راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

1

ایران سرزمینی مملو از اقلیم‌ها و فرهنگ‌های متفاوت است که در هر گوشه‌ی خاک آن، جذابیتی منحصربه‌فرد یافت می‌شود. در دل آ‌ب‌های نیلی خلیج فارس، سرزمین‌هایی نفس می‌کشند که زیبایی‌شان هر طبیعت‌دوستی را جادو می‌کند. این سرزمین‌ها در گنجینه‌ی ایران جواهر هستند و لذت ماجراجویی در خاک‌شان فراموش‌نشدنی است. این‌‌بار به سراغ جزیره قشم می‌رویم تا از نزدیک این خاک سحرآمیز را تماشا کنیم و شگفتی‌های خاک جنوب ایران را لمس کنیم. در راهنمای سفر به قشم همراه ما شوید، کوله‌بارتان را ببندید و برای کشف رمزوراز جزیره، یارِ تازه‌نفس ما باشید.

تجربه سفر با اتومبیل در راهنمای سفر به قشم

انتخاب مسیر هوایی برای رفتن به جزیره قشم، یکی از معمول‌ترین روش‌های سفر است، اما از آن‌جا که ما عاشق جاده و مسیر سفر هستیم، برآن شدیم که این سفر را با خودروی شخصی تجربه کنیم و این لذت را در راهنمای سفر به قشم با شما شریک شویم. از مزیت‌های این سبک سفر، تماشای جاده‌ی زیبا و دیدنی منتهی به بندرعباس و کشف قدم‌به‌قدم خاک ایران است. جاده نیروی عجیبی دارد و وسوسه‌ی راندن در آن، شوقی است که لذت تجربه‌ آن، کمتر از خوش‌گذرانی در مقصد نیست.

رونیکس

راهنمای سفر به قشم

بهترین زمان سفر به قشم

قشم آب‌وهوای گرم و مرطوب دارد و تابستان‌های آن برای افراد غیربومی سخت خواهد بود. بهترین زمان سفر به قشم از اوایل زمستان تا اواسط بهار است و خنکای این فصول، آب‌‌وهوایی مطلوب و دلنشین برای این جزیره پدید می‌آورد. بنابراین اگر قصد سفر به این سرزمین اسرارآمیز خلیج فارس را دارید، ما در راهنمای سفر به قشم فصول زمستان و بهار را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا یک گشت‌وگذار ماجراجویانه را تجربه کنید.

چگونگی رسیدن به جزیره قشم با اتومبیل

راهنمای سفر به قشم - صخره‌های کنار ساحل
عکس از فائزه میرسلطانی

برای رسیدن به قشم باید خودتان را به بندر پل در استان هرمزگان برسانید و از آن‌جا به‌وسیله‌ لنج، همراه با خودرو، سفر دریایی کوتاه‌مدتی را تا رسیدن به مقصد تجربه کنید. بندر پل کمترین فاصله را تا جزیره دارد و فاصله‌ آن با تهران حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است و به زمانی تقریباً برابر با 18ساعت رانندگی نیاز دارد. بنابراین در راهنمای سفر به قشم با توجه به این فاصله به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر سفر خود را از تهران آغاز می‌کنید، در بین راه، در شهری همچون یزد اقامت کنید و یک سفر با دو مقصد را تجربه کنید. در این حالت مسیرتان تقریباً نصف شده و زیبایی‌های یزد را هم چاشنی سفرتان خواهید کرد.


