آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

4

آموکسی سیلین یکی از آنتی بیوتیک های پنی سیلین است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. در این مطلب با مقدار و نحوه مصرف آموکسی سیلین، عوارض و تداخل دارویی آن آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

آموکسی سیلین یکی از آنتوبیوتیک‌های پنی‌سیلین است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. آموکسی سیلین برای درمان بسیاری از انواع عفونت‌های ناشی از باکتر‌ی‌ها، از جمله ورم لوزه، برونشیت، سینه‌پهلو یا پنومونی، سوزاک و عفونت‌های گوش، بینی، گلو، پوست یا دستگاه دفع ادرار تجویز می‌شود.

آموکسی سیلین معمولا همراه با آنتی‌بیوتیک دیگری به نام کلاریترومایسین برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری تجویز می‌شود. ترکیب این دارو را معمولا همراه با یک کاهش‌دهنده اسید معده به نام لانسوپرازول تجویز می‌کنند.

رونیکس

اطلاعات مهم در مورد آموکسی سیلین

قرص آموکسی سیلین - اطلاعات مهم در مورد آموکسی سیلین

اگر به آموکسی‌ سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌های پنی سیلین مثلا آمپیسیلین، دی‌کلوگزاسیلین، اگزاسیلین و… حساسیت دارید، از مصرف این دارو اجتناب کنید.

قبل از مصرف آموکسی سیلین، حتما حساسیت به سفالوسپورین‌ها را با پزشک در میان بگذارید. همچنین، اگر آسم، بیماری‌های کبد و کلیه یا مشکلات مرتبط با انعقاد خون یا انواع آلرژی‌ها را دارید، حتما این موارد را با پزشک در میان بگذارید.

دوره‌ٔ درمان با این دارو را طبق دستور پزشک، تکمیل کنید. علائم شما قبل از اینکه عفونت به طور کامل از بین برود، بهبود پیدا می‌کند.

آموکسی سیلین عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی ها و آنفلوانزای رایج را درمان نمی‌کند. این دارو را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید؛ حتی اگر علائم مشابه شما دارند.

داروهای آنتی‌بیوتیک ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند. این علامت ممکن است موقع مصرف دارو یا ظرف مدت چند ماه بعد از قطع مصرف، خود را نشان دهد. این علامت ممکن است نشانه‌ای از یک عفونت جدید باشد.

اگر اسهال آبکی یا خونی دارید، از مصرف آموکسی‌ سیلین اجتناب و به پزشک مراجعه کنید. از داروهای ضداسهال استفاده نکنید تا زمانی که پزشک برایتان تجویز کند.

نکاتی که قبل از مصرف آموکسی سیلین باید رعایت کنید

اگر به آنتی بیوتیک‌های پنی سیلین حساسیت دارید، نباید از آموکسی سیلین استفاده کنید.

برای اینکه مطمئن شوید آموکسی سیلین برای شما ضرری ندارد، در صورت داشتن شرایط زیر، با پزشک مشورت کنید:

  • آسم؛
  • بیماری‌های کبد یا کلیه؛
  • مونونوکلئوز عفونی که به طور خلاصه مونو نامیده می‌شود؛
  • سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک؛
  • حساسیت‌های دارویی یا غذایی، به‌خصوص حساسیت نسبت به سفالوسپورین.

آموکسی سیلین ضرری برای نوزادان در رحم مادر ندارد؛ ولی اگر باردار هستید یا در دوران مصرف این دارو قصد بارداری دارید، حتما با پزشک مشورت کنید.

آموکسی سیلین و پیشگیری از بارداری

آموکسی سیلین، تأثیر قرص‌های پیشگیری از بارداری را کاهش می‌دهد. از پزشک خود در مورد روش‌های بارداری غیرهورمونی سوال کنید. می‌توانید از روش‌های پیشگیری دیگری مثل کاندوم، دیافراگم یا اسپرم‌کش در مدت درمان با آموکسی سیلین استفاده کنید.

آموکسی سیلین می‌تواند وارد شیر مادر شود. ولی بر اساس نتایج چند تحقیق معدود، هیچ آسیبی برای نوزاد ندارد. اگر در دوران شیردهی هستید، قبل از مصرف آموکسی سیلین با پزشک خود مشورت کنید.

