کاشت مژه؛ همه‌چیز درمورد رو‌ش‌های کاشت مژه و عوارض آن

0

کاشت مژه موقت یا همان اکستنشن مژه، این روزها بسیار پرطرفدار است و البته، عوارضی هم به‌دنبال دارد. خیلی‌ها دوست دارند که با داشتن مژه‌های بلند و حالت‌دار جذابیت چشمان‌شان را دوچندان کنند. البته سرم‌های تقویت کننده و مژه‌های مصنوعی چند بار مصرف نیز گزینه‌ٔ دیگری است که پیش روی بانوان قرار دارد. در ادامه با روش‌های کاشت مژه، هزینه، عوارض و همچنین نکاتی که برای کاشت مژه باید به آن‌ها توجه کنید آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

انواع کاشت مژه

کاشت مژه، به دو شیوه انجام می‌شود؛ کاشت دائم (آرایشگاهی و کلینیکی) و کاشت موقت مژه.

رونیکس

در کاشت موقت یا همان استفاده از مژه مصنوعی، از چسبی استفاده می شود که ماندگاری کمی دارد و بسته به پرپشتی مژه‌ها، از مژه مصنوعی استفاده می‌شود. اگر مژه‌های طبیعی کمی داشته باشید، میزان استفاده از مژه مصنوعی زیاد خواهد بود. در مژه مصنوعی، مژه طبیعی، حذف نمی شود و مژه مصنوعی با چسب، روی مژه طبیعی، کار می شود.

در روش کاشت مژه تهاجمی، فرد باید به کلینک تخصصی پوست و مو برود که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجوز لازم را دریافت کرده باشد. مژه‌های کوتاه و کم‌پشت را می‌توان با لیتیس درمان کرد. عمل جراحی مژه، بسیار تخصصی است و باید با دقت انجام شود. هر فردی هم، کاندیدای کاشت مژه با روش تهاجمی نیست.

برای افرادی که بیماری پوستی داشته باشند، روش تهاجمی پس از معاینهٔ کامل و تشخیص پزشک انجام خواهد شد. انجام آزمایش‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، پیش از روش تهاجمی کاشت مژه، الزامی است. آناتومی و زیبایی‌شناسی مژه و برداشت مو از سر و قرار دادن مژه، مهارت‌هایی است که پزشکان متخصص پوست و مو دارند و نه پزشکان عمومی.

اگر کاندیدای این روش هستید، باید پیش از عمل، داروی انعقاد خون، مکمل ورزشی و الکل مصرف نکنید. مصرف آنتی بیوتیک ها نیز باید زیر نظر پزشک باشد.

مراقبت قبل و پس از کاشت مژه، اهمیت دارد.

بنابراین، متصدی مجرب این کار، بایستی تک تک مژه‌های مصنوعی را به مژه‌های طبیعی با چسب بچسباند. هر چقدر این کار با صبر و حوصله انجام شود، ماحصل آن، تمیزتر و باکیفیت خواهد شد. باید در اکستنشن، حتما به طول و رنگ و حالت و ضخامت مژه‌های طبیعی توجه شود تا محصول نهایی، اصطلاحا تو ذوق نزند و قابل تشخیص از فاصلهٔ نسبتا نزدیک نباشد.

بلندی مژه‌های مصنوعی به فرم و شکل مژه طبیعی شما بستگی دارد. اما نباید از ۲ برابر طول مژه طبیعی شما بیشتر باشد. اگر بیش از این مقدار باشد، فانتزی است و ضریب ریزش را افزایش خواهد داد. البته گاهی اتفاق می‌افتد که آرایشگر، به دلیل مهارت کم، اکستنشن را به گونه‌ای کاشت می‌کند که مژه‌های پلک پایینی به مژه‌های پلک بالایی می‌چسبد و کنده شدن مژه طبیعی، ماحصل این اقدام می‌شود.

