شرایط بورسیه تحصیلی کانادا برای دانشجویان خارجی

0

دریافت ویزای تحصیلی کانادا به تلاش و زحمت بسیاری نیاز دارد، به‌ویژه که همه‌ساله به شمار کسانی که برای تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند افزوده می‌شود. باوجود این، موافقت با این درخواست به‌منزلهٔ پایان دردسرها نخواهد بود؛ دوران تحصیل هم مسائل مربوط به خود را خواهد داشت و هزینه‌های مختلف زندگی و تحصیل می‌تواند دانشجویان خارجی را تحت‌فشار قرار دهد. یکی از راهکارهای مناسب برای کاستن فشار ناشی از هزینه‌ها دریافت بورسیه تحصیلی کانادا است. در این مقاله، شماری از محبوب‌ترین این بورسیه‌ها را معرفی کرده‌ایم. همچنین، به‌طور جداگانه، شرایط لازم برای دریافت هرکدام از آنها را ذکر کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

پیش از آنکه به موضوع اصلی مقاله یعنی معرفی بورسیه‌ها بپردازیم، ذکر چند نکته ضروری است. بورسیه تحصیلی کانادا را یک سازمان منحصربه‌فرد ارائه نمی‌کند. همه‌ساله مؤسسه‌های آموزشی، دولتی و گاه استانداری‌های کانادا (کبک، انتاریو و …) به‌طور جداگانه بورسیه‌های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان خارجی درنظر می‌گیرند. بنابراین، شرایط لازم برای هر بورسیه متفاوت از دیگری است و بسته به عوامل مختلف، دستخوش تغییر می‌شود. مثلا دانشجوی خارجی برای اینکه بتواند واجد شرایط بورسیه تحصیلی کانادا از مؤسسۀ خاصی باشد، ممکن است به معرفی‌نامه‌ای از استاد یا کارفرمای سابقش (یا به سابقهٔ انتشار مقاله) نیاز داشته باشد.

رونیکس

علاوه بر این، انواع دیگری از بورسیه تحصیلی کانادا هستند که براساس ملاک‌هایی مانند نمرات دانشگاهی، دستاوردهای مختلف یا مهارت‌های خلاقانه به دانشجویان خارجی تعلق می‌گیرند.

در ادامه، شماری از محبوب‌ترین بورسیه‌های تحصیلی کانادا و شرایط لازم برای دریافت آنها را معرفی می‌کنیم. به‌خاطر داشته باشید که این شرایط و ملاک‌های لازم ممکن است در آینده تغییر کند یا اصلاح شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود پیش از هرگونه اقدام، با بررسی وب‌سایت مؤسسهٔ مربوطه از آخرین اصلاحات مطلع شوید.

بورسیهٔ ۵۰۰ دلاری کاناداویزا (Study Hub)

این بورسیه تحصیلی ویژۀ کسانی است که عضو وب‌سایت «studyhub.canadavisa» باشند. در این وب‌سایت، ماهانه قرعه‌کشی انجام می‌شود و براساس آن، بورسیهٔ ۵۰۰ دلاری به یکی از اعضا تعلق می‌گیرد. هدف برگزاری این قرعه‌کشی، بیشتر حمایت از دانشجویان خارجی و نیز کسانی است که پس از پایان دوران تحصیل در کانادا، در حال کار کردن در این کشور هستند.

در واقع، Study Hub نوعی پایگاه اینترنتی است که دانشجویان خارجی در کانادا با عضویت در آن می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ علاوه بر این، دانشجویان در این پایگاه به منابع و ابزارهای علمی‌ـ‌تحقیقاتی مختلف دسترسی دارند؛ بنابراین، از مدت اقامت‌شان در کانادا بیشترین استفاده را خواهند برد.

شرایط لازم برای دریافت بورسیهٔ ۵۰۰ دلاری کاناداویزا:

  • عضویت در وب‌سایت یادشده؛
  • دراختیار داشتن ویزای تحصیلی کانادا (یا مجوز کار در کانادا پس از پایان دوران تحصیل)؛
  • ارائهٔ گواهی معتبر مبنی بر تحصیل در یکی از دانشگاه‌های کانادا.

