معرفی کتاب پریدخت، مراسلات پاریس طهران

0

فراق یار و دلتنگی، نه داستان امروز، که حکایت همیشگی عاشقان است؛ دردی که شاعران شعر کرده‌اند و نویسندگان به نثر کشیده‌اند. آنکه عاشق بوده در هر زمان برای غلبه بر دلتنگی راهی پیدا کرده و به وصال معشوق رسیده است. در این میان، نامه‌نگاری یکی از روش‌های فراموش‌شده وصل و عاشقی‌‌ست که این روزها با وجود تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند، کمتر کسی به سراغ آن می‌رود. در ادامه، معرفی کتاب «پریدخت، مراسلات پاریس طهران»، کتابی درباره دلتنگی و بی‌تابی‌های یک عاشق و معشوق که برای مدتی از هم دور افتاده‌اند را می‌خوانید؛ کلماتی که حدود صد سال پیش بین یک زوج ایرانی رد و بدل شده است!

شناسنامه کتاب

  • عنوان کتاب: پریدخت
  • نویسنده: حامد عسکری
  • تعداد صفحات: 140 صفحه

درباره کتاب

پری‌دخت روایت نامه‌نگاری عاشقانه بین زن و مرد جوانی‌ست که در فراق هم می‌سوزند و کلمه به کلمه این نامه‌ها راوی این سوختن است. سید محمود و پریدخت هر دو ساکن طهرانِ زمان مشروطه بوده‌اند. سید محمود برای خواندن درس طبابت به پاریس رفته است و پریدخت را چشم‌انتظار گذاشته است و حالا تنها نامه نگاری‌ست که از درد دوری این دو عاشق می‌کاهد. نگارش کتاب پریدخت از یک شب زمستانی شروع شده و چیزی حدود یک‌سال طول کشیده است. عشق به وطن و میهن پرستی موضوعی‌ست که نویسنده در خلال این نامه‌نگاری‌ها نیز به آن پرداخته است. این مجموعه شامل 40 نامه است و به گفته نویسنده «داستان این نامه‌ها هیچ انطباق نعل به نعل بیرونی و واقعی نداشته و صرفا زاییده ذهن الکن من است.»

نثر این کتاب، زبان و نثر دوران قاجار است. با وجود این، در انتهای کتاب، لغت‌نامه مختصری برای آشنایی با معانی کلمات به‌کاررفته در متن کتاب، قرار داده شده است.

رونیکس

حامد عسکری شاعر و ترانه‌سرا بعد از تجربه در حوزه شعر و ترانه با نوشتن این مجموعه به سراغ نثر رفته است. این اولین اثر رسمی نثر حامد عسکری است.

آیا این کتاب برای شماست؟

زندگی در عصر تکنولوژی علاوه بر تمام امکانات و مزیت‌ها، مجال کمتری برای خواندن و نوشتن در اختیار ما قرار داده است. این روزها با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، رسم نامه‌نگاری بین آن‌ها که عاشق و معشوق‌اند، امری بی‌معنی و خارج از حوصله تلقی می‌شود. اما خواندن کتاب‌هایی از این دست، نوع دیگری از عاشقی را در روزگاران قدیم روایت می‌کند که بدون هیچ پیام‌رسانی و با استفاده از تنها قلم و کاغذ، روایتگر عشق میان دو عاشق بوده است. همان‌گونه که حامد عسکری در مقدمه کتابش نوشته: «امر خطیر عاشقی فقره‌ای است که این روزها یا یادمان رفته یا از روی نسخه فرنگی‌اش تقلید می‌کنیم. خدا کند این نامه‌ها به درد عشاق روزگارمان بخورد.»

در حاشیه کتاب پریدخت

هرچند که طراحی و صفحه‌آرایی کتاب‌ها بر جاذبه و گیرایی اثر تأثیر زیادی دارد، اما موضوعی‌ست که امروزه ناشران کمتر به آن توجه می‌کنند. با این حال طراحی جلد، صفحه‌بندی و حتی نوع فونتِ این کتاب از جمله نقاط مثبتی است که هم‌زمان با خوانش این نامه‌ها، شما را در حال‌وهوای مکتوبات دوره قاجار قرار خواهد داد.

بخش‌هایی از کتاب

تصدقت گردم! پریدخت جان! بعد از سلام. امروز سه روز است که در پاریس یا به قول خودشان «پغیس»، رحل اقامت افکنده‌ام و قرار است بعون‌الله و منته، همانگونه که ذکرش رفت، درس طبابت بخوانم. اقامتگاه‌مان عمارتی است در حوالی فاکولته طب که تمهیداتی به‌قاعده دارد و اسباب معاش در مقبول و مطبوع مهیاست. کتابخانه‌ای معظم و مفصل هم در جنب همین عمارت است که اوقات فراغت بال را در آن می‌گذارنم؛ اما مگر خاطر عاطرتان می‌گذارد. جامه‌دان را که باز می‌کنم، عطر وطن را انگار هنوز دارد. و آه از عطرها که با این غریب دورافتاده از وطن، چه‌ها نخواهد کرد…


در ادامه بخوانید: کتاب عشق سالهای وبا؛ عاشقانه‌ای جذاب و ماندنی از گابریل گارسیا مارکز
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.