تحصیل مهندسی در استرالیا؛‌ فرصت‌های تحصیلی و بورسیه ۲۰۱۹

معرفی بهترین رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های استرالیا

0

دانشگاه‌های مهندسی استرالیا، همچون دانشگاه‌های مهندسی سوئد، فرانسه، آلمان و کانادا، در صدر اولویت‌های تحصیلی دانشجویان رشته‌های مهندسی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا قرار دارد. برخی از دانشگاه‌های مهندسی استرالیا، همچون دانشگاه سیدنی و دانشگاه ملی (ANU) در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند. اگر به دنبال اطلاعاتی در مورد تحصیل مهندسی در استرالیا هستید یا قصد دارید در ۱۳۹۸ و پس از آن، در رشته‌های فنی و مهندسی مثل ICT، مکانیک، صنایع، عمران، برق، مکاترونیک، شیمی، نفت، گاز، پتروشیمی و فراساحل تحصیل کنید، این مقاله را به‌دقت مطالعه کنید.

همراهان گرامی، درصورتی که دانشجو یا دانش‌آموختهٔ دانشگاه‌های استرالیا هستید، دیدگاه‌ها و تجارب خود را از طریق بخش نظرات، در اختیار مخاطبان چطور قرار دهید.

رونیکس

انجمن مهندسان استرالیا (EA) یکی از بهترین گزینه‌ ها برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی، اشتغال و کسب‌و‌کار در گرایش‌های مختلف فنی و مهندسی این کشور است.

۲۴نکته برای تحصیل در استرالیا

با توجه به حجم بالای تقاضای تحصیل در دانشگاه‌های فنی و مهندسی استرالیا در سال ۲۰۱۹ و پس از آن، توجه به بیست و چهار نکته، ضروری است. این نکات، چکیدهٔ تجارب دانشجویان فعلی و دانش‌آموختگان استرالیا هستند که می‌توانند، چراغ راهی برای متقاضیان تحصیل در رشته‌های مهندسی استرالیا باشند.

هم‌اکنون دانشجویان چینی بیش از یک سوم از دانشجویان بین‌المللی در استرالیا را در برمی‌ گیرند. سال نود و شش، یک صد و بیست و پنج هزار دانشجوی خارجی در این کشور به تحصیل پرداختند. در سال ۲۰۱۷، ارزش بودجه حضور دانشجویان خارجی در استرالیا ۲۱.۳ میلیارد دلار بوده است. چین نیز در سال گذشته ۲۲۲ میلیارد دلار استرالیایی در تحصیلات تکمیلی سرمایه‌ گذاری کرد. دانشگاه های استرالیا برای جذب دانشجوی خارجی با شهریه با هم رقابت می کنند و این امر سبب کاهش کیفیت دانشگاه های استرالیا در سال های اخیر شده است.

  • برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی استرالیا در سال نود و هشت ، تحصیل در دانشگاه‌های موردتأیید ادارهٔ کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات کشور الزامی است. تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در دانشگاه‌های این کشور، منوط به اخذ تاییدیه از وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی است.
  • اگر قصد دریافت ارز دانشجویی به قیمت سامانهٔ نیما را دارید، باید در یکی از دانشگاه‌های سی‌ونه‌گانه استرالیا تحصیل کنید.
  • اگر قصد دارید پس از دانش‌آموختگی از دانشگاه‌های فنی و مهندسی استرالیا، نسبت به ثبت شرکت مهندسی و دریافت جواز کار از سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران اقدام کنید یا از سازمان برنامه و بودجه (از طریق سامانه ساجات) رتبهٔ مهندسی دریافت کنید، تحصیل در یکی از ۳۹ دانشگاه استرالیا، الزامی خواهد بود.
  • سازمان مهندسی در استرالیا در گرایش های مختلف این رشته را ارزیابی و مدارک معتبر ارائه می کند . اعضای این سازمان ، مهندسین مجرب و فعال می باشند که با هدف ارتقاء شهرت مهندسی دراسترالیا و دنیا برنامه ها وطرح های لازم را پیش می برند .
  • سازمان مهندسی در استرالیا خدمات مربوط به ارزیابی مدارک مهندسی ، آموزش های حرفه‌ای و دوره های تخصصی مهندسی در کشور استرالیا را بر عهده دارد . به همین دلیل تنها آن دسته از دانشگاه های استرالیایی را تایید می کنند که بالاترین میزان استاندارد در محتوای آموزشی ، امکانات ، کارمندان و مهمتر از همه کیفیت کار افراد فارغ التحصیل را داشته باشند . سازمان مهندسی دراسترالیا همچنین فعالیت لازم را برای صدور برگ نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی و تایید صلاحیت کاری متقاضیان مهاجرت به کشور استرالیا را نیز به عهده دارند.
  • مدرک دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های استرالیا، پس از تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کانبرا، توسط ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم، ارزشیابی و معادل‌سازی می‌شود و شما از کلیهٔ حقوق مادی و معنوی آن، برخوردار خواهید شد.
  • دارندگان مدارک دانش‌آموختگی از دانشکده‌های فنی و مهندسی استرالیا، در اولویت استخدام شرکت‌های صنعتی این کشور، به‌خصوص مراکز دولتی حوزهٔ مهندسی هستند و همچنین در صدر پذیرش بورسیه‌های دکترا و پسادکترا در اروپا و آمریکا قرار دارند. برای یافتن شغل در حوزهٔ مهندسی در استرالیا، به سایت www.seek.com.au بروید.