آموکسی سیلین به شکل داروهای جویدنی هم وجود دارد. این نوع از آموکسی سیلین ممکن است حاوی فنیل‌آلانین باشد. اگر بیماری فنیل کتونوری (PKU) دارید، قبل از مصرف آموکسی سیلین جویدنی، با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف آموکسی سیلین

نحوه مصرف آموکسی سیلین

آموکسی سیلین را درست مطابق با تجویز پزشک‌تان مصرف کنید. دقیقا مطابق با دستور پزشک که روی جعبه دارو ثبت می‌شود، دوز و ساعت مصرف دارو را در نظر بگیرید. هرگز این دارو را کمتر یا بیشتر از مقدار تجویزشده، یا برای مدتی طولانی‌تر از مدت تجویزشده مصرف نکنید.

هر روز در زمان مشخص و ثابت، دارو را مصرف کنید.

بعضی از آموکسی سیلین‌ها را باید همراه با غذا یا یک ساعت بعد از آن مصرف کنید. بنابراین، قبل از مصرف دارو، حتما بروشور داخل آن را مطالعه کنید. بعضی از انواع آموکسی سیلین ممکن است نیاز به مصرف هم‌زمان با غذا نداشته باشند. بنابراین باید لِیبِل داروها را به‌دقت بخوانید. علاوه بر این، اگر دارو به شکل مایع باشد، باید قبل از مصرف و اندازه‌گیری دوز مصرف، آن را به‌خوبی تکان دهید. حتما دستورالعمل مصرف دارو را بخوانید.

اندازه‌گیری دوز مصرف

با استفاده از قاشق‌های مخصوص اندازه‌گیری یا سُرنگ‌های مخصوص اندازه‌گیری دوز مصرف، دارو را اندازه بگیرید و بعد مصرف کنید. اگر وسیلهٔ مناسب برای اندازه‌گیری دارو ندارید، از داروخانه تهیه کنید.

داروهای مایع را می‌توانید مستقیما مصرف یا با آب، شیر، آب‌میوه یا سایر نوشیدنی‌ها ترکیب کنید. اگر داروی مایع را با نوشیدنی ترکیب کردید، آن را یک‌جا مصرف کنید و مقداری از آن را برای بعد نگذارید.

داروهای جویدنی را قبل از فروبردن باید بجوید.

اگر آموکسی سیلین را برای مدت طولانی مصرف می‌کنید، باید مرتب آزمایش خون بدهید. همچنین، در دوران مصرف آموکسی سیلین، عملکرد کبد و کلیه‌ها باید مرتب بررسی شود.

اگر آموکسی سیلین را همراه با کلاریترومایسین یا لانسوپرازول برای درمان زخم معده مصرف می‌کنید، همهٔ داروها را مطابق با دستورالعمل پزشک استفاده کنید. حتما بروشور داروها یا دستور پزشک را که روی جعبه دارو نوشته می‌شود، بخوانید. دوز مصرف دارو یا زمان مصرف آن را بدون توصیه پزشک تغییر ندهید.

دوره درمان با داروها را مطابق با تجویز پزشک کامل کنید. علائم شما ممکن است قبل از رفع کامل عفونت‌ها، بهبود پیدا کنند.

مصرف نکردن دوزهای تجویزشده احتمال ابتلای مجدد به عفونت‌های آتی را که مقاوم به آنتی‌بیوتیک هستند، افزایش می‌دهد. آموکسی سیلین عفونت‌های ویروسی رایج مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا را درمان نمی‌کند.

داروهای خود را در اختیار دیگران نگذارید و به کسی توصیه نکنید؛ حتی اگر علائم مشابهی دارید.

فراموش کردن مصرف دوز آموکسی سیلین

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، از دوز فراموش‌شده صرف نظر کنید. برای جبران دوز فراموش‌شده، دوز بعدی را افزایش ندهید.

مصرف بیش از اندازه آموکسی سیلین

اگر دارو را بیش از اندازه توصیه‌شده مصرف کردید، در صوت اُوردوز، حتما با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

علائم اوردوز عبارت‌اند از: گیجی، تغییرات رفتاری، راش‌های پوستی شدید، ادرار کمتر از حالت عادی یا تشنج.