اکستنشن‌ها، باید از مواد باکیفیت و دارای تاریخ مصرف باشد و گاهی، از جنس ابریشم یا حتی موی انسان است. اگر به‌دنبال کاشت موقت مژه هستید، توجه کنید که نباید انتظار ماندگاری چند ماهه داشته باشید؛ ۴ تا ۸ هفته، کفایت می‌کند. ترفندی که برخی از بانوان برای بررسی استحکام و دوام مژه مصنوعی در طول هفته به کار می‌برند، کشیدن برس ریمل به مژه‌هاست. البته برس ریمل شما، باید شخصی باشد و از تمیز بودنش مطمئن باشید.

چسبی که در اکستنشن به کار می‌رود، گاهی عامل بروز حساسیت و التهاب چشم و پلک می‌شود و تکرار و ترمیم مداوم اکستنشن بدون استراحت دادن به مژه و چشم، تهدید سلامتی را به‌دنبال خواهد داشت. چسب‌هایی که در اکستنشن به کار می‌رود، در درازمدت برای سلامتی چشم و مژه مضر است. از طرفی، همین مژه‌های مصنوعی نیز، حاوی مواد نگهدارنده است و گاهی فلزات سمی در ساخت آن استفاده می شود.

لاتکسی که در ساخت چسب به کار می‌رود، عامل استحکام مژه مصنوعی است و استفادهٔ مداوم آن، موجب اگزمای پوستی خواهد شد. این چسب‌ها، می‌تواند باعث کم‌پشت شدن مژه‌های طبیعی شوند و خون‌رسانی را در سطحی که مژه روی آن چسبانده می‌شود، کاهش دهد.

مژه مصنوعی، بیشتر برای افرادی که مژه طبیعی آن‌ها بر اثر سوختگی آسیب دیده باشد، توصیه می‌شود. اما اگر توصیهٔ پزشکی خاصی ندارید، در چسباندنش افراط نکنید. تشخیص شرایط کاشت مژه، با پزشک متخصص پوست و موست و آرایشگرها چنین صلاحیتی ندارند.

تشخیص شرایط کاشت مژه،

عوارض اکستنشن مژه

اکستنشن مژه، مثل لیفتینگ صورت و چربی‌سوزی و بسیاری از اعمال زیبایی، عوارض و خطراتی دارد. مخصوصا اگر این روش‌ها، توسط افراد غیر مجرب صورت بگیرد با وسایل غیر استریلیزه، عواقب دردناکی را به همراه خواهد داشت. متأسفانه دربارهٔ عوارض اکستنشن مژه، در سال‌های اخیر، حرف‌های زیادی شنیده‌ایم و بانوان زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی عواقب اکستنشن نادرست را گوشزده کرده‌اند.

اکستنشن مژه، باید توسط متخصص انجام شود. چرا که انجام آن توسط نیروهای آماتور و بدون رعایت اصول بهداشتی و حرفه‌ای، سبب آسیب زدن به ریشهٔ مژه شما خواهد شد. ریشهٔ مژه، بسیار حساس است و اگر بدون توجه به فیزیولوژی چشم، مورد حمله قرار بگیرد، آسیب‌های جدی خواهد دید. از اکستنشن مژه، برای افزایش حجم و طول مژه استفاده می‌شود. اما، کنده شدن متعدد مژه‌های طبیعی به‌منظور افزایش طول مژه‌ها، ازجمله آسیب‌هایی است که اکستنشن به‌دنبال دارد.

اگر ریشهٔ مژه شما به دلیل اکستنشن آسیب ببیند، این احتمال وجود دارد که رشد مژه طبیعی دچار اشکال یا به‌طور کل، متوقف شود. اگر اضافه کردن مژه‌ها در این فرآیند، به‌صورت مستمر و پی در پی صورت بگیرد و فاصله‌ای بین آن‌ها نباشد، ریشهٔ مژه، آسیب جدی می‌بیند.

