انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ و تأثیر سهمیه‌ها در کنکور امسال

سهمیه ها در کنکور آزاد و سراسری ۹۸ به چه صورت است؟

0

به فکر موفقیت در دانشگاه هستید؟ نخست باید سد کنکور را پشت سر بگذارید! کنکور سراسری سال ۹۸ همچون سال گذشته، با ادغام کنکور دانشگاه آزاد و دولتی، ۱۳و ۱۴ تیر ماه ۹۸ در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود. اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۹۸، دهه دوم مرداد ماه ۹۸ است. فرصت انتخاب رشته داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، پس از اعلام نتایج اولیه است و متقاضیان انتخاب رشته دولتی باید به سایت SANJESH.ORG و متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد، باید به AZMOON.ORG مراجعه کنند. در این مطلب، جزئیات کامل درباره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸، انواع سهمیه‌ها و نقش آن‌ها در انتخاب رشته کنکور ازاد و سراسری و سوالات متداول داوطلبان کنکور بررسی شده است.

رونیکس

با وقوع سیل در مناطق جنوبی و مرکزی کشور در فروردین‌ نود و هشت، شاهد تغییراتی در زمان برگزاری آزمون‌های سراسری در کشور هستیم. اما تاریخ برگزاری کنکور نود و هشت و انتخاب رشته آن تغییر نکرده است. فقط آزمون دکترای تخصصی (PhD) در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد نود و هشت و آزمون کارشناسی‌ ارشد پزشکی در تاریخ بیست و هفتم و بیست و هشتم تیر نود و هشت و آزمون زبان MHLE در تاریخ ۱۲ اردیبهشت نود و هشت برگزار خواهد شد. در ادامه به بررسی کنکور سراسری سال نود و هشت می پردازیم. همراه ما باشید.

زمان ثبت‌نام و برگزاری کنکور سراسری ۹۸

طبق اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور، زمان برگزاری کنکور سراسری دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی کل کشور در سال ۹۸، روزهای پنج‌شنبه ۱۳ تیر ماه و جمعه ۱۴ تیر ماه خواهد بود. ثبت‌نام کنکور سراسری سال ۹۸ از چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷ آغاز و پنج‌ شنبه دوم اسفند ۹۷ پایان یافت.

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ -مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور
مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور، پاسخ گوی سوالات شما عزیزان برای ورود به دوره دکترا با مدرک کارشناسی است.

انتشار کارنامه کنکور سراسری ۹۸ و اعلام نتایج اولیه

پس از برگزاری آزمون سراسری در ۱۳ و ۱۴ تیر، پس از مدتی، نتایج اولیه آزمون از طریق سایت سازمان سنجش و آزموش کشور به نشانی SANJESH.ORG منتشر خواهد شد. شما باید با مراجعه به این درگاه و ثبت کد رهگیری خود، کارنامه اولیه را مشاهده کنید. لینک انتخاب رشته کنکور، نیمه دوم مرداد سال نود و هشت در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر خواهد شد. معمولا زمان انتخاب کنکور سراسری امسال همچون روال سال‌های پیش، به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت تمدید خواهد شد.

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ و تأثیر سهمیه‌ها در کنکور امسال
همه اطلاعات مربوط به ثبت‌نام در کنکور ۹۸، مشاهده نتایج اولیه، انتخاب رشته دانشگاه‌های دولتی و اعلام نتایج نهایی دانشگاه‌های دولتی را صرفا در SANJESH.ORG بر اساس اطلاعیه‌های صادره مشاهده کنید.

کلیه متقاضیان نظام قدیم و جدید متوسط قادر خواهند بود تا پس از برگزاری آزمون، در تاریخی که در اطلاعیه‌ های سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود، به سایت مراجعه و جزئیات نتیجه آزمون خود را مشاهده کنند. چون آزمون ورود به دانشگاه آزاد اسلامی و ورود به دانشگاه‌ های دولتی، با هم برگزار می‌ شود، لذا، شما یک کارنامه مشاهده خواهید کرد؛ اما برای انتخاب‌ رشته، باید به سایت‌ های جداگانه مراجعه کنید.

برای انتخاب‌رشته دانشگاه‌ های دولتی به سایت سازمان سنجش و برای انتخاب‌رشته دانشگاه‌ های آزاد اسلامی در ۳۱ استان کشور باید به سایت AZMOON.ORG مراجعه کنید. پس از مراجعه به هر سایت و انتخاب‌رشته که جزئیاتش را در ادامه شرح داده‌ ایم، باید منتظر اعلام نتایج در اوایل شهریور باشید.