تحصیل مهندسی در استرالیا - کاریابی استرالیا
تصویر ایندکس سایت کاریابی استرالیا با هزاران فرصت کاری مهندسی در شهرهای این کشور

  • داشتن مدرک آیلتس آکادمیک (IELTS ACADEMIC) با نمرهٔ ۶.۵ از ۹ یا تافل اینترنتی (TOEFL IBT) با نمرهٔ ۹۰ از ۱۲۰ برای دریافت پذیرش غیرمشروط از دانشکده‌های مهندسی این کشور الزامی است.
  • اگر قبلا در یکی از دانشگاه های انگلیسی زبان در کشورهای مختلف دنیا تحصیل کردید (مثلا مقطع ارشد را در سوئد خواندید)، از دانشگاه قبلی خود یک نامه دال بر تحصیل به زبان انگلیسی دریافت کنید که نشان بدهد زبان تحصیل رشته شما و زبان پایان نامه و دفاع پایان نامه، انگلیسی بوده است (MEDIUM OF INSTRUCTION). اگر این نامه را دریافت و ضمیمه مدارک تحصیلی کنید، شانس اینکه از ارائه مدرک زبان انگلیسی معاف شده و ENGLISH LANGUAGE PROFICIENCY WAIVER بگیرید زیاد است. حتما قبلش با ادمیشن آفیسر یا مسئول پذیرش یا ADMISSION OFFICER دانشگاه در این باره رایزنی کنید.
  • هیچ اجباری به داشتن مدرک GRE-GMAT جهت تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های استرالیا نیست. اگر قبلا به‌منظور تحصیل در رشته‌های مهندسی مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه‌های ایالات متحدهٔ آمریکا، مدرک جی آر ایی گرفته‌اید، در زمان اسال درخواست، این مدرک را ضمیمهٔ درخواست خود کنید.
  • متقاضیان تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در استرالیا، باید حداقل ۲ توصیه‌نامه (RECOMMENDATION LETTER) را ضمیمهٔ مدارک خود کنند.
  • وزارت آموزش استرالیا پاسخ‌گوی سؤالات شما دربارهٔ تحصیل در این کشور خواهد بود.

تحصیل مهندسی در استرالیا - وزارت علوم استرالیا
تمامی اطلاعات لازم برای دانشجویان خارجی دانشگاه‌های استرالیا در سایت وزارت علوم استرالیا ارائه شده است.

  • داشتن رزومهٔ آکادمیک، الزام دانشگاه‌های استرالیا برای علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های فنی این کشور است. رزومهٔ شما باید شامل اطلاعات هویتی، سابقهٔ تحصیلی، سابقهٔ تجربی، علایق فردی، تیتر تحقیقات علمی، گواهینامه‌ها و همچنین معرفی عضویت شما در مجامع و انجمن‌های ملی و بین‌المللی باشد.
  • از متقاضیان تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی خواسته می‌شود تا در زمان ثبت‌نام، بیانیهٔ هدف (STATEMENT OF PURPOSE)‌ ارائه کنند. بیانیهٔ هدف شما باید شامل علت انتخاب این رشته، علت انتخاب این دانشگاه، مختصری از تجربیات شما در این رشته و آینده‌ای که پس از دانش‌آموختگی برای خود متصور هستید، باشد.
  • دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌های مهندسی، به‌خصوص در مقطع دکترا، از طریق اسکایپ آزمون شفاهی خواهند داد.
  • اگر می‌خواهید برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی برترین دانشگاه‌های استرالیا، بورسیه تحصیلی (SCHOLARSHIP) یا کمک‌هزینه (FINANCIAL AIDS) دریافت کنید، توصیه می‌کنیم که حتما، نمرهٔ بخش نوشتاری (WRITING) شما در آزمون آیلتس، ۷ از ۹ و در آزمون تافل اینترنتی، ۲۵ از ۳۰ باشد. همچنین داشتن نمرهٔ آیلتس ۶.۵ از ۹ و تافل ایتترنتی ۲۲ از ۳۰ و بالاتر در بخش گفتاری (SPEAKING) توصیه می‌شود.
  • برخی از رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه‌های استرالیا، توسط دو دانشگاه ارائه می‌شوند و دو مدرکه (DUAL DEGREE)‌ هستند. این رشته‌ها پرستیژ بالایی دارند و رزومهٔ شما را تقویت می‌کنند. اما تحصیل حداقل ۲ ترم در هر ۲ دانشگاه، الزامی است.
  • افرادی که قصد دارند پس از تحصیل در این کشور مقیم شوند، باید از فرصت‌های کارآموزی و استخدامی ارائه‌شده توسط دانشکده‌های مهندسی این کشور، استفاده کنند.
  • برای آشنایی با جامعهٔ دانش‌آموختگان رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های استرالیا، حتما به بخش ALUMNI سایت دانشگاه‌های این کشور مراجعه کنید تا به اطلاعات فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • یکی از روش‌های هوشمندانه و خلاقانه برای آشنایی با فرصت‌های تحصیلی، بورسیه و اشتغال پس از تحصیل در عرصهٔ مهندسی این کشور بزرگ، تبادل اطلاعات، رایزنی و تعامل با مهندسان استرالیایی است که اطلاعات آنها در LINKEDIN در دسترس است. ده‌هاهزار مهندس بین‌المللی در استرالیا، در این شبکهٔ محبوب کارگران و کارفرمایان، عضو هستند که شما می‌توانید با آنها رایزنی کنید.
  • کلیهٔ دانشکده‌های مهنسی استرالیا، صفحهٔ لینکدین، اینستاگرام و فیسبوک دارند. از این ۳ ابزار، برای دریافت اطلاعات دقیقی از فرصت‌های تحصیلی، بورسیه، اخذ ویزا و آشنایی با اساتید دانشکده‌های فنی استفاده نمایید و با ادمین صفحات رایزنی کنید.
  • افرادی که خواهان کار در این کشور هستند، باید سوابق کاری و مدارک تحصیلی خود را به تأیید مؤسسه ارزیابی مدارک مهندسین استرالیا (EA) برسانند. هزینهٔ ارزیابی رزومه و مدارک، بیش از ۴۲۰ دلار است. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحهٔ عضویت انجمن مهندسین استرالیا که محبوب مهندسان ایرانی است، مراجعه کنید. هزینهٔ ارزیابی در سال ۲۰۱۹ را در لینک www.engineersaustralia.org.au ببینید.
  • سازمان ارزیابی مدرک استرالیا (TRADES RECOGNITION AUSTRALIA)، مسئولیت ارزشیابی مدرک تحصیلی افرادی را که قصد دارند با مدرک مهندسی به استرالیا مهاجرت کنند، برعهده دارد. برای اطلاعات تکمیلی به آدرس www.tradesrecognitionaustralia.gov.au بروید.
  • همان طور که گفتیم، ادمین برخی از صفحات دانشگاه های استرالیا در شبکه های اجتماعی، حضور فعال داشته و پاسخگوی سوالات شما در زمینه های مربوط به تحصیل و پذیرش همان دانشگاه هستند. البته سوالات شما نباید تخصصی باشد که از حیطه وظایف پاسخگویی آن ها خارج باشد. برخی از اخبار دانشگاه های این کشور را در صفحه اینستاگرام آن ها دنبال کنید.