البته باید توجه کنید که ریزش مژه‌ها در بیست و چهار ساعت اول پس از فرآیند اکستنشن، طبیعی است اما تکرار ریزش در بیست و چهار ساعت بعدی، باید جدی گرفته شود و برای بررسی و معاینه، باید به پزشک و متخصص پوست و مو مراجعه کنید نه آرایشگر خود!

کاشت مژه - برای اکستنشن‌های بلند، مژه‌های بیشتری لازم است.
برای اکستنشن‌های بلند، مژه‌های بیشتری لازم است.

یکی از دلایلی که پس از اکستنشن معمولا سبب ریزش مژه می‌شود، استریل نبودن وسایل و آلوده بودن دست آرایشگر است. آرایشگر باید دستکش یک بار مصرف بپوشد و ضمنا زگیل و قارچ نداشته باشد. عفونت‌هایی که معمولا در لبهٔ پلک و مژه مشاهده می‌شود، گاها به دلیل استفاده از وسایل غیر استریل و برخورد دست آلودهٔ آرایشگر با چشم‌هاست.

گل مژه، یکی از عوارض کاربرد مژه مصنوعی است. گل مژه، در افرادی که سابقهٔ ابتلا به آن را دارند، با اکستنشن، تشدید می‌شود. البته عفونت‌های چشمی هم با کاشت مژه مصنوعی، می‌تواند تشدید شود.

مدت زمان مناسب برای نگه‌داشتن اکستنشن مژه

اگر علاقه‌مند به اکستنشن مژه هستید، توصیه می‌شود که این کار بیش از ۲ ماه طول نکشد و پس از آن، اکستنشن را بردارید و به چشم و مژه‌ها، استراحت بدهید. تکرار دفعات انجام اکستنشن بدون فاصلهٔ زمانی، سبب می‌شود که مژه‌های طبیعی شما آسیب ببیند و دچار ریزش شود. این ریزش، گاهی برگشت‌ناپذیر است.

البته دانشمندان اخیرا سوزنی را ابداع کرده‌اند که برای تزریق دارو در بافت‌های حساس مثل لبهٔ پلک و ریشهٔ مژه، قابل استفاده است و می‌تواند عاملی برای کاهش التهاب چشمی بانوانی باشد که از عوارض اکستنشن، رنج می‌برند. البته اینکه تصور کنید، عامل اصلی قرمزی چشم پس از اکستنشن یا کاشت مژه مصنوعی، این موارد است، اشتباه می‌کنید.

مژه مصنوعی و مواد شوینده

اگر می‌خواهید برای مدت کوتاهی از اکستنشن استفاده کنید، استفاده از مژه مصنوعی، انتخاب بهتری خواهد بود. البته مژه های مصنوعی هم اگر از مواد و برند با کیفیت نباشد و استانداردهای لازم را نداشته باشد، فولیکول‌های مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب التهاب پلک می‌شود. چسب‌هایی که برای استفادهٔ مژه مصنوعی به کار می‌برید هم باید تاریخ مصرف داشته باشند و هم مواد تأیید شده باشند و باعث کنده شدن مژه‌های طبیعی شما نشود.

اگر در روزهای پایانی سال، از شوینده‌ها زیاد استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که ترکیب مواد شوینده یا پاک کننده با مواد سفید کننده در فضای کوچکی مثل حمام یا دستشویی خطرناک است و این فعل و انفعالات، باعث آزاد شدن گاز کلر خواهد شد که برای سلامت دهان و چشم و مژه، مخاطراتی را به همراه خواهد داشت. مخصوصا که می‌تواند اثربخشی چسب مژه مصنوعی را تضعیف کند و سبب ریزش مژه مصنوعی شود.

نکات مهمی که برای کاشت مژه باید رعایت کنید

۱. بسته بودن چشم‌ها

هنگام کاشت مژه، باید چشمان فرد بسته باشد تا چسب داخل چشم او نرود. همیشه از متصدی مجرب بخواهید که ابتدا چند مژه کاشت کند و اگر حساسیت پیدا نکردید، بقیه کار را ادامه بدهد. پس از کاشت، بهتر است از ریمل و مدادهای آرایشی و نیز فرمژه استفاده نکنید.