کلیه متقاضیان دانشگاه‌ های سراسری اعم از متقاضیان ورود به دوره‌ های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتقاعی و پردیس‌ های خودگردان در سراسر کشور، باید از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور، نسبت به انتخاب رشته و مشاهده نتایج قبولی اقدام کنند.

توجه داشته باشید که هم چون روال سال‌های قبل احتمالا زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور در سال ۹۸، ۱۰ تا ۱۲ مرداد نود و هشت باشد. شما می‌ توانید با توجه به کارنامه کنکور سراسری خود، انتخاب رشته خود را با ثبت کدرشته/محل دانشگاه مورد نظر، فرایند انتخاب رشته خود را کامل کنید.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ و تأثیر سهمیه‌ها در کنکور امسال - ایسنا

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش دانشجویان «صرفا بر اساس سوابق تحصیلی» مستقل از کنکور انجام خواهد شد و آزمون سراسری برای مابقی رشته‌ محل‌ هایی که پذیرش آن ها از تلفیق نمره کنکور و سوابق تحصیلی است، برگزار می‌ شود. از سال ۱۳۹۸ به بعد «پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی» با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، مستقیما از طریق دانشگاه‌ ها و موسسات آموزش عالی انجام خواهد شد. در ادامه به بخش‌ های مهمی درباره پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی پرداخته‌ ایم.

  • داوطلبان برای اخذ پذیرش باید، طبق فراخوان دانشگاه‌ ها و مؤسسات پذیرنده، مدارک لازم را در زمان تعیین‌ شده به دانشگاه‌ ها و مؤسسات ارسال کنند. دانشگاه‌ها و مؤسسات باید با رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوطه مانند سهمیه‌ بندی نسبت به پذیرش دانشجو در سقف ظرفیت تعیین‌ شده توسط شورای گسترش آموزش عالی اقدام و نسبت به ثبت‌ نام مشروط پذیرفته‌شدگان اقدام و اسامی آن‌ها را برای تأیید به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.
  • در این روش داوطلبان می‌ توانند به چندین دانشگاه یا مؤسسه پذیرنده موجود در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخواست پذیرش دهند، ولی در نهایت فقط قادر خواهند بود که در یکی از رشته‌ محل‌ هایی که با پذیرش آن‌ها موافقت شده است، ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل بدهند.

آن‌چه باید درباره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ بدانیم

فرم انتخاب رشته، پس از انتشار نتایج اولیه در اختیار شما قرار می‌گیرد. شما باید بر اساس رتبه و تراز مندرج در کارنامه اولیه کنکور سراسری سال ۹۸، نسبت به انتخاب صحیح کدرشته/محل‌ های مورد نظر اقدام کنید. انتخاب‌رشته کنکور سراسری سال نود و هشت ، مثل انتخاب‌رشته کنکور سراسری سال نود و هفت ست و تفاوت چندانی ندارد.

هم چنان، رشته‌ های پرمخاطب و پرطرفدار دانشگاه‌های برتر تهران و برخی از مراکز استان­‌ ها مثل شیراز و اصفهان، علاقه‌مندان زیادی دارد و برای قبولی در این کدرشته/محل‌ها، باید رتبه و تراز منطقه‌ ای شما، حد نصاب‌ های لازم را داشته باشد. این حد نصاب‌ ها را می‌توانید با بررسی کارنامه پذیرفته‌ شدگان سال‌ های قبل به‌دست آورید و تا حدودی شانس خود را برای قبولی محک بزنید.

درباره کارنامه کنکور سراسری ۹۸

کارنامه کنکور سراسری ۹۸ - انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

برخی داوطلبان، اطلاعات کامل و درستی از این کارنامه ندارند. مهم نیست که شما در گروه علوم آزمایشی ریاضی و فیزیک، علوم انسانی، علوم تجربی یا در گروه هنر و زبان‌ های خارجی شرکت می کنید؛ کارنامه شما، صرفا به‌صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش و آموزش کشور در دسترس خواهد بود.