حتما بخوانید: بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بورسیه تحصیلی کانادا ارائه‌شده توسط وزارت امور خارجهٔ کانادا (برای دانشجویان خارجی)

یکی از سیاست‌های دولت کانادا مشارکت با سازمان‌ها و مؤسسه‌های بین‌المللی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی است. به همین منظور، مسئولان کانادایی همه‌ساله برنامه‌های پرشماری تدارک می‌بینند تا امکان تحصیل در کانادا را برای دانشجویان خارجی فراهم کنند. بورسیه تحصیلی کانادا را وزارت خارجهٔ این کشور ارائه می‌کند و قیمت آن بین ۷۲۰۰ تا ۱۴۷۰۰ دلار است. مدت‌زمان صرف‌شده برای تحصیل در کانادا و مقطع تحصیلیِ انتخاب‌شده تعیین‌کنندهٔ مبلغ بورسیه خواهد بود.

علاوه بر این، دولت کانادا بورسیه‌های تحصیلی دیگری هم ارائه می‌کند، مانند بورسیه‌های مربوط به پروژه‌های تحقیقاتی، دوره‌های آموزشی اینترنتی و دوره‌های کوتاه‌مدت.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه وزارت امور خارجهٔ کانادا:

وزارت امور خارجهٔ کانادا بورسیه‌های پرشماری ارائه می‌کند و شرایط لازم برای هریک متفاوت است. باوجود این، برای دریافت بیشتر آنها به ثبت درخواستی در مؤسسهٔ آموزشی مقصد در کانادا نیاز خواهید داشت. پس باید با برقراری ارتباط با مسئولان دانشگاه یا مؤسسهٔ آموزشی انتخاب‌شده در کانادا، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و مدارک موردنیاز را فراهم کنید.

بورسیه تحصیلی کانادا ارائه‌شده توسط استانداری انتاریو (OGS)

ارزش این بورسیه تحصیلی کانادا بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار است. این مبلغ با توجه به تعداد ترم‌های تحصیلی دانشجو تعیین می‌شود. این بورسیه ویژۀ کسانی است که دانشگاه انتخاب‌شده‌شان در انتاریو قرار دارد. استانداری انتاریو با هماهنگی با دانشگاه‌های این استان، بورسیه صادر می‌کند. برخی از مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب از میان داوطلبان این بورسیه، سابقهٔ تحصیلی (نمرات، فعالیت‌ها و …)، مهارت‌های تحقیقاتی و تجربهٔ کارهای داوطلبانه یا رهبریِ گروه‌های تحقیقاتی/کاری است.

استانداری انتاریو سالانه سی میلیون دلار برای حمایت از این پروژه اختصاص می‌دهد.

شرایط لازم برای دریافت بورسیه استانداری انتاریو:

  • تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری؛
  • ثبت‌نام برای تحصیل در کانادا به‌صورت تمام‌وقت به‌مدت دو ترم یا بیشتر (به‌طور کلی، ۲۱ تا ۵۲ هفته)؛
  • اعتبار داشتن ویزای تحصیلی کانادا؛
  • انتخاب یکی از دانشگاه‌های انتاریو برای تحصیل.

حتما بخوانید: بهترین رشته های تحصیلی در کانادا با بیشترین درآمد کدام‌اند؟

بورسیهٔ تحصیلات تکمیلی وانیر (Vanier CGS)

دانشجویان خارجی‌ای که برای تحصیل در مقطع دکتری اقدام به مهاجرت به کانادا می‌کنند، امکان استفاده از این بورسیه تحصیلی کانادا را خواهند داشت. با دریافت این بورسیه، سالانه ۵۰۰۰۰ دلار (به‌مدت سه سال) در اختیار دانشجو قرار خواهد گرفت.

این بورسیه را دولت کانادا نخستین بار در سال ۲۰۰۸ ارائه کرد. هدف اختصاص این بورسیه، جذب استعدادهای خارجی به‌سوی کانادا و تثبیت جایگاه کانادا به‌عنوان یکی از قطب‌های مطرح جهان در عرصهٔ تحقیقات بود.

