روش های جوانسازی دور چشم، رفع  سیاهی، چین و چروک و افتادگی پلک

0

پوست اطراف چشم نسبت به سایر نقاط صورت نازک‌تر است و غدد چربی کمی در این قسمت وجود دارد به همین دلیل این ناحیه رطوبت کمی دارد. گاهی اوقات آلرژی باعث ایجاد پف دور چشم و حلقه‌های دور چشم می‌شود. وراثت و نازک شدن پوست می‌تواند باعث سیاهی دور چشم شود. خواب ناکافی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز از عواملی هستند که ریسک تشکیل چین و چروک دور چشم را افزایش می‌دهند. همه این موارد به این معنا است که پوست اطراف چشم اولین قسمتی است که علائم پیری را نشان می‌دهد. ناراحت شدید؟ خبر خوب این است که روش‌های زیادی وجود دارد که به بهبود ظاهر چشم و پوست آن کمک می‌کند. در بخش زیر برگرفته از سایت تزریق بوتاکس کلینیک رازی اقتباس شده است به برخی از روش‌های موجود برای جوان سازی پوست اشاره می‌کنیم.

مشکلات پوست اطراف چشم
جوانسازی دور چشم

  • هر بار که به آینه نگاه می‌‌کنیم و صورت خود را تکان می‌دهیم پوست اطراف چشم نیز حرکت می‌کند. باید بداند که با بالا رفتن سن سطح تولید کلاژن و الاستین کاهش پیدا می‌کند. کلاژن به سفتی پوست و ساختار آن کمک می‌‌کند و الاستین در بهبود خاصیت ارتجاعی آن نقش دارد. با گذر زمان پوست نازک می‌شود و برخی از حرکات تکراری صورت باعث تشکیل چین و چروک و خطوط ریز در آن می‌شود.
  • هنگامی که پوست صورت نازک می‌شود و عروق خونی زیر آن دیده می‌شود و پوست اطراف چشم آبی و تیره به نظر می‌رسد. برای آنکه بتوانید به این نتیجه برسید که آیا تغییر رنگ پوست شما به عروق خونی ارتباط دارد یا خیر با نوک انگشت پوست خود را فشار دهید اگر رنگ پوست تغییر کرد باید بدانید که عروق خونی باعث تغییر رنگ پوست شده اند.
  • ممکن است تیرگی زیر چشم ارثی باشد یا به علت‌ هایپرپیگمنتیشن به وجود آمده باشد. گاهی اوقات پوست با ایجاد رنگدانه به یک نوع آسیب دیدگی از قبیل آلرژی، لنز چشمی یا مالیدن مداوم چشم توسط دست واکنش نشان می‌دهد. برای آنکه بتوانید به این نتیجه برسید که آیا تغییر رنگ پوست شما به رنگ دانه‌ها ارتباط دارد یا خیر نوک انگشت خود را روی پوست فشار دهید اگر رنگ پوست شما تغییر کرد باید بدانید که رنگدانه یا همان ملانین باعث تغییر رنگ پوست شما شده است.
  • زیر چشم برخی از افراد به صورت ژنتیکی پف دارد و هیچ گونه کرم مخصوص دور چشم این می‌‌تواند پف آن را از بین ببرد. در صورتی که پف زیر چشم به وجود بیاید و گاهی از بین برود می‌تواند به رژیم غذایی و سبک زندگی شما ارتباط داشته باشد.
  • کاهش چربی دور چشم باعث می‌شود که چشم شما گود بشود. عواملی از قبیل وراثت، بالا رفتن سن و کاهش حجم چربی چشم در بروز این مسئله نقش دارند.
  • همان طور که می‌دانید با بالا رفتن سن میزان تولید کلاژن و الاستین کاهش پیدا می‌‌کند که این مسئله با از بین رفتن چربی اطراف چشم خود را نشان می‌‌دهد و به تدریج پلک شروع به افتادن می‌کند. عوامل ژنتیکی تعیین می‌کنند که پوست شما چه موقع شروع به افتادن کند و میزان افتادن آن چقدر باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عواملی است که باعث تشدید این مسئله می‌شود.