کارنامه شما حاوی:

  • نام و نام‌ خانوادگی؛
  • شماره‌ داوطلبی؛
  • شهر و استان محل شرکت در آزمون؛
  • نمره معدل شما؛
  • میزان تأثیر سوابق تحصیلی مثبت؛
  • میزان تأثیر سوابق تحصیلی قطعی؛
  • درصد های شما در هر درس؛
  • رتبه و تراز (نمره کل) در آزمون سراسری سال ۹۸.

خواهد بود.


حتما بخوانید: عوامل موفقیت و برنامه ریزی کنکور سراسری

اعتراض به نتایج اولیه کنکور سراسری ۹۸

اگر احیانا در بررسی کارنامه خود متوجه شدید که درصد برخی از دروس، برخلاف تصور شما، خیلی پایین است، اعتراض مکتوب خود را در مهلت قانونی از طریق پروفایل خود در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور، به اطلاع کارشناسان مربوطه برسانید تا بررسی شود. این بررسی، در بازه زمانی کوتاه انجام شده و درصورتی‌ که مغایرتی بین نتایج اعلامی در کارنامه و تصحیح مجدد برگه درس مزبور وجود داشته باشد، روی کارنامه شما اعمال خواهد شد. بنابراین نگران نباشید.

برای ثبت درخواست اعتراض در سایت سازمان سنجش و آموزش کشور شما باید وارد پروفایل خود شوید. برای داشتن پروفایل، باید کد کاربری و رمز عبور داشته باشید.

برای اعتراض به نتایج هر آزمونی که سازمان سنجش آن را برگزار می‌کند، باید به بخش سیستم ارسال درخواست وارید شوید که در آدرس request.sanjesh.org قرار دارد.

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ - سوال از سازمان سنجش
تصویر صفحه سیستم ارسال درخواست الکترونیکی سازمان سنجش

قبل از این‌ که سوال خود را مطرح کنید، به بخش پاسخ‌ گویی به سوالات متداول رجوع و اطلاعات لازم را کسب کنید. توجه کنید که در بانک «پاسخ به سوالات متداول» سازمان سنجش، به بسیاری از ابهامات متداول داوطلبان عزیز، پاسخ داده شده است. قبل از ارسال درخواست، باید عضو سامانه شوید. اگر در سایت عضو نیستید، روی بخش عضویت در سایت یا اگر کد کاربری و رمز عبور دارید، روی بخش «ورود به سیستم» کلیک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
صفحه عضویت در سایت؛ جهت ارسال درخواست داوطلبان شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ ها. اطلاعات هویتی خود را بر اساس فیلدهایی که ستاره قرمز دارد، وارد کنید. توجه داشته باشید که پست الکترونیک معتبر وارد کنید، چون رمز پروفایل، به email شما ارسال خواهد شد. مسئولیت نداشتن دسترسی به سیستم، به دلیل وارد کردن اطلاعات اشتباه، بر عهده داوطلب است.

درخواست سوال - انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
وقتی صاحب کد کاربری و رمز عبور شدید، آن‌ ها را در فیلد های بالا وارد کنید و وارد سیستم شوید. در اینجا می‌توانید سوالات خود را مطرح یا نسبت به پیگیری درخواست‌های قبلی بر اساس کد رهگیری اعلامی سیستم، اقدام کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ - طرح سؤال
وقتی وارد پروفایل خود در سایت سازمان سنجش شدید، می‌توانید سوالات خود را مطرح کنید. نوع آزمون و سال آزمون را انتخاب کنید و روی درخواست جدید که بالا سمت راست است، کلیک کنید.

سؤالات متداول کنکور سراسری ۹۸

تعداد انتخاب رشته در کنکور سراسری و آزاد ۹۸

  • در کنکور سراسری سال ۹۸، شما مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته/محل بوده و می‌ توانید صرفا در همان گروه آزمایشی که آزمون دادید، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنید. یعنی اگر گروه علوم ریاضی و فنی شرکت کردید، مجاز به انتخاب کدرشته/محل‌ های علوم انسانی را نیستید. الزامی هم نیست که حتما ۱۵۰ کد را انتخاب کنید.
  • در انتخاب و ورود کد رشته محل ها دقت کنید و سعی کنید این کا را با صرف وقت کافی انجام دهید.
  • سیستم خودکار بررسی رشته‌ های داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۸، تا زمانی که کلیه کد رشته‌ های شما را بررسی نکند، وارد بررسی کارنامه داوطلبان دیگر نمی‌ شود. مثلا اگر ۱۰۰ کدرشته انتخاب کرده‌اید و در کدرشته محل شماره ۴۹ قبولی شما احراز شود، سیستم به بررسی مابقی کارنامه شما نخواهد پرداخت.