توجه کنید که برای برداشتن مژه، بایستی به متصدی مجرب مراجعه کنید و از مادهٔ مخصوص (ریموور) برای برداشت مژه مصنوعی استفاده کنید. آن‌ها، مادهٔ مخصوص را از طریق گوش پاک‌کن به مژه‌های شما می‌زنند و آرام آن‌ها را جدا می‌کنند تا باعث ریزش و کنده شدن مژه طبیعی شما نشود. پس، خودتان نسبت به کندن مژه با موچین اقدام نکنید.

پس از کاشت مژه نیز از مالیدن چشم، خاراندن، و آب زدن زیاد به چشم، خودداری کنید. هر چقدر مژه‌های شما دیرتر چرب شود، دیرتر کیفیت خود را از دست خواهد داد. روی شکم نخوابید تا فشار مستقیم به مژه های کاشته شده وارد نشود.

۲. تغذیهٔ مژه

برای داشتن مژه های طبیعی، پُرحجم و خوش‌حالت، باید به آن‌ها رسیدگی کنید. تغذیهٔ خوب، سبب می‌شود که مو و مژه‌های پرپشتی داشته باشید. مو، از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. هر چیزی که باعث تقویت موی بدن شما بشود، باعث تقویت مژه و ابرو نیز خواهد بود. رژیم غذایی سالم، کمک بزرگی به شما خواهد کرد. پس، موادمغذی مثل کلسیم و فسفر را به بدن برسانید.

کاشت مژه - تغذیه مژه

مژه، چرخهٔ رشد دارد و مرتب رشد می‌کند. حتما هر کاری را زیر نظر مشاور متخصص پوست و مو انجام بدهید و از مشورت‌ها و تجویزهای اینترنتی افراد غیرمتخصص، پرهیز کنید. برای تقویت مژه، به‌جای روی آوردن به محصولات شیمیایی با فرمولاسیون‌های مضر، از طب سنتی ایرانیان زیر نظر پزشک استفاده کنید. روغن زیتون و روغن آرگان به تغذیهٔ مژه کمک می‌کند. همیشه قبل از خواب، آرایش‌تان را پاک کنید و مژه‌ها را با برس مخصوص شانه کنید.

برای داشتن مژه‌های خوش‌رنگ و خوش‌حالت، در سبد غذایی خود، سویا و قارچ و پروتئین گیاهی و زیتون و تخم مرغ را بگنجانید. دانه‌های سویا و جوانه گندم هم در سالاد، اقدام مفیدی خواهد بود.

هزینه کاشت مژه

هزینه‌های کاشت مژه به‌دلیل افزایش دستمزد آرایشگر و اجاره‌بهای سالن‌های زیبایی، افزایش قیمت مژه‌ها و چسبی که استفاده می‌شود، و در روزگار دلار بالای ۱۲ هزار تومان، سال به سال افزایش می‌یابد و این گرانی گرچه سبب می‌شود تا بعضی ها، عطایش را به لقایش ببخشند، اما باعث روی آوردن برخی سالن‌های زیبایی به استفاده از مواد بی‌کیفیت نیز شده است که سلامتی بانوان را تهدید می‌کند. بخصوص در روزگار هشتگ‌گردی و اینستاگرام‌گردی که آگهی های رنگارنگ، فریبنده است.

هشتگ کاشت مژه در اینستاگرام
با جست‌وجوی این هشتگ بیش از ۶ میلیون عکس از افرادی خواهید دید که کاشت مژه را به روش‌های مختلف انجام داده‌اند.