حتما بخوانید: جاهای دیدنی ایران؛ ۲۰ جاذبه حیرت‌انگیز از هر گوشه ایران

روز اول: گذر از بندر پل و رسیدن به خاک قشم

بندر پل - راهنمای سفر به قشم

در راهنمای سفر به قشم به شما پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود از شهر یزد حرکت کنید. حدود ۹ ساعت رانندگی برای رسیدن به بندر پل زمان نیاز است که با توقف‌های جاده‌ای و رفع خستگی، زمان آن معمولاً بیشتر می‌شود. بعد از رسیدن به بندر پل، برای سوار شدن به لنج و حرکت به سوی قشم آماده شوید. زمان زیادی نمی‌برد که به خاک قشم می‌رسید. بعد از رسیدن به جزیره، حدود ۶۰ کیلومتر تا شهر قشم فاصله دارید و راندن در این مسافت، نزدیک به یک ساعت زمان می‌برد. بعد از گذر از بندر لافت و درگهان، در نهایت به شهر قشم می‌رسید. حالا وقت آن رسیده که به سراغ اقامتگاه‌تان بروید و پیش از شروع ماجراجویی، کمی استراحت کنید و خستگی جاده را از تن به در کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از شروع سفر، حتماً اقامتگاه مطلوب خود را رزرو کنید و شرایط آن را بسنجید. در جزیره قشم هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی، سوئیت و… وجود دارد که با شرایط و هزینه‌های متنوع، امکان اقامت را برای گردشگران مهیا کرده‌اند. هتل ارم، آتامان قشم، هتل ساحلی خلیج فارس قشم، بوم‌گردی کاکا قشم، اقامتگاه سنتی ناخدا امینی قشم و… از جمله اقامتگاه‌های جزیره هستند که متناسب با هر سلیقه و بودجه‌ای گزینه‌ای برای انتخاب در بین آن‌ها وجود دارد.

شام‌های خوشمزه و تندوتیز جزیره

فلافل از غذاهای خوشمزه قشم - راهنمای سفر به قشم

بعد از خواب و استراحت و رفع خستگی ناشی از ساعت‌ها رانندگی، هوا رو به تاریکی می‌رود و امکان گشت‌وگذار چندانی ندارید. بهترین کار در این زمان، گشت‌زنی در شهر، رفتن به ساحل و خوردن یک شام خوشمزه در یک رستوران جذاب با غذاهای محبوب جزیره است تا حس‌وحالی خوب و انرژی نو به وجودتان منتقل شود. خودتان را به یک شام خوشمزه‌ی جنوبی مهمان کنید. اگر تمایل دارید که شام را در رستوران میل کنید، قشم غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای دارد که حسابی اشتهایتان را تحریک می‌کند. رستوران قلعه، رستوران حاج غفور، نعیم، الوند و… از جمله مقرهای غذای خوشمزه در قشم هستند.

بهتر است امشب را با یک غذای تندوتیز جنوبی سپری و سفرتان را با مزه‌های خوش جنوب آغاز کنید. برای اولین شام‌تان در بین تمام رستوران‌های خوشمزه‌ی قشم، پیشنهاد ما به شما رستوران خاله است که با سادگی خوش‌طعمی از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. رستوران خاله رستورانی شبانه است و از 7 شب کار خود را شروع می‌کند و معمولاً شلوغ است. غذا در فضای آزاد سرو می‌شود و غذاهایی مثل فلافل، سمبوسه، میگو، سوسیس بندری، انکاس (ماهی مرکب) و… دارد. ساندویچ‌ها و سمبوسه‌های خاله کمی کوچک هستند و اگر بسیار گرسنه هستید، پیشنهاد می‌کنیم که همان ابتدای سفارش این نکته را در نظر بگیرید.

همچنین اگر اهل خوردن غذاهای خیابانی هستید، باید بدانید که ساندویچ‌های فلافل دست‌فروشان شهر، طعم تندوتیز و دلچسبی دارد.

روز دوم: پیش به سوی دیدنی‌های جادویی قشم

برای شروع گردش، در راهنمای سفر به قشم پیشنهادهای جذابی برایتان داریم که حسابی سرگرم‌تان می‌کند. بعد از خوردن یک صبحانه مقوی از اقامتگاه‌‌تان بیرون بزنید و سوار بر اتومبیل بشوید و سمت دیدنی‌های قشم برانید.