تأثیر سهیمه‌ها در انتخاب‌ رشته کنکور سراسری ۹۸

یکی از سوالات متداول داوطلبان کنکور سراسری ۹۸، تأثیر سهمیه‌ ها در انتخاب رشته است. سهمیه‌ ها یکی از مواردی است که می‌ تواند قبولی شما را در یک کد رشته محل، تحت‌تأثیر قرار بدهد. سهمیه‌ های کنکور ۹۸ عبارتتند از:

  • سهمیه مناطق؛
  • سهمیه رزمندگان؛
  • سهمیه جانبازان و ایثارگران؛
  • سهمیه آموزگاران؛
  • سهمیه بهیاران؛
  • سهیمه خانواده‌های معظم شهدا و شاهد.

سهمیه مناطق ازجمله سهمیه‌ هایی است که برای کلیه داوطلبان در نظر گرفته می‌شود. یعنی همه داوطلبان، در ۳۱ استان کشور، از خوزستان تا خراسان از آذربایجان تا چابهار، مشمول سهمیه مناطق خواهند بود. داوطلبانی که دارای سهمیه غیر از سهمیه مناطق باشند نیز، سهمیه مجزا خواهند داشت. پس، هر داوطلب در کنکور سراسری نود و هشت، یک سهمیه منطقه و یک سهمیه غیر از سهمیه مناطق خواهد داشت تا عدالت در انتخاب رشته، برای داوطلبان در ۳۱ استان کشور فراهم شود. اگر داوطلبی فقط مشمول سهمیه مناطق باشد در همان سهمیه گزینش و کارنامه انتخاب رشته او بررسی خواهد شد.

رتبه شما در سهمیه مناطق و دیگر سهمیه‌هایی که شامل‌ِ حال‌تان می‌شود، از تراز و رتبه کشوری مهم‌تر است. همه داوطلبان، مشمول یکی از سهمیه‌ها یعنی سهمیه منطقه ۱، منطقه ۲ و منطقه ۳ هستند. سهمیه ایثارگران، ۵ تا ۲۵ درصد و سهمیه بهیاران نیز هر سال مشخص می‌شود.

تأثیر سهمیه بومی در انتخاب‌ رشته کنکور سراسری ۹۸

نکته دیگری که باید در انتخاب‌رشته کنکور بدانید، وجود سهیمه‌ا ی به‌نام بومی‌ گزینی است. اگر شما ساکن استان اصفهان هستید، اولویت انتخاب‌رشته و پذیرش نهایی دانشگاه‌ های استان اصفهان با داوطلبانی است که در استان اصفهان (همان بوم) قرار دارند.

توجه داشته باشید که:

سهمیه بومی در انتخاب رشته داوطلبان کلیه رشته‌های ریاضی، تجریی، هنر، زبان و علوم انسانی نقش دارد؛ به‌ خصوص در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان. برخی از رشته‌ ها، سهمیه بومی‌ گزینی در استان دارند. بعضی از رشته‌ها نیز، به صورت قطبی و کشوری بومی‌ گزینی می‌ شوند.

نکته‌ مهم این است که شانس پذیرش نهایی داوطلبانی که از سهمیه بومی‌ گزینی برای یک کدرشته/محل استفاده می‌ کنند، از داوطلبی که از یک بوم (استان) دیگر برای همان کدرشته/محل اقدام می‌ کند، بیش تر است. مثلا داوطلبی از شیراز، با رتبه ۱۱۰۰۰ منطقه ۳ و ۳۹۰۰۰ کشوری، در رشته مامایی دانشگاه شیراز پذیرفته می‌شود، اما داوطلبی از استان سمنان با رتبه ۹۰۰۰ منطقه ۳، در این رشته پذیرفته نشده است. که علت آن همان بومی‌گزینی است.

در فصل دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸، گزینش بومی کاملا توضیح داده شده است.