نگاهی به برترین دانشگاه‌های مهندسی استرالیا

فهرست زیر، شما را با بهترین دانشکده‌های فنی و مهندسی استرالیا در سال ۹۸ آشنا می‌کند. دانشگاه‌های این لیست موردتأیید ادارهٔ کل دانش‌آموختگان وزارت علوم هستند:

  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه ملی استرالیا (AUSTRALIAN NATIONAL UNIVERSITY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه موناش (MONASH UNIVERSITY-ENGINEERING FACULTY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه کویینزلند (QUEENSLAND UNIVERSITY-ENGINEERING FACULTY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه سیدنی (SYDNEY UNIVERSITY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه آدلاید (ADELIADE UNIVERSITY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه ملبورن (MELBOURNE UNIVERSITY)
  • دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه مک کوآوری (MACQUARIE UNIVERSITY)
  • دانشگاه فناوری کورتین (CURTIN UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)
  • دانشگاه فناوری کویینزلند (QUEENSLAND UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)
  • دانشگاه فناوری سوینبورن (SWINBURNE UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)
  • دانشگاه فناوری سیدنی (SYDNEY UNIVERSITY OF TECHNOLOGY)

رشته‌های دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه ANU

برای تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه ملی استرالیا که یکی از برترین دانشگاه‌های مهندسی جهان است، به این لینک بروید. همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، رشته‌های مهندسی در کلیهٔ مقاطع و دوره‌ها، از طریق باکس جست‌وجو در دسترس هستند.

رشته های مهندسی برای تحصیل مهندسی در استرالیا
همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، رشته های مختلف حوزه مهندسی این دانشگاه لیست شده است.

هنگامی که کلمهٔ ENGINEERING را وارد باکس می‌کنید، ده‌ها رشته در مقاطع کارشناسی (UNDERGRADUATE)، کارشناسی‌ارشد و دکترا (GRADUATE) به نمایش در می‌ آیند. این دانشگاه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی رایانه، مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهندسی فتونیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکاترونیک، مهندسی انرژی‌های تجدی دپذیر، مهندسی محیط زیست، مهندسی یادگیری ماشینی (MACHINE LEARNING)، توصیه می‌شود.

یکی از رشته‌های پرطرفدار مهندسی این دانشگاه، کارشناسی‌ارشد مهندسی ارتباطات و سیستم‌های دیجیتال است که تلفیقی از فناوری اطلاعات، مهندسی و فیزیک است. این رشته به‌ مدت ۲ سال ارائه می‌شود و دانشجویان را به دانش و مهارت لازم برای فعالیت در حوزه ارتباطات دیجیتالی و آشنایی با سامانه‌های مربوطه، مسلط می‌کند.

کارشناسی ارشد - تحصیل مهندسی در استرالیا
صفحهٔ معرفی کارشناسی‌ارشد ENGINEERING IN DIGITAL SYSTEMS & TELECOMMUNICATION

سیستم‌های میکروالکترونیک، شبکه‌های ارتباطاتی و مهندسی فرآیند های اکوستیک ازجمله موضوعاتی هستند که در این رشته به آن پرداخته می‌شود. برای پذیرش در این رشته، داشتن مدرک کارشناسی در رشته‌های مهندسی با معدل کل ۵ از ۷ الزامی است. سیستم نمره‌دهی GPA را در سایت دانشگاه ANU مشاهده کنید. هزینهٔ تحصیل دانشجویان بین‌المللی در این رشته در سال پیش رو، ۴۵‌هزار دلار در سال است و امکان دریافت بورسیه تحصیلی نیز فراهم است.

