معرفی کتاب جستارهایی در باب عشق

0

هر انسانی در طول زندگی‌اش یک بار عاشق می‌شود یا حداقل فکر می‌کند عاشق شده است. می‌توان گفت عشق یکی از جذاب‌ترین و البته بحث‌برانگیزترین رخدادهای زندگی آدمی است. از این رو مطالعه‌ٔ دیدگاه‌های مختلف در مورد عشق لازم به نظر می‌آید. کتاب جستارهایی در باب عشق که در ادامه قصد معرفی آن را داریم، ما را با عشق از دیدگاه آلن دوباتن، فیلسوف معروف سوئیسی، آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: جستارهایی در باب عشق (Essayas in love)
  • نویسنده: آلن دوباتن (Alain De Botton)
  • تعداد صفحات: ۲۲۸

درباره کتاب جستارهایی در باب عشق

شاید اولین سؤال مخاطب از این کتاب در مورد اسم آن باشد؛ که اصلا جستار یعنی چه؟ شاهین کلانتری (نویسنده و استراتژیست محتوا) می‌گوید: «جستار برداشت شخصی نویسنده است از هرآنچه آموخته، و بیان آموخته‌ها به بیان شخصی خودش. نکته قابل‌توجه در جستارنویسی این است که نویسنده به دنبال تحمیل دیدگاه‌های خود نیست و فقط بینش تازه‌ای را به ما معرفی می‌کند.»

کتاب از ماجرای آشنایی زن و مردی در هواپیمای لندن شروع می‌شود. این آشنایی که آغازی برای یک رابطه‌ٔ عاشقانه است، پس‌زمینه‌ٔ اصلی کتاب را تشکیل می‌دهد. در ابتدا، این‌گونه به نظر می‌رسد که قرار است رمان بخوانیم، اما باید گفت کتاب تلفیقی از داستان و فلسفه است. در واقع، نویسنده برای جستارهایش که همگی در باب عشق و ارتباط عاشقانه هستند، از یک ماجرای عاشقانه برای بیان تحلیل‌هایش استفاده کرده است.

رونیکس

کتاب در بیست و چهار فصل ارائه شده و شامل درس‌هایی در مورد عشق به زبان فلسفه است که به سؤالات زیادی در رابطه با عشق پاسخ می‌دهد؛ مثلا عشق در یک نگاه چرا و چگونه رخ می‌دهد؟ چرا اغلب در رابطه عاطفی شکست می‌خوریم با وجود اینکه عاشق هستیم؟ و سؤالاتی از این قبیل.

دوباتن معتقد است که فلسفه باید در خدمت زندگی باشد؛ همین تفکر او را واداشته تا فلسفه را به زبانی ساده در قالب کتاب ارائه کند. جالب است بدانید، شهرت او و کتاب‌هایش به‌خاطر همین سادگی است که در بیان فلسفه دارد.

درباره نویسنده

آلن دو باتن متولد ۱۹۶۹ در سوئیس است. در رشته‌های تاریخ و فلسفه تحصیل کرده و دکترای فلسفه در دانشگاه هاروارد را برای نوشتن کتاب‌های فلسفی به زبان ساده رها کرده است. او همچنین در سال ۲۰۰۸ یک مؤسسهٔ مجازی به نام مدرسهٔ زندگی تأسیس کرده است. کتاب‌های او به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌اند. از مجموعه آثار او می‌توان به «خوشی‌ها و مصائب»، «یک هفته در فرودگاه»، «تسلی‌بخشی‌های فلسفه» و «هنر همچون درمان» اشاره کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

جستارهایی در باب عشق هم فال است هم تماشا؛ هم داستان دارد هم از زاویه‌ٔ فلسفه به عشق می‌پردازد و روابط عاشقانه را تحلیل و بررسی می‌کند.

اگر در حال تجربه کردن عشق هستید، مطالعه‌ٔ این کتاب برای داشتن رابطه‌ای بهتر به شما کمک می‌کند. اگر هنوز با عشق از نزدیک آشنا نشده‌اید، آلن دوباتن به شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتر، قدم در راه عشق بگذارید.

بخش‌هایی از کتاب

الیاس کانتی می‌گوید: «دیدن ورای آدم‌ها آسان است، ولی ما را به جایی نمی‌رساند.» به عبارت دیگر چه آسان و بی‌فایده در افراد عیب می‌یابیم. آیا وقتی عاشق می‌شویم، بعضا به این دلیل نیست که حتی به بهای کوری خودمان در این فرایند و آن لحظه خواسته‌ایم، دیدن ورای آدم‌ها را نفی کنیم؟ اگر بدبینی و عشق دو گزینه‌ متقابل باشند، آیا عاشق شدن ما به این دلیل نیست که می‌خواهیم از موضع ضعف بدبینی، نجات یابیم؟ آیا در هر «عشق در نگاه اول» نوعی گزافه‌پردازی نسبت به خصوصیات معشوق وجود ندارد؟ نوعی گزافه‌پردازی که ما را از منفی‌نگری معمولی‌مان منفک می‌کند و تمرکز و نیرویمان را معطوف کسی می‌کند که چنان باورش داریم که هرگز خود را چنین باور نداشته‌ایم.


در ادامه بخوانید: کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گوردر؛ سفری هیجان‌انگیز به تاریخ فلسفه
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.