هزینه‌های کاشت مژه به پر پشتی مژهٔ شما، نوع مواد مصرفی و محل استقرار آرایشگاه در نقاط مختلف تهران و مراکز استان‌ها و مسائل دیگر بستگی دارد. اما قیمت واقعی را از اتحادیهٔ آرایشگاه‌های زنانه استعلام کنید. مخصوصا که باید به مراکزی رجوع کنید که اعتباردهی شده و جواز کسب داشته باشند. قیمت کاشت اولیه، بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است و برای ترمیم نیز در بازهٔ زمانی ۲ تا ۳ هفته‌ای، حدود ۱۰۰ هزار تومان نیاز خواهد بود. البته بستگی به مژه‌های ریخته شده و انتظارات شما دارد.

بازار داغ نوروزی آرایشگاه‌های اکستنشن مژه و ابرو

روزهای پایانی سال، جولانی در هشتگ‌های مد و لباس اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر برپاست تا با آگهی‌های پر طمطراق، بانوان بخصوص بانوان جوان را با شعارهای تبلیغاتی و عکس‌های فتوشاپی، به سمت مزون‌ها و آرایشگاه‌ها بکشانند. بازار داغ رنگ مو، اکشتنشن مژه و ابرو و کاشت ناخن، سبب شده تا درآمدهای این قشر در روزگار سخت اقتصادی، مافوق تصور شما باشد! درآمدهایی که گاها در آشفته بازار شب عید یا نزدیک اعیاد که بازار عروسی و نامزدی داغ می‌شود، بانوان بسیاری را به سمت این مراکز می‌کشاند.

برخی از فعالان امر کاشت ناخن، کاشت مژه، اکشتنشن مژه و ابرو و مژه مصنوعی و موقت، در منزل، به این کار مشغولند و هیچ جواز فعالیت و گواهی تأیید صلاحیت حرفه‌ای از اتحادیه و وزارت بهداشت ندارند. گاهی این امور را در محل شما انجام می‌دهند و اکستنشن کار سیار هستند! مثل جوشکارهای سیار و ماساژورهای سیار!

اعتماد به چنین افرادی که نام و نشان درستی جز یک صفحهٔ اینستاگرامی یا تلگرامی با چند هزار فالور (واقعی یا الکی!) ندارند، گاهی پرونده‌هایی را در دادسراها و شوراهای حل اختلاف استان‌ها گشوده که موضوعش، کارهای بهداشتی و درمانی در منزل و بدون مجوز است. توجه داشته باشد که هیچ مرکز مجوزداری در عرصهٔ زیبایی، اجازهٔ انجام فعالیت در منزل ندارد و اگر شما به آرایشگرهای اینستاگرامی مراجعه کنید، امکان پیگرد قانونی حداقل از طریق صنف آرایشگران را ندارید.

کاشت مژه - مراقب کلاه‌بردارها باشید

رئیس اتحادیهٔ آرایشگران استان کرمانشاه اخیرا به ایسنا گفته بود که افزایش شمار آرایشگران غیرمجاز در این استان سبب شده تا شمار شکایت‌های بانوانی که دچار عفونت‌های چشمی و مژه و ابرو شده‌اند، افزایش پیدا کند. مخصوصا که متقاضیان اکستنشن مژه و ابرو، معمولا گزینه‌های خوبی برای بوتاکس‌های ارزان پرتخفیف! و پاکسازی پوست با سرم‌ها و محصولات آرایشی بدون تاریخ و برند و اصالت هستند.