شرایط پذیرش دانشگاه‌های مهندسی استرالیا

موضوعی که در سایت‌ های بسیاری از دانشگاه‌ های استرالیا دیده می‌شود، معرفی نیازمندی‌ های پذیرش است. داشتن مدرک کارشناسی برای پذیرش در رشته‌های مهندسی ارشد، در کلیهٔ رشته‌ های فنی دانشگاه ملی استرالیا الزامی است. معدل شما باید ۵ از ۷ در مقیاس GPA باشد.

مدارک کارشناسی مورد نظر برای قبولی در مقطع کارشناسی‌ ارشد دانشگاه ANU، در قسمت DISCIPLINES معرفی شده‌اند. هرگاه با این بخش روبه‌رو شدید، یعنی باید برای ورود به مقطع ارشد، مدرک کارشناسی مرتبط داشته باشید. برای ورود به رشته‌ های مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مکاترونیک و انرژی‌ های تجدید پذیر؛ داشتن مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک، فوتوولتاژ، انرژی، مهندسی مکانیک (کلیهٔ گرایش‌ها) و مهندسی قدرت، الزامی است.

پیش‌نیاز زبان انگلیسی ازجمله مقولاتی است که در سایت دانشکده‌های مهندسی استرالیا با آن روبه‌رو خواهید شد. تمام متقاضیان باید پیش‌نیازهای پذیرش دانشجویان خارجی را رعایت کنند. این اطلاعات در آدرس policies.anu.edu.au در دسترس است.

ارزیابی مدارک تحصیلی متقاضیان تحصیل در دانشکده‌های مهندسی استرالیا، با قواعدی انجام می‌شود. ارزیابی صلاحیت‌ها (ASSESSMENT OF QUALIFICATIONS) از طریق ساختاری به نام AQF انجام می‌شود. اگر شما برای ثبت‌نام در دورهٔ کارشناسی‌ارشد، بیش از یک مدرک آکادمیک دارید، دانشگاه ملی استرالیا، ارزیابی خود را براساس مدرکی انجام می‌دهد که با معیارهای AQF، نمرهٔ بهتری در آنها کسب کرده باشید. جزئیات تکمیلی این ارزیابی را در سایت AQF دنبال کنید. بررسی این سایت بسیار مهم است.

دانشگاه ANU برای ارزیابی مدارک تحصیلی از معیار ارزیابی ریزنمرات (GRADE POINT SCALE) یا معدل تحصیلی مدارک دانش‌ آموختگی که بین ۰ تا ۷ نمره‌ب ندی شده‌اند، استفاده می‌ کند. همهٔ ریزنمرات مدارک دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته‌ه ای مهندسی و غیرمهندسی استرالیا، به معیار GPA تبدیل می‌ شود. جزئیات نمره‌دهی را در سایت www.uac.edu.au دنبال کنید.

اگر شما ۲ مدرک تحصیلی داشته باشید، معدل شما در ارزشیابی صلاحیت آکادمیک برای پذیرش در رشته‌ های ارشد مهندسی این دانشگاه، در مقیاس GPA از صفر تا ۷ رتبه‌ بندی می‌شود و ملاک ارزشیابی نهایی، معدل مدرکی است که نمرهٔ بیشتری را به خود اختصاص داده باشد. مثلا اگر شما ۲ مدرک مهندسی صنایع با نمرهٔ GPA ۵ از ۷ و مکانیک با نمرهٔ ۶ از ۷ دارید و برای کارشناسی‌ ارشد برق درخواست کرده‌ اید، برای بالا رفتن شانس پذیرش، مدرک مکانیک شما به‌دلیل نزدیک‌ تر بودن ریزنمرات‌تان به عدد ۷، ملاک ارزیابی خواهد بود.

رشته‌های دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه موناش

تصویر ایندکس سایت دانشگاه موناش استرالیا را مشاهده میکنید.

دانشگاه موناش یکی از دانشگاه‌ های عالی استرالیا برای تحصیل مهندسی است. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه به این لینک بروید..

بخش های اصلی سایت دانشگاه موناش استرالیا

  • بخش ABOUT US به معرفی دانشگاه موناش، قابلیت‌ها و ظرفیت ها و دانشجویان و اساتید و موفقیت های علمی اشاره دارد.
  • بخش STUDY شما را با فرصت های تحصیلی متنوع دانشگاه موناش در حوزه کارشناسی، ارشد و دکتری آشنا می کند.
  • بخش ENTERPRISE & ENTREPRENEURSHIP شما را با رابط های تجاری و کارآفرینی موناش آشنا می کند.
  • بخش INTERNATIONAL شما را با فرصت های تحصیلی بین المللی دانشگاه و هم چنین آنچه دانشجوی بین المللی باید بداند آشنا می کند.
  • بخش OUR PEOPLE قسمتی است که به معرفی کامل رزومه اساتید دانشکده های مختلف این دانشگاه می پردازد.
  • بخش NEWS & EVENTS فرصتی برای آشنایی خوب با اخبار دانشگاه و رویدادهای یاست که در موناش در طول سال برگزار می گردد.
  • بخش ALUMNI معرفی جامعه دانش آموختگان موناش است که برای شما که متقاضی تحصیل در این دانشگاه هستید، بخش مهمی است.