سالانه بیش از ۱۶۷ نفر از دانشجویان خارجی توسط دولت کانادا تأیید صلاحیت می‌شوند و امکان استفاده از این بورسیه تحصیلی به آنها داده می‌شود.

شرایط لازم برای دریافت بورسیۀ تحصیلات تکمیلی وانیر:

  • تحصیل در کانادا در مقطع دکتری؛
  • سابقهٔ تحصیلی عالی، و مهارت‌های تحقیقاتی و رهبری (سابقه و مهارت‌های دانشجو باید مطابق با ضوابط تعیین‌شده از سوی مسئولان کانادایی باشد و براساس این ضوابط است که دانشجو ارزیابی می‌شود)؛
  • کاندید شدن دانشجو برای دریافت بورسیه از سوی دانشگاه انتخاب‌شده در کانادا.

بورسیهٔ تحصیلی تریلیوم انتاریو (OTS)

این بورسیه تحصیلی کانادا را استانداری انتاریو از سال ۲۰۱۰ اختصاص داده است. هدف از این بورسیه، جذب بهترین و بااستعدادترین دانشجویان خارجی به کانادا بود تا این افراد تحصیلات‌شان در مقطع دکتری را در این کشور به پایان برسانند.

قیمت سالانۀ این بورسیه ۴۰۰۰۰ دلار است و پس از هر دورهٔ سه‌ساله، امکان دریافت دوبارۀ آن وجود خواهد داشت، البته به این شرط که نمرات و وضعیت تحصیلی دانشجو در سطح خوبی باشد و او هنوز شرایط لازم برای دریافت بورسیه را داشته باشد.

شرایط لازم برای دریافت بورسیۀ تحصیلی تریلیوم انتاریو (OTS):

  • اعتبار داشتن ویزای تحصیلی کانادا؛
  • تحصیل تمام‌وقت در مقطع دکتری (به‌علاوه، برنامهٔ آموزشی‌ای که در آن شرکت می‌کند باید همراه با اعطای مدرک باشد)؛
  • داشتن سابقهٔ تحصیلی عالی و نیز تجربهٔ فوق‌العاده در انجام پروژه‌های تحقیقاتی؛
  • حاضر شدن و ثبت‌نام در دانشگاه موردنظر در تاریخ دقیق درج‌شده در بورسیه.

جمع‌بندی

فرصت تحصیل در کانادا رؤیایی دست‌نیافتنی نیست، حتی برای کسانی که خود به‌تنهایی از پسِ پرداخت هزینه‌های لازم برای آن برنمی‌آیند. با تحقیق و مطالعهٔ دقیق شرایط و ضوابط دانشگاه‌ها، استانداری‌ها و مؤسسه‌های دیگر کانادا، احتمال دریافت بورسیه تحصیلی کانادا را تا حد زیادی می‌توان افزایش داد. همان‌طور که مشاهده کردید، استقلال عمل این مؤسسه‌ها و دانشگاه‌ها باعث شده است که روند این کار کمی پیچیده‌تر شود، چون شرایط لازم برای هرکدام تا حدودی متفاوت از دیگری است.

نکاتی وجود دارد که فارغ از دانشگاه یا استان انتخاب‌شده در کانادا، احتمال موفقیت را بسیار بیشتر می‌کند. در پایان این مقاله، بد نیست به این نکات اشاره کنیم: اول اینکه سابقهٔ تحصیلی یا فعالیت‌های تحقیقاتی اهمیت ویژه‌ای در دریافت بورسیه دارد. بنابراین، به‌هنگام تدوین رزومه (CV) با نهایت دقت عمل کنید. در کنار این مسئله، داشتن توصیه‌نامه از یکی از اساتید عالی‌رتبه هم می‌تواند بر بالا بردن احتمال موفقیت شما تأثیر بسزایی داشته باشد. این مسئله را هم به‌خاطر داشته باشید که احتمال موفقیت در دریافت بورسیه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، بیشتر از مقطع کارشناسی است.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.