حتما بخوانید: سفر ارزان با ۲۳ ترفندی که کمک می‌کند در سفرها کمتر هزینه کنید

جنگل حرا؛ کارخانه‌ی آب شیرین‌کن طبیعت

راهنمای سفر به قشم - بازدید از جنگل‌های حرا
عکس از فائزه میرسلطانی

در روز دوم راهنمای سفر به قشم بعد از صرف صبحانه، به سرعت خود را به جنگل حرا برسانید و زیبایی‌های این دریای پر از درخت را از نزدیک لمس کنید. حدود 60 کیلومتر از شهر قشم تا این جنگل فاصله است و تقریباً بعد از یک ساعت رانندگی، به این جنگل آبی و جادویی خواهید رسید. قایق‌های کرایه‌ای اینجا معمولاً 6 نفره هستند و اگر تمایل دارید که تعداد کمتری سوار قایق شوید، باید هزینه‌ای معادل بلیت 6 نفر را پرداخت کنید. یک راه‌بلد و بومی منطقه در این سفر دریایی شما را همراهی خواهد کرد. هر سؤالی که به ذهن‌تان در رابطه با این منطقه می‌رسد، از نوع پرندگان مهاجر گرفته تا زمان جزرومد را از راهنمای خود بپرسید. این افراد مشتاق پاسخ دادن و نشر اطلاعات‌شان هستند.

شگفتی‌های جنگل سرسبز و آب‌دوست حرا

راهنمای سفر به قشم - جنگل حرا
عکس از فائزه میرسلطانی

وسعت جنگل‌های حرا باورنکردنی است و حدود ۸۶ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. گشت‌زنی با قایق، تنها بخش کوچکی از شگفتی این زیستگاه قدرتمند طبیعت را پیش‌رویتان به نمایش می‌گذارد. با آرامش در این دریای پررمزوراز جنگلی پیش بروید و این خلقت عجیب پروردگار را تماشا کنید. ریشه‌ها و تنه‌ی درختان حرا در واقع یک آب شیرین‌کن طبیعی هستند و آب شور دریای جنوب را به آبی شیرین تصفیه می‌کنند و اگر نمکی از ریشه‌ی آن‌ها رد شود، از پشت برگ درخت دفع و این برگ‌ها از درخت جدا می‌شوند. این درختان باید در زمان‌های خاصی هرس شوند تا شادابی و سرسبزی خود را بازیابند.

درختان حرا آب شور دریا را شیرین می‌کنند - راهنمای سفر به قشم
عکس از فائزه میرسلطانی

بومیان منطقه از شاخه و برگ هرس‌شده، برای مصرف حیواناتی همچون گاو، گوسفند و شتر استفاده می‌کنند. حرا پذیرای پرندگان زیبای مهاجر و بومی زیبایی است و اگر سروصدای مزاحم آن‌ها را فراری ندهد، فرصت خوبی خواهید داشت تا یک عکس دیدنی از این موجودات ثبت کنید. حواصیل‌های مغرور و زیبا، گیلانشاه، پرستو‌ها، آبچیلک، فلامینگو، پلیکان و… از جمله پرندگان بومی و مهاجر جنگل‌های حرا در قشم هستند.

تا چشم کار می‌کند آب است و درختانی که با هر جزرومد، کمی از قدوقامت‌شان در آب پنهان و آشکار می‌شود. لذت قایق‌سواری در جنگل‌های حرا، فراموش‌نشدنی خواهد بود و جذابیت سفرتان به قشم را تکمیل خواهد کرد. حرا از دوست‌داشتنی‌ترین جاذبه های گردشگری است که در راهنمای سفر به قشم به آن پرداخته‌ایم.

دره تندیس‌ها؛ نمایشی از سنگ‌تراشی طبیعت

راهنمای سفر به قشم - بازدید از دره تندیس‌ها
عکس از فائزه میرسلطانی

نوع بافت سنگ‌ها و صخره‌ها در قشم به شکل زیبا و خاصی است که با حصاری از ستون‌‌هایی قدونیم‌قد، جزیره را در آغوش گرفته‌اند. در قسمتی از جزیره که به دره تندیس‌ها مشهور است، می‌توان زیباترین صخره‌های قشم را دید و از هنر سنگ‌تراشی طبیعت غرق لذت شد. در راهنمای سفر به قشم، بعد از سیر در جنگل حرا، فرصت خوبی است که به دره تندیس‌ها بروید و با کمی نیروی تخیل، این جاذبه‌ی طبیعی را تماشا کنید.