اگر کلمهٔ ENGINEERING را در موتور جست‌وجوی سایت تایپ کنید، با تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد.

ده‌ها رشتهٔ مهندسی دانشگاه موناش، برای متقاضیان در دسترس است. علوم رایانه، مهندسی و هنر (ENGINEERING & ART)، مهندسی فناوری اطلاعات (ENGINEERING& ICT)، مهندسی و طراحی (ENGINEERING & DESIGN)، مهندسی و علوم (ENGINEERING AND SCIENCE) ازجمله موضوعاتی هستند که چندین رشته از مقاطع کارشناسی تا دکترا را به خود اختصاص داده‌اند.

همان‌طور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید، کلیهٔ دانشجویان خارجی باید برای تحصیل در رشته‌های مهندسی دانشگاه موناش، شهریه پرداخت کنند یا بورسیه تحصیلی بگیرند. شهریه‌های دانشجویی در بخش STUDY ABROAD TUITION FEE ارائه شده است که در باکس قرمز مشاهده می‌کنید.

هزینهٔ تحصیل دانشجویان خارجی در رشته‌های مهندسی دانشگاه موناش، به‌ازای هر ۲۴ کردیت دوره‌های کارشناسی و ارشد، ۱۲۲۵۰ دلار و به‌ازای هر ۱۸ کردیت، ۹۱۸۷ دلار استرالیاست. یعنی اگر دورهٔ کارشناسی‌ارشد شما، ۲۴۰ کردیت باشد، باید ۱۲۲۵۰۰ دلار پرداخت کنید. البته توجه کنید که بورسیه تحصیلی، بخش زیادی از این شهریه را پوشش می‌دهد، پس نگران نباشید. ۱۸ کردیت، معادل ۳ واحد و ۲۴ کردیت معادل ۴ واحد (UNIT)‌ است.

رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری کورتین

تحصیل مهندسی در استرالیا - دانشگاه کورتین
وب‌سایت دانشگاه کورتین

دانشگاه کورتین در فهرست خوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان قرار دارد و از دانشگاه‌های خوب استرالیا محسوب می‌شود. برای آشنایی با رشته‌ها و شیوهٔ ثبت‌نام، به آدرس www.curtin.edu.au بروید و رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری کورتین را دنبال کنید.

اگر به سایت دانشگاه کورتین سری زدید، بخش‌های مهمی را که با فلش زرد مشخص شده‌اند، در نظر داشته باشید:

  • بخش ABOUT دربارهٔ دانشگاه، ظرفیت‌ها، خدمات، فرصت‌های کارآموزی و اطلاعات کلی است.
  • بخش FUTURE STUDENTS، تمامی اطلاعات لازم را برای ثبت‌نام و اخذ پذیرش به دانشجویان ارائه می‌دهد.
  • بحش STUDY به معرفی تمامی رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه کورتین می‌پردازد.
  • بخش RESEARCH تلاش می‌کند تا اولویت‌های تحقیقاتی دانشگاه را معرفی کند.
  • بخش ALUMNI شما را با جامعهٔ دانش‌آموختگان دانشگاه آشنا خواهد کرد.
  • بخش ENGAGE شما را با کارمندان و روابط صنعتی دانشگاه آشنا خواهد کرد.
  • بخش HOW TO APPLY نیز شما را با روند ثبت‌نام در کلیهٔ رشته‌های دانشگاه فناوری کورتین آشنا می‌کند.

در بخش STUDY اطلاعات خوبی ازقبیل حوزه‌های تحقیقاتی (STUDY AREA)، دوره‌ها (COURSE) و همچنین بخش‌هایی همچون مهندسی، بهداشت، فناوری اطلاعات، کشاورزی، توسعهٔ پایدار، مهندسی، مدیریت و زبان ارائه شده است.

رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری کوینزلند

دانشگاه فناوری کویینزلند (QUEENSLAND UNIVERSITY OF TECHNOLOGY) نیز یکی از مقصدهای تحصیلی ارزان در رشته‌های مهندسی دانشگاه‌های استرالیا است. این دانشگاه در فهرست گروه «ب» دانشگاه‌های ارزشیابی‌شدهٔ ادارهٔ کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم قرار دارد و به نظر می‌رسد که کویینزلند برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی، گزینهٔ ارزان‌تری نسبت به دانشگاه‌های مطرحی همچون ANU یا موناش باشد. برای کسب اطلاعات تکمیلی به آدرس www.qut.edu.au رجوع کنید.

معرفی رشته‌های مهندسی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشگاه فناوری کوینزلند - تحصیل مهندسی در استرالیا
تصویر ایندکس سایت دانشگاه فناوری کویینزلند. قسمت STUDY مهم‌ترین بخش سایت است که شما را با شرایط، مدارک و شیوهٔ ارسال درخواست برای رشته‌های مهندسی آشنا می‌کند.

رشته‌های مهندسی فناوری کوینزلند را دنبال کنید.

انواع و اقسام رشته‌های مهندسی از مهندسی شیمی و مکاترونیک گرفته تا مهندسی پزشکی، در این سایت در دسترس هستند. رشتهٔ مکاترونیک که ترکیبی از مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک و مهندسی کنترل است، مخاطبان بسیاری دارد. جزئیات این رشته را در این لینک دنبال کنید. کاربرد رشتهٔ مکاترونیک در صنعت بسیار است. هزینهٔ تحصیل مکاترونیک در استرالیا، سالانه ۳۹هزار دلار است که بورسیه تحصیلی آن نیز در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می‌گیرد. داشتن آیلتس آکادمیک ۶.۵ از ۹ و تافل ۸۰ از ۱۲۰ برای پذیرش در این رشته الزامی خواهد بود.

