معرفی کتاب نجوم دینامیکی؛ آشنایی با نجوم در ۱۸ فصل

1

آسمان با تمام زیبایی و حقایق اسرارآمیز خود، سبب شده تا کتاب‌های زیادی در زمینه آموزش علم نجوم نوشته و ترجمه شوند؛ کتاب‌هایی مانند کتاب نجوم دینامیکی و یا از این دست، که با بیانی ساده و خالی از فرمول‌های پیچیده ریاضی و فیزیک، سعی در شناساندن آسمان و عظمت آن به عموم مخاطبان را دارد. در ادامه بیشتر با این کتاب و محتوای آن آشنا خواهید شد.

می‌توان گفت که یادگیری نجوم علاوه بر وارد شدن به دنیای نامحدود علم و آشنایی با مفاهیم و تعاریف کلی آن، به گسترش فهم و دید ما از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم نیز کمک می‌کند؛ آن‌گونه که به‌گفته نویسنده این کتاب، زیبایی واقعی علم نجوم تنها در واقعیت‌های پیرامون این بحث نیست، بلکه به توسعه فهم ما از روابط اجزای درونی عالم است.

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: نجوم دینامیکی
  • نویسنده: رابرت تی. دیکسون
  • تعداد صفحات: 625 صفحه

درباره کتاب نجوم دینامیکی

نجوم دینامیکی با ترجمه احمد خواجه‌نصیر طوسی، یکی دیگر از کتاب‌های آموزشی در زمینه علم نجوم است. این كتاب در گذشته در بیش از دویست كالج و دانشگاه ایالات متحده امریكا و سایر كشورها تدریس شده و یكی از مهم‌ترین منابع برای آشنایی با نجوم و مفاهیم اصلی آن به زبانی ساده است. این کتاب یكی از منابع المپیاد نجوم نیز به‌شمار می‌رود.

رونیکس

کتاب نجوم دینامیکی شامل 18 فصل درباره مباحث نجومی است که برای مطالعه آن لازم نیست از قبل اطلاعات خاصی داشته باشید. مفاهیم این کتاب بنابر تجربه‌های روزمره و در صورت لزوم با كمك اندكی اطلاعات ریاضی بیان شده است.

فصل‌های آموزشی در این کتاب به موضوعات مختلفی مانند تاریخچه اخترشناسی و روش‌های آن، زمین و سایر سیارات، ماه و خورشید، سیارک‌ها، دنباله‌دارها و شهاب‌سنگ‌ها، زندگی ستارگان و انوع آن‌ها، کهکشان راه شیری، کیهان‌شناسی و حیات فرازمینی می‌پردازد.

همچنین برای کمک به فهم بیشتر افرادِ علاقه‌مند برای تجسم برخی حرکت‌های نسبتا پیچیده اجرام سماوی در کیهان، نوعی تصویربرداری خاص در حاشیه صفحه‌های این کتاب ارائه شده است که با ورق زدن سریع صفحات کتاب، این تصاویر، متحرک به نظر می‌رسند. در ویراست جدید این کتاب بخش‌های زیادی از آن بازنویسی و ویرایش شده است.

نجوم دینامیكی یكی از محبوب‌ترین كتاب‌های نجومی رایج در میان علاقه‌مندان فارسی‌زبان به زیبایی‌های آسمان شب است.

آیا این کتاب برای شماست؟

این کتاب یکی از کامل‌ترین مراجع یادگیری نجوم آکادمیک است و همانند کتاب «نجوم به زبان ساده»، همان هدف، یعنی آموزش مقدماتی نجوم را به‌صورت کامل‌تر، دنبال می‌کند. اگر به علم نجوم و ستاره‌شناسی علاقه دارید و می‌خواهید اطلاعات خود در این حوزه تکمیل یا بیشتر کنید، مطالعه این کتاب آموزشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. «نجوم دینامیکی» به‌گونه‌ای تدوین شده است كه برای عموم خوانندگان علاقه‌مند به نجوم نیز مفید است.

بخش‌هایی از کتاب

یکی از ثمربخش‌ترین کارهایی که در آغاز مطالعه مشروح اخترشناسی امروزی می‌توانید انجام دهید، این است که هرچه را می‌آموزید به «عالم» خودتان ربط دهید. بزرگی عالم شما چقدر است؟ آیا از خانه، مدرسه و شهری که در آن زندگی می‌کنید فراتر می رود؟ هرچه نسبت به چیزهای پیرامون‌تان اطلاعات بیشتری کسب کنید، دنیایتان هم گسترش بیشتری خواهد یافت.

در آغاز توجه کنید به اینکه خورشید، آن‌طور که از خانه شما دیده می‌شود، ظاهرا از کجا طلوع و در کجا غروب می‌کند. آیا خورشید هر روز در یک زمان طلوع یا غروب می‌کند؟ حرکت خورشید و ماه، سیارات و ستارگان در طول یک روز یا شب چگونه است؟ حرکت ماه نسبت به ستارگان، در شب‌های متوالی چگونه است؟ آیا می‌توانید ستاره قطبی را بیابید؟ آیا می‌توانید صورت‌های فلکی مختلف را تشخیص دهید؟ آیا می‌توانید سحابی یا خوشه‌های ستاره‌ای را بیابید؟ با پاسخ به این پرسش‌ها و سوال‌های دیگر، همچنین با مطالعه نجوم فرصتی خواهید یافت تا تقریبا هرآنچه که می‌آموزید، در جهان پیرامون خود به کار گیرید و با این فرایند دنیای خود را گسترش دهید.


در ادامه بخوانید: کتاب نقش روشنفکر اثر ادوارد سعید؛ کتابی برای یادگیری درست اندیشیدن
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. زنبور پرکار می‌گوید

    متشکرم