رفتن به دل تنگنای چاهکوه اسرارآمیز

چاهکوه از جاهای دیدنی قشم - راهنمای سفر به قشم
عکس از فائزه میرسلطانی

تنگه چاهکوه یکی از مهیج‌ترین جاذبه‌ها در راهنمای سفر به قشم است. گسل و فرسایش آب، تنگه‌ی چاهکوه را با صیقلی خاص و خطوط منحنی ریزودرشت پدید آورده و این منطقه از خاک جزیره قشم را جادویی و منحصربه‌فرد کرده است. اگر اهل عبور از پستی و بلندی طبیعت باشید، هرگام در تنگه‌ی چاهکوه برایتان لذت‌بخش و دیدنی خواهد بود و از تماشای انحناهای دیوارها‌ی این تنگه که زاده‌ی طبیعت هستند، هیجان‌زده خواهید شد.

گودال‌های ذخیره‌ی آب باران زیبایی چاهکوه را کامل می‌کنند و به دایره‌های این منطقه رنگی سبزآبی بخشیده‌اند. خوب که غرق محیط شوید، معماری دَوّاری را لمس می‌کنید که ردپای خودش را در گوشه‌گوشه‌ی این منطقه جا گذاشته است و به شما حسی از حضور در یک گردش ابدی می‌دهد.

سختی پیش‌ِ روی در تنگه‌ها به حدی خواهد رسید که تنها گردشگران حرفه‌ای قادر به گذر خواهند بود و ادامه‌ی مسیر برای سایرین غیرممکن می‌شود.

روز سوم: خرید و تماشای غروب دل‌انگیز قشم

پیشنهاد می‌کنیم که صبحانه را در فضایی آزاد و نزدیک به ساحل میل کنید تا صدای امواج و تماشای آفتاب ساحلی، حال‌تان را از نو بسازد. انرژی‌تان را بالا نگه دارید و با سرزندگی، امروز را با گشت‌وگذار در جزیره شروع کنید. لذت‌ها و خوشحالی‌های قشم هنوز تمام نشده‌اند.

پیاده‌روی در دریا و رفتن به سوی جزایر ناز

بازدید از جزایر ناز - راهنمای سفر به قشم
بازدید از جزایر ناز در سفر به قشم

روز سوم سفرتان به قشم را با رفتن به جزایر ناز شروع کنید. از اتصال شنی این سه صخره به ساحل قشم گذر کنید و در میان آب قدم بزنید و رانندگی کنید. طول این راه شنی یک کیلومتر است. این یک کیلومتر یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم است که به شما فرصت می‌دهد، قدم زدن در دل دریا را تجربه کنید و به سمت ساحل صخره‌ای ناز پیش بروید. به این جزایر که برسید، از صدای برخورد موج‌های بی‌پروای دریا به دل دیواره‌های صخره، حس فوق‌العاده‌ای از لذت لمس طبیعت به وجودتان منتقل می‌شود و شما می‌توانید یکی از بکرترین چشم‌اندازهای خلیج فارس را بر فراز این جزایر تماشا کنید.

سواحل با دیواره های صخره ای - راهنمای سفر به قشم
عکس از فهیمه دزفولی

فراموش نکنید که پیش از حرکت، از ساعت جزرومد دریا اطلاعات به‌دست آورید. محلی‌ها و دریانوردان بهترین راهنما برای اطلاع از ساعت جزرومد هستند. در حالت جزر، شما می‌توانید حدود سه ساعت در اینجا باشید، اما یک ساعت پس از مد، به زیر دریا می‌رود و جوری پنهان می‌شود که گویی از ازل وجود نداشته است. پس زمان‌تان را مدیریت کنید تا نهایتِ بهره را از ماندن در این جزیره ببرید. البته برای خرید و تماشای غروب لافت، باید در زمان‌تان صرفه‌جویی کنید و بسیار زودتر از اتمام این چهار ساعت، از جزایر ناز خداحافظی کنید.


حتما بخوانید: چگونه با هیچهایک کردن سفر ارزان و بی‌خطری داشته باشیم؟

تجربه خریدی دلچسب در شهر درگهان قشم

در سومین روز سفر به قشم، فرصتی برای خرید و پاساژگردی فراهم شده است. مسافران قشم معمولاً زمانی را به خرید و گشت‌زنی در مراکز خرید آن می‌گذرانند. شهر درگهان در جزیره قشم، مراکز خرید بسیاری دارد که به نسبت مراکز خرید خود شهر قشم، قیمت‌های معقولی دارد. تنها مشکلی خرید از بعضی از مراکز خرید این است که تک‌فروشی ندارند. البته بیشتر فروشگاه‌‌ها علاوه بر عمده‌فروشی، تک‌فروشی هم دارند و می‌توانید در نهایت، خرید راضی‌کننده‌ای داشته باشید.