چه روش‌هایی برای جوان سازی دور چشم وجود دارد؟

روش‌هایی که برای جوان سازی دور چشم به کار می‌روند به شرح زیر می‌باشند:

استفاده از محصولات آب رسان مخصوص مراقبت از پوست

  • استفاده از این محصولات در مقایسه با روش‌های مخصوص جوان سازی پوست پس از مدت طولانی تاثیر خود را نشان می‌دهد. محصولاتی مانند ترتینوئین یا رتینول حاوی ویتامین آ هستند که استفاده از آنها برای دور چشم بسیار مناسب است. محصولاتی که حاوی رتینول و رنووا هستند باعث ایجاد نتایج عالی و فوری می‌شوند اما ممکن است در برخی از افراد باعث التهاب پوست شوند.
  • کرم‌هایی که حاوی ویتامین سی هستند به کاهش چین و چروک دور چشم کمک می‌کند. این محصولات یک گزینه عالی برای افرادی محسوب می‌شوند که نمی‌توانند از ویتامین‌ آ استفاده کنند زیرا باعث بروز حساسیت کمتری می‌شوند اما اثرگذاری آنها مانند محصولات حاوی ویتامین آ نیست. برای آنکه بتوانید نتایج بهتری را به دست بیاورید می‌توانید در هنگام شب از ویتامین آ استفاده کنید و آن را دور چشم خود بمالید و در هنگام صبح از محصولات حاوی سی استفاده کنید.

تزریق بوتاکس
جوانسازی دور چشم

تزریق بوتاکس یا همان سم بوتولینیوم آ یک نوع دارو است که به طور مستقیم به درون پوست تزریق می‌شود. از تاثیرات مهم و عمده آن این است که باعث ضعیف شدن عضلات و شل شدن پوست اطراف آن می‌شود. پزشک برای درمان چین و چروک زیر چشم تزریق یک تا سه با تزریق بوتاکس را به درون عضلات زیر چشم تجویز می‌کند. ممکن است شما در هنگام تزریق بوتاکس دچار درد خفیف تا متوسط شوید اما باید بتوانید فورا پس از تزریق مجددا به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازید. ممکن است حدود ۷ تا ۱۴ روز طول بکشد تا تاثیرات نهایی بوتاکس دیده شود. البته ممکن است چند روز پس از تزریق بتوانید تفاوت را احساس کنید.

رونیکس

عوارض جانبی تزریق بوتاکس

اگرچه تزریق بوتاکس می‌تواند به رفع چین و چروک زیر چشم کمک کند این فرآیند بدون عوارض جانبی نیست. احتمال بروز افتادگی موقت پلک و بیرون زدگی چربی در نزدیکی محل تزریق وجود دارد. همچنین ممکن است پس از تزریق دچار درد خفیف شوید. سایر عوارض جانبی تزریق بوتاکس عبارتند از:

  • کبودی
  • احساس گیجی
  • سردرد
  • تورم در اطراف محل تزریق
  • ضعیف شدن موقت عضلات
  • فرو رفتگی زیر چشم

تزریق فیلر

تزریق فیلر یک روش غیر جراحی برای درمان پف زیر چشم و تیرگی آن است. درمان با فیلر باعث ایجاد نتایج طبیعی می‌شود که معمولاً تا یک سال نتایج به دست آمده حفظ خواهد شد. تزریق فیلر یک روش نسبتا ساده زیبایی است که می‌توان آن را در مطب پزشک انجام داد و نیازی به ایجاد برخی ندارد و معمولا تحت بیهوشی موضعی انجام می‌‌شود تا بیمار درد کمی را احساس کند. با توجه به میزان چروک دور چشم ممکن است فرآیند تزریق فیلر حدود چند دقیقه تا نیم ساعت طول بکشد. فرایند تزریق فیلر در چند مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:

  • پزشک در محلی که قرار است تحت درمان قرار بگیرد چند نقطه را برای تزریق انتخاب می‌‌کنند و این نقاط را توسط ماده ضدعفونی کننده تمیز می‌کند.
  • پزشک میزان فیلر مورد نیاز را تعیین می‌کند.
  • پزشک با استفاده از سرنگ مخصوص به تزریق فیلر زیر چشم می‌‌پردازد.