هشدارهایی درباره کاشت مژه

  • فولیکول‌های مو در عمل کاشت مژه تهاجمی در کلینیک‌های تخصصی زیبایی، از پوست خارج شده و فولیکول‌هایی که در برابر ریزش مقاوم هستند، جایگزین آن خواهد شد. کاشت مژه با این روش، ۲ تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد و نیاز به بی‌حسی موضعی دارد. تزریق داروی بی‌حسی، بیرون آوردن فولیکول مو به منظور پیوند و کاشت مژه، آماده‌سازی ناحیهٔ دریافت کننده توسط جراحی و کاشت پیوند، بخشی از فرآیند کاشت مژه در کلینیک های تخصصی زیبایی است. در هر جلسه، ۳۰ تا ۴۰ فولیکول کاشته می‌شود تا مژهٔ پرپشتی داشته باشید. کاشت مژه دائمی با این روش، مناسب قربانیان سوختگی و بیماران مبتلا به اختلال موکنی است.
  • اگر روش کاشت مژه دائمی با روش جراحی را در نظر دارید، توجه داشته باشید که موی ناحیهٔ اهدا کننده، باید ظریف و نازک باشد. موی پیوندی، از روش میکروسرجری (MICRO SURGERY) خواهد بود و کاشت یک به یک تارها، اهمیت دارد تا ظاهر طبیعی مژه شما حفظ شود. این روش با روش اکستنشن فرق دارد و انتظار نداشته باشید که ظرف چند هفته، معجزه شود. باید ۴ تا ۶ ماه زمان بدهید.
  • چسب مژه باید بهترین کیفیت را داشته باشد. تخفیف‌های شگفت‌انگیز را در این کارها، فراموش کنید.
  • قبل از اینکه زیر دست متصدی کاشت مژه بروید، وسایل و تاریخ مصرف محصولاتی را که استفاده می‌کند با کنار گذاشتن محافظه‌کاری و خجالت، دقیق چک کنید.
  • اجازهٔ دست زدن به چشم و پلک و مژه را بدون استفاده از دستکش یک بار مصرف، به متصدی این کار ندهید.
  • حتی کاشت مژه مجانی و تضمینی را در منزل، قبول نکنید و انجام ندهید.
  • چسب مژه‌های مصنوعی، استریل نیست و تهدید آفرین است.
  • چسب‌هایی که در آرایشگاه‌ها استفاده می‌شوند، بارها باز و بسته شده و احتمال آلوده شدن آن‌ها بسیار است.
  • قبل از کاشت مژه، انواع ماسک و فونداسیون و محصولات آرایشی را از صورت پاک کنید و به مدت چند ساعت پیش از آن، از شست‌وشوی صورت پرهیز کنید تا مژه‌هایتان کاملا خشک شوند.
  • از فعالیت ورزشی مثل سونا که سبب عرق کردن صورت می شود، پرهیز کنید.
  • اگر پس از کاشت مژه، چشمان‌تان دچار خارش یا ترشح و هم‌چنین التهاب و قرمزی شد، سریعا با پزشک متخصص پوست و مو، مشورت کنید.

کاشت مژه - محیط آرایشگاه باید استریل و تمیز باشد تا به آسیب های قارچی مبتلا نشوید.
محیط آرایشگاه باید استریل و تمیز باشد تا به آسیب های قارچی مبتلا نشوید.

  • همان‌طور که در این گفتار اشاره شد و این‌جا هم متذکر می‌شویم، ماندگاری مژه مصنوعی، موقتی است و باید پس از مدتی، تعویض شود.
  • وسایل کاشت مژه مصنوعی، مثل هر وسیله آرایشی و بهداشتی، شخصی است و از هدیه دادن آن به دیگران خودداری کنید.
  • از قرض دادن مژه مصنوعی حتی به خواهر و مادر خود اجتناب کنید.
  • در این کار، انتخاب بهترین متریال، اهمیت فراوانی دارد. هر چیزی به چشم شما ارتباط دارد، باید با دقت و با حوصله و توسط متخصص این کار، انجام شود.

اگر شما هم تجربهٔ انجام کاشت مژه مصنوعی را دارید و پیشنهاد یا تحلیلی دربارهٔ انجام بهینه، عوارض، مواد مصرفی، شیوه انجام و ترفندهای خلاقانه دارید، نظرات خود را از طریق بخش نظرسنجی، با کاربران چطور به اشتراک بگذارید. در ادامه بد نیست با اشتباهات رایجی که به مژه‌های شما آسیب می‌زند آشنا شوید.


در ادامه بخوانید: ۹ اشتباه رایجی که به مژه‌های شما آسیب می‌رساند
اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.