غروبی در روستای لافت و تماشای سکه طلایی خورشید

راهنمای سفر به قشم - لافت
عکس از فرهاد صفری

گشت‌وگذار بعدی در سومین روز از سفر به قشم، دیدن روستای لافت است. زمان‌تان را مدیریت کنید و پیش از غروب خود را به روستای لافت برسانید و در آن علاوه بر تماشای چاه‌های تلا که نشان از هوش گذشتگان برای جمع‌آوری آب بوده است، از معماری بادگیرهای باشکوه لافت هم لذت ببرید. این بادگیرها نمادی زیبا از بندر لافت هستند و جلوه‌ای سنتی و خاص به روستا بخشیده‌اند. لافت گذشته از تمام دیدنی‌هایش، ساعت‌های غروب آفتابِ بسیار تماشایی دارد. پس شما هم تماشای سکه‌ی طلایی خورشید را در افق پهناور دریا از دست ندهید.

برگشت به شهر قشم و گشت در سیتی‌سنتر

راهنمای سفر به قشم - پاساژ گردی
عکس از فرزاد محبی

در بلوار ولیعصر قشم، نبش خیابان دریا، سیتی‌سنتر قشم 1 واقع شده که با پلی تونلی، به سیتی‌سنتر 2 در سمت دیگر خیابان متصل شده است. حتماً سری به سیتی‌سنتر بزنید؛ طراحی این مرکز خرید و تنوع فروشگاه‌های آن، جذابیت بالایی دارد. بعد از یک گشت کوتاه از فروشگاه خارج شوید و در رستوران‌های فست‌فود اطراف آن، شام خوشمزه میل کنید.

روز چهارم: رفتن به جزیره هرمز در آخرین روز سفر

راهنمای سفر به قشم - ساحل سرخ جزیره هرمز
ساحل سرخ جزیره هرمز – عکس از فائزه میرسلطانی

یکی از تفریحات دلچسب راهنمای سفر به قشم، رفتن به جزیره هرمز است. سفر به جزیره قشم بدون دیدن جزیره هزار رنگ هرمز کامل نمی‌شود. روز آخر جنوب‌گردی‌تان را به هرمز اختصاص دهید و صبح زود از خواب بیدار شوید و قبل از ساعت 7 خود را به اسکله ذاکری برسانید. ماشین را در پارکینگ این مجموعه پارک کنید و به همراه کارت ملی خود به سمت باجه خرید بلیت بروید. بعد از سوار شدن در کشتی، حدود 45 دقیقه بعد به هرمز می‌رسید و صبح‌تان را با این جزیره جادویی شروع می‌کنید.

راهنمای سفر به قشم و خرید صنایع دستی هرمز
صنایع دستی هرمز – عکس از فائزه میرسلطانی

فراموش نکنید که حتماً پول نقد همراه داشته باشید، زیرا برای خرید صنایع دستی از فروشندگان محلی، به پول نقد نیاز خواهید داشت. در میان هنر دست زنان هرمز، سوغات بسیاری وجود دارد که می‌توانید به‌عنوان یادگاری از این جزیره تهیه و در عین حال به تداوم کسب‌وکار بومیان هرمز کمک کنید. فراموش نکنید که هرگز بطری‌های نقاشی‌شده با خاک رنگی را نخرید، زیرا با تمام زیبایی‌های چشمگیری که این بطری‌های رنگی دارند، بزرگ‌ترین صدمه را به جزیره وارد می‌کنند.


حتما بخوانید: جاهای دیدنی شیراز؛ ۱۹ جاذبه دیدنی شهر شعر و ادب

سه‌چرخه‌هایی که نماد هرمز شده‌اند

سفر به قشم - سه چرخه های هرمز
عکس از فائزه میرسلطانی

به محض ورودتان به خاک هرمز، رانندگان موتورهای سه‌چرخه به سمت‌تان می‌آیند تا در ازای دست‌مزدی ساعتی، شما را در جزیره بچرخانند. این سه‌چرخه‌ها که پلاک‌شان با نماد گردشگری نشان شده است، دلچسب‌ترین وسیله‌ای است که با آن می‌توانید هرمز را کشف کنید و از گردش‌تان حسابی لذت ببرید. با بومی‌های زحمتکشی که از این راه امرار معاش می‌کنند، همراه شوید و حسابی هرمزگردی کنید.