هنگام مصرف آموکسی سیلین از مصرف چه داروهایی باید اجتناب کنید؟

داروی‌های آنتی‌بیوتیک ممکن است باعث اسهال شوند. احتمالا اسهال نشانه‌ای از یک عفونت جدید است. اگر اسهال خونی با آبکی دارید، مصرف آموکسی سیلین را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید. داروهای ضداسهال را سرخود مصرف نکنید؛ مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کند.

آموکسی سیلین و آزمایش‌های پزشکی

کپسول آموکسی سیلین و آزمایش‌های پزشکی

این دارو ممکن است نتایج غیرمعمول در برخی آزمایش‌های پزشکی ایجاد کند. اگر در حال مصرف آموکسی سیلین هستید، این مورد را حتما با پزشک خود در میان بگذارید.

آموکسی سیلین را در دمای اتاق و دور از رطوبت، گرما و نور خورشید نگه دارید.

آموکسی سیلین مایع را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید، ولی نباید اجازه دهید که یخ بزند. هر داروی مایعی را که ظرف ۱۴ روز بعد از ترکیب شدن در داروخانه مصرف نشده، دور بریزید.

عوارض آموکسی سیلین

عوراض آموکسی سیلین - اسهال

اگر هر کدام از نشانه‌های زیر که حاکی از حساسیت به آموکسی سیلین است مشاهده کردید، با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

اگر علائم زیر را دارید با پزشک خود در میان بگذارید:

  • آسهال آبکی یا خونی؛
  • پرزدار شدن، ورم کردن یا تغییر رنگ زبان؛
  • تب، لثه‌های متورم، زخم‌های دردناک دهان، درد موقع بلع، جراحات پوستی، علائم شبیه به سرماخوردگی یا آنفلوانزا، سرفه، مشکل در تنفس؛
  • تورم غدد، راش یا خارش پوست، درد مفاصل یا احساس کلی بیماری؛
  • پوست زرد یا رنگ‌پریده، زرد شدن چشم‌ها، ادرار تیره‌رنگ، تب، احساس ضعف یا گیجی؛
  • مورمور شدن شدید، احساس کرختی، درد، ضعف عضلات؛
  • کبودی، خونریزی غیرطبیعی در بینی، دهان، واژن یا مقعد، نقطه‌های بنفش یا قرمز زیر پوست؛
  • واکنش‌های شدید پوستی، گلودرد، ورم در صورت یا زبان، احساس سوزش چشم، درد پوستی و به دنبال آن راش‌های بنفش یا قرمز که در سطح پوست به‌خصوص در صورت و بالاتنه پخش می‌شوند.

عوارض جانبی شایع آموکسی سیلین

عوارض جانبی شایع آموکسی سیلین عبارت‌اند از:

این فهرست، فهرست کامل همهٔ عوارض جانبی آموکسی سیلین نیست و ممکن است عوارض دیگری هم داشته باشد. برای اطلاع از سایر عوارض جانبی این دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی آموکسی سیلین

بعضی از داروهای دیگر ممکن است با آموکسی سیلین تداخل دارویی ایجاد کنند. برخی از این داروها جزو داروهایی هستند که بدون نسخه نیز در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند؛ از جمله ویتامین‌ها، داروهای درمانی و حتی داروهای گیاهی. حتما پزشک معالج‌تان را از داروهای مصرفی‌تان آگاه کنید.


در ادامه بخوانید: قرص آسپرین، چگونگی مصرف و عوارض احتمالی آن
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
اولویت‌بندی کارها را بیاموزید تا در زمان کمتر، بهینه‌تر کار کنید.
منبع drugs
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 4 دیدگاه)
  1. هانیییh می‌گوید

    عاااااااالی

  2. Arvin می‌گوید

    سلام جناب مصرف دو عدد قرص آموکسی سیلین با یه عدد قرص کوریزان چه عوارضی داره لطفا سریع جوا بدین؟

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام آروین عزیز
      لطفا با پزشک در این مورد مشورت کنید.

      1. داروین می‌گوید

        خوردن چهارتا اموکسی سیلین باهم چه عوارضی دارع