چطور برای مصاحبه شغلی آماده شویم؟

0

مدتی است که رزومه‌تان را برای شغلی که دوست دارید فرستاده‌اید. حالا مسئول استخدام شرکت با شما تماس گرفته است! فوق‌العاده نیست؟ احتمالاً چند دقیقه‌ای از خوشحالی در پوستتان نمی‌گنجید، اما بالاخره به خودتان می‌آیید و فکر می‌کنید «خوب حالا چطور خودم رو برای این مصاحبه مهم آماده کنم و این شغل رو به دست بیارم؟»

در این مطلب با هفت نکته اصلی آشنا می‌شوید که حاصل تجربه کارشناسان ما در زمینه استخدام و منابع انسانی است. این نکات را به عنوان پایه‌های اصلی آماده‌سازی برای مصاحبه شغلی در نظر بگیرید، اما در عین حال برای هر مصاحبه با توجه به شرکت موردنظر و فرهنگ سازمانی آن، انعطاف لازم را داشته باشید. برویم سراغ اولین قدم:

۱. درباره جایگاه شغلی موردنظر تحقیق کنید

اولین کاری که باید بکنید این است که بارها و بارها شرح شغلی و موارد مهم آن را بخوانید و آن‌ها را به خوبی درک کنید. وقتی به روشنی متوجه شوید که مسئول استخدام به چه فردی و با چه ویژگی‌هایی احتیاج دارد، می‌توانید از جزئیاتی که در شرح شغلی نوشته شده است برای صحبت درباره نقاط قوت، توانمندی‌ها و موفقیت‌هایتان استفاده کنید تا مواردی که مطرح می‌کنید با نیازهای این جایگاه شغلی همپوشانی داشته باشند. مثلاً اگر در شرح شغلی نوشته شده است که «فرد موردنظر باید در کار تیمی مهارت داشته باشد، مسئله‌محور باشد و انگیزه و انرژی زیادی داشته باشد»، در ابتدا باید ببینید این ویژگی‌ها را دارید یا نه! در صورتی که خودتان را واجد این خصوصیات می‌دانید، باید به تجربه‌های شغلی اخیرتان فکر کنید و زمانی را به یاد بیاورید که این خصوصیات را در محل کار نشان داده‌اید.

رونیکس

۲. درباره شرکت موردنظر تحقیق کنید

بدون شک دانش زیاد قدرت به همراه می‌آورد، بنابراین کاری کنید که مسئول استخدام شما را هرگز فراموش نکند. برای رسیدن به چنین هدفی باید تا جای ممکن درباره‌ی شرکت مقصد اطلاعات به دست بیاورید. قدم اول این است که وبسایت شرکت را زیر و رو کنید، با تاریخچه آن آشنا شوید و رسالت وجودی، ارزش‌های سازمانی آن را بدانید و با مدیرعامل و سایر رهبران ارشد سازمان آشنا شوید. آخرین اخبار شرکت را که در مطبوعات به چاپ رسیده است از دست ندهید. بهتر است هر خبری را که مربوط به سازمان و یا حوزه کاری سازمان است با دقت بخوانید. می‌توانید تجربه مصاحبه دیگران با این شرکت را در سایت سالپا مطالعه کنید و از نظرات و امتیازاتی که سایر مصاحبه‌شوندگان برای این شرکت ثبت کرده‌اند، به تصویری کلی درباره اتفاقات پیش رو برسید. با خواندن این نظرات و آشنایی قبلی با شرکت، می‌توانید ویژگی‌های مثبت و منفی سازمان را از قبل بررسی کنید و در صورت نیاز سؤال‌هایی از مسئول مصاحبه بپرسید.

با افرادی که در این سازمان کار می‌کنند صحبت کنید

تا جای ممکن با افرادی که در این سازمان کار می‌کنند یا در گذشته مشغول به کار بوده‌اند صحبت کنید و نظرات شخصی آن‌ها را درباره شرکت و مواردی که از کارمندانش انتظار دارد جویا شوید. با این کار می‌توانید دید بهتری نسبت به اتفاقاتی که قرار است در جلسه مصاحبه رخ دهد به دست بیاورید. از هرکسی که می‌شناسید، مثل دوستانتان، افراد خانواده و آشنایان بپرسید. می‌توانید نام سازمان را در توئیتر سرچ کنید و نظرات کاربران را بخوانید. راه دیگر این است که در شبکه اجتماعی لینکدین کارمندان شرکت را پیدا کنید و با آن‌ها گپی کوتاه درباره شرکت داشته باشید. با این کار به شبکه‌سازی شغلی‌تان هم کمک کرده‌اید.