چه ملاک هایی برای تعیین استان بومی وجود دارد؟

  • اگر شهر اخذ مدرک دیپلم سه سال آخر دوره تحصیلی شما، چه دبیرستان و چه هنرستان، با محل اخذ مدرک پیش‌ دانشگاهی در یک استان باشد، داوطلب، بومیِ همان استان خواهد بود.
  • اگر شهر اخذ مدرک ۳ سال آخر داوطلبی در یک استان نباشد، استان محل تولد داوطلب، استان بومی وی خواهد بود.
  • اگر داوطلبی که ۳ سال پایانی تحصیل را در مدارس خارج از کشور گذرانده باشد، استان محل تولد، استان بومی خواهد بود.
  • اگر داوطلبی ۳ سال پایانی تحصیل را در مدارس خارج از کشور گذرانده باشد و محل تولد او هم در همان کشور باشد، استان بومی وی استان تهران خواهد بود.

تأثیر سهمیه مناطق در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

سهیمه هر داوطلب در کنکور سراسری، در کارنامه وی درج می‌شود. سهمیه مناطق، پر تعداد ترین سهمیه کنکور سراسری نود و هشت است که بیش از ۹۵ درصد شرکت کنندگان پنج گروه آزمایشی را شامل می‌شود.

نکاتی که باید بدانید:

  • ظرفیت دانشگاه‌ ها به نسبت تعداد شرکت کنندگان سهمیه مناطق، بین داوطلبان هر سه منطقه تقسیم می شود؛ یعنی اگر برای داوطلبان سهمیه مناطق در کنکور نود و هشت در یک رشته ۲۰۰ ظرفیت موجود باشد، اول بررسی می‌شود که نسبت داوطلبان هر منطقه به کل سهمیه مناطق،چقدر است. به عنوان مثال، اگر شمار داوطلبان منطقه یک، ۳۵ درصد، منطقه دو، ۳۵ درصد و منطقه سه، ۳۰ درصد باشد، انتظار می‌رود که از این ۲۰۰ ظرفیت، ۷۰ نفر به داوطلبان منطقه ۱، ۷۰ نفر داوطلبان منطقه ۲ و ۶۰ نفر به داوطلبان منطقه ۳ اختصاص یابد. پس، سهمیه داوطلبان هر منطقه از هر دانشگاه، از همان ابتدای کار جدا می‌شود و داوطلبان هر منطقه، صرفا با هم به رقابت خواهند پرداخت؛ نه با داوطلبان مناطق دیگر.
  • در بررسی گزینش سهمیه مناطق ۱ تا ۳، گزینش سهمیه بومی هم اعمال خواهد شد که در انتخاب رشته تأثیر فراوانی دارد.
  • اگر داوطلب سهمیه مناطق باشید، توصیه می‌شود که تأثیر سهیمه بومی‌گزینی را با دقت بر اساس جدول‌های دفترچه آزمون سراسری نود و هشت مطالعه کنید.

تأثیر سهیمه ایثارگران در انتخاب رشته آزمون سراسری ۹۸

از کنکور سال نود و شش، جانبازان زیر بیست و پنج درصد، همسر و فرزندان آن‌ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیز مشمول سهمیه ایثارگران شدند.

۲۵ درصد کل ظرفیت هر کد رشته/محل، به جانبازان، همسر و فرزند جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و آزادگان و فرزندان و همسران و فرزندان و همسران شهدا اختصاص می‌یابد.

۵ درصد کل ظرفیت هر کد رشته/محل، به مشمولان جدید سهمیه ایثارگری که همان جانبازان زیر بیست و پنج درصد هستند، تعلق دارد. به همسر و فرزندان ایثارگران و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیز این سهمیه تعلق می‌گیرد.

برای این‌که این سهمیه برای ایثارگران، همسر و فرزندان‌شان لحاظ شود، کسب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد قبولی الزامی است.

داوطلبان سهمیه ۵ درصدی ایثارگری، در صورتی در کدرشته محلی پذیرش می‌شوند که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران تکمیل نشود. در این صورت، اولویت تکمیل ظرفیت برای این افراد خواهد بود. پس از آن، داوطلبان مشمول سهمیه مناطق، اولویت پذیرش خواهند بود.

رتبه قبولی سهمیه ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۸ را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ چراکه ۲ درصد از کل داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۸ سهمیه ایثارگران دارند.

داوطلبان مشمول سهمیه پنج درصدی، یک‌پنجم داوطلبانی هستند که از سهمیه بیست و پنج درصدی استفاده می‌کنند. پس برای قبولی، باید رتبه بهتری کسب کنند تا در یک رشته محل مشاب، قبول شوند.