عوارض و خطرات جانبی تزریق فیلر

به طور کلی هر روش با عوارض و خطرات جانبی همراه است و تزریق فیلر نیز از این قاعده جدا نیست. برخی از خطرات تزریق فیلر به شرح زیر می‌باشند:

  • کبودی یا خونریزی در محل تزریق
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • یک دست نبودن پوست پس از تزریق
  • درد یا خارش در محل تزریق
  • تورم
  • کبودی
  • سردرد
  • حساسیت

میکرونیدلینگ زیر چشم
جوانسازی دور چشم

سیاهی و پف زیر چشم از جمله مشکلات شایعی هستند که اکثر افراد با آن مواجه می‌شوند. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه هستید می‌توانید از میکرونیدلینگ برای رفع مشکلات زیر چشم خود استفاده کنید. میکرونیدلینگ فرایندی است که روند تولید کلاژن سازی توسط تعدادی سوزن بسیار کوچک تحریک می‌شود. این سوزن‌ها وارد سطح پوست و زیر چشم می‌‌شوند و در قالب یک آسیب کوچک بدن را تحریک می‌‌کنند فرایند ترمیم طبیعی پوست را آغاز کند. سلول‌های جدید پوست تولید می‌شود و به رفع تیرگی و پف زیر چشم می‌پردازند. فرایند میکرونیدلینگ زیر چشم طی مدت ۴ تا ۶ جلسه انجام می‌‌شود و می‌‌توان این برنامه درمانی را در سه تا شش ماه انجام داد. شما می‌توانید پس از جلسه اول شاید نتایج اولیه باشید زیرا پوست آنقدر تحریک شده است که فرایند تولید کلاژن را شروع کند که این امر حدود ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد. پس از آنکه سلول‌های مرده پوست برداشته شدن و سلول‌های جدید جایگزین آن شد پوست زیر چشم ظاهر بهتر و سالم پیدا می‌‌کند و پف زیر آن به تدریج و طی مدت ۴۵ روز از بین می‌رود و از میزان چین و چروک دور چشم کاسته خواهد شد. پس از اتمام همه جلسات درمانی موضع تحت درمان فاقد هرگونه مشکل احتمالی خواهد بود. می‌توان میکرونیدلینگ را روی پوست‌های مختلف انجام داد و نتایج عالی را به وجود آورد.

عوارض جانبی میکرونیدلینگ

عوارض جانبی میکرونیدلینگ بسیار خفیف است. ممکن است پس از درمان پوست شما خشک یا قرمز شود یا تغییر رنگ بدهد که معمولاً این مسائل طی مدت یک هفته پس از درمان برطرف خواهند شد.

مزوتراپی

مزوتراپی می‌‌تواند به طرز قابل توجهی رنگ تیرگی زیر چشم را بهبود ببخشد و اندازه توده چربی زیر چشم را کاهش دهد. مزوتراپی روشی است که پزشک انواع ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات فعال را به طور مستقیم به زیر لایه سوم پوست که عروق خونی در آنجا وجود دارند تزریق می‌کند. به طور کلی نتایج حاصل از درمان پس از دو جلسه قابل مشاهده خواهد بود و معمولا ۴ تا ۶ جلسه درمان در چند هفته انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی
جوانسازی دور چشم

به گفته جراح پلک دکتر یادگاری بلفاروپلاستی به برطرف کردن پوست اضافی و چربی گفته می‌شود و عضلات و بافت‌های پلک در این روش جراحی سفت می‌شوند. در این روش پوست پلک که دچار افتادگی شده است برداشته می‌شود تا علاوه بر ظاهر پلک، سطح بینایی نیز بهبود پیدا کند.

انواع بلفاروپلاستی

دو نوع جراحی بلفاروپلاستی وجود دارد که عبارتند از بلفاروپلاستی برای زیبایی و بلفاروپلاستی عملکردی.

