سردرد سینوسی؛ نشانه ها و راه‌های درمان آن

0

سینوس‌ها فضاهایی در پیشانی، استخوان گونه‌ها و بینی هستند که با هوا پُر شده‌ و زمانی که به خاطر حساسیت یا عفونت دچار التهاب می‌شوید، ورم کرده و مخاط بیشتری تولید می‌کنند. کانال‌های تخلیه مخاط، مسدود می‌شوند و فشاری که در این نواحی به وجود می‌آید، باعث سردرد سینوسی خواهد شد. در این مطلب با هر آنچه درمورد سردرد سینوسی و درمان سردرد سینوسی به‌روش خانگی نیاز دارید آشنا خواهید شد.

نشانه‌های سردرد سینوسی چیست؟

سردرد سینوسی - نشانه ها

وجود دردی عمیق و پیوسته در استخوان گونه، بینی و پیشانی از نشانه‌های سردرد سینوسی است. این درد با حرکت و کشیدگی ناگهانی سر بیشتر می‌شود. از علائم دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رونیکس

گاهی‌اوقات، انواع دیگری از سردرد مانند سردردهای تنشی و میگرنی با سردرد سینوس‌ها اشتباه گرفته می‌شوند. برای درمان مؤثر سردرد باید علت و نوع آن کاملا مشخص باشد. اگر عفونت باعث مسدود شدن سینوس‌ها شود و سردرد ایجاد کند، فرد تب خواهد کرد. معمولا پزشکان با معاینه جسمی و بررسی نشانه‌ها و علائم بیمار، سردرد سینوسی را تشخیص می‌دهند اما در مواردی هم نیاز به ام.آر.آی (MRI) یا سی‌. تی. اسکن (CTscan) به وجود می‌آید.

درمان سردرد سینوسی چگونه است؟

هدف از درمان سردردهای سینوسی، رهایی از علائم آزاردهنده و در صورت وجود، عفونت است. احتمالا برای مدتی کوتاه، بیمار برای درمان در کنار مصرف آنتی بیوتیک ها نیاز به مصرف آنتی هیستامین و داروهای ضد احتقان هم دارد. استنشاق داروهای ضداحتقان هم تا سه روز توصیه می‌شود، اما اگر بیشتر از سه روز از این داروها استفاده کنید، احتمال بدتر شدن علائم وجود خواهد داشت.

مسکن‌ها هم برای درمان استفاده می‌شوند و اگر اثربخشی لازم را نداشته باشند، برای کاهش التهاب، پزشک به سراغ تجویز داروهای کورتیکواستروئیدی خواهد رفت. در صورتی‌ که علت سردردهای سینوسی، حساسیت باشد هم نیاز به پیگیری درمان حساسیت به وجود می‌آید.

درمان‌های خانگی مانند نوشیدن آب بیشتر، استفاده از بخور یا سرم آب‌نمک هم می‌تواند به رفع و درمان سردرد سینوسی کمک کند. اگر اغلب از داروهای ضداحتقان و مسکن‌ها استفاده می‌کنید، احتمال دارد با مصرف این داروها برای رفع سردرد بیشتر از حد لازم دارو مصرف کنید و سردردهای ناشی از این مصرف بیش از حد، آزارتان بدهد.

اگر مدت‌زمانی طولانی به مصرف داروهای رفع سردرد پرداخته‌اید حتما باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. داروهای ضداحتقان هم باعث افزایش فشار خون می‌شوند. پس اگر فشار خونتان بالاست قبل از مصرف این داروها باید با پزشک مشورت کنید.

در موارد بسیار معدودی هم برای رفع سردرد سینوسی جراحی انجام می‌شود. در خلال این جراحی، پزشک پولیپ‌های سینوسی را برمی‌دارد یا سینوس‌های کوچک مسدود را باز می‌کند.