تاثیر سهیمه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

علاوه‌بر سهمیه ایثارگری، سهمیه رزمندگان نیز در انتخاب رشته کنکور سراسری تأثیرگذار است. اگر داوطلبی، سابقه شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه را داشته باشد، مشمول سهمیه رزمندگان می‌شود. برای این‌که مشمول این سهمیه شوید، باید هفتاد و پنج درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب کنید. اگر سرباز نیروهای مسلح ۱۲ ماه در مناطق عملیاتی خدمت کند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته کنکور سراسری خواهد بود.

تأثیر سهمیه خانواده معظم شهدا در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

توجه کنید که فقط خانواده درجه‌یک شهدا (پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزندان) مشمول این سهمیه هستند. در دفترچه کنکور سراسری امسال اطلاعاتی درباره ظرفیت اختصاص‌یافته به داوطلبان سهمیه شهدا و حد نصاب قبولی ارائه نشده است. سهمیه خانواده شهدا مثل سهمیه مناطق، تنها در کدرشته محل‌هایی که داوطلب بومی آن‌هاست، اعمال می‌شود. یعنی اگر شما بومی استان فارس هستید، از سهمیه شهدا در استان آذربایجان غربی نمی‌توانید استفاده کنید.

تأثیر سهمیه بهیاران در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

بهیار کسی است که مشغول خدمت در یک مرکز دولتی یا غیردولتی باشد. داشتن حداقل سی و شش ماه سابقه کار به‌عنوان بهیار در استان محل خدمت الزامی است. سهمیه بهیاران، ۵ درصد از ظرفیت رشته‌های پرستاری است.

سهمیه فرزندان جانبازان بالای ۲۵ درصد و فرزندان آزادگان در انتخاب رشته کنکور ۹۸

سهمیه این افراد ۲۵ درصد است. اگر پدر داوطلبی، جانباز ۱۰ درصد باشد، باید گزینه فرزند جانباز زیر ۲۵ درصد را انتخاب کند. توجه کنید که سهمیه ایثارگران، رتبه شما را در کنکور سراسری ۹۸، تغییر نمی‌دهد. در واقع، ظرفیتی جداگانه به داوطلبان دارای سهمیه اختصاص می‌یابد. اگر از سهمیه ایثارگری در سال ۹۷ استفاده نکرده‌اید، می‌توانید در انتخاب رشته کنکور ۹۸ روی این سهمیه حساب کنید. امکان استفاده هر ۲ فرزند فرد ایثارگر از این سهمیه وجود دارد.

توجه کنید که برای استفاده از سهمیه‌ها، باید حدنصاب تعیین‌شده را کسب کنید. مثلا داوطلب باید ۷۰ درصد نمره (تراز) آخرین فرد قبولی گزینش آزاد را کسب کند، تا مشمول استفاده از سهمیه شود. پس، مهم نیست که شما هر درس را چند درصد می‌زنید؛ میانگین درصدها ملاک خواهد بود.

ضمنا بین همسر، فرزند و خود جانباز (در صورتی که داوطلب آزمون باشند) در استفاده از سهمیه تفاوتی وجود ندارد. اگر در زمان ثبت‌نام کنکور، سهمیه ایثارگران را وارد نکنید، می‌توانید در فرصت ویرایش، نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در کنکور سال ۹۸، سهمیه بومی بی‌تأثیر است. س قبولی داوطلبی که بومی یاسوج است، خواهد بود. چنین داستانی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۸ وجود ندارد. تنها عامل تأثیرگذار در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تراز است. هرچقدر تراز شما بیشتر باشد، شانس قبولی شما در کدرشته محل بیشتر است.

لازم به ذکر است، سهمیه بسیج فعال در انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی در کنکور نود و هشت تأثیر دارد. برای استفاده از این سهمیه کسب صد امتیاز الزامی است. معیارهای کسب این امتیاز به قرار زیر است:

  • هر ماه عضویت عادی: ۱ امتیاز
  • هر ماه عضویت فعال: ۲.۵ امتیاز
  • هرماه عضویت در شورای پایگاه: ۳.۵ امتیاز
  • هر ماه عضویت در شورای حوزه: ۴ امتیاز