  • بلفاروپلاستی عملکردی روشی است که به برطرف کردن پوست اضافه پلک می‌‌پردازد زیرا باعث اختلال در بینایی فرد شده است. پزشک برای تعیین میزان مختل شدن دید بیمار ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • بلفاروپلاستی زیبایی نیز روشی است که می‌‌توان آن را روی پلک بالا، پایین یا هر دو انجام داد. با توجه به نوع بلفاروپلاستی پلک پایین، پوست اضافی پلک پایین برداشته می‌شود یا آنکه چربی اضافی آن رفع خواهد شد.

انواع جراحی بلفاروپلاستی

معمولاً جراحی بلفاروپلاستی به صورت سرپایی انجام می‌شود و به بی حسی موضعی نیاز دارد. این جراحی که مدت ۴۵ دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد و زمان انجام آن به نوع جراحی بلفاروپلاستی پلک بالا بستگی دارد. در صورتی که پلک بالا تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد خط برش زیر خطوط طبیعی پلک ایجاد خواهد شد. در صورتی که پلک پایین تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد ممکن است برش مورد نظر زیر خط مژه یا درون پلک پایین ایجاد شود. با توجه به روش انجام جراحی پوست اضافه پلک پایین برداشته می‌شود و چربی اضافی آن تخلیه یا توزیع می‌گردد. پس از اتمام جراحی نیز برش‌های ایجاد شده بخیه زده می‌شود. برای بخیه زدن یا از بخیه غیر جذبی، بافت پوست و یا چسب مخصوص جراحی استفاده می‌شود.

دوران بهبود پس از بلفاروپلاستی

پس از اتمام جراحی پزشک روی پلک شما را توسط گاز مخصوص پانسمان و پماد می‌‌پوشاند و ممکن است استفاده از کمپرس سرد را پیشنهاد دهد. پزشک نکاتی را در خصوص مراقبت‌های پس از جراحی به شما گوشزد می‌‌کند که این موارد شامل نکاتی از قبیل ضروری بودن مصرف داروها و زمان مراجعه مجدد به پزشک برای انجام ارزیابی‌های پس از جراحی است. پزشک علائم و مواردی که باید کاملا آنها دقت کنید را به شما توضیح می‌دهد و از شما می‌خواهد در صورت بروز آنها به او مراجعه کنید. شما پس از جراحی دچار تورم، کبودی، التهاب و خشکی چشم خواهید شد که معمولاً طی مدت دو هفته پس از جراحی، ورم چشم از بین می‌رود. حداقل تا دو هفته پس از جراحی شما اجازه استفاده از لنز چشمی و آرایش کردن چشم را ندارید. معمولاً در روز سوم یا چهارم پس از جراحی پزشک بخیه‌های شما را می‌کشد. ممکن است پزشک به شما توصیه کند که تا دو هفته پس از جراحی از عینک آفتابی تیره استفاده کنید تا از چشم شما در برابر باد و آفتاب محافظت شود. شما می‌توانید طی مدت چند روز تا یک هفته به محل کار خود برگردید اما باید حداقل تا دو هفته پس از جراحی از انجام فعالیت جسمانی خودداری کنید.

عوارض و خطرات جراحی بلفاروپلاستی

معمولاً جراحی بلفاروپلاستی با عوارض بسیار کمی همراه است و ممکن است شما پس از جراحی دچار تورم و کبودی در اطراف محل بخیه‌ها شوید که در نهایت به تدریج از بین می‌رود. برخی از عوارض جانبی پس از جراحی بلفاروپلاستی از قبیل عفونت، گرانولوما، واکنش به بی‌ حسی، دو بینی و تاری دید به ندرت به وجود می‌آیند. ممکن است به علت تغییر سطح توزیع اشک به صورت موقت چشم شما خشک و ملتهب شود. با گذر زمان بافت اسکار حاصل از جراحی نیز از بین می‌‌رود و کسی متوجه نمی‌شود که شما جراحی پلک انجام داده‌اید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.