تصویر بالا، در کلیهٔ صفحات مربوط به معرفی رشته‌های مهندسی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد به چشم می‌خورد. توضیحات زیر، شما را با اطلاعات این قسمت آشنا می‌کند:

  • بخش WHAT TO EXPECT به شما می‌گوید که هدف این رشته چیست و با تحصیل در این رشته، چه چیزی به دست خواهید آورد.
  • بخش CAREERS OUTCOMES به شما می‌گوید که با تحصیل در این رشته، چه فرصت‌هایی در بازار کسب‌و‌کار استرالیا یا خارج از آن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
  • بخش DETAILS به شما می‌گوید که جزئیات دوره‌ها و ترم‌های این رشته چیست.
  • بخش REQUIREMENTS‌ شما را با نیازمندی‌های پذیرش این رشته آشنا می‌کند.
  • بخش FEE شما را با شهریهٔ سالانهٔ تحصیل در این رشته به‌عنوان دانشجوی خارجی، آشنا می‌کند.
  • بخش SCHOLARSHIP شما را با فرصت‌های بورسیهٔ دانشگاه آشنا می‌کند.

پاراگرافی در این عکس وجود دارد که به موضوع صلاحیت حرفه‌ای (PROFESSIONAL RECOGNITION) می‌پردازد. زیر این عنوان آمده است: «کلیهٔ دانش‌آموختگان رشته‌های فنی و مهندسی دانشگاه‌های استرالیا، می‌توانند به عضویت انجمن مهندسان استرالیا که EA نامیده می‌شود درآیند و از خدمات آن استفاده کنند. عضویت در EA، فرصت‌های شغلی خوبی را در سراسر جهان، برای اعضای این انجمن فراهم خواهد کرد.» برای مهاجرت تخصصی به استرالیا، ارزیابی مدارک توسط EA ضروری خواهد بود.

رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری سوینبورن

دانشگاه فناوری سوینبورن (SWINBURNE UNIVERSITY OF TECHNOLOGY) یکی از مقصدهای تحصیلی نسبتا ارزان برای تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی در سرزمین کارنگوروهاست. برای آشنایی با رشته‌ها و شیوهٔ ارسال درخواست باید به این لینک مراجعه کنید. سایت دانشگاه سوینبورن دارای قسمت هایی به شرح زیر است:

  • بخش STUDY WITH US در واقع معرفی فرصت‌های تحصیلی این دانشگاه درمقاطع و علوم مختلف است.
  • بخش RESEARCH تلاشی است برای معرفی فرصت های تحقیقاتی دانشگاه موناش به علاقمندان.
  • بخش BUSINESS & PARTNERSHIP در واقع همکاری تجاری وعلمی دانشگاه سونبورن را با کشورها و شرکت ها نشان می دهد.
  • بخش NEWS به معرفی اخبار دانشگاه می پردازد.
  • بخش EVENTS به معرفی رویدادهای این دانشگاه می پردازد.
  • بخش SWIBURNE ONLINE مناسب دانشجویان این دانشگاه است.
  • بخش LIBRARY که در بالا سایت است، به معرفی کتابخانه دانشگاه می پردازد.
  • بخش STAFF شما را با صدها استاد دانشکده های مختلف این دانشگاه آشنا میکند. برای شما که قصد تحصیل در این دانشگاه دارید، این بخش توصیه می شود.

سایت فناوری سوینبورن استرالیا - تحصیل مهندسی در استرالیا
تصویر ایندکس سایت فناوری سوینبورن استرالیا

اگر به بخش STUDY رجوع کنید، حتما به اطلاعات خوبی دربارهٔ رشته‌های مهندسی دانشگاه دست خواهید یافت. برای اطلاعات تکمیلی به لینک www.swinburne.edu.au بروید.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در این دانشگاه، انواع رشته‌های مهندسی، از مهندسی عمران و بیومدیکال گرفته تا مهندسی نرم‌افزار، برق، الکترونیک و قدرت ارائه می‌شوند. تنوع رشته‌ها برای دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد بسیار خوب است. رشته‌ها به شرح زیر هستند:

  • رشته کارشناسی مهندسی فناوری ساخت و تولید (ADVANCED MANUFACTURING TECHNOLOGY)
  • رشته کارشناسی مهندسی معماری (ARCHITECTURE ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی مهندسی پزشکی (BIOMEDICAL ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی مهندسی عمران (CIVIL ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی فناوری سیستم‌های رایانه‌ای (COMPUTER SYSTEMS TECHNOLOGY)
  • رشته کارشناسی مهندسی ساخت (CONSTRUCTION)
  • رشته کارشناسی مهندسی برق و الکترونیک (ELECTRICAL AND ELECTRONIC)
  • رشته کارشناسی مهندسی مکانیک (MECHANICAL ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی مهندسی طراحی محصول (PRODUCT DESIGN ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی مهندسی رباتیک و مکاترونیک (ROBOTIC AND MECHANIZATION)
  • رشته کارشناسی مهندسی نرم‌افزار (SOFTWARE ENGINEERING)
  • رشته کارشناسی ارتباطات (TELECOMMUNICATION)

رشتهٔ مهندسی ساخت، رشته‌ای است که طرفداران زیادی دارد. در منطقهٔ اقیانوسیه، نیاز به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری بالاست و این قضیه در نیوزلند، تقاضای بیشتری دارد. رشتهٔ مهندسی ساخت، شما را با الفبای این کار آشنا خواهد کرد. برای اطلاعات تکمیلی به قسمت construction سایت دانشگاه بروید.