مشمولات سهمیه بسیج فعال باید بسیجی باشند. حداقل ۱۲ ماه سابقه بسیجی فعال داشته و کد ۱۲ رقمی را از منطقه محل سکونت دریافت کنند. سپس، هنگام انتخاب رشته این کد را در فرم ثبت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شانس قبولی داوطلبانی که سهمیه بسیج فعال دارند در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد اسلامی، ۱۰ درصد بیشتر از داوطلبانی است که سهمیه عادی دارند. بعنی شما باید، ۹۰ درصد تراز آخرین فرد قبولی را کسب کنید تا در آن رشته/محل پذیرفته شوید. برای قبولی در رشته‌های پزشکی، ۹۵ درصد تراز آخرین فرد قبول‌شده (گزینش آزاد) الزامی است. اگر شرایط دریافت سهمیه بسیج فعال دارید، حتما از مزایای آن در کنکور سراسری ۹۸ استفاده کنید.

برای ثبت نام سهمیه بسیج فعال، به نشانی sanjesh.iau.ir بروید.

تأثیر سهمیه - انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
پس از ورود به پروفایل خود با درج کد کاربری و رمز عبور (شناسه انتخاب رشته و کد ملی)، روی گزینه ثبت سهمیه بسیج که با فلش قرمز رنگ مشخص کرده‌ایم، کلیک کنید.

ثبت سهمیه - انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸

چند نکته مهم که باید بدانید:

  • برای استفاده از سهمیه بسیج فعال، باید کارت بسیج فعال داشته باشید.
  • اگرکارت بسیج فعال ندارید، با مراجعه به پایاه بسیجی که عضو هستید،مدارک را برای دریافت کارت و احراز صلاحیت تسلیم کنید.
  • اگر ۱۲ ماه از فعال بودن شما در بسیج بگذرد، ۱۰۰ امتیاز به شما تعلق خواهد گرفت.
  • امتیاز بسیج فعالی فقط یک بار در هر مقطع محاسبه می شود.
  • باید کد ۱۲ رقمی بسیجی فعال را در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی وارد کنید.
  • اگر در کنکور ۹۷ از کد بسیج فعال استفاده کردید و در آزمون پذیرفته نشدید، مجاز به استفاده در کنکور امسال خواهید بود.
  • بین سهمیه ایثارگری و سهمیه بسیج فعال، سهمیه ایثارگری را در انتخاب رشته انتخاب کنید.
  • موضوع سهیمه ها را جدی بگیرید. می تواند در قبولی یا عدم قبولی شما در دانشگاه و رشته مورد نظر شما تاثیر بگذارد.
  • سهمیه ها در گروه علوم انسانی، علوم ریاضی، علوم تجربی، هنر و زبان های خارجی، نقش یکسان ندارد.
  • برای آمادگی در آزمون سراسری سال نود و هشت، از تجارب قبول شدگان سال های پیش استفاده کنید.
  • رتبه های برتر آزمون سراسری سال های ۹۰ تا ۹۷، راهکارهای خوبی برای متقاضیان شرکت در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال های پایانی سده سیزدهم هجری شمسی است.
  • قبولی در کنکور تجربی با رتبه بالا، شانس شما را برای تحصیل در دانشگاه های پزشکی خارج از کشور افزایش می دهد. اما نه شرط لازم است ونه شرط کافی برای دریافت ادمیشن.
  • سال به سال بر شمار متقاضیان شرکت در گروه آزمایشی علوم تجربی افزوده می شود. لذا رقابت دراین گروه برای ورود به دانشگاه های مهم و رشته های پر طرفدار مثل داروسازی افزایش می یابد.
  • با مراجعه به سایت سازمان سنجش، همیشه در جریان جدید ترین اطلاعیه و اخبار منتشر شده قرار بگیرید.
  • برخی از افراد با انتشار آگهی و ارسال پیامک، خود را نماینده و مشاور سازمان سنجش معرفی می کنتد. مراقب کلاهبرداران سایبری باشید.
  • سهمیه های کنکور ۹۸ با سهمیه های کنکور سال های پیش از نظر نفرات و شیوه محاسبه و اعمال، فرق چندانی ندارد. لذا هر سوالی را به جای این که از افراد غیر مجرب و غیر مسئول سوال کنید، مستقیم از سازمان سنجش بپرسید.

در ادامه بخوانید: کاربردی‌ترین روش‌های تقویت اراده برای درس خواندن
افرادی که می‌دانند درباره چه چیزی سخن می‌گویند، نیازی به پاورپوینت ندارند.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.