ارتباط حساسیت و سردردهای سینوسی

سردرد سینوسی - حساسیت

تا به حال شنیده‌اید که حساسیت باعث بروز دردهای سینوسی می‌شود؟ ماجرا آن‌قدرها هم ساده نیست. حساسیت می‌تواند موجب گرفتگی و انسداد سینوس‌ها شود و به سر آسیب برساند. درمان حساسیت به از بین رفتن حالت انسداد و گرفتگی کمک می‌کند، اما سردرد را از بین نخواهد برد. بنابراین برای بهبودی باید به درمان جداگانه سردرد سینوسی و حساسیت بپردازید.

روش‌های طبیعی برای کاهش سردرد سینوسی

یادتان باشد وجود درد در ناحیه سینوس‌ها لزوما به معنای ابتلا به سینوزیت نیست. درمان‌هایی خانگی هم برای از بین بردن سردرد و ناراحتی‌های ناشی از آن وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱. استفاده از بخور

مخاط خشک و زیادی که در بینی‌ شکل می‌گیرند باعث مسدود شدن سینوس‌ها و ایجاد لایه‌ای می‌شوند که ذرات ریز و ویروس‌ها را به دام می‌اندازد و نگهداری می‌کنند. اگر محیط مرطوب باشد و مایعات زیادی به بدن وارد کنید، این مخاط سفت، روان خواهند شد. استفاده از دستگاه بخور و پرهیز از قرار گرفتن در هوای سرد و خشک، حمام بخار گرفتن، مصرف مایعات و یک فنجان چای یا سوپ گرم هم می‌تواند به رفع سردردهای سینوسی کمک کند.

۲. تنقیه

سردرد سینوسی - درمان

اسنشاق آب و نمک، بهترین راه برای پاک‌سازی سینوس‌ها و بینی است. این کار می‌تواند مانع یا باعث بهبود سردرد سینوسی شود. استفاده از قوری تنقیه، اسپری بینی، سرنگ حبابی تنقیه و… هم برای رفع سردرد فکر خوبی است. به کمک ابزارهای تنقیه، حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر آب ولرم استرلیزه و تمیز را درون ظرف تنقیه بریزید (از آب شیر استفاده نکنید چون آب باید استرلیزه باشد و حداقل یک تا سه دقیقه آن را جوشانده باشید). نصف قاشق چای‌خوری نمک بدون یُد و کمی جوش شیرین را به آب اضافه و از ترکیب حاصل برای بینی خود استفاده کنید. محلول را داخل بینی بکشید و حواس‌تان باشد که دستگاه تنقیه کاملا تمیز باشد.

۳. کمپرس سرد و گرم

استفاده از یک حوله داغ و قرار دادن آن روی چشم‌ها و بینی به روان شدن مخاط سفت موجود در بینی کمک می‌کند. برای کاهش درد و فشار سینوس‌ها می‌توانید از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید. برای این کار باید حدود سه دقیقه، حوله یا پارچه‌ای داغ را روی سینوس‌ها بگذارید. سپس کمپرس سرد را در حد ۳۰ ثانیه روی سینوس‌ها قرار بدهید. این کار را متناوبا تکرار کنید. استفاده از کمپرس سرد و گرم به تعداد چهار بار در هفته، به رفع مشکلات سردرد کمک خواهد کرد.

۴. استفاده از ادویه و غذاهای تند

بسیاری از افراد معتقدند مصرف فلفل تند به باز شدن راه بینی و سینوس‌ها کمک می‌کند. واقعیت این است که ماده فعال کپسایسین در فلفل تند باعث تسکین درد در ناحیه سر و سینوس‌ها می‌شود. بعضی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تندی فلفل به درمان بعضی دردهای صورت و رینیت کمک شایانی می‌کند. برای تسکین سردرد سینوسی می‌توانید از غذاهای تند و ادویه‌دار هم بهره ببرید.