جاذبه‌های هزاررنگ هرمز

الهه نمک - عکس از فائزه میرسلطانی
الهه نمک – عکس از فائزه میرسلطانی

قلعه خوش‌رنگ‌وطرح پرتغالی‌ها، الهه‌ی نمک، ساحل فرش، غار نمک، دره رنگین‌کمان، کوه برفی، دره تندیس‌ها، ساحل سرخ، غار رنگین‌‌کمان، ساحل لاک‌پشت‌ها و ساحل روزنه دریا، از دیدنی‌های جزیره اسرارآمیز هرمز هستند. از جادویی‌ترین جاذبه‌های جزیره که تصور حضور در دنیای تخیلی را به شما می‌دهد، دره تندیس‌ها و غار رنگین‌کمان است.

برای رفتن به غار رنگین‌کمان نیاز به یک راه‌بلد حرفه‌ای و بومی دارید. معمولاً رانندگان سه چرخه به‌عنوان راه‌بلد همراهی‌تان می‌کنند. گرچه مسیر سختی برای رفتن به عمق این غار وجود دارد و گاهی مجبور هستید که نشسته حرکت کنید، اما خسته نشوید و به راه خود ادامه دهید، زیرا تماشای این پدیده‌ی منحصربه‌فرد بسیار ارزشمند است. به جایی از غار که می‌رسید، تاریکی مطلق است. اگر نور فلش موبایل را به دیواره‌های غار بیندازید، نفس‌تان در سینه حبس خواهد شد و تصور می‌کنید در کهکشان هستید. خطوط لایه‌ای و رنگارنگ دیوار حسابی مجذوب‌تان می‌کند و در بعضی از گودرفتگی‌های دیوار، حس می‌کنید از مدار زمین خارج شده‌اید و اگر دست بندازید، یک سیاره تو مشت‌تان خواهد آمد.

صرف ناهار خوشمزه در جزیره هرمز

قلیه ماهی

بعد از گشت‌وگذار به راننده‌ی سه‌چرخه بگویید تا برای ناهار، شما را به یک رستوران محلی برساند. در این جزیره یک رستوران ساده وجود دارند که رانندگان، مسافران را برای غذا به آنجا می‌برند. قلیه‌ماهی این جزیره را به‌هیچ وجه از دست ندهید که طعمش فراموش‌نشدنی است. البته به دلیل تقاضای بالای قلیه‌ماهی و اتمام سریع آن، بهتر است پیش از ظهر به راننده بگویید که قصد خوردن این غذا را دارید؛ راننده با تماسی تلفنی به این رستوران خانگی، قلیه‌ماهی شما را رزرو می‌کند.

تنگه چاهکوه - عکس از فائزه میرسلطانی
تنگه چاهکوه – عکس از فائزه میرسلطانی

در تجربه‌ای که در این سفر به قشم به‌دست آوردیم، سعی کردیم از زمان خود بیشترین بهره را ببریم و بیشترِ دیدنی‌ها آن را ببینیم. در فصل‌های سرد و خنک سال به این جزیره‌ بکر و پررمزوراز سفر کنید و اجازه دهید، جزیره اسرارش را به شما بگوید و برایتان خاطره‌سازی کند. اگر شما هم به قشم سفر کرده‌اید، از تجربه‌های این سفر مهیج برای ما بنویسید. ما منتظرتان هستیم.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی لرستان؛ زیبایی‌های اعجاب‌انگیز غرب ایران

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. هاشم نبی زاده می‌گوید

    از اولین روزی که رسیدیم قشم تا روز آخر دریا خراب و طوفانی بود و دقیقه نود برنامه غواصی برامون جور شد. نگم براتون از شگفتی های زیر آب که آدمو غرق خودش میکنه و بخشی از این سفر فراموش نشدنی را مدیون مربی خوش اخلاق غواصی هستیم که باصبوری پدرم را بردن غواصی