معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

0

کمونیست و شوروی سابق همواره سوژه‌ای ویژه برای نویسندگان بوده تا به‌نحوی به توصیف فضای حاکم بر این کشور و سایر کشورهای درگیر با کمونیست در این برهه از تاریخ بپردازند. تام راب اسمیت نویسندهٔ انگلیسی در آخرین کتاب از سه‌گانهٔ خود، یعنی کتاب مأمور شش، به شکل جذابی به این موضوع پرداخته است که در ادامه این اثر را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شناسنامهٔ کتاب

  • عنوان: مأمور شش
  • نویسنده: تام راب اسمیت
  • تعداد صفحات: ۵۱۵

دربارهٔ کتاب مأمور شش

مأمور شش داستان زندگی لئو دمیدوف، مأمور خبره و وفادار به شغلش، است. در داستان می‌خوانیم که لئو عاشق دختری می‌شود که برخلاف او زندگی‌اش را به دور از جنگ و همهٔ سختی‌ها و مشکلاتش گذرانده است. لئو که حالا وارد زندگی عاشقانه‌ای در کنار زندگی نظامی‌اش شده، بعد از مدتی با دنیایی از معماها در زندگی‌اش روبه‌رو می‌شود و کم‌کم افسار زندگی‌اش را از دست می‌دهد. او نمی­‌داند بین خانواده و وفا به شغلش کدام را انتخاب کند؟

از دیگر آثار نویسنده این کتاب می‌توان به کودک 44 و گزارش محرمانه اشاره کرد که به‌ترتیب و قبل از کتاب مأمور شش نوشته شده‌اند و باهم سه‌گانهٔ تام راب اسمیت نام گرفته‌اند که به‌نوعی گذر تاریخی پیوسته‌ای را دنبال می­‌کنند.

رونیکس

رویکرد تام راب اسمیت در هر سه اثر، نشان‌دادن درد و رنج شخصیت‌های اصلی داستان است، اما در کتاب مأمور شش، هدف اصلی او، نشان‌دادن تمام وجوه شخصیت اول داستان است و او را وارد بازی ناشناخته‌ای می­‌کند. ماجرای کتاب گرچه همراه با کمی ناخوشایندی است، اما نمی­‌توان از خواندنش دست کشید. روند داستان زودبه‌زود تغییر می­‌کند، اما چنان پیوستگی خاصی بر مسیر داستان و نوع روایت آن حاکم است که خواننده متوجه تغییرات نمی­‌شود و گسستگی‌ای در روند قصه احساس نمی­‌کند. شاید همین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جذابیت این کتاب معمایی است. داستان ریزموضوعاتی همچون جنگ، عشق، مرگ، تلاش و اراده را در خود دارد که همین نیز بر جذابیت داستان افزوده است و خواننده را تا پایان مشتاق نگه می‌دارد.

آیا این کتاب برای شماست؟

مطالعه این کتاب به کسانی پیشنهاد می­‌شود که به ماجراهای پلیسی و معمایی علاقه‌مند هستند و داستان‌هایی را که کنجکاوی‌شان را برمی‌­انگیزد، دوست دارند. در اصل، این کتاب برای مخاطبانی است که دوست دارند با قصه‌­هایی که نمی‌شود پیش‌بینی‌شان کرد، همراه شوند و بازی امنیت، جرم، عشق، تلاش و جنگ را در یک دایره ببینند. علاوه‌براین کسانی که طرفداران پروپاقرص داستان‌های عاشقانه هستند هم می‌توانند از خواندن این کتاب لذت ببرند.

بخش‌هایی از کتاب

وقتی هواپیما ناپدید می­‌شد و همه راه خود را از سکوی بدرقه باز می­‌کردند، لئو همانجا ایستاد؛ تامدت بسیار زیادی که دیگر نمی­‌توانست هواپیما را ببیند. خانواده‌اش برای هشت روز رفته بودند. برای لئو زمانی بسیار طولانی بود. در آن سوی دنیای لئو و در نیویورک؛ آنا هرگز جسی را برای رنجی که عقاید او برای آنها آورده بود مقصر نمی­‌دانست. دوست­‌هایشان به او التماس کرده بودند صدای شوهرش را خفه کند، او را مجبور کند اظهارات خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند، حتی اگر منظوری از آن­ها نداشته است، فقط برای آرام کردن فشار­ها. ولی او این نظر را نپذیرفته بود. جسی رک و پرحرارت بود؛ ویژگی‌های مردی که امکان داشت به‌خاطر آن­ها او را دوست داشته باشد. موسیقی او در امتداد باورهایش بود، نمی­‌شد آنها را از هم جدا کرد، نمی­‌شد شخصیت او را از هم جدا کنند یا در آن مداخله و فضولی کنند. جسی نمی­‌توانست بیشتر از این باب سلیقهٔ دیگران و کمتر تحریک‌آمیز باشد. هر چقدر آنا این دیدگاه را بیشتر حفظ می‌­کرد، همان‌طور که امروز هم دیدگاهش همان بود، در واقع اوقات بیشتری پیش می­‌آمد که تلخی مثل جزرومد دریا در رگ هایش بالا و پایین برود. آنا مدیر برنامه­‌های او بود. او شغل جسی را توسعه داده بود. تمام آن کارها، تمام آن کامیابی‌ها مثل علامتی روی ساحلی شنی، پاک شده بود. وقتی دربارهٔ تمام چیزهایی که به‌دست آورده بودند و تمام چیزهایی که از دست داده بودند فکر می­‌کرد، گاهی اوقات توانش را از دست می­‌داد، روحش فرو می­‌ریخت و دوست داشت زندگی­‌شان را بدون کمونیسم تصور کند. در آن لحظات از آهنگ حقیقی این واژه متنفر می­‌شد، هر هجای آن ­‌را تحقیر می­‌کرد، ولی هرگز عشقش به جسی کم نمی‌شد.


در ادامه بخوانید: کتاب قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.