جواب‌های سؤالات مصاحبه را از قبل تمرین کنید

نکته مهمی که در پاسخ به تمام سؤالات باید به خاطر داشته باشید این است که در جلسه مصاحبه قرار است شما ارزش خودتان را به مسئول مصاحبه ثابت کنید و نشان دهید چطور می‌خواهید مسائل و مشکلات مربوط به این جایگاه شغلی را رفع کنید. جلسه اول بیشتر مربوط به نیازهای سازمان است، بنابراین بد نیست در این جلسه درباره حقوق و مزایای درخواستی‌تان حرفی نزدید. برای پاسخ دادن به سؤالات رایج مصاحبه می‌توانید با فرد دیگری تمرین کنید و به پرسش‌هایی از این دست جواب بدهید:

  • چرا دوست دارید در این شرکت کار کنید؟
  • نقاط قوت و نقاط ضعفتان چیست؟
  • چرا از شرکت قبلی جدا شده‌اید؟

این نکته را فراموش نکنید که این روزها بعضی از مسئولان مصاحبه سؤالات عجیبی می‌پرسند و دلایلی برای پرسیدن چنین سؤالاتی دارند. مثلاً یکی از مصاحبه‌کننده‌ها در شرکتی از یک متقاضی کار پرسیده بود اگر می‌خواستی بین نامرئی شدن و قدرت پرواز یکی را انتخاب کنی، کدام را ترجیح می‌دادی؟ شاید پرسیدن این سؤال در جلسه مصاحبه عجیب به نظر برسد، اما جواب شما می‌تواند تا حدی به میزان تمایلتان برای رهبری اشاره کند. اگر خوب به مفهوم این سؤال دقت کنید، متوجه می‌شوید که در واقع شما قرار است بین پشت پرده بودن و در مرکز توجه بودن یکی را انتخاب کنید. برای ایجاد آمادگی بیشتر می‌توانید بسیاری از سوالات مصاحبه شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند شرکت دیجی کالا و یا شرکت علی بابا را در تجربه‌های ثبت شده در وبسایت سالپا مطالعه کنید.

خودتان را برای پرسیدن سؤالات آماده کنید

برای اینکه بهتر علاقه و اشتیاقتان را به این شغل نشان دهید، با توجه کامل در مکالمه شرکت کنید و چند سؤال هم درباره جایگاه شغلی، شرکت و اعضای تیمی که در آن کار خواهید کرد بپرسید. می‌توانید از سؤالات زیر استفاده کنید:

  • این شغل چه موارد دیگری را در بر می‌گیرد؟
  • محیط کار چطور است؟
  • شما بازخوردی درباره عملکردم خواهید داد؟
  • امکان رشد شغلی هم وجود دارد؟

طوری لباس بپوشید که تأثیرگذار باشید

اولین برخورد اهمیت زیادی دارد، بنابراین تا جای ممکن طوری لباس بپوشید که فردی حرفه‌ای به نظر برسید. البته این به معنای پوشیدن کت و شلوار برای آقایان و مقنعه برای خانم‌ها نیست (هرچند شاید شرکت موردنظر از شما چنین درخواستی داشته باشد)، اما بهتر است کمد لباستان را زیر و رو کنید و لباسی انتخاب کنید که ظاهری متشخص و حرفه‌ای به شما ببخشد. اگر مطمئن نیستید، از اطرافیانتان نظر بخواهید. در هر صورت، انتخاب لباس را به دقیقه نود موکول نکنید؛ از روز قبل لباستان را انتخاب کنید و در صورت نیاز آن را بشویید و اتو بکشید.

در روز مصاحبه، در بهترین حالت خود باشید

برای اینکه در جلسه مصاحبه، بهترین خود را به نمایش بگذارید، باید حال درونی و بیرونی‌تان خوب باشد. شب قبل از مصاحبه خوب بخوابید، در روز مصاحبه غذای سالم بخورید (غذایی که با شما سازگار است)، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و موهایتان را مرتب کنید. در ضمن فراموش نکنید که نباید دیر برسید چون در این صورت احتمال دارد با اضطراب یا بوی عرق در جلسه حاضر شوید. بهتر است از قبل محل شرکت را روی نقشه پیدا کنید و روش‌های رسیدن به آن را بررسی کنید. اگر مصاحبه‌تان به صورت تلفنی انجام می‌شود، حتماً در اتاقی ساکت و بدون مزاحمت مصاحبه کنید.

در صورتی که به این نکات توجه کنید، اصلی‌ترین موارد مصاحبه را رعایت کرده‌اید و به احتمال زیاد این جایگاه شغلی را به دست خواهید آورد.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.