اگر خواستار تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد مدیریت ساخت (CONSTRUCTION MANAGEMENT)‌ هستید، توصیه می‌کنیم که به بخش Master of Construction Management رجوع کنید.

کارشناسی‌ارشد مدیریت ساخت دانشگاه سوینبورن - تحصیل مهندسی در استرالیا
تصویر بخش معرفی کارشناسی‌ارشد مدیریت ساخت دانشگاه سوینبورن استرالیا

هزینهٔ تحصیل در رشتهٔ پرطرفدار مهندسی ساخت در مقطع کارشناسی‌ارشد این دانشگاه، ۶۵هزار دلار استرالیا برای ۲ سال است که با بورس تحصیلی، می‌توان بخشی از آن را پرداخت کرد.

داشتن مدرک کارشناسی در حوزه‌های مهندسی عمران و مهندسی ساخت، الزامی است. طول دورهٔ تحصیلی شما باید ۴ سال باشد. داشتن دیپلم مهندسی در رشتهٔ مدیریت ساخت یا سازه نیز برای ورود به مقطع ارشد، کفایت می‌کند.

اگر سؤالی دربارهٔ نحوهٔ پذیرش، مدارک، فرصت‌های تحصیلی و بورسیهٔ رشته‌های مهندسی این دانشگاه دارید، می‌توانید از ادمین صفحهٔ اینستاگرام دانشگاه کمک بگیرید.

دانشگاه فناوری سوینبورن - تحصیل مهندسی در استرالیا
تصویر صفحه اینستاگرم دانشگاه فناوری سوینبورن

رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری سیدنی

دانشگاه فناوری سیدنی - تحصیل مهندسی در استرالیا
سایت دانشگاه فناوری سیدنی

علاوه‌بر دانشگاه سیدنی که از دانشگاه‌های معتبر استرالیا و جهان محسوب می‌شود، دانشگاه فناوری سیدنی، یکی از گزینه‌های خوب برای تحصیل در رشته‌های مهندسی است. شرایط و مدارک ارسال درخواست و رشته‌ها را در لینک www.uts.edu.au مشاهده کنید. بخش FUTURE STUDENTS که با فلش زرد مشخص شده است، بخش مهمی است که باید به آن رجوع کنید. عکس این بخش، در تصویر زیر قابل‌مشاهده است.

رشته‌هایی که در دانشگاه فناوری سیدنی ارائه می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • رشته کارشناسی علوم تحلیل اطلاعات (ANALYTICS & DATA SCIENCE)
  • رشته کارشناسی ارتباطات (COMMUNICATION)
  • رشته کارشناسی طراحی، معماری و ساخت (DESIGN, ARCHITECTURE AND BUILDING)
  • رشته فناوری اطلاعات (INFORMATION TECHNOLOGY )
  • رشته های مهندسی (ENGINEERING)

رشته‌های مهندسی دانشگاه فناوری سیدنی عبارتند از:

  • رشته مهندسی عمران
  • رشته مهندسی محیط زیست
  • رشته مهندسی نرم‌افزار
  • رشته مهندسی سخت‌افزار
  • رشته رمهندسی سیستم‌های رایانه‌ای
  • شته مهندسی الکترونیک
  • رشته مهندسی برق
  • رشته مدیریت مهندسی
  • رشته مکاترونیک و مکانیک
  • رشته عملیات و سیستم‌ها
  • رشته ارتباطات راه دور

رشته‌های بالا دارای فرصت های کارآموزی (INTERNSHIP OPPORTUNITIES) و فرصت های استخدامی هستند که می توانید آن‌ها را بررسی کنید.

دانشگاه‌های مهندسی برق استرالیا

رشتهٔ مهندسی برق یکی از رشته‌ های پرطرفدار در میان دانشجویان فنی و مهندسی جهان است. این رشته باعث شهرت برخی از دانشگاه‌ های مطرح جهان ازجمله استنفورد و MIT شده است. در استرالیا، بخشی از دانشجویان ایرانی، مشغول به تحصیل در این رشته هستند. به‌دلیل اهمیت این رشته برای دانشجویان ایرانی، درادامه برخی از مقصد های تحصیلی محبوب دانشجویان را معرفی می‌کنیم.

در استرالیا، دانشگاه‌ هایی که رشتهٔ مهندسی برق را ارائه می‌ کنند، دوره‌ های کارشناسی ۳ ساله دارند. طول دورهٔ ارشد، ۲ سال و مقطع دکترا ۳ تا ۵ سال است. رشتهٔ مهندسی برق دانشگاه ملبورن، ازجمله رشته‌ های مطرح این قطب علم و فناوری است. دانشگاه سیدنی نیز در رشتهٔ برق و گرایش‌ های مختلف، شهرت بین‌المللی دارد. اگر به مقالات ISI‌ اساتید برق این دانشگاه نگاه کنید، به ضریب تأثیر (IMPACT FACTOR) آن پی خواهید برد.

دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه ملبورن، هم چون دانشگاه ملی استرالیا اعتبار جهانی دارد و گرایش‌ های برق و قدرت آن به‌ دلیل تعامل مستقیم با صنعت و وجود رشته‌ های عملی، از فرصت‌ های کارآموزی و اشتغال قطعی پس از تحصیل برخوردارند. دانشگاه نیوساوث ولز استرالیا نیز در حوزهٔ برق، حرف‌ های زیادی برای گفتن دارد.

از آنجا که این دانشگاه در شهر سیدنی واقع شده است، با شرکت‌های دانش‌بنیان مهندسی برق و الکترونیک در تعامل است و پروژه‌ های خوبی برای دانشجویان و محققان دریافت می‌کند. مهندسی برق، رشته‌ای است که ردپای آن به رشتهٔ هوا-فضا و همچنین مهندسی مکانیک، مکاترونیک و رباتیک، کشیده شده است.

هزینهٔ تحصیل در رشتهٔ مهندسی برق دانشگاه‌ های استرالیا سالانه بین ۳۰ تا ۴۰هزار دلار استرالیاست که دانشجویان واجد شرایط، می‌توانند از فرصت‌های بورسیه آن استفاده کنند.

قابل توجه مقاضیان تحصیل در دانشگاه RMIT و دانشگاه DEAKIN
  • دانشگاه RMIT مخفف Royal Melbourne Institute of Technology است. در قرن ۱۹میلادی ، این دانشگاه اول به عنوان مدرسه فنی شبانه روزی فعالیت می کرد و سپس در سال شصت میلادی در قرن بیستم، رسما به عنوان موسسه فناوری یا Institute of Technology ثبت شد و معروف شد. سه دانشکده این دانشگاه که بعنوان کالج شناخته میشوند عبارتند از کالج بازرگانی, طراحی و هنر و علوم اجتماعی, علوم پایه و مهندسی و بهداشت. کالج طراحی و هنر این دانشگاه در بین ۲۰ مدرسه برتر هنر دنیا محسوب می شود. . به خاطر اعطای دیپلم معتبر فنی و حرفه ای, این دانشگاه در میان افرادی که فرصت حضور در دانشگاه را نداشته یا به دنبال تحصیلاتی با جنبه کاربردی بیشتری هستند از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. مخصوصا اگر شما قصد دارید وارد بازار کار این کشور بشوید. اگرچه امکان تحصیل در مقاطع لیسانس یا فوق لیسانس نیز در معدودی ازرشته های تحصیلی برای علاقه مندان وجود دارد. ساختمان اصلی RMIT در مرکزشهر ملبورن قرار دارد که باعث دسترسی آسان آن به ایستگاه مرکزی قطار و همچنین اتوبوس و تراموا است. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت اصلی http://www.rmit.edu.au/ مراجعه کنید.
  • Deakin University با وجود عمر کم سی و اندی ساله خود با سرعت خوبی گسترش یافته بطوریکه در سال ۲۰۱۴ با تخصیص حدود چهل و سه میلیون دلار بودجه دولتی پذیرای پنجاه هزار دانشجو بوده است. این دانشگاه که دارای چهار دانشکده اصلی مدیریت و حقوق ,علوم اجتماعی و هنر, علوم پایه-مهندسی و علوم پزشکی و پانزده انیستیتو و موسسه تحقیقاتی است. پردیس اصلی Deakin University در ناحیه Burwood با ظرفیت بیست و ششهزار دانشجو به فاصله چهارده کیلومتری از مرکز شهر قرارگرفته که از طریق تراموا (خط شماره ۷۵ ) به راحتی قابل دسترسی است. واحد های دیگر این دانشگاه درGeelong وWarrnambool خارج از ملبورن قرار دارند. جهت اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه لینک http://www.deakin.edu.au/ و برای نحوه دسترسی با وسایل نقلیه عمومی http://ptv.vic.gov.au/getting-around/university-travel را دنبال کنید.

همراهان گرامی

اگر شما هم متقاضی تحصیل در رشته‌ های مهندسی دانشگاه‌ های استرالیا هستید، حتما دانشگاه‌ های مور دتأیید وزارت علوم در سال نود و هشت را انتخاب کنید. داشتن آیلتس ۶.۵ از ۹ الزامی است. برای گرفتن بورسیه، حتما CV خود را تقویت کنید. رایزنی با اساتید برای جلب نظر آنها توصیه می‌شود. اگر دارای تجربهٔ عملی یا صاحب اختراع یا هر نوع محصولی هستید، جزئیات آن را در بیانیهٔ هدف (SOP) خود ارائه کنید و آن را در اختیار اساتید قرار دهید.

طبق اداره مهاجرت استرالیا اکثر گرایش های مهندسی در لیست مشاغل مورد نیاز این کشور قرار دارد و به همین دلیل فارغ التحصیلان مهندسی در استرالیا تا شش ماه بعد از اتمام درس شان می توانند درخواست Graduate visa کنند و برای کسب تجربه کاری دراین کشور مشغول به کار شوند . مدت این ویزا برای فارغ التحصیلان کارشناسی دوسال ، برای دوره کارشناسی ارشد دوساله مدت هیجده ماه و برای دکترا سه سال است . لازم به ذکر است که با کسب شرایط و امتیاز لازم این ویزا قابل تبدیل به اقامت دائم است .

دنیای تحصیل، بورسیه تحصیلی و مهاجرت را با چطور دنبال کنید.


در ادامه بخوانید: زندگی در فنلاند و هرآنچه باید درمورد آن بدانیم
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.