0

نقش‌های جنسیتی، تبعیض‌های جنسی و مسائلی از این دست جزو تجربه‌های گریزناپذیر یک زن و دختر است که از بدو تولد تا زمانی که به عنوان فرد بزرگسالی وارد جامعه می‌شود، با او همراه خواهد بود؛ اما چگونه می‌توان تأثیر این مسائل را در زندگی زنان به حداقل رساند؟ به نظر می‌رسد آموزش و آگاهی‌بخشی در این زمینه کارساز باشد، اما چگونه؟ معرفی کتاب امروز با عنوان «مانیفست یک فمنیست در پانزده پیشنهاد» در یافتن پاسخی به این پرسش‌ها به ما کمک می‌کند. در ادامه با معرفی این اثر با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: مانیفست یک فمنیست در پانزده پیشنهاد (A feminist manifesto in fifteen suggestions)
  • نویسنده: چیماماندا انگوزی آدیشی (Chimamanda Ngozi Adichie)
  • تعداد صفحات: ۵۴

درباره کتاب مانیفست یک فمنیست در پانزده پیشنهاد

خانم آدیشی نویسنده‌ٔ موفق حوزه‌ٔ زنان و فمنیست است که شهرت خود را وام‌دار اثر معروف خود «ما همه باید فمنیست باشیم» است. او در مورد ماجرای تصمیمش برای نوشتن این کتاب می‌گوید: «وقتی چند سال پیش یکی از دوستان دوران کودکی‌ام که حالا بانویی زیبا و قوی شده بود، از من پرسید که چطور باید دختر کوچولویش را یک فمنیست بار بیاورد؛ اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خودم هم نمی‌دانم. در پاسخ به پیشنهاد دوستم تصمیم گرفتم برایش نامه بنویسم و امیدوار بودم این نامه صادقانه و عملی باشد و بتواند به عنوان نقشه‌ٔ راهی برای تفکر فمنیستی کارآمد از آب دربیاید. این کتاب نسخه‌ای از همان نامه است که البته برخی از جزئیاتش را تغییر داده‌ام.»

توصیه‌های خانم آدیشی به دوستش برای تربیت دخترش در این کتاب به صورت پانزده پیشنهاد و در پانزده بخش ارائه شده که در هر پیشنهاد، به یکی از موضوعات مربوط به زنان پرداخته است.

رونیکس

آنچه آثار این نویسنده را محبوب و تأثیرگذار می‌کند، بیان صادقانه، حق‌طلبانه و در عین حال بدون خشونتی است که در نوشته‌های ایشان می‌بینیم. تنوع موضوعات پرداخته‌شده در این کتاب از جنبه‌های مثبت آن است.

چرا باید این کتاب را مطالعه کنیم؟

قطعا داشتن دنیای زیبا در پرتوِ وجودِ برابری و عدالت برای همه‌ٔ انسان‌هاست. و زنان که نیمی از جمعیت این دنیا را تشکیل می‌دهند، باید در داشتن تمامی حقوق انسانی‌شان با نیم دیگر جمعیت جهان یعنی مردان برابر باشند. دستیابی به این برابری همواره در طول تاریخ برای زنان دارای چالش‌هایی بوده است. این کتاب کمک می‌کند تا زنان علاوه بر بازشناسایی حقوق انسانی‌شان و تلاش برای دستیابی به این مهم بتواند کودکان آگاه‌تری نسبت به این مسائل تربیت کنند.

باتوجه به اینکه کتاب بیانی ساده و دیدی انسانی نسبت به مسئله زنان دارد، مطالعه‌ٔ آن به مادرانی توصیه می‌شود که دغدغه‌ٔ آموزش درست حقوق زنان به کودکان‌شان را دارند. همچنین خواندن این اثر برای سایر زنان، دختران و البته مردان بسیار مفید خواهد بود.

بخش‌هایی از کتاب

«باهم انجام دهید.» یادت هست دبستان که بودیم یاد گرفتیم که فعل، عمل انجام دادن است؟ خب بگذار این‌طور بگویم که پدر نیز مانند مادر، فعل است. شوهرت چودی، باید هر آنچه را بیولوژی به او اجازه می‌دهد، انجام دهد و هر دو خوب می‌دانیم که بیولوژی مردان هر کاری جز زایمان و شیردادن را مجاز کرده است. گاهی مادرها آن‌قدر خود را درگیر انجام دادن همه‌ٔ کارها می‌کنند که خود بی آنکه بدانند در کاهش مسئولیت‌های مرد خانه همدست می‌شوند. شاید فکر کنی شوهرت آن‌طور که باید نمی‌تواند دخترت را حمام کند یا شاید نتواند آن‌طور که باید لباس‌های او را عوض کند. خب که چه؟ چه اتفاق خیلی بدی خواهد افتاد؟ مطمئن باش دخترت در دستان پدرش باشد نمی‌میرد. واقعیت این است که پدرش او را دوست دارد. برای دخترت هم خوب است که گاهی پدرش از او نگهداری کند. پس دست از کمال‌گرایی بردار و حس وظیفه‌شناسی افراطی را کنار بگذار. در مراقبت از کودک هرکدام سهمی مساوی بردارید. البته معنای مساوی به هردوی شما بستگی دارد و باید خودتان برای آن به توافق برسید و به نیازهای یکدیگر توجه برابر نشان دهید.


در ادامه بخوانید: معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.