۵. متمایز دانستن سردرد سینوسی با میگرن

سردرد سینوسی - حساسیت

بسیاری از افرادی که احساس می‌کنند دچار سردرد در ناحیه سینوس هستند، میگرن دارند و درد سینوسی را با آن اشتباه می‌گیرند. هر دو نوع سردرد همراه با گرفتگی بینی، حالت تهوع و حساسیت به نور هستند. برای رفع سردردهای میگرنی، بهترین روش استراحت کردن در یک اتاق آرام و تاریک است.

۶. زمزمه کردن بی‌صدای یک آهنگ

زمزمه کردن بی‌صدای یک آهنگ یعنی تولید اصواتی ریتمیک و ملودیک بدون کلام از توی گلو هم، در مواردی باعث پاک نگه داشتن سینوس‌ها شده است. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ این کار باعث می‌شود تا هوا در سینوس‌ها جریان پیدا کند و میزان نیتریک اکسید هم در سینوس‌ها افزایش بیابد. ترکیب نیتریک اکسید و جریان هوا باعث کاهش سردرد سینوسی می‌شود. پس اگر حساسیت دارید یا سرما خورده‌اید می‌توانید آهنگ جذابی را که دوست دارید، در گوش‌تان بگذارید و با آن بی‌صدا زمزمه کنید تا ضمن سرگرمی و لذت بردن از موسیقی، راه هوا به سینوس‌هایتان را هم باز کنید.

۷. ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن

ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن با تکنیک‌هایی مانند ریلکسیشن و تنفس هم می‌تواند به کاهش دردهای سینوسی کمک کند. این تکنیک‌ها مبتنی بر توانایی ذهن در درک درد به ویژه دردهای مزمن و عودکننده‌ای مانند دردهای سینوسی است. از جمله تکنیک‌های درمانی برای ایجاد ارتباط میان ذهن و بدن می‌توان به هیپنوتیزم، پس‌خوراند زیستی، یوگا و مدیتیشن اشاره کرد.

۸. پرهیز از محرک‌های سردرد سینوسی

سردرد سینوسی - پیشگیری

یادتان باشد، اسپری‌های ضدگرفتگی بینی که بدون نسخه در داروخانه تجویز می‌شود، معمولا اثر آنی در بهبود وضعیت دارند اما بعد از مدت کوتاهی، گرفتگی و فشار موجود در سینوس‌ها را بدتر می‌کنند. مصرف الکل هم سردردهای سینوسی و گرفتگی آنها را وخیم‌تر می‌کند. اگر از دستگاه‌های بخور استفاده می‌کنید، باید آنها را تمیز نگه دارید تا باعث بروز حساسیت‌های قارچی نشوند. غواصی، شنا و پرواز هم برای افراد مبتلا به سردرد، سرماخوردگی و حساسیت تحریک‌کننده است و دردشان را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از بروز حساسیت‌های تنفسی هم بهتر است ملحفه‌های رختخواب‌تان را با آب جوش شست‌وشو دهید.

۹. آشنایی با محدودیت مصرف مسکن‌ها

اگر مخاط بینی‌تان سبز یا زرد بود یا دچار سفتی عضلات ناحیه گردن شدید، تب مداوم رهایتان نکرد، تهوع و استفراغ‌تان از بین نرفت، درد بیش از ۲۴ ساعت آزارتان داد، دچار گیجی، بی‌حسی یا مورمور شدن بودید، به هیچ‌عنوان دست به خوددرمانی نزنید. این علائم نشان از عفونت‌ سینوسی دارند که باید با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان شود. مسکن‌های طبیعی رفع درد سینوسی در موارد خفیف و برای کسانی که سرما خورده‌اند یا حساسیت دارند، مانعی ندارد؛ ولی در موارد جدی‌تر باید حتما به پزشک مراجعه کنید.


در ادامه بخوانید: درمان خانگی سردرد شدید و میگرن با ۱۱ راهکار سریع و واقعا نتیجه‌بخش
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع webmd everydayhealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.